Verbeteren stroomvoorziening vakantiehuisjescomplex

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nee, 280
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:07:

Stel 1/3 blijft in de winter daar wonen en in het meest ideale geval is alles perfect verdeeld over 3 fasen.
(Dat hoop ik want anders zal de Nul aarder zeer waarschijnlijk verbranden)
Nog niet bekend met het optellen van 3-fasen? Nul fikt niet uit. Je moet echt hele gare cosinus phi hebben om de nul uit te fikken.

• kabeltjekabel
Ollie1998 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:00:
Ik heb nog twee dingen die bij mij opkomen:
-wat is de E aansluitwaarde, aangezien de totale belasting zo hoog is zal dat wel niet op een klein verbruik aansluiting zitten... :o

-zijn de drie fases gelijkmatig verdeeld?
In die eerste kast is er 3x160 gezekerd.

• MasterNuttie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-04-2023
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:38:
[...]

Nee, 280

[...]

Nog niet bekend met het optellen van 3-fasen? Nul fikt niet uit. Je moet echt hele gare cosinus phi hebben om de nul uit te fikken.
Gezien ik redelijk wat ervaring met deze materie heb zal ik het nog iets kort toelichten.

Al beschrijf ik het iets anders als een ''gare Cos phi''

De Nul kan bij scheve belasting makkelijk een veelfout van de fase belasting voeren, in het algemeen is de aarder diameter echter gelijk (als ik de plaatjes zie) aan die van de fase.
Wanneer de kabel dan ook is uitgelegd op de vermogensbehoefte voor de fase draad, maar niet gelijkmatig is belast dan ontstaan er problemen door een overbelaste nulgeleider.

Dit is echter niet het totale plaatje.
De harmonische zullen namelijk toenemen en die kennen ook een extra warmte ontwikkeling.
Vooral harmonische van de 3e order (3e,6e,9e,enzv.) zullen bij onbalans aanwezig zijn.

Helaas heb door gebrek aan aandacht hiervoor redelijk ''storingen'' mogen herstellen.

https://phasetophase.nl/boek/boek_2_11.html

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
We gaan nu met zijn allen flink gissen mss moeten we even wachten tot TS het e.e.a. aan huidige kabeldiameters en kabelafstanden heeft verzameld. Aantal huisjes per kast, afstanden huisjes...

Dan kunnen we evt. (her)berekenen waar de huidige installatie op is berekend. Vermogen per huisje en gelijktijdigheid met aannemelijk spanningsverlies. En evt. zelfs wat dit doet als dit naar de huidige normen wordt vertaald m.b.t uitschakeltijden ed. Daar de E-installatie toch moet worden aangepakt heeft doorgaan op wat er allemaal mis kan zijn/gaan geen meerwaarde

Offtopic:
Als ik de installatie zo zie denk ik dat er in die huisjes mss vroeger wel een geisertje heeft gezeten voor de warm tapwater voorziening en mss een gaskacheltje in de woonkamer voor de verwarming. (Ook een aanname, vanwege waar ik vroeger vaak kwam)

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:43
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:05:
[...]

Gezien ik redelijk wat ervaring met deze materie heb zal ik het nog iets kort toelichten.

De Nul kan bij scheve belasting makkelijk een veelfout van de fase belasting voeren, in het algemeen is de aarder diameter echter gelijk (als ik de plaatjes zie) aan die van de fase.
Wanneer de kabel dan ook is uitgelegd op de vermogensbehoefte voor de fase draad, maar niet gelijkmatig is belast dan ontstaan er problemen door een overbelaste nulgeleider.
De fase in de 3 kan niet groter zijn dan de maximale stroom door 1 fase, een veelvoud is echt zo goed als uitgesloten. Je moet een vectoriele optelling maken, waarbij de hoek tussen de fases 120° is. Zoals eerder gezegd door anderen kan het enkel door harmonischen of rare cos phi. Het is zelf zo dat de 0 geleider zelf dunner uitgevoerd kan worden als er kan aangetoond worden dat de fases gelijk belast zijn. Bij perfect gelijke belasting van alle fases zal de stroom in de 0 geleider zelf 0 zijn.

• MasterNuttie
Mschamp schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:12:
[...]

De fase in de 3 kan niet groter zijn dan de maximale stroom door 1 fase, een veelvoud is echt zo goed als uitgesloten. Je moet een vectoriele optelling maken, waarbij de hoek tussen de fases 120° is. Zoals eerder gezegd door anderen kan het enkel door harmonischen of rare cos phi. Het is zelf zo dat de 0 geleider zelf dunner uitgevoerd kan worden als er kan aangetoond worden dat de fases gelijk belast zijn. Bij perfect gelijke belasting van alle fases zal de stroom in de 0 geleider zelf 0 zijn.
In theorie bij een schoon net heb je(jullie) 100% gelijk.

Alleen zie ik in de 1e plaatjes een ander beeld (onbalans in de spanning is vaak een aanduiding voor scheve belasting).
En het is enorm lasig om zoveel huisjes met verschillende behoeftes ideaal te verdelen over de 3 fasen.
Die onbalans zal er altijd wel iets zijn.

En omdat er altijd wel vervuiling (harmonischen) aanwezig is, zullen we helaas daar ook rekening mee moeten houden.

Ik wil ook enkel aangeven dat het verstandig is om af en toe goed de kwalitiet van de spanning en stroom in de gaten te houden.

Onderstaande stond openbaar, al is die maar op kleine schaal en niet vergelijkbaar met 260 280 huisjes.
Ik heb wat dat betreft nog veel meer voorbeelden alleen zijn die niet openbaar.

https://kennisbank.instal...ontent=04-12-2020_NB_KINJ

http://nen3140.cobouw.nl/...ality/harmonischen/144749

Maar goed we dwalen inderdaad af, ik wil enkel waarschuwen voor het onderschatten van in dit geval toch best een behoorlijk groot netwerk wat niet meer te vergelijken is met een huisinstallatie.

• Mschamp
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:02:
[...]

In theorie bij een schoon net heb je(jullie) 100% gelijk.

Alleen zie ik in de 1e plaatjes een ander beeld (onbalans in de spanning is vaak een aanduiding voor scheve belasting).
En het is enorm lasig om zoveel huisjes met verschillende behoeftes ideaal te verdelen over de 3 fasen.
Die onbalans zal er altijd wel iets zijn.

En omdat er altijd wel vervuiling (harmonischen) aanwezig is, zullen we helaas daar ook rekening mee moeten houden.

Ik wil ook enkel aangeven dat het verstandig is om af en toe goed de kwalitiet van de spanning en stroom in de gaten te houden.

Onderstaande stond openbaar, al is die maar op kleine schaal en niet vergelijkbaar met 260 280 huisjes.
Ik heb wat dat betreft nog veel meer voorbeelden alleen zijn die niet openbaar.

https://kennisbank.instal...ontent=04-12-2020_NB_KINJ

http://nen3140.cobouw.nl/...ality/harmonischen/144749

Maar goed we dwalen inderdaad af, ik wil enkel waarschuwen voor het onderschatten van in dit geval toch best een behoorlijk groot netwerk wat niet meer te vergelijken is met een huisinstallatie.
Uit je 1e artikel: " De interne fasegeleiders zijn 16 mm2, terwijl de interne nulgeleider 10 mm2 is." de hoofdoorzaak was dus de dunnere nulleider. De voorgestelde oplossing:
Gelet op het bovenstaande is de oplossing om een grotere doorsnede van de nulgeleider te kiezen. Geadviseerd wordt deze minimaal gelijk aan de fase-doorsnede te kiezen. Opgemerkt moet worden dat de nieuwe NEN/EN/IEC 61439 dit wat duidelijker verwoord:

Paragraaf 8.6.1:

Tenzij anders tussen de fabrikant van de SCHAKELINRICHTING en de gebruiker is overeengekomen, moet de minimale doorsnede van de nulgeleider binnen een driefasestroomketen met nulzijn:

voor stroomketens met een doorsnede van de fasegeleider tot en met 16 mm2: 100 % van die van de corresponderende fasen;

voor stroomketens met een doorsnede van de fasegeleider van meer dan 16 mm2: 50 % van die van de corresponderende fasen met een minimum van 16 mm2.
De opbouw was dus niet volgens de norm, want was bij 16mm² toch bijna 50% .

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:02:
[...]

Je praat hier gewoon over een hele woonwijk. En daar wordt het elektriciteitsnet door de energiemaatschappij aangelegd met transformatorhuisjes en weet ik wat allemaal.

Ter vergelijk, hier in de wijk staat er in het midden(!) ook gewoon een transformatorhuisje vanwaar iets van 150 woningen gevoed worden.

En TS gaat eigenlijk min of meer de aanleg van iets wat normaal een publiek stuk infrastructuur is voor zijn rekening nemen.

Dat is een serieuze taak, en volgens mij wil hij het ook gewoon serieus aanpakken. En in dit topic helpen we hem daarbij.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

BCC

Zo’n grote spanningsval kan inderdaad ook door corrosie of gewoon brakke automaten. Heb je ook over de automaten gemeten toevallig? Evt met een warmte camera ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MasterNuttie
Mschamp schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:09:
[...]

Uit je 1e artikel: " De interne fasegeleiders zijn 16 mm2, terwijl de interne nulgeleider 10 mm2 is." de hoofdoorzaak was dus de dunnere nulleider. De voorgestelde oplossing:

[...]

De opbouw was dus niet volgens de norm, want was bij 16mm² toch bijna 50% .
Heb je ook gelezen dat er 130% van de fase stroom liep?
Metingen
Indicatief werd aan de hand van een meting vastgesteld dat de stroom in de nul circa 30% groter was dan in de fasen.
[...]

[ Voor 15% gewijzigd door MasterNuttie op 30-12-2020 17:35 ]

• Mschamp
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:28:
[...]

Heb je ook gelezen dat er 130% van de fase stroom liep?
Ja, had ik ook gelezen. Maar als 0 normaal uitgevoerd geweest, ging het bimetaal in de automaat ingrijpen. Die 3e harmonische ging die opwarmen en dan uitschakelen voor de geleiders te warm werden. Nu was de nulgeleider dunner uitgevoerd, en dus eigenlijk moest die strikter beveiligd zijn om goed beschermd te zijn. Nu was hij beveiligd alsof het een 16mm² was. Bij dunnere nulleider moet je een automaat toepassen die de 0 dan ook correct beschermd voor de halve doorsnede (bijvoorbeeld https://www.elektrobode.n...0-3p-n-2-160a-36ka-025341)
Maar we gaan off topic (al is het wel een interessante discussie).

• kabeltjekabel
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:05:
[...]

Dit is echter niet het totale plaatje.
De harmonische zullen namelijk toenemen en die kennen ook een extra warmte ontwikkeling.
Vooral harmonische van de 3e order (3e,6e,9e,enzv.) zullen bij onbalans aanwezig zijn.

Helaas heb door gebrek aan aandacht hiervoor redelijk ''storingen'' mogen herstellen.

https://phasetophase.nl/boek/boek_2_11.html
Zo'n beetje al die gevallen met overbelasting van de nul door 3e harmonischen begint er al mee dat de nul is ondergedimensioneerd. Dat is hier (voor zover zichtbaar) gewoon helemaal niet het geval. En om zoveel 3e harmonischen te stapelen moet je ook een hele rare belasting hebben. Bijvoorbeeld 100% load in L1 en L2, niks in L3 en een hele stapel 3e orde harmonischen. Dat krijg je niet van een paar elektrische boilers.

Vind maar eens een voorbeeld met nulgeleider van dezelfde dwarsdoorsnede en overbelasting daarvan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-12-2020 17:39 ]

• xuter010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-01 09:37
Skynett schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:13:
[...]

Je praat hier gewoon over een hele woonwijk. En daar wordt het elektriciteitsnet door de energiemaatschappij aangelegd met transformatorhuisjes en weet ik wat allemaal.

Ter vergelijk, hier in de wijk staat er in het midden(!) ook gewoon een transformatorhuisje vanwaar iets van 150 woningen gevoed worden.

En TS gaat eigenlijk min of meer de aanleg van iets wat normaal een publiek stuk infrastructuur is voor zijn rekening nemen.

Dat is een serieuze taak, en volgens mij wil hij het ook gewoon serieus aanpakken. En in dit topic helpen we hem daarbij.
Klopt.. Veiligheid et netheid van de installatie staat op nummer 1.. laat dat duidelijk zijn :) Als ik iets aanleg moet ik 100% zeker zijn dat het veilig is en door een keuring heen zal komen.... Als ik ook maar een beetje twijfel is het een no go voor mij... We werken hier niet meet een simpele 25a aansluiting van een huis. xD Met de grote vermogens en mensen die hier wonen moet je gewoon weten wat je doet en anders moet je het niet doen... De vorige elektricien heeft er een potje van gemaakt. Dat wordt me steeds duidelijker... ohh gaat uw 10a er steeds uit.. ik gooi er wel een 16a in hoor... ik kom zelfs kasten tegen waar de vorige elektricien C25 zekeringen erin heeft gezet voor een huisje 8)7 8)7 8)7 8)7 ook heeft de vorige elektricien groepen van huisjes verwisseld... vermoedelijk voor een betere verdeling.. alleen heeft ie de meters van de mensen niet overgezet.. dus mensen betalen nu dus voor elkaar.... daar kom ik dus vandaag achter..... dit wordt een leuk project...

• kabeltjekabel
Voor 4 tientjes per woning heb je nog geeneens een nieuwe meter.

• MasterNuttie
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:37:
[...]

Zo'n beetje al die gevallen met overbelasting van de nul door 3e harmonischen begint er al mee dat de nul is ondergedimensioneerd. Dat is hier (voor zover zichtbaar) gewoon helemaal niet het geval. En om zoveel 3e harmonischen te stapelen moet je ook een hele rare belasting hebben. Bijvoorbeeld 100% load in L1 en L2, niks in L3 en een hele stapel 3e orde harmonischen. Dat krijg je niet van een paar elektrische boilers.

Vind maar eens een voorbeeld met nulgeleider van dezelfde dwarsdoorsnede en overbelasting daarvan ;)
Dat is het juist die heb ik hier maar mag ze niet delen😂 dit is namelijk het verschil tussen netbeheer en de installatie techniek.

En dit is meer Netbeheer zoals 1 van de reacties hierboven al aangeeft.

Zo zal er bij de hoofd aansluiting geen beveiliging op de N aanwezig zijn (Messen per fase N Starre verbinding), bij geluk enkel op huisjes niveau.
Vaak word dit bij de netbeheerder ondervangen door het stelsel/koppeling N Aarde

Hopelijk binnenkort gedeeld via externe partijen/TU.
Ik voel me hier een beetje reageren alsof ik men halve toetsenbord niet mag gebruiken.

Persoonlijk meerdere parken gemeten en benoem het daarom als aandachtsgebied.

Maar goed ik zal eens vragen of ik wat mag delen in een eventueel ander topic, theorieën uitwisselen is altijd goed.

• xuter010
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:57:
[...]

theorieën uitwisselen is altijd goed.
_/-\o_

Een goede monteur gaat ook altijd discussies aan en zijn erg eigenwijs..

[ Voor 17% gewijzigd door xuter010 op 30-12-2020 18:03 ]

• Skynett
xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:39:
[...]

De vorige elektricien heeft er een potje van gemaakt. Dat wordt me steeds duidelijker... ohh gaat uw 10a er steeds uit.. ik gooi er wel een 16a in hoor... ik kom zelfs kasten tegen waar de vorige elektricien C25 zekeringen erin heeft gezet voor een huisje 8)7 8)7 8)7 8)7 ook heeft de vorige elektricien groepen van huisjes verwisseld... vermoedelijk voor een betere verdeling.. alleen heeft ie de meters van de mensen niet overgezet.. dus mensen betalen nu dus voor elkaar.... daar kom ik dus vandaag achter..... dit wordt een leuk project...
Iets als dit wat al 40 jaar zo bestaat zal vol met fouten zitten. Het zou me eerder verbazen als het niet zo zou zijn. Hier ligt in potentie genoeg materiaal om een aantal afleveringen van de rijdende rechter mee te vullen. :+

Het heeft dus niet zo veel zin om in dit topic maar eindeloos te vallen over zaken die niet goed zijn. Ergens hoort dat ook wel bij het tweakers forum, maar daar heeft de TS niet zo veel aan. Benoem verbeterpunten, en de TS zal ze op zijn lijst zetten. Volgens mij neemt hij iedereen serieus.

En wat TS hier al doet, gewoon open zijn over wat je aantreft en dat hier allemaal delen, dat zal je ook met je achterban moeten doen. Dat alleen al is een apartetak van sport bij grote projecten.
Gewoon alles transparant maken helpt qel om ook met je achterban alles bespreekbaar te maken.

En de tip van een warmtebeeldcamera is wel een hele goede! Zo duur zijn ze niet meer en ze werken fantastisch. Ik heb er één aan mijn broer gegeven, die heeft een flink hotel bestaande uit meerdere gebouwen en 'even dat tochtende raam opsporen' is nu goed te doen met meer dan 80 ramen.

• Delakhan
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:57:
[...]

Dat is het juist die heb ik hier maar mag ze niet delen😂 dit is namelijk het verschil tussen netbeheer en de installatie techniek.

En dit is meer Netbeheer zoals 1 van de reacties hierboven al aangeeft.

Zo zal er bij de hoofd aansluiting geen beveiliging op de N aanwezig zijn (Messen per fase N Starre verbinding), bij geluk enkel op huisjes niveau.
Vaak word dit bij de netbeheerder ondervangen door het stelsel/koppeling N Aarde

Hopelijk binnenkort gedeeld via externe partijen/TU.
Ik voel me hier een beetje reageren alsof ik men halve toetsenbord niet mag gebruiken.

Persoonlijk meerdere parken gemeten en benoem het daarom als aandachtsgebied.

Maar goed ik zal eens vragen of ik wat mag delen in een eventueel ander topic, theorieën uitwisselen is altijd goed.
Offtopic in DM besproken

[ Voor 47% gewijzigd door Delakhan op 30-12-2020 20:59 ]

• MasterNuttie
Hoe delete ik een post op mobiel🤔

Goede initiatieven moeten gesteund worden, de reactie was dan ook offtopic en gericht op de vraag die ''offtopic" gesteld werd😋

[ Voor 163% gewijzigd door MasterNuttie op 30-12-2020 21:00 . Reden: Wil niemand afschrikken😅 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 06:44

JT

VETAK y0

xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:39:
[...]

Klopt.. Veiligheid et netheid van de installatie staat op nummer 1.. laat dat duidelijk zijn :) Als ik iets aanleg moet ik 100% zeker zijn dat het veilig is en door een keuring heen zal komen.... Als ik ook maar een beetje twijfel is het een no go voor mij... We werken hier niet meet een simpele 25a aansluiting van een huis. xD Met de grote vermogens en mensen die hier wonen moet je gewoon weten wat je doet en anders moet je het niet doen... De vorige elektricien heeft er een potje van gemaakt. Dat wordt me steeds duidelijker... ohh gaat uw 10a er steeds uit.. ik gooi er wel een 16a in hoor... ik kom zelfs kasten tegen waar de vorige elektricien C25 zekeringen erin heeft gezet voor een huisje 8)7 8)7 8)7 8)7 ook heeft de vorige elektricien groepen van huisjes verwisseld... vermoedelijk voor een betere verdeling.. alleen heeft ie de meters van de mensen niet overgezet.. dus mensen betalen nu dus voor elkaar.... daar kom ik dus vandaag achter..... dit wordt een leuk project...
Even serieus...voor mijn idee is de scope van dit project ergens tussen de topicstart en jouw post vijf tot tien keer zo groot geworden en zijn ook de risico's voor jouw persoon daarmee een stuk groter. Nog los van de vraag hoeveel tijd je hebt en er in wil steken en of je de vaardigheden hebt om niet alleen het uitvoerende werk te doen (dat zal ongetwijfeld) maar ook het projectmatige en verkoop-achtige zaken plus nog alle administratie te doen. Zou je niet overwegen om alleen fase 1 van mijn post te doen en fase 2 te laten doen? Met als mededeling dat als het een keer fout gaat en de netbeheerder komt erachter wat een puinbende het is het hele park mogelijk wordt afgesloten in het ergste geval? Gewoon zeggen dat dit te groot wordt voor jou alleen, dat je onderzoek kunt doen, offertes e.d. opvragen en dat het daarna aan iedereen is om daar wel of niet akkoord mee te gaan en vervolgens alles laten uitvoeren door een derde.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Delakhan
Ts geeft duidelijk aan dat wanneer het niet veilig is hij er niet aan begint. Ik zeg goed leerzaam initiatief... en begin met je onderzoek (y)

Edit: reactie offtopic post verwijderd

[ Voor 150% gewijzigd door Delakhan op 30-12-2020 21:15 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zolang het geen camping anloo praktijken worden :X

404 Signature not found

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
Ik heb geen ervaring met elektrisch werk, maar wel een hoop ervaring met aanbestedingen en projecten (weliswaar in het buitenland).

Mijn tip aan de TS: trek de stekker eruit! Niet letterijk maar geef dit project uit handen. Waarschijnlijk is de VVE een juridische eenheid, die nu probeert om een heel vakantiepark voor een drol en drie knikkers een upgrade te geven. Allemaal goed bedoeld van jou om dit op je te nemen maar je begint aan een taak die waarschijnlijk al je competenties te boven gaan. In het ergste geval zit jij straks met de gebakken peren. Zeg nou eens eerlijk, het zijn net zoveel huisjes als appartementen in een grote flat, daar gaat du buurman van 3 hoog ook niet alles zelf doen.

Hier mijn conclusies na het lezen van het topic:

- Er is een project opgestart zonder voorarbeid, tevens is er een budget opgesteld zonder dat er wat in kaart is gebracht. We weten dus eigenlijk niets. Wat is bijvoorbeeld het doel en de deelprojecten? (Zorgen voor stabiele 220V, iedereen de mogelijkheid geven om te kunnen koken, wellicht een paar laadpalen voor EVs etc. etc.

Wat ik zou doen is het volgende:

Voorarbeid wat je zelf kunt doen: een enquête opstellen (surveymonkey of iets dergelijks) en daar eens in kaart brengen wat men nu wilt.

Vervolgens offertes binnenhalen en een leverancier kiezen. Die laat je vervolgens alles regelen.

Dat budget van 10.000 euro is natuurlijk belachelijk laag. Ik den dat je zelfs voor 10x dat budget niets gaat realiseren. Maar enfin, als je de offertes hebt weet je wat alles gaat kosten.

Ik denk dat je gerust je budget kan oprekken naar 500k - 1 miljoen. Zeker als je alles wilt laten keuren etc.

Wat wellicht een optie is (dit doen ze veel in Noorwegen). Een lening namens de VVE afsluiten waarbij ieder huisje een aandeel op zich neemt. Waarachijnlijk betaal je dan 40 euro per maand, maar dan heb je wel alles op orde.

Veel succes met een spannend project 👍👍👍.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:10
Ik denk dat je eerlijk gezegd geen idee hebt waar je aan begint. Snap niet eens dat je het überhaupt overweegt.. 10k voor 280 huisjes (oké iets minder want een deel werkt al). Dat is 35 euro per huisje. Totaal niet gebaseerd op wat er nodig is maar wat men kwijt kan.

Als je straks overgaat tot aanschaf, zaken niet werken en/of vast komt te zitten terwijl het "budget" al op is heb je nog wat uit te leggen. Om nog maar niet te spreken over het prutswerk wat er al ligt. Het moet volgens mij eerst gruwelijk fout gaan voordat je inziet dat dit alleen maar gezeik en gedoe gaat opleveren.. ik zou er niet aan beginnen maargoed..

• xuter010
Ja ik snap de reacties wel en die had ik ook verwacht en zijn ook terecht. De gevaren zijn behoorlijk.. Brand... apparatuur defect in huisjes..noem maar op. Alleen ik ben iemand die niet zegt... oke dit is het en ik loop weg.
Ik zie ook geen problemen.. ik zie uitdagingen en soms haalt een uitdaging het niet en soms wel. Daarbij ben ik ook zeer eigenwijs en ik neem niet veel aan van iemand.. bevestiging zoek ik in boeken... forums... bedrijven die me kunnen adviseren en soms je verlies nemen... wat ik niet kan kan ik niet... Al met al schrijf ik alles op werk ik het uit en maak een plan.

Mocht ik hier aan beginnen.... (Dat is nog maar de vraag.). dan durf ik m'n hand in het vuur te steken dat het 100% in orde is. Mocht het zo ver komen.. dan ben ik ook niet bang om van mijn werk uitgebreid foto's te posten.. Ik heb echt geen trek om schade aan mens/dier/spullen te veroorzaken door mijn werk en kunde.

De 10k heb ik niet los gekregen.. Het is meer door het bestuur gezegd.. oke we sluiten het park niet als je voor bijv. 10k de boel kan fixen.. de datum staat nu op Zondag 4 januari. dat gaat het stroom eraf op het gehele park en ga ik inventariseren en de zekeringen die er niet in horen eruit halen en vervangen.

Ik ben sinds een aantal maanden de elektricien maar door verbouwing in mn eigenhuis... geen problemen op het park met stroom en beveiliging die niet op orde was wat ik eerst hebt gefixt... niet door gehad hoe slecht het is.. Nu kom ik er elke dag steeds meer achter dat het fout is hoe het nu ziet.. ik bedoel.... C25 zekering automaat voor een huisje die 10 hoort te hebben....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZfDIyfKCRUrIiYDXCCewAwB29Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlzJRByTPHX6rOEWm2HgHLBd.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu ben ik zeker geen elektricien, maar vier verschillende merken door elkaar triggert wel mijn OCD enorm :X

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-01 12:34
MikeyMan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:25:
Nu ben ik zeker geen elektricien, maar vier verschillende merken door elkaar triggert wel mijn OCD enorm :X
Daar is ook niks mis mee. Daar geeft geen enkele organisatie geld voor uit. :)
Verder 25A is oké, zou ik ook willen in m'n huisje maar dee kabelsectie moet wel navenhand zijn.

• xuter010
larsg schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:33:
[...]

Daar is ook niks mis mee. Daar geeft geen enkele organisatie geld voor uit. :)
Verder 25A is oké, zou ik ook willen in m'n huisje maar dee kabelsectie moet wel navenhand zijn.
haha ja snap ik... ik denk iedereen hier ook wel... xD

• JT

JT

VETAK y0

xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:21:
Ja ik snap de reacties wel en die had ik ook verwacht en zijn ook terecht. De gevaren zijn behoorlijk.. Brand... apparatuur defect in huisjes..noem maar op. Alleen ik ben iemand die niet zegt... oke dit is het en ik loop weg.
Ik zie ook geen problemen.. ik zie uitdagingen en soms haalt een uitdaging het niet en soms wel. Daarbij ben ik ook zeer eigenwijs en ik neem niet veel aan van iemand.. bevestiging zoek ik in boeken... forums... bedrijven die me kunnen adviseren en soms je verlies nemen... wat ik niet kan kan ik niet... Al met al schrijf ik alles op werk ik het uit en maak een plan.

Mocht ik hier aan beginnen.... (Dat is nog maar de vraag.). dan durf ik m'n hand in het vuur te steken dat het 100% in orde is. Mocht het zo ver komen.. dan ben ik ook niet bang om van mijn werk uitgebreid foto's te posten.. Ik heb echt geen trek om schade aan mens/dier/spullen te veroorzaken door mijn werk en kunde.
Nou, ik denk niet dat mensen hier specifiek jouw vaardigheden op het gebied van elektra in twijfel trekken. Ik maak mij meer zorgen om het runnen van een project/opdracht (want dat is het in feite) daar omheen met alle bijkomende facetten/aspecten en de risico's voor een een opdracht/project in je vrije tijd (voor "erbij"). Dit brengt voor jouw persoon op persoonlijk emotioneel en mogelijk ook juridisch vlak aanzienlijke risico's met zich mee. En dat terwijl er geen baten tegenover staan. Leuk dat jij er niet mee zit als een uitdaging niet slaagt. Ben benieuwd of 279 andere afnemers er ook zo in staan als hun geld op is en de belofte niet waar is gemaakt. Beloftes die zij wellicht nog groter interpreteren dan jij ze bedoelt. Dat je alleen in blijft gaan op de techische aspecten maakt mijn gevoel hierover ook sterker.

Ik hoop oprecht dat alles goed gaat natuurlijk en kijk uit naar updates :)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 31-12-2020 00:55 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:25:
Ik zie er maar 3 (Merlin Gerin, Schneider Electric en Gacia). Merlin Gerin is overgenomen door Schneider Electric dus die automaten kun je zien als de "opvolger" van het spul wat origineel geplaatst is. Merlin Gerin is niet meer te koop dus alles hetzelfde houden wordt heel lastig. :)

Alleen dat Gacia spul valt wat uit de toon ja. Maar ik maak me eerder zorgen over de nominaalstroom dan over het merk. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ravingbunny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-01 23:24
Voor Merlin onderdelen kan je het 5 cijferig nummer boven de wipper aanhouden (relai's hebben die ook op de voorkant) met een beetje zoeken krijg je dan de Schneider vervanger. DPN 4,5KA is zo te zien al uit de handel, TU geeft aan dat de vervanger EAN 3606481324269 is.
Ik zou ook even kijken of die Gacia automaten goed passen op die Merlin kammen, het spul lijkt wel op elkaar maar volgens mij is Gacia geen onderdeel van Schneider zoals Merlin of Muller dat is (kan mij daarin vergissen)
Maar sowieso lijkt 25A op een 2,5mm2 een beetje veel.

• xuter010
ravingbunny schreef op donderdag 31 december 2020 @ 02:39:
Voor Merlin onderdelen kan je het 5 cijferig nummer boven de wipper aanhouden (relai's hebben die ook op de voorkant) met een beetje zoeken krijg je dan de Schneider vervanger. DPN 4,5KA is zo te zien al uit de handel, TU geeft aan dat de vervanger EAN 3606481324269 is.
Ik zou ook even kijken of die Gacia automaten goed passen op die Merlin kammen, het spul lijkt wel op elkaar maar volgens mij is Gacia geen onderdeel van Schneider zoals Merlin of Muller dat is (kan mij daarin vergissen)
Maar sowieso lijkt 25A op een 2,5mm2 een beetje veel.
Die 25a gaan er uit. Dat er verschillende merken inzitten, in dit geval Schneider en Merlin maak ik me niet druk om. Voor het oog is het natuurlijk mooier om te zien als alles van 1 merk is. Maar op zich boeit dat niet in praktijk.
Zowel Schneider als Merlin is gewoon prima kwaliteit.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:21:

De 10k heb ik niet los gekregen.. Het is meer door het bestuur gezegd.. oke we sluiten het park niet als je voor bijv. 10k de boel kan fixen.. de datum staat nu op Zondag 4 januari. dat gaat het stroom eraf op het gehele park en ga ik inventariseren en de zekeringen die er niet in horen eruit halen en vervangen.

Ik ben sinds een aantal maanden de elektricien maar door verbouwing in mn eigenhuis... geen problemen op het park met stroom en beveiliging die niet op orde was wat ik eerst hebt gefixt... niet door gehad hoe slecht het is.. Nu kom ik er elke dag steeds meer achter dat het fout is hoe het nu ziet.. ik bedoel.... C25 zekering automaat voor een huisje die 10 hoort te hebben....

[Afbeelding]
Ik denk dat je hiermee wel op de goede weg zit hoor. als de originele installatie bemeten is op B10 automaten en er zitten nu op veel plekken 16 of hoger in. Dan is stap 1 waarschijnlijk om alles weer terug te zetten naar B10 en dat gaat prima lukken met je budget.

Waarschijnlijk gaan de grootverbruikers dan klagen maja, dan weet je ook waar je de kosten van verzwaren neer kan leggen. Nogmaals, dat zal een veelvoud zijn van die 10K

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
@xuter010 je zegt dat je dit moet fixen voor 4/01/2021 en indien niet dat anders de stroom eraf gaat.

Gezien we nu al 31/12 zijn, gok ik er op dat de stroom erafgaat en dat die er misschien op 04/01/2022 terug opgaat gezien de omvang van dit project.

en TBH, I Think you are in over your head. Probeer een installateur te vinden die het project in handen neemt en waar jij dan kan bijhelpen om bij te leren. Dit is niet zoiets als een paar simpele kabels in huis trekken naar een meterkast

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

280 aansluitingen aanpassen naar 4A. Voldoende voor de kerstverlichting, maar niet voor de elektrische verwarming in de jacuzzi. Probleem opgelost. Ben je denk ik al snel € 3k kwijt aan automaatjes :P.

Op de vraag hoe men de huizen verwarmt is nog geen antwoord vanuit @xuter010. Hebben die huizen gas CV-combiketel, of zitten ze met een elektrische kachel van minimaal 2 kW in elke kamer.

• SMSfreakie
  • Niet online
en wat staat er in de contracten over de stroomvoorziening?

maw of staat er niks specifieks? want dat is ook wel een goede.. op het moment dat er staat dat je 6A? 10A? 16A? krijgt of dat je gewoon "Stroom" krijgt..?

indien het onduidelijk is WAT je exact krijgt.. is het natuurlijk ook wel erg moeilijk om iemand die nu 16A (of 25A) gewend is terug te gooien op 10A natuurlijk :+

anders is het misschien ook wel handig om DAT op papier te krijgen.. duidelijkheid voor iedereen! :-)

[ Voor 38% gewijzigd door SMSfreakie op 31-12-2020 10:47 ]

404 Signature not found

• Illusion
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

@xuter010
xuter010 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:44:
[...]

Ik ben een week gaan monitoren.. met ampere tang de fases meten paar x per dag, de eerste 800meter heb ik een aardige wat over op de kabel, die kan een stuk meer hebben.. kabels zijn ook ijskoud. pas vanaf kast 6 wordt de kabel dunner naar de volgende en weer dunner naar de volgende enzovoorts.... en dan beginnen de voltage drops.. 190v... 180v.... 170v... en eindstand rond de 165volt achterin laatste verdeelkast. Vandaar ik dacht om vanaf de helft een kabel erbij te leggen.. vooral om de voltage hoger te krijgen.. de boilers gaan er waarschijnlijk wel uit. een magnetron op 165volt werkt voor geen meter xD
xuter010 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:56:
[...]
Morgen zal ik wat foto's van de schema's posten.
[...]
Hij komt hoger binnen, maar mijn idee was om zo een kabel vanaf het midden naar ena laatste kast te brengen om erbij te zetten. (Vanaf het midden begint de spanningsdip te komen)
...
Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de meetresultaten en de originele schema’s.

Als je die voor 4 jan plaatst, kunnen we misschien nog tips geven voor extra onderzoek/metingen die je dan uit kan voeren.

Overigens een tip: Bij zo'n project is verwachtingsmanagement naar de bewoners erg belangrijk. Hier zeg je iets toe (schema's 'morgen' plaatsen) en doe je dat niet. Uiteraard ben je ons niets verplicht, maar wees je bewust van de verwachting die je wekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 31-12-2020 14:15 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• xuter010
pyrofielo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat je hiermee wel op de goede weg zit hoor. als de originele installatie bemeten is op B10 automaten en er zitten nu op veel plekken 16 of hoger in. Dan is stap 1 waarschijnlijk om alles weer terug te zetten naar B10 en dat gaat prima lukken met je budget.

Waarschijnlijk gaan de grootverbruikers dan klagen maja, dan weet je ook waar je de kosten van verzwaren neer kan leggen. Nogmaals, dat zal een veelvoud zijn van die 10K
De klachten krijg ik nu al nadat we kenbaar hebben gemaakt dat de mensen die een 16a hebben en daar geen recht op hebben weer terug gaan naar 10a. De zekeringen heb ik al.
Tarkin schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:15:
@xuter010 je zegt dat je dit moet fixen voor 4/01/2021 en indien niet dat anders de stroom eraf gaat.

Gezien we nu al 31/12 zijn, gok ik er op dat de stroom erafgaat en dat die er misschien op 04/01/2022 terug opgaat gezien de omvang van dit project.

en TBH, I Think you are in over your head. Probeer een installateur te vinden die het project in handen neemt en waar jij dan kan bijhelpen om bij te leren. Dit is niet zoiets als een paar simpele kabels in huis trekken naar een meterkast
Stroom is eraf bij een 40 stuks huizen.
SMSfreakie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:45:
en wat staat er in de contracten over de stroomvoorziening?

maw of staat er niks specifieks? want dat is ook wel een goede.. op het moment dat er staat dat je 6A? 10A? 16A? krijgt of dat je gewoon "Stroom" krijgt..?

indien het onduidelijk is WAT je exact krijgt.. is het natuurlijk ook wel erg moeilijk om iemand die nu 16A (of 25A) gewend is terug te gooien op 10A natuurlijk :+

anders is het misschien ook wel handig om DAT op papier te krijgen.. duidelijkheid voor iedereen! :-)
6ampere en dan hebben ze in de verdeelkasten het afgezekerd met 10a, mensen zijn daarachter gekomen en hebben dus zelf in hun huisje ook 10 gezet. Ik zit er aan te denken om er maar c6 in te gooie.
Dre schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:50:
280 aansluitingen aanpassen naar 4A. Voldoende voor de kerstverlichting, maar niet voor de elektrische verwarming in de jacuzzi. Probleem opgelost. Ben je denk ik al snel € 3k kwijt aan automaatjes :P.

Op de vraag hoe men de huizen verwarmt is nog geen antwoord vanuit @xuter010. Hebben die huizen gas CV-combiketel, of zitten ze met een elektrische kachel van minimaal 2 kW in elke kamer.
Oh die heb ik even gemist ofzo? sorry. Mensen verwarmen elektrisch, hout, petroleum of gas. Houtkachels. Veruit de meeste met elektrisch.
Illusion schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:35:
@xuter010

[...]

[...]

Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de meetresultaten en de originele schema’s.

Als je die voor 4 jan plaatst, kunnen we misschien nog tips geven voor extra onderzoek/metingen die je dan uit kan voeren.

Overigens een tip: Bij zo'n project is verwachtingsmanagement naar de bewoners erg belangrijk. Hier zeg je iets toe (schema's 'morgen' plaatsen) en doe je dat niet. Uiteraard ben je ons niets verplicht, maar wees je bewust van de verwachting die je wekt.
Sorry.. beetje vergeten omdat ik ze zo 1.2.3 even niet kon vinden en door mijn eigenwerk.. druk druk druk zo aan het eind van het jaar. Ik probeer ze vanavond nog wel even te posten.. geen belofte anders snij ik me weer in de vingers met een belofte :P

Voor de mensen die reacties posten als (kort samen gevat) waar begin je aan, dit wordt prutswerk, dit wordt gevaarlijk... Ik kan de mensen niet overtuigen dat ik helemaal nergens aan begin als het niet goed en veilig kan. Als ik iets zou afleveren dan moet een netbeheerder / verzekering kunnen zeggen... netjes, keurig en goed. Ik sta niet bepaald bekend als een prutser maarja.. jullie kennen mij ook niet :P Het is voor mij ook leerzaam door het alleen al uit te zoeken... Mezelf steeds herhalen op dit punt is ook een beetje nutteloos aan het worden... denk je nu echt dat ik trek heb om in het nieuws te komen of bij de politie rechter te staan? Als ik iets aanleg hier ben ik juridisch verantwoordelijk en dat realiseer ik me heel goed.

Ik werk dagelijks aan installaties waarmee je simpel een klein foutje kan maken en die dodelijke gevolgen kan hebben voor de burger/ gebruiker. Veiligheid 1 ten alle tijden.

• kabeltjekabel
Wat is de aansluiting vanuit de netbeheerder nu? 3x160?

• xuter010
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:20:
Wat is de aansluiting vanuit de netbeheerder nu? 3x160?
Ik ben de kast waar de meter en hoofdaansluiting zit nog niet in geweest, sleutel ervan heb ik nog niet. Krijg ik zaterdag. Onze eerste verdeelkast kast zit op 160a afgezekerd.

• SMSfreakie
  • Niet online
Nou als er 6a op papier staat zou ik eerst alles terug naar 6a terug schoppen... En kijken wat dat evt al oplevert omdat de grotere verbruikers dan al weg vallen..

En als je toch nieuwe kabel moet leggen maakt dat toch ook niet uit verder ;)

404 Signature not found

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:13
Met 6A kan je max 1500 watt trekken. De meeste elektrische kachels zitten tussen de 1000& 2000W. Als er meerdere kamers zijn en meerdere kachels begrijp ik als er bij sommige huisjes andere zekeringen er in zitten

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Let ook op b of c zekeringen zie op je foto dat het een mix is.

Denk het makkelijkste is C10 in de kast en B10 in de huisjes moet jij niet te vaak naar de kast wegens een gesprongen zekering. En 10A is mooi zijn plekken waar je maar 6 krijgt.

Vandaag bestaat led, infraroodpanelen etc, ofwel gaan je bewoners om met een beperkte stroom
Ofwel ga je zwaar moeten investeren.

Als er natuurlijk een (grote) groep is die bereid is om een grote som te betalen voor een upgrade naar 16 of 20 is dat misschien een piste maar ik vrees er voor.

Veel zal afhangen van je inventarisatie, welke kabelsecties liggen er tussen de kasten van welke lengte en welk materiaal. Dan kan je plannen wat de maximale capaciteit is. Misschien kan je van 3x160 naar iets meer.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• kabeltjekabel
Tomsworld schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 00:32:
Let ook op b of c zekeringen zie op je foto dat het een mix is.

Denk het makkelijkste is C10 in de kast en B10 in de huisjes moet jij niet te vaak naar de kast wegens een gesprongen zekering. En 10A is mooi zijn plekken waar je maar 6 krijgt.

Vandaag bestaat led, infraroodpanelen etc, ofwel gaan je bewoners om met een beperkte stroom
Ofwel ga je zwaar moeten investeren.

Als er natuurlijk een (grote) groep is die bereid is om een grote som te betalen voor een upgrade naar 16 of 20 is dat misschien een piste maar ik vrees er voor.

Veel zal afhangen van je inventarisatie, welke kabelsecties liggen er tussen de kasten van welke lengte en welk materiaal. Dan kan je plannen wat de maximale capaciteit is. Misschien kan je van 3x160 naar iets meer.
C10 en dan B10 is een recept voor het er eerst uittikken van de C10 bij overbelasting.

• SMSfreakie
  • Niet online
een C10 is toch trager met uitschakelen bij langdurige overbelasting dan de B10 bij de zelfde omstandigheden :?

404 Signature not found

• kabeltjekabel
SMSfreakie schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:50:
een C10 is toch trager met uitschakelen bij langdurige overbelasting dan de B10 bij de zelfde omstandigheden :?
Nee

C vs B is enkel in het magnetische deel, dus op kortsluiting // startstromen. Het thermische deel is gelijk.

Zo'n automaat heeft twee typen beveiliging; eentje werkt thermisch. Die moet je dus heerst opwarmen voor hij tript. De tweede werkt magnetisch; zodra de stroom hoog genoeg is gooit schalkelt die de boel uit. Een B wordt magnetisch eerder aangesproken dan een C maar is thermisch gewoon gelijk.

• SMSfreakie
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 02:16:
[...]

Nee

C vs B is enkel in het magnetische deel, dus op kortsluiting // startstromen. Het thermische deel is gelijk.

Zo'n automaat heeft twee typen beveiliging; eentje werkt thermisch. Die moet je dus heerst opwarmen voor hij tript. De tweede werkt magnetisch; zodra de stroom hoog genoeg is gooit schalkelt die de boel uit. Een B wordt magnetisch eerder aangesproken dan een C maar is thermisch gewoon gelijk.
ah dan heb ik dat verkeerd onthouden! altijd goed om dan even de correcte uitleg weer te krijgen :)

404 Signature not found

• Xander
  • Nu online
Plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmtE6p1WkgmjTNT2WlZQYcm4Udk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dRthDoVlaEzkS9pK7zAvN6kz.jpg?f=user_large

Het thermische gedeelte van de automaten is gelijk, dat is de kromme links.

Het magnetische gedeelte van de automaten verschilt, dat zijn de strakke verticale lijnen rechts.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:57
Leuke maar bijna onmogelijke uitdaging met dat budget

Zijn die kwh meters uberhaupt nog wel geschikt voor verrekening of heeft iedereen flat-fee stroom?

Met de huidige infra en budget is er voor die 10k eigenlijk maar 1 optie: elk huisje een eigen 6A aansluiting zoals op veel campings.
Als die kwh meters vervangen moeten worden omdat ze niet betrouwbaar zijn of verlopen zijn dan is dat al een uitdaging binnen die 10k, nog los van alle verzwaringen.

Daarna moet de VVE een besluit nemen, verzwaren naar 16 of 25A per woning, of op de 6A laten. In het laatste geval moet de eigenaar dus zelf kiezen voor een powerwall of andere peakshaving als ze te weinig hebben.
Maar om alles up-to-date te krijgen en ook geschikt voor airco's enz... dan mag je een hoop meer begroten

Dan hebben we het nog niet gehad over auto's: als mensen een eigen parkeerplaats hebben en daar gaan laden houd het helemaal op. Zelfs met 6A gaat dat op termijn bij 280 huizen al lastig worden....

Maar 10k... als je er een 0 achter zet komt het meer in de buurt wil je echt voor 10+ jaar klaar zijn.

En is de bekabeling tussen de kasten en de kavels ook geschikt voor 10 of 16A? Anders mag je dat ook nog meenemen in het budget.

Als je tzt gaat graven: Wel het ideale moment om ook meteen glasvezel erin te gooien. Al leg je maar een vezel van voor naar achteren met een aantal lussen, dat scheelt later een hele hoop. En dat is wel te betalen, want zo'n vezeltje kost nog geen euro per meter.

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 01-01-2021 20:47 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor 10k heb je net aan 100 meter 5x70mm2, Eerst de boel maar eens spanningsloos maken en overal de staalborstel tussendoor halen.

• xuter010
DJSmiley schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:45:
Leuke maar bijna onmogelijke uitdaging met dat budget

Zijn die kwh meters uberhaupt nog wel geschikt voor verrekening of heeft iedereen flat-fee stroom?

Met de huidige infra en budget is er voor die 10k eigenlijk maar 1 optie: elk huisje een eigen 6A aansluiting zoals op veel campings.
Als die kwh meters vervangen moeten worden omdat ze niet betrouwbaar zijn of verlopen zijn dan is dat al een uitdaging binnen die 10k, nog los van alle verzwaringen.

Daarna moet de VVE een besluit nemen, verzwaren naar 16 of 25A per woning, of op de 6A laten. In het laatste geval moet de eigenaar dus zelf kiezen voor een powerwall of andere peakshaving als ze te weinig hebben.
Maar om alles up-to-date te krijgen en ook geschikt voor airco's enz... dan mag je een hoop meer begroten

Dan hebben we het nog niet gehad over auto's: als mensen een eigen parkeerplaats hebben en daar gaan laden houd het helemaal op. Zelfs met 6A gaat dat op termijn bij 280 huizen al lastig worden....

Maar 10k... als je er een 0 achter zet komt het meer in de buurt wil je echt voor 10+ jaar klaar zijn.

En is de bekabeling tussen de kasten en de kavels ook geschikt voor 10 of 16A? Anders mag je dat ook nog meenemen in het budget.

Als je tzt gaat graven: Wel het ideale moment om ook meteen glasvezel erin te gooien. Al leg je maar een vezel van voor naar achteren met een aantal lussen, dat scheelt later een hele hoop. En dat is wel te betalen, want zo'n vezeltje kost nog geen euro per meter.
Ik heb vanmorgen een vergadering gehad... (tenminste wat we vergadering kunnen noemen ivm covid maatregelen) Ik heb ook aangegeven dat voor 10k het niet gaat lukken... en dat dit eerder richting de 100k gaat als je het echt goed wilt doen. Ook naar aanleiding van de reacties hier.

Morgen eerst maar eens onderhoud uitvoeren aan de kasten en de 16a groepen eruit die eigenlijk 10a horen te zijn... die gaan dus weer terug naar een 10a. dit gaat om zo een 60 huisjes..

Ivm met de Covid kennen we ook geen geschikte leden vergadering opzetten, we zitten hier ook met veel oudere die amper een PC kennen opstarten. Dit geeft mij ook aanzienlijk meer tijd om uit te zoeken en offertes her en der aan te vragen. Het stukje glasvezel heb had ik indd ook aangekaart. glasvezel en wat cat6 kabels naar elke kast als de boel dan toch opengaat.

Een goede optie die ik wil laten uitzoeken is om aan de andere kant van het park ook een hoofdaansluiting te krijgen, zo kennen we het park in 2en delen wat voltage dips oplost. Deze tip had ik ook gekregen hier en had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.

Hierbij de schema's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mbbhmB2exupw5qMq8Wk3C4WqrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icXjk2fR5IdhW0lyGoTqiSPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygFti8uBmP1EZy2tmvVLEs4FDqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvqfRXAt3B3L9R7F551ciUtn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdVfnXHrjrQYoucOh_2FGvBIHA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Drha0i2MTLYduCsjHYwaxqer.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycwti9B9vbop3QQhh29JRM1fvq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6AucCeggwWuJqtckATXhmmB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CngqUs7iMUIxD6UflnnffZ7og68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBzXxEBtLkIl8lV9jqgqupRf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qRo87r-HCRqgtT-oPcRebzUnoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckD378HlImNWn4NNTXyrmSeq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWtLOfcTnRCEMxEe6HGjIdZC4xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Peej7i1zatqg2wVzonBEmzaw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSWKJ-t1UM-sioDyHU0q8OTSrzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAPs6rkfTKuURJ0qxlz3H2kV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVz5WcC2jMDGrKFG4Uuymv25u-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ1nYmaCBlt2SZ29pKw0HjKd.jpg?f=fotoalbum_large

• Skynett
xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:26:
[...]
Het stukje glasvezel heb had ik indd ook aangekaart. glasvezel en wat cat6 kabels naar elke kast als de boel dan toch opengaat.
Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En los daarvan, eigenlijk wil je geen UTP onder de grond. Enige optie is dan glas. En het glas dan niet doorlussen als een bus systeem van kast naar kast, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.

Edit: o.a. quote toegevoegd.

[ Voor 41% gewijzigd door Skynett op 02-01-2021 14:20 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Skynett schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:19:
Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En het glas dan niet doorlussen als een bus systeem, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.
Hoeveel Cat6 moet je bundelen om 160A over 1000 meter mogelijk te maken? :+

• TheGhostInc
  • Niet online
Dit geeft mij ook aanzienlijk meer tijd om uit te zoeken en offertes her en der aan te vragen.
Jij hebt 24/7 storingsdienst?
Je hebt een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering en voor arbeidsongeschiktheid?

Het is prima om zo'n klus op te pakken, maar voor dergelijke projecten moet je gewoon alles zakelijk op orde hebben.
Zoek een installatiebedrijf dat dit samen wil doen met jou. Er is vast wel iemand te vinden die snapt dat er niet zoveel budget is om alles uit te voeren, en dat jij veel gaat doen, maar dadelijk wel een mooie klant heeft met 280 'adresjes' voor kleine werkzaamheden en een mooi service contract.

En dit zijn projecten waar echt wel wat risico in zit. 'Even' met een minigravertje dat geultje trekken zonder Klic-melding? Als je dan die gasleiding raakt die daar niet had moeten liggen...
(En dat zijn dure grapjes)

• Illusion

Illusion

(the art of)

Die schema’s helpen flink.

Lijkt wel alsof elke kast ook een eigen aardpen van 4 ohm zou moeten hebben, maar die zie ik op de foto’s niet terug.

Daarnaast vind ik het bizar dat je eerder geplaatste foto met de C25 automaten (huisje 278/281) in kast 9 zit, waarvan de hoofdzekering slechts 20A is.

Verder zie ik dat een hoop 10A automaten in het schema zijn aangepast naar 16A. Dan vraag ik me af of daar misschien toch een keer afspraken over gemaakt zijn. Dat is wel iets om na te vragen voordat je er weer klakkeloos 10A van maakt. Misschien is er ooit wel voor betaald namelijk..

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:27
Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:

Verder zie ik dat een hoop 10A automaten in het schema zijn aangepast naar 16A. Dan vraag ik me af of daar misschien toch een keer afspraken over gemaakt zijn. Dat is wel iets om na te vragen voordat je er weer klakkeloos 10A van maakt. Misschien is er ooit wel voor betaald namelijk..
Effectief zit daar juist ook een uitdaging. In totaal staan er 278 huisjes op schema. Daarbij missen de huizen 1-10 (niet aanwezig? Of vanuit hoofdkast gevoed?) Op basis van de aanname dat de hoofdaansluiting 160 A bedraagt kom je daarmee op net aan 1,5 ampère per huisje. In dat geval is het absurd dat er 16A wordt gezekerd op een aantal uitzonderingen. Het aandeel is immers veel te groot. Of zijn dit de enige huizen die overwinteren? Dat mag dan inderdaad contractueel wel vastgelegd worden/zijn.
Er vanuit gaande dat de kabel tussen de hoofdkast en kast 1 ~150m lang is mag deze niet veel meer belast worden dan 160 A, vandaar mijn aanname van 160A.

Wat ik nog wel mis is de exacte afstanden tussen de 10 kasten.

Effectief heb je een te grote spanningsval doordat er of teveel grote verbruikers zijn upstream zoals @SMSfreakie al stelde, of teveel verliezen op de connecties zoals @BCC stelde met de warmtebeeld camera.

@xuter010 , wat ik me op basis van de schema's nog wel afvraag: Hoe is de interne bekabeling van kast 1 uitgevoerd tussen de werkschakelaar en de automaten? Effectief zijn die minstens 160A afgezekerd aangezien er niets tussen de hoofdkast en de automaten zitten.

• xuter010
TheGhostInc schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Jij hebt 24/7 storingsdienst?
Je hebt een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering en voor arbeidsongeschiktheid?

Het is prima om zo'n klus op te pakken, maar voor dergelijke projecten moet je gewoon alles zakelijk op orde hebben.
Zoek een installatiebedrijf dat dit samen wil doen met jou. Er is vast wel iemand te vinden die snapt dat er niet zoveel budget is om alles uit te voeren, en dat jij veel gaat doen, maar dadelijk wel een mooie klant heeft met 280 'adresjes' voor kleine werkzaamheden en een mooi service contract.

En dit zijn projecten waar echt wel wat risico in zit. 'Even' met een minigravertje dat geultje trekken zonder Klic-melding? Als je dan die gasleiding raakt die daar niet had moeten liggen...
(En dat zijn dure grapjes)
Bedrijfsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid verzekering? Ik doe dit als vrijwilliger van de vereniging. Ik krijg er dan ook niet betaald voor.

Klic melding is niet nodig op prive terrein en als je een geultje graaf met een schep en wat vrijwilligers..
Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:

Lijkt wel alsof elke kast ook een eigen aardpen van 4 ohm zou moeten hebben, maar die zie ik op de foto’s niet terug.

Daarnaast vind ik het bizar dat je eerder geplaatste foto met de C25 automaten (huisje 278/281) in kast 9 zit, waarvan de hoofdzekering slechts 20A is.

Die hadden er ook nooit (25a) in mogen zitten.. Ik vermoed een "tijdelijke oplossing voor iets?" anyway. Morgen gaan ze eruit. Er hebben ook veelste veel mensen een 16a aansluiting wat niet hoort, die gaan morgen ook weer terug naar 10a. Ik heb een vermoeden dat de vorige elektrischen makkelijk was... geef hem een paar tientjes en hij zet er een 16a voor je in.. (zonder dat bestuur dit wist) Maar dat is maar een vermoeden, helaas kennen we hem het niet meer vragen.
Nilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Effectief zit daar juist ook een uitdaging. In totaal staan er 278 huisjes op schema. Daarbij missen de huizen 1-10 (niet aanwezig? Of vanuit hoofdkast gevoed?) Op basis van de aanname dat de hoofdaansluiting 160 A bedraagt kom je daarmee op net aan 1,5 ampère per huisje. In dat geval is het absurd dat er 16A wordt gezekerd op een aantal uitzonderingen. Het aandeel is immers veel te groot. Of zijn dit de enige huizen die overwinteren?
Heb ik ook al gemeld. Alleen hun rekenen erop dat niet iedereen tegelijk alles aanzet en dus de volle 6a of 16a trekt... Terwijl je hier JUIST wel rekening mee moet houden + overcapaciteit. Ik weet niet hoe ze dat 20jaar geleden deden?

[ Voor 46% gewijzigd door xuter010 op 02-01-2021 13:38 ]

• Illusion

Illusion

(the art of)

Nilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Effectief zit daar juist ook een uitdaging. In totaal staan er 278 huisjes op schema. Daarbij missen de huizen 1-10 (niet aanwezig? Of vanuit hoofdkast gevoed?) Op basis van de aanname dat de hoofdaansluiting 160 A bedraagt kom je daarmee op net aan 1,5 ampère per huisje. In dat geval is het absurd dat er 16A wordt gezekerd op een aantal uitzonderingen. Het aandeel is immers veel te groot. Of zijn dit de enige huizen die overwinteren? Dat mag dan inderdaad contractueel wel vastgelegd worden/zijn.
Er vanuit gaande dat de kabel tussen de hoofdkast en kast 1 ~150m lang is mag deze niet veel meer belast worden dan 160 A, vandaar mijn aanname van 160A.

Wat ik nog wel mis is de exacte afstanden tussen de 10 kasten.

Effectief heb je een te grote spanningsval doordat er of teveel grote verbruikers zijn upstream zoals @SMSfreakie al stelde, of teveel verliezen op de connecties zoals @BCC stelde met de warmtebeeld camera.

@xuter010 , wat ik me op basis van de schema's nog wel afvraag: Hoe is de interne bekabeling van kast 1 uitgevoerd tussen de werkschakelaar en de automaten? Effectief zijn die minstens 160A afgezekerd aangezien er niets tussen de hoofdkast en de automaten zitten.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de voeding meer dan 160A is, eerder 180 ofzo. De afgaande kabel van kast 1 is op 160A afgezekerd, dat heeft geen nut als de voeding ook al op 160 zat.

• Illusion

Illusion

(the art of)

xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Heb ik ook al gemeld. Alleen hun rekenen erop dat niet iedereen tegelijk alles aanzet en dus de volle 6a of 16a trekt... Terwijl je hier JUIST wel rekening mee moet houden + overcapaciteit. Ik weet niet hoe ze dat 20jaar geleden deden?
20 jaar geleden had iedereen een gaskachel en een gasgeiser. Toen was de electra voor een schemerlamp en een koffiezetapparaat.

Een koffiezetapparaat staat 10 minuten per dag aan op 700W.

Nu zijn er electrische boilers, dat is 2 kW voor 3 uur (als je er ook mee kan douchen)
En electrische kachels a 1 tot 3 kw voor 12 uur.

Zowel je vermogens als je gelijktijdigheidsfactor zijn dus enorm toegenomen.

Dat levert nu wel een probleem op, want zodra je die 10A zekering terugplaatst hebben die mensen én geen warm water én geen warm huis meer. Dat ligt er ook aan of er mensen zijn die er écht wonen en geen andere kant op kunnen. Die zet je letterlijk in de kou. De kans dat ze dan weer provisorisch met gaskacheltjes gaan rommelen is groot. En de gevolgen als het misgaat zijn vele malen erger dan een overbelaste elektrakabel.
De vraag is of de voordelen van het op zeer korte termijn in de winter terugschroeven naar 10A opwegen tegen het risico van de nadelen.

Om maar een paar voorbeelden te noemen:
Explosies:
https://www.hartvannederl...explosie-op-camping-eext/
https://nos.nl/artikel/22...-op-gelderse-camping.html
Koolmonixide:
https://www.bndestem.nl/b...r-in-stacaravan~ae85aba1/
https://www.ad.nl/binnenl...or-koolmonoxide~a1c93ea3/

[ Voor 42% gewijzigd door Illusion op 02-01-2021 13:57 ]

• Nilvo
Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de voeding meer dan 160A is, eerder 180 ofzo. De afgaande kabel van kast 1 is op 160A afgezekerd, dat heeft geen nut als de voeding ook al op 160 zat.
Eens, al deed ik mijn aanname op basis van Tabel 53.F.4 — Maximale lengte, in m, van tegen aardsluiting beveiligde leidingen uit de NEN 1010. Op basis van een smeltpatroon op een 70 mm2 kabel is bij 160A 158 meter, bij 200 A 106 meter. Deze afstand betreft de hoofdkast t/m kast 2! Daarbij zou de nominale belasting niet meer dan 80% moeten zijn voor een niet getest systeem volgens de NEN-EN-IEC 61439-1.

Hoe dan ook is de huidige situatie al tegen het maximum uitgelegd, of waarschijnlijk zelfs eroverheen.. Verzwaren wordt een exponentiele uitdaging bij deze afstanden die niet ondoenlijk is, maar ik zou wel het advies willen geven voor @xuter010 dat hij niet de eindverantwoording draagt. Zorg dat iemand met terdege kennis van zaken en ervaring de eindcontrole uitvoert. Daar leer je het meeste van.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Nilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Eens, al deed ik mijn aanname op basis van Tabel 53.F.4 — Maximale lengte, in m, van tegen aardsluiting beveiligde leidingen uit de NEN 1010. Op basis van een smeltpatroon op een 70 mm2 kabel is bij 160A 158 meter, bij 200 A 106 meter. Deze afstand betreft de hoofdkast t/m kast 2! Daarbij zou de nominale belasting niet meer dan 80% moeten zijn voor een niet getest systeem volgens de NEN-EN-IEC 61439-1.

Hoe dan ook is de huidige situatie al tegen het maximum uitgelegd, of waarschijnlijk zelfs eroverheen.. Verzwaren wordt een exponentiele uitdaging bij deze afstanden die niet ondoenlijk is, maar ik zou wel het advies willen geven voor @xuter010 dat hij niet de eindverantwoording draagt. Zorg dat iemand met terdege kennis van zaken en ervaring de eindcontrole uitvoert. Daar leer je het meeste van.
De kabel naar kast twee is een 4x50. Tikkie dunner nog dus :)

Ik vraag me af of de normen de afgelopen 30jaar strenger zijn geworden op dit gebied. We moeten de huidige situatie natuurlijk toetsen op de toen bestaande norm. Alles bij elkaar vind ik de originele installatie incl documentatie (zonder de latere verzwaringen) er eigenlijk heel netjes uit zien (naar de toen geldende maatstaven voor aanraakveiligheid).

• DJSmiley
Gezien de tekeningen gok ik dat de huidige installatie 25-30 jaar oud is. Dan is het allemaal niet zo gek. Ik zie 2.5mm2 naar de woningen. Dat kan ook nog een uitdaging worden. De kabellengtes missen, maar je kan niet zomaar aanenemen dat daar 16A overheen kan. (laat staan 25). De vraag is wat de kabellengtes zijn tussen de kast en de kavels.

Overigens is het oorspronkelijke idee niet heel slecht. Goede tekeningen en het klopt allemaal aardig. (voor de behoefte van die tijd). En 10A centraal, 6A in de huisjes, ook netjes selectief.
Enige wat wel opvalt (maar goed, dat is uit de tekening niet te zien) is dat ik meerdere 4.5kA automaten zie. Zeker in de eerste sectie kan het goed zijn dat de kortsluitstroom veel hoger is (50mm2 op een 160A hoofdaansluiting....).
Duidelijk is wel dat er sinds het originele plan is aangeprutst met automaten bijprikken. Een C25 op een 2.5mm2 huiskabeltje... Tja, zou houd je iig de oprit vorstvrij. 8)7

Een 2e hoofdaansluiting is een optie. Wel vrij prijzig, maar vermoedelijk de makkelijkste optie op de korte termijn. Een eigen trafo is de beste optie voor de toekomst.

Ik gok dat er nu 160A binnenkomt voor het hele park (aanname). Dat is eigenlijk ook de max wat meestal geleverd kan worden, 250A is slechts een enkele keer mogelijk (dicht op de trafo). Ik vraag me af of dat uberhaupt nog gebeurt

In alle andere gevallen moet je een eigen trafo plaatsen en word je op het 10kV net aangesloten.

Die 2e hoofdaansluiting zal ook niet goedkoop zijn. Een aansluiting bij Liander kost 5k ex eenmalig. Maar dan moet je aan die andere kant wel vlakbij een weg oid zitten waar al nuts ligt, anders wordt het een stuk meer.

Daarnaast moet er wel een geschikte ruimte zijn voor die aansluiting, en die moet ook netjes geregistreerd zijn (Een geldig BAG object), en voldoen aan de gestelde eisen voor een aansluiting. Daar hangt ook nog een prijskaartje aan.
En dan hebben we het nog niet over het vastrecht. Dat gaat ook snel richting de 6-8k per jaar.

Persoonlijk denk ik dat een 2e hoofdaansluiting misschien op korte termijn goedkoop is, maar geen investering is die 20 jaar mee gaat kwa capaciteit.

Als je iedereen 16A wilt geven (of 25A), rekening houdend met airco's warmtepompen, inductiekoken en EV's, zul je toch echt aan een eigen trafo moeten gaan denken wil je in 1x klaar zijn.

280 huizen, even 4A gemiddeld op een piekmoment (koken, aircotje, frituur, vaatwasser, verzin het, is niet heel onredelijk), dan zit je al op 1120A in totaal. Zelfs al zou je dat perfect over de fasen verdeeld hebben dan is dat al 370A per fase. Met 2x160A ga je dat al niet redden..

Je zou het park nog autovrij kunnen maken. Dan *kan* niemand laden bij z'n woning, en zet je op de algemene parkeerplaats een paar palen neer. Dan wordt het vechten om een paal, maar je voorkomt een extra piekbelasting op de parkinfra die te brak is.
Maar dat zijn workarounds, geen constructieve oplossingen.

Check wel de kWh meters. Dat zijn ook niet de nieuwste, en er zijn de afgelopen jaren heel wat type meters afgekeurd omdat die niet nauwkeurig genoeg waren. Als je verbruik wilt verrekenen moet dat wel kloppen, anders krijg je daar ook nog gedoe over tzt.

Eigenlijk heb je nu 4 opties
- Laten wat het is en wachten tot er delen uitvallen en geen stroom meer hebben. Dan hebben mensen pech, en pas weken later weer stroom (Want het moet dan goed gefixed worden)
- Huidige 'backbone' upgraden. Prima, maar is uitstel, want het blijft te weinig voor de toekomst en lost dus niets goed op
- Een 2e hoofdaansluiting nemen en splitsen, tesamen met optie 2. Je kan even vooruit, maar de vraag hoe lang. Je zal ook auto's moeten verbannen, want anders gaat het toch mis op termijn.
- Een eigen trafo + backbone en eventueel huisaansluitingen upgraden. Investering, maar schaalbaar en je kan 20-30 jaar vooruit.
[...]

Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En los daarvan, eigenlijk wil je geen UTP onder de grond. Enige optie is dan glas. En het glas dan niet doorlussen als een bus systeem van kast naar kast, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.

UTP is geen optie. Glas kan prima doorgelust worden, zorg alleen dat je om bij elke kast een meter of 5-10 overlengte hebt. Ster is het mooiste, maar veel duurder. Meer glas nodig, duurdere apparatuur enz. Met een 12-vezelige voeding over de hele lengte kun je prima af. 280 kavels is ideaal voor een GPON oplossing. Dat bespaart je een hoop vezellengte en is een stuk goedkoper dan P2P.

Voor een recreatiepark is P2P prijstechnisch niet interessant. Alle parken die ik ken en hun coax uitfaseren gaan ook over op GPON, omdat dat goed te betalen is.

Klic meldingen: Ja, leuk, op papier. In de praktijk is op de meeste parken 80% niet goed in kaart of uberhaupt vastgelegd waar het ligt. De hovenier/klusjesman/vorige bewoner die handig was, iedereen heeft in de afgelopen 20+ jaren wel wat erin gelegd, maar waar exact.. dat weet niemand meer.
Er zijn genoeg partijen die op een park nieteens willen graven ivm de chaos.

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 02-01-2021 15:09 ]

• xuter010
Het park is reeds autovrij, er zijn wat centrale parkeerplakken verdeeld over de 1500meter weg. Hier zijn en komen geen laadpalen... tenminste voorlopig zijn daar 0 plannen voor. De vraag ervoor is er tot nu toe ook nooit gekomen. mbt internet verbinding... We wilde maby wel het internet upgrade.. (ligt nu een gammel wifi verbinding waar je als eindgebruiker max 5mbit krijgt, maar deze is zo slecht dat er maar een paar mensen hier gebruik van maken.. Ik vraag me hardop af.... Heeft het nog zin als over 2jaar 5g wordt uitgerold..?.

16a per huisje hebben nu alleen de huisjes met boilers en er komt niks meer bij. De rest heeft een 6a in zijn huisje en moet het daar mee doen.

Alleen het ding is.. mensen kregen lucht dat het in de verdeelkasten op 10a was afgezekerd.. Dus mensen zijn zelf 10a ook in hun huisje gaan zetten. Ik zat zelf te denken aan c6 te plaatsen in de kasten omdat die trager zou afschakelen, maar ik heb nu begrepen.. (dankzij tweakers forum :P) dat dat geen nut heeft en daarom denk ik nu aan 8a te gaan zekeren inplaats van 10a.. of is het advies toch die 10a te handhaven?

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Ik heb persoonlijk nooit 8a gezien in automatische zekeringen.

Wel 2/4/6/10/16/20/25/32/40 etc

Maar terug naar 10 in de kast en 6 in de huisjes is ideaal maar in de huisjes is dat moeilijk te controleren. Enige optie misschien kostprijs invoeren om een afgesprongen zeker aan te zetten ;-)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• DJSmiley
5G is ook niet heilig. 't is ook maar de vraag tegen die tijd hoe het bereik daar is, en als iedereen op dezelfde mast gaat zitten is dat ook niet perse het recept voor supersnel internet.

Overigens is die glas ook prima bruikbaar als uplink voor wifi mastjes, dan kun je altijd nog door naar glas in elke woning. In alle gevallen is het handig om gewoon vezels over het hele park te hebben liggen.Kleine moeite als je toch moet graven

8A automaten ken ik niet. 't is 10A en dan 6A

En dat ontwerp is prima, want 10A in de kast en 6A in de woning zorgt dat iemand bij een probleem gewoon zn eigen automaatje weer erin kan zetten. Ga je ook 10A in de woningen doen, dan heeft die helemaal geen nut meer, want die is dan gelijk aan de voorliggende. Kan dus prima zijn dat die in de kast dan springt en de beheerder moet opdraven. Vanuit beheer is dus 6A in de woning ideaal.

10A in de woning: Prima, maar dan mag de beheerder vaker opdraven. Nog even los van het gebrek aan capaciteit, het net is daar (nu al) niet geschikt voor. Dat zie je al aan de spanningsval enz.

• xuter010
Tomsworld schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:55:
Ik heb persoonlijk nooit 8a gezien in automatische zekeringen.

Wel 2/4/6/10/16/20/25/32/40 etc

Maar terug naar 10 in de kast en 6 in de huisjes is ideaal maar in de huisjes is dat moeilijk te controleren. Enige optie misschien kostprijs invoeren om een afgesprongen zeker aan te zetten ;-)
Weet ook niet of ze er zijn... wilde dat even aan de TU vragen.

• Illusion

Illusion

(the art of)

xuter010 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:15:
De klachten krijg ik nu al nadat we kenbaar hebben gemaakt dat de mensen die een 16a hebben en daar geen recht op hebben weer terug gaan naar 10a. De zekeringen heb ik al.
...
Oh die heb ik even gemist ofzo? sorry. Mensen verwarmen elektrisch, hout, petroleum of gas. Houtkachels. Veruit de meeste met elektrisch.
...
xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:46:
...
16a per huisje hebben nu alleen de huisjes met boilers en er komt niks meer bij. De rest heeft een 6a in zijn huisje en moet het daar mee doen.
..
Dit strookt niet met elkaar. Ik geloof niet dat die 16A er alleen voor boilers zit, maar juist ook voor het elektrisch verwarmen. Als je daar nu een 10A voor zet, dan zitten die mensen in de kou.

• SMSfreakie
  • Niet online
8A lijkt wel te bestaan.. of ze makkelijk te verkrijgen zijn is 2de vraag..

404 Signature not found

• xuter010
Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:12:
[...]

[...]

Dit strookt niet met elkaar. Ik geloof niet dat die 16A er alleen voor boilers zit, maar juist ook voor het elektrisch verwarmen. Als je daar nu een 10A voor zet, dan zitten die mensen in de kou.
Aantal jaren geleden is er door het bestuur een actie opgezet.. Mensen konden een boiler bij het bestuur kopen en kregen een boiler en daarbij een 16a groep in hun huisje. Deze mensen blijven die 16a houden.

De elektricien die er voor mij zat heeft veel mensen die geen boiler hadden gekocht met onduidelijke reden.. (omkoping? ik heb echt geen idee) toch een 16a gegeven... verhaal gaat een beetje... geef de man een paar tientjes en hij zet er "illegaal" een 16a groep bij je in. Maar dat zijn verhalen en niet te achterhalen en daarbij moet ik er nu mee dealen.

De mensen die geen boilers hebben, hebben alleen recht op een 6a groep in hun huis. Zo staat het ook in het contract/regelement.

[ Voor 6% gewijzigd door xuter010 op 02-01-2021 18:52 ]

• Nilvo
Let ook wel op dat als je 10A terugplaatst ipv de 16A, er sommige wijsneuzen mogelijk ook 16A in de huisjes hebben gezet. Bij elk probleem kan de beheerder dat sowieso komen opdraven.
Achterban informeren is key. Dan komen de reeds gemaakte afspraken ook ineens naar voren. Krijg je ook meer inzicht in de wensen van de bewoners.

• xuter010
Nilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:53:
Let ook wel op dat als je 10A terugplaatst ipv de 16A, er sommige wijsneuzen mogelijk ook 16A in de huisjes hebben gezet. Bij elk probleem kan de beheerder dat sowieso komen opdraven.
Achterban informeren is key. Dan komen de reeds gemaakte afspraken ook ineens naar voren. Krijg je ook meer inzicht in de wensen van de bewoners.
Ben ik me van bewust, ik ga ze toch omwisselen. Bij echt aanhoudende klachten zet ik voor die mensen die dan ECHT in de kou zitten weer de 16a uit menselijk oogpunt terug. Corona en lockdown maakt het wat lastig, daar heb ik zeker begrip voor. Ik geef ik ze tot bij 1 april die 16a maar na 1april zet ik die 10a er weer in.

• kabeltjekabel
[...]

Ik heb vanmorgen een vergadering gehad... (tenminste wat we vergadering kunnen noemen ivm covid maatregelen) Ik heb ook aangegeven dat voor 10k het niet gaat lukken... en dat dit eerder richting de 100k gaat als je het echt goed wilt doen. Ook naar aanleiding van de reacties hier.

Morgen eerst maar eens onderhoud uitvoeren aan de kasten en de 16a groepen eruit die eigenlijk 10a horen te zijn... die gaan dus weer terug naar een 10a. dit gaat om zo een 60 huisjes..

Ivm met de Covid kennen we ook geen geschikte leden vergadering opzetten, we zitten hier ook met veel oudere die amper een PC kennen opstarten. Dit geeft mij ook aanzienlijk meer tijd om uit te zoeken en offertes her en der aan te vragen. Het stukje glasvezel heb had ik indd ook aangekaart. glasvezel en wat cat6 kabels naar elke kast als de boel dan toch opengaat.

Een goede optie die ik wil laten uitzoeken is om aan de andere kant van het park ook een hoofdaansluiting te krijgen, zo kennen we het park in 2en delen wat voltage dips oplost. Deze tip had ik ook gekregen hier en had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.

Hierbij de schema's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom sommige huisjes met 2x2,5 YMvK-as en anderen met 3x2,5 YMvK-as? Loze ader :D ?

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Je kan ook een ring maken, dan kan het glasvezel zelfs op 1 punt falen en kun je toch nog alles voorzien van signaal. Zal een stuk schelen in kosten.
[...]

Bedrijfsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid verzekering? Ik doe dit als vrijwilliger van de vereniging. Ik krijg er dan ook niet betaald voor.
Dat iets vrijwillig en'/of onbetaald is vrijwaart je echt niet van álle aansprakelijkheid.

Ecodan warmtepomp

• TheGhostInc
  • Niet online
En dan ben je ineens niet meer aansprakelijk?
Jij en de vereniging moeten je zaakjes op orde hebben. Zeker omdat de werkzaamheden weinig lijken op 'normaal' vrijwilligerswerk.
Klic melding is niet nodig op prive terrein en als je een geultje graaf met een schep en wat vrijwilligers..
Schadeplichtig bij nalaten KLIC-melding bij handmatig graven
En privé terrein? Gepacht? Recht van opstal?

Begrijp me niet verkeerd, super gaaf project en vooral doen. Maar zorg ervoor dat je wel de rugdekking hebt die nodig is. Het gaat niet over 3 huisjes van wat vrienden, maar over 280 huisjes. En netbeheerders/inspectie kunnen soms niet anders. Wie draait dan op voor eventuele derving?

Nogmaals, niet bedoeld om je af te schrikken, maar zorg voor een elektrotechnisch bedrijf die je kan & wil helpen. Die hebben ook zegelrecht en een bus/magazijn vol om ook wanneer de winkels dicht zijn het even veilig te kunnen repareren. En vergis je niet, 160+A heeft genoeg oemph om flink wat te slopen.

• xuter010
JT schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:07:

Dat iets vrijwillig en'/of onbetaald is vrijwaart je echt niet van álle aansprakelijkheid.
Ook niet met een verzekering, als je dr een potje van maakt ben je sws ongedekt, verzekering ofniet. ;)

• xuter010
Vandaag de eerste 3 kasten aangepakt, groot-onderhoud noem ik het maar.. Contacten van de aders waren echt heel slecht, en in de eerste 3 kasten heb ik al 35 zekeringen gewisseld van 16a naar 10a. Klachten zijn er wel maar tot nu toe... stofzuiger, wasmachine.. dat soort dingen. Tja die zullen een andere oplossing moeten zoeken. 16a horen hun gewoon niet te hebben. Het net is nu al stabieler kwa voltage drops, maar ik ben er nog lang niet. nog 6 kasten te gaan... :D

• SMSfreakie
  • Niet online
xuter010 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:03:
Vandaag de eerste 3 kasten aangepakt, groot-onderhoud noem ik het maar.. Contacten van de aders waren echt heel slecht, en in de eerste 3 kasten heb ik al 35 zekeringen gewisseld van 16a naar 10a. Klachten zijn er wel maar tot nu toe... stofzuiger, wasmachine.. dat soort dingen. Tja die zullen een andere oplossing moeten zoeken. 16a horen hun gewoon niet te hebben. Het net is nu al stabieler kwa voltage drops, maar ik ben er nog lang niet. nog 6 kasten te gaan... :D
eigenlijk had je een optie voor 10A in het huisje /(16A in de kast) moeten (kunnen) aanbieden ;)

in de trant van €500 eenmalig en maandelijks nog €50 extra er voor..

404 Signature not found

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

SMSfreakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:04:
[...]

eigenlijk had je een optie voor 10A in het huisje /(16A in de kast) moeten (kunnen) aanbieden ;)

in de trant van €500 eenmalig en maandelijks nog €50 extra er voor..
Daar heb je helemaal niks aan als het stroomnet er niet op berekend is. Dan kan je nog zoveel betalen, zolang de bekabeling niet aangepast wordt op de vraag zal de spanning inkakken met allerlei gekke problemen en niet-werkende apparatuur als gevolg, misschien stroomuitval op delen van of zelfs het hele park, en brand is ook niet uitgesloten.

Als het met 10k al niet realistisch is ben je nergens als niet een heleboel huisjes (meer dan 50 voor 25k, maar waarschijnlijk ben je er dan nog steeds niet) een grotere aansluiting willen, en op dat moment kan je net zo goed het hele park aanpakken. Individueel moet je dit niet willen, daarom wordt het nu ook teruggedraaid.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@xuter010 wat voor stofzuigers hebben die lui daar???

• xuter010
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:27:
Ja dat vraag ik me ook af.... :)

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

Is denk ik eerder in combinatie met een hoop andere apparatuur waarbij dat dan de stofzuiger of de wasmachine de spreekwoordelijke druppel is, en men dus over de 10A gaat. :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

BCC

Heel veel mensen zetten hun oude spullen in hun vakantiehuis. Mijn vorige stofzuiger was ook 2300 watt oid. En een miele van 20+ jaar oud... brr.. die zekerden ze niet voor niets af met 16A op een vaste werkschakelaar.

[ Voor 34% gewijzigd door BCC op 03-01-2021 20:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
@BCC True maar aan de andere kant, als je beperkt bent in opgenomen vermogen (zélfs met een 16A groep) zou je toch rekening moeten houden met alles wat je in je huisje hebt.

Vanaf het begin volg ik dit topic al met grote interesse, met name omdat ik zelf ook een huisje heb (op een park met volgens mij 110 anderen) en ik mag denk ik blij wezen dat er bij ons geen enkel probleem is. Sterker nog, ik heb mij vaak verbaast over wat ik allemaal tegelijk aan kan zetten zonder dat mijn eigen groep er uit gaat.

Af en toe zie ik mensen het punt aanhalen dat tegenwoordig met airco e.d. er veel meer vermogen wordt opgenomen. Daar heb ik wel een paar opmerkingen bij...

Een gedateerde installatie kan best ooit berekend zijn voor vergelijkbare verwachtingen.
(en ja, voor deze zin heb ik mijn woorden heel zorgvuldig uitgekozen ;))

In het geval van ons huisje, jaren geleden hadden we 12x50 Watt halogeen spots in de woonkamer/keuken, her en der ook nog 25/45/60 watt spotjes/gloeilampen. Buiten verlichting 6x60Watt dus zo'n 1200+ Watt alleen al aan licht voor lange duur in de winter maanden aanstaan. Daarnaast 2200 Watt aan elektrische verwarming (zeker een uur of 5 aan per dag) en in de andere kamers soms ook nog wat bijverwarming. En een elektrische boiler voor tap water ~3000 Watt.

Uiteraard stond lang niet alles tegelijk aan maar periodiek was er toch een gevraagd vermogen van 6200+ Watt.

Verwarming en tap water is over gegaan naar gas (2 grote tanks aan het begin van het park waar we allemaal gebruik van maken) en tegenwoordig is alles led verlichtging zo'n 120Watt als alles aanstaat. Oftewel per huisje is het periodiek vermogen de laatste jaren hierdoor ook flink afgenomen.

Overigens reken ik dan niet mee dat veel apparaten zuiniger/efficiënter zijn geworden de afgelopen 20 jaar zoals wasmachine (1600 -> 1000) droger (2400 -> 1100), vaatwasser (2600 -> 1600), stofzuiger (1600 -> 900). Dat wil niet zeggen dat ze ook totaal minder gebruiken aangezien ze vaak langere programma's hebben (al is dat vaak wel zo).

@xuter010 Terug komend op de overstap op gas, eigenlijk niet iets dat logisch klinkt maar bij ons kookte vrijwel iedereen al op gas met allemaal een eigen installatie. Door dit vanuit het park aan te leggen (en gasleiding is ook niet zo duur als koper) was dit denk ik een 'goedkopere' oplossing dan zwaardere elektrische installaties. De vraag is echter wel of dit op de lange termijn ook zo is.

Een PV installatie per huisje zou misschien een oplossing kunnen zijn om de 10A aan te vullen naar 16A overdag ? 2 panelen met een micro omvormer als setje kan je zo eenvoudig modulair bijplaatsen.

Iets dat ook door anderen werd gemeld was een 'power wall' achtige oplossing per huisje. Dat is denk ik niet haalbaar en erg duur en al snel overkill. Als aan de andere kant van het park het niet mogelijk is een 2e aansluiting te krijgen (buiten de kosten hiervan) zou een 'centrale' power wall oplossing eventueel wel iets kunnen zijn, al dan niet gecombineerd met een (centrale) PV installatie om een stabieler voltage te krijgen.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Waarschijnlijk is het budget er niet, maar geen optie om per kast een meter te zetten die je eventueel op afstand kan uitlezen, die realtime verbruik A / Voltage meet per kast ?

Dan krijg je toch ok een permanent beter zicht op waar de grote verbruikers zitten. En je gaat deze info ook nodig hebben om als de bekabeling het toe laat ergens te verzwaren om te weten of het überhaupt mogelijk is.

Want wat meet je nu op de hoofdmeter ? Die is 3 x 160A ? Zit je daar vaak aan het maximum, want dat lijkt me nog niet voorbij gekomen in het topic.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Tomsworld schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:43:
Waarschijnlijk is het budget er niet, maar geen optie om per kast een meter te zetten die je eventueel op afstand kan uitlezen, die realtime verbruik A / Voltage meet per kast ?
Een DIN meter met Modbus/RS485 is op zich niet zo duur.. bij ons gebruiken ze die zelfs per aansluiting.

• xuter010
Tomsworld schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:43:
Want wat meet je nu op de hoofdmeter ? Die is 3 x 160A ? Zit je daar vaak aan het maximum, want dat lijkt me nog niet voorbij gekomen in het topic.
Het is heel lastig om de vermogens te meten, ene moment is het laag en je draait je om en het springt omhoog. kachels / boilers en andere verbruikers die aan en uit schieten. Een van de oorzaken is sowieso dat er in 30jaar nooit echt onderhoud is geweest in een relatief vochtige kast. En dat er maar luk raak 16a in is gezet, en niemand die me kan vertellen waarom... Dan kom ik toch uit op de vorige elektricien, geef de man een paar tientjes en hij wisselt de 10a voor een 16a in de verdeelkast. Tja als je zo 100huisjes gaat doen bovenop de boilers wat al eigenlijk geen strak plan was om dat ooit te introduceren............ Al met al... slechte contacten + overbelasting van de vermogens levert nu problemen op.

10k budget is redelijk kansloos. Bestuur begint wel in te zien dat er wat moet gebeuren en dus meer budget moet vrijkomen. Corona / lockdown zit ons een beetje in de weg dat we goed kunnen gaan vergaderen hierover.

Ik vind de optie om een extra aansluiting aan de netbeheer aan de andere kan van het park nog steeds een goed idee. Met 280huisjes die een kleine verhoging energie kosten krijgen kan je dan het vastrecht prima opbrengen lijkt me..

Een monitor systeem lijkt me superhandig inderdaad.

• kabeltjekabel
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:27:
Mijn Miele is 2,2 kW (10A) en dat zijn heel wat stofzuigers uit zeg 2005-2014

• kabeltjekabel
xuter010 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:55:
[...]

Het is heel lastig om de vermogens te meten, ene moment is het laag en je draait je om en het springt omhoog. kachels / boilers en andere verbruikers die aan en uit schieten. Een van de oorzaken is sowieso dat er in 30jaar nooit echt onderhoud is geweest in een relatief vochtige kast. En dat er maar luk raak 16a in is gezet, en niemand die me kan vertellen waarom... Dan kom ik toch uit op de vorige elektricien, geef de man een paar tientjes en hij wisselt de 10a voor een 16a in de verdeelkast. Tja als je zo 100huisjes gaat doen bovenop de boilers wat al eigenlijk geen strak plan was om dat ooit te introduceren............ Al met al... slechte contacten + overbelasting van de vermogens levert nu problemen op.

10k budget is redelijk kansloos. Bestuur begint wel in te zien dat er wat moet gebeuren en dus meer budget moet vrijkomen. Corona / lockdown zit ons een beetje in de weg dat we goed kunnen gaan vergaderen hierover.

Ik vind de optie om een extra aansluiting aan de netbeheer aan de andere kan van het park nog steeds een goed idee. Met 280huisjes die een kleine verhoging energie kosten krijgen kan je dan het vastrecht prima opbrengen lijkt me..

Een monitor systeem lijkt me superhandig inderdaad.
Die boilers zou je op dalmomenten moeten 'laden', maar dat vereist ook weer een investering..

• MasterNuttie
Op de tekening zie ik een 100kva trafo staan, is dit een eigen trafo of die van de netbeheerder?

Als ezelsbruggetje kun je het aantal kva x 1,5 doen om het maximale amperage van de trafo te bepalen.
100x1,5=150A

Kortstondig kan deze best wat overbelast worden maar het zal de spanningsvariatie zeker niet ten goede komen.
Daarbij ga ik hier voor gemakshalve uit van een schone stroom, wanneer er vervuiling aanwezig is (zoals bijna altijd) zal het vermogen moeten zakken om overbelasting te voorkomen.

Mijn tip is om eens een registerende (Power Quality) meter op te hangen op het niveau van de aansluiting.
Doe dit een aantal dagen, het lieft een week om een beeld te krijgen wat er gebeurt op het park.
Tevens zou je eens een impedantie meting kunnen verrichten, losse verbindingen en te hoge kabel weerstanden kun je daarmee opsporen.

Ik weet dat die dingen best te huur zijn, het gaat je in elk geval veel informatie geven welke richting je op moet gaan werken.

• bartvl
  • Laatst online: 22:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is nu bijna een week na 4 januari, ik ben erg benieuwd wat er tot nu gebeurd is en hoe het gaat 😄

Life is not about specs, it is about joy!

• BadConnection
Precies, iemand die met zo’n grote elektra klus bezig is en week niet reageert 😬

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
Simpel, hij woont daar en de elektriciteit is op 4 Jan uitgegaan. Dus hij kan niet meer posten :+

Alle gekheid op een stokje, ik ben er ook best wel benieuwd naar. Hopelijk ook met fotootjes van het resultaat (voor blunders hebben we een apart topic)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 11:50
Interessant topic!

Volgens mij is er een goede kans om dit probleem goed op te lossen die nog niet aan bod is gekomen:
Stel dat het park 3x160A hoofdaansluiting heeft die gemiddeld over het jaar 40% belast wordt, dan wordt er een kleine 400.000kWh per jaar verbruikt (~1400kWh gemiddeld per huisje). Die stroom wordt allemaal netjes per huisje gemeten. Als je 400.000kWh/jaar gebruikt betaal je veel minder energiebelasting. Dat scheelt ~8ct/kWh met wat de mensen thuis betalen. Als de vereniging nou eens een de consumentenprijs laat doorbelasten i.p.v. de kostprijs, dan gaan alle huisjes eigenaren netjes naar rato bijdragen aan een fonds voor verbeteringen. Bij het geschetste verbruik levert dat dan €32.000 per jaar op. Dat geld kun je gebruiken om de nodige investeringen te doen. Wil er dan iemand in de toekomst 16A of 25A omdat hij veel stroom verbruikt? Dan kan dat ook en is het ook fair.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:35

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Titelfix uitgevoerd, deze past beter bij de situatie.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• xuter010
Tarkin schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:34:
Simpel, hij woont daar en de elektriciteit is op 4 Jan uitgegaan. Dus hij kan niet meer posten :+

Alle gekheid op een stokje, ik ben er ook best wel benieuwd naar. Hopelijk ook met fotootjes van het resultaat (voor blunders hebben we een apart topic)
Ik ben op moment best druk met verbouwing in m'n eigenhuis en met mn werk..
Ik heb op dit moment al heel veel 16a uit de kasten gehaald en daar een 10a ingezet. (bij de mensen die dus geen recht hebben op die 16a) Hoofdzekeringen gaan er op moment niet meer thermisch uit. Ik heb het bestuur gevraagd om een bedrijfje in te schakelen voor groot onderhoud aan een aantal verdeelkasten omdat het heel veel werk is in mn eentje. De mes patroon zekering houders vervangen, kabel aders en andere aansluitingen schoonmaken i.v.m. oxidatie door vocht her en der wat de weerstand behoorlijk verhoogd. Ik ben er dus nog steeds wel mee bezig maar op moment aankomende maand op een iets lager pitje ivm werkzaamheden werk en eigenhuis. Ook de Corona vertraagd alles behoorlijk omdat we als vereniging niet fatsoenlijk kunnen vergaderen en digitaal is voor vele hier niet echt een optie.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

xuter010 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:55:
[...]

10k budget is redelijk kansloos. Bestuur begint wel in te zien dat er wat moet gebeuren en dus meer budget moet vrijkomen.
Ik zat een deel van het topic door te lezen en zag dit al helemaal aan het begin van je verhaal langskomen.

€36 per huisje, dat is - bij wijze van - net genoeg om 1 of 2 automaten te kopen per huisje. Niet om een hele infra te herzien.

Maar kennelijk hebben een aantal mensen wel geld voor airco's etc.

Is het geen idee om het als project te doen: upgrade bepalen, budget opstellen (offertes) en de kosten verdelen over alle huisjes. Mensen die niet mee doen krijgen niks/de goedkoopste aansluiting die je ze kan/wil bieden - las iets van 6A. De rest stort €200/500/1000 in een potje ten behoeve van de energievoorziening.
Paul C schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:43:
Interessant topic!

Volgens mij is er een goede kans om dit probleem goed op te lossen die nog niet aan bod is gekomen:
Stel dat het park 3x160A hoofdaansluiting heeft die gemiddeld over het jaar 40% belast wordt, dan wordt er een kleine 400.000kWh per jaar verbruikt (~1400kWh gemiddeld per huisje). Die stroom wordt allemaal netjes per huisje gemeten. Als je 400.000kWh/jaar gebruikt betaal je veel minder energiebelasting. Dat scheelt ~8ct/kWh met wat de mensen thuis betalen. Als de vereniging nou eens een de consumentenprijs laat doorbelasten i.p.v. de kostprijs, dan gaan alle huisjes eigenaren netjes naar rato bijdragen aan een fonds voor verbeteringen. Bij het geschetste verbruik levert dat dan €32.000 per jaar op. Dat geld kun je gebruiken om de nodige investeringen te doen. Wil er dan iemand in de toekomst 16A of 25A omdat hij veel stroom verbruikt? Dan kan dat ook en is het ook fair.
Dit is sowieso een goed idee. Mensen betalen een kleine plus naar de vereniging voor een toekomstige reservering. Dat er met 240 huisjes geen geld in kas is getuigd ook niet van een gezonde financiële situatie.

Als dat er niet is zou ik iets van een VVE overwegen, meerjaren plan opstellen en alle bewoners X euro laten storten. Neem aan dat de bestrating oid ook een keer aan de beurt is.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• xuter010
Ethirty schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Ik zat een deel van het topic door te lezen en zag dit al helemaal aan het begin van je verhaal langskomen.

€36 per huisje, dat is - bij wijze van - net genoeg om 1 of 2 automaten te kopen per huisje. Niet om een hele infra te herzien.

Maar kennelijk hebben een aantal mensen wel geld voor airco's etc.

Is het geen idee om het als project te doen: upgrade bepalen, budget opstellen (offertes) en de kosten verdelen over alle huisjes. Mensen die niet mee doen krijgen niks/de goedkoopste aansluiting die je ze kan/wil bieden - las iets van 6A. De rest stort €200/500/1000 in een potje ten behoeve van de energievoorziening.

[...]

Dit is sowieso een goed idee. Mensen betalen een kleine plus naar de vereniging voor een toekomstige reservering. Dat er met 240 huisjes geen geld in kas is getuigd ook niet van een gezonde financiële situatie.

Als dat er niet is zou ik iets van een VVE overwegen, meerjaren plan opstellen en alle bewoners X euro laten storten. Neem aan dat de bestrating oid ook een keer aan de beurt is.
Zoiets willen we ook als idee voorleggen aan de leden, op moment gaat dat nog even niet door Corona / lockdown. (vergaderen).

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18
Is het niet mogelijk om voor elk huisje een nieuwe aansluiting 3x25A bij Stedin aan te vragen? Normaliter kost dit tussen de 600 en 700 euro, weet alleen niet hoe ze tegen de eisen van de meterkast aan kijken. Ben je zelf wel van het hele gedonder af. Stel dat Stedin dit zou willen doen, vraag je gelijk of Ziggo en Reggefiber/KPN Netwerk ook willen aanleggen...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• BadConnection
Al verder gevorderd met het aanpassen van de kasten? Nog commentaar gehad wanneer huisjes terug gingen van 25A naar 10A?

• xuter010
Nog niet echt verder, ik heb het bestuur gezegd dat er een bedrijf moet komen voor het onderhoud, in mn eentje is te wat te veel werk .Dit is nog niet gebeurd. Ik heb wel iets wat klachten gehad maar niet dat er iemand echt in de kou zit/zat. Ikzelf ben op moment ook best druk met de verbouwing van mijn woonhuis. Er vliegen gelukkig geen hoofdzekeringen meer uit. Voltage blijft erg schommelen.

Het gaat zowiezo nog wel een vervolg krijgen.. Misschien pas na de corona.

[ Voor 8% gewijzigd door xuter010 op 31-01-2021 20:24 ]

Pagina: 1 2 Laatste