Toon posts:

Doppenset / algemene gereedschapset

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• jessevanhecke
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04 23:28
Hallo allen,

Ik ben mij ervan bewust dat er talloze forums zijn die bijna dezelfde vraag behandelen maar toch vind ik er nergens een antwoord tussen die mijn vraag beantwoordt.

Ik wil beginnen met het samenstellen van mijn eigen gereedschap en daarbij geldt zeker het welbekende "Goed gereedschap is het halve werk".

Ik wil beginnen met een doppenset aangezien ik het onderhoud aan mijn scooter zelf wil gaan uitvoeren maar ik zou de set ook het liefst zo uitgebreid mogelijk willen hebben zodat ik niet dezelfde klus 5 verschillende setjes heb met voor de helft hetzelfde gereedschap en voor de andere helft ander gereedschap wat ik wel nodig heb. Ook zou ik een setje steeksleutels en wellicht zelfs schroevendraaiers erbij zeer fijn vinden.

In mijn omgeving hoor ik alleen maar goeds over Gedore Red en hun sets zien er inderdaad veel belovend uit. Echter mis ik bij hun meest uitgebreide doppenset zaken als steeksleutels en vind ik de doppenset met steeksleutels, een hamer, schroevendraaiers, tangen weer te kaal op het gebied van doppen en ben ik zeer bang dat ik uiteindelijk alsnog onderdelen tekort ga komen.

Nu ben ik ook een set van Makita tegengekomen die eigenlijk aan al mijn eisen voldoet. Het bevat een boel doppen in verschillende soorten, bougiedoppen, heeft steeksleutels en ook allemaal bitjes voor op schroevendraaiers/boormachines. Dit lijkt mij dus ideaal!!
Ik vraag me alleen af wat de kwaliteit van Makita handgereedschap is vergeleken met Gedore red / misschien nog zelfs andere merken.

Op internet is hier helaas niks over te vinden dus daarom ben ik mijn eigen forum maar gestart.

Heeft iemand hier wellicht ervaring met deze merken?
Mijn budget zit tussen de 100 en 160 euro en het gaat om af en toe gebruik.
Mijn doel is om een zo compleet mogelijke gereedschapset te vinden waarbij ik niet 10 verschillende koffers erbij moet hebben als ik iets ga doen maar exact weet welke koffer ik voor een klus moet hebben

Gereedschapsets:
Makita:
https://www.coolblue.nl/p...88JpFJL85EUBoCtyEQAvD_BwE

Gedore red 1:
https://www.gereedschapce...js3-0Sd3XM0xoCEIQQAvD_BwE

Gedore red 2:
https://www.amazon.nl/GED...id=pla-488497081671&psc=1

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Red is de budgetlijn van Gedore. Alsnog geen slecht spul, maar het zit daardoor dichter bij Makita dan de Gedore Blue.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik heb die Makita set. Prima voor het gebruik. Gekocht bij HD tools dacht ik, scheelt nog eens 20 euro.

Klussen die ik ermee gedaan heb gingen prima (maar dat ging ook al prima met mijn oude gereedschap), ik wilde ook een alles-in-1 koffer.

Voor dat geld kun je je er geen buil aan vallen vind ik.

[Voor 49% gewijzigd door St@m op 11-01-2021 20:56]

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb de Gedore set1, en het is wat @pagani zegt, het is geen topspul, maar meer dan goed genoeg (is de prijs dan ook naar, een enkele ratel van facom is al bijna even duur als heel die set)

Maar voor af en toe gebruik, zoals ik hem vooral gebruik om aan auto's te kloten is het meer dan goed genoeg.

De Nederbelg !

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 15:08
Ik ben zeer te spreken oven Seneca;

https://valkenpower.com/s...-1-4-and-1-2-114-dlg.html

Prijs kwaliteit verhouding vind ik zeer sterk. Zeer fijn gereedschap dat heel professioneel aanvoelt. Ook heb ik veel van Gedore (professioneel)
Maar dit vind ik persoonlijk veel te duur.

Ik persoonlijk ben zeer groot fan van Seneca.

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:08
Ik zou deze vraag even in het gereedschapstopic stellen of daar even zoeken op Gedore red.
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Kijk ook even in deel 1 tm 4

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:29
Enorm veel informatie is ook te vinden in het topic Goed (auto)sleutelgereedschap

Goed (auto)sleutelgereedschap

Met het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 07:42
ik heb een set met bijna precies dezelfde inhoud als de makita ooit bij de aldi gekocht :X 5 jaar later na veel gebruik nog prima in orde. Dus of ik heb mazzel of voor gewoon normaal gebruik is elk setje eigenlijk wel goed
maar N=1 natuurlijk

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-06 19:02
ik sleutel al meer dan 20 jaar met mijn gedore set

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 12:50
De koffers zoals die door de TS genoemd worden zien er indrukwekkend uit maar ik vind het altijd een beetje jammer dat je dan ook gereedschap krijgt dat je nooit zult gebruiken.

Dat geldt bijvoorbeeld voor een aantal ring/steeksleutels en doppen. Moeren en bouten waar je bijvoorbeeld een sleutel 12, 14, 15 of 16 voor nodig hebt zal je niet gauw zien omdat deze maten bij de metrische bouten en moeren niet gebruikt worden. Maar deze sleutels zitten wel in de sets.

Ring/steelsleutels en doppen samen in een set is wel handig zodat je meedraaiende bouten of moeren tegen kunt houden. En een steeksleutel kan soms op plaatsen komen waar dit met een dop niet lukt.

Als je maar af en toe sleutelt en daarbij zelden of nooit vastgeroeste bouten en moeren tegenkomt die met heel veel kracht losgemaakt moeten worden dan zou ik niet de allerbeste topkwaliteit zoals Gedore Blue kopen. Zeker ook geen bouwmarktspul maar iets daar tussenin. Daar doe je er ook vele jaren mee.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Als je aan Japans spul sleutelt komt je toch redelijk vaak aparte sleutelmaten tegen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:01

MLLL

Palm Treo 650

guido66 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:12:
Als je aan Japans spul sleutelt komt je toch redelijk vaak aparte sleutelmaten tegen.
Het ironische is dat je juist aan japans spul niet veel hoeft te sleutelen, dat blijft gewoon heel _/-\o_

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37
Hazet ftw!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-06 14:22
guido66 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:12:
Zelfs de Japanse Philips schroeven zijn anders, vind daar maar eens een goede schroevendraaier voor..

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-06 15:20
Gereededschap is ontzettend duur en als je alles wilt hebben voor elke situatie dan zul je een volledige gevulde kist moeten kopen (a 1,5/2k euro) of meerdere setjes die je door de tijd heen opspaart zoals 90% van Nederland doet.

De gedore red set lijk mij voor jouw situatie het beste. je moet er wel rekening mee houden dat het om een scooter gaat dus je zult niet extreem vreemde doppen tegen komen.

Zoals bijvoorbeeld de E doppen in de Makita set die zie je vaker bij autos terugkomen. ook heb je weinig aan ~100 bitjes als je er maar 10 van zult gebruiken je moet Torx en inbus bitjes hebben dan kun je alles wel los krijgen en bij de Gedore red set krijg je ook nog een schroevendraaierset wat tangen en een hamer mocht dit allemaal niet genoeg zijn :+

het enige nadeel wat ik in deze set zie is dat ze een 1/4 en een 3/8 ratel hebben in plaats van de 1/2 ratel dit kan lastiger zijn als je zware moeren of bouten van bijvoorbeeld je wiel los wil maken. Voor puur doppen vind ik de makita set het best maar allround is de Gedore beter.

Steam: Evert

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
Koptelefoontje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:47:
[...]

Zelfs de Japanse Philips schroeven zijn anders, vind daar maar eens een goede schroevendraaier voor..
Omdat het ook geen Phillips is.

https://www.bol.com/nl/p/...UgiVPlQ9rq_UaAtgWEALw_wcB
(geen endorsment van dit product trouwen, gewoon de eerste de beste die ik vind)

[Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 12-01-2021 20:22]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

jvdr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:08:
De koffers zoals die door de TS genoemd worden zien er indrukwekkend uit maar ik vind het altijd een beetje jammer dat je dan ook gereedschap krijgt dat je nooit zult gebruiken.

Dat geldt bijvoorbeeld voor een aantal ring/steeksleutels en doppen. Moeren en bouten waar je bijvoorbeeld een sleutel 12, 14, 15 of 16 voor nodig hebt zal je niet gauw zien omdat deze maten bij de metrische bouten en moeren niet gebruikt worden. Maar deze sleutels zitten wel in de sets.

Ring/steelsleutels en doppen samen in een set is wel handig zodat je meedraaiende bouten of moeren tegen kunt houden. En een steeksleutel kan soms op plaatsen komen waar dit met een dop niet lukt.

Als je maar af en toe sleutelt en daarbij zelden of nooit vastgeroeste bouten en moeren tegenkomt die met heel veel kracht losgemaakt moeten worden dan zou ik niet de allerbeste topkwaliteit zoals Gedore Blue kopen. Zeker ook geen bouwmarktspul maar iets daar tussenin. Daar doe je er ook vele jaren mee.
Moet je eens een Honda kopen :P die zit vol 12-14-17-19 :P

De Nederbelg !

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor een scooter is proxxon ideaal en heel fijn gereedschap om mee te werken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:10
Ik heb de regel geleerd "Begin met een goedkoop setje, en vervang dat wat kapot gaat of niet lekker werkt."

Topkwaliteit gereedschap vind ik ook mooi maar voor 90% van de klussen is het overkill. Je zal vanzelf merken dat je sommige dingen eigenlijk nooit nodig hebt. Dan is het zonde als dat €50 extra gekost heeft.

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 12:50
Jellabie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Moet je eens een Honda kopen :P die zit vol 12-14-17-19 :P
Heb ik al gedaan! Een motor (ST 1300).

Ik sleutel er overigens zelf heel weinig aan. Maar op de momenten dat ik dit wel deed is het me niet opgevallen dat ik daar 'afwijkende' sleutels voor gebruikte. Maar je zal best gelijk hebben. :9

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 18:45
Ik zou zelf niet zo'n hele set kopen, maar per gereedschapssoort een set. In zo'n gereedschapsset zitten ook geen lange doppen, die bij motoren en scooters ook wel handig zijn, net als inbusdoppen.

Zelf heb ik een 3/8 doppensetje van Mannesmann (Greenline), die al 22 jaar goed voldoet. Zeker de eerste jaren gebruikte ik die voor alles wat ik aan mijn motor deed. Inmiddels heb ik ook een Mannesmann Premium doppenset. Die is wel duidelijk beter dan de Greenline.
OnTracK schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Omdat het ook geen Phillips is.

https://www.bol.com/nl/p/...UgiVPlQ9rq_UaAtgWEALw_wcB
(geen endorsment van dit product trouwen, gewoon de eerste de beste die ik vind)
Alleen zijn veel "JIS" schroevendraaiers helemaal geen JIS, maar PH met een ander stempeltje er op...

Als je zeker wilt weten dat ze goed passen, koop je Vessel:
https://www.autogereedsch...apanse-schroevendraaiers/

iRacing Profiel

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:44
Ik zweer bij het spul van Louis :)

https://m.louis.nl/artike...r_article_number=10003583

Zelf gebruik ik zo’n koffer al een jaar of 4, al ben ik niet zo’n fervent sleutelaar als mijn broer; die gebruikt hem ook al enkele jaren naar volle tevredenheid.

Zoals hierboven al genoemd, ging ik ook voor het principe, niet te duur een set kopen, en dan vervangen waar nodig. Alles is nog heel!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:01

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb de voorloper van deze set.
Heeft al aardig wat op zijn flikker gehad maar het blijft heel en eigenlijk zit alles er wel in wat je nodig hebt.
Die Makitaset is veel te uitgebreid, allleen die steeksleutels zijn wel handig. De Makitaset ligt in de gereedschapskar in de werkplaats de Ironside set in mijn werkbus

https://www.keller.nl/han...27-1-4-1-2-6-32mm-1871327
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee