Waarom stellen mensen altijd de vraag of de auto lease is?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Dit topic bewijst wel dat er heel groot leed zit achter het kopen en financieren van een auto.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:54
Ik denk dat er ook een groot verschil zit in leasen zonder of met brandstof inclusief...

Even los van de keuze om zorgeloos tegen x bedrag per maand te rijden.. een vriend van mij had in het verleden dus gratis tanken erbij en knorde het halve land door omdat het kon. Vrienden die op Marktplaats wat zagen 250 KM verderop was geen probleem. 4 steden verderop maar de Media Markt omdat die fijnere parkeergelegenheid had ofzo...

Goed voor het milieu is dat natuurlijk ook niet echt, maar goed. Op die manier was koop vrij snel duurder gezien je de brandstof dan zelf moest betalen.

Sinds hij bij een ander bedrijf werkt en niet meer mobiel hoeft te zijn heeft hij een auto gekocht en zijn de ritten ook niet meer onnodig lang (want niet meer gratis).

Wijzelf hebben samen slechts 1 kleine auto en de rest fietsen wij. Werk en familie allemaal vrij dichtbij. Het is dat we boodschappen willen kunnen doen en het met klote weer handig is om te hebben... maar wat kosten betreft is het per maand; €52,99 p/m al risk / €34,- wegenbelasting / circa €45 per maand aan onderhoud (nog. 500 per jaar) + voor Corona 1x per maand een volle tank á € 50-60 (nu 1x in de 2 maanden schat ik zo).

Geen idee of lease gunstiger is maar gezien wij niet elke 3-5 jaar (auto is nu zo’n 7-8 jaar oud) een nieuwe willen en 2e hands (zoals de huidige ook) prima is voor ons vermoed ik van niet. En al zou dat wel zo zijn, nu kan ik de auto elk moment verkopen mocht dat nodig zijn of we daar behoefte aan hebben :)

Maar of lease duur of interessant is zal lijkt mij afhankelijk zijn van je wensen/eisen/keuze en wijze van gebruik.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05

DirtyBird

Praktiserend denker

The fastest car is always a rental
De vraag hóéft niet per se geld-gerelateerd te zijn.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
pagani schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:12:
In Nederland maakt de vraag hoeveel je verdient ook weinig uit, praktisch gezien verdient iedereen met een bruto salaris tussen de zeg 2k en 4k netto hetzelfde (zie Het (on)bestaan van het middeninkomen)
Dat is ook wel een reden waarom nieuwe of luxe auto's opvallen, die maken automatisch een flink onderdeel van je budget op (hetzij aan afschrijving, hetzij aan leasebedrag)
Beetje overdreven.

26k bruto >> 24k netto bij koophuis en zonder kinderen.
52k bruto >> 35k netto bij koophuis en zonder kinderen.

Voor die 11k per jaar kun je toch leuke dingen doen. (+45%)

Met kinderen en een huurhuis is het verschil ~5k kleiner. Bij zo'n inkomen is 6k per jaar nog steeds veel geld. (+25%)

Staat wellicht niet helemaal inverhouding tot het 100%+ brutoloon. Maar netto hetzelfde is onzin.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Is het echt een eigen auto of niet? Ik vind dat ook een groot verschil. Met een eigen auto kun je doen wat je wil zonder dat iemand zich er mee bemoeit (zo lang je geen wetten overtreedt). Daarnaast telt private lease als een lening en wordt het door de financiële autoriteiten dus gezien als financieel minder verstandig of belastend. Dat heeft een reden, lijkt me.

Daarnaast: jij wil waarschijnlijk een mooie nieuwe auto rijden -> status, kijk mij. Anderen die daar ook gevoelig voor zijn, willen dan graag weten of je hem hebt betaald of dat je er voor leent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Overigens niet alleen op leaseauto's van toepassing.
Mijn vriendin kocht een 2e hands van 15 jaar oud, maar net bij de dealer vandaan, leuke uitvoering, bandjes mooi zwart, schoon, gepoetst, je kent het wel.
Collega's en vriendinnen die dan recht op de vrouw af vragen "wat hij dan wel niet heeft gekost". Ofwel instant vooroordelen omdat ze "zo'n mooie nieuwe auto" heeft gekocht.
Kijk dan lekker zelf op marktplaats/AutoScout24.

Een vriendin van haar least een auto, en betaalt per jaar waarschijnlijk hetzelfde als de aanschafprijs van deze auto. Maarja, die gaat voor gemak. En dan rij je in een basis uitvoering met stalen velgen enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 06-02-2021 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Grappig wij kregen de vraag ook van enkele kennissen/familie. Overigens hebben wij onze nieuwe auto gekocht, maar private lease heb ik ook overwogen (iets minder risico ivm restwaarde).

Toen we een woning van 700k kochten kregen we van dezelfde mensen ook opmerkingen waar het vandaan kwam. Blijkbaar moet je je boven 5x modaal inkomen verantwoorden ofzo :P

Het zijn in mijn ogen wel bepaalde types die erover beginnen ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2021 12:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
De vraag waar het vandaan komt is imo legitiem als het plaatje niet klopt qua functies/bijpassende arbeidsvoorwaarden en uitgavepatroon. Dat familie zich daar zorgen over maakt (geven ze onverantwoord uit, komt er dubieus geld binnen) lijkt me vrij normaal. En ook de politie houdt zich daar mee bezig, zie de patsercontrole.

Maar je hebt het denk over een ander type mensen... die bv ook als buren zich continu afvragen waar je het toch van doet. Wij hebben ze ook, het bijzondere is daarbij dat hun huis 1.5x zo veel waard is als dat van ons en ze een veel dikkere auto rijden (wel lease, en een klein oud koopgebakje van de buuf). Zij vinden dat zij er ongelofelijk, bizar en extreem hard voor werken en dat wij lui en gemakkelijk zijn. In het zonnetje zitten met een biertje, dat kan eigenlijk niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:45

Aight!

'A toy robot...'

MLLL schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:12:
Ik krijg altijd de vraag van welke sloperij mijn auto komt, zo kan het ook.
Mij lachen ze altijd uit omdat ik meestal een oude auto rij (10-15 jaar oud).

Maar heb nu een E-klasse uit 2005 en iedereen zit nu te zeuren dat het een dikke auto is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dieken Taffert schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:13:
De vraag waar het vandaan komt is imo legitiem als het plaatje niet klopt qua functies/bijpassende arbeidsvoorwaarden en uitgavepatroon. Dat familie zich daar zorgen over maakt (geven ze onverantwoord uit, komt er dubieus geld binnen) lijkt me vrij normaal. En ook de politie houdt zich daar mee bezig, zie de patsercontrole.

Maar je hebt het denk over een ander type mensen... die bv ook als buren zich continu afvragen waar je het toch van doet. Wij hebben ze ook, het bijzondere is daarbij dat hun huis 1.5x zo veel waard is als dat van ons en ze een veel dikkere auto rijden (wel lease, en een klein oud koopgebakje van de buuf). Zij vinden dat zij er ongelofelijk, bizar en extreem hard voor werken en dat wij lui en gemakkelijk zijn. In het zonnetje zitten met een biertje, dat kan eigenlijk niet...
Weer zo'n vooroordeel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Jup, Dan weer de andere kant op.

Snap overigens het probleem van de vraag niet zo (net als de vraag wat je verdient), zo ongeveer alles en overal draait het om geld. Op het moment dat je meer ervaring hebt of voorbeelden hoe een ander iets doet kan je daar je voordeel mee doen.

Zo komen er een paar topics verder mensen achter dat ze gerust meer munten kunnen vangen voor het zelfde werk. Kwam ik er via een vriend van me achter dat je via via voor 170 euro/maand een nieuw VW Tiguan kan rijden en had ik zonder over munten te lullen niet zo makkelijk m'n huur 260 euro kunnen verlagen.

Op het moment dat het geld echt met karrenvrachten binnenkomt kan ik me wel voorstellen dat je bij vreemden iets voorzichtiger bent. Het kan namelijk verkeerde figuren of 'bewonderaars' aantrekken (zelfde reden als waarom ik echt niet beroemd zou willen zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Sport_Life schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:47:
Grappig wij kregen de vraag ook van enkele kennissen/familie. Overigens hebben wij onze nieuwe auto gekocht, maar private lease heb ik ook overwogen (iets minder risico ivm restwaarde).

Toen we een woning van 700k kochten kregen we van dezelfde mensen ook opmerkingen waar het vandaan kwam. Blijkbaar moet je je boven 5x modaal inkomen verantwoorden ofzo :P

Het zijn in mijn ogen wel bepaalde types die erover beginnen ;).
Wat voor types zijn dat dan? Ik heb werkelijk waar nog nooit van mijn familie, vrienden of kennissen de vraag gekregen waar ik het allemaal van doe. Nu voel ik niet de behoefte om een huis te kopen van 700k of een spiksplinternieuwe auto, maar zou ik dat doen dan kan ik me niet voorstellen dat mensen om me heen zich afvragen hoe ik dat allemaal kan betalen. Logisch ook, mijn familie en vrienden weten dat ik een goede baan heb en mijn geld er niet doorheen bras (gitaren en versterkers uitgezonderd). Zo vraag ik me ook niet af hoe mijn vrienden dat mooie huis of dikke BMW kunnen kopen. Gewoon...met geld. Wat ze niet uit illegale activiteiten hebben verkregen.

Voor de goede orde: een mooi huis en dito auto kopen zie ik niet als geld erdoorheen brassen he! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rizzi op 06-02-2021 14:25 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08

Dark Angel

Corvette LS Power

Rizzi schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:23:
[...]

Wat voor types zijn dat dan? Ik heb werkelijk waar nog nooit van mijn familie, vrienden of kennissen de vraag gekregen waar ik het allemaal van doe. Nu voel ik niet de behoefte om een huis te kopen van 700k of een spiksplinternieuwe auto, maar zou ik dat doen dan kan ik me niet voorstellen dat mensen om me heen zich afvragen hoe ik dat allemaal kan betalen. Logisch ook, mijn familie en vrienden weten dat ik een goede baan heb en mijn geld er niet doorheen bras (gitaren en versterkers uitgezonderd). Zo vraag ik me ook niet af hoe mijn vrienden dat mooie huis of dikke BMW kunnen kopen. Gewoon...met geld. Wat ze niet uit illegale activiteiten hebben verkregen.

Voor de goede orde: een mooi huis en dito auto kopen zie ik niet als geld erdoorheen brassen he! :)
Dat is natuurlijk ook beetje wat je gewend ben en waar je woont. Zou als ik al zei krijg de vraag vaak of van vreemde mensen op straat of van klanten. Kan dus ook echt wel temaken hebben waar je woont in het land als ik mijn auto's aan het wassen bent krijg ik de vraag vaak van mensen die door onze straat naar het winkel centrum gaan. Maar komt ook denk ik wel dat er soms meer aan auto waarde voor de deur staat dan het huis waard is. Trek je toch wat uit zijn verband. Wat mensen triggerd om er wat over te zeggen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Aight! schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Mij lachen ze altijd uit omdat ik meestal een oude auto rij (10-15 jaar oud).

Maar heb nu een E-klasse uit 2005 en iedereen zit nu te zeuren dat het een dikke auto is :P.
Een ouwe bak heeft ook voordelen. Niet druk maken om parkeerschades e.d.,je hoeft hem in ieder geval niet in te leveren bij een leasemaatschappij die minutieus je auto bekijkt op schades ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Misschien gunnen de vragenstellers de TS wel de chillheid van een leasebak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
GoldenSample schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:23:
[...]Kwam ik er via een vriend van me achter dat je via via voor 170 euro/maand een nieuw VW Tiguan kan rijden
Care to share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik wou net zeggen. 170 euro per maand, daar heb je nog geen 108 voor normaal. Ben benieuwd wat (en of) er een addertje bijzit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Duitsland, combinatie van VW mitarbeider, korting omdat z'n Invalide moeder er ook een heel enkel keer in rijd & in duitsland is je privatelease contract in 99,9% v/d gevallen zonder verzekering.
[...]

Ach zag dit wel een beetje bij familie van me over m'n broer. Beetje boerse mensen die de blik niet heel ver buiten het eigen dorp hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door GoldenSample op 06-02-2021 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 17-09 11:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Jeroenneman schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:51:
Ik wou net zeggen. 170 euro per maand, daar heb je nog geen 108 voor normaal. Ben benieuwd wat (en of) er een addertje bijzit.
GoldenSample schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:31:
Duitsland, combinatie van VW mitarbeider, korting omdat z'n Invalide moeder er ook een heel enkel keer in rijd & in duitsland is je privatelease contract in 99,9% v/d gevallen zonder verzekering.
Volgens mij zien we hier een prachtig voorbeeld voorbij komen waarom iemand zou kunnen vragen of je auto een leasewagen is ;)

Ontopic: naar mij toe is slechts eenmaal een (foutieve) aanname gedaan dat mijn auto een leasewagen is, nota bene door het garagebedrijf dat het ding in onderhoud heeft...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Mij vraagt men het nooit, maar dat komt wellicht dat ik een voorkeur heb voor lompe auto's uit de USA d:)b

Ik krijg echter wel vaak de indruk dat men zich afvraagt "hoe" ik het betaal. Zware auto (wegenbelasting en verzekering), USA (onderdelen), 5.3l V8 op benzine (brandstof). Als mensen mij vragen wat dat kost vertel ik dat altijd, hoezo niet?

Ik vraag zelf nooit of iets lease is of niet. Enige wat ik irritant vind is de zakelijke lease van o.a. mijn vriendin :P (rijd een VW met tankpas). :P En nee dit is geen jaloezie, maar eerder de opmerkingen die ik krijg als ik voor 160 euro de tank van mijn eigen auto volgooi (1x per maand). Zij heeft geen flauw benul wat een auto je echt kost.

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wat voor types zijn dat dan?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Dark Angel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Dat is natuurlijk ook beetje wat je gewend ben en waar je woont. Zou als ik al zei krijg de vraag vaak of van vreemde mensen op straat of van klanten. Kan dus ook echt wel temaken hebben waar je woont in het land als ik mijn auto's aan het wassen bent krijg ik de vraag vaak van mensen die door onze straat naar het winkel centrum gaan. Maar komt ook denk ik wel dat er soms meer aan auto waarde voor de deur staat dan het huis waard is. Trek je toch wat uit zijn verband. Wat mensen triggerd om er wat over te zeggen.
Als zo'n vraag komt van mensen die jou niet kennen, dan is het m.i. een onbeleefde en onnodige vraag, maar wellicht wat logischer dan wanneer zo'n vraag komt van mensen die jou wel kennen.
Members only:

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 22:46
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:41:

Ik denk niet dat het altijd afgunst is, meer of het geleend geld (lease / PL) of voorop gehoest is.
Juist het tegendeel. Afgunst zou alleen van toepassing zijn als de auto wel prive gekocht zou zijn. Waarom zou men afgunstig zijn wanneer iemand iets gebruikt wat hij/zij zich eigenlijk niet kan veroorloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MrFl0ppY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:56:
In Nederland is een nieuwe auto kopen in het C/D of hoger segment vrij uniek volgens mij. Dus ik kan mij de vraag wel voorstellen. Wellicht is het oprecht interesse.
Klopt, dat percentage is minder dan de vingers aan 1 hand als je het hebt over werkende relatief jonge mensen.
Bijna alle nieuwe prive auto's worden aangeschaft door ouderen die met pensioen zijn.
Bij mij in de familie is het overigens wel heel gebruikelijk om prive een nieuwe auto te kopen, maar ik weet dus dat dat echt een uitzondering is.

Het is dus ook zeker een vermogenstoets wanneer die vraag gesteld wordt. Overigens kan je heel makkelijk opzoeken of een auto lease of prive is. Dan weer je snel genoeg hoe het financieel met die persoon gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
fisherman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:18:
[...]

Het is dus ook zeker een vermogenstoets wanneer die vraag gesteld wordt. Overigens kan je heel makkelijk opzoeken of een auto lease of prive is. Dan weer je snel genoeg hoe het financieel met die persoon gesteld is.
Is dat zo?
Wat zegt het dan als iemand een 4% auto rijdt met een fiscale waarde van 60k ? Dat is waar je op doelt gok ik ;).
Diegene moet haast een prima salaris of functie hebben namelijk want zijn mobiliteitsbudget is een goede €1000,- excl. brandstof anders was die wagen niet mogelijk geweest. En voor een zzp-er bij de post is dat niet het geval vermoed ik.
Ik heb ook wat jaren in de verkoop gezeten (computer winkel, vroegah) en als ik iets geleerd heb is dat je nooit, echt nooit, in iemand zijn portemonnee kan kijken of kan beoordelen aan de buitenkant.
Ik heb mensen voor €5000,- spullen verkocht die ze cash afrekenden die ik bij wijze van geld zou geven als ze buiten op een muurtje in een winkelstraat zouden zitten :+.

Ook een zakelijk gekochte auto of een Private Lease auto worden allemaal getoetst en soms zijn het ook bewuste weloverwogen keuzes. Je weet het niet en ik oordeel dan ook nooit.

Ik ben gewoon blij als vrienden of familie hun nieuwe auto, huis, laptop of whatever laten zien of mijn mening willen weten. Het is toch mooi denk ik dan dat we kunnen doen of kopen waar we op dat moment blij van worden. Het leven is al kort genoeg :).

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 09-02-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Klopt, dat percentage is minder dan de vingers aan 1 hand als je het hebt over werkende relatief jonge mensen.
Bijna alle nieuwe prive auto's worden aangeschaft door ouderen die met pensioen zijn.
Bij mij in de familie is het overigens wel heel gebruikelijk om prive een nieuwe auto te kopen, maar ik weet dus dat dat echt een uitzondering is.

Je kan alleen opzoeken of de auto zakelijk of privé is, niet of hij gefinancierd is ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Blue-eagle schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Fair enough :D Dan nog ben ik aan het eind goedkoper uit en heb ik veel meer flexibiliteit ongeacht wat de toekomst brengt:
  • Als ik de auto zat ben of niet nodig heb kan ik hem verkopen. Veel leasers zitten vast aan een lang contract met een dure boete als ze d'r voortijdig vanaf willen.
  • Mijn auto is al betaald en ik ben van plan hem helemaal op te rijden. De goedkoopste auto om te rijden is een auto die zo oud is dat hij bijna niks meer afschrijft. Mijn vader heeft een Golf 5 die erg prettig is uitgerust, lekker rijdt, en niks meer afschrijft omdat hij bijna niks meer waard is. En d'r zit meer luxe aan dan vele "moderne" auto's, alleen geen touch screens :+
  • Als ik de auto enige tijd niet gebruik kan ik hem schorsen bij de RDW. Eerlijk gezegd geen idee of een leasemaatschappij dit ook toestaat. Maar in mijn geval betaal ik dan geen verzekering, geen wegenbelasting, geen brandstof, (geen onderhoud?) en afhankelijk van waar ik hem neerzet (niet op de openbare weg) ook geen parkeerkosten.
  • Ik kan mijn auto uitlenen aan iemand anders, wat bij leasecontracten niet altijd zo makkelijk is.
  • Na 5 jaar moet jij je auto inleveren en heb je niks, ondanks dat je al die tijd wel hebt betaald. Maar na 5 jaar heb ik een auto die van mijzelf is, welke ik kan inruilen of gewoon kan verkopen.
  • En mocht ik straks wel gaan werken waar ik een leaseauto kan krijgen en waar ik veel moet gaan rijden? Nou, dan houd ik mijn eigen auto voor alle privekilometers, en die leasebak voor alle zakelijke.
Al met al ben ik maandelijks goedkoper uit, heb ik minder tot geen verplichtingen, en is de auto 100% van mij. Een leaseauto is nooit van jou. Je betaalt over de looptijd de waarde van de auto waarna je d'r helemaal niks aan overhoudt.

En ja, ik weet het, voor mensen die veel rijden is leasen goedkoper en slimmer. Maar volgens mij staan de meeste mensen vandaag de dag grotendeels stil :+

Een vriend van me heeft een hybride leaseauto die steeds leeg is omdat hij er niet genoeg mee rijdt. Dat ding staat voor zijn huis leeg te lopen voor een leasebudget van €800 per maand. In welke wereld is dat financieel handig? :D
Leuk verhaal. Maar ik heb een private lease genomen begin vorig jaar omdat mijn vriendin ziek werd waardoor ze niet meer kon autorijden, maar wel door half Nederland moest voor behandelingen en therapieën. We hebben voor de een van de goedkoopste auto's in PL gekozen omdat er geen geld was voor een betrouwbare auto omdat ik net heel veel rijlessen had afgetikt. :X Ik heb een jaarcontract gekozen met daarna een opzegtermijn van 3 maanden dus geen gedoe met auto verkopen of boetes straks (kan hem vanaf deze maand gewoon inleveren), onderhoud, etc.

Gewoon omstandigheden die een PL veel praktischer en betrouwbaarder maken voor iemand zoals ik die geen verstand van auto's heeft, downtime eigenlijk niet kan veroorloven (alles in het belang van revalidatie en re-integratie) en gewoon geen gedoe wil.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het is wat zo'n leasewagen.
- Inkomenstoetsen
- Vermogenstoetsen
- En hij is nieuw, dus ook nog eens een smaak toets.

Vooral dat laatste zal het zijn. Ze willen waarschijnlijk gewoon weten of je echt zelf voor die überlelijke kleurstelling en velgen gekozen hebt, of dat het een goedgeprijsde jongs occasion was en de eerste eigenaar degene is zonder smaak. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22

Destruction

(ex-)Automonteur

EvaluationCopy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:17:
Typisch Nederlands, tegen Ferrari-rijders bij de pomp 'zuipt wel veel zeker?' zeggen. :')
Niet geheel ontopic, maar ik heb vroeger (als de brommer er weer eens mee gestopt was) wel vaak de vraag "Doet-ie het niet meer?" gekregen.. Nee joh, ik loop voor de lol een rondje met dat ding. Vind-ie leuk 8)7

Dan iets meer ontopic.. Kwestie van prioriteiten. Als die voor jou bij een mooie/dure/snelle auto liggen, en je kunt het bezit ook betalen, dan doe je dat toch?

Een vriend van me zei ook ooit "We hebben ongeveer hetzelfde salaris, maar jij rijdt een BMW en ik kan helemaal geen auto betalen!" Nee sukkel, omdat jij elk weekend een paar honderd euro opzuipt in de kroeg ;w Ik doe dat niet, en van dat geld kan ik die BMW rijden ;) Ging het hier wel om een 3-serie uit 1997 met een 4cilinder onder de kap (en op lpg-g3 8) ), dus eigenlijk nog weinig bijzonders.. Maargoed.

[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 10-02-2021 10:37 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
GeeMoney schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Is dat zo?
Wat zegt het dan als iemand een 4% auto rijdt met een fiscale waarde van 60k ? Dat is waar je op doelt gok ik ;).
Diegene moet haast een prima salaris of functie hebben namelijk want zijn mobiliteitsbudget is een goede €1000,- excl. brandstof anders was die wagen niet mogelijk geweest. En voor een zzp-er bij de post is dat niet het geval vermoed ik.
Ik heb ook wat jaren in de verkoop gezeten (computer winkel, vroegah) en als ik iets geleerd heb is dat je nooit, echt nooit, in iemand zijn portemonnee kan kijken of kan beoordelen aan de buitenkant.
Ik heb mensen voor €5000,- spullen verkocht die ze cash afrekenden die ik bij wijze van geld zou geven als ze buiten op een muurtje in een winkelstraat zouden zitten :+.

Ook een zakelijk gekochte auto of een Private Lease auto worden allemaal getoetst en soms zijn het ook bewuste weloverwogen keuzes. Je weet het niet en ik oordeel dan ook nooit.

Ik ben gewoon blij als vrienden of familie hun nieuwe auto, huis, laptop of whatever laten zien of mijn mening willen weten. Het is toch mooi denk ik dan dat we kunnen doen of kopen waar we op dat moment blij van worden. Het leven is al kort genoeg :).
Je moet mensen nooit beoordelen op uiterlijk of hoe ze erbij lopen inderdaad. Dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb het niet over zzp’ers, die behoren net als ik tot die pakweg 3 procent die wel voor hun pensioenleeftijd een nieuwe auto kunnen kopen.
Veel wat je bij mensen ziet is allemaal niet echt. Dat verdwijnt direct op het moment dat ze hun baan kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
_eLMo_ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:33:
[...]

Je kan alleen opzoeken of de auto zakelijk of privé is, niet of hij gefinancierd is ;)
Klopt, gefinancierd is nog veel erger dan lease. Bij lease (langdurige huur) ben je na het contract direct van een betaalverplichting af. Bij een een constructie loop je kans nog te betalen voor een auto die al lang op de sloop staat weg te rotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Klopt, gefinancierd is nog veel erger dan lease. Bij lease (langdurige huur) ben je na het contract direct van een betaalverplichting af. Bij een een constructie loop je kans nog te betalen voor een auto die al lang op de sloop staat weg te rotten.
Lease staat gelijk aan financiering wat mij betreft, je loopt dezelfde risico's. Eerder van de auto af brengt ook afkoopsommen (ivm verschil lineariteit afschrijving) met zich mee.
Alleen verzekerd een leasemaatschappij altijd allrisk zodat je bij een total loss / ongeluk of de financiering afgekocht hebt, of een nieuwe auto hebt. Dat kun je zelf natuurlijk ook als je financiert.

Lease is wat mij betreft gewoon financieren met extra gemak (waar je voor betaald) en minder mogelijkheden. Niks mis mee als je je dat beseft en de nadelen die bij de voordelen horen accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik herken het heel erg als afgunst.

Ik ben begin 30 en heb in 2019 een nieuwe auto uit het D segment gekocht als vervanging van mn 12 jaar oude auto uit het B segment. Ik heb veel opmerkingen gekregen als "lekker z'n auto van de zaak" en "zeker goed in de bijtelling" en als ik dan zeg dat het een private aankoop is, dan krijg ik veelal scheve gezichten. Vaak willen ze dan meteen weten hoe duur die was en nadat ze het zelf op hebben mogen zoeken, krijg ik vaak de vraag erna hoeveel ik wel niet verdien.
Mij interesseert het me vrij weinig, het is ook geen Duitser :P maar de betrouwbare Japanner.

Zo heb ik ooit in een sociale huurbuurt gewoond tijdens mijn studie periode en daar had een buurman een "10 jaar oud" BMW M5 gekocht, prima hoor, maar wel nog vuilniszakken voor de ramen en een peertje aan het plafon met een lamp er in....
Voor veel mensen (voornamelijk mannen) is de auto een soort status. De mensen die dit soort vragen aan je stellen zijn volgens mij je "status" aan het pijlen. Een beetje haantjes gedrag om te kunnen vergelijken of ze zelf beter zijn dan de ander denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:44
Tomansss schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:35:
Zelf denk ik dan dat het een soort van zich zelf goed praten is omdat ze zelf geen dure auto rijden en het feit dat ik dat wel doe het voor hun iets is van is een lease dus eigenlijk kan hij het ook niet betalen.
Omdat je in principe die auto ook niet kan betalen. Als je een auto nieuw koopt, dan ben je vrij om daarmee te doen wat je wilt. Je kunt hem in de prak rijden, zoveel kilometers maken per jaar als je zin in hebt en ermee omgaan zoals je wilt. Dit kun je met een privé lease wagen niet en daarom betaal jij lekker een bedrag per maand waarmee je klaar bent.

Begrijp me niet verkeerd, er is niks mis met leasen. Ik heb zelf een auto van de zaak die ik ook niet zou kunnen betalen als ik hem zo moet kopen, maar daar ben ik ook eerlijk in en vind ik niet apart als mensen het vragen.

Ik zou me er gewoon niet druk om maken. Ja, je least een auto. Nou en? Je hoeft toch niemand een spiegel voor te houden. Verder maakt het toch niet uit, mensen zijn nieuwsgierig en vragen zich af of iemand zomaar 30 of 40k voor een auto neer kan ploppen. Zou hetzelfde zijn als je buurman morgen opeens een dure Rolex verzameling aanschaft, dat zou je toch ook merkwaardig vinden en wel eens zijlings vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Vind wel grappig, ik vraag dan altijd of ze het lease-tarief inclusief bijtelling willen betalen en vermeld die er ook even bij, voor de goede orde. Het kiezen voor lease is een persoonlijke liquiditeits & minder gezeik kwestie, verder toch helemaal niet relevant.

Gelukkig ken ik bijna enkel mensen die met mij blij rondjes springen om de wagen en door alle techniek heen vliegen alsof ze nog nooit van cruisecontrol gehoord hebben. En steeds als ze instappen om de domste dingen die jezelf allang vergeten bent, roepen hoe mooi het is, "echt bizar die alcantara headliner man! *veegt met handje*". Heerlijk, zo houden we toch allemaal beetje van elkaars auto's ;)
fisherman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:11:
[...]

Waarom zou men afgunstig zijn wanneer iemand iets gebruikt wat hij/zij zich eigenlijk niet kan veroorloven?
Dit zeggen de mensen die dat vragen inderdaad ook altijd. Het een sluit het ander helemaal niet uit. :9~

[ Voor 20% gewijzigd door graceful op 10-02-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Muismat1991 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Omdat je in principe die auto ook niet kan betalen. Als je een auto nieuw koopt, dan ben je vrij om daarmee te doen wat je wilt. Je kunt hem in de prak rijden, zoveel kilometers maken per jaar als je zin in hebt en ermee omgaan zoals je wilt. Dit kun je met een privé lease wagen niet en daarom betaal jij lekker een bedrag per maand waarmee je klaar bent.

Begrijp me niet verkeerd, er is niks mis met leasen. Ik heb zelf een auto van de zaak die ik ook niet zou kunnen betalen als ik hem zo moet kopen, maar daar ben ik ook eerlijk in en vind ik niet apart als mensen het vragen.

Ik zou me er gewoon niet druk om maken. Ja, je least een auto. Nou en? Je hoeft toch niemand een spiegel voor te houden. Verder maakt het toch niet uit, mensen zijn nieuwsgierig en vragen zich af of iemand zomaar 30 of 40k voor een auto neer kan ploppen. Zou hetzelfde zijn als je buurman morgen opeens een dure Rolex verzameling aanschaft, dat zou je toch ook merkwaardig vinden en wel eens zijlings vragen?
Maar in de praktijk kun je die auto dus wel gewoon betalen. Sterker nog, je kunt hem betalen én je betaalt al vooruit voor onderhoud, banden etc.

Het verschil zit hem alleen in het tijdstip waarop je die zak geld op tafel moet leggen. Maar door de tijd heen zal de private lease zelfs meer kosten dan simpelweg de dealer cash betalen. Dus tja, wie heeft er dan meer geld over voor mobiliteit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsst
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09-2022
Tja, uiteindelijk betaal je de auto ook nog gewoon als je de auto leaset, daar wordt de auto niet ineens gratis van. Heb zelf het idee dat de vraag vooral vanuit afgunst komt, het wordt vaak gebracht alsof het dan ineens makkelijk te doen zou zijn. Kan me er zelf niet al te druk om maken, als iemand het via een voor hem gunstige constructie voor elkaar kan krijgen om een mooie auto te rijden waar hij/zij blij van wordt is dat toch gewoon mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

weet ik veel waarom ik dat vraag. Omdat ik het wil weten want misschien betekent dat dat ik hem ook zou kunnen rijden :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38
Afgunst omwille van een auto van een ander heb ik nooit begrepen gezien het best makkelijk is een dure auto te rijden als je modale tweeverdiener bent. Kwestie van prioriteiten stellen. De één gaat wekelijks zuipen en heeft een grote schoenencollectie van 300 euro per paar, de ander geeft het uit aan de auto. Waar ga je anders je geld aan verspillen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Muismat1991 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Wat een aparte gedachte? Ik kan met gemak mijn zakelijke lease-auto privé bezitten (die ik nu hebt helemaal, dat is een klasse lager), maar waarom zou ik dat doen? Het is voor mij gewoon, net zoals de laptop en telefoon, gereedschap voor het werk. Ja ik betaal bijtelling, maar hoef mij geen zorgen te maken.

De timmerman heeft ook bijvoorbeeld een schaafmachine van de zaak, mocht ie stuk gaan, krijgt ie een nieuwe en is de werkgever verzekerd van weinig tijdsverlies. Dat het nu om een auto gaat, tja, een laptop en een telefoon is net zo belangrijk voor een ITér en die auto, dat is een zekerheidje voor je werkgever dat je adequaat kan reageren op storingsdiensten.

Dat het mooi meegenomen is, ja, eens, maar doe niet alsof mensen die een leasebak rijden deze privé niet zouden kunnen aanschaffen, als dat zo is, dan zit er qua inkomsten v.s. lease-categorie misschien een behoorlijke discrepantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53
Verder word je eerst financieel getoetst of je de last wel kunt dragen. Dus als ik die auto niet zou kunnen betalen zal ik ook niet door die keuring komen.
Hier maak je, zoals ik het zie, een denkfout. Er wordt niet gekeken of jij de auto kunt betalen, enkel of je de maandlast kan dragen om de auto een X aantal maanden te leasen. Als je de auto had kunnen betalen, dan had je hem wel gewoon gekocht tenslotte, dat is altijd goedkoper dan leasen.

Voor de leasemaatschappij is het natuurlijk een prachtige business. Ze kopen de auto goedkoop in dankzij het volumevoordeel, vervolgens verhuren ze deze voor 4 jaar met allerlei beperkingen (max KM per jaar bijvoorbeeld), als je een beperking overschrijdt dan rinkelt de kassa nog wat harder, onderhoud is amper nodig dankzij de fabrieksgaranties en weinige kilometers en na 4 jaar krijgen ze een prachtige occasion terug waar de kop net af is en ze deze voor goed geld de occasionmarkt kwijt kunnen. Gouden business.

Zelf zou ik nooit leasen of geld lenen voor een auto. Ik ben van de oude stempel en van mening dat je geen geld moet lenen voor luxe zaken die je je anders niet kunt veroorloven. Een huis is voor mij de uitzondering, bijna niemand kan 250.000 of meer zomaar contant neerleggen. Een auto van 1000 euro rijdt net zo goed als het nodig is.

Om op je vraag terug te komen, ik heb geen idee waarom men dat vraagt. Heb het zelf ook nooit gedaan volgens mij. Het zal wel iets met respect en aanzien zijn, mensen die dure mooie spullen kunnen kopen krijgen vaak meer respect en aanzien. Met dure en mooie spullen straal je succes uit zal het merendeel van de mensen denken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
Vorkie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Wat een aparte gedachte? Ik kan met gemak mijn zakelijke lease-auto privé bezitten (die ik nu hebt helemaal, dat is een klasse lager), maar waarom zou ik dat doen? Het is voor mij gewoon, net zoals de laptop en telefoon, gereedschap voor het werk. Ja ik betaal bijtelling, maar hoef mij geen zorgen te maken.

De timmerman heeft ook bijvoorbeeld een schaafmachine van de zaak, mocht ie stuk gaan, krijgt ie een nieuwe en is de werkgever verzekerd van weinig tijdsverlies. Dat het nu om een auto gaat, tja, een laptop en een telefoon is net zo belangrijk voor een ITér en die auto, dat is een zekerheidje voor je werkgever dat je adequaat kan reageren op storingsdiensten.

Dat het mooi meegenomen is, ja, eens, maar doe niet alsof mensen die een leasebak rijden deze privé niet zouden kunnen aanschaffen, als dat zo is, dan zit er qua inkomsten v.s. lease-categorie misschien een behoorlijke discrepantie.
Ik denk dat ik ook een beetje te makkelijk zakelijk en privé lease door elkaar heb gehaald. Maar ik doelde eerder in de zin van, in plaats van een privé lease auto te leasen tegenover gewoon aan te schaffen. Daar zit hem meestal het verschil in. De meeste privé lease auto's zijn voor 10.000km per jaar etc etc. Ik weet niet hoe jij erbij zit, maar het zou mij toch belemmeren als ik elke 4 jaar een €15.000 (50% afschrijving op een auto van 30k als voorbeeld) er doorheen zou knallen, met de nadruk op elke 4 jaar. Technisch kunnen betalen of realistisch kunnen betalen vind ik nogal een verschil.

Begrijp me niet verkeerd, ik geniet ook van de zakelijke lease die ik nu heb en zie mijn auto ook als een stuk gereedschap om mijn werk goed te kunnen doen. Maar ik denk dat de meeste mensen een beetje makkelijk door de bocht zijn met de vergelijking: lease = nieuw kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik vraag me oprecht af waarom iedereen in mijn omgeving als eerste die vraag stelt als ik zeg dat ik een auto besteld heb. Waarom is dit? Zelf denk ik dan dat het een soort van zich zelf goed praten is omdat ze zelf geen dure auto rijden en het feit dat ik dat wel doe het voor hun iets is van is een lease dus eigenlijk kan hij het ook niet betalen.

Eigenlijk is dit toch een heel persoonlijk iets? Je vraagt toch ook niet aan iemand hoeveel hij verdient per maand?
Ik kan alleen voor mijzelf spreken.

Zelf zou ik je deze vraag inderdaad ook gewoon stellen. Evenals de vraag waarom je deze auto hebt gekozen, hoe hij bevalt, hoeveel hij verbruikt, etc. De reden is heel simpel: misschien kan ik iets van je leren.

Elke 5-7 jaar staat hier wat anders voor de deur en de keuze is in elk geval deels gebaseerd op de ervaringen van mensen om mij heen. Overigens, als iemand ontwijkend antwoord dan snap ik de hint wel. Even goede vrienden - je bent mij niets verschuldigd.

Wat salaris betreft: over het algemeen ben ik daar niet in geïnteresseerd omdat ik er zelf geen voordeel uit kan halen. Tenzij ik misschien een keer een carrière switch overweeg, of iemand anders ken die jouw beroep overweegt, dan zou ik ook dat gewoon aan je vragen.

Maar goed. Al zou iemand het vragen om zijn eigen keuzes te rationaliseren, wat maakt jou dat uit? Door je daar druk over te maken doe je eigenlijk hetzelfde. Ben je bang dat iemand je gaat vertellen dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Muismat1991 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Ik denk dat ik ook een beetje te makkelijk zakelijk en privé lease door elkaar heb gehaald. Maar ik doelde eerder in de zin van, in plaats van een privé lease auto te leasen tegenover gewoon aan te schaffen. Daar zit hem meestal het verschil in. De meeste privé lease auto's zijn voor 10.000km per jaar etc etc. Ik weet niet hoe jij erbij zit, maar het zou mij toch belemmeren als ik elke 4 jaar een €15.000 (50% afschrijving op een auto van 30k als voorbeeld) er doorheen zou knallen, met de nadruk op elke 4 jaar. Technisch kunnen betalen of realistisch kunnen betalen vind ik nogal een verschil.

Begrijp me niet verkeerd, ik geniet ook van de zakelijke lease die ik nu heb en zie mijn auto ook als een stuk gereedschap om mijn werk goed te kunnen doen. Maar ik denk dat de meeste mensen een beetje makkelijk door de bocht zijn met de vergelijking: lease = nieuw kunnen betalen.
Ik heb redelijk nauwkeurig uitgezocht naar de verschillen in lease vs aankoop (nieuwe gangbare auto C segment). Bij lease hield ik rekening met 5% rendement op de aanschafwaarde.
Mijn conclusie was dat het afhankelijk is van de situatie. Iedere 5-7 jaar een nieuwe auto is private lease meestal goedkoper, tenzij meer dan 15-20k km per jaar.
Dus rijd je een auto 10 jaar en 15k per jaar, is aanschaf goedkoper. Wil je na 5-7 jaar weer een nieuwe > private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom mensen dat vragen? Kan van alles zijn. Je kunt hen de wedervraag stellen waarom de eigendomsstatus van je auto hen interesseert :)
downtime schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Schulden aangaan mag in islamitische landen wel. Alleen rente vragen op een schuld mag niet en dus valt er voor banken niets aan te verdienen.
Dan noem je het gewoon anders dan is allah ook weer tevreden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Eigenlijk is het heel simpel:
  • Wanneer je een auto koopt en cash betaalt wil dat zeggen dat je hem de afgelopen 5 jaar had kunnen betalen
  • Wanneer je een auto least/financiert wil dat zeggen dat je die auto de komende 5 jaar kunt betalen (of dat op zijn minst dat vertrouwen er is
Het is een verschuiving in tijd, niet meer, niet minder (of vooruit lopen op). Vooral op jonge leeftijd kan dit qua beeld nogal verschil geven tussen verschillen in risicobereidheid.

Met andere woorden; een "dure" auto zegt helemaal niets over wat iemand kan betalen, enkel over wat iemand bereid is uit te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 10-02-2021 22:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
Sport_Life schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:39:
[...]

Ik heb redelijk nauwkeurig uitgezocht naar de verschillen in lease vs aankoop (nieuwe gangbare auto C segment). Bij lease hield ik rekening met 5% rendement op de aanschafwaarde.
Mijn conclusie was dat het afhankelijk is van de situatie. Iedere 5-7 jaar een nieuwe auto is private lease meestal goedkoper, tenzij meer dan 15-20k km per jaar.
Dus rijd je een auto 10 jaar en 15k per jaar, is aanschaf goedkoper. Wil je na 5-7 jaar weer een nieuwe > private lease.
Ik denk dat hier ook de crux in ligt van het hele verhaal. Mensen die elke 5-7 jaar een nieuwe auto willen kopen en hier dan ook nog eens max 15k per jaar mee rijden. Hoeveel mensen ken jij die dus (als voorbeeld) elke 6 jaar een nieuwe auto kopen om deze vervolgens niet voor woon-werkverkeer te gebruiken (corona terzijde natuurlijk)? Hoeveel mensen ken jij die private lease hebben? Volgens mij zou de Venn diagram van die twee groepen niet veel overlap hebben.

Natuurlijk is ieder zijn situatie uniek en gun ik het iedereen om in een mooie auto te rijden, maar ik denk dat we ook moeten onthouden dat een auto tegen betaling mogen gebruiken met bepaalde voorwaarden anders is dan een auto kopen. Ik heb het gevoel dat veel mensen een beetje onzeker zijn over het feit dat ze "privé leasen" tov kopen.

Maar goed, al in al zou ik zeggen: Als leasen goedkoper is, zeker doen. Als je graag eens een nieuwe auto wilt, zeker doen. Als je het geld ervoor over hebt, zeker doen. Zolang mensen ook maar onthouden: Hebben ze een nieuwe auto nodig en het volgens de boekhouding financieel kunnen dragen is wat anders dan het werkelijk financieel kunnen dragen. Helaas zit het leven vol met onverwachte kosten.

En als er dan uitkomt dat iedereen een mooie Mercedes/Audi/BMW/Porsche rijdt, dan heb ik meer moois om naar te kijken op de snelweg. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

mister_S schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:49:
Afgunst omwille van een auto van een ander heb ik nooit begrepen gezien het best makkelijk is een dure auto te rijden als je modale tweeverdiener bent. Kwestie van prioriteiten stellen. De één gaat wekelijks zuipen en heeft een grote schoenencollectie van 300 euro per paar, de ander geeft het uit aan de auto. Waar ga je anders je geld aan verspillen :)
Aan vintage gitaren en buizenversterkers natuurlijk! ;)

Die afgunst snap ik ook niet. Als je beide € 750 / maand opzij zet dan kun je over een paar jaar een prima nieuwe auto kopen. Geen financiering of private lease benodigd.

De onderliggende vraag is misschien vooral waarom veel mensen een auto als een objectief bepaalbare maatstaf hanteren voor de mate van succes. Succes is m.i. juist heel subjectief. Carrièrepad, wetenschappelijke prestaties, bekendheid in muziek of kunst etc etc. Allemaal gebieden waarin je verschillende mate van succes kunt behalen door inzet, talent en soms domweg geluk. Het type auto waarin je rijdt zie ik niet als een prestatie op zich.

What's a cube to you?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
Vroegah werd zo'n topic gewoon gesloten onder het mom van "kijk mij eens een dure auto (kunnen) leasen en mijn omgeving is jaloers." :P

Ook heeft de TS na z'n eerste post ook al 5 dagen helemaal niet meer gereageerd.
Of zou dat komen door @Verwijderd 's reactie :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:04
Ik rij een Toyota Aygo en krijg die vraag nooit. Ik doe nooit aan leasen want uiteindelijk is die auto niet van jouzelf. Ik rij per jaar 22.000/25.000 KM op jaarbasis en ik moest voir een Aygo Leaseauto €300 per maand betalen in 3 jaar €10.800,- en is dan niet eens mijn eigen auto.

Nee leaseauto is niks voor mij en nu ben ik goedkoper uit in mijn eigen Toyota Aygo. Ik neem in de toekomst een nieuwe auto die van mij zelf is.

Wegenbelasting €62 per 3 maanden

Onderhoud olie vervangen + filter om de 6 maanden €60,- doe ik bij mijn eigen garage (bij Toyota dealer kost dit €120) of kleine beurt bij de Toyota dealer €196,- grote beurt €350,-. Vroeger ging ik om de 6 maanden bij de Toyota dealer voor kleine beurt. Maar nu ga ik naar die garage van €60,-. Mijn auto is 11 jaar oud en vind het niet meer nodig. APK nog wel Toyota dealer en de grote beurt indien nodig

Verzekering All-Risk €42,39,- per maand (Ik betaal per jaar op jaarbasis €508,79,-) + inzittenden mee verzekerd.

Benzine is heel afhankelijk (bij volle tank zit ik op €45-50)

[ Voor 45% gewijzigd door Van der Berg op 11-02-2021 05:30 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

_eLMo_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Lease staat gelijk aan financiering wat mij betreft, je loopt dezelfde risico's. Eerder van de auto af brengt ook afkoopsommen (ivm verschil lineariteit afschrijving) met zich mee.
Alleen verzekerd een leasemaatschappij altijd allrisk zodat je bij een total loss / ongeluk of de financiering afgekocht hebt, of een nieuwe auto hebt. Dat kun je zelf natuurlijk ook als je financiert.

Lease is wat mij betreft gewoon financieren met extra gemak (waar je voor betaald) en minder mogelijkheden. Niks mis mee als je je dat beseft en de nadelen die bij de voordelen horen accepteert.
Een LM verzekert helemaal niet allrisk, daar zijn ze veel te groot voor. Hardnekkig fabeltje.

Als een PL auto gestolen wordt is het einde contract, geen idee of dat bij financiering ook zo is...

Sowieso is een auto financieren niet heel handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

_ferry_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:02:
Overigens niet alleen op leaseauto's van toepassing.
Mijn vriendin kocht een 2e hands van 15 jaar oud, maar net bij de dealer vandaan, leuke uitvoering, bandjes mooi zwart, schoon, gepoetst, je kent het wel.
Collega's en vriendinnen die dan recht op de vrouw af vragen "wat hij dan wel niet heeft gekost". Ofwel instant vooroordelen omdat ze "zo'n mooie nieuwe auto" heeft gekocht.
Kijk dan lekker zelf op marktplaats/AutoScout24.

Een vriendin van haar least een auto, en betaalt per jaar waarschijnlijk hetzelfde als de aanschafprijs van deze auto. Maarja, die gaat voor gemak. En dan rij je in een basis uitvoering met stalen velgen enzo.
Ik ben ook geen grote voorstander van PL hoor maar die vriendin op d’r stalen velgjes heeft natuurlijk statistisch gezien een veel betrouwbaardere auto.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:39:
[...]

Klopt, en daarom is het veel verstandiger om een auto van 1-2 jaar te kopen. De kop is eraf maar alsnog bijna alle voordelen van een nieuwe auto...

Verwijderd

Vreemde reactie hoor. Maar op zich vast aangewakkerd door b.v. ANWB die veel doet met PL auto's. Ikzelf heb nu al mijn 2e PL auto, en wil vermoedelijk nooit meer anders. Wat me wel opvalt is de fanatieke groep PL-haters, die (als je de auto al hebt) met allerlei onzinnige (vaak v.d. neef van buurman v.d. kapper gehoorde) argumenten komen over de kosten, het contract en inleveren, of de uitvoering: als ik mijn supercomplete Opel met een zeer lage PL prijs vergelijk met alle onzin die PL haters uitkramen over de uitrusting (stalen velgen, basis uitvoering e.d.) dan weet ik ik wel wie zich suf lacht: ik ! Het is uiteraard wel zo dat je bij een bedrijf met keurmerk moet leasen, maar verder alleen voordelen. Kort nadat ik een PL auto kreeg, en de voordelen eerlijk en duidelijk vertelde, nam een collega er ook een, ook 100% tevreden, en inmiddels is ook hij aan zijn 2e toe.
Maar ik was vermoedelijk de vraag meestal voor: ik vertelde dan dat ik een nieuwe PL auto had. Maar rare reacties op inkomen of zo heb ik nooit gehoord

• _eLMo_
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 05:22:
[...]

Een LM verzekert helemaal niet allrisk, daar zijn ze veel te groot voor. Hardnekkig fabeltje.

Als een PL auto gestolen wordt is het einde contract, geen idee of dat bij financiering ook zo is...

Sowieso is een auto financieren niet heel handig...
Dat sommige maatschappijen zo groot zijn dat ze hun eigen verzekeraar spelen neemt niet weg dat dat is wat er gebeurd, bij diefstal / total loss wordt het contract afgekocht uit de “verzekerings” pot.

Verschil PL en “ZL” is in principe niet aanwezig.

Overigens is de term PL gebruiken erg verwarrend (voor mij althans) aangezien dit voor mij staat voor “Persoonlijke Lening”.

De reden waarom ik zeg dat er geen verschil is, is omdat je bij niet-lease dus een allrisk verzekering hebt die je auto betaald / financiering afkoopt.

Dat een full operational lease constructie heel handig is ontken ik niet, dat is precies wat ik zeg ;)

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 17:06
Als het blijkbaar zo vaak gevraagd wordt, en TS wil weten waarom dat zo is... is het misschien een idee om dan aan de persoon die de vraag stelt of een auto lease is of niet, te vragen waarom hij/zij dat vraagt?

Ik kan ook van alles bedenken, maar het is niet meer dan dat. Ik kan nog steeds niet in hun hoofd kijken, in ik neem aan TS ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 06:28:
Vreemde reactie hoor. Maar op zich vast aangewakkerd door b.v. ANWB die veel doet met PL auto's. Ikzelf heb nu al mijn 2e PL auto, en wil vermoedelijk nooit meer anders. Wat me wel opvalt is de fanatieke groep PL-haters, die (als je de auto al hebt) met allerlei onzinnige (vaak v.d. neef van buurman v.d. kapper gehoorde) argumenten komen over de kosten, het contract en inleveren, of de uitvoering: als ik mijn supercomplete Opel met een zeer lage PL prijs vergelijk met alle onzin die PL haters uitkramen over de uitrusting (stalen velgen, basis uitvoering e.d.) dan weet ik ik wel wie zich suf lacht: ik ! Het is uiteraard wel zo dat je bij een bedrijf met keurmerk moet leasen, maar verder alleen voordelen. Kort nadat ik een PL auto kreeg, en de voordelen eerlijk en duidelijk vertelde, nam een collega er ook een, ook 100% tevreden, en inmiddels is ook hij aan zijn 2e toe.
Maar ik was vermoedelijk de vraag meestal voor: ik vertelde dan dat ik een nieuwe PL auto had. Maar rare reacties op inkomen of zo heb ik nooit gehoord
Dat PL handig kan zijn zeker maar het heeft niet alleen voordelen. Ook nadelen: bijv je leencapaciteit voor bijv een hypotheek gaat omlaag :). Dus daar hebben die “PL-haters” een valide punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
We Are Borg schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:51:
[...]

Dat PL handig kan zijn zeker maar het heeft niet alleen voordelen. Ook nadelen: bijv je leencapaciteit voor bijv een hypotheek gaat omlaag :). Dus daar hebben die “PL-haters” een valide punt
Het gevaarlijkste aan contracten waar veel geld mee gemoeid is (PL, maar ook leningen etc.) is dat je er bij tegenslagen niet altijd makkelijk vanaf kunt. Vervolgens moet je dan gaan lenen om het te kunnen betalen, en als je situatie zich niet snel genoeg verbeterd raak je in een vicieuze cirkel. In die zin snap ik de angst ook wel.

Overigens zijn er wel PL aanbieders waar je bij ontslag of andere tegenslagen vervroegd van het contract af kan. Kleine lettertjes goed lezen en vooral niet denken dat het jou allemaal nooit zal overkomen.

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 19:48
Ik rijdt zelf ook een nieuwe Private Lease auto en inderdaad is dat meestal de vraag. Maar ik heb de auto voor mijzelf gekocht en niet voor andere. Afgunst hebben/voelen is het ergste wat je kan hebben.

Maar zoals andere aangeven zal de vraag ook uit interesse zijn. Meerdere collega's hebben de stap naar PL gemaakt, juist omdat je met ze hierover spreekt en ze zien dat het ook zijn voordelen heeft.

Daarnaast kan ik mij niet anders herinneren dat als iemand een nieuwe auto had in de familie die meteen werd bestookt met vragen als lease, hoe heb je hem betaald, is het niet zonde om een nieuwe te kopen etc....

PSN: speedrazor3

• Drardollan
assje schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:52:
  • Wanneer je een auto koopt en cash betaalt wil dat zeggen dat je hem de afgelopen 5 jaar had kunnen betalen
  • Wanneer je een auto least/financiert wil dat zeggen dat je die auto de komende 5 jaar kunt betalen (of dat op zijn minst dat vertrouwen er is
Het is een verschuiving in tijd, niet meer, niet minder (of vooruit lopen op). Vooral op jonge leeftijd kan dit qua beeld nogal verschil geven tussen verschillen in risicobereidheid.

Met andere woorden; een "dure" auto zegt helemaal niets over wat iemand kan betalen, enkel over wat iemand bereid is uit te geven.
Een leaseauto is geen eigendom na je leasetermijn en je betaald hem nooit volledig. Het maandbedrag is gebaseerd op onder andere kilometers, verwachte kosten en restwaarde na afloop van het contract (en nog 1001 factoren). Na X maanden (meestal 48 bij PL) wordt de auto gewoon weer opgehaald en heb je niets behalve een minder volle portemonnee en hopelijk een mooie ervaring.

Bij financiering is het een ander verhaal, dan betaal je wel volledig af en word je wel eigenaar.

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Een leaseauto is geen eigendom na je leasetermijn en je betaald hem nooit volledig. Het maandbedrag is gebaseerd op onder andere kilometers, verwachte kosten en restwaarde na afloop van het contract (en nog 1001 factoren). Na X maanden (meestal 48 bij PL) wordt de auto gewoon weer opgehaald en heb je niets behalve een minder volle portemonnee en hopelijk een mooie ervaring.

Bij financiering is het een ander verhaal, dan betaal je wel volledig af en word je wel eigenaar.
Dat maakt toch geen verschil? In alle gevallen is er sprake van een TCO (total cost of ownership) en dat bepaald aan het einde van de rit de kosten van de auto (en dus de betaalbaarheid).

Wij hebben in ons gezin twee auto's, 1 in eigendom en 1 private lease:
  • Private lease: 240/maand + 20 elektriciteit = 260/maand (10.000km/jaar)
  • Eigendom: 250 afschrijving+20 verzekering+ 20 elektriciteit = 290/maand (12.500km/jaar)
Negeer ik even rentederving aangezien ik die voor mijn situatie als niet relevant zie.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 11-02-2021 09:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:23:
[...]

Dat maakt toch geen verschil? In alle gevallen is er sprake van een TCO (total cost of ownership) en dat bepaald aan het einde van de rit de kosten van de auto (en dus de betaalbaarheid).
Het zegt wel iets, want jij beweert dat je de auto had kunnen betalen. Dat is niet waar, bij PL kan je de maandlast betalen. Niet de auto.

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:25:
[...]

Het zegt wel iets, want jij beweert dat je de auto had kunnen betalen. Dat is niet waar, bij PL kan je de maandlast betalen. Niet de auto.
Dat is dus hetzelfde. Bij een private lease betaal je de leasemaatschappij een bedrag dat voor hen voldoet om de auto te financieren en kopen. Een auto die je zelf koopt kan je net zo goed vertalen naar een maandlast.

Sterker nog, ik zou het argument maken dat jonge mensen die een auto kopen vaak een auto rijden die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Mensen die toen ze bij hun ouders waren een auto bij elkaar spaarde en kochten maar die over x jaar nooit meer kunnen vervangen.

In dat geval zou ik eerder spreken van iemand die zijn auto niet kan betalen dan iemand die de maandlast WEL gewoon kan dragen.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 11-02-2021 09:29 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Had je (als Private-lease niet bestond) een nieuwe auto gekocht?

Als je het 1-op-1 vergelijkt met een nieuwe auto zou ik inderdaad ook voor Private lease gaan.. Dat ligt vooral aan het feit dat een auto in de 1e twee a drie jaar zo'n 40-50% afschrijft...

Maar als je dan de vergelijking gaat trekken met PL vs een auto van 1 tot 2 jaar oud wint die occassion het gewoon..

Ik heb een collega die leased sinds half 2018 een T-roc a 600 in de maand... Ik kocht begin 2020 een qua formaat gelijkwaardige auto van dezelfde leeftijd met meer opties en accessories en een hogere cataloguswaarde.. Ik ben vooralsnog goedkoper uit dan hem...

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:27:
[...]

Dat is dus hetzelfde. Bij een private lease betaal je de leasemaatschappij een bedrag dat voor hen voldoet om de auto te financieren en kopen.
Uh nee. Als jij 48 maanden lang 400 per maand kunt betalen dan heb je 19.2000 betaald. Als de auto in kwestie 40.000 euro was dan had je hem dus niet kunnen betalen in die 4 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Uh nee. Als jij 48 maanden lang 400 per maand kunt betalen dan heb je 19.2000 betaald. Als de auto in kwestie 40.000 euro was dan had je hem dus niet kunnen betalen in die 4 jaar.
Ja maar je hebt ten eerste geen auto van 40.000 voor 400/maand..

En ten tweede is die auto na 4 jaar natuurlijk niet 0 waard..

De berekening die je nu doet is wel heel summier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:29:
Je denkt verkeerd, probeer eens te denken in TCO. Cashflow en liquide middelen zijn verschillende aspecten van betaalbaarheid.

Het enige waar jij naar kijkt is liquide middelen.

• Drardollan
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Ja maar je hebt ten eerste geen auto van 40.000 voor 400/maand..

En ten tweede is die auto na 4 jaar natuurlijk niet 0 waard..

De berekening die je nu doet is wel heel summier.
Het doel was dan ook niet een volledige berekening te geven. Ik stel dat wat de user post niet klopt, als je een auto kan leasen dan betekent dit helemaal niet dat je hem had kunnen betalen in het verleden of in de toekomst.

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:33:
[...]

Je denkt verkeerd, probeer eens te denken in TCO. Cashflow en liquide middelen zijn verschillende aspecten van betaalbaarheid.

Het enige waar jij naar kijkt is liquide middelen.
Ik snap het principe van TCO, maar dat is niet wat jij stelt.

Jij stelt dat als je kan leasen dat je de auto ook had kunnen betalen. En dat weerleg ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Het komt op mij over als een reactie om goed te praten dat je voor PL hebt gekozen.

PL en ZL hebben absoluut hun voordelen en er is helemaal niets mis mee. Er zijn meer dan genoeg valide redenen om zo'n contract aan te gaan. Maar het is geneuzel dat het enkel voordelen heeft, zo kan ik je al direct de volgende punten opnoemen die ik zeker niet als een voordeel zou zien:
a) Lease is altijd duurder dan kopen. LM'en zijn geen filantropische instellingen en verdienen hier (goed) geld aan, dat geld betaal jij als klant.
b) Je hebt een auto waar je geen zeggenschap over hebt. Je mag er bijvoorbeeld niet zomaar andere velgen erop zetten.
c) Je bent afhankelijk van wat de LM wenst te doen aan onderhoud, bijvoorbeeld goedkope Chinese banden ipv fijne Michelins.
d) Je bent gebonden aan voorwaarden die de LM je oplegt. Bijvoorbeeld 10k KM per jaar. Als je daar overheen gaat dan moet je bijbetalen.

En dat zijn slechts 4 punten die ik zou kunnen bedenken als nadeel.

Maar dat betekent niet dat voor iedereen de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen. Er zijn zoals ik aangaf meer dan voldoende goede redenen te bedenken om wél te kiezen voor PL. Er is dan ook helemaal niets mis mee. Als je gewoon een no-nonsens auto wilt waarvan je vooraf de kosten eenvoudig kunt inschatten en waar je verder geen omkijken naar hebt, dan is het een prima oplossing.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dus eigenlijk zeg je gewoon dat PL goedkoper is?

Volgens mij is dat overal al gedebunkt.. Zelfs door de ANWB...

Het is vooral gemak en zekerheid.. Maar het is zeker niet goedkoper dan gewoon eigenaar zijn van een auto...

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:34:
Ik snap het principe van TCO, maar dat is niet wat jij stelt.

Jij stelt dat als je kan leasen dat je de auto ook had kunnen betalen. En dat weerleg ik.
Dat weerleg je niet. Jouw interpretatie is dat je een auto alleen kunt betalen als je hem contant afrekent. Volgens deze zienswijze zijn er bijzonder weinig mensen in Nederland die hun huis kunnen betalen.
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:36:
Dus eigenlijk zeg je gewoon dat PL goedkoper is?

Volgens mij is dat overal al gedebunkt.. Zelfs door de ANWB...

Het is vooral gemak en zekerheid.. Maar het is zeker niet goedkoper dan gewoon eigenaar zijn van een auto...
Een nieuwe auto is in voorkomende gevallen wel degelijk goedkoper in PL dan zelf kopen. Uiteraard is een gebruikte auto in eigendom doorgaans nog goedkoper.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 11-02-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 08:47
Ik zie veel in dit topic gaan over prijzen en wat voordeliger is. Dat zal absoluut meewegen, maar prive lease heeft natuurlijk ook andere voordelen (geen gedoe met verzekering afsluiten, wegenbelasting betalen en eventuele schades/storingen). 1 bedrag betalen en klaar. En natuurlijk is het persoonlijk, de één vind dit totaal geen moeite om dit te regelen, maar een ander juist wel. Vergelijk het met een afhaalmaaltijd. Veel duurder, dan wanneer je zelf gaat boodschappen gaat doen en gaat koken, maar voor sommige een fijne bijkomstigheid dat je niet hoeft na te denken over de boodschappen en zelf te gaan koken.

Heb overigens zelf een prive lease. Renault Clio Estate (relatief veel opties). Had een 2 jaar contract en betaalde 260 euro per maand. Na 2 jaar verlangd waarbij het tarief met 10 euro naar beneden ging over de gehelde looptijd, en nu bijna uit contact. Prijzen van prive lease zijn flink verhoogd, dus ga nu zelf een auto kopen. Heb tal van berekeningen gemaakt, en kwam tot de conclusie dan een nieuwe identieke auto duurder zou zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door lucatoni op 11-02-2021 09:41 ]

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Dat weerleg je niet. Jouw interpretatie is dat je een auto alleen kunt betalen als je hem contact afrekent. Volgens deze zienswijze zijn er bijzonder weinig mensen in Nederland die hun huis kunnen betalen.
Je haalt er van alles bij en door elkaar. Ik heb nooit gezegd dat je hem contant zou moeten kunnen afrekenen en over een huis heb ik het helemaal niet gehad in deze posts.

Je haalt in je eerste post al lease en financieren door elkaar.

Dit is wat je zegt:
assje schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:52:

En beiden is grotendeels niet waar.
Als je vandaag de dag een auto cash kan afrekenen, dan hoef je dat de afgelopen 5 jaar niet hebben gekund.
Als je een auto least dan zegt dat niets over of je de auto de komende 5 jaar kunt betalen. Het zegt dat je de komende 5 jaar (al is het meestal 4, dat terzijde) het huurbedrag kunt betalen.

Wat betreft financieren heb je wel gelijk. Als je de auto koopt met een financiering dan gaat men er inderdaad vanuit dat je de auto de komende 5 jaar kunt afbetalen.

• Drardollan
lucatoni schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:38:
(geen gedoe met verzekering afsluiten, wegenbelasting betalen en eventuele schades/storingen). 1 bedrag betalen en klaar.
Ik denk niet dat er ook maar 1 leasemaatschappij is waarbij serieuze schades in het leasebedrag zitten. Meestal zitten kleine schades (krassen tot een bepaalde lengte en diepte) wel opgenomen in het contract, de zogenaamde geaccepteerde gebruikssporen, maar grote schades ga je gewoon voor opdraaien.

De vraag is hoeveel gedoe een automatische incasso van een verzekering en wegenbelasting zijn, je krijgt er een automatische incasso voor de LM voor terug. Maar het klopt natuurlijk wat je zegt, je hoeft er niet over na te denken en dat kan je zeker als een voordeel zien.

Verwijderd

Ik heb een hekel aan vaste maandelijkse lasten, en al helemaal voor iets wat alleen maar minder waard wordt. Als je zoals ik auto's niet als hobby hebt en het puur ziet als noodzakelijk iets voor mobiliteit, snap ik niet waarom je voor private lease OF een nieuwe auto kiest. Een jonge occasion is in alle gevallen goedkoper en doet hetzelfde. En ja, I did the math :+

En bij een nieuwe auto doe je 6 maandjes voorzichtig, daarna wil je er ook gewoon een net te grote kast of een stapel 60x60 tegels (noem maar wat) in vervoeren. Dan heb je bij private lease toch altijd het gevoel dat je voorzichtig moet doen omdat je die auto nog moet inleveren. Bij mijn eigen auto boeit het me vrij weinig dat de randjes van de kofferbak niet meer mooi zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:41:
Je haalt er van alles bij en door elkaar.
En jij zoekt spijkers op laag water.

Laten we het conceptueel en heel simpel benaderen:
  • Total cost of ownership van iemand die een auto koopt is exact gelijk aan de kosten van de leasemaatschappij
  • Leasemaatschappij moet 10% marge maken
Dan is het gevolg bijvoorbeeld:
  • Persoon A koopt een auto en verkoopt deze 48 maanden later. Totale kosten inclusief afschrijving komen op €500/maand dus totaal €24k.
  • Persoon B least dezelfde auto voor dezelfde periode en betaalt zodoende €550/maand en €26,4k
Het enige verschil is dat persoon A "up-front" de aanschaf op tafel heeft moeten leggen. "Wie wat kan betalen" is een definitiekwestie.

Iemand die een auto contant af kan rekenen heeft bewezen dat hij in het verleden geld over heeft kunnen houden. Iemand die een leasecontract/lening kan krijgen heeft vertrouwen weten te geven over voldoende verdiencapaciteit te beschikken.

Daarmee is en blijft het een verschuiving in tijd. De weerstand tegen lenen/leasen lijkt vooral te komen vanuit mensen die hier een aversie tegen hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 11-02-2021 09:50 ]

• lucatoni
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:44:
[...]

Ik denk niet dat er ook maar 1 leasemaatschappij is waarbij serieuze schades in het leasebedrag zitten. Meestal zitten kleine schades (krassen tot een bepaalde lengte en diepte) wel opgenomen in het contract, de zogenaamde geaccepteerde gebruikssporen, maar grote schades ga je gewoon voor opdraaien.

De vraag is hoeveel gedoe een automatische incasso van een verzekering en wegenbelasting zijn, je krijgt er een automatische incasso voor de LM voor terug. Maar het klopt natuurlijk wat je zegt, je hoeft er niet over na te denken en dat kan je zeker als een voordeel zien.
Serieuze schades zitten gewoon in het contact. Wel is het mogelijk dat je een eigen risico hebt, wanneer jij de veroorzeker bent. En dat eigen risico kan je ook vaak verhogen tegen een korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
SpeeDRaZoR3 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:01:
Ik rijdt zelf ook een nieuwe Private Lease auto en inderdaad is dat meestal de vraag. Maar ik heb de auto voor mijzelf gekocht en niet voor andere. Afgunst hebben/voelen is het ergste wat je kan hebben.

Maar zoals andere aangeven zal de vraag ook uit interesse zijn. Meerdere collega's hebben de stap naar PL gemaakt, juist omdat je met ze hierover spreekt en ze zien dat het ook zijn voordelen heeft.
Hehe ;)
Ik ken zelf niet zoveel mensen die private leasen dus vraag er meestal wel heel open naar omdat ik inderdaad heel benieuwd ben hoe de ervaringen zijn.

Momenteel rij ik in een Daihatsu voor een bedrag waar je bij de meeste auto's nog geen setje velgen voor hebt. Het is merkbaar dat sommige mensen hierin op ons neerkijken maar wat mij betreft zegt dat meer over hen dan over ons.

We kiezen hiervoor omdat we op zoek zijn naar een koophuis en zo makkelijker kunnen sparen. Met private lease is het in combinatie met BKR al een stuk lastiger een redelijke hypotheek te krijgen, maar zodra het met de woning gelukt is zou PL misschien een optie kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucatoni
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:45:
[...]

En jij zoekt spijkers op laag water.

• Total cost of ownership van iemand die een auto koopt is exact gelijk aan de kosten van de leasemaatschappij
Dan is het gevolg bijvoorbeeld:
  • Persoon A koopt een auto en verkoopt deze 48 maanden later. Totale kosten inclusief afschrijving komen op €500/maand dus totaal €24k.
  • Persoon B least dezelfde auto voor dezelfde periode en betaalt zodoende €550/maand en €26,4k
Het enige verschil is dat persoon A "up-front" de aanschaf op tafel heeft moeten leggen. "Wie wat kan betalen" is een definitiekwestie.
De meeste prive lease auto's zijn standaard modellen zonder de mogelijkheid voor extra opties. Waarom? Zodat de leasemaatschappij echt grote korting kan bedingen op de aankoop van een auto. En een leasemaatschappij kan ook korting bedingen bij verzekeraars. Dat kan ervoor zorgen dat een prive lease aanbieding net wat goedkoper uitvalt dan wanneer je dezelfde auto koopt. Gewoon alle kosten op een rij zetten en zelf de afweging maken!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
LankHoar schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:00:
[...]

Vind daar weinig persoonlijks aan. Ik maak er ook geen geheim van wat ik verdien, en vind het ook niet vreemd om daar een gesprek over te hebben met anderen, zolang het maar niet is met de intentie om iemand de ogen uit te steken met jouw hoge inkomen, maar indien dat wel zo is dan blijven we denk ik niet lang vrienden gezien je karakter.

Vind het wel weer typisch Nederlands om over dit soort dingen niet te willen praten. Wat maakt het nou uit? Tenzij je een dermate riant salaris hebt dat je dit liever niet deelt met mensen met lager inkomen omdat je bang bent voor scheven gezichten, zie ik het nut van verzwijgen niet in. Hetzelfde geld imo voor het beantwoorden van de vraag of je auto een leasebak is of niet.
Dit! Ik snap dit dus ook nooit. Ik praat rustig met collega's over wat ik verdien per maand en negen van de tien keer zie je ze dan een beetje terugkrabbelen omdat ze eigenlijk hun eigen salaris niet willen verklappen.
Ik snap daar echt geen zak van.
Juist onder collega's is het goed om er over te praten.. want hoe meer je als personeel verzwijgt .. hoe beter voor de werkgever. Als je er met elkaar over praat dan kun je achter verschillen komen die niet te verklaren zijn en kun je er wellicht zelf nog wel beter van worden ook (als je de werkgever ermee gaat confronteren waarom Jantje bijna 2x zoveel verdient als jij terwijl jullie op hetzelfde niveau zitten (om maar een zijstraat te noemen))

Nee ik heb zowel een lease als een privé auto en ook hier op Tweakers is het blijkbaar afgedaan als je een leaseauto hebt.. Bijvoorbeeld in het VW topic.. heb ik gepost dat ik een nieuwe VW kon ophalen (paar jaar terug) en trots met foto's erbij.. Dit was namelijk mijn eerste Leaseauto die ik zelf had samengesteld en daar heb ik hard voor moeten werken om dat uberhaupt te kunnen betalen (op dat niveau).
Eerste vraag in het topic: "Is dat een lease" .. " Ja" ... "Oh" :?

Maar goed, ik stoor me er verder niet aan.. ja ik rijd een leaseauto. Vet handig, hoef ik me tenminste niet druk te maken over onderhoud en overige kosten. Gewoon een vast bedrag per maand en klaar. Heerlijk!

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Jan1337 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:51:
Ik ken zelf niet zoveel mensen die private leasen dus vraag er meestal wel heel open naar omdat ik inderdaad heel benieuwd ben hoe de ervaringen zijn.
Wij hebben dus wel een private lease auto, overwegingen:
  • BKR maakt voor ons niet uit (hypotheek niet in de buurt van maximum)
  • 2 auto's in huishouden, 1x eigendom 1x lease (mix flexibiliteit & risoco)
  • Elektrische auto's met relatief hoge aanschaf (nu maar 1x i.p.v 2x)
  • Lease is goedkoper dan dezelfde auto zelf kopen (€240/maand voor auto van €24k)
De totale aversie tegen lenen/leasen is wat mij betreft niet rationeel. Ik ben ook tegen op de pof leven en consumptiegoederen die je niet kunt betalen financieren.

Echter als private lease financieel interessant is doe ik dit gewoon. Mocht ik een rentevrije lening kunnen krijgen zou ik dit ook doen (ook als ik het geld zelf gewoon heb).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Als autoliefhebber vraag ik juist door over de auto. Hoe ze die betalen zal me worst zijn.

• Drardollan
lucatoni schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:51:
[...]

De meeste prive lease auto's zijn standaard modellen zonder de mogelijkheid voor extra opties. Waarom? Zodat de leasemaatschappij echt grote korting kan bedingen op de aankoop van een auto. En een leasemaatschappij kan ook korting bedingen bij verzekeraars. Dat kan ervoor zorgen dat een prive lease aanbieding net wat goedkoper uitvalt dan wanneer je dezelfde auto koopt. Gewoon alle kosten op een rij zetten en zelf de afweging maken!
Ik ben afgehaakt bij zijn vergelijkingen, TCO van LM en privé zijn nooit en te nimmer gelijk. Dat is onmogelijk.

Maar als je alles op een rijtje zet, de voor en nadelen. Dan kan het prima zo zijn dat voor iemand PL de beste keuze is. Er is dan ook niets mis met PL in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:45:
  • LM's kunnen vaak beter onderhandelen over de prijs, omdat ze groter inkopen.
  • Ditzelfde geldt voor verzekeringen, (gepland onderhoud), sommigen zullen wellicht zelfs bulk-korting middels de tankpas hebben gefixt.
Als we het over private lease hebben, klopt dat.
Zakelijk is het verhaal toch iets anders; je hebt bijvoorbeeld het bruto/netto voordeel. 500 euro bruto salaris om de auto van te betalen, is een stuk voordeliger dan 500 euro netto iedere maand aftikken. De bijtelling (als je ook prive rijdt) neemt dat voor een gedeelte terug, maar zeker bij elektrisch rijden ben ik zelfs met de huidige bijtellingspercentages ervan overtuigd dat een EV netto al snel voordeliger is.

-> belastingen spelen ook een rol in het verhaal.
Iemand die een auto contant af kan rekenen heeft bewezen dat hij in het verleden geld over heeft kunnen houden. Iemand die een leasecontract/lening kan krijgen heeft vertrouwen weten te geven over voldoende verdiencapaciteit te beschikken.

Daarmee is en blijft het een verschuiving in tijd. De weerstand tegen lenen/leasen lijkt vooral te komen vanuit mensen die hier een aversie tegen hebben.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens :)

In tijden waarin spaargeld niet rendeert vind ik lease een steeds logischer systeem trouwens.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:36:
a) Lease is altijd duurder dan kopen. LM'en zijn geen filantropische instellingen en verdienen hier (goed) geld aan, dat geld betaal jij als klant.
Dit is absoluut onwaar als je TCO meeneemt. In sommige gevallen misschien, maar in de meeste situaties is PL (in sommige gevallen iets) voordeliger dan up front cash betalen. Dit omdat wegenbelasting, onderhoud en verzekering bij het bedrag in zit.

In mijn geval kwam de berekening van TCO inclusief brandstof (kilometers ga ik door corona waarschijnlijk niet halen) goedkoper uit dan een occassion van ongeveer 10k. Dat is een specifieke situatie incl. 4k subsidie over de looptijd en lage 'brandstofkosten' (electrisch), maar ook voor brandstofauto's zul je (in ieder geval bij aanbiedingen) vaak iets minder betalen dan nieuw in cash. Een lease maatschappij wil natuurlijk geld verdienen, maar door schaalvoordeel kunnen zij dit een stuk goedkoper dan je als particulier kunt. En in best een aantal gevallen ben je dan goedkoper uit.

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Wij hebben dus wel een private lease auto, overwegingen:
  • BKR maakt voor ons niet uit (hypotheek niet in de buurt van maximum)
  • 2 auto's in huishouden, 1x eigendom 1x lease (mix flexibiliteit & risoco)
  • Elektrische auto's met relatief hoge aanschaf (nu maar 1x i.p.v 2x)
  • Lease is goedkoper dan dezelfde auto zelf kopen (€240/maand voor auto van €24k)
Lease is nooit en te nimmer goedkoper. Zoals ik al diverse keren heb gezegd, de LM is geen filantropische instelling. Zelf contant aftikken is altijd goedkoper, maar dan moet je het geld wel hebben en willen uitgeven.
De totale aversie tegen lenen/leasen is wat mij betreft niet rationeel. Ik ben ook tegen op de pof leven en consumptiegoederen die je niet kunt betalen financieren.
Lenen en lease zijn 2 totaal verschillende zaken en kan je niet vergelijken. Met lease leef je niet op de pof, je wordt namelijk nooit eigenaar van de auto en leent deze slechts tegen een X bedrag per maand.
Echter als private lease financieel interessant is doe ik dit gewoon. Mocht ik een rentevrije lening kunnen krijgen zou ik dit ook doen (ook als ik het geld zelf gewoon heb).
Dat is toch logisch? Er zijn veel meer overwegingen die meespelen. Er is niets mis met een auto leasen, een auto financieren of een auto contant aftikken. Voor iedereen gelden er andere overwegingen die een andere uitkomt hebben.

Zo heb ik zelf enkele jaren geleden de helft van een auto gefinancierd tegen 0% rente. Voor mij ideaal dat ik wat spaargeld achter de hand bleef houden en weinig risico omdat de auto niet zodanig zou afschrijven dat de waarde onder de openstaande lening zou uitkomen. Indien nodig kon ik de auto verkopen en daarmee de lening volledig aflossen. Grote voordelen voor mij dus meer spaargeld op de bank en aan het einde van de lening volledig eigenaar van de auto.

Eke situatie is anders.

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:58:
Ik ben afgehaakt bij zijn vergelijkingen, TCO van LM en privé zijn nooit en te nimmer gelijk. Dat is onmogelijk.
Wat is dit nu voor geklets? Hoe denk jij dat een leasemaatschappij zijn leaseprijs bepaalt?

Uiteindelijk maakt iedereen die deze keuze maakt (hopelijk) een afweging tussen (verwachte) TCO bij eigendom versus leaseprijs versus het gemak/risico's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:59:
[...]
  • LM's kunnen vaak beter onderhandelen over de prijs, omdat ze groter inkopen.
  • Ditzelfde geldt voor verzekeringen, (gepland onderhoud), sommigen zullen wellicht zelfs bulk-korting middels de tankpas hebben gefixt.
Sterker nog : de meeste leasemaatschappijen zullen de wagens enkel WA verzekeren. Een oud werkgever met een vloot van honderd auto's had ook alleen WA verzekering, dat was goedkoper dan iedere auto all risk verzekeren.
(Wel jammer dat iemand z'n A4 na 2 maanden totall reed en een andere collega kreeg na 2 grote schades een oude auto :P).

En als consument betaal je duizenden euro's meer voor de aanschaf..

Dat maakt PL in sommige gevallen goedkoper. (Niet in mijn geval ivm groot aantal kms).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 10:12 ]

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:04:
Lease is nooit en te nimmer goedkoper. Zoals ik al diverse keren heb gezegd, de LM is geen filantropische instelling. Zelf contant aftikken is altijd goedkoper, maar dan moet je het geld wel hebben en willen uitgeven.
Zoals reeds door meerdere mensen aangegeven is dit te simpel gesteld. LM heeft allerlei schaalvoordelen.

Ik zit zelf in middels aan de 2e PL auto die gevalideerd goedkoper is geweest dan zelf kopen.
Lenen en lease zijn 2 totaal verschillende zaken en kan je niet vergelijken. Met lease leef je niet op de pof, je wordt namelijk nooit eigenaar van de auto en leent deze slechts tegen een X bedrag per maand.
Dit is vooral jouw gevoel/mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PL kan goedkoper zijn vanwege schaalvoordeel als je inderdaad 1-op-1 vergelijkt met nieuw kopen..

Maar je bent eigenlijk wel een dief van je eigen portemonnee. Beter koop je een occassion met de kop eraf...

Maargoed, iedereen mag met zijn geld doen wat hij wil....

• Drardollan
PatrickH89 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Dit is absoluut onwaar als je TCO meeneemt. In sommige gevallen misschien, maar in de meeste situaties is PL (in sommige gevallen iets) voordeliger dan up front cash betalen. Dit omdat wegenbelasting, onderhoud en verzekering bij het bedrag in zit.
De wegenbelasting betaal je als klant, met wat opslag. Het is niet dat de LM korting op de wegenbelasting krijgt.
Verzekering betaal je als klant, met wat opslag. Voordeel is wel dat de LM een goedkopere verzekering kan nemen en dat voordeel krijg je dan weer als klant.
Onderhoud, hoeveel onderhoud heeft een auto de eerste 4 jaar nodig? Wellicht 1 setje nieuwe banden en 4 keer olie wisselen. Dat is nu net 1 van de voordelen van een nieuwe auto, grote problemen zijn gedekt door de garantie.
In mijn geval kwam de berekening van TCO inclusief brandstof (kilometers ga ik door corona waarschijnlijk niet halen) goedkoper uit dan een occassion van ongeveer 10k. Dat is een specifieke situatie incl. 4k subsidie over de looptijd en lage 'brandstofkosten' (electrisch), maar ook voor brandstofauto's zul je (in ieder geval bij aanbiedingen) vaak iets minder betalen dan nieuw in cash. Een lease maatschappij wil natuurlijk geld verdienen, maar door schaalvoordeel kunnen zij dit een stuk goedkoper dan je als particulier kunt. En in best een aantal gevallen ben je dan goedkoper uit.
In jouw geval was eigendom wellicht voordeliger geweest, je haalt de kilometers niet maar betaalt ze wel. De LM lacht zich krom, in plaats van een 4 jaar oude auto met 40k op de teller krijgen ze er nu 1 met 30k op de teller terug, dat doet het goed op de occasionmarkt. Hopelijk heb je een contract waar ze voor de minder kilometers een korting geven.

Je zou voor de gein eens moeten berekenen wat de auto gekost zou hebben na 8 jaar.

Natuurlijk, als je elke 4 jaar een nieuwe auto wil rijden met weinig gedoe, dan is het een prima keuze. Niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:59:
In tijden waarin spaargeld niet rendeert vind ik lease een steeds logischer systeem trouwens.
Ik heb hier even over liggen nadenken maar waarom is dit net? Als je spaargeld nu niet rendeert, koop je er, dacht ik, net beter iets mee. In deze discussie een auto bijvoorbeeld. Da's direct een grote hap uit je spaargeld, akkoord, maar je geld brengt nu toch niet veel op en je bent en blijft dan wel direct de eigenaar van iets. Vanaf je de aankoop gedaan hebt, kan je terug beginnen sparen en later (hopelijk :+) stijgen de rentes wel weer en brengt je spaargeld opnieuw wel iets op zonder dat je nog tig aflossingen te doen hebt. Wellicht mis ik iets simpels :P

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Zoals reeds door meerdere mensen aangegeven is dit te simpel gesteld. LM heeft allerlei schaalvoordelen.
Dat klopt, dat heb ik ook nooit ontkent. Dat voordeel stoppen ze fijn in hun zak.
Ik zit zelf in middels aan de 2e PL auto die gevalideerd goedkoper is geweest dan zelf kopen.
Ik rijd in mijn 2e eigen auto die gevalideerd goedkoper is geweest dan leasen.
Dit is vooral jouw gevoel/mening.
Wil je nu zeggen dan dat jij na 4 jaar eigenaar wordt van de leaseauto?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:11:
PL kan goedkoper zijn vanwege schaalvoordeel als je inderdaad 1-op-1 vergelijkt met nieuw kopen..

Maar je bent eigenlijk wel een dief van je eigen portemonnee. Beter koop je een occassion met de kop eraf...

Maargoed, iedereen mag met zijn geld doen wat hij wil....
Members only:

• assje
@Drardollan
Mijn berekening in 2017:
assje in "Private Lease - Deel 1"

Uiteindelijk hebben we dit contract na 2 jaar van de hand gedaan. Maar; om de berekening te valideren, zelf kopen was over de hele looptijd geweest als die Picanto nu nog minimaal €10.264 op zou leveren; dat lijkt me nogal ambitieus.

Nu heb ik het contract na 2 jaar (kosteloos) van de hand gedaan, na 2 jaar verkopen vanuit eigendom zou nog kostbaarder geweest zijn.

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Wat is dit nu voor geklets? Hoe denk jij dat een leasemaatschappij zijn leaseprijs bepaalt?
Op basis van heel veel voorwaarden. Maar de TCO van een LM is anders dan die van jezelf, ze verdienen er geld op. Dus is de TCO lager dan die je zelf ooit zal hebben.
Uiteindelijk maakt iedereen die deze keuze maakt (hopelijk) een afweging tussen (verwachte) TCO bij eigendom versus leaseprijs versus het gemak/risico's.
Dat hoop ik wel. Ik ben dan, voor de 100e keer, niet tegen PL of elke andere vorm van mobiliteit. Voor iedereen gelden er andere overwegingen. Veel mensen kopen graag een stukje gemak, daar is niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:14:
Wil je nu zeggen dan dat jij na 4 jaar eigenaar wordt van de leaseauto?
Eigendom is irrelevant:
  • Iemand die een auto koopt en na 4 jaar verkoopt heeft geen auto
  • Iemand die een auto least en na 4 jaar inlevert heeft geen auto
Vanuit de TS was het onderwerp vooral de afgunst die er lijkt te bestaan richting mensen die niet de moeite nemen eerst te sparen voor aankoop auto. Voor die situatie maakt het geen verschil of er geleend of geleast wordt.

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:16:
@Drardollan
Mijn berekening in 2017:
assje in "Private Lease - Deel 1"

Uiteindelijk hebben we dit contract na 2 jaar van de hand gedaan. Maar; om de berekening te valideren, zelf kopen was over de hele looptijd geweest als die Picanto nu nog minimaal €10.264 op zou leveren; dat lijkt me nogal ambitieus.

Nu heb ik het contract na 2 jaar (kosteloos) van de hand gedaan, na 2 jaar verkopen vanuit eigendom zou nog kostbaarder geweest zijn.
Een nette berekening, met in ieder geval 2 opvallende zaken. De verzekering kan voor de helft en het onderhoud is ook vrij hoog ingeschat voor een nieuwe auto. Kan ook minstens 30% goedkoper schat ik in.

Ik mis voor je validatie wel de rekeningen van het daadwerkelijke onderhoud in 2 jaar tijd.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De vergelijking met kinderopvang slaat natuurlijk nergens op.. We hebben het over private lease hier..

Ik heb de private lease site van de ANWB er maar weer eens bijgepakt (gezien alle pro reacties
hier) maar hetzelfde rijden is uberhaupt niet mogelijk (ik rij een auto die je niet vaak ziet).. Dus dan pakken we maar vergelijkbaar, dan zit ik op 500/maand.... Dat kost mijn auto ook ongeveer (inclusief geschatte afschrijving), met dien verstande dat ik de afschrijving (275/maand) over 6 jaar ook aan iets anders kan besteden, dat is bij PL natuurlijk niet zo...

Ik blijf nog even prive rijden... :) Mijn auto is uit 2018, het is niet zo dat ik met een 2020 model er fors op vooruit ga...

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 11-02-2021 10:22 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste