MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:57:
[...]
theorieën uitwisselen is altijd goed.
Een goede monteur gaat ook altijd discussies aan en zijn erg eigenwijs..
[ Voor 17% gewijzigd door xuter010 op 30-12-2020 18:03 ]
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:57:
[...]
theorieën uitwisselen is altijd goed.
[ Voor 17% gewijzigd door xuter010 op 30-12-2020 18:03 ]
Iets als dit wat al 40 jaar zo bestaat zal vol met fouten zitten. Het zou me eerder verbazen als het niet zo zou zijn. Hier ligt in potentie genoeg materiaal om een aantal afleveringen van de rijdende rechter mee te vullen.xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:39:
[...]
De vorige elektricien heeft er een potje van gemaakt. Dat wordt me steeds duidelijker... ohh gaat uw 10a er steeds uit.. ik gooi er wel een 16a in hoor... ik kom zelfs kasten tegen waar de vorige elektricien C25 zekeringen erin heeft gezet voor een huisje![]()
![]()
![]()
ook heeft de vorige elektricien groepen van huisjes verwisseld... vermoedelijk voor een betere verdeling.. alleen heeft ie de meters van de mensen niet overgezet.. dus mensen betalen nu dus voor elkaar.... daar kom ik dus vandaag achter..... dit wordt een leuk project...
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Offtopic in DM besprokenMasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:57:
[...]
Dat is het juist die heb ik hier maar mag ze niet delen😂 dit is namelijk het verschil tussen netbeheer en de installatie techniek.
En dit is meer Netbeheer zoals 1 van de reacties hierboven al aangeeft.
Zo zal er bij de hoofd aansluiting geen beveiliging op de N aanwezig zijn (Messen per fase N Starre verbinding), bij geluk enkel op huisjes niveau.
Vaak word dit bij de netbeheerder ondervangen door het stelsel/koppeling N Aarde
Hopelijk binnenkort gedeeld via externe partijen/TU.
Ik voel me hier een beetje reageren alsof ik men halve toetsenbord niet mag gebruiken.
Persoonlijk meerdere parken gemeten en benoem het daarom als aandachtsgebied.
Maar goed ik zal eens vragen of ik wat mag delen in een eventueel ander topic, theorieën uitwisselen is altijd goed.
[ Voor 47% gewijzigd door Delakhan op 30-12-2020 20:59 ]
[ Voor 163% gewijzigd door MasterNuttie op 30-12-2020 21:00 . Reden: Wil niemand afschrikken😅 ]
Even serieus...voor mijn idee is de scope van dit project ergens tussen de topicstart en jouw post vijf tot tien keer zo groot geworden en zijn ook de risico's voor jouw persoon daarmee een stuk groter. Nog los van de vraag hoeveel tijd je hebt en er in wil steken en of je de vaardigheden hebt om niet alleen het uitvoerende werk te doen (dat zal ongetwijfeld) maar ook het projectmatige en verkoop-achtige zaken plus nog alle administratie te doen. Zou je niet overwegen om alleen fase 1 van mijn post te doen en fase 2 te laten doen? Met als mededeling dat als het een keer fout gaat en de netbeheerder komt erachter wat een puinbende het is het hele park mogelijk wordt afgesloten in het ergste geval? Gewoon zeggen dat dit te groot wordt voor jou alleen, dat je onderzoek kunt doen, offertes e.d. opvragen en dat het daarna aan iedereen is om daar wel of niet akkoord mee te gaan en vervolgens alles laten uitvoeren door een derde.xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:39:
[...]
Klopt.. Veiligheid et netheid van de installatie staat op nummer 1.. laat dat duidelijk zijnAls ik iets aanleg moet ik 100% zeker zijn dat het veilig is en door een keuring heen zal komen.... Als ik ook maar een beetje twijfel is het een no go voor mij... We werken hier niet meet een simpele 25a aansluiting van een huis. xD Met de grote vermogens en mensen die hier wonen moet je gewoon weten wat je doet en anders moet je het niet doen... De vorige elektricien heeft er een potje van gemaakt. Dat wordt me steeds duidelijker... ohh gaat uw 10a er steeds uit.. ik gooi er wel een 16a in hoor... ik kom zelfs kasten tegen waar de vorige elektricien C25 zekeringen erin heeft gezet voor een huisje
![]()
![]()
![]()
ook heeft de vorige elektricien groepen van huisjes verwisseld... vermoedelijk voor een betere verdeling.. alleen heeft ie de meters van de mensen niet overgezet.. dus mensen betalen nu dus voor elkaar.... daar kom ik dus vandaag achter..... dit wordt een leuk project...
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
[ Voor 150% gewijzigd door Delakhan op 30-12-2020 21:15 ]
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Daar is ook niks mis mee. Daar geeft geen enkele organisatie geld voor uit.MikeyMan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:25:
Nu ben ik zeker geen elektricien, maar vier verschillende merken door elkaar triggert wel mijn OCD enorm
haha ja snap ik... ik denk iedereen hier ook wel... xDlarsg schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:33:
[...]
Daar is ook niks mis mee. Daar geeft geen enkele organisatie geld voor uit.
Verder 25A is oké, zou ik ook willen in m'n huisje maar dee kabelsectie moet wel navenhand zijn.
Nou, ik denk niet dat mensen hier specifiek jouw vaardigheden op het gebied van elektra in twijfel trekken. Ik maak mij meer zorgen om het runnen van een project/opdracht (want dat is het in feite) daar omheen met alle bijkomende facetten/aspecten en de risico's voor een een opdracht/project in je vrije tijd (voor "erbij"). Dit brengt voor jouw persoon op persoonlijk emotioneel en mogelijk ook juridisch vlak aanzienlijke risico's met zich mee. En dat terwijl er geen baten tegenover staan. Leuk dat jij er niet mee zit als een uitdaging niet slaagt. Ben benieuwd of 279 andere afnemers er ook zo in staan als hun geld op is en de belofte niet waar is gemaakt. Beloftes die zij wellicht nog groter interpreteren dan jij ze bedoelt. Dat je alleen in blijft gaan op de techische aspecten maakt mijn gevoel hierover ook sterker.xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:21:
Ja ik snap de reacties wel en die had ik ook verwacht en zijn ook terecht. De gevaren zijn behoorlijk.. Brand... apparatuur defect in huisjes..noem maar op. Alleen ik ben iemand die niet zegt... oke dit is het en ik loop weg.
Ik zie ook geen problemen.. ik zie uitdagingen en soms haalt een uitdaging het niet en soms wel. Daarbij ben ik ook zeer eigenwijs en ik neem niet veel aan van iemand.. bevestiging zoek ik in boeken... forums... bedrijven die me kunnen adviseren en soms je verlies nemen... wat ik niet kan kan ik niet... Al met al schrijf ik alles op werk ik het uit en maak een plan.
Mocht ik hier aan beginnen.... (Dat is nog maar de vraag.). dan durf ik m'n hand in het vuur te steken dat het 100% in orde is. Mocht het zo ver komen.. dan ben ik ook niet bang om van mijn werk uitgebreid foto's te posten.. Ik heb echt geen trek om schade aan mens/dier/spullen te veroorzaken door mijn werk en kunde.
[ Voor 5% gewijzigd door JT op 31-12-2020 00:55 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik zie er maar 3 (Merlin Gerin, Schneider Electric en Gacia). Merlin Gerin is overgenomen door Schneider Electric dus die automaten kun je zien als de "opvolger" van het spul wat origineel geplaatst is. Merlin Gerin is niet meer te koop dus alles hetzelfde houden wordt heel lastig.MikeyMan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:25:
Nu ben ik zeker geen elektricien, maar vier verschillende merken door elkaar triggert wel mijn OCD enorm
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Die 25a gaan er uit. Dat er verschillende merken inzitten, in dit geval Schneider en Merlin maak ik me niet druk om. Voor het oog is het natuurlijk mooier om te zien als alles van 1 merk is. Maar op zich boeit dat niet in praktijk.ravingbunny schreef op donderdag 31 december 2020 @ 02:39:
Voor Merlin onderdelen kan je het 5 cijferig nummer boven de wipper aanhouden (relai's hebben die ook op de voorkant) met een beetje zoeken krijg je dan de Schneider vervanger. DPN 4,5KA is zo te zien al uit de handel, TU geeft aan dat de vervanger EAN 3606481324269 is.
Ik zou ook even kijken of die Gacia automaten goed passen op die Merlin kammen, het spul lijkt wel op elkaar maar volgens mij is Gacia geen onderdeel van Schneider zoals Merlin of Muller dat is (kan mij daarin vergissen)
Maar sowieso lijkt 25A op een 2,5mm2 een beetje veel.
Ik denk dat je hiermee wel op de goede weg zit hoor. als de originele installatie bemeten is op B10 automaten en er zitten nu op veel plekken 16 of hoger in. Dan is stap 1 waarschijnlijk om alles weer terug te zetten naar B10 en dat gaat prima lukken met je budget.xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:21:
Ja ik snap de reacties wel en die had ik ook verwacht en zijn ook terecht. De gevaren zijn behoorlijk.. Brand... apparatuur defect in huisjes..noem maar op. Alleen ik ben iemand die niet zegt... oke dit is het en ik loop weg.
Ik zie ook geen problemen.. ik zie uitdagingen en soms haalt een uitdaging het niet en soms wel. Daarbij ben ik ook zeer eigenwijs en ik neem niet veel aan van iemand.. bevestiging zoek ik in boeken... forums... bedrijven die me kunnen adviseren en soms je verlies nemen... wat ik niet kan kan ik niet... Al met al schrijf ik alles op werk ik het uit en maak een plan.
Mocht ik hier aan beginnen.... (Dat is nog maar de vraag.). dan durf ik m'n hand in het vuur te steken dat het 100% in orde is. Mocht het zo ver komen.. dan ben ik ook niet bang om van mijn werk uitgebreid foto's te posten.. Ik heb echt geen trek om schade aan mens/dier/spullen te veroorzaken door mijn werk en kunde.
De 10k heb ik niet los gekregen.. Het is meer door het bestuur gezegd.. oke we sluiten het park niet als je voor bijv. 10k de boel kan fixen.. de datum staat nu op Zondag 4 januari. dat gaat het stroom eraf op het gehele park en ga ik inventariseren en de zekeringen die er niet in horen eruit halen en vervangen.
Ik ben sinds een aantal maanden de elektricien maar door verbouwing in mn eigenhuis... geen problemen op het park met stroom en beveiliging die niet op orde was wat ik eerst hebt gefixt... niet door gehad hoe slecht het is.. Nu kom ik er elke dag steeds meer achter dat het fout is hoe het nu ziet.. ik bedoel.... C25 zekering automaat voor een huisje die 10 hoort te hebben....
[Afbeelding]
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
[ Voor 38% gewijzigd door SMSfreakie op 31-12-2020 10:47 ]
404 Signature not found
xuter010 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:44:
[...]
Ik ben een week gaan monitoren.. met ampere tang de fases meten paar x per dag, de eerste 800meter heb ik een aardige wat over op de kabel, die kan een stuk meer hebben.. kabels zijn ook ijskoud. pas vanaf kast 6 wordt de kabel dunner naar de volgende en weer dunner naar de volgende enzovoorts.... en dan beginnen de voltage drops.. 190v... 180v.... 170v... en eindstand rond de 165volt achterin laatste verdeelkast. Vandaar ik dacht om vanaf de helft een kabel erbij te leggen.. vooral om de voltage hoger te krijgen.. de boilers gaan er waarschijnlijk wel uit. een magnetron op 165volt werkt voor geen meter xD
Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de meetresultaten en de originele schema’s.xuter010 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:56:
[...]
Morgen zal ik wat foto's van de schema's posten.
[...]
Hij komt hoger binnen, maar mijn idee was om zo een kabel vanaf het midden naar ena laatste kast te brengen om erbij te zetten. (Vanaf het midden begint de spanningsdip te komen)
...
[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 31-12-2020 14:15 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
De klachten krijg ik nu al nadat we kenbaar hebben gemaakt dat de mensen die een 16a hebben en daar geen recht op hebben weer terug gaan naar 10a. De zekeringen heb ik al.pyrofielo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:54:
[...]
Ik denk dat je hiermee wel op de goede weg zit hoor. als de originele installatie bemeten is op B10 automaten en er zitten nu op veel plekken 16 of hoger in. Dan is stap 1 waarschijnlijk om alles weer terug te zetten naar B10 en dat gaat prima lukken met je budget.
Waarschijnlijk gaan de grootverbruikers dan klagen maja, dan weet je ook waar je de kosten van verzwaren neer kan leggen. Nogmaals, dat zal een veelvoud zijn van die 10K
Stroom is eraf bij een 40 stuks huizen.Tarkin schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:15:
@xuter010 je zegt dat je dit moet fixen voor 4/01/2021 en indien niet dat anders de stroom eraf gaat.
Gezien we nu al 31/12 zijn, gok ik er op dat de stroom erafgaat en dat die er misschien op 04/01/2022 terug opgaat gezien de omvang van dit project.
en TBH, I Think you are in over your head. Probeer een installateur te vinden die het project in handen neemt en waar jij dan kan bijhelpen om bij te leren. Dit is niet zoiets als een paar simpele kabels in huis trekken naar een meterkast
6ampere en dan hebben ze in de verdeelkasten het afgezekerd met 10a, mensen zijn daarachter gekomen en hebben dus zelf in hun huisje ook 10 gezet. Ik zit er aan te denken om er maar c6 in te gooie.SMSfreakie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:45:
en wat staat er in de contracten over de stroomvoorziening?
maw of staat er niks specifieks? want dat is ook wel een goede.. op het moment dat er staat dat je 6A? 10A? 16A? krijgt of dat je gewoon "Stroom" krijgt..?
indien het onduidelijk is WAT je exact krijgt.. is het natuurlijk ook wel erg moeilijk om iemand die nu 16A (of 25A) gewend is terug te gooien op 10A natuurlijk
anders is het misschien ook wel handig om DAT op papier te krijgen.. duidelijkheid voor iedereen! :-)
Oh die heb ik even gemist ofzo? sorry. Mensen verwarmen elektrisch, hout, petroleum of gas. Houtkachels. Veruit de meeste met elektrisch.Dre schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:50:
280 aansluitingen aanpassen naar 4A. Voldoende voor de kerstverlichting, maar niet voor de elektrische verwarming in de jacuzzi. Probleem opgelost. Ben je denk ik al snel € 3k kwijt aan automaatjes.
Op de vraag hoe men de huizen verwarmt is nog geen antwoord vanuit @xuter010. Hebben die huizen gas CV-combiketel, of zitten ze met een elektrische kachel van minimaal 2 kW in elke kamer.
Sorry.. beetje vergeten omdat ik ze zo 1.2.3 even niet kon vinden en door mijn eigenwerk.. druk druk druk zo aan het eind van het jaar. Ik probeer ze vanavond nog wel even te posten.. geen belofte anders snij ik me weer in de vingers met een belofteIllusion schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:35:
@xuter010
[...]
[...]
Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de meetresultaten en de originele schema’s.
Als je die voor 4 jan plaatst, kunnen we misschien nog tips geven voor extra onderzoek/metingen die je dan uit kan voeren.
Overigens een tip: Bij zo'n project is verwachtingsmanagement naar de bewoners erg belangrijk. Hier zeg je iets toe (schema's 'morgen' plaatsen) en doe je dat niet. Uiteraard ben je ons niets verplicht, maar wees je bewust van de verwachting die je wekt.
Ik ben de kast waar de meter en hoofdaansluiting zit nog niet in geweest, sleutel ervan heb ik nog niet. Krijg ik zaterdag. Onze eerste verdeelkast kast zit op 160a afgezekerd.kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:20:
Wat is de aansluiting vanuit de netbeheerder nu? 3x160?
404 Signature not found
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
C10 en dan B10 is een recept voor het er eerst uittikken van de C10 bij overbelasting.Tomsworld schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 00:32:
Let ook op b of c zekeringen zie op je foto dat het een mix is.
Denk het makkelijkste is C10 in de kast en B10 in de huisjes moet jij niet te vaak naar de kast wegens een gesprongen zekering. En 10A is mooi zijn plekken waar je maar 6 krijgt.
Vandaag bestaat led, infraroodpanelen etc, ofwel gaan je bewoners om met een beperkte stroom
Ofwel ga je zwaar moeten investeren.
Als er natuurlijk een (grote) groep is die bereid is om een grote som te betalen voor een upgrade naar 16 of 20 is dat misschien een piste maar ik vrees er voor.
Veel zal afhangen van je inventarisatie, welke kabelsecties liggen er tussen de kasten van welke lengte en welk materiaal. Dan kan je plannen wat de maximale capaciteit is. Misschien kan je van 3x160 naar iets meer.
404 Signature not found
NeeSMSfreakie schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:50:
een C10 is toch trager met uitschakelen bij langdurige overbelasting dan de B10 bij de zelfde omstandigheden
ah dan heb ik dat verkeerd onthouden! altijd goed om dan even de correcte uitleg weer te krijgenkabeltjekabel schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 02:16:
[...]
Nee
C vs B is enkel in het magnetische deel, dus op kortsluiting // startstromen. Het thermische deel is gelijk.
Zo'n automaat heeft twee typen beveiliging; eentje werkt thermisch. Die moet je dus heerst opwarmen voor hij tript. De tweede werkt magnetisch; zodra de stroom hoog genoeg is gooit schalkelt die de boel uit. Een B wordt magnetisch eerder aangesproken dan een C maar is thermisch gewoon gelijk.
404 Signature not found
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dRthDoVlaEzkS9pK7zAvN6kz.jpg?f=user_large)
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 01-01-2021 20:47 ]
Ik heb vanmorgen een vergadering gehad... (tenminste wat we vergadering kunnen noemen ivm covid maatregelen) Ik heb ook aangegeven dat voor 10k het niet gaat lukken... en dat dit eerder richting de 100k gaat als je het echt goed wilt doen. Ook naar aanleiding van de reacties hier.DJSmiley schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:45:
Leuke maar bijna onmogelijke uitdaging met dat budget
Zijn die kwh meters uberhaupt nog wel geschikt voor verrekening of heeft iedereen flat-fee stroom?
Met de huidige infra en budget is er voor die 10k eigenlijk maar 1 optie: elk huisje een eigen 6A aansluiting zoals op veel campings.
Als die kwh meters vervangen moeten worden omdat ze niet betrouwbaar zijn of verlopen zijn dan is dat al een uitdaging binnen die 10k, nog los van alle verzwaringen.
Daarna moet de VVE een besluit nemen, verzwaren naar 16 of 25A per woning, of op de 6A laten. In het laatste geval moet de eigenaar dus zelf kiezen voor een powerwall of andere peakshaving als ze te weinig hebben.
Maar om alles up-to-date te krijgen en ook geschikt voor airco's enz... dan mag je een hoop meer begroten
Dan hebben we het nog niet gehad over auto's: als mensen een eigen parkeerplaats hebben en daar gaan laden houd het helemaal op. Zelfs met 6A gaat dat op termijn bij 280 huizen al lastig worden....
Maar 10k... als je er een 0 achter zet komt het meer in de buurt wil je echt voor 10+ jaar klaar zijn.
En is de bekabeling tussen de kasten en de kavels ook geschikt voor 10 of 16A? Anders mag je dat ook nog meenemen in het budget.
Als je tzt gaat graven: Wel het ideale moment om ook meteen glasvezel erin te gooien. Al leg je maar een vezel van voor naar achteren met een aantal lussen, dat scheelt later een hele hoop. En dat is wel te betalen, want zo'n vezeltje kost nog geen euro per meter.
:strip_exif()/f/image/icXjk2fR5IdhW0lyGoTqiSPa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OvqfRXAt3B3L9R7F551ciUtn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Drha0i2MTLYduCsjHYwaxqer.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u6AucCeggwWuJqtckATXhmmB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MBzXxEBtLkIl8lV9jqgqupRf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ckD378HlImNWn4NNTXyrmSeq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Peej7i1zatqg2wVzonBEmzaw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IAPs6rkfTKuURJ0qxlz3H2kV.jpg?f=fotoalbum_large)
Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En los daarvan, eigenlijk wil je geen UTP onder de grond. Enige optie is dan glas. En het glas dan niet doorlussen als een bus systeem van kast naar kast, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:26:
[...]
Het stukje glasvezel heb had ik indd ook aangekaart. glasvezel en wat cat6 kabels naar elke kast als de boel dan toch opengaat.
[ Voor 41% gewijzigd door Skynett op 02-01-2021 14:20 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Hoeveel Cat6 moet je bundelen om 160A over 1000 meter mogelijk te maken?Skynett schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:19:
Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En het glas dan niet doorlussen als een bus systeem, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.
Jij hebt 24/7 storingsdienst?xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:26:
Dit geeft mij ook aanzienlijk meer tijd om uit te zoeken en offertes her en der aan te vragen.
Effectief zit daar juist ook een uitdaging. In totaal staan er 278 huisjes op schema. Daarbij missen de huizen 1-10 (niet aanwezig? Of vanuit hoofdkast gevoed?) Op basis van de aanname dat de hoofdaansluiting 160 A bedraagt kom je daarmee op net aan 1,5 ampère per huisje. In dat geval is het absurd dat er 16A wordt gezekerd op een aantal uitzonderingen. Het aandeel is immers veel te groot. Of zijn dit de enige huizen die overwinteren? Dat mag dan inderdaad contractueel wel vastgelegd worden/zijn.Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:
Die schema’s helpen flink.
Verder zie ik dat een hoop 10A automaten in het schema zijn aangepast naar 16A. Dan vraag ik me af of daar misschien toch een keer afspraken over gemaakt zijn. Dat is wel iets om na te vragen voordat je er weer klakkeloos 10A van maakt. Misschien is er ooit wel voor betaald namelijk..
Bedrijfsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid verzekering? Ik doe dit als vrijwilliger van de vereniging. Ik krijg er dan ook niet betaald voor.TheGhostInc schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:27:
[...]
Jij hebt 24/7 storingsdienst?
Je hebt een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering en voor arbeidsongeschiktheid?
Het is prima om zo'n klus op te pakken, maar voor dergelijke projecten moet je gewoon alles zakelijk op orde hebben.
Zoek een installatiebedrijf dat dit samen wil doen met jou. Er is vast wel iemand te vinden die snapt dat er niet zoveel budget is om alles uit te voeren, en dat jij veel gaat doen, maar dadelijk wel een mooie klant heeft met 280 'adresjes' voor kleine werkzaamheden en een mooi service contract.
En dit zijn projecten waar echt wel wat risico in zit. 'Even' met een minigravertje dat geultje trekken zonder Klic-melding? Als je dan die gasleiding raakt die daar niet had moeten liggen...
(En dat zijn dure grapjes)
Die hadden er ook nooit (25a) in mogen zitten.. Ik vermoed een "tijdelijke oplossing voor iets?" anyway. Morgen gaan ze eruit. Er hebben ook veelste veel mensen een 16a aansluiting wat niet hoort, die gaan morgen ook weer terug naar 10a. Ik heb een vermoeden dat de vorige elektrischen makkelijk was... geef hem een paar tientjes en hij zet er een 16a voor je in.. (zonder dat bestuur dit wist) Maar dat is maar een vermoeden, helaas kennen we hem het niet meer vragen.Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:
Die schema’s helpen flink.
Lijkt wel alsof elke kast ook een eigen aardpen van 4 ohm zou moeten hebben, maar die zie ik op de foto’s niet terug.
Daarnaast vind ik het bizar dat je eerder geplaatste foto met de C25 automaten (huisje 278/281) in kast 9 zit, waarvan de hoofdzekering slechts 20A is.
Verder zie ik dat een hoop 10A automaten in het schema zijn aangepast naar 16A. Dan vraag ik me af of daar misschien toch een keer afspraken over gemaakt zijn. Dat is wel iets om na te vragen voordat je er weer klakkeloos 10A van maakt. Misschien is er ooit wel voor betaald namelijk..
Heb ik ook al gemeld. Alleen hun rekenen erop dat niet iedereen tegelijk alles aanzet en dus de volle 6a of 16a trekt... Terwijl je hier JUIST wel rekening mee moet houden + overcapaciteit. Ik weet niet hoe ze dat 20jaar geleden deden?Nilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Effectief zit daar juist ook een uitdaging. In totaal staan er 278 huisjes op schema. Daarbij missen de huizen 1-10 (niet aanwezig? Of vanuit hoofdkast gevoed?) Op basis van de aanname dat de hoofdaansluiting 160 A bedraagt kom je daarmee op net aan 1,5 ampère per huisje. In dat geval is het absurd dat er 16A wordt gezekerd op een aantal uitzonderingen. Het aandeel is immers veel te groot. Of zijn dit de enige huizen die overwinteren?
[ Voor 46% gewijzigd door xuter010 op 02-01-2021 13:38 ]
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de voeding meer dan 160A is, eerder 180 ofzo. De afgaande kabel van kast 1 is op 160A afgezekerd, dat heeft geen nut als de voeding ook al op 160 zat.Nilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Effectief zit daar juist ook een uitdaging. In totaal staan er 278 huisjes op schema. Daarbij missen de huizen 1-10 (niet aanwezig? Of vanuit hoofdkast gevoed?) Op basis van de aanname dat de hoofdaansluiting 160 A bedraagt kom je daarmee op net aan 1,5 ampère per huisje. In dat geval is het absurd dat er 16A wordt gezekerd op een aantal uitzonderingen. Het aandeel is immers veel te groot. Of zijn dit de enige huizen die overwinteren? Dat mag dan inderdaad contractueel wel vastgelegd worden/zijn.
Er vanuit gaande dat de kabel tussen de hoofdkast en kast 1 ~150m lang is mag deze niet veel meer belast worden dan 160 A, vandaar mijn aanname van 160A.
Wat ik nog wel mis is de exacte afstanden tussen de 10 kasten.
Effectief heb je een te grote spanningsval doordat er of teveel grote verbruikers zijn upstream zoals @SMSfreakie al stelde, of teveel verliezen op de connecties zoals @BCC stelde met de warmtebeeld camera.
@xuter010 , wat ik me op basis van de schema's nog wel afvraag: Hoe is de interne bekabeling van kast 1 uitgevoerd tussen de werkschakelaar en de automaten? Effectief zijn die minstens 160A afgezekerd aangezien er niets tussen de hoofdkast en de automaten zitten.
20 jaar geleden had iedereen een gaskachel en een gasgeiser. Toen was de electra voor een schemerlamp en een koffiezetapparaat.xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Heb ik ook al gemeld. Alleen hun rekenen erop dat niet iedereen tegelijk alles aanzet en dus de volle 6a of 16a trekt... Terwijl je hier JUIST wel rekening mee moet houden + overcapaciteit. Ik weet niet hoe ze dat 20jaar geleden deden?
[ Voor 42% gewijzigd door Illusion op 02-01-2021 13:57 ]
Eens, al deed ik mijn aanname op basis van Tabel 53.F.4 — Maximale lengte, in m, van tegen aardsluiting beveiligde leidingen uit de NEN 1010. Op basis van een smeltpatroon op een 70 mm2 kabel is bij 160A 158 meter, bij 200 A 106 meter. Deze afstand betreft de hoofdkast t/m kast 2! Daarbij zou de nominale belasting niet meer dan 80% moeten zijn voor een niet getest systeem volgens de NEN-EN-IEC 61439-1.Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:39:
[...]
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de voeding meer dan 160A is, eerder 180 ofzo. De afgaande kabel van kast 1 is op 160A afgezekerd, dat heeft geen nut als de voeding ook al op 160 zat.
De kabel naar kast twee is een 4x50. Tikkie dunner nog dusNilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Eens, al deed ik mijn aanname op basis van Tabel 53.F.4 — Maximale lengte, in m, van tegen aardsluiting beveiligde leidingen uit de NEN 1010. Op basis van een smeltpatroon op een 70 mm2 kabel is bij 160A 158 meter, bij 200 A 106 meter. Deze afstand betreft de hoofdkast t/m kast 2! Daarbij zou de nominale belasting niet meer dan 80% moeten zijn voor een niet getest systeem volgens de NEN-EN-IEC 61439-1.
Hoe dan ook is de huidige situatie al tegen het maximum uitgelegd, of waarschijnlijk zelfs eroverheen.. Verzwaren wordt een exponentiele uitdaging bij deze afstanden die niet ondoenlijk is, maar ik zou wel het advies willen geven voor @xuter010 dat hij niet de eindverantwoording draagt. Zorg dat iemand met terdege kennis van zaken en ervaring de eindcontrole uitvoert. Daar leer je het meeste van.
UTP is geen optie. Glas kan prima doorgelust worden, zorg alleen dat je om bij elke kast een meter of 5-10 overlengte hebt. Ster is het mooiste, maar veel duurder. Meer glas nodig, duurdere apparatuur enz. Met een 12-vezelige voeding over de hele lengte kun je prima af. 280 kavels is ideaal voor een GPON oplossing. Dat bespaart je een hoop vezellengte en is een stuk goedkoper dan P2P.Skynett schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:19:
[...]
Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En los daarvan, eigenlijk wil je geen UTP onder de grond. Enige optie is dan glas. En het glas dan niet doorlussen als een bus systeem van kast naar kast, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.
Edit: o.a. quote toegevoegd.
[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 02-01-2021 15:09 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Weet ook niet of ze er zijn... wilde dat even aan de TU vragen.Tomsworld schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:55:
Ik heb persoonlijk nooit 8a gezien in automatische zekeringen.
Wel 2/4/6/10/16/20/25/32/40 etc
Maar terug naar 10 in de kast en 6 in de huisjes is ideaal maar in de huisjes is dat moeilijk te controleren. Enige optie misschien kostprijs invoeren om een afgesprongen zeker aan te zetten ;-)
xuter010 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:15:
De klachten krijg ik nu al nadat we kenbaar hebben gemaakt dat de mensen die een 16a hebben en daar geen recht op hebben weer terug gaan naar 10a. De zekeringen heb ik al.
...
Oh die heb ik even gemist ofzo? sorry. Mensen verwarmen elektrisch, hout, petroleum of gas. Houtkachels. Veruit de meeste met elektrisch.
...
Dit strookt niet met elkaar. Ik geloof niet dat die 16A er alleen voor boilers zit, maar juist ook voor het elektrisch verwarmen. Als je daar nu een 10A voor zet, dan zitten die mensen in de kou.xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:46:
...
16a per huisje hebben nu alleen de huisjes met boilers en er komt niks meer bij. De rest heeft een 6a in zijn huisje en moet het daar mee doen.
..
Aantal jaren geleden is er door het bestuur een actie opgezet.. Mensen konden een boiler bij het bestuur kopen en kregen een boiler en daarbij een 16a groep in hun huisje. Deze mensen blijven die 16a houden.Illusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:12:
[...]
[...]
Dit strookt niet met elkaar. Ik geloof niet dat die 16A er alleen voor boilers zit, maar juist ook voor het elektrisch verwarmen. Als je daar nu een 10A voor zet, dan zitten die mensen in de kou.
[ Voor 6% gewijzigd door xuter010 op 02-01-2021 18:52 ]
Ben ik me van bewust, ik ga ze toch omwisselen. Bij echt aanhoudende klachten zet ik voor die mensen die dan ECHT in de kou zitten weer de 16a uit menselijk oogpunt terug. Corona en lockdown maakt het wat lastig, daar heb ik zeker begrip voor. Ik geef ik ze tot bij 1 april die 16a maar na 1april zet ik die 10a er weer in.Nilvo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:53:
Let ook wel op dat als je 10A terugplaatst ipv de 16A, er sommige wijsneuzen mogelijk ook 16A in de huisjes hebben gezet. Bij elk probleem kan de beheerder dat sowieso komen opdraven.
Achterban informeren is key. Dan komen de reeds gemaakte afspraken ook ineens naar voren. Krijg je ook meer inzicht in de wensen van de bewoners.
Waarom sommige huisjes met 2x2,5 YMvK-as en anderen met 3x2,5 YMvK-as? Loze aderxuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:26:
[...]
Ik heb vanmorgen een vergadering gehad... (tenminste wat we vergadering kunnen noemen ivm covid maatregelen) Ik heb ook aangegeven dat voor 10k het niet gaat lukken... en dat dit eerder richting de 100k gaat als je het echt goed wilt doen. Ook naar aanleiding van de reacties hier.
Morgen eerst maar eens onderhoud uitvoeren aan de kasten en de 16a groepen eruit die eigenlijk 10a horen te zijn... die gaan dus weer terug naar een 10a. dit gaat om zo een 60 huisjes..
Ivm met de Covid kennen we ook geen geschikte leden vergadering opzetten, we zitten hier ook met veel oudere die amper een PC kennen opstarten. Dit geeft mij ook aanzienlijk meer tijd om uit te zoeken en offertes her en der aan te vragen. Het stukje glasvezel heb had ik indd ook aangekaart. glasvezel en wat cat6 kabels naar elke kast als de boel dan toch opengaat.
Een goede optie die ik wil laten uitzoeken is om aan de andere kant van het park ook een hoofdaansluiting te krijgen, zo kennen we het park in 2en delen wat voltage dips oplost. Deze tip had ik ook gekregen hier en had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.
Hierbij de schema's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan ook een ring maken, dan kan het glasvezel zelfs op 1 punt falen en kun je toch nog alles voorzien van signaal. Zal een stuk schelen in kosten.Skynett schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:19:
[...]
Cat6 heeft geen zin omdat je over de max lengte van 100m gaat. Dan kunnen collisions niet meer goed waargenomen worden, de looptijd van het signaal over de kabel wordt dan te lang. En los daarvan, eigenlijk wil je geen UTP onder de grond. Enige optie is dan glas. En het glas dan niet doorlussen als een bus systeem van kast naar kast, maar kies 1 'middelpunt' en leg vandaar directe kabels naar alle eindpunten als een ster netwerk. Hiermee heb je zo min mogelijk hops in je netwerk. Ideaal is 1 ster netwerk, evt twee lagen van ster-netwerken hiërarchisch gezien kan ook nog. Dat kost minder glasvezelkabel.
Edit: o.a. quote toegevoegd.
Dat iets vrijwillig en'/of onbetaald is vrijwaart je echt niet van álle aansprakelijkheid.xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Bedrijfsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid verzekering? Ik doe dit als vrijwilliger van de vereniging. Ik krijg er dan ook niet betaald voor.
Ecodan warmtepomp
En dan ben je ineens niet meer aansprakelijk?xuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
Bedrijfsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid verzekering? Ik doe dit als vrijwilliger van de vereniging. Ik krijg er dan ook niet betaald voor.
Schadeplichtig bij nalaten KLIC-melding bij handmatig gravenxuter010 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
Klic melding is niet nodig op prive terrein en als je een geultje graaf met een schep en wat vrijwilligers..
Ook niet met een verzekering, als je dr een potje van maakt ben je sws ongedekt, verzekering ofniet.JT schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:07:
Dat iets vrijwillig en'/of onbetaald is vrijwaart je echt niet van álle aansprakelijkheid.
eigenlijk had je een optie voor 10A in het huisje /(16A in de kast) moeten (kunnen) aanbiedenxuter010 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:03:
Vandaag de eerste 3 kasten aangepakt, groot-onderhoud noem ik het maar.. Contacten van de aders waren echt heel slecht, en in de eerste 3 kasten heb ik al 35 zekeringen gewisseld van 16a naar 10a. Klachten zijn er wel maar tot nu toe... stofzuiger, wasmachine.. dat soort dingen. Tja die zullen een andere oplossing moeten zoeken. 16a horen hun gewoon niet te hebben. Het net is nu al stabieler kwa voltage drops, maar ik ben er nog lang niet. nog 6 kasten te gaan...
404 Signature not found
Daar heb je helemaal niks aan als het stroomnet er niet op berekend is. Dan kan je nog zoveel betalen, zolang de bekabeling niet aangepast wordt op de vraag zal de spanning inkakken met allerlei gekke problemen en niet-werkende apparatuur als gevolg, misschien stroomuitval op delen van of zelfs het hele park, en brand is ook niet uitgesloten.SMSfreakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:04:
[...]
eigenlijk had je een optie voor 10A in het huisje /(16A in de kast) moeten (kunnen) aanbieden
in de trant van €500 eenmalig en maandelijks nog €50 extra er voor..
Ja dat vraag ik me ook af....MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:27:
@xuter010 wat voor stofzuigers hebben die lui daar???
[ Voor 34% gewijzigd door BCC op 03-01-2021 20:53 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Een DIN meter met Modbus/RS485 is op zich niet zo duur.. bij ons gebruiken ze die zelfs per aansluiting.Tomsworld schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:43:
Waarschijnlijk is het budget er niet, maar geen optie om per kast een meter te zetten die je eventueel op afstand kan uitlezen, die realtime verbruik A / Voltage meet per kast ?
Het is heel lastig om de vermogens te meten, ene moment is het laag en je draait je om en het springt omhoog. kachels / boilers en andere verbruikers die aan en uit schieten. Een van de oorzaken is sowieso dat er in 30jaar nooit echt onderhoud is geweest in een relatief vochtige kast. En dat er maar luk raak 16a in is gezet, en niemand die me kan vertellen waarom... Dan kom ik toch uit op de vorige elektricien, geef de man een paar tientjes en hij wisselt de 10a voor een 16a in de verdeelkast. Tja als je zo 100huisjes gaat doen bovenop de boilers wat al eigenlijk geen strak plan was om dat ooit te introduceren............ Al met al... slechte contacten + overbelasting van de vermogens levert nu problemen op.Tomsworld schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:43:
Want wat meet je nu op de hoofdmeter ? Die is 3 x 160A ? Zit je daar vaak aan het maximum, want dat lijkt me nog niet voorbij gekomen in het topic.
Mijn Miele is 2,2 kW (10A) en dat zijn heel wat stofzuigers uit zeg 2005-2014MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:27:
@xuter010 wat voor stofzuigers hebben die lui daar???
Die boilers zou je op dalmomenten moeten 'laden', maar dat vereist ook weer een investering..xuter010 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:55:
[...]
Het is heel lastig om de vermogens te meten, ene moment is het laag en je draait je om en het springt omhoog. kachels / boilers en andere verbruikers die aan en uit schieten. Een van de oorzaken is sowieso dat er in 30jaar nooit echt onderhoud is geweest in een relatief vochtige kast. En dat er maar luk raak 16a in is gezet, en niemand die me kan vertellen waarom... Dan kom ik toch uit op de vorige elektricien, geef de man een paar tientjes en hij wisselt de 10a voor een 16a in de verdeelkast. Tja als je zo 100huisjes gaat doen bovenop de boilers wat al eigenlijk geen strak plan was om dat ooit te introduceren............ Al met al... slechte contacten + overbelasting van de vermogens levert nu problemen op.
10k budget is redelijk kansloos. Bestuur begint wel in te zien dat er wat moet gebeuren en dus meer budget moet vrijkomen. Corona / lockdown zit ons een beetje in de weg dat we goed kunnen gaan vergaderen hierover.
Ik vind de optie om een extra aansluiting aan de netbeheer aan de andere kan van het park nog steeds een goed idee. Met 280huisjes die een kleine verhoging energie kosten krijgen kan je dan het vastrecht prima opbrengen lijkt me..
Een monitor systeem lijkt me superhandig inderdaad.
Life is not about specs, it is about joy!
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Ik ben op moment best druk met verbouwing in m'n eigenhuis en met mn werk..Tarkin schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:34:
Simpel, hij woont daar en de elektriciteit is op 4 Jan uitgegaan. Dus hij kan niet meer posten
Alle gekheid op een stokje, ik ben er ook best wel benieuwd naar. Hopelijk ook met fotootjes van het resultaat (voor blunders hebben we een apart topic)
Ik zat een deel van het topic door te lezen en zag dit al helemaal aan het begin van je verhaal langskomen.xuter010 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:55:
[...]
10k budget is redelijk kansloos. Bestuur begint wel in te zien dat er wat moet gebeuren en dus meer budget moet vrijkomen.
Dit is sowieso een goed idee. Mensen betalen een kleine plus naar de vereniging voor een toekomstige reservering. Dat er met 240 huisjes geen geld in kas is getuigd ook niet van een gezonde financiële situatie.Paul C schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:43:
Interessant topic!
Volgens mij is er een goede kans om dit probleem goed op te lossen die nog niet aan bod is gekomen:
Stel dat het park 3x160A hoofdaansluiting heeft die gemiddeld over het jaar 40% belast wordt, dan wordt er een kleine 400.000kWh per jaar verbruikt (~1400kWh gemiddeld per huisje). Die stroom wordt allemaal netjes per huisje gemeten. Als je 400.000kWh/jaar gebruikt betaal je veel minder energiebelasting. Dat scheelt ~8ct/kWh met wat de mensen thuis betalen. Als de vereniging nou eens een de consumentenprijs laat doorbelasten i.p.v. de kostprijs, dan gaan alle huisjes eigenaren netjes naar rato bijdragen aan een fonds voor verbeteringen. Bij het geschetste verbruik levert dat dan €32.000 per jaar op. Dat geld kun je gebruiken om de nodige investeringen te doen. Wil er dan iemand in de toekomst 16A of 25A omdat hij veel stroom verbruikt? Dan kan dat ook en is het ook fair.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Zoiets willen we ook als idee voorleggen aan de leden, op moment gaat dat nog even niet door Corona / lockdown. (vergaderen).Ethirty schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:54:
[...]
Ik zat een deel van het topic door te lezen en zag dit al helemaal aan het begin van je verhaal langskomen.
€36 per huisje, dat is - bij wijze van - net genoeg om 1 of 2 automaten te kopen per huisje. Niet om een hele infra te herzien.
Maar kennelijk hebben een aantal mensen wel geld voor airco's etc.
Is het geen idee om het als project te doen: upgrade bepalen, budget opstellen (offertes) en de kosten verdelen over alle huisjes. Mensen die niet mee doen krijgen niks/de goedkoopste aansluiting die je ze kan/wil bieden - las iets van 6A. De rest stort €200/500/1000 in een potje ten behoeve van de energievoorziening.
[...]
Dit is sowieso een goed idee. Mensen betalen een kleine plus naar de vereniging voor een toekomstige reservering. Dat er met 240 huisjes geen geld in kas is getuigd ook niet van een gezonde financiële situatie.
Als dat er niet is zou ik iets van een VVE overwegen, meerjaren plan opstellen en alle bewoners X euro laten storten. Neem aan dat de bestrating oid ook een keer aan de beurt is.
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
[ Voor 8% gewijzigd door xuter010 op 31-01-2021 20:24 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq