Sakete schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:16:
Vraagje: zijn er momenteel lichtgewicht convertible laptops met discrete GPU's? Enige die ik kan bedenken is de Asus Flow X13. Is dat ding een goede laptop voor niet-gaming gebruik?
Ik zoek namelijk een relatief kleine en lichtgewicht laptop (het liefst max. 14 inch, maar 15 inch kan ook mits ie dan erg weinig weegt) die ik voornamelijk voor niet-gaming doeleinden zal gebruiken (heb al een high-end watergekoelde desktop met 3080 GPU en 3900X CPU), maar waar ik af en toe wel een leuk spelletje op kan spelen.
Waarschijnlijk zal ik zelfs meestal de discrete GPU uitschakelen in de BIOS (of als het een mux switch heeft), om zo batterij te besparen.
Ik heb de Flow X13 overwogen. Een mooi design en een mooie oplossing: zowel een ultrabook als een sterke gaming e/o content creator oplossing in één. Je bent flexibel: licht (qua gewicht en gebruik) of zwaar (idem) en dat heeft z'n voordelen.
Ik heb verder geen goed alternatief voor de Flow gezien.
Aangezien het een erg prijzige oplossing is met de eGPU er bij, heb ik de keuze gemaakt voor een Legion 5 Pro naast m'n oude Asus Zenbook. Als die 'op' is, dan koop ik er nog een ultrabook bij. De L5P is m'n mobiele desktop en de Zenbook m'n thin&light.
Qua kosten ben ik nu beter uit en als ik een keer 2 laptops nodig heb, dan ben ik daar nu ook in voorzien.
Maar, de Flow heeft (op mij) een behoorlijke aantrekkingskracht. Asus is innovatief met z'n modellen (bv. ook de Duo versies van hun laptops).