Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rostares
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:52
Hallo heren,

Ik ben voornemens om volgend jaar zonnepanelen aan te laten leggen op mijn huis/schuur/veranda. Op dit moment is mijn verbruik ongeveer 7500Kwh (Elektrische auto, en verwacht dit ook te blijven doen de komende jaren)

Op dit moment een 1 fase aansluiting, maar deze zou moeten worden omgezet naar 3 fasen.

De daken hebben zo goed als geen schaduw voor zover ik kan beoordelen over de dag genomen.

Ik ben zelf nog compleet nieuw op deze markt en ben nu offertes aan het opvragen om een idee te krijgen van de benodigde investering. Vragen die ik zo heb :

1. Lijkt mij niet nodig om optimizers te hebben en een omvormer die hiermee om kan gaan, of zie ik dit verkeerd?
2. Is het handig om zoveel mogelijk panelen te leggen (dit is dan verspreidt over 2 daken, betekend dus volgens mij of 2 omvormers of 1 lange kabel van het huis naar de schuur of andersom)?
3. Merk zonnepanelen zegt mij zo niets, als ik google is het volgens mij wel een bekende speler op de markt, maar heb geen beeld bij de kwaliteit.
4. Solaredge omvormer is alleen interessant wanneer je ook de bijbehorende optimizers gebruikt?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:44
Ik neem aan dat het noorden boven is op dat birds eye view?
In de ochtend ga je met een 3 fase SolarEdge omvormer wel optimiser clipping krijgen omdat je dan maar 6 panelen in de zon hebt. Niet zo efficient.
1. Lijkt mij niet nodig om optimizers te hebben en een omvormer die hiermee om kan gaan, of zie ik dit verkeerd?
Hier wordt het gedaan zodat panelen in 3 richtingen toch op 1 3 fase omvormer kunnen.
Zelf vind ik 2 enkelfase omvormers logischer.
2. Is het handig om zoveel mogelijk panelen te leggen (dit is dan verspreidt over 2 daken, betekend dus volgens mij of 2 omvormers of 1 lange kabel van het huis naar de schuur of andersom)?
Meer is beter, hoezo?
3. Merk zonnepanelen zegt mij zo niets, als ik google is het volgens mij wel een bekende speler op de markt, maar heb geen beeld bij de kwaliteit.
Ja is lastig, de laatste jaren is me weinig bekend van merken die echt slecht zijn.
4. Solaredge omvormer is alleen interessant wanneer je ook de bijbehorende optimizers gebruikt?
SolarEdge omvormer werkt zelfs alleen maar met optimisers.
Maar goed, die kunnen ook kapot en je zit met een vendor lock-in.

Wat dat betreft heb ik meer met string omvormers, die kun je namelijk vervangen door elk ander merk en je hebt geen optimisers op je dak die kapot kunnen.

Dan zou ik eerder iets doen zoals dit met 2 enkelfase omvormers. Helaas nog steeds wel met DC kabels om de twee groepen van 6 panelen op 1 omvormer te zetten.

Maar goed, als je die DC kabels niet wilt trekken kan het ook met een 5 kW enkelfase + 2 kW enkelfase. (maar dat is niet selectief, beetje grijs gebied)
Of met 3.6 kW + 2 kW + 2 kW

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Rostares
Dank je voor je reactie,
busscherski schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:52:
Ik neem aan dat het noorden boven is op dat birds eye view?
In de ochtend ga je met een 3 fase SolarEdge omvormer wel optimiser clipping krijgen omdat je dan maar 6 panelen in de zon hebt. Niet zo efficient.
Dat is correct, dat is inderdaad het noorden. Ik lees wat je schrijft, alleen valt bij mij het kwartje nog niet. Denk dat ik de materie even wat meer moet inlezen om de terminologie te begrijpen.
Hier wordt het gedaan zodat panelen in 3 richtingen toch op 1 3 fase omvormer kunnen.
Zelf vind ik 2 enkelfase omvormers logischer.

[...]
Waarom is dat logischer? Ik heb nu 1x 35a als aansluiting, naar wat ik heb begrepen moet dit hoe dan ook worden omgezet naar 3x25a
Meer is beter, hoezo?

[...]
Dacht dat teveel ook niet de bedoeling was, dit in verband met maximale wat je kan en mag terugleveren over een bepaalde aansluiting. Maar met 24 panelen zit ik hier nog niet aan begrijp ik.

Ja is lastig, de laatste jaren is me weinig bekend van merken die echt slecht zijn.
[...]

SolarEdge omvormer werkt zelfs alleen maar met optimisers.
Maar goed, die kunnen ook kapot en je zit met een vendor lock-in.

Wat dat betreft heb ik meer met string omvormers, die kun je namelijk vervangen door elk ander merk en je hebt geen optimisers op je dak die kapot kunnen.

Dan zou ik eerder iets doen zoals dit met 2 enkelfase omvormers. Helaas nog steeds wel met DC kabels om de twee groepen van 6 panelen op 1 omvormer te zetten.
[Afbeelding]

Maar goed, als je die DC kabels niet wilt trekken kan het ook met een 5 kW enkelfase + 2 kW enkelfase. (maar dat is niet selectief, beetje grijs gebied)
Of met 3.6 kW + 2 kW + 2 kW
Ik heb het idee dat de SolarEdge een beetje het neusje van de zalm is, en vraag me af, of ik dit nodig zal hebben. . Wat ik wel begrijp is dat doordat de panelen op 3 richtingen liggen het sowieso een goed idee is om met optimizers te werken?

En qua prijsvorming, is dit een redelijke prijs of zitten ze te hoog in de boom?

• busscherski
Dat is correct, dat is inderdaad het noorden. Ik lees wat je schrijft, alleen valt bij mij het kwartje nog niet. Denk dat ik de materie even wat meer moet inlezen om de terminologie te begrijpen.
SolarEdge is een uniek systeem. Iedere optimiser maakt van de +/- 30 V die hij krijgt van het paneel 0 tot 60 of 85 V (afhankelijk van hoeveel licht ieder paneel krijgt). De stroom is in de gehele string gelijk.
De optimisers stemmen onderling af hoeveel voltage ieder moet maken om samen aan +/- 700 V te komen die een 3 fase SE omvormer nodig heeft.
Als je maar 6 panelen in de zon hebt en de anderen krijgen geen direct zonlicht kan het voorkomen dat die 6 optimisers eigenlijk meer dan 60 of 85 V (afhankelijk van het type optimiser) uit zouden moeten sturen. Dat noem ik optimiser clipping. En op dat moment verlies je een stukje opbrengst van die 6 panelen. Uiteraard heeft een 85 V optimiser daar minder last van dan een 60 V optimiser.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Maar goed, die Longi panelen hebben hoge stroom (Isc: 11.2 A). Dan is keuze qua optimiser P401 (60 volt) of P505 (85 V). Die laatste is weer 25 euro duurder, en zover ik weet mag je die 2 types optimiser niet samen in een string gebruiken dus maakt het de hele opstelling weer 24 panelen * 25 euro = 600 euro duurder. (dan kun je beter het optimiser clipping verlies pakken).
Waarom is dat logischer? Ik heb nu 1x 35a als aansluiting, naar wat ik heb begrepen moet dit hoe dan ook worden omgezet naar 3x25a
Er is een richtlijn dat je max 5 kW onbalans tussen de fasen mag invoeden. (wordt niet gehandhaaft)
Zelf heb ik 7 kW aan omvormers hangen op een enkelfase aansluiting dus ik voldoe daar niet aan. Maar goed, laten we er even naar streven om er wel aan te voldoen.

Je kunt bijvoorbeeld je huidige aantal panelen aansluiten op 2 eigenlijk te kleine omvormers.

Bijvoorbeeld deze 2.4 en 2.6 kW omvormer (of 2 x 2.5 kW). Dan verlies je zo`n 4.3% van de jaaropbrengst. Maar de meerkosten voor overstappen naar een 3 fase aansluiting is meer dan 4,3% van wat een systeem met 2 enkelfase omvormers kost. (dus optimaal qua terugverdientijd)

Of 2 omvormers van samen 6 kW (tussenweg), dan verlies je 1.2% van je jaaropbrengst. (ter illustratie)

Of 2 van samen 7 kW, dan verlies je bijna niets.

Maar goed, als je veel vermogen teruglevert op 1 fase gaat het AC voltage omhoog. Bij 253 V moet de omvormer begrenzen of uitschakelen. Bij mij in de straat is het netvoltage niet zo hoog maar hoe het bij jou zit weet ik niet. Bij een 3 fase omvormer of 2 kleine enkelfase omvormers ieder op een eigen fase heb je daar minder last van.
Dacht dat teveel ook niet de bedoeling was, dit in verband met maximale wat je kan en mag terugleveren over een bepaalde aansluiting. Maar met 24 panelen zit ik hier nog niet aan begrijp ik.
Hoeveel er op een enkelfase aansluiting kan heb ik hierboven uiteengezet. Op een 3 x 25A aansluiting kan nog veel meer. Zoveel dak heb je denk ik niet.
Ik heb het idee dat de SolarEdge een beetje het neusje van de zalm is, en vraag me af, of ik dit nodig zal hebben.
Nee SolarEdge is een van de mogelijke oplossingen voor jouw geval waar je de panelen in 3 richtingen legt. 2 enkelfase string omvormers is ook een oplossing, en is goedkoper en daarnaast betrouwbaarder. Je levert dan alleen logging per paneel in. (maar goed, panelen zijn 10x betrouwbaarder dan optimisers)
Wat ik wel begrijp is dat doordat de panelen op 3 richtingen liggen het sowieso een goed idee is om met optimizers te werken?
Alleen als je perse een 3 fase omvormer wilt. Zelf zou ik kiezen voor 2 enkelfase omvormers zoals uit het screenshot.
En qua prijsvorming, is dit een redelijke prijs of zitten ze te hoog in de boom?
Geen belachelijke prijs voor SolarEdge maar zie mijn vorige post, er zit 2500 euro excl btw tussen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Rostares
Dank je hartelijk voor de uitgebreide reactie. Ik ga dit even rustig doorlezen.

[Voor 29% gewijzigd door Rostares op 01-01-2021 16:28]

• Rostares
Inmiddels de installateur gesproken.

1. De optimizers waren de verkeerde dit moest de P401 zijn, maar heb zelf het vermoeden dat de P404 een betere keuze is.
2. Er is nog ruimte om op de ZuidWest zijde nog een 10 tal panelen bij te leggen (dan wel nu dan wel in de toekomst)
3. Ik krijg nog een offerte met 3 SMA omvormers (per dakvlak en richting 1) om een vergelijk te maken. Ik kan dan mooi het verschil in investering afzetten tegen de aanschafprijs

Aan de ene kant neig ik naar de SolarEdge oplossing, omdat ik het vermoeden heb (mits goed geconfigureerd) dit systeem in mijn installatie de beste oplossing is. Maar het moet zich wel vertalen in een hoger rendement in plusminus 5 jaar.

Heb inmiddels ook nog 2 andere installateurs aangeschreven om een vergelijk te maken. En dan binnenkort maar de knoop doorhakken.

• busscherski
1. Nee P404 is niet compatibel met panelen met Isc hoger dan 11 A.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Maar goed, met een 3 fase Solaredgeomvormer ga je sochtens hier last van krijgen. P505 is dan geen overbodige luxe. (per stuk ongeveer 25 euro duurder dan P401).
Als je toch graag 3 fase SolarEdge wilt zou ik denk ik liever panelen kiezen die compatibel zijn met P404 optimisers.
Of passen er misschien nog wat extra panelen richting zuidoost? Dat helpt ook tegen optimiser clipping.

2. Ik snap de richtingen niet meer, kun je een plaatje van recht boven maken met alle panelen ingetekend?

3. Waarom niet 2 omvormers zoals ik heb voorgerekend? 1 omvormer per 12 panelen.
Aan de ene kant neig ik naar de SolarEdge oplossing, omdat ik het vermoeden heb (mits goed geconfigureerd) dit systeem in mijn installatie de beste oplossing is. Maar het moet zich wel vertalen in een hoger rendement in plusminus 5 jaar.
Ik zou niet weten hoe je met SolarEdge meer verdient dan met een string omvormer, je hebt weinig schaduw. Daarnaast kan er aan SolarEdge meer kapot dan aan een string omvormer.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Nu online
Ons systeem van mei 2015 :
  • SolarEdge 4000 omvormer
  • Met 15x P300 optimizers (25 jaar garantie)
  • Voor 15x NSP Solar polykristallijn 255Wp
Opmerkingen:
  • 1x P300 was een DOA : Is uiteraard snel vervangen.
  • Optimizers noodzakelijk ivm schaduw door bomen.
  • Gerealiseerde opbrengst komt overeen met gemodelleerde opbrengst: ~3200kWh/jaar.
  • Verder geen problemen.

• Rostares
busscherski schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:56:
1. Nee P404 is niet compatibel met panelen met Isc hoger dan 11 A.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Maar goed, met een 3 fase Solaredgeomvormer ga je sochtens hier last van krijgen. P505 is dan geen overbodige luxe. (per stuk ongeveer 25 euro duurder dan P401).
Als je toch graag 3 fase SolarEdge wilt zou ik denk ik liever panelen kiezen die compatibel zijn met P404 optimisers.
Of passen er misschien nog wat extra panelen richting zuidoost? Dat helpt ook tegen optimiser clipping.

2. Ik snap de richtingen niet meer, kun je een plaatje van recht boven maken met alle panelen ingetekend?

3. Waarom niet 2 omvormers zoals ik heb voorgerekend? 1 omvormer per 12 panelen.

[...]

Ik zou niet weten hoe je met SolarEdge meer verdient dan met een string omvormer, je hebt weinig schaduw. Daarnaast kan er aan SolarEdge meer kapot dan aan een string omvormer.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Bovenstaande de Googlemaps foto. Boven is het noorden.

1. aha, dan heb ik nog wat over het hoofd gezien, ik dacht dat ik met name naar de maximale uitgangsspanning moest kijken. Maar heb daarbij dit over het hoofd gezien. Dan zal de installateur wel de P401 adviseren. Komt alleen het andere probleem weer naar voren dat dan in de richting zuidoost te weinig panelen liggen.

2. Plaatje toegevoegd, denk dat ik het zelf ook niet duidelijker heb gemaakt. Ik was namelijk in de overtuiging dat de hoek waarin de panelen liggen (die op Zuid west) ook van invloed is op de keuze van optimizers.

3. Als ik het goed begrijp kunnen dus de panelen die op de veranda liggen op zuid west en die op het huis liggen op zuid oost op 1 omvormer (als je met 2 omvormers werkt?)

4. Ik denk dat op het huis zelf nog wel plaats is voor 6 panelen (of meer), het ziet er alleen dan niet meer uit qua aanzicht (maar dat is toch al niet het geval ;-) ) zou dat wellicht het probleem direct oplossen, of is een andere verdeling beter?

De reden om voor SolarEdge te kiezen is puur dat ik in de veronderstelling was dat door de verschillende richtingen en hoeken het noodzakelijk zou zijn. Maar als ik hetzelfde resultaat behaal door de panelen in 2 groepen te zetten met 2 omvormers (waardoor ik flexibeler ben) en uiteindelijk ook goedkoper, dan vindt ik dit ook prima natuurlijk. Dat de installateur de panelen kan uitlezen op afstand is allemaal mooi, maar met die SMA kom ik ook een aardig eind wat betreft monitoring prive lijkt mij.

• busscherski
1. aha, dan heb ik nog wat over het hoofd gezien, ik dacht dat ik met name naar de maximale uitgangsspanning moest kijken. Maar heb daarbij dit over het hoofd gezien. Dan zal de installateur wel de P401 adviseren. Komt alleen het andere probleem weer naar voren dat dan in de richting zuidoost te weinig panelen liggen.
Ja de max uitgangsspanning heb je in jouw geval liever 85 V dan 60 V, maar goed met panelen met een Isc > 11 A krijg je dan dure P505 optimisers. (of stiekem toch P404 maar dan opereren ze buiten hun spec)
2. Plaatje toegevoegd, denk dat ik het zelf ook niet duidelijker heb gemaakt. Ik was namelijk in de overtuiging dat de hoek waarin de panelen liggen (die op Zuid west) ook van invloed is op de keuze van optimizers.
De helling maakt wel uit. Het gaat er alleen om dat je geen klein aantal panelen hebt dat zon heeft terwijl de rest dat niet of nauwelijks heeft. Vandaar dat alleen de ZO panelen een issue zijn.
3. Als ik het goed begrijp kunnen dus de panelen die op de veranda liggen op zuid west en die op het huis liggen op zuid oost op 1 omvormer (als je met 2 omvormers werkt?)
Ja dat is wat ik vrijdag heb voorgerekend, zelfs met een winkelmandje erbij.
busscherski in "Advies zonnepanelen"
4. Ik denk dat op het huis zelf nog wel plaats is voor 6 panelen (of meer), het ziet er alleen dan niet meer uit qua aanzicht (maar dat is toch al niet het geval ;-) ) zou dat wellicht het probleem direct oplossen, of is een andere verdeling beter?
Met 6 panelen richting zuidoost en P401 optimisers icm 3 fase SolarEdge werkt het uiteraard wel maar niet optimaal. De makkelijkste optie om het wel optimaal te krijgen is inderdaad om een paar panelen extra richting zuidoost te hangen, met 10 stuks ben je er wel. (als je toch al extra geld uitgeeft aan SolarEdge zou ik het graag optimaal werkend hebben)
De reden om voor SolarEdge te kiezen is puur dat ik in de veronderstelling was dat door de verschillende richtingen en hoeken het noodzakelijk zou zijn. Maar als ik hetzelfde resultaat behaal door de panelen in 2 groepen te zetten met 2 omvormers (waardoor ik flexibeler ben) en uiteindelijk ook goedkoper, dan vindt ik dit ook prima natuurlijk. Dat de installateur de panelen kan uitlezen op afstand is allemaal mooi, maar met die SMA kom ik ook een aardig eind wat betreft monitoring prive lijkt mij.
Zie mijn post van vrijdag. Voordeel is ook dat je niet met een vendor lock-in zit en je minder hebt dat kapot kan.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hoeveel schaduw ga je krijgen van die dakkapel? Ik heb een vergelijkbare situatie waarbij ik verschillende oriëntaties heb (plat dak + schuin dak), met daarnaast in de niet-piek-uren wat schaduw op enkele panelen van een dakkapel. En ik ben erg blij met SolarEdge. Met zoveel verschillende "invloeden" en een gebrek aan uniformiteit heb ik het idee dat SolarEdge erg goed werkt. Ik merk dat aan het grote verschil in de individuele opbrengsten van mijn panelen. Ik denk dat dat bij jou ook goed kan uitpakken.

Daarbij komt nog eens dat, als de prijs in de TS klopt en dit inclusief optimizers is, je best wel een goede prijs hiervoor hebt, gezien alle werkzaamheden.

Over het uitvalpercentage van optimizers is veel geschreven en veel geklaagd, en mijn idee is dat het in de afgelopen jaren minder is geworden. Trouwens, ik neem daarbij aan dat je installateur deze gratis komt vervangen als er eentje kapot gaat, want daar krijgen ze een vergoeding van SE voor (zo is het mij verteld). Dus zolang je installateur niet failliet gaat, zit je nog goed.

Dit met een kleine disclaimer dat er geen goede vergelijkingsgegevens bestaan tussen wat een SE-systeem oplevert ten opzichte van een stringomvormer met schaduwmanagement. Dus ik kan je alleen op basis van mijn situatie, mijn ervaringen geven.

• Rostares
busscherski schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Ja de max uitgangsspanning heb je in jouw geval liever 85 V dan 60 V, maar goed met panelen met een Isc > 11 A krijg je dan dure P505 optimisers. (of stiekem toch P404 maar dan opereren ze buiten hun spec)
Duidelijk.

[...]
De helling maakt wel uit. Het gaat er alleen om dat je geen klein aantal panelen hebt dat zon heeft terwijl de rest dat niet of nauwelijks heeft. Vandaar dat alleen de ZO panelen een issue zijn.
Dus zoals verderop genoemd als ik ipv 6 panelen er 10 op ZO neerleg, dan is het probleem weg? Wat wel een punt is wat @RoD aangeeft dat later op de middag er wel schaduw ontstaat van de dakkapel die er naast zit.

[...]
Ja dat is wat ik vrijdag heb voorgerekend, zelfs met een winkelmandje erbij.
busscherski in "Advies zonnepanelen"
Heb even een berekening gemaakt, en zover ik kan zien scheelt het inderdaad 2000 eur (ongeveer) als ik voor een conventioneel systeem ga, en dan door een niet bekende installateur. Nu hecht ik wel waarde aan een goede service, maar dat moet qua prijs niet te ver uit elkaar gaan liggen.

[...]
Met 6 panelen richting zuidoost en P401 optimisers icm 3 fase SolarEdge werkt het uiteraard wel maar niet optimaal. De makkelijkste optie om het wel optimaal te krijgen is inderdaad om een paar panelen extra richting zuidoost te hangen, met 10 stuks ben je er wel. (als je toch al extra geld uitgeeft aan SolarEdge zou ik het graag optimaal werkend hebben)
Dat zou dan nog een goede optie zijn, meer panelen is altijd beter lijkt mij :-)

[...]

Zie mijn post van vrijdag. Voordeel is ook dat je niet met een vendor lock-in zit en je minder hebt dat kapot kan.
[/quote]

• Rostares
RoD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:36:
Hoeveel schaduw ga je krijgen van die dakkapel? Ik heb een vergelijkbare situatie waarbij ik verschillende oriëntaties heb (plat dak + schuin dak), met daarnaast in de niet-piek-uren wat schaduw op enkele panelen van een dakkapel. En ik ben erg blij met SolarEdge. Met zoveel verschillende "invloeden" en een gebrek aan uniformiteit heb ik het idee dat SolarEdge erg goed werkt. Ik merk dat aan het grote verschil in de individuele opbrengsten van mijn panelen. Ik denk dat dat bij jou ook goed kan uitpakken.

Daarbij komt nog eens dat, als de prijs in de TS klopt en dit inclusief optimizers is, je best wel een goede prijs hiervoor hebt, gezien alle werkzaamheden.

Over het uitvalpercentage van optimizers is veel geschreven en veel geklaagd, en mijn idee is dat het in de afgelopen jaren minder is geworden. Trouwens, ik neem daarbij aan dat je installateur deze gratis komt vervangen als er eentje kapot gaat, want daar krijgen ze een vergoeding van SE voor (zo is het mij verteld). Dus zolang je installateur niet failliet gaat, zit je nog goed.

Dit met een kleine disclaimer dat er geen goede vergelijkingsgegevens bestaan tussen wat een SE-systeem oplevert ten opzichte van een stringomvormer met schaduwmanagement. Dus ik kan je alleen op basis van mijn situatie, mijn ervaringen geven.
Dank je voor je reactie,

Ik denk dat de dakkapel inderdaad wel een schaduw gaat opleveren waar de panelen onder gaan vallen. Dakkapel is vrij groot (meer een dakopbouw) dus heeft wel invloed.

Ik heb nog 2 aanvragen lopen en ga dan een keuze maken. Is denk ik niet zinvol om er 10tallen te laten komen.

Wat ik heb begrepen is een prijs van €1,21 per wp in de btw. En dat dit redelijk netjes is.

• RoD
  • Niet online

RoD

Rostares schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Dank je voor je reactie,

Ik denk dat de dakkapel inderdaad wel een schaduw gaat opleveren waar de panelen onder gaan vallen. Dakkapel is vrij groot (meer een dakopbouw) dus heeft wel invloed.

Ik heb nog 2 aanvragen lopen en ga dan een keuze maken. Is denk ik niet zinvol om er 10tallen te laten komen.

Wat ik heb begrepen is een prijs van €1,21 per wp in de btw. En dat dit redelijk netjes is.
Ik zat met mijn installatie op 0.97 per WP excl btw, maar ik heb nog iets meer WP (bijna 10k). Misschien aardig vergelijkingsmateriaal, al waren bij mij aanpassingen aan de meterkast niet nodig.

• Rostares
RoD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Ik zat met mijn installatie op 0.97 per WP excl btw, maar ik heb nog iets meer WP (bijna 10k). Misschien aardig vergelijkingsmateriaal, al waren bij mij aanpassingen aan de meterkast niet nodig.
Oh ja, dan zit dit iets hoger. Maar nog steeds een nette prijs denk ik zo.

Weer een hoop zinvolle informatie verkregen.

• busscherski
Dus zoals verderop genoemd als ik ipv 6 panelen er 10 op ZO neerleg, dan is het probleem weg?
Ja dan is het probleem weg en produceren die 6 10 panelen richting zuidoost ook in de vroege ochtend optimaal.
Dat zou dan nog een goede optie zijn, meer panelen is altijd beter lijkt mij :-)
Ja
Ja netjes voor een SolarEdge systeem. Alsnog zou het niet mijn keuze zijn maar ik kan wel begrijpen dat het wel jouw keuze is.

• Rostares
Even een update.

A.s. maandag krijg ik een andere adviseur op bezoek.

Heb even wat zitten spelen in SunnyDesign en kan volgens mij :

9x ZW 44 graden
6x ZW 13 graden

15x ZO 43 graden

Neig steeds meer naar een conventioneel systeem om naar wat ik heb gelezen een SE systeem meer baat heeft bij veel zachte schaduwen en daar heb ik geen last van voor zover ik nu kan beoordelen.

Maar ik wacht het advies van maandag even af, als ik zo lees moet de prijs ook wel een stuk lager kunnen. In ieder geval proberen zoveel mogelijk panelen te leggen, dat is voor zover ik nu kan zien altijd voordeliger dan wel/geen optimizers enz.

• RoD
  • Niet online

RoD

Rostares schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:56:
Even een update.

A.s. maandag krijg ik een andere adviseur op bezoek.

Heb even wat zitten spelen in SunnyDesign en kan volgens mij :

9x ZW 44 graden
6x ZW 13 graden

15x ZO 43 graden

Neig steeds meer naar een conventioneel systeem om naar wat ik heb gelezen een SE systeem meer baat heeft bij veel zachte schaduwen en daar heb ik geen last van voor zover ik nu kan beoordelen.

Maar ik wacht het advies van maandag even af, als ik zo lees moet de prijs ook wel een stuk lager kunnen. In ieder geval proberen zoveel mogelijk panelen te leggen, dat is voor zover ik nu kan zien altijd voordeliger dan wel/geen optimizers enz.
Waarom zou je alleen baat hebben bij zachte schaduwen? Ik heb als een paneel vol in de schaduw ligt juist veel baat van het systeem, aangezien de rest dan op volle toeren blijft draaien.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19:08
omdat andere schaduw managment string systemen goed om kunnen gaan met harde schaduw is er weinig meerwaarde. (uiteraard wel afhankelijk van hoe die schaduw exact de panelen raakt.
maar met behulp van de bypasediodes heb je dan al een heel behoorlijk systeem wat verlies kan minimaliseren
ja SE kan het nog iets beter, maar die verschillen zijn niet zo groot als doorgaans wordt beweerd en makkelijk te compenseren met een doorgaans goedkoper extra paneel.

Stel je hebt een geval waar 6 cellen last hebben van schaduw dan zal de bypase diode 1/3 van het paneel uitschakelen en blijft de rest gewoon lekker draaien (wel op 10 volt minder), wat wil zeggen dat er bij een 60 cellen paneel 20 cellen niets meer doen. SE heeft dan dus alleen nog het voordeel dat 14 cellen wel mee blijven doen. echter is de meerprijs voor die 14 cellen vaak wat hoog en niet in verhouding tot de extra opbrengst.

• Rostares
Inmiddels een 2e adviseur op bezoek gehad. Uitgebreid advies en uiteindelijk 3 offertes ontvangen.

Ook hij gaf aan dat het dak van het woonhuis het meest problematisch is. Hiervoor is het eigenlijk noodzakelijk om volgens hem voor een systeem met Optimizers te gaan. Zijn voorkeur ging hierbij uit naar een EnPhase systeem. Daarnaast zou een SolarEdge ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, maar een SMA systeem wilde die eigenlijk niet leggen omdat hij daar niet achter stond/staat.

Wel is het legplan aangepast t.o.v. het uitgangspunt in de de openingspost
  • 9x Longi 360w op ZW 43grad (schuur)
  • 6x Longi 360w op ZW 13grad (veranda)
  • 2x Longi 360w op ZO 13 grad (dakkapellen)
  • 11x Longi 360w op ZO 45 grad (dak woonhuis)
Ik heb de afgelopen dagen de schaduw een beetje in de gaten gehouden en kom in deze tijd van het jaar tot de volgende conclusie
  • Op het dak van de schuur heb ik later op middag op meer dan 3 panelen schaduw (gedeeltelijk tot volledig)
  • Op het dak van het woonhuis heb ik later op de dag op minimaal 2 panelen schaduw (gedeeltelijk tot volledig)
Als ik de voorstellen bekijk dan kost de Enphase €1500.- meer voor relatief weinig/geen extra opbrengst t.o.v. de SolarEdge. Mijn inziens valt deze optie dus af.

De SolarEdge of de SMA variant zou dan de overblijvende optie zijn.

Bij de SE zijn ze uitgegaan van de SE8K en P401 optimizers.

Voor de SMA gaan ze uit van een 5.0 en 4.0.

Op basis van de informatie die ik hier lees, zou ik de volgende conclusies trekken.
  1. Indien een SE systeem dan minimaal de P404 optimizers (met 3 fase omvormer) indien de panelen erop passen, of anders de P505 met deze aantal panelen en richtingen/hoeken.
  2. Indien stringomvormer, zijn volgens mij de 4.0 en 5.0 wellicht te zwaar voor het aantal panelen? Volgens mij kan het rendement wat hoger ?
  3. Het dak is hierna helemaal vol. Past niets meer bij. Dus hoef geen rekening te houden met eventuele toekomstige uitbreiding.
Ik zit eigenlijk niet te wachten om nog veel meer adviseurs te laten komen, maar mocht iemand nog een goede optie weten in de regio stedendriehoek (Apeldoorn-Zutphen-Deventer) of 1 die ook in dit gebied installeert dan hou ik mij aanbevolen.

Wellicht is SE de beste optie, maar krijg iets teveel het idee van 'verkooppraat' , maar dat weten ze in ieder geval erg overtuigend te brengen :-)

• busscherski
Indien een SE systeem dan minimaal de P404 optimizers (met 3 fase omvormer) indien de panelen erop passen, of anders de P505 met deze aantal panelen en richtingen/hoeken.
Zoals ik al eerder schreef, die Longi panelen zijn niet compatible met P404. Je hebt de keuze tussen P401 en P505.
Omdat je nu een wat groter aantal panelen hebt zou het denk ik met P401's wel goed werken. De meerprijs van 14.50 euro (Winkelman) lijkt me in dit geval P505 niet waard.
Indien stringomvormer, zijn volgens mij de 4.0 en 5.0 wellicht te zwaar voor het aantal panelen? Volgens mij kan het rendement wat hoger ?
Met een string omvormer zou ik die 2 panelen op de dakkapel weg laten.
Het woonhuis kan dan prima met een 3680 W enkelfase omvormer.
De schuur kan ook lichter, hoeveel precies zou ik kunnen simuleren.
Een lichtere omvormer heeft geen effect op de efficientie, het is vooral marginaal beter qua aanschafprijs, bekabeling, netbelasting en in geval van een 3680 W omvormer is het leuk als je die selectief kunt aansluiten. 3 fase stringomvormer zou ik niet doen met string lengte 6 panelen.

SE wordt veel te vaak aangeboden in situaties waar het niet nodig is, maar hier biedt het wel toegevoegde waarde.

• Rostares
busscherski schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:30:
[...]

Zoals ik al eerder schreef, die Longi panelen zijn niet compatible met P404. Je hebt de keuze tussen P401 en P505.
Omdat je nu een wat groter aantal panelen hebt zou het denk ik met P401's wel goed werken. De meerprijs van 14.50 euro (Winkelman) lijkt me in dit geval P505 niet waard.

[...]

Met een string omvormer zou ik die 2 panelen op de dakkapel weg laten.
Het woonhuis kan dan prima met een 3680 W enkelfase omvormer.
De schuur kan ook lichter, hoeveel precies zou ik kunnen simuleren.
Een lichtere omvormer heeft geen effect op de efficientie, het is vooral marginaal beter qua aanschafprijs, bekabeling, netbelasting en in geval van een 3680 W omvormer is het leuk als je die selectief kunt aansluiten. 3 fase stringomvormer zou ik niet doen met string lengte 6 panelen.

SE wordt veel te vaak aangeboden in situaties waar het niet nodig is, maar hier biedt het wel toegevoegde waarde.
Inmiddels de kogel (bijna) door de kerk.

Optie 1

2x SMA 4.0

14 panelen op ZW op 2 dakvlakken (20 en 35 hoek)
11 panelen op ZO op 1 dakvlak (48/50 hoek)
(3 panelen op ZO op uitbouw (20 graden hoek)

Die laatste 3 meer in de trend van, alles volleggen. Zijn makkelijk bereikbaar. En dakvlak wordt niet gebruikt.

Kom dan op €0,86 per wp €8700 .- excl.btw

optie 2
Zelfde opstelling
Alleen DGMEC panelen ipv Longhi (geen idee welke beter zijn, zijn hetzelfde wp)
SE8K omvormer
P401 Optimizers

€0,95 per wp €9500.- excl.btw

Prijsverschil is wel een stuk minder geworden, allebei de aanbieders willen graag de deal sluiten :-). Qua gimmicks is SE natuurlijk wel helemaal hip. Maar zover ik kan beoordelen zal ik het prijsverschil wellicht pas na een jaar of 10+ terugverdienen. Daarnaast denk ik dat er over 10 jaar wel meer ontwikkeling zit in deze technologie en zit ik met SE meer gebonden aan 1 systeem.

Oftewel, volgens mij moet ik dat prijsverschil maar steken in een nieuwe tv, en gaan voor de good old string oplossing.

Mocht ik nog iets compleet over het hoofd zien dan hoor ik het graag.

• busscherski
Ik snap de string indeling niet helemaal. Kun je uitleggen welke panelen op welke omvormer komen? En welke richting en hoek?

[Voor 3% gewijzigd door busscherski op 06-04-2021 22:56]

• Rostares
Het idee was (maar meer geleid door de tool van SMA)

Omvormer 1
1x6 ZW 18-20 hoek Plat dak veranda
1x8 ZW 35 hoek Schuur tuin
op 1 omvormer

Omvormer 2
1x 11 ZO 48-50 hoek op dak woonhuis

En dan nog de twijfel of en hoe de 3 op het platte dak op het woonhuis nog iets toevoegen
3 ZO 20 hoek op woonhuis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Een string omvormer werkt niet met 3 van die panelen per string.
Ze zouden wel bij in een andere string kunnen met bijna dezelfde richting maar dat is een flink stuk minder efficiënt.

Oplossing 1: die 3 panelen weglaten of vervangen door panelen met hoog voltage. Dus 3 Panasonic of Sunpower panelen leggen, dat kan wel op een eigen input van een string omvormer. Nadeel is dat veel installateurs geen Panasonic of Sunpower hebben.
Oplossing 2: SolarEdge

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rostares
busscherski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:00:
Een string omvormer werkt niet met 3 van die panelen per string.
Ze zouden wel bij in een andere string kunnen met bijna dezelfde richting maar dat is een flink stuk minder efficiënt.

Oplossing 1: die 3 panelen weglaten of vervangen door panelen met hoog voltage. Dus 3 Panasonic of Sunpower panelen leggen, dat kan wel op een eigen input van een string omvormer. Nadeel is dat veel installateurs geen Panasonic of Sunpower hebben.
Oplossing 2: SolarEdge
Duidelijk.. Dus gewoon die 3 panelen laten voor wat het is.

• Rostares
Dan wordt het dus deze opbouw.

Volgens mij heb ik dan de beste verdeling qua rendement.

[Voor 16% gewijzigd door Rostares op 07-04-2021 21:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Die eerste omvormer zou ik absoluut als 3680 W model kiezen. Dat levert op jaarbasis evenveel op maar is makkelijker qua afzekeren en AC kabel.

• Rostares
busscherski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:32:
Die eerste omvormer zou ik absoluut als 3680 W model kiezen. Dat levert op jaarbasis evenveel op maar is makkelijker qua afzekeren en AC kabel.
Da's een goede. Scheelt weer net wat in de aanschaf.

• busscherski
Bij die tweede zou je het ook kunnen overwegen, even met Sunnydesign berekenen hoeveel opbrengst je dat kost.

• Rostares
busscherski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:38:
Bij die tweede zou je het ook kunnen overwegen, even met Sunnydesign berekenen hoeveel opbrengst je dat kost.
Hij geeft aan dat het teveel panelen zijn. Maar misschien heb ik de verhouding niet goed.

A = 6 panelen
B = 8 panelen

• busscherski
Ik denk dat er iets mis gaat ja. Post eens een screenshot.

• Rostares
Aha ik zie het al. Ik werd op het verkeerde been gezet door de uitroeptekens.

Zover ik kan zien scheelt mij dit 0,7% op jaarbasis?

• busscherski
Dat mag gewoon.
Deze waarschuwing betekent alleen dat je nu 4441 kWh opwekt ipv 4466 kWh per jaar.
Het verschil tussen het 3.68 kW en het 4 kW model is dus 25 kWh per jaar.
Ik zou denk ik het 3.68 kW model hangen.

• Rostares
busscherski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:54:
Dat mag gewoon.
Deze waarschuwing betekent alleen dat je nu 4441 kWh opwekt ipv 4466 kWh per jaar.
Het verschil tussen het 3.68 kW en het 4 kW model is dus 25 kWh per jaar.
Ik zou denk ik het 3.68 kW model hangen.
Ik ga het eventjes overleggen, wat ik begrijp heeft dit de volgende voordelen :

1. Kan selectief afzekeren ?
2. Bekabeling kan minder zwaar worden uitgevoerd?
3. Nog andere zaken?

Bedankt voor alle adviezen btw!

[Voor 3% gewijzigd door Rostares op 07-04-2021 21:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ja vooral 1.
2 ook, maar de bekabeling leg ik als het kan het liefst een maatje groter dan het minimum. Liefst 3x4 mm2 dus. Uiteindelijk verdien je die meerkosten terug, en het scheelt veel in geval het netvoltage hoog is.
3 lagere aanschafprijs
4 lagere netbelasting, dus net iets minder snel last van te hoog netvoltage (scheelt niet veel)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rostares
busscherski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:59:
Ja vooral 1.
2 ook, maar de bekabeling leg ik als het kan het liefst een maatje groter dan het minimum. Liefst 3x4 mm2 dus. Uiteindelijk verdien je die meerkosten terug, en het scheelt veel in geval het netvoltage hoog is.
3 lagere aanschafprijs
4 lagere netbelasting, dus net iets minder snel last van te hoog netvoltage (scheelt niet veel)
Top!

Bekabeling wilde ik sowieso niet op besparen. Dus inderdaad minimaal 4mm.

Deze week klap erop!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True