Instantd schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:08:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen, ik nummer mijn vragen om het overzichtelijk te houden:
1.) Ben je tevreden van de snelheden?
2.) Welke converter gebruik je nu?
3.) Heb je zoals bovenstaande reacties problemen om bepaalde websites / diensten te bereiken?
4.) Gebruik je een 3rd party DNS of gebruik je RapidXS' DNS?
5.) Krijg je een vast IPV4 adres, of IPV6?
6.) Ik hoor geruchten dat men CGNAT gebruikt, klopt dit?
7.) Hoe ziet je opstelling er nu uit? Ga je rechtstreeks van de muur naar je converter en dan naar pfsense zonder een RapidXS router ertussen die je in bridge moet zetten?
Zijn er tweakers hier die een GPON to SFP oplossing gebruiken voor fiber in Belgie om bv een UDM Pro te gebruiken als eigen router?
Als er nog andere Belgen zijn die fiber via RapidXS of MultiFiber hebben, hoor ik ook graag jullie ervaringen!
(EDPnet en Proximus interesseren me minder, die bieden een gehandicapte versie aan tegen beperkte uploadsnelheden)
Zit al sinds 12/12/21 bij RapidXS (nederland), begin was inderdaad wat problemen kwa peering maar eigenlijk binnen een paar maanden heb ik daar nooit meer last van gehad.
1.) Ben je tevreden van de snelheden?
Ja, ik behaal eigenlijk wel 8/10 gevallen gewoon mijn volledige bandbreedte heel soms iets minder maar dan zit ik nog steeds rond 60/70% van mijn 1Gb snelheid.
2.) Welke converter gebruik je nu?
Ik heb eerst de ubiquiti unifi -loco gebruikt, kweste van Serienummer door e-mailen naar support van RapidXS en zij nemen de serienummer op in de centrale en dan werkt het.
Nu gebruik ik een custom XPON die in mijn unifi USG pro 4 zit, heb de serienummer en MAC gebruikt van mijn oude unfi media converter.
Wel moet je even kijken welke OLT profiel je moet gebruiken, ik dacht dat ik hem op een Huawei profiel heb gezet.
En met een 05 Fake OK
(voor meer info kwa welke xpon bruikbaar is en met welke software.
https://github.com/Anime4000/RTL960x )
3.) Heb je zoals bovenstaande reacties problemen om bepaalde websites / diensten te bereiken?
0.0 problemen
4.) Gebruik je een 3rd party DNS of gebruik je RapidXS' DNS?
Ik gebruik mijn eigen DNS server die ik zelf host, en als fallback de RapidXS DNS, de periode dat ik de DNS gebruikte van RapidXS nooit problemen gehad met trage nameservers, dit probleem had ik wel vaak bij T-mobile.
5.) Krijg je een vast IPV4 adres, of IPV6?
Je krijgt een vaste IPV4 adress, dacht ook tegenwoordig een IPV6 adress maar mijn kennis/kunde met IPV6 is nog zeer beperkt dus nooit naar gekeken.
6.) Ik hoor geruchten dat men CGNAT gebruikt, klopt dit?
Nee in iedergeval niet bij mij.
7.) Hoe ziet je opstelling er nu uit? Ga je rechtstreeks van de muur naar je converter en dan naar pfsense zonder een RapidXS router ertussen die je in bridge moet zetten?
Mijn opstelling dat ik rechtstreeks vanaf de muur naar mijn xpon gaat die direct in mijn unifi usg pro 4 zit