Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:43
Ons systeem van mei 2015 :
  • SolarEdge 4000 omvormer
  • Met 15x P300 optimizers (25 jaar garantie)
  • Voor 15x NSP Solar polykristallijn 255Wp
Opmerkingen:
  • 1x P300 was een DOA : Is uiteraard snel vervangen.
  • Optimizers noodzakelijk ivm schaduw door bomen.
  • Gerealiseerde opbrengst komt overeen met gemodelleerde opbrengst: ~3200kWh/jaar.
  • Verder geen problemen.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:35
1. aha, dan heb ik nog wat over het hoofd gezien, ik dacht dat ik met name naar de maximale uitgangsspanning moest kijken. Maar heb daarbij dit over het hoofd gezien. Dan zal de installateur wel de P401 adviseren. Komt alleen het andere probleem weer naar voren dat dan in de richting zuidoost te weinig panelen liggen.
Ja de max uitgangsspanning heb je in jouw geval liever 85 V dan 60 V, maar goed met panelen met een Isc > 11 A krijg je dan dure P505 optimisers. (of stiekem toch P404 maar dan opereren ze buiten hun spec)
2. Plaatje toegevoegd, denk dat ik het zelf ook niet duidelijker heb gemaakt. Ik was namelijk in de overtuiging dat de hoek waarin de panelen liggen (die op Zuid west) ook van invloed is op de keuze van optimizers.
De helling maakt wel uit. Het gaat er alleen om dat je geen klein aantal panelen hebt dat zon heeft terwijl de rest dat niet of nauwelijks heeft. Vandaar dat alleen de ZO panelen een issue zijn.
3. Als ik het goed begrijp kunnen dus de panelen die op de veranda liggen op zuid west en die op het huis liggen op zuid oost op 1 omvormer (als je met 2 omvormers werkt?)
Ja dat is wat ik vrijdag heb voorgerekend, zelfs met een winkelmandje erbij.
busscherski in "Advies zonnepanelen"
4. Ik denk dat op het huis zelf nog wel plaats is voor 6 panelen (of meer), het ziet er alleen dan niet meer uit qua aanzicht (maar dat is toch al niet het geval ;-) ) zou dat wellicht het probleem direct oplossen, of is een andere verdeling beter?
Met 6 panelen richting zuidoost en P401 optimisers icm 3 fase SolarEdge werkt het uiteraard wel maar niet optimaal. De makkelijkste optie om het wel optimaal te krijgen is inderdaad om een paar panelen extra richting zuidoost te hangen, met 10 stuks ben je er wel. (als je toch al extra geld uitgeeft aan SolarEdge zou ik het graag optimaal werkend hebben)
De reden om voor SolarEdge te kiezen is puur dat ik in de veronderstelling was dat door de verschillende richtingen en hoeken het noodzakelijk zou zijn. Maar als ik hetzelfde resultaat behaal door de panelen in 2 groepen te zetten met 2 omvormers (waardoor ik flexibeler ben) en uiteindelijk ook goedkoper, dan vindt ik dit ook prima natuurlijk. Dat de installateur de panelen kan uitlezen op afstand is allemaal mooi, maar met die SMA kom ik ook een aardig eind wat betreft monitoring prive lijkt mij.
Zie mijn post van vrijdag. Voordeel is ook dat je niet met een vendor lock-in zit en je minder hebt dat kapot kan.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Een string omvormer werkt niet met 3 van die panelen per string.
Ze zouden wel bij in een andere string kunnen met bijna dezelfde richting maar dat is een flink stuk minder efficiënt.

Oplossing 1: die 3 panelen weglaten of vervangen door panelen met hoog voltage. Dus 3 Panasonic of Sunpower panelen leggen, dat kan wel op een eigen input van een string omvormer. Nadeel is dat veel installateurs geen Panasonic of Sunpower hebben.
Oplossing 2: SolarEdge

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 24-07 22:58
busscherski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:00:
Een string omvormer werkt niet met 3 van die panelen per string.
Ze zouden wel bij in een andere string kunnen met bijna dezelfde richting maar dat is een flink stuk minder efficiënt.

Oplossing 1: die 3 panelen weglaten of vervangen door panelen met hoog voltage. Dus 3 Panasonic of Sunpower panelen leggen, dat kan wel op een eigen input van een string omvormer. Nadeel is dat veel installateurs geen Panasonic of Sunpower hebben.
Oplossing 2: SolarEdge
Duidelijk.. Dus gewoon die 3 panelen laten voor wat het is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Die eerste omvormer zou ik absoluut als 3680 W model kiezen. Dat levert op jaarbasis evenveel op maar is makkelijker qua afzekeren en AC kabel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ja vooral 1.
2 ook, maar de bekabeling leg ik als het kan het liefst een maatje groter dan het minimum. Liefst 3x4 mm2 dus. Uiteindelijk verdien je die meerkosten terug, en het scheelt veel in geval het netvoltage hoog is.
3 lagere aanschafprijs
4 lagere netbelasting, dus net iets minder snel last van te hoog netvoltage (scheelt niet veel)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 24-07 22:58
busscherski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:59:
Ja vooral 1.
2 ook, maar de bekabeling leg ik als het kan het liefst een maatje groter dan het minimum. Liefst 3x4 mm2 dus. Uiteindelijk verdien je die meerkosten terug, en het scheelt veel in geval het netvoltage hoog is.
3 lagere aanschafprijs
4 lagere netbelasting, dus net iets minder snel last van te hoog netvoltage (scheelt niet veel)
Top!

Bekabeling wilde ik sowieso niet op besparen. Dus inderdaad minimaal 4mm.

Deze week klap erop!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Over die afstand is het verlies bij vol vermogen 1%, met 2.3V spanningsval bij gebruik van 6mm² Dat is op zich prima.
Bij gebruik van 10mm² wordt het 0,6% en 1.4V.

De elektricien mag even met SunnyDesign (detailplanning, leidingen tab) gaan spelen of https://fritts.nl/zonnepanelen/tools/
2.4% verlies (bij gebruik van de 'prima' 2.5mm²) mag in zijn beleving misschien acceptabel zijn (dat is het ook in installatietechniek), in de PV hoek wordt dat graag onder de 1% gehouden.

Het is dus een goede vraag van de installateur, maar ik zou alleen boven de 6mm² gaan als je (net als ik) hele hoge netspanning ervaart tijdens de zonnige middaguren. 6mm² is dus absolute minimum voor deze situatie.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True