Het dak isoleren, wat zou je adviseren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickToenink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-11-2023
Hoi allemaal,

Ik bezit een woning uit 1979 en deze is in de loop der jaren met een aantal isolatiemaatregelen verbeterd:

In 2007 heeft de vorige eigenaar tempex isolatieplaten tegen de onderzijde van de vloer in het kruipruim bevestigd en heeft netjes de platen met pur aan elkaar gezet. Tevens zijn alle ruiten vervangen voor HR++ beglazing.

In 2017 heb ik de volledige woning en garage voorzien van een nieuwe gevelsteen met Kingspan TW50 44 mm isolatieplaten.

Mijn dak is aan de buitenzijde voorzien van dakpannen en onder de pannen zie ik een gele schuim isolatielaag zitten van ca 3-4 cm dikte. Van binnen is de woning afgewerkt met gispplaten welke glad afgewerkt /gestuct zijn en tegen gordingen geschroefd/gespijkerd zijn. Tussen dakplaat en gipsplaat heb ik ca 16 cm ruimte waarin de isolatie geplaatst kan worden. De dakpannen zijn ook aan vervanging toe en deze wil ik ook vervangen.

Nu is het tijd voor de volgende isolatieverbetering en wil ik mijn dak gaan isoleren. Ik heb hiervoor veel informatie op het internet gelezen en heb een aantal bedrijven gevraagd en elk bedrijf adviseert weer een andere soort isolatie. Hierdoor kan ik niet inschatten wat ik het beste kan nemen en zou graag jullie advies willen.

- Heeft het voor een woning met een buitengevel met RD 2.00 K/w m2 nog meerwaarde om de isolatiewaarde boven de RD 3.65 te kiezen?
- Van binnen of van buiten isoleren?
- Welke isolatie zou je aanraden? Steenwol, glaswol, pur-schuim of via de buitenkant met dakfolie?

- Een van de aanbieders adviseert icynene voor mijn dak en als vloerisolatie, een milieuvriendelijke Pur.
Is deze beter of slechter dan een minerale wol? Als ik daar een RD waarde hoger dan 4 neem dan heb ik 14 cm schuim nodig.
- Heeft het meerwaarde om de bestaande tempexplaten (ca 10 cm dik) nog extra te isoleren?
Deze Pur is financieel aantrekkelijk maar ook de way to go?

https://isocoat-isolatie....isolatie/isolatiewaarden/

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Als je toch de dakpannen gaat doen, dan zou ik van buitenaf isoleren. Alles is er dan toch al af, dus dan is het een relatief kleine moeite om meteen extra isolatie te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je pannen al gaar zijn is dat inderdaad dé kans om van buiten te isoleren.

De hamvraag is dan of het vrijstaand is...

Ik snap alleen niet waarom je je hele buitenspouwblad opnieuw hebt opgebouwd en dan maar Rd 2,0 toegepast hebt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickToenink
Ik bezit een vrijstaande woning waarbij de fundering te smal was om dikkere isolatie te plaatsen. WIj hebben er destijds voor gekozen om daarom het maximaal haalbare te doen en dat was een plaat van 4,4 cm dikte.

Van diverse mensen hoorde ik dat als je vanaf buiten gaat isoleren dat ik alle goten en ook aan moet pakken omdat de panlatten hoger komen te liggen. Daarbij komt ook dat ik 2 dakkapellen over de gehele breedte van de woning wil plaatsen waardoor er enorme vlakken uit het dak gehaald gaan worden. hierbij wordt per dakvlak denk ik 50% uit de oppervlakte verwijderd en zal ik ook stucwerkzaamheden aan de gipsplaten moeten uitvoeren. Daarom leeft het idee om van binnenuit te gaan isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Kijk eens in (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

P.S. Hoeveel EPS zit er onder je vloer? EPS isoleert bijv. een stuk minder dan PIR. Best kans dat het heel wat lijkt, maar isolatietechnisch weinig voorstelt. Kun je (net als de dakisolatie) mooi doorrekenen met de tool 'Ubakus'. Zie ook Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Oja en zolder vol laten spuiten met PUR...tsja, dat kan ook flink misgaan: DSK in "[DIY] zolder naar kamer" :X TS kan waarschijnlijk nog niet bij dat topic, hier een impressie: foto

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PatrickToenink schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:04:

- Heeft het voor een woning met een buitengevel met RD 2.00 K/w m2 nog meerwaarde om de isolatiewaarde boven de RD 3.65 te kiezen?
Het is altijd de moeite waard om de maximale isolatiewaarde te behalen indien dat mogelijk is. Het is niet zo dat je via de muren opeens meer warmte gaat verliezen enkel omdat je dak nu beter geïsoleerd is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickToenink
PatrickToenink schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:04:
Hoi allemaal,

Ik bezit een woning uit 1979 en deze is in de loop der jaren met een aantal isolatiemaatregelen verbeterd:

In 2007 heeft de vorige eigenaar tempex isolatieplaten tegen de onderzijde van de vloer in het kruipruim bevestigd en heeft netjes de platen met pur aan elkaar gezet. Tevens zijn alle ruiten vervangen voor HR++ beglazing.

In 2017 heb ik de volledige woning en garage voorzien van een nieuwe gevelsteen met Kingspan TW50 44 mm isolatieplaten.

Mijn dak is aan de buitenzijde voorzien van dakpannen en onder de pannen zie ik een gele schuim isolatielaag zitten van ca 3-4 cm dikte. Van binnen is de woning afgewerkt met gispplaten welke glad afgewerkt /gestuct zijn en tegen gordingen geschroefd/gespijkerd zijn. Tussen dakplaat en gipsplaat heb ik ca 16 cm ruimte waarin de isolatie geplaatst kan worden. De dakpannen zijn ook aan vervanging toe en deze wil ik ook vervangen.

Nu is het tijd voor de volgende isolatieverbetering en wil ik mijn dak gaan isoleren. Ik heb hiervoor veel informatie op het internet gelezen en heb een aantal bedrijven gevraagd en elk bedrijf adviseert weer een andere soort isolatie. Hierdoor kan ik niet inschatten wat ik het beste kan nemen en zou graag jullie advies willen.

- Van binnen of van buiten isoleren?
- Welke isolatie zou je aanraden? Steenwol, glaswol, pur-schuim of via de buitenkant met dakfolie?

- Een van de aanbieders adviseert icynene voor mijn dak en als vloerisolatie, een milieuvriendelijke Pur.
Is deze beter of slechter dan een minerale wol? Als ik daar een RD waarde hoger dan 4 neem dan heb ik 14 cm schuim nodig.
- Heeft het meerwaarde om de bestaande tempexplaten (ca 10 cm dik) nog extra te isoleren?
Deze Pur is financieel aantrekkelijk maar ook de way to go?

https://isocoat-isolatie....isolatie/isolatiewaarden/

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Even een update van de keuze en onze ervaringen:

Wij hebben uiteindelijk gekozen om Pur te laten spuiten. Deze klus is september 2021 uitgevoerd.

Voor het dak hebben wij gekozen voor watergedragen RWF HFO 11,5 Cm met een RD 5.0. In plaats van 11,5 cm hebben wij 14 cm laten spuiten (RD 6.0) en wij hebben in de kruipruimte gekozen voor RD 3.65.

Het aanbrengen van de vloerisolatie was met 1,5 uur gedaan. De dakisolatie daarentegen duurde ruim een halve dag. Daarnaast hebben wij de deuren voorzien van nieuwe tocht strips en hebben een aantal termopane en enkel glas ruiten vervangen voor HR++ glas.

Nu de gasprijzen exorbitant gestegen zijn en de koude periode al een poosje een feit is kan ik positief terugkijken op de gemaakte keuze.

Onze ervaringen zijn dat de woning (in tegenstelling tot eerst) gelijkmatig warm is. Geluid vanaf buiten is significant afgenomen en de energierekening (gas) is ook een stuk lager.

Het energie jaar duurt voor ons nog 2 weken en dan moet ik het contract verlengen. Voor degene die cijfers willen weten:

(niet helemaal representatief omdat de isolatie pas 3 maanden geleden geplaatst is.)

Het gebruik van gas was in 2020 totaal 1767m3 en nu (met nog 2 weken te gaan) 1611m3. Als ik het gemiddelde gas verbruik door trek dan zal ik op ca 1743m3 uitkomen. Maar kanttekening hierbij is dat 2021 behoorlijk kouder was dan 2020. De termijn manager van mijn energieleverancier geeft aan dat ik op dit ogenblik een besparing van 19% op het jaar bedrag heb gerealiseerd. En laten we eerlijk zijn: precies daar gaat het mij om.

Bedankt voor het meedenken en mochten er andere lezers zijn die vragen hebben dan weten jullie mij nu te vinden. :)
Pagina: 1