Verbeteren stroomvoorziening vakantiehuisjescomplex

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-06 08:47
Hoi,

Kan iemand mij vertellen welke kabel dikte ader er precies nodig is om 63a over een lengte van 750meter te brengen. Belangrijk is dat de voltage (230v wissel) niet in elkaar zakt wat ontstaat door lengte en weerstand van de kabel.

zou een 4x16mm (16mm per ader) voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:05

Tens

let me drink about it

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:00
Ik mis hier een hoop informatie, die belangrijk is om de juiste kabel te berekenen.

Zit de kabel op een 3 fase aansluiten, zit de kabel in de grond, of ligt hij los op de vloer? Wat voor smeltzekering wordt hij op aangesloten. Wat mag het spanningsverlies zijn aan het einde van de kabel, wat is de cos φ van de apparatuur die erop wordt aangesloten etc.

Een tool die ik vroeger veel heb gebruikt is; https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

[ Voor 6% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 29-12-2020 20:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
De keuze van de juiste draaddoorsnede wordt door een aantal factoren bepaald.

Enerzijds is dat de maximale stroom die we door de draad willen sturen. De draad mag immers niet te warm worden. Ga er even vanuit dat hij in de grond komt te liggen.

Anderzijds is dat het spanningsverlies dat ontstaat ten gevolge van de stroom die door de draad gaat en de weerstand in die draad.

Ervan uitgaande dat NEN1010 van toepassing is dan mag er maximaal 5% spanningsverlies in de draad getolereerd worden.

Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 220V voedingspanning slechts 11.0V.
Bij een stroom van 63A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 0.1746Ω.
Een draaddoorsnede van 16mm2 had gebruikt kunnen worden voor een stroom van 63A.
Echter, de berekende draad weerstand bij 750 meter kabel (bevat 2 draden, dus 1500 meter draad) van 16mm2 is al 1.613Ω en dus hoger dan de vereiste maximum weerstand van 0.1746Ω.
Spanningsverlies zou daarom bij een stroom van 63A al 101.59V zijn, dat is 46.18%, dus meer dan de maximaal gestelde 5% ofwel 11V.

Daarom moet de toe te passen draaddoorsnede voor 63A bij een lengte van 750 meter kabel tenminste 73.88mm2 worden

Die ga je niet vinden dus je dien meer kabels per fase toe te passen hoger geleidend materiaal of hogere spanningsval accepteren.

Vanwaar die afstand? En wat is het doel?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

ik vraag me meer af wat 230v 63a over 1 ader gebruikt :?

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 29-12-2020 20:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

heuveltje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:22:
ik vraag me meer af wat 230v 63a over 1 ader gebruikt :?
Daar heb je maar een héél simpel rekensommetje voor nodig: V x A = W. Je komt op een apparaat uit wat 14,49 W gebruikt (63a = 63 mA).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
In België of Nederland? (hur hur☺)
Will_M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:27:
[...]

Daar heb je maar een héél simpel rekensommetje voor nodig: V x A = W. Je komt op een apparaat uit wat 14,49 W gebruikt (63a = 63 mA).
:?
63A*220V=13,86 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:13
Als koper te dik wordt, misschien dat het met zilver of goud wel wil lukken.

En anders net als de energiemaatschappij aan begin en eind een trafo neerzetten, en dan een hoogspanningskabel leggen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
xuter010 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:32:
Hoi,

Kan iemand mij vertellen welke kabel dikte ader er precies nodig is om 63a over een lengte van 750meter te brengen. Belangrijk is dat de voltage (230v wissel) niet in elkaar zakt wat ontstaat door lengte en weerstand van de kabel.

zou een 4x16mm (16mm per ader) voldoende zijn?
De spanning zakt altijd, maar de mate waarin...

Met 16 kwadraat zit je op het randje van wat de kabel mag... zeer zeker niet in een comfortabele zone qua spanningsval.

Maargoed... wat meer info zou geen kwaad kunnen. Heb je een fasespanning van 230 of een lijnspanning van 230? Leg je 3-fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:29:
In België of Nederland? (hur hur☺)

[...]

:?
63A*220V=13,86 kW
Antwoord was ook niet op de vraag van de TS die véél vermogen over een dun kabeltje wil gaan transporteren, hé ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Snelle calculatie zit je met 70mm2 op 11v spanningsverlies. Weet niet wat de koperprijs momenteel doet, maar da's geen voordelig kabeltje ;). Edit: ah @Rick-- was me al voor.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 29-12-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_ferry_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:03:
Snelle calculatie zit je met 70mm2 op 11v spanningsverlies. Weet niet wat de koperprijs momenteel doet, maar da's geen voordelig kabeltje ;). Edit: ah @Rick-- was me al voor.
Ca. 50 euro per meter voor 70mm kwadraat 5-aderig // 4-aderige + AS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Iets meer uitleg..

Het gaat om een vakantie/tuinhuis complex, in de huisjes staat wat standaard huis tuin en keuken apparatuur.

Het park is in totaal 1500meter lang.. om de 200meter staat er een verdeel kast waar alles wordt onder verdeeld in 10a groepen en een aantal 16a groepen (16a ivm boilers die de mensen hebben). Nu zakt de voltage in elkaar aan het eind van het park.. 165volt is geen uitzondering. Het bijkomende probleem is dat mensen hier meer zijn gaan verblijven in de winter. Trafo's heeft de vorige beheerder al in de schakelkasten gezet alleen deze zijn weer uitgezet omdat de voltages soms weer veelste hoog werd. het gaat om 3 fase die binnenkomt van Stedin (netbeheerder) Het vakantiepark complex is een vereniging en wat wel meer is met verenigingen... geen budget! Ik heb met veeeeeeel moeite 10.000euro budget gekregen en ik kan dit nog wel iets opschroeven. Ik ga de aanleg dus geheel zelf doen en daarna laten keuren door een bedrijf wat ook moet kwa verzekering.... De andere optie wat op tafel ligt is om het park te gaan sluiten in de winter wat voor veel mensen een ramp zal zijn... Ik werk aan complexe electrische en mechanise installaties dus een beetje kennis heb ik wel.. (aanleggen/aansluiten lukt dus wel) alleen de berekeningen welke kabel ik nodig heb vind ik nogal lastig.. Ik heb het oooooooit op school gehad maar das al lang lang geleden. Een bedrijf inhuren om alles te laten doen is geen optie ivm budget.. Ik probeer nu dus met een voorstel te komen waarmee ze akkoord gaan.

De problemen beginnen pas na ongv. 700meter. de eerste 700meter blijft de spanning netjes en de zekeringen binnen de marges.. De kabel wordt na elke verdeel kast wat dunner.

het gaat om 280 huisjes :P

//edit type foutje.. geen 100meter maar 150a200meter staat een verdeelkast

[ Voor 7% gewijzigd door xuter010 op 29-12-2020 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Kun je niet beter vanaf het beginpunt naar halverwege een kabel leggen? Iedere kast die je ertussen zet heeft natuurlijk ook een aansluitweerstand.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Kijk... het hoeft niet 1 lengte kabel te zijn. Maar mag er is sprake van aftakkingen. Dus neemt de nominale stroom af naarmate men verder van de voedingszijde komt. Dit scheelt al veel. Ook kan er over de fasen verdeeld worden.

Wel dient men rekening te houden met selectiviteit. Mss is dan het toepassen van meerdere kabels wel voordeliger. Zou ik zo snel niet durven aan te geven. Neem aan dat er toch een geul moet worden gegraven.

Heb je enig idee van hoeveel verdeelkasten totaal en het vermogen per kast?

Edit. Denk dat je eerst het e.e.a. goed op papier moet zetten. incl. onderlinge kabeldiameters en afstanden. Mss is het opnieuw voeden na 750 à 800 meter wel de beste oplossing. En deel je daarmee de lijn gewoon in tweeën.

[ Voor 18% gewijzigd door Delakhan op 29-12-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier kwam vorig jaar ook al een vraag over op dit forum, geen idee meer welk topic dat was.
De conclusie daar was dat het huren van een aggregaat goedkoper was dan het huren van een paar honderd meter kabel.

Dat ging over een tijdelijke aansluiting.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 29-12-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Verdelen. Meerdere kables naast elkaar zodat niet alles over dezelfde kabel gaat. Dat is een optie.

Mbt trafo's, ik denk je bedoelt dat er een trafo zit die de spanning een beetje opkrikken (bij een flinke belasting). En bij een afnemende belasting en dientengevolge een afnemende spanningsval, zal de ingangsspanning van de trafo stijgen. En zal (zonder aanpassing) de uitgangsspanning mee stijgen. Dit principe zal alleen werken bij een constante (hoge) belasting.
Waar ik op doelde was aan het begin van de leiding een trafo die de spanning een keer of 10-20 verhoogt en aan het eind van de leiding een trafo die de spanning weer een factor 10 of 20 omlaag transformeert. Het is dan geen standaard (huis) installatie meer, maar het probleem van de spanningsval is wel nagenoeg weg. Als de kabel een factor 10 dunner kan zijn met hoogspanningskabels kan dat uiteindelijk wel eens flink in de kosten schelen en de spanning blijft een stuk stabieler. Dit concept moet wel aan regelgeving getoetst worden. Ik heb geen idee bij welke belasting en bij welke afstand het omslagpunt voor deze oplossing ligt.

Maar opdelen in meerdere kleine delen is misschien ook een optie. Die kan je simpelweg narekenen, alleen de lengte van de kabel blijft ook dan voor hoge kosten zorgen.

Nog een ander scenario is de eerste helft zo laten en alleen het probleem van de tweede helft oplossen. Misschien 1 dikke kabel naar de helft leggen, en vandaar die weer verder verdelen?

Oftewel, kijk of je het probleem in deelproblemen kan opdelen en voor de deelproblemen een goede oplossing vinden. En dan inhouden dat je meerdere concepten toe gaat passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 29-12-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
SkiFan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:31:
Kun je niet beter vanaf het beginpunt naar halverwege een kabel leggen? Iedere kast die je ertussen zet heeft natuurlijk ook een aansluitweerstand.
Ik ben een week gaan monitoren.. met ampere tang de fases meten paar x per dag, de eerste 800meter heb ik een aardige wat over op de kabel, die kan een stuk meer hebben.. kabels zijn ook ijskoud. pas vanaf kast 6 wordt de kabel dunner naar de volgende en weer dunner naar de volgende enzovoorts.... en dan beginnen de voltage drops.. 190v... 180v.... 170v... en eindstand rond de 165volt achterin laatste verdeelkast. Vandaar ik dacht om vanaf de helft een kabel erbij te leggen.. vooral om de voltage hoger te krijgen.. de boilers gaan er waarschijnlijk wel uit. een magnetron op 165volt werkt voor geen meter xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Skynett schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:42:
Verdelen. Meerdere naast elkaar zodat niet alles over dezelfde kabel gaat. Dat is een optie.

Maar opdelen in meerdere kleine delen is misschien ook een optie. Die kan je simpelweg narekenen, alleen de lengte van de kabel blijft voor hoge kosten zorgen.

Nog een ander scenario is de eerste helft zo laten en alleen het probleem van de tweede helft oplossen. Misschien 1 dikke kabel naar de helft leggen, en vandaar die weer verder verdelen?

Oftewel, kijk of je het probleem in deelproblemen kan opdelen en voor de deelproblemen een goede oplossing vinden. En dan inhouden dat je meerdere concepten toe gaat passen.
Dat was mijn idee ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Kan je niet aan de andere kant van het park ook een aansluiting van de netbeheerder krijgen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Makrolon schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:52:
Kan je niet aan de andere kant van het park ook een aansluiting van de netbeheerder krijgen?
Helaas.. heb ik al gevraagd aan Stedin.. die zijn gister gekomen. Gaat een kapitaal kosten. Zuur met verenigingen... geen geld. (we zijn ook allemaal vrijwilligers, er zit niet veel in kas, ik heb vorig jaar al behoorlijk wat euro's uitgegeven aan beveiliging xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Dat vele doorlussen is natuurlijk ook niet ideaal. Elk contact/onderbreking is een metaalovergang en daarmee introduceer je weerstand en dat wil je niet. Ik heb de kennis niet paraat, maar volgens mij is er een maximum aan het aantal onderbrekingen wat je in een kabel mag hebben.

Deze weerstand komt bovenop de weerstand vanwege de enorme kabellengte. Je moet onderweg echt overal de weerstand zo laag mogelijk proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Spanningval dient teruggerekend te worden totaan het energiebedrijf.

Warmte ben ik hier niet bang voor... kabel mag best handwarm zijn. En los in de natte grond is dit niet zo'n probleem.

De eerste kabel mag maar amper spanningsval hebben wanneer je op het einde nog wat over wilt hebben. Dus elke kabel dient apart berekend te worden m.b.t. nom. vermogen en uitschakeltijd/circuitweerstand (rekening houden met voorgaande kabels).

En de spanningval telt al snel op. Je mag zeker niet 5-10% per kabel pakken wat soms al gemakkelijk wordt gedaan.

Wel zou ik max 10% spanningval bij nom. vermogen op het achterste punt aanhouden. Gelijktijdigheid voor de winter natuurlijk aannemelijk bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
En is het park een rechte lijn, of is een kabel evt ook in een lus te leggen?

Zo doen de Engelsen het in huis ook, alle stopcontacten in de huiskamer zitten op een ringleiding zonder onderbreking. Dat betekend dus dat de kabeldiameter verdubbeld. Is wel slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delakhan
Skynett schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:58:

Zo doen de Engelsen het in huis ook, alle stopcontacten in de huiskamer zitten op een ringleiding zonder onderbreking. Dat betekend dus dat de kabeldiameter verdubbeld. Is wel slim.
Langs 2 zijde voeden (ringleiding) zitten heel veel voorwaarden. En die ga je hier m.i. niet halen.

Net als kabel parallel leggen ook pas mag vanaf een bepaalde kabeldiameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Delakhan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:01:
[...]

Langs 2 zijde voeden (ringleiding) zitten heel veel voorwaarden. En die ga je hier m.i. niet halen.

Net als kabel parallel leggen ook pas mag vanaf een bepaalde kabeldiameter.
Kan me voorstellen dat dan de veiligheid/zekering speciale aandacht vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Hoe ga je de kabel aanleggen?
Meerdere bij elkaar, ja of nee?
Hoe ga je de kabel afzekeren, automaat of smeltpatroon?

Schrik niet van kabeldoorsnedes en de prijzen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Skynett schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:58:

1 rechte lijn van 1500meter. ring is dus geen optie... rechte lijn is wel weer veel handiger voor de sleuf te graven. :P
Skynett schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:03:
[...]

Kan me voorstellen dat dan de veiligheid/zekering speciale aandacht vraagt.
Veiligheid staat bij mij zeer hoog ook ivm mn werk wat ik doe heb ik veiligheid ten alle tijden op 1 staan.. het hele gebeuren als ik het er doorheen krijg is rond maart/april... dus ik bereid me liever maanden van te voren voor... (ben er dus deze week mee begonnen voor de basis info en kan me dus nog paar maand in gaan verdiepen als dit nodig is..) Advies win ik ook op verschillende manieren in..
AcIDeR schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:06:
Hoe ga je de kabel aanleggen?
Meerdere bij elkaar, ja of nee?
Hoe ga je de kabel afzekeren, automaat of smeltpatroon?

Schrik niet van kabeldoorsnedes en de prijzen ervan.
Geul graven.
Ik denk kwa budget meerdere kabels?
Smelt/mes patronen. Die zitten er nu ook al. Behalve bij de 2 laatste kasten, dit zijn stots... (is dat de goede naam? Zo noem ik die ouderwetse zekeringen met een passchroef.. >:) )

Ik zal straks eens wat foto's maken van de begin kast en 1 van de laatste kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:20
Pfoe, lastige kwestie.

Gek idee, maar heb je geen kennissen bij een aggregaten"boer" oid:?

Je idee van halverwege extra bekabeling leggen zou kunnen werken, maar om te voorkomen dat je geld gaat uitgeven wat niet werkt, zou je het tijdelijk kunnen uitleggen.
Misschien als je de case uitlegt zou zo'n bedrijf wel mee willen werken tegen een geringe vergoeding en wat reclame op facebook / linkedin :?

Ik denk dat als je het goed aan wil pakken dat je halverwege de boel moet opknippen en vanaf daar een nieuwe voeding leggen naar de hoofdvoeding.

[ Voor 15% gewijzigd door ybos op 29-12-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat ligt er nu qua dwarsdoorsneden dan? Als de spanningsval grotendeels in dat laatste stukje zit... kijk ook de overgangen eens na.

1500m lang en de aansluiting vanuit Enexis zit helemaal aan het begin? Of halverwege?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:16
Kun je eens een simpele schets maken anders? Met daar in:
- Alle verdeelkasten
- Kabels (aderdoorsnede, lengte)
- Voorbeveiligingen

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En liefst ook de circuitweerstanden :+
Dre schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:23:
Een tekening met wat waar gemeten is zou helpen. Op basis van Google Maps bijvoorbeeld.

Deze situatie is wel heel extreem. Hoe doe je het verwarmen van de huisjes?

Kan je nog besparen en spreiden in de piekstroom? Je hebt zogenaamde hotfill boilers die traag opwarmen. Of warmtepompboiler
Op 3x63A 280 huisjes draaiende houden zit er natuurlijk niet in met elektrisch verwarmen ;)

WPB voor tijdelijke verwarming ga je natuurlijk nooit 'terugverdienen'.

[ Voor 88% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-12-2020 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:14:
Pfoe, lastige kwestie.

Gek idee, maar heb je geen kennissen bij een aggregaten"boer" oid:?

Je idee van halverwege extra bekabeling leggen zou kunnen werken, maar om te voorkomen dat je geld gaat uitgeven wat niet werkt, zou je het tijdelijk kunnen uitleggen.
Misschien als je de case uitlegt zou zo'n bedrijf wel mee willen werken tegen een geringe vergoeding en wat reclame op facebook / linkedin :?

Ik denk dat als je het goed aan wil pakken dat je halverwege de boel moet opknippen en vanaf daar een nieuwe voeding leggen naar de hoofdvoeding.
Een weekendje powerlock huren zal de hoofdprijs niet kosten en is uit mijn hoofd 120mm2 per ader.

En huur er wat terrasverwarmers bij voor de stresstest. :+

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 29-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een tekening met wat waar gemeten is zou helpen. Op basis van Google Maps bijvoorbeeld.

Deze situatie is wel heel extreem. Hoe doe je het verwarmen van de huisjes? En koken?

Kan je nog besparen en spreiden in de piekstroom? Je hebt zogenaamde hotfill boilers die traag opwarmen. Of warmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Dit waren vroeger juist mijn favoriete problemen _/-\o_
Maar heb dit al 10jr. niet meer gedaan.

Begin eerst met de huidige situatie te inventariseren:

- Kabel 1: afstand [m], diameter [mm2]
- Kast 1 : aantal groepen, nominaal vermogen, gelijktijdigheid, type beveiligingen, fase verdeling

- Kabel 2: afstand [m], diameter [mm2]
- Kast 2 : aantal groepen, nominaal vermogen, gelijktijdigheid, type beveiligingen, fase verdeling

- Kabel 3: afstand [m], diameter [mm2]
- Kast 3 : aantal groepen, nominaal vermogen, gelijktijdigheid, type beveiligingen, fase verdeling

Enz...

Spanningsval is nu niet van belang. Die ga je nu juist opnieuw berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Delakhan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:26:

Zou het niet handig zijn om de spanningsval per kast te weten? Gewoon spanningsval tussen ingaande en uitgaande spanning. Liefst bij een flinke belasting. Juist omdat er zo veel achter elkaar geschakeld zijn. Je wil toch inzicht hebben in de grootste problemen. En als het geen issue blijkt te zijn na meting, dan weet je dat ook weer zeker.

Mbt inventariseren, ook de nominale belasting zal bepaald moeten worden. Je kan natuurlijk het totale momentele verbruik door het aantal huisjes kunnen delen.
En wanneer is de maximale belasting en waardoor wordt die veroorzaakt. Ook goed om te weten.

En dan een zekere marge nemen door daar boven te gaan zitten. Tot nu toe neemt het energieverbruik per huishouden alleen maar toe jaar na jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Skynett op 29-12-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:19:
Wat ligt er nu qua dwarsdoorsneden dan? Als de spanningsval grotendeels in dat laatste stukje zit... kijk ook de overgangen eens na.

1500m lang en de aansluiting vanuit Enexis zit helemaal aan het begin? Of halverwege?
Aansluiting is aan het begin van het park.
Xander schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:21:
Kun je eens een simpele schets maken anders? Met daar in:
- Alle verdeelkasten
- Kabels (aderdoorsnede, lengte)
- Voorbeveiligingen
Morgen zal ik wat foto's van de schema's posten.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:22:
En liefst ook de circuitweerstanden :+
[...]

Op 3x63A 280 huisjes draaiende houden zit er natuurlijk niet in met elektrisch verwarmen ;)

WPB voor tijdelijke verwarming ga je natuurlijk nooit 'terugverdienen'.
Hij komt hoger binnen, maar mijn idee was om zo een kabel vanaf het midden naar ena laatste kast te brengen om erbij te zetten. (Vanaf het midden begint de spanningsdip te komen)
Delakhan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:26:
Dit waren vroeger juist mijn favoriete problemen _/-\o_
Maar heb dit al 10jr. niet meer gedaan.

Begin eerst met de huidige situatie te inventariseren:

- Kabel 1: afstand [m], diameter [mm2]
- Kast 1 : aantal groepen, nominaal vermogen, gelijktijdigheid, type beveiligingen, fase verdeling

- Kabel 2: afstand [m], diameter [mm2]
- Kast 2 : aantal groepen, nominaal vermogen, gelijktijdigheid, type beveiligingen, fase verdeling

- Kabel 3: afstand [m], diameter [mm2]
- Kast 3 : aantal groepen, nominaal vermogen, gelijktijdigheid, type beveiligingen, fase verdeling

Enz...

Moet ik nog zeker doen exact gaan doen, globaal heb ik het al een beetje bekeken en gemeten.

Eerste verdeelkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmfJdGEFAt_CdTFReZ81IkuHJ7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFfS8Izn61lhWzWlUq4m2SJn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Voie_Denb-3rNMAGLyOZ44dHMoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2cT2s1byQlCR3NMJN4jiif2.jpg?f=fotoalbum_large

3de laatste verdeelkast. ( hier zitten dus nog 2 kasten achter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr1hqcjnHnRXd13MXkzl7fxXb2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKdH9b18RJWSFUPaiDn2MNaf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VArLSQRadSE7xQFvFjWaGJ6NksM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQjQ1uwfwHfGylU9FHn2fDsy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door xuter010 op 29-12-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Welkom in de jaren '80. :+

Waar komt de voeding van de eerste kast vandaan en hoe zwaar is die beveiligd? Ergens moet ook nog een meter van de netbeheerder zitten.

Wat voor een stelsel is dit? TN-C-S?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Yc44nAGEcP2Xt-LFOGYegh0E-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wFQEbvFHDFZ9ZQZyJfG5Oz4w.png?f=user_large

Zitten daar nou N en PE aan elkaar geknoopt? Wanneer die eenmaal gesplitst zijn in een TN-C-S stelsel mag je ze niet meer bij elkaar knopen.

edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb_4qhOfWFk87PF1O_dCb285P7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YwcZk0ptOxCYhyiXRkAbU4QE.png?f=user_large
Het gebeurt in iedere kast lijkt het.

Blauw is dan een PEN-geleider blijkbaar?

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 29-12-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
1500 meter, om de 200 meter een kast maakt 7 kasten dus. Zijn dan de laatse 3 of de laatse 4 kasten het probleem?

Bij 3 laatste kasten kan je daar een eigen hoofdleiding naar toe leggen. Je kan evt dan de dikke hoofdleiding naar de middelste van de 3 kasten leggen. Dan is de lengte van de dunnere kabel naar de laatste kast (2 keer) zo kort mogelijk en heb je een minimum aan onderbrekingen in je leiding.
Hier kan je nog wat verschillende alternatieven voor uitwerken om te kijken wat optimaal is qua spanningsval en/of kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Zijn de kasten van onder nu zo open/vochtig. Ik lijk ook oxidatie te zien.

Kijk dan zeker zoals @kabeltjekabel aangaf ook de verbindingen goed na!

Kijk ook even met extra aandacht naar de schroefkoppen in kast 3. Ik zou ook hier liever mespatronen zien.

[ Voor 26% gewijzigd door Delakhan op 29-12-2020 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:15:
edit:

[Afbeelding]
Het gebeurt in iedere kast lijkt het.

Blauw is dan een PEN-geleider blijkbaar?
Ook mooi nog even direct op die hoofdschakelaar een installatiedraadje 2,5 erbij gefrot.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:41:
[...]

Ook mooi nog even direct op die hoofdschakelaar een installatiedraadje 2,5 erbij gefrot.. :?
Voor 1 van die automaten die voor de kamrail zweeft gok ik.

Maar waar krijgt die andere zijn voeding dan vandaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:41:
[...]

haha ja mooi he, niet mijn werk...
Delakhan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:26:
Zijn de kasten van onder nu zo open/vochtig. Ik lijk ook oxidatie te zien.

Kijk dan zeker zoals @kabeltjekabel aangaf ook de verbindingen goed na!

Kijk ook even met extra aandacht naar de schroefkoppen in kast 3. Ik zou ook hier liever mespatronen zien.
klopt

zit wel een kleine kast verwarming in.. maar niet echt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Xander schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:55:
[...]

Voor 1 van die automaten die voor de kamrail zweeft gok ik.

Maar waar krijgt die andere zijn voeding dan vandaan? :?
Ja dit was/is een tijdelijke nood oplossing om 1 van de lijnen minder te belasten..

Ik heb er even nog niks aan gedaan i.v.m. de problemen die er zijn. Eerst maar eens inventariseren hoe en wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
xuter010 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:20:
Ik ga de aanleg dus geheel zelf doen en daarna laten keuren door een bedrijf wat ook moet kwa verzekering....
Is de installatie al wel eens gekeurd?

Ik gok dat er wel meer uit gaat komen dan die spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Xander schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:00:
[...]

Is de installatie al wel eens gekeurd?

Ik gok dat er wel meer uit gaat komen dan die spanningsval.
Dat denk ik niet neej, dit komt nooit door een keuring heen gok ik zo :)
Ik vind het wel een uitdaging/leuk om het in orde te gaan maken alleen dat gedoe.... budget ect.... pfff
Officeel mag je hier niet wonen in de winter... dus gedachte is... dan gooie we de stroom eraf in die tijd.. problem solved... ze hebben een punt alleen wonen er hier wel rond de 100+ mensen... Daarbij krijg ik hun slecht overtuigd dat dit in de zomer straks ook gaat spelen.. maby niet dit jaar maar dan wel jaar erop.. mensen schaffen steeds meer apparatuur aan.. denk aan airco's in de zomer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:04:
[...]

Dat denk ik niet neej, dit komt nooit door een keuring heen gok ik zo :)
Ik vind het wel een uitdaging/leuk om het in orde te gaan maken alleen dat gedoe.... budget ect.... pfff
Een budget van €36 per huisje om alles op orde te krijgen is dan ook wel heel erg mager he...
Officeel mag je hier niet wonen in de winter... dus gedachte is... dan gooie we de stroom eraf in die tijd.. problem solved...
Euh ja tenzij de verzekeraar inderdaad een keuring verlangd? De uitkomst daarvan is niet echt seizoensgebonden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Met uitzondering van die noodaftakking valt een keuring mss nog wel mee hoor... installatie is gewoon verouderd en zeker niet voor de huidige vermogens ontworpen.

Probeer goed in beeld te krijgen wat het park wilt. En het vermogen per huisje, ook naar de toekomst toe. Hiervan in samenspraak met bestuur ramingen maken is mss nog wel 1 van de grotere opgaven.

Zijn het huurhuizen voor korte bewoning of in eigendom? M.a.w. is er controle in de huisjes op illegaal vergroten van de hoofdaansluitingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:04:
[...]
Uit je verhaal blijkt dat je een beetje de aanvliegroute in de verkeerde richting hebt genomen. Je hebt eerst een budget gevraagd(begroot?) en gaat daarna pas het probleem onderzoeken om daarna een oplossing voor te kunnen stellen.

Welke verwachtingen leven er bij je opdrachtgevers? Denken ze dat er een gekeurde installatie komt die begroot is op een toename in gebruik voor de komende 20 jaar voor het nu al vastgestelde budget? Wat nou als gaandeweg blijkt dat het budget veel te laag is en er keuzes gemaakt moeten worden? Wie gaat die keuzes dan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Skynett schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:15:
[...]

Uit je verhaal blijkt dat je een beetje de aanvliegroute in de verkeerde richting hebt genomen. Je hebt eerst een budget gevraagd(begroot?) en gaat daarna pas het probleem onderzoeken om daarna een oplossing voor te kunnen stellen.

Welke verwachtingen leven er bij je opdrachtgevers? Denken ze dat er een gekeurde installatie komt die begroot is op een toename in gebruik voor de komende 20 jaar voor het nu al vastgestelde budget? Wat nou als gaandeweg blijkt dat het budget veel te laag is en er keuzes gemaakt moeten worden? Wie gaat die keuzes dan maken?
Zoals elke niet functionerende VVE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:13:
[...]

Een budget van €36 per huisje om alles op orde te krijgen is dan ook wel heel erg mager he...

[...]

Euh ja tenzij de verzekeraar inderdaad een keuring verlangd? De uitkomst daarvan is niet echt seizoensgebonden. ;)
Of de netbeheerder zegt iets. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Delakhan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:13:
Met uitzondering van die noodaftakking valt een keuring mss nog wel mee hoor... installatie is gewoon verouderd en zeker niet voor de huidige vermogens ontworpen.
Dunno. Kan zomaar zijn dat circuitweerstand her en der niet op orde is bij gegeven beveiliging.

Als er al ingekakt wordt naar 160V (bij hoeveel A?)...

Stel 30A en 160V. Ofwel 2,5V/A. Dan is de kortsluitstroom daar ook maar ~92A. Dat is dus geen B20, geen C16, geen C10 en al helemaal geen 35A smeltpatroon toegestaan.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-12-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:19:
[...]

Zoals elke niet functionerende VVE?
Ik heb zelf geen ervaring met VVE's, dus daar kan ik niets over zeggen.

Maar ik denk wel dat het enthousiasme van de TS een goede zaak is. Voer goed onderzoek uit en dan zullen 'de getallen' zelf wel het verhaal vertellen van wat er nodig is. Een onomstotelijk en objectief verhaal werkt vaak veel beter dan wanneer je zelf de groep VVE gaat proberen te overtuigen van iets.

Dus vooral veel succes met het onderzoek en het uitwerken van het voorstel. Het is ook gewoon een (technisch) leuke case, kijk maar naar het aantal tweakers wat nu al meedenkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Het was meer... praten als brugman om het park niet te sluiten in de winter,. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Aangegeven budget is natuurlijk voor problemen met spanningsval op te gaan lossen. ;) Afhankelijk van je bevindingen zal het afwachten worden of het haalbaar is. Mss met duitse kabel... :X

Om aan de veiligheid en keuring te voldoen zou ik een 'apart' goed onderbouwd plan opstellen. Immers wanneer het hier niet aan voldoet kan het park niet open blijven dus zijn ze min of meer committed. >:)

Suc7, is een leuk klusje en je hebt de tijd om het voor te bereiden. Maak hier dan ook goed gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
Delakhan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:39:
Aangegeven budget is natuurlijk voor problemen met spanningsval op te gaan lossen. ;) Afhankelijk van je bevindingen zal het afwachten worden of het haalbaar is. Mss met duitse kabel... :X

Om aan de veiligheid en keuring te voldoen zou ik een 'apart' goed onderbouwd plan opstellen. Immers wanneer het hier niet aan voldoet kan het park niet open blijven dus zijn ze min of meer committed. >:)

Suc7, is een leuk klusje en je hebt de tijd om het voor te bereiden. Maak hier dan ook goed gebruik van.
Ja, de tijd neem ik inderdaad ervoor, als het niet haalbaar is meld ik dat ook. Maar ik wil wel grondig kijken wat de opties zijn. De beveiliging bij de ingang was ook niet op orde... poort kon open via telefoon nummer te bellen maar er is totaal geen zicht.. Ik heb daar nu fatsoenlijke cameras geplaats en die ook werkt met een app op de telefoon, de nvr had een nc/no connectie en die heb ik weer op de poort aangesloten. app starten, beeld kijken, alarm geven wat relay triggert en poort gaat open... Nu hoop ik dit probleem voor alle op te lossen.. Ik houd wel van een uitdaging en ben redelijk grondig als ik iets doe... ik houd niet van beunhaas werk het moet veilig, goed, netjes anders begin ik er niet eens aan. :)

Hierbij een screenshot van de voltage van een huisje achterin het park.. (mijn huisje 8) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnNBUmDW3APae2zfiINUGc7PmmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaL6e6L0jJjZ9vWkG0HaqAdI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door xuter010 op 30-12-2020 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En een max van 250V... dan zou ik toch wat vraagtekens zetten bij de meting...
Of zitten er mensen met PV op dat park?

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-12-2020 02:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10

Illusion

(the art of)

kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 02:15:
En een max van 250V... dan zou ik toch wat vraagtekens zetten bij de meting...
Of zitten er mensen met PV op dat park?
Hij meet maar 1 fase. De nul is ook 1,5 km lang. Boilertje bij je buren op een andere fase en je hebt zo een paar volt te pakken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Illusion schreef op woensdag 30 december 2020 @ 02:22:
[...]

Hij meet maar 1 fase. De nul is ook 1,5 km lang. Boilertje bij je buren op een andere fase en je hebt zo een paar volt te pakken.
Ik zie nergens staan of hij L-N meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 03:22:
[...]

Ik zie nergens staan of hij L-N meet?
Het is geen pro meter inderdaad. https://qubino.com/products/smart-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Toch kan je mooi zien dat in de weekenden de spanningen het meeste zakken (trend?). Verder is de nauwkeurigheid van de meter hier denk ik minder van belang. Dat het niet klopt is wel vastgesteld. Nu in kaart gaan brengen en op gaan lossen de huidige situatie mag m.i. zo niet blijven bestaan.

Vergeet ook niet de leidingen tussen de verdeelkast en de onderlinge huisjes in kaart te brengen. Foto is niet super duidelijk maar het lijkt dat alle automaten met dezelfde draad is voorbedraad aan de adereindhulzen te zien. Maar alle huisjes zullen toch niet op een postzegel pal naast de verdeelkast staan.

@Illusion en @kabeltjekabel
Hoge spanning is idd wel opvallend... PV panelen, scheve belasting of evt. combinatie is i.i.g. door mij vanachter een schermpje niet echt te zeggen. Op het einde van de lijn zijn de verstoringen (vervuiling) natuurlijk wel steeds groter. Lokaal net kan het gewoon niet 'brengen'. De onderste grafiek duurt meerdere dagen wat het voor mij alleen maar onduidelijker maakt. Mss wordt een zeer kort in/uitschakelverschijnsel al door de qubino weergegeven als max of min. De bovenste grafiek is m.i. wel beter verklaarbaar en wat ik ook zou verwachten.

M.b.t. Fase nul of fase aarde. Same difference de hoodlijn heeft een PEN leiding...

Mss na dit projectje eens gaan kijken naar een topic over DIY powerwall 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
tsjah,

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop_percent.htm
geeft een aardig idee van spanningsval per meter bij verschillende diameters.

goedkope oplossing is lichter afzekeren.

kabel vervangen gaat je al snel een veelvoud kosten van je huidige budget, dan kan je beter je tijd ergens anders in steken.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pyrofielo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:24:
tsjah,

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop_percent.htm
geeft een aardig idee van spanningsval per meter bij verschillende diameters.

goedkope oplossing is lichter afzekeren.

kabel vervangen gaat je al snel een veelvoud kosten van je huidige budget, dan kan je beter je tijd ergens anders in steken.
Lichter afzekeren? En dan bij elke waterkoker die wordt aangezet uitval? Enige minimale functionaliteit mag wel verwacht worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
nouja, het is mij duidelijk dat het hier niet om waterkokertjes gaat die max 3 minuten aanstaan....

overigens heb je voor 16A op de laatste verdeler al een aardige diameter nodig als je nog >200V over wilt houden....

[ Voor 37% gewijzigd door pyrofielo op 30-12-2020 10:33 ]

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Laatst online: 20:53
Ik moest nu toch echt een account aanmaken, lees al jaren mee op tweakers...

Ik zie dat er een grote hoeveelheid kennis al aanwezig is.
Ik ben zelf (sinds 1 oktober) aan het werk bij de noordelijke netbeheerder als projectleider.
(Ik heb zodoende dus niet zoveel kennis als een aantal die ik hier voorbij heb zien komen)
Echter heb ik wel de beschikking over verschillende richtlijnen :)

Ik vind het erg opvallend dat inderdaad de spanning nog zo hoog is wanneer er geen belasting is..
Hebben mensen zonnepanelen in het park?
Hoe zitten jullie op de trafo aangesloten en waar staat die?
Het kan namelijk ook zo zijn dat hier ook een deel van het probleem is...

Wat heb je met Stedin besproken?
Volgens mij zitten er geen beperkingen aan de aantal meters dat je een hoofdaansluiting mag verplaatsen, als je die nou in het midden van het park probeert te krijgen :D

Zou je inderdaad een overzicht kunnen creeren van:
Afstand tussen verdeelkasten
Maximale belasting per verdeelkast
Langste aansluitkabel van verdeelkast naar woning (vooral belangrijk bij de laatste, aangezien daar de totale lengte het langst is)

Zoals anderen ook hebben gezegd:
Niet alleen de belasting, maar ook de kortsluitstromen en de daarbij behorende afschakeltijd zijn erg belangrijk

PS. bij 650m stopt onze tabel (een soort snelkeuze lijst) met een 4x150AL....

[ Voor 3% gewijzigd door Ollie1998 op 30-12-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008

thof

FP ProMod
Dre schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:23:

Deze situatie is wel heel extreem. Hoe doe je het verwarmen van de huisjes? En koken?

Ik vind deze vraag nog wel belangrijk. Mocht dat allemaal nog met gas gebeuren en je moet nu al een flinke upgrade gaan doen in het stroomnet, dan is dat wel een aandachtspunt. Ik bedoel, als straks de huisjes allemaal elektrisch moeten gaan koken en verwarmen dan zal het stroomnet op het park waarschijnlijk ook flink geüpgradet moeten worden... Waarschijnlijk een dure aangelegenheid :>

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:01
Ik zou toch nog eens naar dat budget kijken. Je hebt t over €10.000,- voor 280 huisjes. Da's €40,- per huisje.... Ik mag aannemen dat als iemand zich een huisje op een vakantiepark kan veroorloven er toch wel een serieus budget is om een veilige elektravoorziening aan te leggen? Het lijkt nu een beetje op "voor een kwartje op de eerste rang"...

Wat is er mis met een investering van, zeg, €400,- per huisje om het goed te doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:47

VW-Arjan

★★★★★

Niks over de installatie hoor, dat is not my cup of tea.
Maar budget technisch.

Men mag er officieel niet wonen, maar wil toch heel graag dat ze dat wel kunnen doen.
En daar hebben ze dan een krappe 35 euro per huisje voor over?
Denk niet dat hem dat gaat worden.

Door daar te wonen bespaar je toch enorm op huur/hypotheek elders?

Waarom niet 1000€ per huisje? Dat is toch een schijntje op de besparing elders en al helemaal als je naar de investering op lange termijn kijkt.

Verder veel succes hoor. Ik snap je enthousiasme.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24

JT

VETAK y0

Mijn kennis op dit gebied is beperkt, mijn ervaring met enthousiasme en het al dan niet (mis)matchen van verwachtingen is wat groter :P En ik denk dat dit meer aandacht nodig heeft. Het is ook al door meerdere mensen aangestipt. Jij gaat iets doen met het geld van andere mensen. Ook al is het vrijwillig, mensen gaan verwachtingen hebben. Aan jou om die verwachtingen te correct te krijgen bij de afnemers. Ik denk dat de volgende vragen daaromheen tellen:
  • Wat verwachten de afnemers voor hun 40 euro per huisje? Dat is erg weinig, maar aan de andere kant ontstaan er misschien verwachtingen omdat het totaalbedrag 10k is. Ik kan mij, omdat ik ervaring heb in de zakelijke wereld, voorstellen dat dit niet veel is maar zeker mensen die dit niet hebben zien vooral heel veel geld en denken dat er dan heel veel gedaan wordt.
  • Welke toekomstige ontwikkelingen kun je verwachten (lees bijvoorbeeld warmtepomp) en gaan de afnemers vanuit?
  • Van welke te verwachten toekomstige ontwikkelingen moet je de afnemers nog op de hoogte brengen/met ze bespreken om te voorkomen dat je in de toekomst het verwijt krijgt dat je ze dat wel had mogen vertellen/had moeten weten?
  • Welke extra wensen hebben afnemers? Wil iedereen binnen 3 jaar een airco?
  • Daarop voortbordurend, in hoeverre verwachten ze dat deze aanpassingen binnen de 10k tegemoet komen aan de verwachtingen en wensen?
  • Weten de afnemers dat de kasten wellicht niet voldoen aan de eisen waardoor verzekering misschien wel een dingetje wordt (ga ik puur even af op wat ik hier in het topic lees)? Staat los van het probleem met de inzakkende spanning, maar misschien verwachten de afnemers dat alles 100% in orde is als je klaar bent. Als het dan een keer fout gaat en de verzekering keert niet/beperkt uit...kun je zelf de rest wel raden.
  • Daarop voortbordurend, als ze dat opgelost willen zien dan zal er onderzoek nodig zijn om te weten wat het gaat kosten en dat is ook niet gratis. Weten de afnemers dat ze dan kosten gaan maken voor er ook maar iets is aangepast?
  • En dan nu de belangrijkste: wat verwacht jij te kunnen doen met 10k en weten de afnemers dat je voor 10k niet alles kunt oppakken (uitgaande van de kennis in dit topic)?
Volgens mij kun je het beter in fases aanpakken.
  • Een onderzoeksfase waarvoor wellicht een investering nodig is (lijkt mij dat dat geen 10k hoeft te zijn maar hoeveel wel weet ik niet). Uitkomst:
    • Overzicht van wat gedaan moet worden om aan regelgeving/verzekeringseisen te voldoen + kosten, of de (mogelijke) gevolgen als hier niks aan wordt gedaan
    • Overzicht van wat er gedaan moet worden om spanningsdippen op te lossen + kosten
    • Overzicht van aanpassingen die mogelijk nodig zijn in de toekomst + kosten (lees warmtepomp e.d.), of de gevolgen als besloten wordt hier nog geen rekening mee te houden
    • Overzicht van wensen van afnemers (zonnepanelen, airco enzovoort, uiteraard kun je niet aan elke individuele wens voldoen) + kosten
  • Uitvoeringsfase waarin alle met afnemers overeengekomen werkzaamheden worden uitgevoerd. Mijn inziens moet je sowieso 1 en 2 doen, maar als iedereen het ok vindt om de gevolgen voor de eigen rekening te nemen als er met 1 niks gedaan wordt dan zou je dit ook kunnen doen. Zou daar zelf eerlijk gezegd niet aan willen beginnen. Zelf zou ik ook alles zwart op wit willen wat men wel of niet wil en dan tot een eindconclusie komen; als 1 of 2 mensen wil investeren in extra wensen maar de rest niet dan zou ik naar iedereen sturen “4 is niet haalbaar, iedereen wil investeren in 1 en 2 dus bij akkoord daarop kunnen we wat gaan doen”.
Voordeel van deze aanpak is dat iedereen weet waar die ja en nee tegen zegt. Dan kun je achteraf geen scheve gezichten krijgen door niet overeenkomende verwachtingen. Je kunt ook gelijk onderbouwen waarom je eventueel meer geld nodig hebt en wat de gevolgen zijn als men niet extra wil lappen. Let ook op met verwachtingen wekken of dit een vast definitief bedrag is (met die verwachting ligt er veel risico bij jou) of dat dit niet vast staat en dat er ook onvoorziene zaken naar boven kunnen komen.

Als ik met duizenden euro’s ga “spelen” of zelfs bij uitbreiding van het budget enkele tienduizenden, dan zou ik echt alles zwart op wit willen dichttimmeren. Als het fout gaat en mensen gaan de juridische weg bewandelen dan wil je dingen kunnen aantonen en dat jij je aan de afspraken hebt gehouden. Daarnaast weet jij door je onderzoek zeker dat je aan de juiste oplossing werkt in plaats van dat je geld van anderen gaat steken in trial and error. Volgens mij wil je niet uit moet leggen dat je 5k hebt verbrand maar zonder oplossing en dat dan allemaal doordat je van diezelfde mensen geen ruimte/geld kreeg om zaken te onderzoeken. En als er geen consensus komt en je hebt sowieso te weinig geld dan zou ik nergens aan beginnen en me dit allemaal niet op de hals halen.

In het kort: als je met geld van anderen gaat spelen dan moet je oppassen met quick & dirty omdat mensen dat willen die jou er ook op kunnen afrekenen :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterNuttie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-04-2023
Leuk topic, al vind ik de foto's van de installatie wat zorgelijk.

Ik zou de spanningsval zo laag mogelijk houden.

De netbeheerders proberen de variatie laag te houden, ACM bied echter ruimte tot 10% (vanaf 230V) waardoor de werkelijke variatie kan verschillen per lokatie.
Om bij de apperatuur nog een beetje spanning over te houden moeten de weerstanden laag blijven, na deze kabel vind er immers nog een onder verdeling per huisje plaats met de nodige weerstanden.

Mijn advies?
Die is reeds eerder genoemd door een collega(?) netbeheerder.
Zorg ervoor dat de voedingsbrond dichter bij de verbruiker komt, deze kabel lengte gaat voor problemen zorgen.

Er zijn ook nog een hoop andere factoren om rekening mee te houden:
Is de belasting gelijkmatig verdeeld? (ivm nul stromen/vervuiling)
Is er veel vervuiling aanwezig? (Harmonische zorgen voor warme ontwikkeling en andere problemen)
Aanraakveiligheid bij de eindgebruiker (spreekt de beveiliging nog op tijd aan).
Kortsluitvastheid. (Wat gebeurt er bij een flinke kortsluiting).
Mate van belasting. (piekbelasting/Harmonische belasting/continue belasting/gelijktijdigheid).

Mocht je het toch willen berekenen, hieronder een ruwe berekening.

Voorbeeld is 750 meter 120mm2 Koper met 63A verbruik.

R=L x ρ / A = 750 x 0,0175 / 120 = 0,11 Ohm
U=I x R = 63 x 0,11 = 6,93 V variatie.

100% / 230V x 6,93V = 3 %

Wellicht helpt dit tooltje. (nee geen reclame)
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

De wet van Pouillet: R= ρ x L /A

R = Weerstand
ρ = De soortelijke weerstand van het materiaal (Aluminium 0,0275 – Koper 0,0175 werkelijke waarde is van meer factoren afhankelijk)
L = De lengte van de kabel
A = Diameter

De wet van Ohm: U=I x R
U = Spanning
I = Stroom
R =Weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Delakhan schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:15:
M.b.t. Fase nul of fase aarde. Same difference de hoodlijn heeft een PEN leiding...
Kan alsnog zijn dat die huisjes een eigen aardpen hebben die dan niet zweeft. Maar bij L-N i.c.m. scheve belasting is het wel te verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DjoeC schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:23:
Ik zou toch nog eens naar dat budget kijken. Je hebt t over €10.000,- voor 280 huisjes. Da's €40,- per huisje.... Ik mag aannemen dat als iemand zich een huisje op een vakantiepark kan veroorloven er toch wel een serieus budget is om een veilige elektravoorziening aan te leggen? Het lijkt nu een beetje op "voor een kwartje op de eerste rang"...

Wat is er mis met een investering van, zeg, €400,- per huisje om het goed te doen?
Er zijn vakantieparken waar mensen uit luxe zo'n vakantiehuisje kopen. Dat zijn de mensen die een andere woning hebben van 4+ ton, 2 auto's en een riant inkomen.

Er zijn vakantieparken waar mensen die geen rooie cent hebben illegaal het hele jaar door wonen. (En ook geen ander huis hebben!) Dit is, zoals met wel meer dingen in Nederland, lange tijd gedoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:15

Punkrocker

Mostly harmless

63A.... Per streng of voor alle 260 huisjes?
Strand-Axelsson formule gebruikt?

Hoe zwaar wordt elk huisje afgezekerd?
Tegenwoordig wil men ook tijdens de vakantie kunnen Netflixen, computeren enz
Is de aansluiting van het park zwaar genoeg voor 360 huisjes?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xuter010
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:52:
[...]
Er zijn vakantieparken waar mensen die geen rooie cent hebben illegaal het hele jaar door wonen. (En ook geen ander huis hebben!) Dit is, zoals met wel meer dingen in Nederland, lange tijd gedoogd.
Dit dus...
Punkrocker schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:07:

Idee was per streng 63a bij de huidige kabel erbij leggen... die is nu sowiezo van tafel... eerst maar eens goed uitzoeken en inventariseren.

We gaan wel kijken of er mensen zijn die een bijdrage willen om het stroomnet te verbeteren. We gaan dit vragen aan de mensen die er wonen en niet aan de mensen die in de zomer een paar maandjes hier zijn.

Ik kan niet iedereen Quoten maar wil toch even ieder bedanken voor de geweldige kennis die ze hier delen! Pluimpje... elke reactie lees ik aandachtig en zoek dit ook verder uit... Of ik nu wel of niet iets kan betekenen om het op orde te krijgen... leren doe ik er sowieso van. Ik ben wel realistisch, wat niet kan kan niet. het moet goed anders begin ik er niet aan.

Deze hele topic geeft me zoveel info en manieren van het probleem benaderen en bekijken dat ik straks wel een goed verhaal kan maken met conclusies welke bedrijven er moeten komen kijken, wat er zou moeten gebeuren en wat de optie's zijn.

Hier nog even een leuke.... 8)7 foto... 67a terwijl het afgezekerd is bij deze verdeelkast op 50a. MES. De zekering blijft er gerust 24uur inzitten en wordt dan ook gloeiend heet wordt ie eruit gaat.

Voor nu heb ik het stroom bij 40 huisjes eraf gehaald... situatie is op moment onhoudbaar helaas...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw8rGFY-3d-_mPcV3ByJjq8r4hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jk7weFO4Iy7E97uLCRC5wIKX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door xuter010 op 30-12-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:18:

Hier nog even een leuke.... 8)7 foto... 67a terwijl het afgezekerd is bij deze verdeelkast op 50a. MES. De zekering blijft er gerust 24uur inzitten en wordt dan ook gloeiend heet wordt ie eruit gaat.

Voor nu heb ik het stroom bij 40 huisjes eraf gehaald... situatie is op moment onhoudbaar helaas...

[Afbeelding]
Welke leiding heb je gemeten? Een van de fasen? De nul?
67A op een 50A zekering valt gewoon binnen de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
xuter010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:18:
Dan nog maar eens een +1 om alles op voorhand goed te inventariseren en in kaart te brengen.

Je kunt wel nieuwe kabels gaan berekenen op basis van de huidige beveiligingen... Maar als die te krap blijken, dan kies je straks alsnog de verkeerde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:34:
67A op een 50A zekering valt gewoon binnen de marge.
Wat bedoel je precies te zeggen?

A. Het valt binnen de marge dus er is niets aan de hand?

of

B. Het is logisch dat het mespatroon niet direct doorsmelt bij een stroom 34% hoger dan nominaal?

Ik neem aan B maar je opmerking kan gelezen worden alsof je A bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:39:
[...]

Wat bedoel je precies te zeggen?

A. Het valt binnen de marge dus er is niets aan de hand?

of

B. Het is logisch dat het mespatroon niet direct doorsmelt bij een stroom 34% hoger dan nominaal?

Ik neem aan B maar je opmerking kan gelezen worden alsof je A bedoelt...
B; je aanname is correct ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
Punkrocker schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:07:

Zoals ik begreep uit een post van TS 10A per huisje enkele 16A voor degene met een elektrische boiler.

i.i.g. niet meer van deze tijd. Vandaar ook het advies de requirements te evalueren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Is er ook nog export van niet nader te noemen bladgroen wat wellicht voor wat extra verbruik zorgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:42:
Is er ook nog export van niet nader te noemen bladgroen wat wellicht voor wat extra verbruik zorgt?
Als VVE zou ik inderdaad commerciele telers in het huishuidelijk regelement verplichten om zonnepanelen, tesla powerwalls en aggregaten te plaatsen. Als er geld verdiend wordt, mogen ze ook wel bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Laatst online: 20:53
Ik heb nog twee dingen die bij mij opkomen:
-wat is de E aansluitwaarde, aangezien de totale belasting zo hoog is zal dat wel niet op een klein verbruik aansluiting zitten... :o

-zijn de drie fases gelijkmatig verdeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterNuttie
Even een hoop aannamens

260 huisjes a 10A ?
Stel 1/3 blijft in de winter daar wonen en in het meest ideale geval is alles perfect verdeeld over 3 fasen.
(Dat hoop ik want anders zal de Nul aarder zeer waarschijnlijk verbranden)

Stel iedere woning moet verwarmen, water warm hebben en wil nog wat ander klein verbruik aanhebben.
Dan is 1000W echt niet veel.

I= 1000W/230V = 4,3A per huisje.
260/3= 86 huisjes gelijktijdig bewoont.
86 huisjes x 4,3A =372,6 verdeeld over 3 fasen = afgerond 125A aan stroom behoefte.

Kortom 125A per fase is reeds behaald bij een minimale gelijktijdigheids factor en slecht een bewoning van 1/3 van de huisjes.

Kortom, ik hoop dat er een gasleiding ligt voor warmte vraag en dat er niet teveel huisjes bewoond worden.

Lijkt veel?
Een gemiddeld woonhuis in de straat gezien heeft al snel een gelijktijdigheids factor van 7,5A a 8A.

En laat je niks wijsmaken over dat een zekering langdurig mag worden overbelast (binnen de range), de levensduur van die zekeringen (en overige garnatuur) zal drastisch afnemen. Kortstondig is geen probleem, mits alles de tijd krijgt weer af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 17:19
__fred__ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:45:
[...]

Als VVE zou ik inderdaad commerciele telers in het huishuidelijk regelement verplichten om zonnepanelen, tesla powerwalls en aggregaten te plaatsen. Als er geld verdiend wordt, mogen ze ook wel bijdragen.
Kabeltjekabel bedoelt illegale marihuana plantages, geen groentetuintjes.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
__fred__ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:45:
[...]

Denk niet dat je allerlei rare voorwaarden moet gaan stellen aan dingen die gewoon per wetboek al illegaal zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nee, 280
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:07:

Stel 1/3 blijft in de winter daar wonen en in het meest ideale geval is alles perfect verdeeld over 3 fasen.
(Dat hoop ik want anders zal de Nul aarder zeer waarschijnlijk verbranden)
Nog niet bekend met het optellen van 3-fasen? Nul fikt niet uit. Je moet echt hele gare cosinus phi hebben om de nul uit te fikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ollie1998 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:00:
Ik heb nog twee dingen die bij mij opkomen:
-wat is de E aansluitwaarde, aangezien de totale belasting zo hoog is zal dat wel niet op een klein verbruik aansluiting zitten... :o

-zijn de drie fases gelijkmatig verdeeld?
In die eerste kast is er 3x160 gezekerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterNuttie
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:38:
[...]

Nee, 280

[...]

Nog niet bekend met het optellen van 3-fasen? Nul fikt niet uit. Je moet echt hele gare cosinus phi hebben om de nul uit te fikken.
Gezien ik redelijk wat ervaring met deze materie heb zal ik het nog iets kort toelichten.

Al beschrijf ik het iets anders als een ''gare Cos phi''

De Nul kan bij scheve belasting makkelijk een veelfout van de fase belasting voeren, in het algemeen is de aarder diameter echter gelijk (als ik de plaatjes zie) aan die van de fase.
Wanneer de kabel dan ook is uitgelegd op de vermogensbehoefte voor de fase draad, maar niet gelijkmatig is belast dan ontstaan er problemen door een overbelaste nulgeleider.

Dit is echter niet het totale plaatje.
De harmonische zullen namelijk toenemen en die kennen ook een extra warmte ontwikkeling.
Vooral harmonische van de 3e order (3e,6e,9e,enzv.) zullen bij onbalans aanwezig zijn.

Helaas heb door gebrek aan aandacht hiervoor redelijk ''storingen'' mogen herstellen.

https://phasetophase.nl/boek/boek_2_11.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
We gaan nu met zijn allen flink gissen mss moeten we even wachten tot TS het e.e.a. aan huidige kabeldiameters en kabelafstanden heeft verzameld. Aantal huisjes per kast, afstanden huisjes...

Dan kunnen we evt. (her)berekenen waar de huidige installatie op is berekend. Vermogen per huisje en gelijktijdigheid met aannemelijk spanningsverlies. En evt. zelfs wat dit doet als dit naar de huidige normen wordt vertaald m.b.t uitschakeltijden ed. Daar de E-installatie toch moet worden aangepakt heeft doorgaan op wat er allemaal mis kan zijn/gaan geen meerwaarde

Offtopic:
Als ik de installatie zo zie denk ik dat er in die huisjes mss vroeger wel een geisertje heeft gezeten voor de warm tapwater voorziening en mss een gaskacheltje in de woonkamer voor de verwarming. (Ook een aanname, vanwege waar ik vroeger vaak kwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:37
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:05:
[...]

Gezien ik redelijk wat ervaring met deze materie heb zal ik het nog iets kort toelichten.

De Nul kan bij scheve belasting makkelijk een veelfout van de fase belasting voeren, in het algemeen is de aarder diameter echter gelijk (als ik de plaatjes zie) aan die van de fase.
Wanneer de kabel dan ook is uitgelegd op de vermogensbehoefte voor de fase draad, maar niet gelijkmatig is belast dan ontstaan er problemen door een overbelaste nulgeleider.
De fase in de 3 kan niet groter zijn dan de maximale stroom door 1 fase, een veelvoud is echt zo goed als uitgesloten. Je moet een vectoriele optelling maken, waarbij de hoek tussen de fases 120° is. Zoals eerder gezegd door anderen kan het enkel door harmonischen of rare cos phi. Het is zelf zo dat de 0 geleider zelf dunner uitgevoerd kan worden als er kan aangetoond worden dat de fases gelijk belast zijn. Bij perfect gelijke belasting van alle fases zal de stroom in de 0 geleider zelf 0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterNuttie
Mschamp schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:12:
[...]

De fase in de 3 kan niet groter zijn dan de maximale stroom door 1 fase, een veelvoud is echt zo goed als uitgesloten. Je moet een vectoriele optelling maken, waarbij de hoek tussen de fases 120° is. Zoals eerder gezegd door anderen kan het enkel door harmonischen of rare cos phi. Het is zelf zo dat de 0 geleider zelf dunner uitgevoerd kan worden als er kan aangetoond worden dat de fases gelijk belast zijn. Bij perfect gelijke belasting van alle fases zal de stroom in de 0 geleider zelf 0 zijn.
In theorie bij een schoon net heb je(jullie) 100% gelijk.

Alleen zie ik in de 1e plaatjes een ander beeld (onbalans in de spanning is vaak een aanduiding voor scheve belasting).
En het is enorm lasig om zoveel huisjes met verschillende behoeftes ideaal te verdelen over de 3 fasen.
Die onbalans zal er altijd wel iets zijn.

En omdat er altijd wel vervuiling (harmonischen) aanwezig is, zullen we helaas daar ook rekening mee moeten houden.

Ik wil ook enkel aangeven dat het verstandig is om af en toe goed de kwalitiet van de spanning en stroom in de gaten te houden.

Onderstaande stond openbaar, al is die maar op kleine schaal en niet vergelijkbaar met 260 280 huisjes.
Ik heb wat dat betreft nog veel meer voorbeelden alleen zijn die niet openbaar.

https://kennisbank.instal...ontent=04-12-2020_NB_KINJ

http://nen3140.cobouw.nl/...ality/harmonischen/144749

Maar goed we dwalen inderdaad af, ik wil enkel waarschuwen voor het onderschatten van in dit geval toch best een behoorlijk groot netwerk wat niet meer te vergelijken is met een huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:02:
[...]

In theorie bij een schoon net heb je(jullie) 100% gelijk.

Alleen zie ik in de 1e plaatjes een ander beeld (onbalans in de spanning is vaak een aanduiding voor scheve belasting).
En het is enorm lasig om zoveel huisjes met verschillende behoeftes ideaal te verdelen over de 3 fasen.
Die onbalans zal er altijd wel iets zijn.

En omdat er altijd wel vervuiling (harmonischen) aanwezig is, zullen we helaas daar ook rekening mee moeten houden.

Ik wil ook enkel aangeven dat het verstandig is om af en toe goed de kwalitiet van de spanning en stroom in de gaten te houden.

Onderstaande stond openbaar, al is die maar op kleine schaal en niet vergelijkbaar met 260 280 huisjes.
Ik heb wat dat betreft nog veel meer voorbeelden alleen zijn die niet openbaar.

https://kennisbank.instal...ontent=04-12-2020_NB_KINJ

http://nen3140.cobouw.nl/...ality/harmonischen/144749

Maar goed we dwalen inderdaad af, ik wil enkel waarschuwen voor het onderschatten van in dit geval toch best een behoorlijk groot netwerk wat niet meer te vergelijken is met een huisinstallatie.
Uit je 1e artikel: " De interne fasegeleiders zijn 16 mm2, terwijl de interne nulgeleider 10 mm2 is." de hoofdoorzaak was dus de dunnere nulleider. De voorgestelde oplossing:
Gelet op het bovenstaande is de oplossing om een grotere doorsnede van de nulgeleider te kiezen. Geadviseerd wordt deze minimaal gelijk aan de fase-doorsnede te kiezen. Opgemerkt moet worden dat de nieuwe NEN/EN/IEC 61439 dit wat duidelijker verwoord:

Paragraaf 8.6.1:

Tenzij anders tussen de fabrikant van de SCHAKELINRICHTING en de gebruiker is overeengekomen, moet de minimale doorsnede van de nulgeleider binnen een driefasestroomketen met nulzijn:

voor stroomketens met een doorsnede van de fasegeleider tot en met 16 mm2: 100 % van die van de corresponderende fasen;

voor stroomketens met een doorsnede van de fasegeleider van meer dan 16 mm2: 50 % van die van de corresponderende fasen met een minimum van 16 mm2.
De opbouw was dus niet volgens de norm, want was bij 16mm² toch bijna 50% .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:02:
[...]

Je praat hier gewoon over een hele woonwijk. En daar wordt het elektriciteitsnet door de energiemaatschappij aangelegd met transformatorhuisjes en weet ik wat allemaal.

Ter vergelijk, hier in de wijk staat er in het midden(!) ook gewoon een transformatorhuisje vanwaar iets van 150 woningen gevoed worden.

En TS gaat eigenlijk min of meer de aanleg van iets wat normaal een publiek stuk infrastructuur is voor zijn rekening nemen.

Dat is een serieuze taak, en volgens mij wil hij het ook gewoon serieus aanpakken. En in dit topic helpen we hem daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Zo’n grote spanningsval kan inderdaad ook door corrosie of gewoon brakke automaten. Heb je ook over de automaten gemeten toevallig? Evt met een warmte camera ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterNuttie
Mschamp schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:09:
[...]

Uit je 1e artikel: " De interne fasegeleiders zijn 16 mm2, terwijl de interne nulgeleider 10 mm2 is." de hoofdoorzaak was dus de dunnere nulleider. De voorgestelde oplossing:

[...]

De opbouw was dus niet volgens de norm, want was bij 16mm² toch bijna 50% .
Heb je ook gelezen dat er 130% van de fase stroom liep?
Metingen
Indicatief werd aan de hand van een meting vastgesteld dat de stroom in de nul circa 30% groter was dan in de fasen.
[...]

[ Voor 15% gewijzigd door MasterNuttie op 30-12-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:28:
[...]

Heb je ook gelezen dat er 130% van de fase stroom liep?
Ja, had ik ook gelezen. Maar als 0 normaal uitgevoerd geweest, ging het bimetaal in de automaat ingrijpen. Die 3e harmonische ging die opwarmen en dan uitschakelen voor de geleiders te warm werden. Nu was de nulgeleider dunner uitgevoerd, en dus eigenlijk moest die strikter beveiligd zijn om goed beschermd te zijn. Nu was hij beveiligd alsof het een 16mm² was. Bij dunnere nulleider moet je een automaat toepassen die de 0 dan ook correct beschermd voor de halve doorsnede (bijvoorbeeld https://www.elektrobode.n...0-3p-n-2-160a-36ka-025341)
Maar we gaan off topic (al is het wel een interessante discussie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MasterNuttie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:05:
[...]

Dit is echter niet het totale plaatje.
De harmonische zullen namelijk toenemen en die kennen ook een extra warmte ontwikkeling.
Vooral harmonische van de 3e order (3e,6e,9e,enzv.) zullen bij onbalans aanwezig zijn.

Helaas heb door gebrek aan aandacht hiervoor redelijk ''storingen'' mogen herstellen.

https://phasetophase.nl/boek/boek_2_11.html
Zo'n beetje al die gevallen met overbelasting van de nul door 3e harmonischen begint er al mee dat de nul is ondergedimensioneerd. Dat is hier (voor zover zichtbaar) gewoon helemaal niet het geval. En om zoveel 3e harmonischen te stapelen moet je ook een hele rare belasting hebben. Bijvoorbeeld 100% load in L1 en L2, niks in L3 en een hele stapel 3e orde harmonischen. Dat krijg je niet van een paar elektrische boilers.

Vind maar eens een voorbeeld met nulgeleider van dezelfde dwarsdoorsnede en overbelasting daarvan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-12-2020 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xuter010
Skynett schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:13:
[...]

Je praat hier gewoon over een hele woonwijk. En daar wordt het elektriciteitsnet door de energiemaatschappij aangelegd met transformatorhuisjes en weet ik wat allemaal.

Ter vergelijk, hier in de wijk staat er in het midden(!) ook gewoon een transformatorhuisje vanwaar iets van 150 woningen gevoed worden.

En TS gaat eigenlijk min of meer de aanleg van iets wat normaal een publiek stuk infrastructuur is voor zijn rekening nemen.

Dat is een serieuze taak, en volgens mij wil hij het ook gewoon serieus aanpakken. En in dit topic helpen we hem daarbij.
Klopt.. Veiligheid et netheid van de installatie staat op nummer 1.. laat dat duidelijk zijn :) Als ik iets aanleg moet ik 100% zeker zijn dat het veilig is en door een keuring heen zal komen.... Als ik ook maar een beetje twijfel is het een no go voor mij... We werken hier niet meet een simpele 25a aansluiting van een huis. xD Met de grote vermogens en mensen die hier wonen moet je gewoon weten wat je doet en anders moet je het niet doen... De vorige elektricien heeft er een potje van gemaakt. Dat wordt me steeds duidelijker... ohh gaat uw 10a er steeds uit.. ik gooi er wel een 16a in hoor... ik kom zelfs kasten tegen waar de vorige elektricien C25 zekeringen erin heeft gezet voor een huisje 8)7 8)7 8)7 8)7 ook heeft de vorige elektricien groepen van huisjes verwisseld... vermoedelijk voor een betere verdeling.. alleen heeft ie de meters van de mensen niet overgezet.. dus mensen betalen nu dus voor elkaar.... daar kom ik dus vandaag achter..... dit wordt een leuk project...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Voor 4 tientjes per woning heb je nog geeneens een nieuwe meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterNuttie
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:37:
[...]

Zo'n beetje al die gevallen met overbelasting van de nul door 3e harmonischen begint er al mee dat de nul is ondergedimensioneerd. Dat is hier (voor zover zichtbaar) gewoon helemaal niet het geval. En om zoveel 3e harmonischen te stapelen moet je ook een hele rare belasting hebben. Bijvoorbeeld 100% load in L1 en L2, niks in L3 en een hele stapel 3e orde harmonischen. Dat krijg je niet van een paar elektrische boilers.

Vind maar eens een voorbeeld met nulgeleider van dezelfde dwarsdoorsnede en overbelasting daarvan ;)
Dat is het juist die heb ik hier maar mag ze niet delen😂 dit is namelijk het verschil tussen netbeheer en de installatie techniek.

En dit is meer Netbeheer zoals 1 van de reacties hierboven al aangeeft.

Zo zal er bij de hoofd aansluiting geen beveiliging op de N aanwezig zijn (Messen per fase N Starre verbinding), bij geluk enkel op huisjes niveau.
Vaak word dit bij de netbeheerder ondervangen door het stelsel/koppeling N Aarde

Hopelijk binnenkort gedeeld via externe partijen/TU.
Ik voel me hier een beetje reageren alsof ik men halve toetsenbord niet mag gebruiken.

Persoonlijk meerdere parken gemeten en benoem het daarom als aandachtsgebied.

Maar goed ik zal eens vragen of ik wat mag delen in een eventueel ander topic, theorieën uitwisselen is altijd goed.
Pagina: 1 2 Laatste