Vraag

• EdjeHell
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 12:25
Mijn pc van 5 jaar oud heeft sinds een paar dagen last van black screens bij het spelen van games. Het begon eerst bij BF5 naar een tiental minuten, maar nu steeds vaker en ook bij b.v. RDR2.

OCCT gestart, en de power test in knalt na ongeveer 1 minuut, zwart scherm en ik moet de pc met de powerknop herstarten.
De 3D test heeft eveneens een zwart scherm tot resultaat.
CPU en geheugen test gaan prima.

...

MSI H170A GAMING PRO - Moederbord
Cooler Master G550M - Voeding
2 x 4 GB Crucial Ballistix Sport - DDR4
2 x 4 GB Ballistix Sport LT Red - Geheugen
Intel I7 6700K (niet overclocked)
EVGA GTX 980 Ti ACX 2.0+
Windows 10 Home 64

...
- Vorige versie drivers van NVIDIA (461.09) geïnstalleerd
- Clean install van de drivers
- de GPU wordt maximaal 80 á 81 graden, met iets meer fanspeed rond de 76
- In de log van GPU-Z is de laatste temperatuur 80 graden, daarna alles leeg

Overigens zag ik nu pas de Cooler Master 450w voeding eigenlijk niet voldoet aan de aanbevolen 600w voor de GTX 980 ti, maar deze heeft het altijd probleemloos gedaan eigenlijk.
Ik neig er dus naar om een andere voeding te kopen, het kan toch dat de oude voeding naar 5 jaar minder presteert?

Ik zat de denken aan één van deze twee:
Be quiet! STRAIGHT POWER 11 650W - https://azerty.nl/3364492
MSI MPG A650GF - https://azerty.nl/4365204

Maar misschien ben ik iets te kort door de bocht en ligt het toch aan de videokaart (ik hoop het niet).
Enig advies zou ik zeer op prijs stellen :)

gr Edwin

...

Beste antwoord (via EdjeHell op 23-02-2021 11:38)

• Zuur.Pruim
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
EVGA 980Ti ACX2.0, met name de SuperClocked/+ versies staan er om bekend loodje te leggen of zelfs *plof* te gaan uit de VRMs.
Mogelijk gaat de VRM koken onder load of zijn bepaalde powerstages al (gedeeltelijk) defect waardoor de kaart een kortsluiting veroorzaakt.

[Voor 41% gewijzigd door Zuur.Pruim op 12-02-2021 22:48]

Alle reacties

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10

Turismo

Clobberin' time!

EdjeHell schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:16:
Mijn pc van 5 jaar oud heeft sinds een paar dagen last van black screens bij het spelen van games. Het begon eerst bij BF5 naar een tiental minuten, maar nu steeds vaker en ook bij b.v. RDR2.

OCCT gestart, en de power test in knalt na ongeveer 1 minuut, zwart scherm en ik moet de pc met de powerknop herstarten.
De 3D test heeft eveneens een zwart scherm tot resultaat.
CPU en geheugen test gaan prima.

...

MSI H170A GAMING PRO - Moederbord
Cooler Master G550M - Voeding
2 x 4 GB Crucial Ballistix Sport - DDR4
2 x 4 GB Ballistix Sport LT Red - Geheugen
Intel I7 6700K (niet overclocked)
EVGA GTX 980 Ti ACX 2.0+
Windows 10 Home 64

...
- Vorige versie drivers van NVIDIA (461.09) geïnstalleerd
- Clean install van de drivers
- de GPU wordt maximaal 80 á 81 graden, met iets meer fanspeed rond de 76
- In de log van GPU-Z is de laatste temperatuur 80 graden, daarna alles leeg

Overigens zag ik nu pas de Cooler Master 450w voeding eigenlijk niet voldoet aan de aanbevolen 600w voor de GTX 980 ti, maar deze heeft het altijd probleemloos gedaan eigenlijk.
Ik neig er dus naar om een andere voeding te kopen, het kan toch dat de oude voeding naar 5 jaar minder presteert?

Ik zat de denken aan één van deze twee:
Be quiet! STRAIGHT POWER 11 650W - https://azerty.nl/3364492
MSI MPG A650GF - https://azerty.nl/4365204

Maar misschien ben ik iets te kort door de bocht en ligt het toch aan de videokaart (ik hoop het niet).
Enig advies zou ik zeer op prijs stellen :)

gr Edwin

...
Zou mij niet verbazen dat de voeding het loodje geeft onder belasting, zeker gezien die al die tijd op zn piek heeft gewerkt dus vaak zwaar onder stress werkte. Ja dat verkort nogal de levensduur van een voeding, vind het nog knap dat die zolang is meegegaan.

Voor voedings advies zou ik even in dit topic buurten, Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Videokaart sluit ik eigenlijk wel uit, die gaat eerder artifacten ipv op black gaan.
Je zou nog kunnen proberen te underklokken en voltage te verlagen met MSI afterburner (of EVGA hun eigen tool), maar dan vraag je feitelijk ook minder stroom van de voeding.

[Voor 5% gewijzigd door Turismo op 02-02-2021 15:28]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• EdjeHell
Bedankt voor de reatie.
Ik heb inderdaad ook getest om in het NVIDIA control panel de debug mode te activeren, de EVGA is factory overclocked, en dan zou de op reference kloksnelheden gaan draaien.
Dat leek in eerst instantie ook effect te hebben, maar na een poosje toch weer een crash.

Dus ik ga maar een voeding bestelling, nou nog een keuze maken...
Be quiet! STRAIGHT POWER 11 650W - € 118,00 pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
MSI MPG A650GF - € 99,00 pricewatch: MSI MPG A650GF
Corsair TX-M Series TX650M V2 - € 87,95 https://azerty.nl/2593311

Ik vraag me af, zou er veel verschil zitten tussen deze voedingen behalve de prijs?

• EdjeHell
Toch maar voor de MSI MPG A650GF gekozen en deze besteld, en ook gelijk maar 2 nieuwe casefans (Noctua).
Ik laat weten hoe het afloopt.

• EdjeHell
Ik heb de nieuwe voeding geplaatst, maar ik krijg de pc niet opgestart.
Hiervoor heb ik een nieuw topic aangemaakt (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2053026)

• EdjeHell
De voeding is vervangen en werkt nu prima, dat is fijn.
Vanmiddag de rest van het systeem op de voeding aangesloten, opgestart en alles werkt prima.
Vervolgens OCCT gestart en een powertest gedaan.
Helaas, na 2 minuten beginnen de fans behoorlijk te blazen, en gaat de pc uit. Herstart op de knop helpt niet, OFF/ON op de voeding en startknop ook niet.

Even laten afkoelen (voor het idee) en toen alles losgekoppeld van de voeding behalve de ATX en CPU. Toen kwam er weer power of het board, de LED lettes op de videokaart deden het ook (zonder power op de kaart zelf).
Toen weer uitgedaan, en de videokaart aangesloten, maar als de stroom erop gaat dan hoor ik een relais klikken in de voeding, en gebeurt er verder niks.
Kaart eruit en erin gendaan, in ander slot, helpt allemaal niks...

Begint er nu toch uit te zien dat de kaart dood is... toch? Of zou de powertest in OCCT de kaart hebben opgeblazen, kan dat?

[Voor 3% gewijzigd door EdjeHell op 11-02-2021 18:41]

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-05 10:34
Heb je wel de goede kabels op de video kaart aangesloten?

• EdjeHell
Jazeker. Ook nog geprobeerd met de oude voeding, idem dito. Bij het aanzetten hoor je een klik in in de voeding, en is er geen power, een beveiliging lijkt me.
Zo gauw ik de videokaart niet aansluit op de voeding, start de pc wel op.
Toen tijdens de OCCT powertest de boel uitviel, rook ik geen geur van doorbranden o.i.d. alleen de fan was aan het loeien (ik neem aan van GPU) en ik dacht nog die wordt flink getest.

[Voor 9% gewijzigd door EdjeHell op 12-02-2021 17:18]

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:51
Kan ook goed de kaart zelf zijn.
(https://forums.evga.com/G...ting-off-PC-m3079513.aspx)

Heb je (in je omgeving) een andere tweaker of kennis met een PC waarin je je kaart kan testen?

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Zuur.Pruim
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
EVGA 980Ti ACX2.0, met name de SuperClocked/+ versies staan er om bekend loodje te leggen of zelfs *plof* te gaan uit de VRMs.
Mogelijk gaat de VRM koken onder load of zijn bepaalde powerstages al (gedeeltelijk) defect waardoor de kaart een kortsluiting veroorzaakt.

[Voor 41% gewijzigd door Zuur.Pruim op 12-02-2021 22:48]

• EdjeHell
Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een nieuwe videokaart ja. Maar prijzen en levering is ook een drama op dit moment...
De 980 ti zal ik nog even testen op een andere pc om het uit te sluiten dat ie overleden is.

• EdjeHell
Ik heb gisteren een gtx 1070 ti van marktplaats in de pc gezet, loopt weer als een zonnetje.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee