Toon posts:

Lamp ophangen - hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hidden_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-07-2021
Ik heb pas een nieuwe woning gekocht en ik heb wat (hele basic) vragen over het ophangen van lampen.

Misschien een stukje context: ik ben geen klusser en ken veel van de terminologie niet. Huis is uit 2015, ik ben de 2e bewoner. Aan het plafond hangen in veel ruimtes draden uit het plafond, door een plaatje heen met een kroonsteentje er op. Zie foto

Mijn vragen:
- In mijn oude huis zaten er haakjes in het plaatje om een lamp te kunnen ophangen (tot 5-10kg). Hier niet. Ik heb losse haken geprobeerd te kopen maar die krijg ik er niet in (vast verkeerde maat/type). Zou dit wel een goede optie moeten zijn?
- Is het ook mogelijk het plaatje te vervangen (bv door een met een haakje)? Ik kan het er in ieder geval uitschroeven. Zijn dit standaard maten? En zo ja, hoe monteer ik de draden er op aan de bovenkant? Ik snap niet helemaal hoe dit op het kroonsteentje zit aan de bovenkant
- Stel dat ik een lamp wil ophangen die niet aan een haakje past qua vorm, bijvoorbeeld een (opbouw)spot. Moet ik hier dan altijd gaten voor boren (in het plafond) of kan ik de open gaten van het plaatje gebruiken? (hij lijkt maar met 2 schroever vast te zitten dus zijn veel gaten vrij)

Veel dank, hoop weer wat te leren!
-

Alle reacties

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:06
Ik weet niet of het hoort, maar als het geen zware lampen zijn (wij hebben veel van die basis IKEA plafonnieres) en die hang ik vrijwel altijd aan de 'lege' gaten die er zijn.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Plaatje kun je er uit halen. In de schroefgaten passen M4 boutjes / schrieven. Die kunnen per stuk als ik me goed herinner 25 kilo hebben.

Als je evht een hanglamp hebt heb je idd een haakje nodig. Gekukkig zijn die afdekplaatjes redelijk universeel en worden ze standaard met haakje geleverd. Losse doos met afdek en haakje kost ook de wereld niet.
Zelf haakje maken kan ook: gewoon een stuk rond staal van de juiste diameter op maat buigen (met tangen en/of bankschroef en hamer)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
Ik weet niet zeker welke lege gaten jullie bedoelen, ik hoop oprecht die in het midden waar een haakje in een vorm van een metalen C zou zit, op deze link vrij duidelijk te zien: https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=104378

Als jullie andere gaten bedoelen in de centraaldoos afdekplaat, en daar schroeven en haken in willen draaien zou ik met klem afraden want er zit bedrading welke beschadigd zou kunnen raken (afhankelijk hoe vol de centraaldoos zit).

Centraaldozen hebben inderdaad een standaard maat, enig verschil zou kunnen zijn dat de ene vierkant is en de andere rond. De bedrading zit aan de andere kant van de plaatje afgelast in de kroonsteen als het goed is. Persoonlijk zou ik niet de platen vervangen alleen maar omdat de haken ontbreken, want je kan vrijwel elk lamp prima vastboren in het plafond. (aub niet te diep want je wilt niet in elektrabuizen komen, 4 cm is diep zat voor 5 of 6 mm pluggen en schroeven van 4x40 bijv).

Is er een reden dat je graag die haken wilt gebruiken? Zoals dat je lampen daarvoor geschikt zijn (denk aan hanglampen of zo). Bij bijv plafonieres hebben die haken geen nut.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 02-02-2021 20:34]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:19
Het haakje zit toch nog gewoon (plat) in de afdekplaat? Op de foto bij de groen/gele draad. Kan je er uit halen en in het midden in het gaatje haken.

• Niet online
0fbe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:31:
Het haakje zit toch nog gewoon (plat) in de afdekplaat? Op de foto bij de groen/gele draad. Kan je er uit halen en in het midden in het gaatje haken.
Nu je het zegt haha. Had zelfs ik niet eens gezien. _O-

• hidden_
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:30:
Ik weet niet zeker welke lege gaten jullie bedoelen, ik hoop oprecht die in het midden waar een haakje in een vorm van een metalen C zou zit, op deze link vrij duidelijk te zien: https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=104378

Als jullie andere gaten bedoelen in de centraaldoos afdekplaat, en daar schroeven en haken in willen draaien zou ik met klem afraden want er zit bedrading welke beschadigd zou kunnen raken (afhankelijk hoe vol de centraaldoos zit).

Centraaldozen hebben inderdaad een standaard maat, enig verschil zou kunnen zijn dat de ene vierkant is en de andere rond. De bedrading zit aan de andere kant van de plaatje afgelast in de kroonsteen als het goed is. Persoonlijk zou ik niet de platen vervangen alleen maar omdat de haken ontbreken, want je kan vrijwel elk lamp prima vastboren in het plafond. (aub niet te diep want je wilt niet in elektrabuizen komen, 4 cm is diep zat voor 5 of 6 mm pluggen en schroeven van 4x40 bijv).

Is er een reden dat je graag die haken wilt gebruiken? Zoals dat je lampen daarvoor geschikt zijn (denk aan hanglampen of zo). Bij bijv plafonieres hebben die haken geen nut.
Ik bedoelde de gaten in de buitenste ring en niet het middenstuk. Goed punt dat het fout gaat als er direct heel veel achter zit, al lijkt het daarboven redelijk leeg dus zou op zich moeten kunnen

Fijn dat de maat standaard is. Je hebt over dat het plaatje makkelijk te vervangen is, maar het lassen in de kroonsteen klinkt als een hoop gedoe waardoor het niet zomaar gedaan is?

Misschien even wat context: "prima vastboren in het plafond" is voor mij iets dat ik niet zomaar kan, dus als het aan een haakje kan heeft dat mijn voorkeur. Ik heb inderdaad een aantal hanglampen waarvoor ik de haakjes wil gebruiken.

• hidden_
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Nu je het zegt haha. Had zelfs ik niet eens gezien. _O-
Held! Ik had het zelf dus ook helemaal niet gezien. Heb ik gisteren 10 haakjes besteld (in de verkeerde maat), zijn ze er gewoon. Achja, je kunt duurdere en ergere fouten maken. Dit helpt voor mijn hanglampen al enorm.

Edit: bij nader inzien zijn de haken die ik heb gekocht toch wel hetzelfde en met een beetje meer motivatie passen ze toch ook. Bij de meeste dozen ontbreekt het haakje daadwerkelijk dus daar heb ik er ook echt wat aan.

[Voor 21% gewijzigd door hidden_ op 02-02-2021 21:19]

• Niet online
hidden_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Ik bedoelde de gaten in de buitenste ring en niet het middenstuk. Goed punt dat het fout gaat als er direct heel veel achter zit, al lijkt het daarboven redelijk leeg dus zou op zich moeten kunnen

Fijn dat de maat standaard is. Je hebt over dat het plaatje makkelijk te vervangen is, maar het lassen in de kroonsteen klinkt als een hoop gedoe waardoor het niet zomaar gedaan is?

Misschien even wat context: "prima vastboren in het plafond" is voor mij iets dat ik niet zomaar kan, dus als het aan een haakje kan heeft dat mijn voorkeur. Ik heb inderdaad een aantal hanglampen waarvoor ik de haakjes wil gebruiken.
Oke oke, voor mij is het een eitje. Ben klusjesman in hart en nieren. :9

Disclaimer: ik ga ervan uit dat je snapt dat er echt geen stroom op de draden moet zitten wanneer je ooit een gelaste draad probeert los te krijgen. Dit moet je heel zeker weten. De groep in groepenkast uitzetten is het makkelijkste voor jou denk ik. Heb je geen idee welke groep, zet ze dan maar allemaal uit dan.

Ondanks dat je de haakjes nu gevonden hebt wil ik het je alsnog even uitleggen: afgelaste draden moet je trekken + alle kanten op bewegen en indien mogelijk draaien aan de draad. Dan zal hij losgaan en kan je de draad in de kroonsteen van je nieuwe plaatje stoppen.

Er zit namelijk een piepklein mesje in dat kroonsteen (in normale kroonsteen zijn het vrijwel altijd piepkleine boutjes maar in deze is slechts de helft boutjes en de andere helft steeklas) en dat houdt dus de draad vast omdat hij als het ware lichtjes erin snijdt. Zodra je de draad eruit heb zal je zien dat je draad enigszins beschadigd is.

Wat betreft de gaten in de buitenste ring, officieel mag je dit niet zo doen maar ken genoeg mensen die toch een schroef erin draaien en dat gaat blijkbaar prima. Ikzelf zou dat niet zo doen. Wat ik soms wel eens doe is 1 van de 2 bouten eruit draaien die in de buitenste ring zitten en die gebruiken voor de plafoniere en dan nog 1 andere gat boren en met plug en schroef vastzetten.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 02-02-2021 21:31]

• Niet online
hidden_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Held! Ik had het zelf dus ook helemaal niet gezien. Heb ik gisteren 10 haakjes besteld (in de verkeerde maat), zijn ze er gewoon. Achja, je kunt duurdere en ergere fouten maken. Dit helpt voor mijn hanglampen al enorm.

Edit: bij nader inzien zijn de haken die ik heb gekocht toch wel hetzelfde en met een beetje meer motivatie passen ze toch ook. Bij de meeste dozen ontbreekt het haakje daadwerkelijk dus daar heb ik er ook echt wat aan.
Geluk bij ongeluk dus :9

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
hidden_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Dit;
Wikipedia: Lassen (installatietechniek)
En niet dit;
Wikipedia: Lassen

Zo'n deksel wissel je in een minuutje uit, een minuutje extra als je eerst de trap moet pakken.

En daarna tien minuten om al die afgebrokkelde -spac uit de hel- op te zuigen.

Persoonlijk moet ik niks hebben van die deksels met kroonsteen.

Wat jij nu hebt lijkt Attema 5011 (08712259104782) te zijn. Ik ben fan van de ABB CD/RV (8712507446848); geen kroonsteen, en tenminste gewoon een VLAK deksel ipv zo'n stomme uitstekende punt die altijd in de weg zit.

[Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-02-2021 23:42]

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-03 13:16
Die lampen-ophang ellende. Waarom bestaat er nog geen handig universeel systeem voor? Iets waarbij je eenvoudig een lamp aan een standaard bevestigingspunt kan hangen en de bedrading vastklikken?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26

bonzz.netninja

Niente baffi

Bitzer schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:41:
Die lampen-ophang ellende. Waarom bestaat er nog geen handig universeel systeem voor? Iets waarbij je eenvoudig een lamp aan een standaard bevestigingspunt kan hangen en de bedrading vastklikken?
Dat c-haakje is een 'standaard bevestigingspunt' en de bedrading kun je 'vastklikken' met dat kroonsteentje wat je bijna altijd wel ziet. Dus die standaard is er wel, maar als niemand zich daaraan houd krijg je dit gezeik :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• hidden_
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:39:
[...]

Dit;
Wikipedia: Lassen (installatietechniek)
En niet dit;
Wikipedia: Lassen

Zo'n deksel wissel je in een minuutje uit, een minuutje extra als je eerst de trap moet pakken.

En daarna tien minuten om al die afgebrokkelde -spac uit de hel- op te zuigen.

Persoonlijk moet ik niks hebben van die deksels met kroonsteen.

Wat jij nu hebt lijkt Attema 5011 (08712259104782) te zijn. Ik ben fan van de ABB CD/RV (8712507446848); geen kroonsteen, en tenminste gewoon een VLAK deksel ipv zo'n stomme uitstekende punt die altijd in de weg zit.
Aha je hebt dus lassen en lassen. Dat bedoelde ik dus in het begin dat ik de terminologie niet zo goed ken dus dan is de stap naar het woord lassen dat ik wel ken snel gemaakt.

Bedankt voor de suggesties. Ik ga even kijken of ik uberhaupt moet wisselen van deksel want ik denk dat ik de meeste gewoon hierbij kan laten. De hanglampen ga ik zelf doen en alles waarbij ik gaten moet boren ga ik denk ik uitbesteden

• kabeltjekabel
Bitzer schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:41:
Koop een doosje Wago 224 zou ik zeggen. ;)

En dat fysieke ophangen; omdat in een aantal andere landen er geen doos in het plafond zit, maar alleen het uiteinde van een buisje... of zelfs alleen een kabel.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Er zijn op Youtube tal van filmpjes over een lamp ophangen. Doe daar je voordeel mee.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:59:
[...]

Koop een doosje Wago 224 zou ik zeggen. ;)

En dat fysieke ophangen; omdat in een aantal andere landen er geen doos in het plafond zit, maar alleen het uiteinde van een buisje... of zelfs alleen een kabel.
Ik wou juist zeggen: een lamp ophangen is toch altijd kabels aansluiten en gaten boren in je plafond? :D

• kabeltjekabel
Admiral Freebee schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Ik wou juist zeggen: een lamp ophangen is toch altijd kabels aansluiten en gaten boren in je plafond? :D
Ik heb toneelfittingen ;) , die zitten gewoon op de M4 van de centraaldoos.

Zeg maar de meest minimalistische manier op de verhuisfitting na.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee