Vraag

• Marweecos82
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik ben onlangs begonnen met het handelen in auto's. Nu heb ik 2 transactie varianten gehad. Inkoop van een auto in nederland en ook in NL verkocht. En daarnaast heb ik een auto moeten invoeren naar NL en in NL verkocht. Nu moet ik de omzetbelasting indienen en weet ik eigenlijk niet precies wat ik als omzet moet opgeven bij de belastingdienst en wat ik af mag trekken.

Ingevoerde auto - Auto A (gebruik van margeregeling)
Inkoop auto 10.000
Taxatatierapport (incl BTW) 100
BPM 1.000
RDW inschrijving (BTW vrij) 100
Verkoop auto 12.000

Nlse auto - Auto B (gebruik van margeregeling)
Inkoop auto B 5.000
Verkoop auto B 5.800

Wat zou nu mijn berekende omzet moeten zijn waar ik belasting over moet gaan betalen aan de belastingdienst?

Daarnaast heb ik allerlei organisatiekosten die indirect zijn:
- KVK
- Verzekeringen
- Motorrijtuigenbelasting
- Websitekosten
- kentekenplaten
- kantoorkosten
- bankkosten
- rdw kosten

Mag ik van deze categorien iets aftrekken van de berekende omzet van hierboven?

Alle reacties

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoek een goede boekhouder en laat op zijn minst je administratie goed inrichten. met 2 of 3 auto's nu is het misschien nog te overzien maar als meer gaat doen wordt het als snel onoverzichtelijk en is het makkelijk om fouten te maken, zowel in de berekeningen als de administratieverplichtingen.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:41
Precies wat @PolarBear zegt.
Marge-regeling, zeker als je het incidenteel combineert met BTW-belaste in- en verkopen, is al een enorme administratie qua formele vereisten. Daarbovenop zit je nog met in- en uitvoer van auto's, waardoor ook de internationale BTW-regels gaan meespelen. Zonder professional wil je echt niet alles zitten uit te pluizen op Google en een IT-forum.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Marweecos82
Op zich doe ik dit naast een fulltime job. Als ik 3 auto's in een kwartaal doe dan doe ik het voor mezelf al goed genoeg. Op zich valt het dus mee. Ik doe alles via de margeregeling. Het gaat dus alleen om invoeren, en op kenteken zetten. Dit is te overzien als je naar mijn voorbeeld kijkt. Dat zijn echt letterlijk de scenario's die ik zou hebben.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57

Herman

FP ProMod
Er zijn boekhoudpakketten die specifiek voor autohandelaren zijn ingericht. (Of hebben plugins die hiervoor zijn ontwikkeld) Ondanks een beperkt aantal transacties, kan het lastig bij te houden zijn wat de precieze marge is, waarover omzetbelasting verschuldigd is. Ik zou zoiets niet snel 'op een blaadje' of 'in een excelletje' bijhouden.

Daarnaast zou het goed zijn om (in ieder geval tijdens de opstartfase) je te laten adviseren door een deskundige die deze tak van sport goed kent.

Tot slot: De Belastingdienst geeft zelf ook uitleg over de marge-regeling:
- https://www.belastingdien...regelingen/margeregeling/
- https://www.belastingdien...rekenen_bij_margegoederen
- https://www.belastingdien...j_handel_in_margegoederen

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-02 21:07
Het is als volgt:

Nederlandse auto =

Inkoop = 5000
Verkoop = 6000

Verkoop - inkoop = 6000 - 5000 = 1000. Hierover betaal je 21% margebtw.

Duitse Auto =

Inkoop + BPM (€4000 + €1000) = €5000,-
Verkoop = €6000,-

Verkoop - inkoop = 6000 - 5000 = 1000. Hierover betaal je 21% margebtw. Alle kosten zoals RDW / Taxatierapport kan je pas in mindering brengen bij de inkomstenbelasting.

Vervolgens heb je op het einde Verkoop - inkoop van al je auto's op 1 bult, stel dit is €5000,-. Hier trek je alle kosten vanaf die betrekking hebben op je bedrijf (dus je RDW kosten, bank kosten, kentekenplaten kosten etc etc.) (stel €2000), = €3000. Over deze €3000,- betaal jij dan inkomstenbelasting.

[Voor 4% gewijzigd door Drowzz op 26-01-2021 15:17]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je sommetje klopt wel, maar kan wel wat extra uitleg gebruiken, bij de margeregeling bij invoer van auto's uit mag je betaalde BPM bij de inkoopprijs rekenen. ("Voor de bepaling van zijn winstmarge rekent de handelaar de op eigen naam en voor eigen rekening in Nederland betaalde bpm tot de inkoopprijs en wel in het aangiftetijdvak waarin de bpm is betaald.").

Maar je vergeet dat de btw op het kosten wel als voorbelasting in aftrek mag brengen.

En
Alle kosten zoals RDW / Taxatierapport kan je pas in mindering brengen bij de inkomstenbelasting.
is iets wat dan weer met inkomstenbelasting te maken heeft en dat heeft ook wel weer wat haken en ogen als de TS echt maar 2 of 3 auto's per kwartaal verkoopt als semi hobby.

• Marweecos82
Als ik het dan goed begrijp dan zou dit de omzet zijn in mijn voorbeeld:

Auto A (gebruik van margeregeling)
Inkoop auto 10.000 + BPM 1.000 = 11.000
Verkoop auto 12.000

12.000 - 11.000 = 1000 (omzet) x 21% (omzetb.)= 210 EUR

Auto B (gebruik van margeregeling)
Inkoop auto B 5.000
Verkoop auto B 5.800

5800-5000 = 800 (omzet) x 21% (omzetb.) = 168 EUR

Voorbelasting betaalde btw
- Taxatierapport 20
- Websitekosten 5
- kentekenplaten 5
- kantoorkosten 5

Totaal aan voorbelasting betaald = 35

Dus bij de belastingdienst geef ik op
omzet = 1000+800 = 1800 EUR
omzetbelasting = 378 EUR
Voorbelasting = 35 EUR

Kostenposten waar ik geen belasting heb betaald
- KVK
- Verzekeringen
- Motorrijtuigenbelasting
- bankkosten
- rdw kosten
- rdw inschrijving

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57

Herman

FP ProMod
Marweecos82 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:24:
Als ik het dan goed begrijp dan zou dit de omzet zijn in mijn voorbeeld:

Verkoop auto 12.000

12.000 - 11.000 = 1000 (omzet) x 21% (omzetb.)= 210 EUR
(...)
Nee.

Zie ook het rekenvoorbeeld in het linkje dat ik hierboven heb genoemd...

Verkoop auto 12.000

(12.000 - 11.000 =) 1000 (marge) x 21 : 121 = € 173,55 aan verschuldigde BTW

Ofwel je marge € 1.000 is 121% en je wilt toerekenen naar 21%

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Marweecos82
Ah ja natuurlijk... Foutje bedankt! 8)7 Nu gecorrigeerde berekening!

Verkoop auto 12.000

12.000 - 11.000 = 1000 (omzet) x 21 : 121 (omzetb.) = 173.55 EUR

Auto B (gebruik van margeregeling)
Inkoop auto B 5.000
Verkoop auto B 5.800

5800-5000 = 800 (omzet) x 21 : 121 (omzetb.) = 138.84 EUR

Voorbelasting betaalde btw
- Taxatierapport 20
- Websitekosten 5
- kentekenplaten 5
- kantoorkosten 5

Totaal aan voorbelasting betaald = 35

Dus bij de belastingdienst geef ik op
omzet = 1000+800 = 1800 EUR
omzetbelasting = 312.39 EUR
Voorbelasting = 35 EUR

Bijna 65 EUR teveel aan de belastingdiest cadeau gegeven.

[Voor 3% gewijzigd door Marweecos82 op 29-01-2021 09:52]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:09

t_captain

Moderator General Chat
Voor de BTW is het als volgt:
(1) Alle verkoopfacturen waarop BTW staat, zijn af te dragen BTW.
(a) verkoop van BTW-auto's (nieuw of ex-zakelijk)
(b) verkoop van marge-auto's: hier pak je de BTW over de marge en niet de hele verkoopprijs.
(2) Alle inkoopfacturen waarop BTW staat, zijn voorheffing. Dat geldt als je een BTW-auto inkoopt, en ook voor alle andere zaken die je voor je onderneming koopt.

In jouw geval:
* Auto 1 (marge, 11.000 -> 12.000). Marge is 1.000 incl BTW = 826 netto + 174 BTW
* Auto 2 (marge, 5.000 -> 5.800). Marge is 800 incl BTW = 661 netto + 139 BTW

Berekening:
netto marge: marge / 1,21
BTW: netto marge * 0,21

Je moet dus in totaal 174+139 BTW betalen minus 35 aan voorheffing. Zeg maar 278 euro.
Marweecos82 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:50:

Bijna 65 EUR teveel aan de belastingdiest cadeau gegeven.
Je kunt correcties tot 1000 euro doorvoeren door in je volgende aangifte het verschil tussen wat je nu hebt aangegeven en wat je had moeten aangeven mee te nemen. Bij grotere correcties moet je suppletie aangifte doen.

[Voor 21% gewijzigd door t_captain op 29-01-2021 10:50]

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-03 23:40
Als je dit serieus probeert is er easyworks software die erg handig is.
Die kan dit prima bijhouden

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:06
Let op dat standaard voor de marge regeling de globalisatieregeling van toepassing is. Om de individuele regeling toe te passen moet je eigenlijk verzoeken. Dat is dan per 5 jaar van toepassing. Voor meer info zie site belastingdienst.

De meeste boekhoudsoftware kan de globalisatieregeling niet toepassen. Het is op zich echter makkelijk uit de kolommenbalans uit te rekenen mits je deze goed indeelt.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:47

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Beste advies wat er in dit topic gegeven wordt: zoek een boekhouder. Je lijkt nogal wat termen door elkaar te gooien en dat is niet bevordelijk voor het bijhouden van een administratie. Voorbeeld: BTW is niet hetzelfde als omzetbelasting!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee