Hallo allemaal,
Ik zit te denken om voor bij ons thuis een nieuwe server in elkaar te zetten. Op het moment hebben we een QNAP TS-250. Dit werkt nog wel prima, maar ik zou de server eigenlijk voor meer willen gebruiken.
Als besturingsysteem wil ik graag Ubuntu of TrueNAS Scale gebruiken. Hier ben ik nog niet helemaal uit.
Waarschijnlijk zijn de componenten die ik heb gekozen deels overkill voor wat ik er daadwerkelijk mee ga doen, maar de bedoeling is wel dat deze server 8-15 jaar mee kan. Mij viel op dat veel componenten nu erg duur zijn, (en TrueNAS Scale is nog steeds in ontwikkeling), dus ik twijfel of dit überhaubt het juiste moment is voor een upgrade of dat ik beter nog een jaartje kan wachten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn studie/hobby/werk ben ik vaak virtual machines aan het draaien. Ik wil ook graag een eigen website opzetten, en ik moet regelmatig een website testen; kortom ik wil meerdere (~10) Docker containers kunnen draaien.
Waar we de NAS/server al voor gebruiken, en waar ik de nieuwe server ook graag voor zou willen gebruiken is: network file sharing (Nextcloud wss), backups (RAIDZ, ZFS), VPN, media server.
Mogelijk komt hier in de toekomst ook nog opslag van camerabeelden bij, maar dit is behoorlijk optioneel.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een absolute maximumprijs (incl. harde schijven) zou €1500,- zijn. Maar het liefst heb ik het toch onder de €1000,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Misschien een paar harde schijven, maar deze laat ik buiten beschouwing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar bij voorkeur wel een merk dat betrouwbaar is op het gebied van hardware en software (updates). Eventuele langere garantieperiodes zijn fijn, maar geen must.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Indien mogelijk is een relatief laag energieverbruik fijn.
De server moet minimaal vier harde schijven hebben. De bedoeling is dat de server gebruik gaat maken van RAIDZ2 (ZFS).
Voor het besturingssysteem zelf zat ik te denken aan een twee SSDs die gebruik maken van disk mirroring (ZFS).
Omdat de server gebruik maakt van ZFS (en men hiervoor altijd ECC memory ten zeerste aanbeveelt), wil ik de server graag voorzien van ECC memory.
Ga je overklokken?
Nee. Misschien wel wat instellingen aanpassen voor de ventilatie of het energieverbruik, maar daar blijft het bij.
Wat verwacht je van ons?
Er zijn een aantal vragen waar ik mee zit en als jullie een mening hebben of nuttige informatie over ook maar een van deze vragen zou ik het heel erg op prijs stellen als jullie dit met mij willen delen.
Ik zit te denken om voor bij ons thuis een nieuwe server in elkaar te zetten. Op het moment hebben we een QNAP TS-250. Dit werkt nog wel prima, maar ik zou de server eigenlijk voor meer willen gebruiken.
Als besturingsysteem wil ik graag Ubuntu of TrueNAS Scale gebruiken. Hier ben ik nog niet helemaal uit.
Waarschijnlijk zijn de componenten die ik heb gekozen deels overkill voor wat ik er daadwerkelijk mee ga doen, maar de bedoeling is wel dat deze server 8-15 jaar mee kan. Mij viel op dat veel componenten nu erg duur zijn, (en TrueNAS Scale is nog steeds in ontwikkeling), dus ik twijfel of dit überhaubt het juiste moment is voor een upgrade of dat ik beter nog een jaartje kan wachten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn studie/hobby/werk ben ik vaak virtual machines aan het draaien. Ik wil ook graag een eigen website opzetten, en ik moet regelmatig een website testen; kortom ik wil meerdere (~10) Docker containers kunnen draaien.
Waar we de NAS/server al voor gebruiken, en waar ik de nieuwe server ook graag voor zou willen gebruiken is: network file sharing (Nextcloud wss), backups (RAIDZ, ZFS), VPN, media server.
Mogelijk komt hier in de toekomst ook nog opslag van camerabeelden bij, maar dit is behoorlijk optioneel.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een absolute maximumprijs (incl. harde schijven) zou €1500,- zijn. Maar het liefst heb ik het toch onder de €1000,-.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Misschien een paar harde schijven, maar deze laat ik buiten beschouwing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Xeon E-2224G Boxed | € 247,71 | € 247,71 |
1 | Moederborden | Asus P11C-X | € 165,14 | € 165,14 |
4 | Interne harde schijven | WD Red Pro (2020) (256MB cache), 4TB | € 124,85 | € 499,40 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 | € 132,95 | € 132,95 |
2 | Geheugen intern | Kingston KSM26RS4/16MEI | € 79,98 | € 159,96 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 96,- | € 96,- |
2 | Solid state drives | Kingston A2000 250GB | € 34,90 | € 69,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.370,96 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar bij voorkeur wel een merk dat betrouwbaar is op het gebied van hardware en software (updates). Eventuele langere garantieperiodes zijn fijn, maar geen must.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Indien mogelijk is een relatief laag energieverbruik fijn.
De server moet minimaal vier harde schijven hebben. De bedoeling is dat de server gebruik gaat maken van RAIDZ2 (ZFS).
Voor het besturingssysteem zelf zat ik te denken aan een twee SSDs die gebruik maken van disk mirroring (ZFS).
Omdat de server gebruik maakt van ZFS (en men hiervoor altijd ECC memory ten zeerste aanbeveelt), wil ik de server graag voorzien van ECC memory.
Ga je overklokken?
Nee. Misschien wel wat instellingen aanpassen voor de ventilatie of het energieverbruik, maar daar blijft het bij.
Wat verwacht je van ons?
Er zijn een aantal vragen waar ik mee zit en als jullie een mening hebben of nuttige informatie over ook maar een van deze vragen zou ik het heel erg op prijs stellen als jullie dit met mij willen delen.
- Is dit een goed moment om een nieuwe server aan te schaffen of kan ik beter 1 jaartje wachten?
- Zijn er nog bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden als ik ZFS wil gebruiken?
- Zijn er goedkopere moederborden/CPU combinaties die ik eventueel zou kunnen gebruiken die ook ondersteuning hebben voor ECC memory?
- Heb ik er veel baat bij om twee mirrored SSDs te gebruiken voor het besturingssysteem of kan ik dit beter gewoon op de RAIDZ2 pool zetten en er een caching drive bij doen?
- Tot slot zit ik met de kast... Alles past hier wel in, maar hij is best groot (en prijzig). In het kader van uitbreidbaareid is dit dan ook weer niet zo'n groot probleem...
- Gezien de toepassingen die ik op de server wil draaien; zou ik ook genoeg hebben aan 16GB RAM? Het moederbord wat er nu bij zit zou eventueel nog 2 plekjes over hebben voor een uitbreiding. Waar doe ik verstandig aan?
Meester in de kunsten van...