Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-11 16:33
Ik ga eind februari mijn appartement grondig verbouwen, vandaar dat ik mij nu al aan het oriënteren ben in de wondere wereld van domotica.
Echter, ik kom er niet uit welk platform het beste (voor mij) is.
Ik lees al een aantal weken verschillende topics in dit sub forum, en heb ook de zoekfunctie meermaals gebruikt (meerdere topics met dit onderwerp gelezen), maar ik kom er als nog niet uit.

Mijn situatie;
In februari worden er een paar muren uit mijn appartement gehaald, er komt ook een nieuwe keuken. Overige muren worden kaal en ik laat op nieuwe plekken wcd’s in de muur frezen. Een ideaal moment om met domotica aan de gang te gaan.

Ik wil graag door het hele appartement slimme verlichting. Denk aan spotjes in de woonkamer, hanglamp boven de eettafel, ledstrips onder het keukenblok, ledstrips in alle keukenkastjes met deursensor, slimme schakelaars voor overige verlichting, bewegingssensoren om scenes te schakelen, robotstofzuiger die aan gaat zodra ik het appartement verlaat, verlichting die uit gaat zodra ik het appartement verlaat.
Ik heb onder andere gekeken wat Philips HUE, IKEA TRÅDFRI, verschillende merken met het TUYA label etc te bieden hebben, maar ik ben een beetje bang dat ik in een vendor lock in terecht kom als ik bijvoorbeeld alles van HUE of TRÅDFRI neem.

Daarbij heb ik prijzen gezien van kastverlichting van TRÅDFRI, en de slimme drivers die hier bij horen gebruiken proprietary connectoren. Jammer, want op die manier moet ik wel ledstrips van IKEA nemen, terwijl ik makkelijk zelf een ledstripgootje met ledstrip en bekabeling in een kast kan solderen, frezen/plakken.

Aangezien verschillende merken met verschillende platformen werken, lijkt het mij handig om eerst een platform te kiezen en daarna de benodigde verlichting aan te schaffen.

Wat ik zoek in een platform;
Geen vendor lock in. Ik wil zo flexibel mogelijk zijn qua te koppelen hardware.
Mogelijkheid voor scenes. Als beweginssensor x beweging detecteert lamp y aan.
Ook van buitenshuis te bedienen (cloud based?)
Bediening via app/iPad mogelijkheid. Ik heb mooie tablet templates in verschillende topics gezien. Meerdere (oude) iPads liggen die hier voor gebruikt kunnen worden.

Pluspunten;
Windows based. Ik heb al een PC’tje staan die 24/7 NVR software draait.
Redelijk makkelijk in te stellen. Ik heb weinig ervaring met code schrijven, Domoticz en Home Assistent schikken mij daarom een klein beetje af.
Wifi based? Mijn appartement is door midden van Unifi AP’s goed voorzien van wifi.
ONVIF ondersteuning. Er hangen meerdere ONVIF camera’s rond mijn appartement.
Integratie met HomeKit.

Wat ik zelf al gevonden heb;

Home assistent;
+ Open source
+ Integrations
- Programmeerwerk, programmeren in Phyton. Geen ervaring mee.
- Draait standaard op een Raspberry Pi.

Domoticz;
+ Open source
+ Integrations?
- Draait in de basis op een Raspberry Pi.
- Standaard 433Mhz, geen Zigbee aanwezig.
- Programmeerwerk, programmeren in JSON. Geen ervaring mee.

Homey;
+ Integrations
+ Makkelijker te programmeren
+ Standaard cloud service
- Kan ik een template op een iPad draaien zoals Domoticz en HA dat kunnen?
- Niet open source, commerciele partij
- Minder mogelijk qua custom programmeren?
- Dure hardware om te beginnen.

Ik heb naar Loxone gekeken, maar volgens mij is het idee van dat systeem dat alles bedraad aangesloten moet worden. Valt wat mij betreft dus af.

Hoe ik het nu zie is Homey het handigste voor mij, vooral aangezien programmeren veel makkelijker is. Ik twijfel alleen of ik wel alles kan programmeren wat ik wil. Zo wil ik dat de ledstrip in de keukenkastjes tussen 23:00 en 06:00 maar voor 10% gaan branden als ik een keukenkastje open trekt, en het liefst nog langzaam infaden.

Concreet;
Is het programmeren van Phyton of JSON echt zo lastig, of is het even door de zure appel heen bijten?

Is het verstandig om meteen voor Homey te kiezen en (redelijk) dure hardware aan te schaffen, zodat het later minder handig is om over te stappen?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04
Hele waslijst met punten, een paar opmerkingen:
  • Home Assistant is geschreven in Python inderdaad, maar als gebruiker heb je hier niets mee te maken. Misschien dat de topic titel eens kan worden aangepast omdat dit een verkeerde indruk geeft? Bijna alles is tegenwoordig via een web user interface in te stellen. Je kan ook yaml gebruiken of visueel met node red
  • Home Assistant kan inderdaad op een Raspberry Pi draaien, maar dat is geen nadeel lijkt me. Een Raspberry Pi is hiervoor krachtig genoeg & lekker energiezuinig. Het is ook een goedkope manier om te beginnen met smarthome (tientjeswerk). Als je wil kan het ook op andere hardware draaien en ook in een Docker
  • Geen ervaring met Domoticz, maar ik dacht dat programmeren niet met JSON gaat
  • Geen ervaring met Homey, maar dat is heel veel duurder dan andere oplossingen en ook nog eens met vendor-lock-in
Wat voor platform je ook kiest, je zal er tijd en moeite in moeten steken om een en ander voor elkaar te krijgen. Je zal altijd zelf moeten bedenken wat je precies wilt en dit moeten "vertellen" aan je smarthome. Je hoeft echt geen programmeur te zijn, maar een beetje logisch nadenken & puzzelen ontkom je niet aan. Gelukkig is er op internet heel veel te vinden over hoe je dingen kan/moet aanpakken.