Even resumerend:
Je geeft aan dat je huis goed geïsoleerd is
Je geeft aan dat je stookt met een warmtepomp
Je geeft aan dat je je huis verder niet geforceerd ventileert
Je geeft aan dat je badkamer vaak kouder is (je noemt 19 en 17 graden)
Je geeft aan dat je een buisventilator hebt in je badkamer
Je geeft aan dat je badkamer lang vochtig blijft.
Je geeft aan dat je schimmel in je badkamer hebt
Mijn 2 cent:
Ik durf zomaar te gokken dat je "leefvocht" condenseert in je badkamer, want waarschijnlijk de koudste plek in huis.
Met ademen, koken, was drogen , douchen komt er zomaar 10-15 liter vocht in je huis. Elke dag weer. Als je dat niet fatsoenlijk afvoert en de lucht ververst (roosters!) gaat je relatieve vochtigheid omhoog. In deze tijd van het jaar (plm 5 graden buiten, 20 binnen) zal je op plm 60% relatieve vochtigheid zitten. Meer? Dat gaat ergens condenseren waar de oppervlaktes kouder zijn.
Dan je buisventilator: 100mm? Die doet op zijn best 100 kuub, en daarna ga je hem aansluiten op allerlei buizen en hij moet het kunnen aanzuigen. Dus die doet in de praktijk 50/60 kuub.
Dan het bouwbesluit: die geeft aan hoeveel je _mimimaal_ moet ventileren:
Verblijfruimtes 0,9 dm³/s per m² > 3,24 m³/h per m² met een minimale waarde van 25 m³/h
Toiletruimtes 7 dm³/s > 25,2 m³/h
Badruimtes 14 dm³/s > 50,4 m³/h
Verblijfsruimte met kooktoestel 21 dm³/s > 75,6 m³/h
Je zit dus al gauw aan de 100 kuub en dan reken ik de keuken niet mee.
Ook geeft het bouwbesluit een overstroomvoorziening aan: kan de lucht makkelijk van de ene naar de andere ruimte komen. Denk aan roosters, of kieren onder de deur (beetje deur heeft dan 1-2 cm kier nodig)
Stel jezelf dus een aantal vragen:
Hoeveel vocht produceren we?
Ververs ik voldoende lucht?
Je ziet dat die buisventilator bij lange na niet de hoeveelheid lucht kan verversen die nodig is om de lucht in huis gezond te houden (heb je co meter?)
Persoonlijk zou ik kijken naar een betere afzuiger: heb je de mogelijkheid om een zwaardere buisventilator te plaatsen? Bijv
https://www.ventilatielan...125-mm-em-125l-e2-01.html Kan je die continu laten draaien?
Een woonhuisventilator doet op standje hoog zomaar 350 kuub per uur. Ook al zit je er niet op te wachten, die gaat denk ik eea oplossen. Maar je kan ook denken aan kleinere ventilatoren per ruimte of iets als een climarad.
Beetje leesvoer:
https://nl.codume.eu/waarom-ventileren
[
Voor 6% gewijzigd door
teacher op 24-01-2021 23:14
]