Toon posts:

Denon PMA-800 of PMA-1600 voor B&W 603S2

Pagina: 1
Acties:

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-03 14:34
Ik heb zeer recent mijn JBL E80's geupgrade naar twee B&W 603 S2 Anniversary vloerstaanders. Deze staan nu nog aangesloten op een Pioneer SX-20.

Nu ben ik druk aan het inlezen om iets meer onderbouwd een goede, nieuwe versterker/stereo receiver te kunnen kiezen. Denk dat ik al een eind ben met Ohms, Gevoeligheid en (ook een beetje) Wattage.

Het aanbevolen versterkervermogen volgens B&W is tussen de 30W en 200W. De beta in mij zegt dan dat ik ergens in het midden moet gaan zitten.

Zodoende heb ik (onder andere) deze modellen op het oog:
1. Denon PMA-800NE
2. Denon PMA-1600NE

Echter waar ik maar niet achter kom is wat de (praktische) verschillen zijn tussen beide modellen. Dan heb ik het (natuurlijk) niet over een aansluiting meer of minder. Maar bijv. over het verschil in vermogen tussen die 2 bovenstaande modellen.

Wat ga ik daar nu in de praktijk met mijn speakers wel of niet van merken? Kan iemand me de juiste richting in duwen? Extra leesvoer is ook prima.

N.B.: ik ben geen elfjes bij maanlicht audiofiel, dus minder rommelig in het onderste midden bereik (no offence) zegt me eigenlijk niks

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

f.h schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:33:
Ik heb zeer recent mijn JBL E80's geupgrade naar twee B&W 603 S2 Anniversary vloerstaanders. Deze staan nu nog aangesloten op een Pioneer SX-20.

Nu ben ik druk aan het inlezen om iets meer onderbouwd een goede, nieuwe versterker/stereo receiver te kunnen kiezen. Denk dat ik al een eind ben met Ohms, Gevoeligheid en (ook een beetje) Wattage.

Het aanbevolen versterkervermogen volgens B&W is tussen de 30W en 200W. De beta in mij zegt dan dat ik ergens in het midden moet gaan zitten.

Zodoende heb ik (onder andere) deze modellen op het oog:
1. Denon PMA-800NE
2. Denon PMA-1600NE

Echter waar ik maar niet achter kom is wat de (praktische) verschillen zijn tussen beide modellen. Dan heb ik het (natuurlijk) niet over een aansluiting meer of minder. Maar bijv. over het verschil in vermogen tussen die 2 bovenstaande modellen.

Wat ga ik daar nu in de praktijk met mijn speakers wel of niet van merken? Kan iemand me de juiste richting in duwen? Extra leesvoer is ook prima.

N.B.: ik ben geen elfjes bij maanlicht audiofiel, dus minder rommelig in het onderste midden bereik (no offence) zegt me eigenlijk niks
Alstu, en dan onder kopje vermogen: [FAQ] Audio
Plat gezegd: tenzij je heel moeilijk aan te sturen speakers hebt, maakt vermogen geen drol uit omdat je zelfs bij vol vermogen (lees: oorverdovend luid) maar een paar wat gebruikt :)
Praktische verschillen kun je zien op de site van Denon, dar kun je ze gewoon naast elkaar zetten.
De 1600 heeft idd wat meer vermogen, een digitale ingang minder maar wel een USB DAC aan boord (en kan dus ook rechtstreeks aan een PC oid gehangen worden). verder lijkt de ingebouwde DAC van een hoger type en lijkt ie met iets betere componenten opgebouwd te zijn.
Voor het vermogen hoef je het dus niet te doen, blijft over de opties. Verschil van 1100 vs 400 euro is nogal. Je zou het verschil eigenlijk een keer willen horen. Met de 1600 verwacht ik sowieso geen problemen qua aansturing. De 800 eigenlijk ook niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Posts afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic, dit neigt toch meer naar aankoopadvies.

Ontopic:
Wat mist er in het geluid? Wat hoop je te bereiken door de Pioneer te vervangen?

Vermogen zou ik niet op letten. Idem met het gevoel om in het midden van het vermogen te gaan zitten. Sterker, ik gok dat je met een versterker van 30 Watt (het minimale wat B&W aangeeft) al meer dan uit de voeten kan. En van die 30 Watt staat het grootste deel dan nog steeds uit de neus te eten omdat je dat soort vermogens niet gebruikt in de gemiddelde woonkamer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:50
Wat je nog over de hoeveelheid Watts kan zeggen: B&W geeft een gevoeligheid van 88,5 dB spl (2,83 V, 1m) op hun site in de link de je deelt, dat is dus op 1 meter afstand bij 1 Watt vermogen . Voor iedere 3dB toename verdubbelt de hoeveelheid benodigde Watts. Veel harder dan 100dB kunnen dit soort speakers niet aan, de tabel hieronder onderbouwt @FeaR 's uitspraak - veel meer dan 30 Watt is niet nodig voor deze speakers in je huiskamer :) Dat is wel bij 8 Ohm, Denon quote zijn vermogens bij 4 Ohm - als je wat verder kijkt zie je in de specificaties voor de goedkoopste van de twee 'Output power 8 Ohm (20 Hz - 20 kHz, T.H.D. 0.07%) 50 W' - dus dat is ruim voldoende.
dBWatt
88.51
91.52
94.54
97.58
100.516
103.532
106.564
109.5128

[Voor 16% gewijzigd door martyw op 04-02-2021 18:33]

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-03 14:34
The Eagle schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Alstu, en dan onder kopje vermogen: [FAQ] Audio
Plat gezegd: tenzij je heel moeilijk aan te sturen speakers hebt, maakt vermogen geen drol uit omdat je zelfs bij vol vermogen (lees: oorverdovend luid) maar een paar wat gebruikt :)
Praktische verschillen kun je zien op de site van Denon, dar kun je ze gewoon naast elkaar zetten.
De 1600 heeft idd wat meer vermogen, een digitale ingang minder maar wel een USB DAC aan boord (en kan dus ook rechtstreeks aan een PC oid gehangen worden). verder lijkt de ingebouwde DAC van een hoger type en lijkt ie met iets betere componenten opgebouwd te zijn.
Voor het vermogen hoef je het dus niet te doen, blijft over de opties. Verschil van 1100 vs 400 euro is nogal. Je zou het verschil eigenlijk een keer willen horen. Met de 1600 verwacht ik sowieso geen problemen qua aansturing. De 800 eigenlijk ook niet.
Thanks, stom. Nooit aan de FAQ hier gedacht.
En precies dat forse verschil in aanschafprijs probeer ik te begrijpen.
FeaR schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:19:
Posts afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic, dit neigt toch meer naar aankoopadvies.

Ontopic:
Wat mist er in het geluid? Wat hoop je te bereiken door de Pioneer te vervangen?

Vermogen zou ik niet op letten. Idem met het gevoel om in het midden van het vermogen te gaan zitten. Sterker, ik gok dat je met een versterker van 30 Watt (het minimale wat B&W aangeeft) al meer dan uit de voeten kan. En van die 30 Watt staat het grootste deel dan nog steeds uit de neus te eten omdat je dat soort vermogens niet gebruikt in de gemiddelde woonkamer.
Thanks. Ik twijfelde over een los topic, omdat het me niet specifiek over die 2 modellen gaat (ik heb er nog meerdere op het oog). Maar meer omdat ik probeer te begrijpen waarom je voor thuis gebruik dan die PMA-1600 zou aanschaffen (een extra aansluiting hier en daar nagelaten).

Eerlijke antwoord wat ik mis bij de Pioneer. Dat was een laag geprijsde (~180 euro) versterker die ik 'even snel' heb aangeschaft voor bij de vorige speakers. Aangezien ik nu speakers uit een hoger segment heb staan ben ik rustig aan het kijken om daar ook een versterker uit een vergelijkbaar segment naast te zetten (en iets met upgraden is gewoon leuk).
martyw schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:24:
Wat je nog over de hoeveelheid Watts kan zeggen: B&W geeft een gevoeligheid van 88,5 dB spl (2,83 V, 1m) op hun site in de link de je deelt, dat is dus op 1 meter afstand bij 1 Watt vermogen . Voor iedere 3dB toename verdubbelt de hoeveelheid benodigde Watts. Veel harder dan 100dB kunnen dit soort speakers niet aan, de tabel hieronder onderbouwt @FeaR 's uitspraak - veel meer dan 30 Watt is niet nodig voor deze speakers in je huiskamer :) Dat is wel bij 8 Ohm, Denon quote zijn vermogens bij 4 Ohm - als je wat verder kijkt zie je in de specificaties voor de goedkoopste van de twee 'Output power 8 Ohm (20 Hz - 20 kHz, T.H.D. 0.07%) 50 W' - dus dat is ruim voldoende.
dBWatt
88.51
91.52
94.54
97.58
100.516
103.532
106.564
109.5128
Dank, dit verklaart een hoop.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

f.h schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:28:
[...]
Ik twijfelde over een los topic, omdat het me niet specifiek over die 2 modellen gaat (ik heb er nog meerdere op het oog). Maar meer omdat ik probeer te begrijpen waarom je voor thuis gebruik dan die PMA-1600 zou aanschaffen (een extra aansluiting hier en daar nagelaten).
Eventueel kan ik de Topic Titel voor je aanpassen als je andere keuzes hebt of als het algemener moet. Het idee is dat Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic voor vragen is die in één post een antwoord vinden. Voor mijn gevoel ging/gaat deze toch wat dieper :)
f.h schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:28:
[...] (en iets met upgraden is gewoon leuk).
Dat is de enige reden waarom je het zou moeten doen. Wel een hele goede reden!

[Voor 59% gewijzigd door FeaR op 04-02-2021 21:30]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee