• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Matched: assistant, tibber, home
koboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Ook home assistant gooit ruwe/uur data standaard weg na een aantal dagen. Heb je een export ingesteld naar een externe (grafana) database?
Anders neem je net als ik de gok (waarbij ik verwacht goedkoper uit te komen), en stap je over. Uitrekenen van een traditionele jaarafrekening is een stuk makkelijker dan een dynamische.....

Er zijn sites die de historische spot prijzen hebben. Een post of wat geleden was hier nog iemand mee aan de slag voor het bepalen van de goedkoopste uren....

Als het gaat om het financieel bijhouden van je verbruik in Home assistant moet je even zoeken op de combinatie van home assistant en een dynamische leverancier zoals Zonneplan, Tibber etc. Sommige scripts moet je een contract voor hebben bij die leverancier, andere niet. Dit is iets dat ik zelf nog moet inregelen, maar nog niet aan toegekomen ben (net als de database export, en die heeft prioriteit)
Ik heb die database export ook nog niet, net als jou. Maar mijn HA draait op een redelijke zware celeron met 32GB mem en 1TB ssd (~14W continu). Dus ik heb de standaard retentie op 365 dagen gezet. En ondanks de waarschuwingen online draait dat helemaal prima :)

Willekeurige dag in 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70M0D62jpzY5nKglI7J711kLIV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx8KXpfc67p3FP1EBIuUaadl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnLJoclh_t8My6xF_H6AX2wI7q8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5GOuTsJvfNqYxmsQfXfcZLP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiArhgB1a4tG1yYiuOpbxZ60hUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmK5UTtTKCRelyUtMJZKL22A.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWf-o9dHtRW1PpA_xqvrf7Y_zJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSlZ1AeosC79ejphNj2tEDUx.jpg?f=fotoalbum_tile

Fase 1 groep 6 is grootste gedeelte van het huis. GL3_5 is de airco warmtepomp, maar die stond deze dag niet aan zo te zien. Zappi de laadpaal.

Ik ga eens kijken of ik een HA plugin kan vinden die deze statistiek terug in de tijd een tarief kan toewijzen om te kijken wat het me had gekost zonder nog moeite doen gebruik te verplaatsen in tijd.

[ Voor 22% gewijzigd door _eLMo_ op 12-06-2024 13:34 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Ja, SolarEdge systeem hier, die kunnen dat tegenwoordig native via de App, maar ik stuur het liever zelf via Home Assistant aan. Daar heb ik vorig jaar ook al gebruik van gemaakt, dus al enige tijd geen teruglevering hier met negatieve tarieven.
Ik was misschien niet duidelijk genoeg met mijn vraag. Ik heb panelen en een omvormer van Zonneplan. Als ik klant word bij hun kunnen zij de die uitzetten bij negatieve prijzen (Powerplay, net zoiets als grid rewards bij Tibber).

De vraag is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het prijsgestuurd schakelen van de Zonneplan omvormer wanneer je bij een andere maatschappij zit. Via Home Assistant, bijv. Ik geloof niet dat Zonneplan Powerplay aanbiedt als je niet ook een energiecontract bij ze hebt.

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:55
bilgy_no1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 01:01:
[...]

Ik was misschien niet duidelijk genoeg met mijn vraag. Ik heb panelen en een omvormer van Zonneplan. Als ik klant word bij hun kunnen zij de die uitzetten bij negatieve prijzen (Powerplay, net zoiets als grid rewards bij Tibber).

De vraag is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het prijsgestuurd schakelen van de Zonneplan omvormer wanneer je bij een andere maatschappij zit. Via Home Assistant, bijv. Ik geloof niet dat Zonneplan Powerplay aanbiedt als je niet ook een energiecontract bij ze hebt.
Dan vervallen ook je onbalansvergoedingen via zp, dat maakt het zo leuk daar. As we speak staat mijn omvormer weer uit ondanks dat de stroomprijs niet negatief is

Edit: en gisteren ook vier keer een minuut of 15. Powerplay vergoeding: 65 cent. Denk tussen de 2 en 4 keer zoveel als wat mijn zonnestroom waard was geweest

[ Voor 9% gewijzigd door klmtrf op 23-06-2024 10:07 ]

• RemCom87
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 19:33
Hee allemaal. Naar lang meelezen ben ik sinds begin deze maand ook naar dynamisch geswitched.

Ik heb nu Tibber maar er vallen een paar dingen mij op. In de app zie ik niet de kosten die ik maak. Ik zie alleen December met 0 euro staan.

En op hun website zie ik mijn verbuik wel netjes per dan maar niet de teruglevering en de kosten van deze teruglevering zie ik ook nergens.

Zien andere Tibber gebruikers dit ook of is dit een storing? Gelukkig wordt alles wel netjes in Home Assistant gelogd dus kan goed het verschil zien.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:37
HDoc schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Even uit belangstelling: waarom stap je over naar zonneplan? Toevallig heb ik net een paar weken een dynamisch contract bij Tibber lopen.
Kort antwoord: puur vanwege Powerplay ;)

Iets meer toelichting:

Mijn PV installatie is door Zonneplan aangelegd, en zij koppelen de omvormer (in mijn geval een SAJ R5 omvormer) niet aan de Chinese cloud ;) Alle data blijft in hun eigen omgeving (eigen cloud in NL/EU denk ik), en kan door eindgebruikers alleen via hun eigen Zonneplan App worden ingezien.

Tibber is ook bezig met Grid Rewards voor zonnepanelen, maar dan moeten ze wel met een PowerUp data uit omvormers kunnen uitlezen, en voor aansturing ook kunnen schrijven naar die omvormers.

Op dit moment is dat niet mogelijk voor Zonneplan omvormers, omdat die niet via een cloud-account/webportal/web-API kunnen worden uitgelezen en aangestuurd. Daartoe zou dan een stukje hardware met software moeten worden ontwikkeld door Tibber, om die aansturing van ZP omvormers wel mogelijk te maken, en dat gaat nog wel even duren, if ever...

Nu ik daar duidelijkheid over heb vanuit Tibber, is het voor mij slimmer om zo snel mogelijk over te stappen op ZP om alsnog gebruik/voordeel te kunnen halen uit hun Powerplay dienst...

P.S.: Ik heb wel aansturing vanuit HomeAssistant om de omvormer te knijpen of uit te zetten op momenten met negatieve prijzen, maar daarvoor is inderdaad een extra stukje hardware nodig...nu krijg ik daar slechts het voordeel van geen negatieve prijzen van, maar ik mis de Powerplay bonus...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• bilgy_no1
  • Nu online
Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Kort antwoord: puur vanwege Powerplay ;)

Iets meer toelichting:

Mijn PV installatie is door Zonneplan aangelegd, en zij koppelen de omvormer (in mijn geval een SAJ R5 omvormer) niet aan de Chinese cloud ;) Alle data blijft in hun eigen omgeving (eigen cloud in NL/EU denk ik), en kan door eindgebruikers alleen via hun eigen Zonneplan App worden ingezien.

Tibber is ook bezig met Grid Rewards voor zonnepanelen, maar dan moeten ze wel met een PowerUp data uit omvormers kunnen uitlezen, en voor aansturing ook kunnen schrijven naar die omvormers.

Op dit moment is dat niet mogelijk voor Zonneplan omvormers, omdat die niet via een cloud-account/webportal/web-API kunnen worden uitgelezen en aangestuurd. Daartoe zou dan een stukje hardware met software moeten worden ontwikkeld door Tibber, om die aansturing van ZP omvormers wel mogelijk te maken, en dat gaat nog wel even duren, if ever...

Nu ik daar duidelijkheid over heb vanuit Tibber, is het voor mij slimmer om zo snel mogelijk over te stappen op ZP om alsnog gebruik/voordeel te kunnen halen uit hun Powerplay dienst...

P.S.: Ik heb wel aansturing vanuit HomeAssistant om de omvormer te knijpen of uit te zetten op momenten met negatieve prijzen, maar daarvoor is inderdaad een extra stukje hardware nodig...nu krijg ik daar slechts het voordeel van geen negatieve prijzen van, maar ik mis de Powerplay bonus...
Hi! Ik heb ook panelen van Zonneplan en overweeg om per oktober naar ze over te stappen, mede vanwege de mogelijkheid om dan negatieve prijzen met PV te omzeilen.

Ik was benieuwd of die Zonneplan omvormer ook via een andere manier is aan te sturen, en nu lees ik dat jij dit voor elkaar hebt in HA. Is dat een beetje goed te doen voor een programmeer leek? Je schrijft dat je er ook extra hardware voor nodig hebt. Welke dan?

Ik wil op zich best naar Zonneplan, want mijn ervaring met hun is heel goed. Maar ik ben ook wat huiverig voor lock-in bij een leverancier.

Nu is dit verder wel wat voorbij het onderwerp van dit topic, dus wat mij betreft ook prima in een DM of met een link naar een ander topic waar dit te vinden is...

Alvast bedankt!

• Gameboy
bilgy_no1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:42:
[...]

Hi! Ik heb ook panelen van Zonneplan en overweeg om per oktober naar ze over te stappen, mede vanwege de mogelijkheid om dan negatieve prijzen met PV te omzeilen.

Ik was benieuwd of die Zonneplan omvormer ook via een andere manier is aan te sturen, en nu lees ik dat jij dit voor elkaar hebt in HA. Is dat een beetje goed te doen voor een programmeer leek? Je schrijft dat je er ook extra hardware voor nodig hebt. Welke dan?
Ik heb de handleiding gevolgd uit de HACS integratie "SAJ R5 Inverter Modbus": https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus

Mijn hardware is een EW10 Serial naar WiFi servertje (ca. 2 tientjes), maar je zou ook deze kunnen kopen vermoedelijk:
Gameboy in "Zonneplan (SAJ R5) USB dongle kopen als particulier"
Ik wil op zich best naar Zonneplan, want mijn ervaring met hun is heel goed. Maar ik ben ook wat huiverig voor lock-in bij een leverancier.
Dat was ook een beetje mijn reden om eerst naar Tibber te gaan. Maar als zij niet kunnen wat ik bij Zonneplan wel kan (mijn panelen laten aansturen om voordeel uit de onbalansmarkt te ontvangen), dan is de keuze toch snel gemaakt...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 18:12
Ik zit nu bij Zonneplan maar begrijp dat Tibber in combinatie met Growatt omvormers gekoppeld kunnen worden om GridRewards te kunnen ontvangen.

Weet iemand wat daar voor nodig is? Ik heb namelijk de Shine stick geflashed en ik upload daardoor geen gegevens meer naar server.growatt.com(china....) maar direct naar HomeAssistant.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bjoran123 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:03:
Ik zit nu bij Zonneplan maar begrijp dat Tibber in combinatie met Growatt omvormers gekoppeld kunnen worden om GridRewards te kunnen ontvangen.

Weet iemand wat daar voor nodig is? Ik heb namelijk de Shine stick geflashed en ik upload daardoor geen gegevens meer naar server.growatt.com(china....) maar direct naar HomeAssistant.
Ik heb tibber en een growatt inverter, en die zit ook als powerup in de tibber app, maar zie daar verder nog niets over dat dit met gridrewards integreerd.

De integratie laat hier alleen energie-opwek zien

[ Voor 4% gewijzigd door markjanssen op 11-07-2024 14:06 ]

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02:27
.Erik. schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:52:
[...]

Persoonlijk maak ik mij daar niet zo zorgen om, maar daar staat natuurlijk iedereen vrij in. Ik kreeg het zelf niet voor elkaar met home assistant, dus had weinig keuze en het scheelt ook een hoop werk.

De ontwikkelaar geeft wel aan te voldoen aan de Poolse wetgeving van data bescherming. https://gdprhub.eu/Data_Protection_in_Poland

Heeft iemand toevallig nog een aanrader qua dynamische leverancier?
Tibber.

Erik heb je nu nog geen dynamisch contract dan? Wat heeft GbbOptimizer dan voor zin? En ga je niet eerst even DESS proberen? Bij mij werkt het prima dat DESS maar uit nieuwsgierigheid ga ik volgende maand ook een Gbb proberen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• tweakuwe
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 11:30
Ik heb toch maar een overstap van Tibber naar GC aangevraagd. Als ik naar de afgelopen paar maanden kijk ben ik dan iets meer kwijt als ik bij GC had gezeten, maar het scheelt heel weinig.

Ik wil Home Assistant nog wel bijhouden wat ik zou hebben betaald als ik bij Tibber was gebleven, weet iemand of die koppeling voor de stroomprijs via de Tibber integratie blijft werken als je niet meer bij ze zit? Dan kan ik volgend jaar een beter gewogen afweging maken of ik weer terug ga naar een dynamisch contract of niet.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
tweakuwe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:44:
Ik heb toch maar een overstap van Tibber naar GC aangevraagd. Als ik naar de afgelopen paar maanden kijk ben ik dan iets meer kwijt als ik bij GC had gezeten, maar het scheelt heel weinig.

Ik wil Home Assistant nog wel bijhouden wat ik zou hebben betaald als ik bij Tibber was gebleven, weet iemand of die koppeling voor de stroomprijs via de Tibber integratie blijft werken als je niet meer bij ze zit? Dan kan ik volgend jaar een beter gewogen afweging maken of ik weer terug ga naar een dynamisch contract of niet.
Als je geen abonnementslogin gebruikt, dan kan je de integratie blijven gebruiken. En anders gebruik je Nordpool + Tibber opslag.

Ik blijf gewoon dynamisch zitten, men kijkt veel te veel naar de pieken en veel te weinig naar het gemiddelde.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:55

de Peer

under peer review

tweakuwe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:44:

nee die komt te vervallen, je gebruikt tenslotte een Tibber-token toch?

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:21:
Mijn greenchoice contract loopt nog een maandje. Ik twijfel enorm of ik nog eens zal verlengen of dat ik toch de stap naar dynamisch ga maken.
Dynamisch i.p.v Greenchoice verlengen scheelt in ieder geval € 1021,- aan terugleverkosten.

Omdat je veel panelen op oost en west hebt, wek je nog redelijk wat stroom op in het begin van de ochtend en eind van de middag/begin avond. Dan is de prijs hoger dan in het begin van de middag, dus dat is positief. Desondanks zou ik er vanuit gaan dat je gemiddelde afnametarief hoger zal liggen dan je teruglevertarief, mede omdat je de 'dienstauto' in de zomermaanden 's nachts moet opladen wanneer de prijzen bovengemiddeld hoog zijn (in de wintermaanden is er dan veel wind en weinig zon, waardoor de nacht juist wel het goedkoopst is). Stel het verschil is 5 cent, dan loop je € 439,- mis t.o.v. volledig salderen bij een vast contract, maar het voordeel van de terugleverkosten die je niet hebt, is een stuk groter.
Mijn huidige (New Motion) laadpaal kan/wil ik prima vervangen door bvb een tibber compatible paal om zo meer sturing te geven aan het tijdstip /snelheid van opladen.
Het via de laadpaal aansturen is denk ik sowieso beter. De Kia API is niet altijd stabiel kan ik uit eigen ervaring zeggen. Daarnaast werkt de Kia API via polling iedere X minuten, waardoor je auto altijd eerst gaat laden en pas na een tijdje gestopt wordt wanneer Tibber doorheeft dat er geladen wordt. Alsnog wil je wel de Kia-integratie hebben om het batterijpercentage op te halen.
Mocht je een nieuwe laadpaal overwegen, zou ik in ieder geval aanraden om ook te kijken naar een laadpaal die ondersteuning heeft voor het (volledig) laden op zonnestroom, voor wanneer de salderingsregeling een keer verdwijnt. De manier is daarbij ook van belang. Zo ondersteunt de Easee-laadpaal het bijvoorbeeld wel, maar daarvoor moet je Easee als operator van de laadpaal instellen. Als je afhankelijk bent van een operator voor verrekening met je werkgever, kun je die optie dus niet gebruiken momenteel.
Home connect wordt niet (direct) ondersteund, via homey power-up zou kunnen maar daar zie ik ook alleen maar een uitlees functionaliteit van de sensoren.
Je kunt het aansturen wel automatiseren via de HomeWizard-app. Mogelijk heb je daarvoor wel hun P1-meter nodig.
Kijkende naar bovenstaande, heeft het potentieel zin om over te stappen naar dynamisch?
Op zijn minst het overwegen waard denk ik. Je moet wel het risico willen en kunnen nemen van een hogere dynamische prijs mocht er weer iets geks in de (gas)wereld gebeuren. Het scheelt dat je voor je dienstauto het laadtarief dan omhoog kunt zetten. En mocht het in de zonnige helft van het jaar gebeuren, heb je er misschien wel voordeel van omdat je teruglevering dan ook meer waard wordt.
Is het nodig en ook mogelijk om (semi) automatisch de SMA omvormer te begrenzen. Bij (zwaar) negatieve energieprijzen? Of heeft dit geen zin zolang de salderingsregel nog van kracht is?
Aangezien je meer afneemt dan teruglevert, ga je zolang salderen nog bestaat, pas betalen als de all-in prijs negatief is. Dat is dit jaar nog maar 7 uur geweest volgens mij (enkele euro's aan kosten), dus ik zou mij daar nu nog niet heel druk over maken. Of het bij je SMA-omvormer (makkelijk) mogelijk is, via een platform als Home Assistant bijvoorbeeld, weet ik niet. Tibber kan dit momenteel in ieder geval niet doen, maar mogelijk in de toekomst wel.
Stel je hebt weinig opbrengst op een winterdag, kan ik bvb met de tibber (of concurrent) laadfunctionaliteit instellen dat hij over 3 dagen op 80 of 100% geladen moet zijn, of kun je alleen instellen binnen 24 uur?
Je kunt bij Tibber instellen wat de vertrektijd per dag is. Als je voor een dag geen tijd instelt, verdeelt hij het laden over meerdere dagen.
In december verbruik ik 1700kWh, wat zou ik betalen in deze maand wanneer je dit afzet tegen het door jou betaalde tarief van afgelopen december of januari?
Mijn gemiddelde tarief was erg laag omdat ik maar 1 keer per week mijn auto hoefde op te laden en daar de beste momenten voor kon uitzoeken, dus daar heb je niet zo veel aan. Daarnaast zegt het niet veel over aankomende december, want niemand weet wat de prijzen dan zullen zijn. Een wilde gok is dat jij afgelopen december (met huidige energiebelasting) de € 0,25 had kunnen halen, dus € 425 in totaal (exclusief saldering energiebelasting).

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Arf, mijn ENTSO-E plugin voor uurprijzen in HA was kapot. Dus de auto laadde al 1,5 dag niet, ik vond het al vreemd dat hij laag stond :')

Dus check je Home Assistant installatie even voor de zekerheid! Het is nu fixed met de laatste update van de ENTSO-E plugin, alles werkt weer.

Dit is het nadeel van homebrew oplossingen vs een 3rd party oplossing zoals Zappi/Easee/Tibber/Peblar whatever.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:12
_eLMo_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:46:
Arf, mijn ENTSO-E plugin voor uurprijzen in HA was kapot. Dus de auto laadde al 1,5 dag niet, ik vond het al vreemd dat hij laag stond :')

Dus check je Home Assistant installatie even voor de zekerheid! Het is nu fixed met de laatste update van de ENTSO-E plugin, alles werkt weer.

Dit is het nadeel van homebrew oplossingen vs een 3rd party oplossing zoals Zappi/Easee/Tibber/Peblar whatever.
Veel verschil maakt dat niet. Als er een storing is bij entsoe, epex of whatever doen de officiële aps net zo goed niets.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Taro
  • Niet online

Taro

vanenkelen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:10:
Welke apps gebruiken jullie om overzichtelijk en snel het elektriciteitstarief voor de komende 24u (of misschien zelfs een voorspelling voor langer vooruit) te zien?

Ik was klant bij Tibber en vond hun grafiek erg goed, makkelijk te lezen en duidelijk. De juiste details te zien, scherp contrast in waarden (aanpassing y-as) en door kleuren is ook direct te zien waar het interessant is om wel/geen energie te gebruiken. Ook mijn vrouw gebruikte hem graag en vaak.

Tibber grafiek:
[Afbeelding]

We zijn overgestapt naar Frank Energie ivm handelen met een Sessy thuisbatterij, maar ik vind hun app (en vooral ook de tarief grafiek) een stuk minder overzichtelijk. Mijn vrouw is alweer gestopt met er naar kijken en knalt de vaatwasser of wasmachine gewoon maar weer meteen aan ipv uit te zoeken wanneer het het goedkoopst is.

Frank:
[Afbeelding]

Geen waarden op y-as, platgedrukte grafiek, 1 kleur.

Kennen jullie apps:
  • Waar je helder en overzichtelijk de energietarieven kunt zien.
  • Waar je toeslagen en belasting zelf kunt configureren.
  • Die je leverancier onafhankelijk kunt gebruiken.
Benieuwd of jullie tips hebben.
Hier deze 2 grafieken (Home Assistant + Nordpool + toeslagen via config) op een Google Nest Hub in de keuken staan, het hele gezin doet er iedere dag graag aan mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtDEzsQs6JVplTbso3YPChyOtlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lnSOj1vAPV42MBwLFBdl9OTG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNkdgFI2FP9qFjca_JX9d_S_wxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0NwfZ29SbNHZfddIuRnubZu.png?f=fotoalbum_large

Edit: En de Home Assistant App ook op de telefoon staan, die opent met deze grafieken, maar ik gebruik doorgaans de Zonneplan App om even snel te kijken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Gameboy
MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Ik zie een aantal posts over het controleren van de dynamische energie leverancier. Niet of het aantal kWh klopt (dat is super eenvoudig met een P1 meter), maar meer of de verrekende kosten kloppen. Hoe doen jullie dat? Je moet dus iedere dag ieder uur kijken wat er verbruikt is en wat in dat uur het tarief is. Bovendien: werkt dat per hele kWh? Wat ik bedoel: stel tussen 07:00 - 08:00 uur heb je 999 Watt verbruikt, wordt dan voor dat uur niks verrekend?

Ben nieuwsgierig hoe jullie dit controleren.....op een eenvoudige en niet werk intensieve manier :-).

Bedankt.
Ik controleer het ook, maar dat werkt niet zonder er tijd en effort in te steken.

In mijn geval is die tijd en effort gaan zitten in het optuigen van een HomeAssistant container voor al mijn behoeften, waaronder ook het kunnen bijhouden van alles wat mijn huis in en uit gaat.

In het HA energy dashboard kun je tarieven opgeven, ik heb daar de sensoren van de Nordpool integratie in opgenomen. Daarmee berekent HA precies wat mijn import me kost, en wat mijn export oplevert.

Die getallen bekijk ik per maand, en kloppen tot nu toe helemaal en exact met wat er op de facturen van Tibber is vermeld, en ook met wat ik nu van Zonneplan krijg.

Kortom: de berekenmethode werkt goed, en iig Tibber en Zonneplan berekenen de factuurbedragen dus correct ;)

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-05 22:45

Locke_

Iron within, Iron Without!

AWEF schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Zoals @Tijgerkracht al meldde Zonneplan en of Tibber zijn partijen waar weining over geklaagd wordt. Nadeel van deze partijen is dat je elke maand een ander bedrag af moet tikken (weinig in de zomer, veel in de winter). Zelf zitten we nu bij Eneco Dynamisch, die hebben, net als ANWB, een vast maandbedrag. De app van hun ziet er ook gewoon goed uit en geen gezeur met prijzen die niet het volledige uurtarief laten zien (ANWB laat alleen de kale stroomprijs zien ipv. de prijs inc. belastingen).
Ik heb zelf Tibber en ervaar het maandelijks verschillende bedrag juist als een uitdaging om het maandelijks zo laag mogelijk te krijgen zonder er dingen voor te laten. Daarbij zie je bij een gelijk bedrag elke behaalde besparing pas terug aan het einde van het jaar in plaats van gelijk aan het einde vd maand (2 maanden bij Zonneplan) terug.

Overigens, de facturering van Zonneplan is wat complexer met voorschotten en verrekeningen, daar is Tibber een stuk overzichtelijker in met gewoon verbruik per maand verrekenen. Verder doen ze voor elkaar niet onder naar mijn mening.

Beide hebben ook een hele goede app en een API die werkt met Home Assistant en andere oplossingen.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-05 14:11
Locke_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Ik heb zelf Tibber en ervaar het maandelijks verschillende bedrag juist als een uitdaging om het maandelijks zo laag mogelijk te krijgen zonder er dingen voor te laten. Daarbij zie je bij een gelijk bedrag elke behaalde besparing pas terug aan het einde van het jaar in plaats van gelijk aan het einde vd maand (2 maanden bij Zonneplan) terug.

Overigens, de facturering van Zonneplan is wat complexer met voorschotten en verrekeningen, daar is Tibber een stuk overzichtelijker in met gewoon verbruik per maand verrekenen. Verder doen ze voor elkaar niet onder naar mijn mening.

Beide hebben ook een hele goede app en een API die werkt met Home Assistant en andere oplossingen.
CopyCatz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Dus omdat jij het ingewikkeld vindt dat er iedere maand een daadwerkelijk verbruik van je rekening wordt afgeschreven draag je liever bij aan een potje van een energiebedrijf wat rente trekt van jouw geld? Schiet mij maar lek. Wat ik in de zomer terug krijg gaat in een potje voor de winter, maar da's meer voor mijn gevoel want op jaarbasis maakt het verder toch niks uit.
De discussie over het wel of niet overweg willen / kunnen gaan met maandelijks verschillende bedragen is al vele malen gevoerd en heb ik geen zin die om nog een keer te voeren. Er zijn ook mensen die er niet tegen kunnen om maandelijks een ander bedrag te betalen (ik heb daar zelf geen moeite mee, maar een wederhelft die daar niet tegen kan). Ieder z'n eigen ding.

De reden dat ik Eneco aangedragen heb is omdat @Annihilism met ANWB kwam (een van de partijen die wel een vast maandbedrag hanteerd).

• bilgy_no1
  • Nu online
catchingfire schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Jij hebt het over "Pure Solar"/"Smart Solar", dat vond ik zo snel bij een Ratio Solar paal?
Bij Tibber lees ik dat je enkel met de Zaptec Go (terwijl de Go 2 in aantocht is) kunt "slim laden met Tibber".
Zonneplan heeft een eigen laadpaal.
SolarEdge heeft ook een eigen laadoplossing.
Wat is een degelijke toekomstproof oplossing?
Daarvoor moet je beter een systeem kiezen dat onafhankelijk van een bepaalde leverancier werkt, zoals Home Assistant.

Zie daarvoor de Topic Start met een aantal links naar relevante Topics om dat verder uit te zoeken en bespreken.

• Taro
  • Niet online

Taro

bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Ik weet niet of het heel veel uitmaakt. Bij Tibber kun je kennelijk je SolarEdge integreren in je Tibber app en dan kun je de productie aflezen in je app. Maar het gaat erom dat je de panelen automatisch uit wilt laten schakelen bij negatieve dynamische prijzen.

Bij Zonneplan kun je dit volgens mij wel met hun eigen panelen, maar of dit ook werkt met een SolarEdge omvormer weet ik niet. Dan maakt het verder niet zoveel uit.

Als het gaat om een wasdroger, is het ook heel eenvoudig te doen: voor je hem aanzet even in de app kijken wat het gunstigste moment is (of een blok van 2-3 uur) en dan de uitgestelde functie van de droger zelf gebruiken.
Bij SolarEdge kan je het uitschakelen bij negatieve tarieven native vanuit de SolarEdge App (of via Home Assistant) regelen, daar is geen Tibber of Zonneplan aansturing/integratie voor nodig.

• bilgy_no1
  • Nu online
Taro schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Bij SolarEdge kan je het uitschakelen bij negatieve tarieven native vanuit de SolarEdge App (of via Home Assistant) regelen, daar is geen Tibber of Zonneplan aansturing/integratie voor nodig.
Klopt. De vraagsteller vroeg of Tibber of Zonneplan daarvoor verschil maakt, maar ik denk het dus niet...

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-05 21:23
HDoc schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:37:
[...]

Heb je zelf een elektriciteitscontract bij Tibber en dat bevalt prima. De app van Tibber vind ik zelf wel overzichtelijk. Met name de mogelijkheden om van alles te integreren vind ik erg fijn. Ik heb geen mening over Zonneplan.
Idem, integreert lekker met home assistant, klantenservice is snel en nooit factuur/betalingsproblemen gehad, verder is er niet zoveel spannends aan stroom denk ik.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Zouden de prijzen morgen ook weer zo zijn zoals vandaag/gisteren? :9.
kx22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:29:
Zouden jullie nu Zonneplan aanraden of Tibber?
Ik heb momenteel nog een gasabonnement lopen bij Delta.
Zonneplan vind ik de app overzichtelijker.
Tibber is maandelijks iets goedkoper, maar bij veelverbruik is zonneplan denk ik goedkoper?

Ik weet niet of er nog veel verschillen zijn
Tja is persoonlijk, zo heb ik Zonneplan waar ik tevreden mee ben.

Integreert ook met Home Assistant, tot heden ook met de klantenservice en/of facturatie geen problemen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 06-11-2024 11:03 ]

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-05 22:45

Locke_

Iron within, Iron Without!

kx22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:29:
Zouden jullie nu Zonneplan aanraden of Tibber?
Ik heb momenteel nog een gasabonnement lopen bij Delta.
Zonneplan vind ik de app overzichtelijker.
Tibber is maandelijks iets goedkoper, maar bij veelverbruik is zonneplan denk ik goedkoper?

Ik weet niet of er nog veel verschillen zijn
Denk dat het aardig om het even is. Tibber en Zonneplan integreren beide goed in Home Assistant (als dat belangrijk voor je is), hebben beide een goede app. Tibber heeft iets meer integraties, die van Zonneplan is iets "rustiger" in het aanzicht.

Enige echte verschil zit in de wijze van facturatie. Tibber betaal je gebruik achteraf en bij Zonneplan heb je een voorschot wat 2 maanden later verrekend wordt.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• Taro
  • Niet online

Taro

remc1979 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:08:
[...]

Hoe doe je dit? Ik heb een Viesmann warmtepomp. De gegevens kan ik in HA inladen. Maar om het zo in te regelen dat de WP op gunstige momenten zijn werk doet is voor mij nog een raadsel.
Ik heb Mitsubishi Heavy Industries (MHI) WP's en in iedere binnenunit een ESP32Home bordje gedrukt waardoor je niet alleen kunt uitlezen, maar ook kunt aansturen. Ik weet niet of dat voor jouw merk ook mogelijk is, dat zou je moeten uitzoeken.

Hier kan je de "leveranciers" van de MHI bordjes vinden: https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=mhi. Misschien zijn er voor andere merken ook wel aanbieders. Daarna koppel je dit in Home Assistant aan Zonneplan, Tibber, Nord Pool of Entso-E en ga je met de Cheapest Hours integratie aan de slag. Daarna maak je een automatisering die checkt of je tussen tijd X en Y in het goedkoopste uur zit EN de huidige temperatuur lager is dan de gewenst temperatuur (en of je niet op vakantie bent, etc.) en dan schakel je de WP in. Wat je daarnaast zou kunnen doen is afhankelijk van de hoogte van het dynamische tarief het vermogen naar beneden of boven bijstellen. Afijn, dat gaat hier verder offtopic, maar belangrijkste is dat er hardwareaansturing mogelijk moet zijn. Daarom heb ik dus ook bewust voor dit merk gekozen.

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 15:34
Laur3nss schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:07:
Hallo allemaal,

Hopelijk mag ik dit hier vragen:

Ik overweeg om van Vattenfall Variabel (met 25% blijven loont korting) over te stappen op Tibber dynamisch. Met name in verband met de terugleverkosten.

Er ligt 26kWp op het dak (33%NO+66%ZW).
2xEV, zwembad, spa, sauna, inductie en sinds kort full electric warmtepomp (12kW).

We gebruiken sinds de warmtepomp nog een klein beetje gas (zwembadverwarming en extra douche), maar dat gaat op termijn ook weg en laat ik voor nu buiten beschouwing.

- Afname: 14500 kWh (bruto huisverbruik: 20500 kWh)
- Teruglevering 12000 kWh (bruto opwek: 18000 kWh)

Mijn redenatie:
- Bij Vattenfall ga ik €1200/jaar betalen voor de 12 mWh aan teruglevering. Dat voelt verkeerd.
- Ik zou mijn verbruik van EVs laden redelijk moet kunnen sturen naar eigen stroom/goedkope nachten
- Van maart t/m oktober is vrijwel alles wat aanstaat te voorzien met eigen opweg, behalve de (toch goedkope) nachturen. Het laatste gasverbruik omzetten naar elektra gaat ook in deze periode vallen, dus is met eigen opwek op te vangen.
- Ik wil mijn totale kosten zo laag mogelijk krijgen en vindt het prima om in de winter meer te betalen dan in andere maanden.

Dat moet voordeel op kunnen leveren? Misschien op termijn een accu van 25 kWh, waarmee ik 8-10 maanden van het jaar ook de nachten kan overbruggen.Dan kan ik wellicht ook terug van 3x35A naar 3x25A wat ook bijna 100/mnd scheelt.

Ter illustratie een jaaroverzicht:
[Afbeelding]

En een goeie zomerdag (bijna 120kWh opwek). Op deze dag haal ik maar 4kWh uit het net. Een willekeurige dag in maart is dit 15kWh.
[Afbeelding]

Welke parameters moet ik goed naar kijken om deze keuze te maken?
De belangrijkste lijkt me: met welke kWh prijs reken je voor de af te nemen stroom en terug te leveren stroom. Is een jaargemiddelde van 25ct/kWh voor afname en 20ct/kWh voor terugleveren realistisch zoals ik in veel online rekenmodellen zie?
Wat je zou kunnen doen is je data uit home assistant exporteren en dit naast de historische epex prijzen van afgelopen jaar kunnen leggen. Vervolgens dit vergelijken met je huidige kosten/opbrengsten bij je energieleverancier.

Never fall in love with your own design!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 20:37
Duurzaamwarm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:30:
Ik gebruik al een tijdje de plugin van Entso-e in Home Assistant voor het ophalen van dynamische tarieven.
Heb verschillende automations middels EV Smart Charging die gebruik maken van deze tarieven.

De laatste weken is regelmatig het geval dat Entso-e geen tarieven heeft opgehaald waardoor die automations ook niet werken en dus de warmtepomp voor langere tijd wordt uitgeschakeld of de auto 's ochtends niet is opgeladen.

zijn er meer mensen die last hebben van een slecht werkende Entso-e plug-in of zijn er wellicht betere alternatieven.
Ik weet niet hoe jouw plugin het doet maar mijn eigen software probeert dit te voorkomen. Eerst probeert hij ENTSOE en als de day-ahead prijzen nog niet beschikbaar zijn probeert hij het nog een aantal keren met exponential backoff. Als het dan nog niet lukt probeert hij EasyEnergy en vanaf 1 januari ook Tibber. Pas als het dan nog niet lukt geeft hij het op.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 17:47
Ik heb vandaag de knop doorgehakt en stap over van Vattenfall variabel naar Tibber dynamisch. Lang getwijfeld, maar neem nu toch de stap.

Op het dak thuis liggen 18 zonnepanelen en ik heb een 10kWh batterij. De batterij wordt nu niet opgeladen met deze donkere dagen en wil dat straks doen als de stroomprijs laag is in de nacht.

Vaatwasser en wasmachine zijn al 'smart' dus die ga ik aansturen, is het plan althans, met Home Assistant.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11:04
BigEagle schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:20:
Ik heb vandaag de knop doorgehakt en stap over van Vattenfall variabel naar Tibber dynamisch. Lang getwijfeld, maar neem nu toch de stap.

Op het dak thuis liggen 18 zonnepanelen en ik heb een 10kWh batterij. De batterij wordt nu niet opgeladen met deze donkere dagen en wil dat straks doen als de stroomprijs laag is in de nacht.

Vaatwasser en wasmachine zijn al 'smart' dus die ga ik aansturen, is het plan althans, met Home Assistant.
Welkom bij de club! Wat was doorslaggevend in je beslissing?

• bilgy_no1
  • Nu online
dlt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:37:
Ik ben van plan een thuisbatterij (10 kW /32 kWh) aan te schaffen met een dynamisch energiecontract
Doel is naast opslag PV ook te handelen. Voor het handelen heeft de energieleverancier een module nodig die 750 euro kost en een bijbehorend contract van 20 euro per maand, met een combinatie van self consuming, peak-shaving, dynamisch, dynamisch plus, onbalans en intraday wordt ingezet.

Daarvoor is een bijbehorend dynamisch energiecontract nodig waarbij de standaard inkoopvergoeding van 0,03025 wordt verhoogd met 0,01815 naar 0,04840. Deze wordt zowel bij afname als bij terugleveren in rekening gebracht. De schatting van de totale (netto) jaaropbrengst door deze handelsmodule is niet misselijk, namelijk >8.000 Euro Zie hieronder een overzicht exclusief geschatte handels opbrengst.

Ik vraag me echter af, of dit reëel is, zeker met deze hoge inkoopvergoeding.
p.s. gas laat ik even buiten beschouwing.

Stroom
Het verwachte leveringstarief (incl. Energiebelasting) bedraagt € 0,25596 voor een verbruik tot 10.000 kWh.

Variabele kosten
  • Verwachte inkoopprijs (gemiddeld) 6.500 kWh x € 0,08470 = € 550,55
  • Inkoopvergoeding 6.500 kWh x € 0,04840 = € 314,60
  • Verwachte inkoopprijs teruglevering (gemiddeld) 5.700 kWh x € 0,06655 = € - 379,34
  • Inkoopvergoeding teruglevering 5.700 kWh x € 0,04840 = € 275,88
  • Overheidsheffingen 800 kWh x € 0,12286 = € 98,29
Vaste kosten
  • Vaste leveringskosten € 145,20
  • Vermindering energiebelasting € - 635,19
  • Netbeheerkosten (Enexis 3x25A) € 475,92
Totaal jaarlijkse kosten stroom € 845,92
Dit lijkt me allemaal een enorme scam eerlijk gezegd. €750 voor een module om te handelen? Dat kun je toch zelf instellen met een goedkope Home Assistant?

Of bedoel je handelen op de onbalansmarkt? Dan kun je beter in zee gaan met een partij die dat zelf al aanbiedt zoals Zonneplan.

Een partij die ook extra kosten rekent voor teruglevering moet je sowieso al links laten liggen als je PV of een batterij hebt. Er zijn er genoeg die niet zulke kosten rekenen.

In dit geval moet je al €0,096 verschil hebben tussen kWh-tarief voor het laden van je batterij en het terugleveren. Dan moet je ook nog 15% energieverlies meerekenen. Zo kun je echt geen winst verwachten op die handel.

Neem een dag als vandaag: laagste tarief €0,08 en hoogste tarief €0,20. Bij deze leverancier houd je van dat verschil misschien 1 cent over. Bij een partij als Zonneplan of Tibber is dat 10 cent (12 cent min verlies).

In dat rekenvoorbeeld hebben ze dan ook nog een hoger tarief voor afnemen dan voor terugleveren. Zij gaan dus voor jou handelen volgens het principe "buy high sell low" en steken heel veel geld in hun zak.

Met PV, een 32 kWh batterij en actief handelen op dynamische tarieven zou je winst moeten kunnen maken en niet nog €850 per jaar kwijt moeten zijn aan stroom. Zo verdien je nog niet eens die 'module' terug, laat staan de investering in de batterij.

Kun je delen welke partij dit is?

• dlt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-04-2025

dlt

bilgy_no1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Dit lijkt me allemaal een enorme scam eerlijk gezegd. €750 voor een module om te handelen? Dat kun je toch zelf instellen met een goedkope Home Assistant?

Of bedoel je handelen op de onbalansmarkt? Dan kun je beter in zee gaan met een partij die dat zelf al aanbiedt zoals Zonneplan.

Een partij die ook extra kosten rekent voor teruglevering moet je sowieso al links laten liggen als je PV of een batterij hebt. Er zijn er genoeg die niet zulke kosten rekenen.

In dit geval moet je al €0,096 verschil hebben tussen kWh-tarief voor het laden van je batterij en het terugleveren. Dan moet je ook nog 15% energieverlies meerekenen. Zo kun je echt geen winst verwachten op die handel.

Neem een dag als vandaag: laagste tarief €0,08 en hoogste tarief €0,20. Bij deze leverancier houd je van dat verschil misschien 1 cent over. Bij een partij als Zonneplan of Tibber is dat 10 cent (12 cent min verlies).

In dat rekenvoorbeeld hebben ze dan ook nog een hoger tarief voor afnemen dan voor terugleveren. Zij gaan dus voor jou handelen volgens het principe "buy high sell low" en steken heel veel geld in hun zak.

Met PV, een 32 kWh batterij en actief handelen op dynamische tarieven zou je winst moeten kunnen maken en niet nog €850 per jaar kwijt moeten zijn aan stroom. Zo verdien je nog niet eens die 'module' terug, laat staan de investering in de batterij.

Kun je delen welke partij dit is?
De opbrengst van de handel is en combinatie van onbalans/epex/... (zie bericht) dat zou meer dan 9000 euro opleveren minus 850 stroomkosten = ong. 8000 euro netto.
De partij is Easy Stroom en Easy Besparen als onderdeel van Open source energie.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41
Ik ben op dit moment aan het oriënteren want moet per 18-1 ook overstappen. Nu zie ik dat bijvoorbeeld Tibber een P1 module vereist. Ik ben fan van Home Assistant en wil deze graag rechtstreeks lokaal verbinden aan de P1 meter. Dat werkt niet meer als er al een kastje van de leverancier aan die poort geknoopt zit :P

Weet iemand of er ergens een overzicht is van leveranciers die met hun eigen kastje komen? :)

• Mawlana
  • Nu online
spokje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:26:
Ik ben op dit moment aan het oriënteren want moet per 18-1 ook overstappen. Nu zie ik dat bijvoorbeeld Tibber een P1 module vereist. Ik ben fan van Home Assistant en wil deze graag rechtstreeks lokaal verbinden aan de P1 meter. Dat werkt niet meer als er al een kastje van de leverancier aan die poort geknoopt zit :P

Weet iemand of er ergens een overzicht is van leveranciers die met hun eigen kastje komen? :)
Ik zit sinds 31-12 bij tibber en heb gewoon mijn eigen p1-meter. Hun eigen device is alleen vereist als je onder andere realtime verbruik in hun app wil zien.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 20:32
spokje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:26:

Ik heb een splitter op de P1 poort. Dus nu eentje van de leverancier en eentje van mezelf.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• V_ger
Aldmar schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Ik krijg ook via ENTSO-e als integratie voor Home Assistant geen prijzen voor morgen. Lijkt iets groter te zijn of een meer centraal (gedeeld) stuk wat niet update?
Nordpool werkt.
Epex werkt.
Tibber werkt.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 14:17
Iemand hier ervaring met de integratie van de stroomprijzen in Home Assistant voor Zonneplan of Tibberr? Ik twijfel tussen die twee en zo te zien heeft Tibberr daar een plugin voor, voor Zonneplan is er een onofficiële maar geeft die ook de tarieven terug?

Ik wil namelijk zelf dingen gaan aansturen op basis van de stroomprijzen. Mijn gevoel zegt dat Tibber dan de betere keus is?

[ Voor 19% gewijzigd door Freezhost op 25-01-2025 10:28 ]

• bilgy_no1
  • Nu online
Freezhost schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:27:
Iemand hier ervaring met de integratie van de stroomprijzen in Home Assistant voor Zonneplan of Tibberr? Ik twijfel tussen die twee en zo te zien heeft Tibberr daar een plugin voor, voor Zonneplan is er een onofficiële maar geeft die ook de tarieven terug?

Ik wil namelijk zelf dingen gaan aansturen op basis van de stroomprijzen. Mijn gevoel zegt dat Tibber dan de betere keus is?
Er zijn manieren om de prijzen onafhankelijk van een plugin te genereren. Dan zit je ook niet vast aan een bepaalde leverancier. Dat is makkelijk te vinden met de zoekfunctie in dit topic. Ook heb ik wel eens een tutorial gezien op YouTube.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 25-01-2025 10:47 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Daar is al hééél veel over geschreven in dit topic, dus ik zou even de zoekfunctie gebruiken als ik jou was.
persoonlijk zou ik nooit voor 'Lock in' gaan en plugins kiezen die leverancier-onafhankelijk zijn zodat je later makkelijk een keer kunt wisselen van bijvoorbeeld Tibber naar Zonneplan zonder dat je al je automatisering opnieuw moet opbouwen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik gebruik in de basis Nord Pool voor het aansturen van zaken en heb daarnaast ook van Zonneplan (klant), Frank Energie (geen klant) en Entso-E de integraties draaien voor aanvullende zaken.

De Zonneplan integratie geeft ook de tarieven terug, maar zoals hierboven al aangeraden: Zet dit onafhankelijk van een provider op, zodat je ook na wissel van energieleverancier gewoon door kunt draaien.

Wat je voor Nord Pool ook kunt doen is via de config de aanvullende kosten, belasting en BTW toevoegen conform de Zonneplan tarieven, zodat je alsnog de Zonneplan prijzen beschikbaar hebt, buiten de Zonneplan integratie om. Mocht je die code willen hebben, zie dan de 2e YAML in: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 14:17
Vandaag aangemeld bij Tibber, nu even zitten spelen met de Nordpool tarieven in Home Assistant. Krijg alleen de apex chart nog niet echt goed. Lijkt niet correct uit te lijnen. Morgen maar ff verder kijken

• JT
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

EmHaKa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Ik begreep dat je die Grid Reward krijgt voor de stroom die jouw EV teruglevert aan het net.
Dat is toch het verschil met de Dynamische Prijs?
Nee (althans, als je geen V2G hebt en ik weet ook niet in hoeverre dat daadwerkelijk wordt ondersteund). Naast de dynamische markt heb je ook nog de onbalansmarkt. Dat is de markt voor stroom voor tekorten of overvloeden op dat moment. Dynamisch is 24 uur vooruit, stel dat er tóch veel zon of wind is, tegen de voorspelling in, dan kan er bijvoorbeeld een overschot ontstaan. Dan valt er op de onbalansmarkt geld te verdienen voor die afnemers (andersom wordt stroom op de onbalansmarkt weer heel duur als er een onverwacht tekort is). Particulier kun je dit niet doen, providers kunnen dat wel. Je geeft Tibber (of Zonneplan) de controle over je ev-lader, accu die je koopt bij de provider en binnenkort nog meer als ik het mag geloven, zodat zij je stroom laten afnemen of leveren op de momenten dat daar op de onbalansmarkt het meest te halen valt. Dit is dan weer extra ten opzichte van slim laden op basis van dynamische tarieven.

Hetgeen waar ik mee zit is dat dit systeem van de providers niet je eigen zonnestroom hierin meeneemt. Het zou mij niks verbazen als stroom gratis is of je zelfs geld toe krijgt op bepaalde momenten in de zomer, maar afgelopen maand was daar natuurlijk geen sprake van. Terwijl ik wél 40kwh heb teruggeleverd van de opgewekte 120kwh. Die heb ik dan liever in mijn auto in plaats van voor die periode goedkope kwh's, zonnestroom van m'n eigen panelen is tenslotte "gratis". Ik ben vooral benieuwd hoe dat volgende 2 maanden uitpakt omdat de zonnestroom dan flink toeneemt maar de momenten waarbij de kale stroomprijs onder de 0 duikt nog vrij beperkt is. Bijkomend nadeel is dat de laadpalen die voor Grid Rewards worden gebruikt volgens mij geen sturing op hoeveelheid laadstroom in Home Assistant ofzo toelaten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

Backpacker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Je kan altijd zelf de maximale laadstroom instellen via de Tibber app en/of Easee.
Dank maar ik wil dat Home Assistant dat automatisch voor mij doet :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

koboy

Heb een idee voor een icon

aschja schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Logisch verhaal. Het probleem is dat wij een thuisbatterij hebben. En bij Tibber en Zonneplan is het niet mogelijk om hier mee te handelen omdat deze hun eigen batterijen aanbieden.
Gewoon handelen kun je prima regelen via home assistant ofzo, je mist alleen de handel op de onbalans markt.
Ik kan me herinneren een factuur van Frank te hebben gezien, en die was op dit punt dusdanig onduidelijk dat ik er erg mijn twijfels bij had. Er werd niet eens vermeld hoeveel kWh er bij was betrokken!
Maar je kunt nu uitrekenen wat het salderen van je zonnepanelen en de regulier gehandelde kWh's uit je accu je extra kost via Frank en dat afzetten tegen de eventuele winsten via de onbalans handel.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:36:
[...]

Als je de SolarEdge Modbus integratie gebruikt voor Home Assistant kan je de Export Limit tussen 0-100% instellen. Je kunt dan een scriptje maken dat de export limit aanpast op basis van je huisverbruik.
Ah, dan werkt dat dus hetzelfde als bij Solis in de basis. Dan zou @Sportmind prima uit de voeten kunnen met mijn code, alleen entiteiten aanpassen. En hopen dat je bij Tibber zit, daar haal ik mijn prijzen vandaan :P

Ecodan warmtepomp

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:51
JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:28:
[...]

De handling fee wordt voor teruglevering vergoed? Dat komt bovenop de terugleverprijs zeg maar? Bij mij gaat de omvormer uit zodra de all-in prijs negatief is, maar tussen de negatieve kale prijs (min een aantal cent) en een negatieve all in prijs gaat mijn omvormer ook al afstemmen op verbruik.

[...]

Daar is wat werk in gaan zitten. Ik doe het via Home Assistant. Ik heb mijn omvormer verbonden met Home Assistant waarmee er veel meer functies vrijkomen dan via de UI van de omvormer zelf. Wat ik in de cloud kan weet ik niet en wil ik toch niet. Daarna heb ik logica in Home Asisstant gemaakt die zegt:
  • Kale prijs positief? Maximaal vermogen terugleveren.
  • Kale prijs < -15cent (ongeveer)? Omvormers uit (Solis en Enphase, al moet ik de laatste nog wel ff implementeren, dat is een plugin gedoetje in Home Assistant :+ )
  • Kale prijs tussen -15 en -2 cent? Autotune (zo heb ik mijn functionaliteit gedoopt waarbij voor elke minuut in een uur berekend wordt wat het gemiddelde verbruik is en waarbij de omvormer daarop wordt ingesteld :P ). Maximaal vermogen instellen moet je omvormer of aansturing daarvan wel ondersteunen.
Hier staat mijn code. Als alternatief als je omvormer is verbonden met de cloud zou je wellicht ook zelf een programma'tje/scriptje kunnen schrijven die gebruik maakt van een eventueel door de fabrikant aangeboden API. Maar hoe dan ook heb je er wat kennis voor nodig van het een of het ander :)
Super! Dank voor je toelichting. Ik zit inderdaad bij Tibber. Misschien toch maar eens mee gaan verdiepen in HA. Ik heb een redelijk recente omvormer van Solaredge (SE9K 3 fasen). Op deze manier echt sturen op prijs vind ik heel elegant.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29
Aziona schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb gemerkt dat je met een WP maar weinig kan sturen: als het koud is dan staat ie gewoon de hele dag aan (1200W/1400W) en kun je hem niet langdurig uitzetten. Als het niet al te koud is dan werkt ie zo efficient (400W, 600W) dat je hem niet kan dwingen om heel warm water te maken (en dus meer te verbruiken) aangezien hij gemaximeerd is op warmteafgifte in W (ik meen iets van 6000W). Dus als ie met 400W verbruik al op die 6000W warmte zit dan houdt het op. Alleen mijn warmtepomp boiler kan ik sturen dat hij het water extra heet maakt als ik teruglever maar zo'n apparaat neemt ook maar 500 watt en draait maar een paar uur per dag.
Daar heb je op zich ook gelijk in. Zal ook van het type warmtepompsysteem en grootte van een eventuele warmtepompboiler afhangen.
koboy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Als het gaat om dusdanige hoeveelheden netto terugleveren, dus na salderen, dan heeft het zin om naar terugregelen te kijken.
Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk over mijn eerste halfjaar (juli-dec) dan is door het ontzettende prutweer mijn verwachtte overschot over die periode van 300kWh volledig verdwenen. Als ik was gaan terugleveren/anticiperen op het overschot dan was ik netto gaan afnemen.....
Met dat laatste dilemma heb ik het afgelopen jaar ook wel gezeten. In februari 2024 bij Tibber gegaan.

Na een jaar Greenchoice wist ik al wel dat we een flinke overproductie (na salderen) van de zonnepanelen hadden. Ergens in de 900 kWh :o . Toen nog niet zo'n probleem, want nog geen terugleverboete, etc.

Ik zag al na het voorjaar aan komen dat we ook bij Tibber weer richting een flinke overproductie zouden gaan. Maar ja, per saldo (ook na aftrek/correctie van energiebelasting e.d.) vaak toch wel een leukere terugleververgoeding dan bij 'traditionele' contracten.

Op een gegeven moment toch maar een automatisering in Home Assistant gebouwd om onder een bepaalde energieprijs ons Enphase systeem naar een "zero export" profiel te laten gaan. Later, toen dit door een update kon, het Enphase systeem zo ingesteld dat deze als het goed is vanzelf terugregelt (of zelfs stopt met terugleveren) bij lage of negatieve prijzen (AI Optimization). Want ja, terugleveren en daar (inclusief belasting) ~12 cent of minder voor vangen en dus meer terugbetalen bij de correctie is ook zo zonde. Maar ja, ook weer niet te veel willen terugregelen, want je zou toch eens netto gaan afnemen :') . Dat zelf regelen van Enphase moet ik trouwens nog een keer in werking zien treden... wellicht 'straks' weer in het voorjaar.

Uiteindelijk, 2 weken geleden dan toch de correctiefactuur ontvangen. Alsnog 928 kWh overproductie gehad, dus 101 euro terugbetalen. En dat na alle 'dunkelflaute' van de afgelopen winter.

Mijn PV systeem overgedimensioneerd? Ja, dat is nu wel zeker na 2 jaar :+

Toch was de energierekening, over het hele afgelopen jaar, netto 50 euro in de min :)

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 04-03-2025 21:04 ]

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:35
maarud schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:30:
Het valt me op dat de Frank app sinds 1 maart geen standen meer laat zien (zal wel weer storing zijn bij Enexis). Wat me alleen wel opvalt is dat het toevallig ook een keer in februari gebeurde op een dag dat de stroom heel goedkoop was. En nu sinds 1 maart is het overdag ook weer heel goedkoop.

Natuurlijk zetten we rond middaguur alle verbruikers aan, maar als Enexis in dit geval de meterstanden niet goed doorgeeft heb ik er natuurlijk weinig aan.

Frank zegt op de site dat ze dan lineair gaan factureren maar dan ben ik 1 euro duurder uit dan volgens mijn eigen administratie (Home Assistant met P1 meter gekoppeld aan actuele uurprijs).

Het is maar 1 euro maar het gaat om het principe :P

Is dit herkenbaar of heb ik idd precies op het verkeerde moment pech?
Schijf je in op slimmemeterportaal zij houden je meter in de gaten, ik heb hier ook regelmatig storingen maar de meterstanden komen zelfs na 10 dagen storing toch weer goed, ik gebruik wel tibber en de HW p1 meter zodat ik zelf alles goed kan bijhouden.

• bilgy_no1
  • Nu online
Danzare schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Dat heb ik gezien, maar het merk batterij en laadpaal moeten wel ondersteund worden om gebruik te kunnen maken van slimme diensten. Hegg kan ook de laadpaal aansturen, terwijl Frank alleen de batterij kan aansturen (en dat momenteel slecht doet). Het zijn zoveel variabelen, ik denk dat een duurdere aanbieder met betere ondersteuning me meer oplevert... Maar uitrekenen is vrijwel onmogelijk.
Er zijn ook andere manieren om het laden van de auto aan te sturen. Ik doe het zelf gewoon 'handmatig': wanneer ik moet laden check ik de prijzen en verwachtingen en dan plan ik het in. Mijn kabel moet ook over de stoep, dus ik kan de auto niet altijd ingeplugd laten. Maar los daarvan lijkt de batterij van mijn auto niet zo goed te doen op laadbeurten die regelmatig worden onderbroken.

Verder zijn er ook andere oplossingen die los staan van de Energieleverancier, waaronder Home Assistant en Jedlix. Ook doet Tibber aan veel integraties, maar ik weet niet of jouw batterij daar ook wordt bediend. Dan zit je ook wel vast aan een aanbieder, maar die saldeert in elk geval wel goed.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:04:
[...]

Wat moet ik daarin van de aanbieder verwachten?
Als ik in een app maar de dynamische tarieven kan zien is dat voldoende de toch? Dan stel ik daar dagelijks mijn apparaten op in
In geval van bijvoorbeeld Tibber (en ja ik ben niet onpartijdig maar mijn opmerking was in eerste instantie algemeen bedoeld) heb je Slim Laden, Grid Rewards, Slim Verwarmen enz. En dat dan niet met eigen producten die ze aan je willen verkopen zodat je aan de vast komt te zitten maar juist met andere merken.

@psdata ja dat is zeker waar maar er zijn altijd nog meer gebruikers die daar geen verstand van hebben en dan is het handig als je daarmee wordt geholpen. Ik gebruik zelf ook Home Assistant met de API van Tibber maar dat is voor menig gebruiker niet weggelegd.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:23
Backpacker schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:17:
[...]

In geval van bijvoorbeeld Tibber (en ja ik ben niet onpartijdig maar mijn opmerking was in eerste instantie algemeen bedoeld) heb je Slim Laden, Grid Rewards, Slim Verwarmen enz. En dat dan niet met eigen producten die ze aan je willen verkopen zodat je aan de vast komt te zitten maar juist met andere merken.

@psdata ja dat is zeker waar maar er zijn altijd nog meer gebruikers die daar geen verstand van hebben en dan is het handig als je daarmee wordt geholpen. Ik gebruik zelf ook Home Assistant met de API van Tibber maar dat is voor menig gebruiker niet weggelegd.
Om gridrewards te krijgen moet je dus hun thuisaccu hebben. Dat kan niet als je er zelf al 1 hebt? Heb de site even bekenen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bilgy_no1
  • Nu online
vogel6 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:17:
Goede morgen
even checken wat de nacht heeft gedaan!!

gepland voor vandaag laden vanaf 0:00 tot 04:00 en verder.

gedaan laden vanaf 0:00 tot 01:00 toen gestopt met laden ; waarom gestopt? alle instellingen dubbel gecheckt en staan goed.

Is dit een restant van de tijdwisseling naar zomer tijd?

iemand anders ook deze ervaring?

Gisteren geen tijdsproblemen gehad.

groet.
Dat is met geen mogelijkheid te beantwoorden als je niet ook aangeeft hoe je dat laden regelt... Tibber integratie? Home Assistant? Jedlix? Slim laden van een andere aanbieder? Slimme laadpaal?

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12-2025
Goedenavond,

Ik probeer in Home Assistant de prijzen van Tibber te krijgen.

Ik heb nog geen actief Tibber abonnement / kan de integratie van Tibber nog niet gebruiken. - maar ze staan wel in mijn top 3 om binnenkort een nieuw abbonnement af te sluiten.

Ik probeer dit nu via NordPool. Maar kan de juiste configuratie van de sensor niet vinden.

Mijn huidige sensor is:
{{ ((states('sensor.nord_pool_nl_current_price') | float(0) + 0.17767 ) * 1.21 ) | round(2) }}

Als entity van Nordpool:
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021

Via de sensor kom ik dan uit op 20,5 cent.
En in de tibber app (als gast) 31 cent.

Wat doe ik verkeerd? (Tijd: Donderdag 3 april. 21.05)

[ Voor 5% gewijzigd door MartinMid op 03-04-2025 21:08 ]

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

• Gameboy
MartinMid schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:05:
Goedenavond,

Ik probeer in Home Assistant de prijzen van Tibber te krijgen.

Ik heb nog geen actief Tibber abonnement / kan de integratie van Tibber nog niet gebruiken. - maar ze staan wel in mijn top 3 om binnenkort een nieuw abbonnement af te sluiten.

Ik probeer dit nu via NordPool. Maar kan de juiste configuratie van de sensor niet vinden.

Mijn huidige sensor is:
{{ ((states('sensor.nord_pool_nl_current_price') | float(0) + 0.17767 ) * 1.21 ) | round(2) }}

Via de sensor kom ik dan uit op 20,5 cent.
En in de tibber app (als gast) 31 cent.

Wat doe ik verkeerd? (Tijd: Donderdag 3 april. 21.05)
Wat is dat getal 0.17767? Waar komt die waarde vandaan? Ik herken het niet in ieder geval.

De dynamische prijsopbouw is:

EPEX day-ahead prijs +
inkoopvergoeding leverancier (0,0205 €/kWh bij Tibber, excl. BTW) +
Energiebelasting (0,10154 €/kWh, excl. BTW)

En dat allemaal opgeteld maal 1,21 voor de prijs incl. BTW.

De correcte berekening zou dan moeten zijn:

code:
1
{{ (states('sensor.nordpool_nl_current_price')|float(0) + 0.0205 + 0.10154) * 1.21 }}

Denk ook aan het weghalen van de underscore ("_") in de naam van de sensor, de Nordpool integratie heeft entities met namen die "nordpool" als 1 woord aan elkaar hebben... ;)

Gelukkig is de template engine van HA slim, als je begint met typen, wordt de naam van de sensor aangevuld met de eerste/beste match.

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 03-04-2025 21:16 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:00
JeroenH schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:15:
Ons vaste contract loop in oktober af, en ik houd al een tijdje de kWh-uurprijzen van Frank Energie in de gaten om te kijken of een dynamisch contract iets voor ons is. We hebben zonnepanelen, straks een Homewizard huisaccu, en Home Assistant voor wat slimmigheid, dus ik denk het wel :)

Maar nu merk ik dat het tijdstip waarop de tarieven voor de volgende dag verschijnen bij Frank Energie nogal variëren. Meestal staan ze er wel kort na 13:00, maar zoals nu bv (14:15) staan ze er nog niet. Gisteren was het ook al flink later.

Weet iemand hoe dat komt? Ik vind het aanvoelen alsof dat geen geautomatiseerd proces is.
De tarieven zijn al beschikbaar en zijn voor alle aanbieders gelijk. Enkel de opslag (en afhandeling van teruglevering) verschilt.
Het tijdstip waarop ze beschikbaar zijn verschilt van dag tot dag maar valt meestal wel binnen de window 12:45-13:15 zolang er geen rariteiten zijn.

Frank Energie zal/heeft dat ongetwijfeld wel geautomatiseerd. Mijn ervaring bij hun is al wel even geleden, maar toen hadden ze de automatisering op allerlei vlakken niet op orde.
Je zou ze een mailtje kunnen sturen. :P

Als ik het handmatig wil checken voordat het hier binnen gehengeld is (via Tibber en/of Entso-E) kijk ik altijd nog op de website van de/een vereniging van day ahead aanbieders. De daar getoonde data komt via EnergyZero.
En dan is er ook nog Nordpool natuurlijk.

- knip -

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:28

basdej

OutSystems Consultant

Misschien iemand die mij kan helpen?

Ik heb de Nord pool integratie in Home assistant met de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    region: "NL"
    precision: 5
    additional_costs: >
      {% set VAT = 1.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.101487 %}
      {% set opslag = 0.0204958 %}
      {{ (current_price + tax_kWh + opslag) * VAT | float }}

tóch verschillen de prijzen nog steeds van wat er in de Tibber app staat. Morgen volgens HA prijzen van -10 cent, terwijl in de tibber app die prijs +0,9 eurocent is op het laagste punt.

Wat ik ook zoek online, mde belasting en opslag lijkt toch dit te zijn met Tibber. Wat doe ik fout?

Hoi.

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:59
basdej schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:00:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
      {% set VAT = 1.21 %}

tóch verschillen de prijzen nog steeds van wat er in de Tibber app staat. Morgen volgens HA prijzen van -10 cent, terwijl in de tibber app die prijs +0,9 eurocent is op het laagste punt.

Wat ik ook zoek online, mde belasting en opslag lijkt toch dit te zijn met Tibber. Wat doe ik fout?
Lijkt dat de tobber app inclusief EB de prijs laat zien

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-05 21:50

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
      {% set VAT = 1.21 %}

in de tibber app kan je belasting+inkoopverg. uitvinken.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:17

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
      {% set VAT = 1.21 %}

tax kWh = 0.10154 ex btw t/m verbruik 10.000 kWh per jaar.

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• Taro
  • Niet online

Taro

sjorsbeans schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:06:
[...]

Echt tof om te zien allemaal. Ik ben al enkele dagen aan het lezen maar voor mijn huidige setup zie ik door de bomen het bos niet meer.

mijn setup;
- 8kwp zonnepanelen op zuid; 6kw sma omvormer;
- nieuwe meterkast 2019; waarbij ik bijna alles van homewizard heb ( ben erg fan van homewizard);
- Volkswagen Id4; 77 kwh;
- Zappi 2.1 laadpaal; alle elektriciens hier raadde deze paal aan in 2024;
- per 13-04-2025 een dynamisch contract via tibber ( deze leek mij het beste na wat onderzoek);

Het vol laden van mijn ev dat lukt goed. Ik heb er nu voor gekozen om het via de tibber app te doen; dan komt hij met een speciaal " laadplan " op basis van de day ahead prijzen. Zappi 2.1 is nog niet te integreren in tibber maargoed. Homewizard / tibber integraties zijn ook nog niet helemaal op en top. Ik zie dat ik wellicht een pulse p1 moet kopen en dan deze inladen in homewizzrd? voelt allemaal een beetje duppel?

Ook als ik mijn id4 in de lader steek; dan duurt het zeker 10-15 minuten voordat hij hem afkapt en constateert dat hij efficienter kan laden op een later tijdstip. Maar dan heb je dus al 2-3 kwh weggeladen.

Zappi heeft zelf ook software dat de auto laad op basis van dyanmisch tarieven; maar wat is wijsheid? Momenteel is de prijs het enige wat boeit omdat salderen nog tot 2027 mag.

Ik ben civiel ingenieur; heb enigsinds verstand van kennis maar ik zoek eigenlijk een beter integratie van alles? Ik las ook ergens dat er nu speciale modules zijn waarbij je je V2H kunt gebruiken? maar summiere informatie hoe dit werkt? Iemand tips ? tricks?
Wat betreft je Zappi laadpaal, er zijn meerdere opties:
  1. Via https://myaccount.myenergi.com/ koppelen aan dynamische tarieven & Tibber en dan per dag je schema aangeven
  2. Via Home Assistant icm Cheapest Hours integratie activeren
  3. Handmatig
Ik doe vaak dat laatste, ik weet zelf gewoon het beste hoeveel lading welke auto die week nodig heeft en dat is altijd beter dan bijv. in de 5 goedkoopste uren laden terwijl 2-3 misschien die week ook al voldoende zou zijn en het een dure zondag is.

Wil je alles verder goed integreren dan zijn er een aantal opties zoals EVCC, Day Ahead Optimizer en wat andere tools die veel voor je uit handen nemen. Maar in mijn ervaring zijn veel van deze tools te complex en wil je doorgaans wat simpele taken uitvoeren:
  • Goedkoop laden (accu's, EV)
  • Duur terugleveren (accu's en zonnepanelen)
  • In de overige uren kan je met thuisaccu's erbij nog wat trucjes uithalen zoals nul op de meter, of bijv. onder een bepaald tarief idle draaien
Dus eerst je strategie bepalen, daarna kijken welke tools je daarvoor nodig hebt. Ik heb het allemaal niet zo complex gemaakt en los van elkaar gehouden.

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-04 14:40
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:12:
[...]

Wat betreft je Zappi laadpaal, er zijn meerdere opties:
  1. Via https://myaccount.myenergi.com/ koppelen aan dynamische tarieven & Tibber en dan per dag je schema aangeven
  2. Via Home Assistant icm Cheapest Hours integratie activeren
  3. Handmatig
Ik doe vaak dat laatste, ik weet zelf gewoon het beste hoeveel lading welke auto die week nodig heeft en dat is altijd beter dan bijv. in de 5 goedkoopste uren laden terwijl 2-3 misschien die week ook al voldoende zou zijn en het een dure zondag is.

Wil je alles verder goed integreren dan zijn er een aantal opties zoals EVCC, Day Ahead Optimizer en wat andere tools die veel voor je uit handen nemen. Maar in mijn ervaring zijn veel van deze tools te complex en wil je doorgaans wat simpele taken uitvoeren:
  • Goedkoop laden (accu's, EV)
  • Duur terugleveren (accu's en zonnepanelen)
  • In de overige uren kan je met thuisaccu's erbij nog wat trucjes uithalen zoals nul op de meter, of bijv. onder een bepaald tarief idle draaien
Dus eerst je strategie bepalen, daarna kijken welke tools je daarvoor nodig hebt. Ik heb het allemaal niet zo complex gemaakt en los van elkaar gehouden.
De strategie is idd zo goedkoop mogelijk laden en zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Gisteren is er overigens nog een probleem toegevoegd.

Ik heb een eigen bv; ik kan prima mijn stroom verkopen van prive aan mijn bv; gisteren was familie op bezoek en die vroegen, " kan ik laden " ook een auto van 77kwh. Ik zei; jazeker dat kan tussen 11:00 en 16:00. Prijzen gingen negatief dus dat kwam wel goed uit; in 2 dagen 150kwh getrokken.

Maar mijn familie heeft ook een tankpas van de zaak; zou het dan niet beter zijn om een " openbare " laadpaal te hebben zodat ik 0,30-0,40c/ kwh krijg? Of is het een illusie om je hele syteem hierop aan te passen; het komt niet echt vaker dan 1x per maand voor. En mag dat uberhaupt belastingtechnisch.

Dat is ook wat ik lastig vind; er zijn 10 verschillende laadpalen; tal verschillende leveranciers; en dan nog allemaal de thuis systemen met batterijen en accu's. Je moet er bijna een studie van maken.

Momenteel ben ik ook op zoek naar een accu welke ons verbruik op vangt wanneer de zon onder gaat; maar dit moet wel vlekkeloos werken met dynamische contracten.

Ik kijk nu heel erg naar 1 of 2 homewizard batterijen. Die plug ik gewoon in en voeg ze aan de app en klaar is kees? of is dat te kort door de bocht i.c.m. een dynamisch contract. Ons verbruik is miss 2-3 kwh door de nacht heen ( 10-12uur ) wtw / airco etc.

• CopyCatz
  • Laatst online: 12:50
Gerardus1956 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:09:
Bij mij gaat rond 12.00 de auto aan de stekker a 11 kW. Ongeveer om 15.00 zal hij op 80 % zitten. Misschien gaat er ook nog een wasmachine aan. Die zit op dezelfde fase dan de panelen. De panelen gaan bij mij niet uit. Ik gun iedereen de goedkope stroom. Koop zelf dan iets minder in. Het uitschakelen van panelen onder hoge belasting lijkt mij ook niet heel goed voor de omvormer. Ook al kan het prima automatisch met Solar edge. Het aantal uren dat de stroom je echt geld kost is daarvoor nog veel te laag. Dit is pas de eerste keer dit jaar.
De solaredge ondersteunt modbus tcp. Kun je aanzetten als je naar het ip adres van de omvormer gaat (en je van de installateur rechten hebt gekregen). Heb de solaredge toegevoegd in home assistant en kan dan de setting "active power limit" sturen. Ik heb het zo ingesteld dat wanneer de tibber prijs incl belastingen onder nul komt deze limiet naar nul gaat en daarna weer naar 100. Dit is absoluut niet schadelijk voor de omvormer, anders hadden ze die optie ook niet ingebouwd. Dit itt de groep uitgooien of iets dergelijks. Ik hoor de relais van de omvormer ook netjes schakelen zoals dat ook bij het opstarten en afsluiten gebeurt.

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:52
Senaxx schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Mag ik vragen welke entiteit je daarvoor gebruikt? In de tibber API zie ik geen maand verkoop, wel een productie per dag. Ben wel gecharmeerd van het Zonneplan screenshot en wil kijken of ik die in HA kan na maken voor Tibber.
Hoi, zoon van @vogel6 hier.

Integratie: Tibber
link: https://www.home-assistant.io/integrations/tibber

Sensor:
Entiteit: Last meter production
Deze kun je dan in een helper (nutsmeter) stoppen met een maandelijkse reset cyclus. Zo krijg je een maandelijkse cumulatieve waarde die begin van de maand weer op 0 wordt gezet door HA.

Als ik de Tibber API zo bekijk zit het denk ik ergens in https://developer.tibber.com/docs/reference#Production
Field: lastMeterProduction
info: Last meter active export register state in kilowatt-hours (kWh)

Misschien heb je daar wat aan.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

koboy

Heb een idee voor een icon

cj1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:56:
Automatisch sturen?
Mijn basislast is 200-250 watt, achter een UPS. Ik wil een lader en een inverter sturen: laden bij lage prijzen en de duurste uren uit de accu en inverter halen.
Aanwezig:
  • Raspberry Pi 4
  • PoE+ hat
  • 48V accupack 480Wh
  • 5,5A 48V lader
  • Dometic VS 230 voorrangsschakelaar
  • Studer AJ 400-48 inverter
In de TS lees ik drie opties Home Assistant, Homey en Domoticz.

Deze Studer omvormer heeft helaas geen remote on/off control poort. Gevolg is dat de batterijspanning naar de inverter met een relais bestuurd moet worden. Een relais met een 60VDC/6A rating heb ik niet gevonden, wel veel 30VDC en een enkele 250VDC rating. Die 250VDC relais vereisen een stuurspanning van minimaal 12V.

Mijn idee is om een relais hat op de Raspberry te schroeven. Met relais #:
  1. een netvoedingsadapter te schakelen die 12VDC uitgang geeft,
  2. een extern DPDT relais te besturen t.b.v. accu naar inverter,
  3. de 230VAC batterijlader van voeding te voorzien.
Een nieuwe inverter kopen met remote control lijkt mij wat overkill.
Ik heb geen idee of je de 48V accu met twee 30VDC relais in serie mag schakelen...

In hoeverre is in zo'n situatie Home Assistant de meest aangewezen weg het slim laden en ontladen op basis van dynamische energieprijzen te besturen? Waar vindt ik een voorbeeld van een HA (Tibber) prijs sturing middels relais?

PS Wie weet er een goede en passende rPi 4 relais hat?
1. Verkeerde topic
2. Ik hoop dat ik heel ver bij je vandaan woon
3. Dekt je woonhuis verzekering eigen geknutsel aan de 230V voorziening?
4. Heb je al een testament?
5. Je gaat met 500-1000 euro aan spullen een stuurbare halfbakken UPS maken om je UPS van stroom te voorzien en 5 cent per cycle te besparen?
6. Een goede 1+kVA UPS en een slimme schakelaar kosten samen maximaal 200 euro en zijn niet gevaarlijk

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-05 21:23
Ik zit inmiddels een jaar of 3 bij Tibber, maar de laatste weken lonkt een jaartje vast contract wel erg. 20ct per kwh via VEH. Op een relatief zonnige dag als vandaag komt de dynamische prijs op het beste moment niet onder de 21ct, en de "gebruiksuurtjes" zitten rond de 30.

Door met EVCC m'n zonneoverschot zoveel mogelijk weg te laden naar m'n EV, zal het met de terugleverboete wel meevallen, maar dynamisch wordt wel erg onaantrekkelijk zo. Wel jammer, want dan kunnen de meeste "goedkoopste momenten automations" in Home Assistant ook de prullenbak in.

Draai je m om is het natuurlijk: lekker veel verdienen met de panelen vandaag.

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:30
LigeTRy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:54:
Ik zit inmiddels een jaar of 3 bij Tibber, maar de laatste weken lonkt een jaartje vast contract wel erg. 20ct per kwh via VEH. Op een relatief zonnige dag als vandaag komt de dynamische prijs op het beste moment niet onder de 21ct, en de "gebruiksuurtjes" zitten rond de 30.

Door met EVCC m'n zonneoverschot zoveel mogelijk weg te laden naar m'n EV, zal het met de terugleverboete wel meevallen, maar dynamisch wordt wel erg onaantrekkelijk zo. Wel jammer, want dan kunnen de meeste "goedkoopste momenten automations" in Home Assistant ook de prullenbak in.

Misschien begrijp ik het niet. Ik heb ook zo'n aanbod 1 jaar vast van VEH. Inderdaad 20 cent per kWh. Maar daar komt dan wel een post terugleverkosten van 505 euro boven op. OK en een korting van 100 euro. Verreken ik die twee dan is dat alsnog een kostenpost van 404 euro die ik dynamisch niet heb.

Ik neem in een jaar ongeveer 3500kWh af (daar is het aanbod ook op gebaseerd). 404 euro gedeeld door 3500 kWh geeft dan een extra kostenpost van 11,5 cent per kWh.

Dan zie ik een vast contract met een prijs van 31,5 cent per kWh en dat is dus helemaal niet zo voordelig.

Of zie ik het verkeerd?

• bilgy_no1
  • Nu online
LigeTRy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:54:

Dit is best wel uitgebreid besproken al de afgelopen week. Het hangt heel erg af van je persoonlijke situatie of het wel of niet voordeliger is dan dynamisch. Bij mij viel de boete voor terugleveren al hoog uit en ik heb niet eens zoveel panelen. Dus laat een aanbod opstellen en maak je keuze zou ik zeggen...

Maar om het af te laten hangen van 1 week bepaalde prijzen bij dynamisch is niet echt rationeel.

En wat je zelf ook al zegt: als je PV hebt is het juist wel gunstig dat de tarieven niet te laag zijn overdag met toch veel teruglevering. Je hebt al snel een overschot in deze tijd van het jaar (zeker als je zelf op pad bent) en dan is het toch alleen maar gunstig dat je PV nu meer oplevert dan wat je kwijt bent aan afname (althans in mijn geval tot nu toe in juli).

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:45
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:50:
<ik vraag dit voor een vriend>
Moet hij morgen zijn panelen nou uitzetten bij 6ct incl btw, omdat de werkelijke stroomprijs negatief is?
Ik zit bij Tibber, en zoals ik het zie is de werkelijke stroomprijs vandaag niet negatief. Ik zie de werkelijke stroomprijs als ik de prijs die ik betaal, en die komt bij Tibber vandaag niet onder de 7,1 ct. Dat is tussen 14:00 en 15:00 zo.

In dat uur is de kale stroomprijs iets van -6 ct, en dat klinkt mooi, maar daar heb ik als particulier helemaal niets aan.

Dus, er van uitgaande dat je vriend particulier is zou ik niet weten waarom hij zijn zonnepanelen zou terugregelen naar 0 watt. Aan dat soort dingen ga ik pas denken (nauwkeuriger: gaan mijn Home Assistant automations denken ;) ) als de werkelijke stroomprijs onder 0 komt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:13
JeroenH schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:51:
[...]

Ik zit bij Tibber, en zoals ik het zie is de werkelijke stroomprijs vandaag niet negatief. Ik zie de werkelijke stroomprijs als ik de prijs die ik betaal, en die komt bij Tibber vandaag niet onder de 7,1 ct. Dat is tussen 14:00 en 15:00 zo.

In dat uur is de kale stroomprijs iets van -6 ct, en dat klinkt mooi, maar daar heb ik als particulier helemaal niets aan.

Dus, er van uitgaande dat je vriend particulier is zou ik niet weten waarom hij zijn zonnepanelen zou terugregelen naar 0 watt. Aan dat soort dingen ga ik pas denken (nauwkeuriger: gaan mijn Home Assistant automations denken ;) ) als de werkelijke stroomprijs onder 0 komt.
Heeft niks met particulier te maken.
Gaat enkel om netto terug leveren of verbruiken op jaar basis.
Ik lever netto terug, dus krijg ook sowieso al de eb terug. Mijn stroom is vanmiddag dus de kale -6 cent.
Dus zoveel mogelijk uit het net trekken

1 PVoutput . Dongen NB

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 16:22
Mooper schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Welke EV heb je? Bij Tibber kun je namelijk met bepaalde modellen 'slim laden' via integratie met de app van de auto. Bij Zonneplan moet je een 'Zonneplan laadpaal' aanschaffen voordat je kan slim laden. Als je auto ondersteund wordt voor 'slim laden' bij Tibber, zou ik dat adviseren. Daar win je het meeste mee namelijk.
Mijn Q4 wordt niet ondersteund, maar gedeeltelijk slim laden kan ik zelf met HomeAssistant en de Alfen integratie

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:24
SnowDude schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Mijn Q4 wordt niet ondersteund, maar gedeeltelijk slim laden kan ik zelf met HomeAssistant en de Alfen integratie
In dat geval maakt het niet veel uit of je bij Tibber of Zonneplan gaat. Zonneplan ziet er wat gelikter uit m.i., Tibber is wat meer geeky en biedt meer opties aan voor integraties.

Voor mij was doorslaggevend om voor Tibber te gaan omdat op Independer stond dat Zonneplan energielabel C had, en Tibber energielabel A.

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 14:26
Iemand een idee waarom de EPEX prijs afwijkt van de Tibber prijs in Home Assistant (sinds de kwartier-intervallen)?

Ik gebruik de standaard Tibber (met Pulse) integratie en de EPEX Spot integratie via HACS.

sensor.tibber_electricity_price = 25.2
sensor.epex_spot_data_net_price = 25.480000000000004

Dat Tibber afrond was ook al bij de uur-intervallen, maar 25,2 vs 25,5 klopt echt niet ;)

Groet,

Nika.

Zeekr 7x LR | HASS | Zwave | Python | Javascript

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-05 19:56
EmHaKa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Hoe lang heeft Tibber het vantevoren aangekondigd dat de harde datum 1 oktober 2025 is?
Tibber heeft dat ruim van te voren gedaan (zéker een half jaar geleden).
Het probleem is meer, dat ik als klant al zag aankomen dat het ophalen van prijzen (Entso-e etc) problemen zou gaan geven. Als gebruiker van Home Assistant hangen er veel automatiseringen aan de EPEX-tarieven. Gelukkig heb ik de boel na ruim een week weer helemaal op orde, maar dat geldt niet voor het merendeel van de gebruikers. Het zou fijn geweest zijn als er de mogelijkheid was geweest proef te draaien.
Per saldo maakt het weinig uit, behalve als je handmatig stuurt met de data: de grafieken zijn veel onregelmatiger geworden, geen mooie sinusvormen meer.

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-05 16:11
TetraPilotomie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Tibber heeft dat ruim van te voren gedaan (zéker een half jaar geleden).
Het probleem is meer, dat ik als klant al zag aankomen dat het ophalen van prijzen (Entso-e etc) problemen zou gaan geven. Als gebruiker van Home Assistant hangen er veel automatiseringen aan de EPEX-tarieven. Gelukkig heb ik de boel na ruim een week weer helemaal op orde, maar dat geldt niet voor het merendeel van de gebruikers. Het zou fijn geweest zijn als er de mogelijkheid was geweest proef te draaien.
Per saldo maakt het weinig uit, behalve als je handmatig stuurt met de data: de grafieken zijn veel onregelmatiger geworden, geen mooie sinusvormen meer.
Je kon toch proef draaien. Tibber heeft in de API de mogelijkheid gegeven om proef te draaien vanaf 1 September. Zie: https://developer.tibber.com/docs/changelog

The update is designed to be backward-compatible and opt-in, allowing existing integrations to continue functioning without disruption, and at the same time allow for consumers of the API to start testing the new quarter-hourly functionality ahead of October 1, 2025.

[ Voor 12% gewijzigd door John245 op 08-10-2025 16:53 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-05 19:56
John245 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Je kon toch proef draaien. Tibber heeft in de API de mogelijkheid gegeven om proef te draaien vanaf 1 September. Zie: https://developer.tibber.com/docs/changelog
Dat was helaas niet te integreren in Home Assistant. (Althans: mij lukte het niet). Waar ik op doelde waren alle bestaande integraties voor HA, die niet bleken te werken op de gepubliceerde kwartierprijzen.

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Kodess schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Ik neig inderdaad naar Tibber, ook omdat ik mijn auto kan koppelen om slim te laden met gewoon een eigen keuze welke laadpaal ik wil.

Zit ik nog wel met gas. Huidige huis ~400m3 per jaar. Nieuwe huis 1800m3 :'(
Maar we gaan flink verbouwen komende tijd.
Tibber doet gewoon Energyzero voor gas zag ik. Ik zit nu met het huidige huis bij groenestroomlokaal (ook energyzero, maar per jaar 12 euro goedkoper dan tibber).
Is het het waard om met gas ook naar Tibber te gaan, is de integratie in de app fijn? Of gewoon Tibber voor stroom en Groenestroomlokaal voor gas doen.

Ik houd het oude contract aan tot 31 dec in ons oude huis, even die stroom salderen. Daarna zet ik die ook wel om naar dynamisch totdat we echt uit het huis gaan.

Edit: hmm. als ik nu op zeg is de boete 42 euro. zeg ik op in december is de boete 69 euro :+
Bij tibber heb je een app voor stroom en een losse website voor gas

Ook facturen zijn 100% los van elkaar.

Laadpalen zijn ook anders aan te sturen
Via home assistant/homey of via de eigen app van de laadpaal. Je mist dan de grid rewards van tibber. Ik haalde daar een paar euro/maand uit. Het helpt natuurlijk maar was geen bedrag waardoor ik zei dat ik daar nu echt wou blijven toen wat anders voorbij kwam

En grid rewards hoeven niet voordelig te zijn. Je krijgt een vergoeding per kW/h geladen maar ik had niet het idee dat de vergoeding per see het niveau had van de laagste dagprijs

[ Voor 18% gewijzigd door Batavia op 21-10-2025 18:40 ]

• Kodess
  • Laatst online: 12:46
Batavia schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:35:
[...]

Bij tibber heb je een app voor stroom en een losse website voor gas

Ook facturen zijn 100% los van elkaar.

Laadpalen zijn ook anders aan te sturen
Via home assistant/homey of via de eigen app van de laadpaal. Je mist dan de grid rewards van tibber. Ik haalde daar een paar euro/maand uit. Het helpt natuurlijk maar was geen bedrag waardoor ik zei dat ik daar nu echt wou blijven toen wat anders voorbij kwam

En grid rewards hoeven niet voordelig te zijn. Je krijgt een vergoeding per kW/h geladen maar ik had niet het idee dat de vergoeding per see het niveau had van de laagste dagprijs
Mwa, dan kan ik dus beter naar budget energie dynamisch voor gas
en tibber wel voor elektra.
Als de zonnepanelen er dan zijn en ik tijd heb om inderdaad slim laden anders te regelen ga ik dan kijken of overstappen naar zonneplan nut heeft.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-12-2025
arnord schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Entso-e heeft inderdaad issues, ligt niet aan HACS intergratie. Er zijn zelfs mensen op Github die het niet door hebben dat het probleem elders ligt en vragen om verwijdering van repo... 8)7 |:(
Ja zag het toen ik uit bed kwam hahaha Ik wacht het voortaan maar gewoon een dag af :D
Gaat snel al die posten hier. Ik zit nu bij de ANWB maar ik ga toch eens kijken wat Tibber voor voordelen heeft. Ook zeker qua home assistant.

• Arjanski
Ik zit te denken om over te stappen op Tibber. Vooral eigenlijk omdat ik lees dat het goed in Home Assistant is in te bouwen zeg maar. Ik gebruik nu Energyzero om de ANWB prijs te laten zien en daarmee mijn automatiseringen te laten starten bij een lage prijs bijv.

Nu heb ik een vraag aan degene die tibber hebben en dat ook in Home Assistant hebben gezet:
Of nee heb eigenlijk 2 vragen :D

Vraag 1
Kan je in Home Assistant meteen zien wat de echte prijs is, dus inclusief belastingen en dergelijke en hoef je daar niet een omreken script bij te gebruiken? Dat moet bij Engery Zero en de ANWB wel. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat het niet helemaal klopt.

Vraag 2
Is het via die Tibber intergratie ook eenvoudig om te zien wat je per dag voor kosten heb. Met de ANWB raak ik elke keer de weg kwijt. Met een API dus of zo? Wie heeft daar ervaring mee en waar moet ik wezen voor een duidelijke how to :D

Alvast super dank, ik hoop dat ik het goed heb omschreven. :D

• de Peer

de Peer

under peer review

Arjanski schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:44:
Ik zit te denken om over te stappen op Tibber. Vooral eigenlijk omdat ik lees dat het goed in Home Assistant is in te bouwen zeg maar.
Zoals we hier altijd zeggen: dat is een slechte reden om voor een bepaalde energieleverancier en contractvorm te kiezen. Het is beter om onafhankelijk te blijven.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:38
Ik zit te denken om over te stappen op Tibber. Vooral eigenlijk omdat ik lees dat het goed in Home Assistant is in te bouwen zeg maar. Ik gebruik nu Energyzero om de ANWB prijs te laten zien en daarmee mijn automatiseringen te laten starten bij een lage prijs bijv.

Nu heb ik een vraag aan degene die tibber hebben en dat ook in Home Assistant hebben gezet:

Vraag 1
Kan je in Home Assistant meteen zien wat de echte prijs is, dus inclusief belastingen en dergelijke en hoef je daar niet een omreken script bij te gebruiken? Dat moet bij Engery Zero en de ANWB wel. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat het niet helemaal klopt.

Vraag 2
Is het via die Tibber intergratie ook eenvoudig om te zien wat je per dag voor kosten heb. Met de ANWB raak ik elke keer de weg kwijt. Met een API dus of zo? Wie heeft daar ervaring mee en waar moet ik wezen voor een duidelijke how to :D

Tibber weet ik niet, maar Zonneplan heeft het in elk geval wel. Via 'Current electricity tariff' zie je in HA het huidige uurtarief dat momenteel 0,2639933 €/kWh is. En dat kun je op je dashboard zetten.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:21
Vraag 1
Ja, je krijgt een entity met de huidige prijs die overeenkomt met wat ik zie in de app en wat ik zelf bereken. Deze is standaard inclusief belastingen en opslag.
Vraag 2
Ja, maar voor zover ik kan zien alleen achteraf. Ik kan dus vandaag zien welke kosten ik deze maand heb gemaakt tot en met gisteren. Hij loopt dus 1 dag achter. Ik heb verder geen Pulse aangesloten, dus ik weet niet of die een live bedrag zou laten zien.

Verder eens met @de Peer, het beste kan je iets maken waarmee je onafhankelijk bent van de leverancier waar je op dat moment bij zit. Ik doe dit zelf ook, en ik ben deze maand overgestapt. Het enige wat ik hoefde te veranderen was de opslag, verder werkte alles gewoon zoals altijd. Zo maak je de drempel om over te stappen niet te groot.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:36

Aldmar

Niks...

Vraag 1

Vraag 2

Hieronder wat ik zie in HA. Ik heb ook een Tibber Pulse, dus de realtime sensoren zullen daarvan afhankelijk zijn lijkt mij.

Volgens mij is de prijs inclusief belastingen en hoef je er zelf geen berekening op los te laten. En zo wel, dan is dat niet heel moeilijk het is mij ook gelukt :P

Redelijk bovenaan zie je 'Accumulated costs' dit is kosten per dag. En de 'Montlhy costs' is de maandelijkse kosten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpkvVkQ2TRmScCYfYcVC16PDVH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hg0pLqaqSYwNbKx24IeDD78F.png?f=fotoalbum_large

• Arjanski
Aldmar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Hieronder wat ik zie in HA. Ik heb ook een Tibber Pulse, dus de realtime sensoren zullen daarvan afhankelijk zijn lijkt mij.

Volgens mij is de prijs inclusief belastingen en hoef je er zelf geen berekening op los te laten. En zo wel, dan is dat niet heel moeilijk het is mij ook gelukt :P

Redelijk bovenaan zie je 'Accumulated costs' dit is kosten per dag. En de 'Montlhy costs' is de maandelijkse kosten ;)

[Afbeelding]
Ontzettend bedankt allemaal voor de tips! Onafhankelijk is wel een dingetje ja, maar makkelijk in home assistant vind ik ook prettig.

Even een vraagje aan Aldmar. Bij die prijs, je weet even niet zeker of je ook een script moest gebruiken om de kosten te berekenen, tenminste zo lees ik het :D
Ik snap die scripts niet altijd, en per leverancier moet je dan weer iets aanpassen...

Klopt die prijs ook bij jou Aldmar? Komt die precies overeen met je echte kosten per dag.

Dat dat alleen achteraf te zien is, is logisch.

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken. hahahaha Je hebt enever, energy zero, nordpool... ik heb het allemaal geïnstalleerd maar ik zie door de bomen het bos niet meer hahaha.

Het gaat mij vooral dat je precies kunt zien wat voor kosten je hebt gemaakt de dag er voor. :D

Maar tibber, pulse. Eens kijken wat dat dan weer is hahahahaha

• V_ger
Arjanski schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ontzettend bedankt allemaal voor de tips! Onafhankelijk is wel een dingetje ja, maar makkelijk in home assistant vind ik ook prettig.

Even een vraagje aan Aldmar. Bij die prijs, je weet even niet zeker of je ook een script moest gebruiken om de kosten te berekenen, tenminste zo lees ik het :D
Ik snap die scripts niet altijd, en per leverancier moet je dan weer iets aanpassen...

Klopt die prijs ook bij jou Aldmar? Komt die precies overeen met je echte kosten per dag.

Dat dat alleen achteraf te zien is, is logisch.

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken. hahahaha Je hebt enever, energy zero, nordpool... ik heb het allemaal geïnstalleerd maar ik zie door de bomen het bos niet meer hahaha.

Het gaat mij vooral dat je precies kunt zien wat voor kosten je hebt gemaakt de dag er voor. :D

Maar tibber, pulse. Eens kijken wat dat dan weer is hahahahaha
Gelukkig is HA zo flexibel als Barbapapa. Letterlijk niets staat je in de weg om vanaf diverse bronnen prijsinfo op te halen, om het je makkelijk te maken zijn er zelfs diverse integraties voor.
En als je een van die prijssensoren die je al hebt in het HA energy dashboard koppelt aan je verbruik, heb je een mooi dagelijks en historisch overzicht van je kosten.. De enige beperkende factor ben je zelf ;)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
Vandaag is ons dynamisch avontuur bij Tibber begonnen.

Afgelopen maand al wat geoefend met Tibber om wat gevoel te krijgen bij de schommelingen. Heb denk wel het geluk dat mijn vrouw eigenlijk al heel goed meewerkt. De wasmachine en vaatwasser gaan alleen op goedkope momenten of bij veel zon opbrengst aan en ook proberen wij nu vooral in de middag warm te eten als dat qua planning lukt. Vandaag wilde ze stoofvlees opzetten en keek ze eerst in Tibber wanneer dat het beste kon. Natuurlijk zijn dat allemaal kleine verbruiken vergeleken onze EV en PHEV, maar alle kleine beetjes helpen.

De volgende stap wordt een thuisaccu, maar dan wil ik eigenlijk via Home Assistant ook regelen dat hij niet alleen gaat laden van zonnestroom, maar ook in de winter (bij weinig zon) gaat laden op goedkope momenten. Moet alleen nog leren hoe ik Home Assistant werkt.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:59
Pakhaas schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:53:
Vandaag is ons dynamisch avontuur bij Tibber begonnen.

Afgelopen maand al wat geoefend met Tibber om wat gevoel te krijgen bij de schommelingen. Heb denk wel het geluk dat mijn vrouw eigenlijk al heel goed meewerkt. De wasmachine en vaatwasser gaan alleen op goedkope momenten of bij veel zon opbrengst aan en ook proberen wij nu vooral in de middag warm te eten als dat qua planning lukt. Vandaag wilde ze stoofvlees opzetten en keek ze eerst in Tibber wanneer dat het beste kon. Natuurlijk zijn dat allemaal kleine verbruiken vergeleken onze EV en PHEV, maar alle kleine beetjes helpen.

De volgende stap wordt een thuisaccu, maar dan wil ik eigenlijk via Home Assistant ook regelen dat hij niet alleen gaat laden van zonnestroom, maar ook in de winter (bij weinig zon) gaat laden op goedkope momenten. Moet alleen nog leren hoe ik Home Assistant werkt.
Met weinig kennis is Homey wellicht makkelijker dan Home Assistent.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:52
PeteSplit schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:03:
[...]

Ik wil ook overstappen (moet een beslissing nemen in twee maanden) en weet nog niet bij welke leverancier.
Zonneplan is iets goedkoper, maar ik had gelezen, dat je bij zonneplan niet het verbruik en de kosten per uur kunt zien, klopt dat ? Je kunt de kosten dan namelijk niet controleren.
Hoewel mijn overzichten lijken op die van ZP zit ik zelf bij Tibber. De data haal ik echter uit Home Assistant waar ik alles monitor en ook elk moment van de dag kan terugkijken. In mijn geval komen de kosten in Home Assistant elke maand erg close bij de afrekening aan het eind van de maand. In de Tibber app kan je wel verbruik in de app zien per uur van de dag (op dag weergave) of per dag (op maand weergave).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:27

PeteSplit

ik weet het niet

ArPi75 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:11:

Hoewel mijn overzichten lijken op die van ZP zit ik zelf bij Tibber. De data haal ik echter uit Home Assistant waar ik alles monitor en ook elk moment van de dag kan terugkijken. In mijn geval komen de kosten in Home Assistant elke maand erg close bij de afrekening aan het eind van de maand. In de Tibber app kan je wel verbruik in de app zien per uur van de dag (op dag weergave) of per dag (op maand weergave).
Maar Tibber is per kwartier, geven die geen overzicht daarvan ?
Als ik alleen afneem in het eerste kwartier en ik zie alleen maar een uur gemiddelde, dan klopt mijn berekening niet. Ik zag pas een verschil in 1 uur van 22 cent dan is een gemiddelde nooit goed om mee te rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 22-11-2025 12:15 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 07:38
GadgetFrank schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:08:
[...]

Ik gok met deze uitbreiding: https://github.com/mampfes/ha_epex_spot_sensor
Die gebruik ik zelf ook in HomeAssistant.

Je stelt in hoeveel uren/kwartieren je wilt, aaneengesloten of los, goedkoop of duur. Werkt erg goed.
Thanks, ik ga er even induiken. Ik zag trouwens dat Tibber (mijn leverancier) ook een integratie heeft. Ik zag ook dat er een functie is om slim laadplan te maken, dus ik ga dat even uit testen.

Ps. Ja ik weet dat je ook slimladen kan aanzetten via Tibber; maar dit werkt niet voor mij. Heel vaak hit & miss, dus kan er niet op vertrouwen. Ik stuur liever zelf direct mijn laadpaal & auto aan adhv automation.

• bilgy_no1
  • Nu online
Kanoet schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:44:
Ik ga overstappen naar een aanbieder van dynamische tarieven. Als ik mijn verwachtte netto levering/teruglevering invoer bij de vergelijker op Jeroen.nl zie ik wel érg weinig verschil in kosten.
Ik zie Pure Energie, Zonneplan, Frank Energie, Tibber en Power Peers
Mijn vraag: zijn er hiervan aanbieders die aan te raden zijn, bijvoorbeeld doordat ze een goede app hebben. Ik heb een warmtepomp en EV/laadpaal die enigszins sturen zijn.
Waar hechten jullie waarde aan bij een aanbieder?
Zie de tabel in de topic start met informatie over de voorwaarden. Je kunt ook zoeken in dit topic op "ervaringen Leverancier A" of op "slim laden EV" Etc.

Ik denk dat een van de grootste verschillen is hoe de leverancier omgaat met terugleveren. Heb je echter geen PV dan is het vrij overzichtelijk.

Ik zit zelf bij Zonneplan overigens. Deze hanteert gunstige en eerlijke voorwaarden bij terugleveren en is een van de goedkopere in de markt. De app is inzichtelijk, maar ze kunnen niet echt veel slim aansturen (alleen hun eigen PV omvormer en batterij als je die hebt). De meeste aansturing kun je echter ook los van de leverancier regelen via bijv Home Assistant.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 20:37
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:12:
Ik heb sinds begin deze maand voor het eerst een contract met dynamisch tarief (alleen E). Leek me een goed plan met een EV, 2x warmtepomp (géén thuisaccu!) en Home Assistant om dingen zonodig aan te sturen.

Nu zie ik hier posts waarin gesproken wordt over de gemiddelde prijs van de afgenomen kWh’s.
Hoe kan ik die voor mezelf vaststellen?

Ik kan elk kwartier de meterstand plus de prijs van dat kwartier in een spreadsheet wegschrijven, maar dat lijkt me een beetje overkill. Dat moet toch beter kunnen?
Ik schrijf import en export een keer per MTU in een database en reken dan de prijs per dag/maand/jaar uit. De MTU is afhankelijk van de leverancier: 15m voor Tibber en 60m voor Zonneplan. Vorig jaar (bij Tibber) was dit mijn resultaat:
€0.24553 (import)
-€0.20145 (export, gesaldeerd)
-€0.07564 (export, niet gesaldeerd)

De afwijking tussen mijn eigen berekening en de jaarafrekening van Tibber was €1.08

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:34

Bravo

Second Best

La1974 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Deze kijkt toch ook een dag vooruit? Hoe is dit anders dan wat ik in bijvoorbeeld mijn Tibber app zie vanaf 13:00 uur?
Het eerste plaatje is de vergelijking met wat de (bekende) Day Ahead prijs is, dat is inderdaad gelijk aan wat je in onder andere de Tibber app ook kan zien. Dan zie je dat de 'voorspelling' behoorlijk accuraat is geweest.
Maar in het tweede plaatje zie je dat de data tot 120 uur vooruit wordt weergegeven (gelige lijn), dat is flink verder vooruit dan de bekende Day Ahead prijs.

Overigens kijkt het model nog veel verder vooruit (op basis van de bekende weergegevens), de 120 uur is volgens de developer een limitatie van Home Assistant (120 uur x 4 kwartier = 480 waarden).

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om door te rekenen wat nou het meest voordelige is qua contractsoort. Momenteel Tibber klant en tevreden over de transparantie en inzichten via de app, maar ik vraag me af of dit nu en straks na salderen wel de voordeligste optie is over een jaar gerekend.
We hebben 12x 435Wp PV op oost en 6x 405Wp op zuid, all-electric huis met 6kW Nibe warmtepomp die SPA gebruikt zodat warm water en koeling rekening houdt met dynamische tarieven. Vaatwasser gaat ook automatisch middels Smart Start van Siemens.
We verbruiken plm. 7000kWh en wekken tussen de 5000 en 5500kWh op (door ontbrekende data na migratie heb ik de data van afgelopen jaar niet meer in Home Assistant).

Zelf had ik het vermoeden dat dynamisch voordeliger is dan vast omdat vaste contracten een lagere terugleververgoeding in combinatie met extra kosten rekenen voor terug geleverde zonne energie.
Tot nu toe (in maart) 41% van de zonne energie zelf verbruikt en 35% zelfvoorzienend.
Tibber levert momenteel geen CSV exports met kwartierdata vanwege technische issues, maar zodra dat weer kan wil ik eens kijken of jeroen.nl goed inzicht geeft.
Wat is voor onze situatie de verstandigste keuze gemiddeld genomen, loont het om terug te gaan naar vast?
Pagina: 1 2 3

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels