Vraag

• Jettebel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-02-2021
Hey hallo,

afgelopen week heb ik mij ingeschreven bij de KVK.
Ik ga met margeproducten werken en me aanmelden bij de KOR.

Kan iemand mij vertellen hoeveel ik van mijn verschil tussen in en verkoop apart moet zetten?
Ik heb dan geen recht op btw teruggaaf en ik hoef dit dan ook niet te vermelden maar er is niemand die het me goed uit kan leggen.

Ik ga ook werken met de globalisatiemethode.

Mocht iemand overigens een goed inkoop en verkoop administratie hebben wat betreft marge artikelen dan houdt ik mij aanbevolen.

ik hoor graag van jullie, Groet Henriette

Alle reacties

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Je geeft aan dat je je hebt aangemeld 'bij de' KOR. Ik vermoed dat je bedoelt, vóór de KOR. De nieuwe KO-Regeling zorgt ervoor dat ondernemers geen omzetbelasting verschuldigd zijn, mits zij minder dan € 20.000 aan omzet hebben én mits zij hiervoor kiezen. (Ze hebben overigens dan ook geen recht op BTW-voordruk)

Helaas is gebleken dat bij margeproducten niet de marge maar de verkoopopbrengst bepalend is voor de grens van € 20.000. (Zie ook dit rekenvoorbeeld van de Belastingdienst) In de praktijk houdt dit in dat de kans vrij klein is dat je onder de nieuwe KO-Regeling valt zodra je met margeproducten handelt. Wat houdt dit in? Wanneer je verkoopwaarde (excl. BTW) groter is dan € 20.000, dan mag je geen gebruik meer maken van de regeling en ben je aangifteplichtig.

Om een idee te krijgen hoe de margeregeling precies werkt, wil ik je wijzen op dit rekenvoorbeeld van de Belastingdienst. Hopelijk dat je dit iets verder helpt :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Jettebel
Dus om mijn vraag te beantwoorden.

Ik moet “21% apart zetten om afbreekt dragen aan de Belasting dienst onder aan de streep” ?

Zo ziet ik het in het rekenvoorbeeld tenminste. Deze had ik al doorgelezen maar het was me nog niet volledig duidelijk.

Dank voor uw bericht

• Jettebel
Helaas is gebleken dat bij margeproducten niet de marge maar de verkoopopbrengst bepalend is voor de grens van € 20.000.
Ik verwacht dit 20.000 nog niet aan te raken eerlijk gezegd... :*)

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-03 00:01

ITsEZ

parttime all-rounder

Jettebel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:21:
Dus om mijn vraag te beantwoorden.

Ik moet “21% apart zetten om afbreekt dragen aan de Belasting dienst onder aan de streep” ?

Zo ziet ik het in het rekenvoorbeeld tenminste. Deze had ik al doorgelezen maar het was me nog niet volledig duidelijk.

Dank voor uw bericht
Zo werkt dat zonder de KOR, met de nieuwe KOR hoef je geen belasting te betalen, dus ook niet te rekenen. Normaal reken je belasting over het verschil tussen inkoop en verkoop (vandaar de naam marge regeling).

Let wel op de je met de KOR ook geen BTW terug kan vragen (bijvoorbeeld bij de aanschaf van een laptop). Als je verwacht veel BTW terug te kunnen vragen is de KOR dus niet meer interessant.

What you see is always what you get.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:58

Santford

FP PowerMod
Wellicht heb je ook iets aan de informatie in dit topic dat laatst voorbij kwam, hierin wordt een rekenvoorbeeld gegeven voor het juist toepassen van de marge-regeling.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee