Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:52
Beste Tweakers,

In het topic Warmtepomp / verduurzamings advies gevraagd. heb ik jullie mijn situatie voorgelegd en inmiddels zijn er heel wat vorderingen.

Reeds geïnstalleerd:
- 30 x 340WP zonnepanelen 8) (van half okt tot nu ruim 900kWh opgehaald :9~ )
- 90 heatpipes 8) (nog niet operationeel)
- 2x 500ltr hygiëne vat. (nog niet operationeel)
- Mitsubishi puhz-shw112yaa + ersc-vm2d (moet nog aangesloten worden) (kan flink terug moduleren)

In de kelder zijn 2x500ltr vaten geplaatst. De hygiënespiraal is gekoppeld om zo meer inhoud te creëren voor het sww. D.w.z. 1 vat op 30-35 graden voor de vloerverwarming en de andere op +/-60 graden(sww). Door de hygiënespiraal te koppelen wordt het water in 2 stappen van 7 naar 60 graden gebracht.

Er doet zich echter een nieuwe situatie voor waar ik graag jullie advies over zou krijgen.

Gezien er een warmtepomp geplaatst gaat worden in januari zou je zeggen dat er een open verdeler op het verwarmingscircuit gezet moet worden.
De gene die de installatie vorm gaat geven(kameraad) is echter van mening dat er een gesloten verdeler geplaatst moet worden. Dit om hoge temperaturen te voorkomen in de voor-najaar door de zonneboiler.
Er ligt nu 80m2 vloerverwarming(h.o.h. 15) beneden en 7 radiatoren(waarvan 4 hele kleine). In juni gaat de vloer eruit incl radiatoren en komt er vloerverwarming h.o.h. 10(evt 7,5). Op de 1e etage blijven 6 radiatoren hangen die ik mee wil laten draaien op dezelfde warmte (30-35) wetende dat ze niet zoveel zullen doen.
Er zit achter de vaten al een redelijk flinke pomp(even niet scherp welke van Grundfos).

Nu is de beste kameraad van mening dat bij een gesloten verdeler het warme water nooit op de 1e etage zal aankomen en dus de radiatoren ook niets zullen doen.

Door het leesvoer op dit forum heb ik dit betwist 8) en leg het hier ter verificatie neer. _/-\o_

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Ik heb zelf geen vloerverwarming maar dacht altijd een gesloten verdeler als je een CV ketel hebt en een open verdeler als je een warmtepomp hebt.
Andersom

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 31-12-2020 09:13 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• FXZeRRo85
Dat dacht ik ook. Vandaar dat ik het voor mijn situatie wil checken bij kundige tweakers.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik heb dan weer geen warmtepomp, maar een CV, maar overal vloerverwarming in huis (in voorbereiding op een warmtepomp als er weer geld 'voor over' is ;)). Drie verdiepingen, +/- 1200meter slang. Dat red de CV pomp makkelijk, moet een warmtepomp ook redden.

Een kleine maar, je moet niet hebben dat je radiatoren de kortste weg worden, dus je moet die wel goed inregelen met een ventiel (ben even de goede naam kwijt), dat daar niet te veel flow daar gaat. Maar als het goed waterzijdig ingeregeld moet het lukken. Dit gaat wel iets meer 'vanzelf goed' bij een open verdeler met z'n eigen pomp en daarom zal je kameraad dat waarschijnlijk aanraden. Maar het moet ook mogelijk zijn met een gesloten verdeler en dan kan je weer toe met lagere aanvoertemp wat je natuurlijk wil met warmtepomp :)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:27
busscherski schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:08:
Ik heb zelf geen vloerverwarming maar dacht altijd een gesloten verdeler als je een CV ketel hebt en een open verdeler als je een warmtepomp hebt.
Nee, precies andersom:

CV ketel -->open verdeler, is ding met pomp en kortsluitleiding zodat je kunt mengen. Onthoud: mengen is open verdeler (je wilt mengen bij CV ketel omdat je soms bijv 60 graden aanvoer hebt maar dat kan niet op die temp je vloer in

Warmtepomp--> gesloten verdeler. Eenvoudig ding waarbij water echt alleen van de aanvoerbalk door de leidingen in de vloer naar de retourbalk kan en daarna weer terug naar de WP. Geen menging mogelijk, dus gesloten verdeler.

Jouw vraag gaat vooral over hydraulisch actief of passieve componenten en welke pomp er voor zorgt dat er flow is door je systeem.

Meestal sluit je combi vloerverwarming en radiatoren prima aan met gesloten verdeler.

• FXZeRRo85
Had gehoopt op meer reacties :'(

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Ik ben wel benieuwd waarom je voor een 2de 500 liter vat hebt gekozen. Gezien de oppervlakte van de benedenverdieping vloerverwarming heb je geef buffervat nodig en als je een buffervat neemt is een klein buffervat van bijvoorbeeld 100 liter voldoende.

Gaan de heatpipes ook zorgen voor warmwater voor de vloerverwarming of alleen voor warm tapwater?
Indien het ook voor de vloerverwarming is zou ik inderdaad kiezen voor open verdelers aangezien de watertemperatuur dan ruim boven de maximaal aanbevolen max temperatuur van 50 graden voor de vloerverwarming kan komen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• FXZeRRo85
@Casejunkie De reden voor het tweede vat is 2 ledig: het was een combinatie set ivm subsidie en ik wilde voldoende warm tapwater hebben om met een gezin van 4 mogelijk 5 in de toekomst te voorzien. Tevens 2 badkamers aanwezig(beetje toekomst bestendig zeg maar)

De heatpipes worden met een 3weg klep geschakeld op beide vaten.
De huidige 80m2 vv h.o.h. 15cm zal worden vervangen door 105m2 vv h.o.h. 7,5/10cm.

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11 12:11
Hou er bij het kiezen van de verdeler ook rekening mee dat een stalen verdeler minder geschikt is om mee te koelen. Dit i.v.m. condensvorming.
De pomp van de CV zelf kan best veel water verpompen, dus daar hoef je je niet snel zorgen over te maken.
Of je moet een extreem groot huis hebben, dus in principe is een pomploze verdeler prima bruikbaar.
De benodigde pompcapaciteit kan je berekenen, en dan kan je opzoeken of de warmtepomp die je hebt dat aan kan.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:27
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die inderdaad een gesloten verdeler gebruiken om bijv. op de BG een vloerverwarming te voeden en op de verdiepingen radiatoren hebben hangen. Dat kan dus zeker, is alleen wat meer gedoe met inregelen van radiatoren+verdeler.

Je zonneboiler koppeling voor ruimteverwarming maakt dit wat lastig, je doet er best aan om daar aan de zijde van de zonneboiler iets te maken/knutselen zodat je nooit meer dan 40C je vloer in kunt sturen (kan heel makkelijk gewoon een klep zijn die dicht gaat bij overschrijding van een bepaalde temp. )

Eerlijk gezegd zou ik zonneboiler helemaal niet voor ruimteverwarming gebruiken, vind dat geen logische combinatie en levert meer problemen /ontwerpmoeilijk op dan ik zou willen.

Dus: kijk of je een configuratie kunt maken waarbij je ruimteverwarming alleen op de WP gaat en je SWW dan primair op de zonneboiler met de WP als aanvulling/backup. Dan krijg je nooit te hoge temps je vloer in ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 16-01-2021 12:41 ]

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11 12:11
Op een vv verdeler zit altijd een maximaal thermostaat, die de doorstroom stopt vanaf 55 graden.
Een zonneboiler levert in de zomer de meeste warmte en rendement, dan heb je de vloerverwarming niet nodig. Dus het lijkt me beter om deze alleen te gebruiken voor SWW, dan hoef je ook niet te gaan mengen om de temperatuur lager te krijgen..
Zeker omdat je met een warmtepomp het liefst met een aanvoer van 35 graden of lager wil werken
Dus om optimaal rendement te halen zou ik kiezen voor LTV radiatoren.

[ Voor 16% gewijzigd door BadEendTerror op 16-01-2021 13:01 ]

• Peter_tec
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-03-2021
Bij een warmtepomp zou ik altijd uitgaan van gesloten verdelers, dus geen menging toepassen! Dan alleen heeft de warmtepomp het hoogste rendement. Het is natuurlijk een mooie gedachte dat de zon mee kan verwarmen, maar juist als de zon goed schijnt heeft u het minste verwarming nodig. In de winter zal de warmtepomp het alleen moeten doen, en dat wil je dan zo goed mogelijk doen. Dus vloerverwarmingverdelers zonder mengvorm. Wat er moet gebeuren is dat er achter het vat/buffer met hoge temperatuur zon energie (voor en najaar) een menggroep komt die richting verwarming alleen maar Laag temperatuur brengt. Dan kan de warmtepomp in de winter ook gewoon met een hoog rendement draaien. https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/installatie/ . Zo zou ik het doen :-)

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Je kan beter eens gaan terug lezen op onderstaand topic.
Staan schema's en veel info.

Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
Pagina: 1