Nou, mijn juweeltje is nog lekker bezig met stressen en testen maar ik heb al wel wat bevindingen.
We beginnen met zeiken.
Als eerste vind ik dat een laptop van deze prijsklasse wel iets van biometrie aan boord mag hebben.
Een Windows Hello camera zou bijvoorbeeld op zijn plek zijn hier.
4 ruggen neertellen is geen kattepis.
De fans geven met coolboost wel veel lawaai, maar mijn oude DTR was zowaar nog luidruchtiger dus in the end is het een vooruitgang. Je kan er zelf voor kiezen om het aan te zetten dus je zit er niet aan vast.
Het geheugen is weliswaar achterlijk veel, maar ook langzaam. Cas 22... oef.
Ander geheugen (Corsair, G.Skill Cas 16 of 18) kan wel, maar dat schijnt weer enkel te werken op 3200 met XMP wat deze laptop niet ondersteunt. Als je het er in zou drukken draait hij op het Jedec profiel wat er standaard in zit, wat geloof ik 2400 is. Dit heb ik van een forum dus niet zelf getest. Je kan wel handmatig geheugen timings stuk voor stuk instellen met de verstopte bios toetsencombinatie, dus er is een kans om het toch werkende te krijgen. Met diezelfde timings settings kan je ook zien of dat Cas 22 van deze sticks nog beter kan, maar ik wil even niet bricken als ik van huis ben en de bios proberen te gaan resetten nu.
(in die verstopte bios settings kan je ook de setting van timings on the fly aanpassen aanzetten, dat ga ik eerst proberen zodra ik de tool heb die dat kan doen. Iemand een idee?).
Uiteindelijk is het wel effectief sneller dan mijn oude laptop met 3000MHz Cas 16, maar het kon nog flink sneller en dan had ik liever 32GB sneller geheugen gehad dan 64GB van dit. 64GB is toch al maf voor een gaming laptop, als ik meer wil prik ik het er zelf wel in, had liever dat geld in een Windows Hello camera gestopt, die kan ik niet vervangen...
Mijn paste job is helaas totaal ruk. Best-worst core zag ik uitschieters van wel 28 graden verschil ... dat gaan we dus maar vervangen door LM. Dit schijn te komen omdat de CPU vastzit met een tripod, 3 schroeven ipv 4 schroeven, dus lastiger om de druk te verdelen. Zie
YouTube: Repasting MSI GE76 Raider - Liquid Metal Conductonaut i9 10980HK - ....
Ik vraag me wel af of repasten (met gewone TIM dan, geen LM, om te kijken of het daarmee opgelost zou zijn) de garantie aan zou tasten daar de bodemplaat een sticker zegel heeft...
De undervolt werkt dan wel weer goed, tot nu toe -90mV op core en cache en AIDA stabiel.
GPU OC is wat iffy, slechts +100Mhz op de core want +150 geeft artifacts, en +200MHz op de VRAM.
Ik koos er voor om Windows 10 Home te upgraden naar Pro. Met een OEM code waarmee je normaal niet kan upgraden lukt het toch, na wat hoepels doorgesprongen te hebben. Ik heb de originele install dus aangehouden en nog niet vers geïnstalleerd.
Het scherm is idd fantastisch, veel beter dan mijn oude UHD IPS scherm. Mooie kleuren, prima kijkhoek en alles in te stellen met de MSI software. 120Hz is wel een fijn iets om te hebben

Maar zoals al eerder hier opgemerkt, met Optimus aan (Hybrid graphics) blijft het bij 60Hz, wat je ook doet.
Om 120Hz te krijgen MOET je Discrete graphics aan zetten. Valt mee te leven.
Geen Gsync is echter wel een serieus gemis, de tearing tijdens benchmarks is zichtbaar. Dagelijks dus maar met Vsync aan spelen. Mijn oude laptop had wel een Gsync UHD scherm
Het open maken van het chassis is wat onhandig, rondom zitten er kleine plastic clipjes die zeker af gaan breken. Mijn oude BTO had een mooi schuifsysteem wat zeer gebruiksvriendelijk was. De vraag blijft nog steeds of open maken wel mag, gezien de zegel sticker... of zou dat enkel voor de zichtperiode van invloed zijn?
Ik prikte mijn oude 2TB 860 Evo er bij maar dat werkte niet... dat bleek een Sata drive te zijn. De m.2 sleuf waar de meegeleverde SSD in zit zat in de enige sleuf die Sata ondersteunde, dus dat moest ik eerst omwisselen.
Verder is alles prima dik in orde. Kekke RGB leds (volwassen mannen zijn eigenlijk grote kinderen), licht en dun, fijn tikkend keyboard en relatief goed geluid. Totaal geen spijt van nog!
[
Voor 8% gewijzigd door
Tijgert op 24-03-2021 22:51
]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.