• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02
Vorig jaar hebben we een twee onder een kap woning uit 1960 gekocht, waar we direct ca 2700Wp aan zonnepanelen geplaatst hebben, die lijken wel op te krijgen. In het schuurtje staat een ca 12 jaar oude HR ketel voor de verwarming, en op zolder hangt een 50L daalderop elektrische boiler voor het douchewater.
Met zijn tweeen is die 50liter al krap 's ochtends, daar willen we dus iets mee; ook met het oog op mogelijke gezinsuitbreiding.

Gisteren hebben we een energieadviseur op bezoek gehad die voorstelde om een grotere
2e hands boiler te laten plaatsen.
En als de CV ketel aan vervanging toe is de nieuwe ketel (eventueel icm een hybride waterpomp) te verplaatsen naar de zolder ivm warmteverlies in de 2m leiding die buitenshuis loopt.
Dan is met de CV ook douchewater te verwarmen.
Dat klinkt als een optie, maar dan moet er ook een en ander aan leidingwerk gelegd gaan worden op het moment dat de CV op zolder komt.

Een ander idee is om een warmtepompboiler te plaatsen zoals een Auer Edel Air 150l, lijkt niet veel moeilijker te plaatsen en zuiniger te zijn dan een volledig
elektrische boiler. En de CV ketel hierbij dus buiten beschouwing te laten voor nu.

Wat is slim volgens jullie, of zijn er nog betere opties?

Flickr! || Website

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb een Bulex Magna Aqua 150/2. Die is een stuk goedkoper in België en daar gaat de subsidie dan nog vanaf, hoewel die nu minder is dan toen ik deze kocht. Ik zie dat er nu een 150/3 is, dus een nieuwere (verbeterde?) versie.

Zie ook deze blog: 3. Juli 2018: Warmtepompboiler voor te douchen

[Voor 27% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-01-2021 09:35]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtepomp boiler is zeker geen slecht idee.
Afhankelijk van het budget, zelfkluscapaciteiten en lay-out van het huis kan je ook een douche-wtw overwegen. Dat bespaart ongeacht de warmtebron zo'n 30-50% en verlengt zo de douchetijd met dezelfde boiler. Ca €500, goed zelf te doen. Kan vaak in een trapkoof of in een hoek van de WC.
Je houdt dan alle toekomstige opties open.
Bijvoorbeeld
https://www.warmteservice...-9,2L-min-2100mm/p/L05015
En zie ook Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-03 15:24
Een douche WTW is inderdaad een no-brainer. In oude huizen zijn ze doorgaans vrij gemakkelijk in te bouwen, als je toch bezig bent met dingen openhalen. Maar het hangt er net van af hoe gemakkelijk schachten en dergelijke toegankelijk zijn.

(Ik snap trouwens niet waarom de douche WTW nog niet verplicht is gesteld in nieuwbouw. Het is een hele simpele ingreep die direct waanzinnig veel energiebesparing oplevert.)

Een warmtepompboiler is een hele mooie oplossing al komt die wel met een hoge initiële investering in vergelijking met een traditionele boiler. Maar dat verdien je in de loop der jaren dus weer terug in je energiegebruik.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
FrankHe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:05:
(Ik snap trouwens niet waarom de douche WTW nog niet verplicht is gesteld in nieuwbouw. Het is een hele simpele ingreep die direct waanzinnig veel energiebesparing oplevert.)
Omdat de mensen die de regeltjes verzinnen wel vaker een jaar of 15 achterlopen. Het besef dat het maximalieren van zonneinstraling direct leidt tot meer airco's is ook pas net geland.

En als je in bad gaat ipv onder de douche doet je dWTW helemaal niks.

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:05:
Een douche WTW is inderdaad een no-brainer. In oude huizen zijn ze doorgaans vrij gemakkelijk in te bouwen, als je toch bezig bent met dingen openhalen. Maar het hangt er net van af hoe gemakkelijk schachten en dergelijke toegankelijk zijn.
Ja, vooral omdat er in jaren '60 bouw veelal geen toilet boven zit en je dus de afvoer door een dWTW kunt leiden.

Ga je nieuwer en zit er wel een toilet dan moet je je de afvoer van de douche loskoppelen van die van de WC en dat is net "ietsje" meer werk. Maar is vaak ook nog wel te doen door de douche afvoer direct door de vloer te boren en dan achter een verlaagd plafond te laten lopen.

[Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2021 15:24]

• FrankHe
kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:17:
[...]

En als je in bad gaat ipv onder de douche doet je dWTW helemaal niks.
Dat klopt helemaal. Het bad koelen lijkt mij inderdaad niet de juiste manier ;)
Feit is dat een groot deel van de bevolking met grote regelmaat een douche neemt en dat daar best gemakkelijk winst valt te behalen.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:03
@FrankHe
Klinkt als een no-brainer.
Tot je bedenkt dat de WTW wel toegankelijk moet blijven, dwz kan niet mooi permanent weggewerkt worden achter de muur.

• FrankHe
Een douche WTW is passief en mits goed aangebracht is die voor zover ik heb begrepen volledig onderhoudsvrij. Kan per fabrikant en model wellicht verschillen. Ik heb claims gelezen dat je er nooit meer bij hoeft. Of te wel het kan prima in een leidingschacht en heel misschien dat je de installaties na 25 of 50 jaar een keer wilt vervangen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb er twee (huidig huis en vorige huis) in een kast gebouwd. Hoge WAF :)
Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Eenvoudig te demonteren.

@kabeltjekabel in bad met 50 liter warm water :?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• FrankHe
Een klein bad ;)

Heb even de gelinkte post bekeken. Mooi gedaan hoor!

[Voor 12% gewijzigd door FrankHe op 30-01-2021 15:35]

• kabeltjekabel
Die boiler staat wel iets warmer dan 40 graden he, dus dat wordt toch bijgemengd ;)

En nee, het comment over bad ipv douche ging over het nut van een dWTW.

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:29:
Een douche WTW is passief en mits goed aangebracht is die voor zover ik heb begrepen volledig onderhoudsvrij. Kan per fabrikant en model wellicht verschillen. Ik heb claims gelezen dat je er nooit meer bij hoeft. Of te wel het kan prima in een leidingschacht en heel misschien dat je de installaties na 25 of 50 jaar een keer wilt vervangen.
Volgens mij was de regel dat ze toegankelijk moesten blijven.

In de montagehandleiding van de QBlue dWTW's staat ook het volgende;
De Showersave®QB1 is een apparaat en moet eenvoudig
inspecteerbaar en zo nodig eenvoudig vervangbaar
te zijn. De ruimte waarin de Showersave®QB1 wordt opgesteld moet hiervoor dus groot genoeg zijn. Dit is een
voorwaarde om eventuele garantie van toepassing te laten zijn.
Mogelijke opstellingsplaatsen zijn een vaste kast, een koker of schacht (mits voorzien van afneembaar paneel),
een technische ruimte of bijvoorbeeld een trapkast.
Plaatsing in een meterkast kan ook mits er een vrije zone is voor de Showersave®QB1 én watervoerende
leidingen niet horizontaal door de meterkast lopen, en mits akkoord van het plaatselijke nutsbedrijf.

• kabeltjekabel
Proton_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:32:
Ik heb er twee (huidig huis en vorige huis) in een kast gebouwd. Hoge WAF :)
Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
[Afbeelding]
Eenvoudig te demonteren.
Ja netjes. Zoiets heeft m'n broer ook gemaakt.

• FrankHe
kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Volgens mij was de regel dat ze toegankelijk moesten blijven.

In de montagehandleiding van de QBlue dWTW's staat ook het volgende;

[...]
Daar kan eenvoudig aan worden voldaan door de leidingschacht af te sluiten met een (brandwerende) plaat die gemakkelijk demonteerbaar is.

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Daar kan eenvoudig aan worden voldaan door de leidingschacht af te sluiten met een (brandwerende) plaat die gemakkelijk demonteerbaar is.
Helemaal mee eens hoor.

• WhiskyPhreak
Een warmtewisselaar klinkt als een goede optie voor als we ooit de badkamer gaan aanpakken
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:13:
Ik heb een Bulex Magna Aqua 150/2. Die is een stuk goedkoper in België en daar gaat de subsidie dan nog vanaf, hoewel die nu minder is dan toen ik deze kocht. Ik zie dat er nu een 150/3 is, dus een nieuwere (verbeterde?) versie.
Dat scheelt inderdaad nog wel een stuk, is dan niet duurder dan een goede elektrische boiler lijkt het. Je gebruikt hem naar volle tevredenheid neem ik aan?

Flickr! || Website

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:43:
Een warmtewisselaar klinkt als een goede optie voor als we ooit de badkamer gaan aanpakken

[...]

Dat scheelt inderdaad nog wel een stuk, is dan niet duurder dan een goede elektrische boiler lijkt het. Je gebruikt hem naar volle tevredenheid neem ik aan?
Ja hoor, ik zuig de lucht van de zolder aan en voer de lucht via de oude CV pijp naar buiten af. Ik verbruik ongeveer 350 kWh per jaar met 2 personen.

Zie ook deze blog: 3. Juli 2018: Warmtepompboiler voor te douchen

[Voor 17% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-01-2021 09:36]

• kabeltjekabel
WhiskyPhreak schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:43:

[...]

Heb je een wc boven? Zo nee (en douche boven), dan zit de aanpassing voor een dWTW volledig beneden en kun je dat losstaand uitvoeren. Naja, beetje afhankelijk van je waterleiding tracé

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-01-2021 11:07]

• WhiskyPhreak
kabeltjekabel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Heb je een wc boven? Zo nee (en douche boven), dan zit de aanpassing voor een dWTW volledig beneden en kun je dat losstaand uitvoeren. Naja, beetje afhankelijk van je waterleiding tracé
In de badkamer boven zit ook een toilet, dan wordt het dus al wat lastiger begrijp ik.

@ZuinigeRijder Ik ga eens zien te achterhalen of de subsidie ook op de 150/3 zit (die staat nml niet in de apparatenlijst)

Flickr! || Website

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee