Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smokeyy_TR
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 23:33
@Ynnoz Ik snap wel waarom je het zegt maar het probleem is dat er teveel over de legion 5 pro wordt gepraat. De andere laptops komen dan veel minder aan bod. Dit is niet gunstig voor de informatievoorziening en daardoor kan is het juist lastiger om een keuze te maken voor een potentiele koper.

[ Voor 4% gewijzigd door Smokeyy_TR op 10-05-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:12
Dit topic is dan helaas praktisch dood. Jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nou dat valt wel mee hoor, er komen toch nog zat RTX 3xxx laptops aan zeer binnenkort (Alienware X15, X17, ASUS ROG Zephyrus M16, TUF Dash F15 met 6-core CPU's, nieuwe MSI's)? Genoeg voer voor discussie lijkt mij.

Laten we eerlijk zijn, dit topic is al heel lang overspoeld met specifieke Lenovo vragen en discussies en elk bericht van een andere laptop sneeuwt direct onder de Lenovo posts.

[ Voor 12% gewijzigd door Frietsaus op 10-05-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Frietsaus schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:17:
Nou dat valt wel mee hoor, er komen toch nog zat RTX 3xxx laptops aan zeer binnenkort (Alienware X15, X17, ASUS ROG Zephyrus M16, TUF Dash F15 met 6-core CPU's, nieuwe MSI's)? Genoeg voer voor discussie lijkt mij.

Laten we eerlijk zijn, dit topic is al heel lang overspoeld met specifieke Lenovo vragen en discussies en elk bericht van een andere laptop sneeuwt direct onder de Lenovo posts.
Gaan we daar dan ook aparte subforums voor openen? Ik heb geen Lenovo laptop, maar ik lees altijd met veel plezier en belangstelling de info over Lenovo. Dat Lenovo laptops nu veel in de belangstelling staan is logisch en vind ik (hier) geen bezwaar. Informatie splitsen wat betreft 30xx over 1 of meerdere subforums maakt het voor de lezer die informatie zoekt over 30xx niet overzichtelijker. Jammer, dit forum specifiek gaat zo z'n meerwaarde verliezen. Maar goed, ik laat het hierbij.

[ Voor 13% gewijzigd door Ynnoz op 10-05-2021 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Nee hoor, waar wat wordt gepost maakt mij niks uit. Ik heb het topic gemaakt en wie wil meepraten is welkom. Als niemand het ziet zitten dat sterft dat topic vanzelf af en gaat iedereen hier verder.

Ik begrijp de weerstand niet helemaal, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit al 4 maanden te wachten tot de Asus TUF A17 beschikbaar komt. Maar het wil nog niet...
De A15 is er intussen wel, maar ik wil graag weer een maatje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:04:
Ik zit al 4 maanden te wachten tot de Asus TUF A17 beschikbaar komt. Maar het wil nog niet...
Als je ogen wat ouder worden is een 17" inderdaad zo gek nog niet. Bij de 15" balanceer ik tussen net wel of niet de leesbril opzetten, best wel lastig eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

HaikoW schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:38:
Met al dat Ryzen geweld mijn GE66 met i7-10870H en 3080 een Time Spy laten draaien op "extreme performance" mode zonder cooler boost:
[Afbeelding]

CPU goede 11% langzamer dan de GE76 met i9 van #Freekje57
CPU goede 2% langzamer dan de Legion 5 met Ryzen 7 5800H van #DJSirMatthew
GPU goede 5% langzamer dan de 3080 in de GE76 Cooler Boost helpt :)
GPU net geen 9% sneller dan de 3070 in de Legion 5

Edit: verschillen tov Legion 5 en GE76 toegevoegd
Ik probeer met mijn GP66 ook een bench te doen, maar hij zet ook mijn intel R UHD graphics bij de score (onder de 3070). Hoe krijg ik het voor elkaar dat deze alleen mijn dedicated kaart gebruikt voor de bench? Score is belabberd nu, 5k GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Heb de legion 5 Pro maar vind de laptop toch veel te veel geluid maken. Zal waarschijnlijk gewoon horen bij een game laptop maar ik vind het way too much. Gaat dus terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Vraag: in hoeverre verbetert de batterijduur wanneer je de discrete graphics uitschakelt in de BIOS, en alleen gebruik maakt van de integrated graphics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Sakete schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:04:
Vraag: in hoeverre verbetert de batterijduur wanneer je de discrete graphics uitschakelt in de BIOS, en alleen gebruik maakt van de integrated graphics?
Zou niets uit mogen maken, normaliter wordt de dGPU niet gebruikt als hij niet actief is en dus ook geen stroom zal verbruiken en anders dusdanig weinig dat je het niet merkt in de batterij duur.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hadespuiter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:42:
[...]

Als je ogen wat ouder worden is een 17" inderdaad zo gek nog niet. Bij de 15" balanceer ik tussen net wel of niet de leesbril opzetten, best wel lastig eigenlijk. :)
Dat is mooi meegenomen, maar mijn ogen zijn (nog) prima ;)
Ook neem ik de laptop niet meer zo vaak mee als vroeger. Dan mag ie best wat lomper en zwaarder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smokeyy_TR
@Sakete Zelf merkte ik wel een grote verschil. Want als je discrete graphics gebruikt, verbruikt de laptop meer stroom dan in hybrid graphics modus. In mijn geval kon ik zelfs 8 uur halen met mijn legion 5 pro. Ik had toen wel variabel verversing aanstaan en gebalanceerde profiel bij energiebeheer.

[ Voor 35% gewijzigd door Smokeyy_TR op 11-05-2021 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
giantgiantus schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:05:
Heb de legion 5 Pro maar vind de laptop toch veel te veel geluid maken. Zal waarschijnlijk gewoon horen bij een game laptop maar ik vind het way too much. Gaat dus terug.
Dan zet je em toch op quiet mode?

Als je wil gamen op een laptop zal je altijd voldoende moeten koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cinemaskoop
laptopplus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:39:
[...]

Zou niets uit mogen maken, normaliter wordt de dGPU niet gebruikt als hij niet actief is en dus ook geen stroom zal verbruiken en anders dusdanig weinig dat je het niet merkt in de batterij duur.
Dat is niet zo. Als je een mux switch hebt en kan schakelen tussen discrete graphics only en hybrid mode in de bios zoals bij de l5 pro dan scheelt het heel veel in batterijduur. Zie ook de review hier op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:04:
Waarom per se de tuf? Die staat er niet om bekend om heel goed te koelen. Of ze hebben videokaarten met lage tgp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik zou voor een 17" eerder naar de Legion 5 kijken dan de ASUS TUF A17. Die TUFs zijn inderdaad niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Dan zet je em toch op quiet mode?

Als je wil gamen op een laptop zal je altijd voldoende moeten koelen.
Ja hij is goed stil als je niet gamed. Maar als je wel gamed blaast het echt enorm waardoor je nog niet echt prettig in de woonkamer een spelletje speelt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik ben bang dat je dat met elke gaming laptop gaat krijgen, sommige gaming laptops zijn nog best stil op het quiet profiel tijdens gaming maar je gaat dan performance inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Frietsaus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:43:
Ik ben bang dat je dat met elke gaming laptop gaat krijgen, sommige gaming laptops zijn nog best stil op het quiet profiel tijdens gaming maar je gaat dan performance inleveren.
Zou ik helemaal prima vinden. Ik zie toch geen verschil tussen 60 fps en daarboven. Echter de Legions zijn geen goede custom fan profiles voor te maken en ook undervolten etc is niet mogelijk bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Misschien eens naar MSI kijken, die zijn op quiet volgens mij al vrij stil (GP76 wel in elk geval) en nog verder te tweaken in Dragon Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:22:
[...]

Dat is niet zo. Als je een mux switch hebt en kan schakelen tussen discrete graphics only en hybrid mode in de bios zoals bij de l5 pro dan scheelt het heel veel in batterijduur. Zie ook de review hier op Tweakers
Denk dat het even afhangt hoe je de vraag leest :) We zeggen namelijk hetzelfde, maar vanuit een andere invalshoek volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Waarom per se de tuf? Die staat er niet om bekend om heel goed te koelen. Of ze hebben videokaarten met lage tgp
Frietsaus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:25:
Ik zou voor een 17" eerder naar de Legion 5 kijken dan de ASUS TUF A17. Die TUFs zijn inderdaad niet al te best.
De TUF 2021 heeft een aangepast/verbeterd koelsysteem t.o.v. het vorige model. Tenminste, volgens een aantal buitenlandse reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Het is verbeterd in de TUF 2021 maar het is nog steeds niet geweldig, zeker als je je bedenkt dat het ding maar een 95W TGP GPU hoeft te koelen. Er is een duidelijk betere optie in deze prijsklasse en dat is de Legion 5 17".

Niet om iemands keuze af te keuren hoor, maar ik zou even goed naar alternatieven kijken als je een TUF overweegt. Vorig jaar was het een heel voordelige optie, maar dat gevoel heb ik er dit jaar niet bij.

---

In other news... De Intel versies van de nieuwe Legions (Legion 5i, 5i Pro en 7i) komen er ook aan.

En er zijn nog meer 11th gen Intel RTX 30xx laptops aangekondigd, dus mogelijk eindelijk wat betere verkrijgbaarheid van nieuwe laptops.

Daarnaast is de RTX 3050 (Ti) ook aangekondigd, eindelijk weg met die prehistorische GTX 1650.

[ Voor 76% gewijzigd door Frietsaus op 11-05-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
giantgiantus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:26:
[...]

Ja hij is goed stil als je niet gamed. Maar als je wel gamed blaast het echt enorm waardoor je nog niet echt prettig in de woonkamer een spelletje speelt…
De Legion 5 Pro is er nog een met een betere koeling dan de meeste. De Legion 7 is nog beter maar je zal echt de fans altijd relatief luid horen blazen.

Je stoort je medebewoners er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:59:
[...]

De Legion 5 Pro is er nog een met een betere koeling dan de meeste. De Legion 7 is nog beter maar je zal echt de fans altijd relatief luid horen blazen.

Je stoort je medebewoners er mee?
Precies. Je dwingt andere in het huishouden ongeveer om een noice cancellation op te zetten🤣

Wat ik niet snap is dat je die computers niet ook gewoon veel trager kan laten presteren. Ik zou een optie willen dat ik de gpu kan limiteren op 50 of 70%.

[ Voor 16% gewijzigd door giantgiantus op 11-05-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
laptopplus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Denk dat het even afhangt hoe je de vraag leest :) We zeggen namelijk hetzelfde, maar vanuit een andere invalshoek volgens mij.
Nouja jij zegt dat het niet uitmaakt... terwijl het wel degelijk veel uitmaakt. We zeggen dus alles behalve hetzelfde :-)

Wat jij bedoelt heeft toch niets met de bios te maken?

In de Legions staat een optie: "Discrete graphics" of "hybrid mode". Als je discrete graphics dus switcht naar hybrid ( in de bios ) gaat je batterij heel veel langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
giantgiantus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Precies. Je dwingt andere in het huishouden ongeveer om een noice cancellation op te zetten🤣
Wat gaat dan je alternatief worden? De krant lezen? ;) Of alleen nog candy crush spelen?

Dit "probleem" zal je met elke andere laptop minstens zo erg hebben.

Ik zou gewoon kijken of je je medebewoners niet kan terugsturen en de laptop houden :+ >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Cinemaskoop op 11-05-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:15:
[...]

[...]

De TUF 2021 heeft een aangepast/verbeterd koelsysteem t.o.v. het vorige model. Tenminste, volgens een aantal buitenlandse reviews.
Idd verbeterd ja.. maar nog steeds niet goed.. en ze gebruiken maar 80-100 watt of zo voor de 3070 terwijl dat tot 140 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Wat gaat dan je alternatief worden? De krant lezen? ;) Of alleen nog candy crush spelen?

Dit "probleem" zal je met elke andere laptop minstens zo erg hebben.

Ik zou gewoon kijken of je je medebewoners niet kan terugsturen en de laptop houden :+ >:)
Denk toch maar de ps5/xsx (die ik hier thuis heb staan). Als de prijzen van GPU’s weer dalen een stille pc en streamen naar MacBook Air met goed scherm is dan een stil alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
giantgiantus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Denk toch maar de ps5/xsx (die ik hier thuis heb staan). Als de prijzen van GPU’s weer dalen een stille pc en streamen naar MacBook Air met goed scherm is dan een stil alternatief.
Is een minder krachtige GPU dan geen optie? Mss zijn de nieuwe 3050 en 3050Ti interesant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

HaikoW schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:38:
Met al dat Ryzen geweld mijn GE66 met i7-10870H en 3080 een Time Spy laten draaien op "extreme performance" mode zonder cooler boost: [/URL]
Bij deze dan ook maar even mijn 3DMARK score van de GP66, i7-10870H en 3070.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LpZbjTW/3dmark.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Idd verbeterd ja.. maar nog steeds niet goed.. en ze gebruiken maar 80-100 watt of zo voor de 3070 terwijl dat tot 140 kan.
Ik ga dan ook voor een uitvoering met 3060. Dat is voor mijn wensen voldoende.
De Legion 5 is ook zeker een optie, echter vind ik die minder mooi en lees veel over het (harde) geluid van de fans, Zo ook hier op Tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:40

GforceNL

Out of memory....

GforceNL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:31:
Ik heb de x13 flow met externe 3080 binnen, zal straks eens timespy draaien en de resultaten hier posten.
Bij deze het resultaat:

X13 flow met RTX 3080 eGPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz1QTWd3axvS1FLU0In28Eshrss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lIKn8JYq6WzCOjCdlx6rkSJ.jpg?f=fotoalbum_large

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Ik ga dan ook voor een uitvoering met 3060. Dat is voor mijn wensen voldoende.
De Legion 5 is ook zeker een optie, echter vind ik die minder mooi en lees veel over het (harde) geluid van de fans, Zo ook hier op Tweakers.
Ook voor de 3060 is de TGP veel lager. Een legion in quiet mode is stuk stiller.. En mocht je de performance dan wel een keer willen gebruiken heb je dat achter de hand. Maar goed.. dat is je eigen keuze :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
GforceNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:46:
[...]

Bij deze het resultaat:

X13 flow met RTX 3080 eGPU.

[Afbeelding]
Mooi apparaat. Je gaat em ook actief veel vervoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Ook voor de 3060 is de TGP veel lager. Een legion in quiet mode is stuk stiller.. En mocht je de performance dan wel een keer willen gebruiken heb je dat achter de hand. Maar goed.. dat is je eigen keuze :-)
Ben aan het kijken voor de 5 Pro, die lijkt me ook wel wat maar is nu even niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Mooi apparaat. Je gaat em ook actief veel vervoeren?
De bedoeling was overdag een mobiel apparaat voor werk en in de avond aan de egpu bij de tv hangen voor gaming. Helaas gaat hij terug want ik heb (weer) een exemplaar met erge (cpu) fan whistle, dit waarderen m’n vullingen niet. Egpu blaast ook aardig, maar geen hoge toon.

Vorige exemplaar had dit ook bij iedere stand, deze alleen vanaf circa 50% fanspeed.

Ik ga deze daarom ook niet omruilen maar heb besloten te wachten tot er een update of hardware revisie is. ☹️

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
GforceNL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:13:
[...]

De bedoeling was overdag een mobiel apparaat voor werk en in de avond aan de egpu bij de tv hangen voor gaming. Helaas gaat hij terug want ik heb (weer) een exemplaar met erge (cpu) fan whistle, dit waarderen m’n vullingen niet. Egpu blaast ook aardig, maar geen hoge toon.

Vorige exemplaar had dit ook bij iedere stand, deze alleen vanaf circa 50% fanspeed.

Ik ga deze daarom ook niet omruilen maar heb besloten te wachten tot er een update of hardware revisie is. ☹️
Er gaan wel veel laptops retour in dit topic..

Ik hoop voor de merken dat de tweakers gewoon wat kritischer zijn dan de gemiddelde klant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@Cinemaskoop Hoe hoger de prijzen, hoe kritischer mensen worden. Bij de fabrikanten lijkt er ondanks de hogere prijzen er bezuinigd te worden op QA.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hadespuiter
Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Er gaan wel veel laptops retour in dit topic..

Ik hoop voor de merken dat de tweakers gewoon wat kritischer zijn dan de gemiddelde klant :P
Als er ergens ineens weer een Legion 5 te koop is in de pricewatch dan lijkt me de kans heel groot dat het om een geretourneerd exemplaar gaat van een Tweakert die na een half uur met zijn oor op het toetsenbord gelegen te hebben vindt dat er te veel coilwhine hoorbaar is. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hadespuiter op 11-05-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
Hadespuiter schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:58:
[...]

Als er ergens ineens weer een Legion 5 te koop is in de pricewatch dan lijkt me de kans heel groot dat het om een geretourneerd exemplaar gaat van een Tweakert die na een half uur met zijn oor op het toetsenbord gelegen te hebben vindt dat er te veel coilwhine hoorbaar is. :)
Ik had een tweedekansje van Coolblue besteld en had verwacht dat er serieuze coil whine ofzo zou zijn. Lijkt voorlopig helemaal niets aan te schelen (of ik hoor het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Flying Hawkic schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Ik had een tweedekansje van Coolblue besteld en had verwacht dat er serieuze coil whine ofzo zou zijn. Lijkt voorlopig helemaal niets aan te schelen (of ik hoor het niet).
Misschien één dood- of hot subpixeltje ofzo? Of minimale backlightbleeding ergens in één van de hoeken? Allemaal redenen waarom een OCD Tweakert zijn laptop retourneert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

Ik snap ook niet dat je coilwhine kan horen bij gamen. Mijn dyson maakt minder geluid op de normale stand🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Hadespuiter schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Misschien één dood- of hot subpixeltje ofzo? Of minimale backlightbleeding ergens in één van de hoeken? Allemaal redenen waarom een OCD Tweakert zijn laptop retourneert. :)
Nou nu is het wel weer genoeg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareeeeem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
giantgiantus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:27:
[...]

Ik snap ook niet dat je coilwhine kan horen bij gamen. Mijn dyson maakt minder geluid op de normale stand🤣
Tijdens gamen hoorde ik inderdaad niks. Maar
Ik hoorde de coil whine op paar meter afstand door youtube filmpjes heen.

Ik heb 2 normale legions in huis gehad, en 1 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-08 17:14
[...]

Met ingang van de laatste bios update blijven de fans constant draaien, dit om resonantie -coilwhine- te voorkomen. Dat doet Lenovo natuurlijk speciaal & alleen voor de Tweakers die een halfuur op toetsenbord hebben gelegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Wellicht een domme vraag. Maar is het mogelijk om de laptop gewoon minder hard te laten werken? Ik zou heel graag op zo’n 60% gpu snelheid gamen om zo fan speed binnen de perken te houden. Is dat nu mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
giantgiantus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:29:
Wellicht een domme vraag. Maar is het mogelijk om de laptop gewoon minder hard te laten werken? Ik zou heel graag op zo’n 60% gpu snelheid gamen om zo fan speed binnen de perken te houden. Is dat nu mogelijk?
Je zou de framerate kunnen cappen:
https://www.howtogeek.com...-rate-in-nvidias-drivers/

Misschien is underclocken ook mogelijk met MSI Afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
giantgiantus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:29:
Bij de L5P kun je kiezen uit 3 verschillende energie profielen (Prestatie/Gebalanceerd/Stil; bij Gebalanceerd nog een extra keuze mogelijkheid).

Als je Stille modus kiest zit je denk ik rond de 60%. Ik vermoed dat vele merken/laptops dit hebben, maar kan niet voor alles en iedereen spreken...
Eerlijk gezegd vallen de fans mij heel erg mee. Ik ervaar dat heel anders dan anderen hier.
Bij 'kantoorwerk', dus als de GPU nauwelijks belast wordt, hoor ik helemaal geen fan. En ik ben niet doof ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door jkrol op 11-05-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
jkrol schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Bij de L5P kun je kiezen uit 3 verschillende energie profielen (met in Balanced modus nog een extra keuze mogelijkheid).
Als je Stille modus kiest zit je denk ik rond de 60%. Ik vermoed dat vele merken/laptops dit hebben, maar kan niet voor alles en iedereen spreken...
Misschien deed ik dan wat fout. Leek alsof hij automatisch toch enorm ging werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 04:17

HaikoW

International man of mystery

Razer kondigde vandaag de Blade Advance met 11e generatie i7 en i9 aan: nieuws: Razer Blade 15 Advanced met Intel-octacore en RTX 3060 kost 2500 euro (en gooide en-passant de prijs van het 3080 model met 400 euro omhoog).
Behalve de nieuwe CPU en de prijsverhogingen eigenlijk geen echt spannend nieuws

Asus kondigde de Zephyrus met 11e generatie i9's en 16" WQXGA aan: nieuws: ASUS kondigt nieuwe line-up ROG Zephyrus-laptops aan met i9-11900H
Prijs: 2.799 met i9-11900H, 32Gb, 2Tb SSD en RTX3070
Ben benieuwd welke TGP die 3070 gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
jkrol schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Bij de L5P kun je kiezen uit 3 verschillende energie profielen (Prestatie/Gebalanceerd/Stil; bij Gebalanceerd nog een extra keuze mogelijkheid).

Eerlijk gezegd vallen de fans mij heel erg mee. Ik ervaar dat heel anders dan anderen hier.
Bij 'kantoorwerk', dus als de GPU nauwelijks belast wordt, hoor ik helemaal geen fan. En ik ben niet doof ;-)
Als ik hem in performance zet gaat ie zelf terug naar balanced, is dat een teken dat ie het trekt zonder performance nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Hadespuiter schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Hmm is mij nog niet opgevallen. Zal eens dode pixels testen. Kan ook zijn natuurlijk dat er coil whine is maar dat ik het niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Flying Hawkic schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:01:
[...]

Als ik hem in performance zet gaat ie zelf terug naar balanced, is dat een teken dat ie het trekt zonder performance nodig te hebben?
Op batterij heb je geen performance mode. Alleen op stroom. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:20
https://www.bol.com/nl/p/...lH-g.3_0_1.2.ProductImage Iemand ervaring met deze laptop?
Nee het zal niet de snelste 3060 zijn, en ook de i7 is behave voor gaming niet de snelste cpu. Maar voor het geld toch een dikke deal lijkt mij? Voor 1099 heb je amper een 1660ti, dan lijkt me dit een beste deal.

[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 12-05-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Cinemaskoop schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:19:
[...]

Op batterij heb je geen performance mode. Alleen op stroom. Of bedoel je dat niet?
Ik heb hem aan netstroom hangen. Als ik hem in performance zet, dan staat hij eventjes later terug in balanced (ondanks dat ik toch Project Cars 2 in VR speel op hoogste instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcic
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-09 21:51
WouterL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:59:
https://www.bol.com/nl/p/...lH-g.3_0_1.2.ProductImage Iemand ervaring met deze laptop?
Nee het zal niet de snelste 3060 zijn, en ook de i7 is behave voor gaming niet de snelste cpu. Maar voor het geld toch een dikke deal lijkt mij? Voor 1099 heb je amper een 1660ti, dan lijkt me dit een beste deal.
Tweakers review over een iets andere versie: reviews: ASUS TUF Dash F15 FX516 - Spiksplinternieuwe hardware in slanke laptop

Wat je zegt klopt idd, de 3060 is geknepen (80W basis, 85W met Dynamic Boost, waarbij max basis 115W is) en de Intel chip is behalve voor gaming met zijn 4 cores niet de snelste. Maar wat ook in de review terugkomt, daar krijg je wel een slanke en relatief lichte laptop voor terug.

Mocht je daar naar op zoek zijn en performance is minder belangrijk voor je, dan lijkt het me best een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Marcic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Tweakers review over een iets andere versie: reviews: ASUS TUF Dash F15 FX516 - Spiksplinternieuwe hardware in slanke laptop

Wat je zegt klopt idd, de 3060 is geknepen (80W basis, 85W met Dynamic Boost, waarbij max basis 115W is) en de Intel chip is behalve voor gaming met zijn 4 cores niet de snelste. Maar wat ook in de review terugkomt, daar krijg je wel een slanke en relatief lichte laptop voor terug.

Mocht je daar naar op zoek zijn en performance is minder belangrijk voor je, dan lijkt het me best een goede deal.
Het is denk ik vooral de prijs hier die interessant is. 1099 :) Zet je dat in perspectief, dan is de performance afname nog wel uit te leggen (erg goed zelfs). Al vraag ik me nog steeds af waarom intel in godsnaam die chip heeft ontwikkeld (4 core), maar voor de meeste games zal het geen beperkende factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcic
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-09 21:51
WouterL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Het is denk ik vooral de prijs hier die interessant is. 1099 :) Zet je dat in perspectief, dan is de performance afname nog wel uit te leggen (erg goed zelfs). Al vraag ik me nog steeds af waarom intel in godsnaam die chip heeft ontwikkeld (4 core), maar voor de meeste games zal het geen beperkende factor zijn.
Precies, die nam ik ook zeker mee in mijn afweging. Goedkoopste laptop met 3060 in de pricewatch op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Vraagje: zijn er momenteel lichtgewicht convertible laptops met discrete GPU's? Enige die ik kan bedenken is de Asus Flow X13. Is dat ding een goede laptop voor niet-gaming gebruik?

Ik zoek namelijk een relatief kleine en lichtgewicht laptop (het liefst max. 14 inch, maar 15 inch kan ook mits ie dan erg weinig weegt) die ik voornamelijk voor niet-gaming doeleinden zal gebruiken (heb al een high-end watergekoelde desktop met 3080 GPU en 3900X CPU), maar waar ik af en toe wel een leuk spelletje op kan spelen.

Waarschijnlijk zal ik zelfs meestal de discrete GPU uitschakelen in de BIOS (of als het een mux switch heeft), om zo batterij te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Sakete schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:16:
Vraagje: zijn er momenteel lichtgewicht convertible laptops met discrete GPU's? Enige die ik kan bedenken is de Asus Flow X13. Is dat ding een goede laptop voor niet-gaming gebruik?

Ik zoek namelijk een relatief kleine en lichtgewicht laptop (het liefst max. 14 inch, maar 15 inch kan ook mits ie dan erg weinig weegt) die ik voornamelijk voor niet-gaming doeleinden zal gebruiken (heb al een high-end watergekoelde desktop met 3080 GPU en 3900X CPU), maar waar ik af en toe wel een leuk spelletje op kan spelen.

Waarschijnlijk zal ik zelfs meestal de discrete GPU uitschakelen in de BIOS (of als het een mux switch heeft), om zo batterij te besparen.
Ik heb de Flow X13 overwogen. Een mooi design en een mooie oplossing: zowel een ultrabook als een sterke gaming e/o content creator oplossing in één. Je bent flexibel: licht (qua gewicht en gebruik) of zwaar (idem) en dat heeft z'n voordelen.
Ik heb verder geen goed alternatief voor de Flow gezien.

Aangezien het een erg prijzige oplossing is met de eGPU er bij, heb ik de keuze gemaakt voor een Legion 5 Pro naast m'n oude Asus Zenbook. Als die 'op' is, dan koop ik er nog een ultrabook bij. De L5P is m'n mobiele desktop en de Zenbook m'n thin&light.

Qua kosten ben ik nu beter uit en als ik een keer 2 laptops nodig heb, dan ben ik daar nu ook in voorzien.

Maar, de Flow heeft (op mij) een behoorlijke aantrekkingskracht. Asus is innovatief met z'n modellen (bv. ook de Duo versies van hun laptops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
jkrol schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Ik heb de Flow X13 overwogen. Een mooi design en een mooie oplossing: zowel een ultrabook als een sterke gaming e/o content creator oplossing in één. Je bent flexibel: licht (qua gewicht en gebruik) of zwaar (idem) en dat heeft z'n voordelen.
Ik heb verder geen goed alternatief voor de Flow gezien.

Aangezien het een erg prijzige oplossing is met de eGPU er bij, heb ik de keuze gemaakt voor een Legion 5 Pro naast m'n oude Asus Zenbook. Als die 'op' is, dan koop ik er nog een ultrabook bij. De L5P is m'n mobiele desktop en de Zenbook m'n thin&light.

Qua kosten ben ik nu beter uit en als ik een keer 2 laptops nodig heb, dan ben ik daar nu ook in voorzien.

Maar, de Flow heeft (op mij) een behoorlijke aantrekkingskracht. Asus is innovatief met z'n modellen (bv. ook de Duo versies van hun laptops).
Juist. De Flow is idd duur met eGPU erbij, maar ik ben daar niet zo in geïnteresseerd. Ik zou 'm dus zonder eGPU kopen, evt. Maar er zijn dan verder geen lichtgewicht alternatieven denk ik, naast de Flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smokeyy_TR
@Sakete Wellicht de nieuwe Dell XPS met 3050 Ti? Ik heb niet veel informatie over het gewicht maar wellicht een laptop dat voor jou geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Sakete schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:16:

Is het een optie om games te streamen vanop jouw desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Flying Hawkic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Is het een optie om games te streamen vanop jouw desktop?
Nog nooit over nagedacht, maar met een RTX 3080 zou dat wel moeten kunnen lijkt mij. Heb je daarvoor dan GeForce Now nodig ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sakete schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Nog nooit over nagedacht, maar met een RTX 3080 zou dat wel moeten kunnen lijkt mij. Heb je daarvoor dan GeForce Now nodig ofzo?
Als je via Steam speelt heb je dat niet nodig, die geeft automagish die optie als je de bibliotheek opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Als je via Steam speelt heb je dat niet nodig, die geeft automagish die optie als je de bibliotheek opent.
Ok, dus ik zou feitelijk gewoon een 14" convertible kunnen kopen zonder discrete GPU (zoals bijv. een HP Spectre 14, of ThinkPad X1 Yoga) en dan voor het zwaardere werk gewoon vanaf m'n desktop streamen naar m'n laptop (die ik dan ff aan de TV hang).

Dat maakt de keuze misschien wat makkelijker :) Want dan ga ik gewoon voor een goede 2-in-1 ultrabook met goed toetsenbord, goed scherm en lange batterijduur.

En de integrated Xe graphics van Intel zijn goed genoeg om Rocket League te spelen (tegenwoordig bijna het enige spel wat ik nog speel), dus als ik van huis ben kan dat alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sakete schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:15:
[...]

Ok, dus ik zou feitelijk gewoon een 14" convertible kunnen kopen zonder discrete GPU (zoals bijv. een HP Spectre 14, of ThinkPad X1 Yoga) en dan voor het zwaardere werk gewoon vanaf m'n desktop streamen naar m'n laptop (die ik dan ff aan de TV hang).

Dat maakt de keuze misschien wat makkelijker :) Want dan ga ik gewoon voor een goede 2-in-1 ultrabook met goed toetsenbord, goed scherm en lange batterijduur.

En de integrated Xe graphics van Intel zijn goed genoeg om Rocket League te spelen (tegenwoordig bijna het enige spel wat ik nog speel), dus als ik van huis ben kan dat alsnog.
Ja, dat moet kunnen. Hier nu een desktop staan met een 3600+Vega64 en een Lenovo laptopje en daar heb ik het nog niet nodig geacht, maar zijn voorganger wel zo af en toe. Tegenwoordig kan het ook zelf naar een tabletje streamen.

Denk dat je enige eventuele bottleneck de interne netwerkinfrastructuur kan zijn. Maar een beetje tweaker weet daar ook wel raad mee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Hier de Asus TUF dash binnen. Indien er vragen zijn hoor ik het wel.. (3060)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Ja, dat moet kunnen. Hier nu een desktop staan met een 3600+Vega64 en een Lenovo laptopje en daar heb ik het nog niet nodig geacht, maar zijn voorganger wel zo af en toe. Tegenwoordig kan het ook zelf naar een tabletje streamen.

Denk dat je enige eventuele bottleneck de interne netwerkinfrastructuur kan zijn. Maar een beetje tweaker weet daar ook wel raad mee ;)
Ik heb hier overal Cat6 in huis, dus dat moet geen probleem zijn :) En allemaal Unifi spul ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:31
WouterL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:42:
Hoe warm wordt het toetsenbord wanneer je bijvoorbeeld warzone aan het spelen bent? Ik krijg namelijk snel zweethanden, hierdoor heb ik mijn vorige laptop (MSI met 2060) teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Kan je een gpu nu eigenlijk altijd undervolten? Of heb je daar een specifiek bios voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:02
Sakete schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:43:
[...]

Ik heb hier overal Cat6 in huis, dus dat moet geen probleem zijn :) En allemaal Unifi spul ook nog :)
Psst, Steamlink ;-). Weet niet of je die dingen nog ergens kunt kopen, maar die gebruik ik nog geregeld. Helaas zit er een bug als je een xbox controller gebruikt. Das af en toe even irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:42
WouterL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:42:
Hoe is de behuizing? Stevige laptop, of zit er veel beweging in? Ik zoek namelijk een laptop voor school (software Developer) en waar ook een beetje op gegamed kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
melensuup schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Hoe is de behuizing? Stevige laptop, of zit er veel beweging in? Ik zoek namelijk een laptop voor school (software Developer) en waar ook een beetje op gegamed kan worden.
Ik vind het echt een zeer stevige laptop. Ben positief verrast over de bouwkwaliteit en vooral hoe dun en licht het ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Sakete schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Zoals iemand anders opmerkte kan je gewoon streamen via Steam. Je moet dan ook niet per se op hetzelfde netwerk zitten als ik mij niet vergis dus je zou je desktop over Lan kunnen opstarten of hem gewoon aan laten staan. Goed internet is natuurlijk vereist maar geen probleem in jouw geval :).

Zelf heb ik ook GeForce Now maar als je zelf ook de hardware hebt is dat in principe niet nodig en kan je het lokaal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 10:45
Sjoerd611 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Dit is inderdaad de update die een tijdje terug al in China was uitgerold om de coilwhine te maskeren. Het draaien van de fans zou de resonantie & dus coilwhine moeten verminderen. Ik kan me voorstellen dat dit zwaar vervelend is als überhaupt geen coilwhine ervaarde.
Als je in de BIOS Back Flash enabled kun je gewoon de vorige update downloaden van de Lenovo website en deze runnen voor een rollback! d:)b
Dank voor de info! Ik heb de 34 overgeslagen en heb gelijk de GKCN36WW geïnstalleerd. Nu wil ik heeel graag de vorige installeren, maar deze (GKCN34WW) is nergens te vinden. Weet iemand nog een download link te vinden?

Overigens is mijn geheugen niet in de spd van zowel hwinfo als cpu-z te zien. Hebben andere mensen daar meer last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

mcdennem schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Overigens is mijn geheugen niet in de spd van zowel hwinfo als cpu-z te zien. Hebben andere mensen daar meer last van?
Die geven bij mij ook geen info, alleen Vantage geeft de info weer.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ook na veel experimenteren met undervolting de gpu en limiteren van de cpu vind ik het geluid wat het ding produceert met gamen echt niet te doen. Gaat dus helaas echt retour. Jammer want het idee van een gamelaptop staat me zeer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
giantgiantus schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:50:
Ook na veel experimenteren met undervolting de gpu en limiteren van de cpu vind ik het geluid wat het ding produceert met gamen echt niet te doen. Gaat dus helaas echt retour. Jammer want het idee van een gamelaptop staat me zeer aan.
Misschien heeft een mede tweaker interesse aangezien ze nergens te krijgen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
Marcic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Precies, die nam ik ook zeker mee in mijn afweging. Goedkoopste laptop met 3060 in de pricewatch op dit moment
Deze MSI met 3060 kaart haalt gek genoeg niet de pricewatch maar is goed verkrijgbaar en is de goedkoopste: https://www.bol.com/nl/p/...Q5ALA.2_9.12.ProductTitle

Ik heb 'm en een no brainer als je een betaalbare gaming laptop zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hadespuiter schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:15:
[...]

Deze MSI met 3060 kaart haalt gek genoeg niet de pricewatch maar is goed verkrijgbaar en is de goedkoopste: https://www.bol.com/nl/p/...Q5ALA.2_9.12.ProductTitle

Inderdaad prima prijs! Wel jammer van de processor. Het is tevens een 3060 max Q.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
giantgiantus schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:50:
Als het geluid van de fans je stoort moet je gewoon niet willen gamen op een laptop. Dat probleem zal je altijd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

Hadespuiter schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:15:
[...]

https://tweakers.net/lapt...Boy68JLKK_XdSZ_3HeOyy11h0 staat er toch tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
vinpower schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Als het geluid van de fans je stoort moet je gewoon niet willen gamen op een laptop. Dat probleem zal je altijd houden.
Ja die conclusie heb ik ook getrokken. Had verwacht dat het wel enigszins mee zou vallen. Maar die fans zijn nog wel erg 1990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Inderdaad prima prijs! Wel jammer van de processor. Het is tevens een 3060 max Q.
En ook nog eens een beroerd scherm met hoge responstijden en slechte kleuren. Ik sla 'em over. ;) Maar verder prima voor wat gaming met een laag budget.
giantgiantus schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Ja die conclusie heb ik ook getrokken. Had verwacht dat het wel enigszins mee zou vallen. Maar die fans zijn nog wel erg 1990.
Bij de HP Omen kan je de fansnelheid vastzetten, daar staat natuurlijk tegenover dat je performance inlevert. Is dat geen optie?

[ Voor 43% gewijzigd door Frietsaus op 14-05-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Inderdaad prima prijs! Wel jammer van de processor.
Ik ben niet zo van de e-penis. Ik gebruik 'm voornamelijk om te gamen en dan maakt het nul uit of er nou een i5 of een Ryzen 9 inzit. Tenzij je games speelt die nog minder op de gpu leunen dan je webbrowser.
Helemaal gelijk! Bedankt.

[ Voor 44% gewijzigd door Hadespuiter op 14-05-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Frietsaus schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:53:
[...]

En ook nog eens een beroerd scherm met hoge responstijden en slechte kleuren. Ik sla 'em over. ;) Maar verder prima voor wat gaming met een laag budget.
Even ter nuancering: het scherm van de GF65 thin heeft een blacklevel van 0.18 en een daadwerkelijk gemeten contrast van 1485:1 wat zéér goed is. Ter vergelijking, de Legion 5 Pro heeft een blacklevel van 0.42 (zwart is dus bijna 3 keer grijzer) en een contrast van 1085:1.
Zet de twee naast elkaar 's avonds in een donkere huiskamer dan weet ik bij voorbaat al welk scherm ik prefereer.

Ieder LCD scherm heeft z'n voors en tegens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Tja het is maar net waar je voorkeur ligt. Een scherm wat nog niet eens rood als rood kan weergeven laat ik direct vallen. Maar goed, gezien de prijs is het wellicht één van de betere van de matige opties.

Ik zag in een ander topic dat je het scherm gaat vervangen, ik ben wel benieuwd hoe dat uitpakt want dan heb je wel een leuk apparaat voor nog steeds weinig geld. Ikzelf durf vervangen van schermen niet echt meer aan, vroeger was alles geschroeft maar tegenwoordig zit alles vast met tape en andere goedkope oplossingen.

[ Voor 43% gewijzigd door Frietsaus op 14-05-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Frietsaus schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:32:
Tja het is maar net waar je voorkeur ligt. Een scherm wat nog niet eens rood als rood kan weergeven laat ik direct vallen. Maar goed, gezien de prijs is het wellicht één van de betere van de matige opties.

Ik zag in een ander topic dat je het scherm gaat vervangen, ik ben wel benieuwd hoe dat uitpakt want dan heb je wel een leuk apparaat voor nog steeds weinig geld. Ikzelf durf vervangen van schermen niet echt meer aan, vroeger was alles geschroeft maar tegenwoordig zit alles vast met tape en andere goedkope oplossingen.
Puur voor gaming maakt kleurechtheid overigens niet uit. Als ik een goede externe monitor (met 100% color gamut) op de GF65 thin aansluit en ga vergelijken dan zie je in-game geen noemenswaardige verschillen.
Voor (professioneel) fotoshoppen wordt het een ander verhaal. Ik moet af en toe voor mijn werkzaamheden de juiste kleuren kunnen bepalen vandaar de schermswap.

Iemand die een laptop puur voor gaming aan wil schaffen moet zich dan ook niet laten afschrikken door mijn verhaal over het scherm van de GF65, het scherm voldoet daar goed voor. Zwartwaarde en contrast zijn zelfs de top in ips land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hadespuiter schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:08:
[...]

Ik ben niet zo van de e-penis. Ik gebruik 'm voornamelijk om te gamen en dan maakt het nul uit of er nou een i5 of een Ryzen 9 inzit.
Nee ik ook niet maar dat maakt wel degelijk iets uit, en zeker voor toekomstige games. Maar het is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Nee ik ook niet maar dat maakt wel degelijk iets uit, en zeker voor toekomstige games. Maar het is een keuze.
Op 1080p ultra settings? i5 10.200H is hier nergens een bottleneck. Toekomstige games gaan juist nóg meer op de GPU leunen, dus daar zie ik ook geen probleem.

Niet GPU intensieve games i.c.m. torenhoge framerates, daar zal je wel verschillen gaan zien. Maar dan praat je over verschillen waar je in de praktijk niets van merkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Hadespuiter op 14-05-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Hadespuiter schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:09:
[...]

Op 1080p ultra settings? i5 10.200H is hier nergens een bottleneck. Toekomstige games gaan juist nóg meer op de GPU leunen, dus daar zie ik ook geen probleem.

Niet GPU intensieve games i.c.m. torenhoge framerates, daar zal je wel verschillen gaan zien. Maar dan praat je over verschillen waar je in de praktijk niets van merkt.
Ik heb dit al is eerder gepost, en quote mijzelf een keer:
DeBaroN schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Je moet je er inderdaad niet op blind staren en dat is al vaker genoemd hier. Het gaat om de TGP.
De Legion 5 pro heeft gewoon een hele snelle 3070, maar ook een snelle 3060 en voor dat geld en een 2560x1600 (165Hz) scherm een topper.

De MSI die jij nu noemt heeft volgens mij een juist langzamere 3060 dan andere:
https://www.notebookcheck...526258.0.html#toc-verdict
En deze review is het met een i7. Jij hebt de i5 versie....En die 3060 is niet bepaald snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Hadespuiter schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:44:
[...]

Puur voor gaming maakt kleurechtheid overigens niet uit. Als ik een goede externe monitor (met 100% color gamut) op de GF65 thin aansluit en ga vergelijken dan zie je in-game geen noemenswaardige verschillen.
Voor (professioneel) fotoshoppen wordt het een ander verhaal. Ik moet af en toe voor mijn werkzaamheden de juiste kleuren kunnen bepalen vandaar de schermswap.

Iemand die een laptop puur voor gaming aan wil schaffen moet zich dan ook niet laten afschrikken door mijn verhaal over het scherm van de GF65, het scherm voldoet daar goed voor. Zwartwaarde en contrast zijn zelfs de top in ips land.
Zwartwaardes IPS en de top?... huh.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
WouterL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Zwartwaardes IPS en de top?... huh.....?
Ik schrijf "in ips land", dus voor ips begrippen is het blacklevel en contrast zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Hadespuiter schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:06:
[...]

Ik schrijf "in ips land", dus voor ips begrippen is het blacklevel en contrast zeer goed.
Ik vind een contrast van 1:1000 ook voor ips zeker geen topwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
DeBaroN schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:36:
[...]

Ik heb dit al is eerder gepost, en quote mijzelf een keer:

[...]

En deze review is het met een i7. Jij hebt de i5 versie....En die 3060 is niet bepaald snel.
Scheelt 7% game performance met een full power 3060 laptop volgens deze Youtube review:
YouTube: Fast & Affordable - MSI GF65 Thin (2021) Review (RTX 3060, i7-10750H...

Nou mag iedereen voor zichzelf bepalen of je daar honderden euro's meer voor neer wilt tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
WouterL schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:11:
[...]

Ik vind een contrast van 1:1000 ook voor ips zeker geen topwaarde.
De MSI GF heeft een daadwerkelijk CR van 1485:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hadespuiter schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:09:
[...]

Tsja, zo ken ik er nog wel een paar...
Het is een minder scherm, max Q en matige i5. Die gaat niet alles vloeiend op ultra spelen en zeker niet over enkele jaren. Maar nogmaals, dat is een keuze.
Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste