Gezien de tekeningen gok ik dat de huidige installatie 25-30 jaar oud is. Dan is het allemaal niet zo gek. Ik zie 2.5mm2 naar de woningen. Dat kan ook nog een uitdaging worden. De kabellengtes missen, maar je kan niet zomaar aanenemen dat daar 16A overheen kan. (laat staan 25). De vraag is wat de kabellengtes zijn tussen de kast en de kavels.
Overigens is het oorspronkelijke idee niet heel slecht. Goede tekeningen en het klopt allemaal aardig. (voor de behoefte van die tijd). En 10A centraal, 6A in de huisjes, ook netjes selectief.
Enige wat wel opvalt (maar goed, dat is uit de tekening niet te zien) is dat ik meerdere 4.5kA automaten zie. Zeker in de eerste sectie kan het goed zijn dat de kortsluitstroom veel hoger is (50mm2 op een 160A hoofdaansluiting....).
Duidelijk is wel dat er sinds het originele plan is aangeprutst met automaten bijprikken. Een C25 op een 2.5mm2 huiskabeltje... Tja, zou houd je iig de oprit vorstvrij.
Een 2e hoofdaansluiting is een optie. Wel vrij prijzig, maar vermoedelijk de makkelijkste optie op de korte termijn. Een eigen trafo is de beste optie voor de toekomst.
Ik gok dat er nu 160A binnenkomt voor het hele park (aanname). Dat is eigenlijk ook de max wat meestal geleverd kan worden, 250A is slechts een enkele keer mogelijk (dicht op de trafo). Ik vraag me af of dat uberhaupt nog gebeurt
In alle andere gevallen moet je een eigen trafo plaatsen en word je op het 10kV net aangesloten.
Die 2e hoofdaansluiting zal ook niet goedkoop zijn. Een aansluiting bij Liander kost 5k ex eenmalig. Maar dan moet je aan die andere kant wel vlakbij een weg oid zitten waar al nuts ligt, anders wordt het een stuk meer.
Daarnaast moet er wel een geschikte ruimte zijn voor die aansluiting, en die moet ook netjes geregistreerd zijn (Een geldig BAG object), en voldoen aan de gestelde eisen voor een aansluiting. Daar hangt ook nog een prijskaartje aan.
En dan hebben we het nog niet over het vastrecht. Dat gaat ook snel richting de 6-8k per jaar.
Persoonlijk denk ik dat een 2e hoofdaansluiting misschien op korte termijn goedkoop is, maar geen investering is die 20 jaar mee gaat kwa capaciteit.
Als je iedereen 16A wilt geven (of 25A), rekening houdend met airco's warmtepompen, inductiekoken en EV's, zul je toch echt aan een eigen trafo moeten gaan denken wil je in 1x klaar zijn.
280 huizen, even 4A gemiddeld op een piekmoment (koken, aircotje, frituur, vaatwasser, verzin het, is niet heel onredelijk), dan zit je al op 1120A in totaal. Zelfs al zou je dat perfect over de fasen verdeeld hebben dan is dat al 370A per fase. Met 2x160A ga je dat al niet redden..
Je zou het park nog autovrij kunnen maken. Dan *kan* niemand laden bij z'n woning, en zet je op de algemene parkeerplaats een paar palen neer. Dan wordt het vechten om een paal, maar je voorkomt een extra piekbelasting op de parkinfra die te brak is.
Maar dat zijn workarounds, geen constructieve oplossingen.
Check wel de kWh meters. Dat zijn ook niet de nieuwste, en er zijn de afgelopen jaren heel wat type meters afgekeurd omdat die niet nauwkeurig genoeg waren. Als je verbruik wilt verrekenen moet dat wel kloppen, anders krijg je daar ook nog gedoe over tzt.
Eigenlijk heb je nu 4 opties
- Laten wat het is en wachten tot er delen uitvallen en geen stroom meer hebben. Dan hebben mensen pech, en pas weken later weer stroom (Want het moet dan goed gefixed worden)
- Huidige 'backbone' upgraden. Prima, maar is uitstel, want het blijft te weinig voor de toekomst en lost dus niets goed op
- Een 2e hoofdaansluiting nemen en splitsen, tesamen met optie 2. Je kan even vooruit, maar de vraag hoe lang. Je zal ook auto's moeten verbannen, want anders gaat het toch mis op termijn.
- Een eigen trafo + backbone en eventueel huisaansluitingen upgraden. Investering, maar schaalbaar en je kan 20-30 jaar vooruit.
Skynett schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:19:
[...]
Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En los daarvan, eigenlijk wil je geen UTP onder de grond. Enige optie is dan glas. En het glas dan
niet doorlussen als een bus systeem van kast naar kast, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.
Edit: o.a. quote toegevoegd.
UTP is geen optie. Glas kan prima doorgelust worden, zorg alleen dat je om bij elke kast een meter of 5-10 overlengte hebt. Ster is het mooiste, maar veel duurder. Meer glas nodig, duurdere apparatuur enz. Met een 12-vezelige voeding over de hele lengte kun je prima af. 280 kavels is ideaal voor een GPON oplossing. Dat bespaart je een hoop vezellengte en is een stuk goedkoper dan P2P.
Voor een recreatiepark is P2P prijstechnisch niet interessant. Alle parken die ik ken en hun coax uitfaseren gaan ook over op GPON, omdat dat goed te betalen is.
Klic meldingen: Ja, leuk, op papier. In de praktijk is op de meeste parken 80% niet goed in kaart of uberhaupt vastgelegd waar het ligt. De hovenier/klusjesman/vorige bewoner die handig was, iedereen heeft in de afgelopen 20+ jaren wel wat erin gelegd, maar waar exact.. dat weet niemand meer.
Er zijn genoeg partijen die op een park nieteens willen graven ivm de chaos.
[
Voor 15% gewijzigd door
DJSmiley op 02-01-2021 15:09
]