Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp / verduurzamings advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 28-05 11:26
Beste mensen,

Ik volg de berichten op Tweakers rondom verduurzaming als geruime tijd. Erg interessant leesvoer, maar ook overweldigend aangezien ik niet technisch ben aangelegd.
Ik zoek hulp/advies om tot een goede beslissing te komen voor het aanschaffen van de juiste producten.

Even een situatie schets:
Gezin met 1 kind en 2de opkomst.

In augustus ga ik verhuizen en zou graag gas loos willen wonen door om te schakelen naar een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en eventueel een zonneboiler.
Offertes die ik tot nu toe heb gekregen van installateurs zijn absurd, 23k tot 36k (30 ZP + WP en installatie).
Dit moet goedkoper kunnen dacht ik bij het lezen van alle verhalen op Tweakers.
Zo heb ik een aantal mensen in mijn omgeving die mij willen helpen de zaak te installeren(koeltechnische achtergrond).

Huis bj 2003 vrijstaand (volgens mij best aardig geïsoleerd als ik de gegevens bekijk)
185m2 Vloeroppervlakte
172m2 Gebruikersoppervlakte
650m3 Inhoud
Wtw unit met een capaciteit van 400m3/h
2x douche(spaarkop) en 1x normaal bad(nu geen dubbel gebruik, wellicht toekomst wel)
3x 25a aansluiting meterkast.
Energie label A.
Rc waardes: 4.4 vloer, plat dak 3.7, schuin dak 3.9, spouwmuur 3.5, HR++(argon) glas
Een EPC van 0,9 volgens de berekening van toen.
Vloerverwarming beneden verdieping(op slaapkamer na) op 15cm h.o.h. met een aantal kleine radiatoren ter ondersteuning. Bovenverdieping heeft alleen radiatoren. Volgend jaar wordt de beneden vloer eruit gehaald incl. radiatoren. Er komt dan vv op 7,5-10cm h.o.h.

2200m3 gas verbruik. Huidige bewoners(ouder echtpaar) hebben standaard de verwarming op 22C. Tevens stoken zij in de winter hun tuinkas met een gaskachel als het kouder wordt dan 3C. en verwarmen ze de geïsoleerde garage ook deels met een gaskachel(hobbyruimte).
Gas verbruik zou naar mijn idee een stuk omlaag kunnen. De verwarming in de tuinkas en garage ga ik niet gebruiken en in mijn huidige huis staat de thermostaat alleen in hartje winter op 21C, rest van het jaar op 19-20C.

Het concept wat ik voor ogen heb. Gebaseerd op de gelezen stukken van mede-tweakers.
- ZP op garage(30 stuks zuid gericht).
- Zonneboiler 3x 30cpc met 1000ltr vat met hygiene spiraal(evt 2x 30 met 800liter) (met als doel om de WP te ondersteunen).
- WP welke de 1000ltr op een zo laag mogelijk temperatuur houdt voor de vv.
- 200-300ltr vat voor SWW op 55C, met hygiëne spiraal(water opwarmen via de 1000ltr spiraal dan SWW spiraal en dan door naar het huis).
- Alles komt in de garage te staan en moet via geïsoleerde leidingen naar het huis worden gebracht(+/-20mtr).

Volgens Koevlaas berekening zou ik uitkomen op: 2200*8/1650=10.6(11KW)
Via warmtepompweetjes(op basis van kengetallen) kom ik uit op: 172*64=11KW
Het is lastig te bepalen wat het gas verbruik in mijn situatie gaat doen, maar ik verwacht dat dit nog een stuk omlaag kan.

Vragen:
- Het liefst zou ik overgaan op een R32 of R290 pomp i.v.m. het uit faseren van R410a maar deze zijn bar weinig te vinden in de categorie die ik zoek. Maximaal 9KW om nog maar niet te spreken over het vermogen bij A2/35W en A-7/35W.
Of zien jullie het probleem niet zo bij het uit faseren van R410a(in 2030)?
- De zonneboiler is een grote investering 3,5k-4,5k na subsidie. Vraag me af of het nog rendabel gaat zijn.
- Heb gelezen over doorstroomverwarmers(keuken Quooker o.i.d.) zodat het SWW vat wegvalt(€). Echter weet ik niet of en hoe ik kan berekenen zodat ik zeker weet dat de 3x25a aansluiting dit trekt.
- Ik probeer helder te krijgen waarom je voor het hele huis een warmteberekening maakt ipv alleen de beneden verdieping waar je vloerverwarming ligt? De radiatoren boven ga ik dicht zetten(als ze al open staan). Mogelijk in de toekomst een airco op de overloop om te koelen en iets te verwarmen?
- Ben benieuwd wat jullie inzichten zijn en welke adviezen jullie me kunnen geven ten aanzien van de benodigde producten. Zie namelijk door de bomen het bos niet meer met alle informatie die gelezen heb.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:52
Een Quooker in de keuken, of andere kokendwaterkraan scheelt je een warmwater leiding naar de keuken. Maar je sww vat heb je nog nodig voor je douche en bad. Afhankelijk van je comfort wensen bepaal je de grote van het sww vat. Als je eeuwig warm water wil kan je daar nog een doorstroom verwarming achter zetten. Dat is wel cop1, dus kwa energie verbruik wel een ding.

Komt er nog iets als een openhaard of pelletkachel als eventuele backup voor strenge winters? Zoja dan kan je overwegen om de warmtepomp krap te bemeten kwa vermogen.

Kwa zonneboiler zou je moeten bekijken of dat financieel wel intressant is of dat je genoeg hebt aan alleen zonnepanelen, of een paar panelen extra. Als je vat op temperatuur is kan je niks met je warmte overschot en met stroom kan je nog alle kante op (wel iets minder interessant als het salderen beperkt wordt/over is)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
Erwin_83 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:30:
Komt er nog iets als een openhaard of pelletkachel als eventuele backup voor strenge winters? Zoja dan kan je overwegen om de warmtepomp krap te bemeten kwa vermogen.
Openhaard is geen optie. Een pelletkachel was interessant ten tijde van subsidie maar nu in mijn ogen duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:57
Je zou het ook simpel kunnen houden.
Wij wonen in 585 m3 uit 2004, qua energieverlies eigenlijk vrijstaand alleen de garage zit vast aan de buren.
Het eerste jaar dat we hier woonden stookten we nog volledig op gas. Dat was 1200 m3 per jaar incl SWW.
Alleen vloerverwarming in de badkamer. En standaard radiatoren. Werkt prima. Wil de eiken houten vloer niet missen.
Als het bij mij al prima lukt, waarom zou jij dan je vloerverwarming vervangen? Bij nieuwbouw zou ik het zo aanleggen als je schrijft ja, maar bij renovatie niet hoor.

Gekozen voor een 5 kW Panasonic monobloc + Atlantic warmtepompboiler (daar zat toen nog meer subsidie op dan tegenwoordig)

Jouw huis is een fractie groter, vrijstaander en ouder, maar wel met een beter afgiftesysteem.
Het lijkt me niet dat je een factor 2 grotere warmtepomp nodig hebt.

En zo`n buffer en zonneboiler is denk ik vooral leuk als het je hobby is want het lijkt me niet dat je dat ooit terugverdiend.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
busscherski schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:53:
Als het bij mij al prima lukt, waarom zou jij dan je vloerverwarming vervangen? Bij nieuwbouw zou ik het zo aanleggen als je schrijft ja, maar bij renovatie niet hoor.
De plavuizen die er liggen vinden we niet mooi. Er moet toch nog het een en ander gerenoveerd worden. Om die reden wil ik het direct goed aanpakken.

Opmerkelijk dat je jouw huis met 5kw warm krijgt, maar het is dan ook een vraag vanuit mij om helder te krijgen of de 11kw daadwerkelijk nodig is.

De Atlantic heb ik ook voorbij zien komen in de forums. Helaas is de subsidie er klein geworden. Denk dat het rendabeler is om de warmtepomp zelf een SWW vat op te laten warmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Ik probeer helder te krijgen waarom je voor het hele huis een warmteberekening maakt ipv alleen de beneden verdieping waar je vloerverwarming ligt? De radiatoren boven ga ik dicht zetten(als ze al open staan). Mogelijk in de toekomst een airco op de overloop om te koelen en iets te verwarmen?
Je moet niet alleen aan jezelf denken, maar ook aan een potentiële nieuwe eigenaar, je moet er als koper wel vanuit kunnen gaan dat je de doeltemperaturen kan halen in een huis ;)

Ik ben het niet met @busscherski eens voor wat betreft vloerverwarming, dit moet je altijd aanleggen bij renovatie als het enigzins kan, niet alleen voor eventuele LT verwarming, maar ook voor aanvullend comfort. En renoveren doe je al zelden, dan maar beter alles tegelijk. En huizen zullen alleen maar in waarde stijgen als je zaken als vloerverwarming hebt aangelegd.

Zonneboiler zou ik ook niet doen, erg duur. Die centjes kan je beter in je PV installatie stoppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11:45
Een warmtepomp met een losstaand 300l boilervat moet voldoende zijn voor de sww-vraag. Vergeet zonneboilers, zonnepanelen icm warmtepomp is rendabeler met de huidige stand van zaken.
Als je denkt dat je vermogen tekort gaat komen, hang twee warmtepompen op. 2x daikin altherma 6kW bijv, 1 voor verwarming beneden, en 1 voor boven plus sww. Neem wel een boilervat met voldoende grote spiraal zodat je ook met 5-6kW sww kan verwarmen.
Als je van plan bent om een douchewtw te installeren kan een 230l boilervat op 55 graden ook nog wel.

Vergeet in ieder geval de zonneboiler en leg extra zonnepanelen neer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
psy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:58:
[...]
Je moet niet alleen aan jezelf denken, maar ook aan een potentiële nieuwe eigenaar, je moet er als koper wel vanuit kunnen gaan dat je de doeltemperaturen kan halen in een huis ;)
Dat begrijp ik. Het moet boven natuurlijk niet vriezen als het hartje winter is. In de afgelopen 25 jaar kan ik me niet heugen dat ik de verwarming op de verdiepen aan heb gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Op slaapkamers moet het volgens het bouwbesluit als ik me niet vergis altijd minstens 18 graden haalbaar zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
psy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:45:
Op slaapkamers moet het volgens het bouwbesluit als ik me niet vergis altijd minstens 18 graden haalbaar zijn.
Dat kan wel kloppen. De radiatoren blijven boven toch zitten, dus mocht het nodig zijn dan kunnen ze alsnog open gezet worden. Al doen ze maar een beetje.
Bouwbesluit is dacht ik alleen bedoeld voor de nieuwbouw, daarna is het aan de eigenaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FXZeRRo85 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Dat kan wel kloppen. De radiatoren blijven boven toch zitten, dus mocht het nodig zijn dan kunnen ze alsnog open gezet worden. Al doen ze maar een beetje.
Bouwbesluit is dacht ik alleen bedoeld voor de nieuwbouw, daarna is het aan de eigenaar.
Bij (ingrijpende) verbouwingen moet soms? het geldende bouwbesluit toegepast worden (geld uiteraard niet voor zelf klussende tweakers O-) .) - Sinds kort (maart 2020) zou bijvoorbeeld bij het vervangen van de cv-ketel of het plaatsen van extra warmteafgifte de installatie waterzijdig ingeregeld moeten worden. Maar er is geen toezicht/controle geregeld.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

FXZeRRo85 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Persoonlijk vind ik dat je hier wel gemakkelijk over denkt. Als je kinderen dadelijk pubers zijn zullen ze het vast niet fijn vinden als jij vindt dat het wel warm genoeg is en het in de winter niet verder komt dan 12 graden.

En met LT verwarmen, en dan gewone radiatoren gaan gebruiken, daar gaat echt niets uitkomen. Ik heb Jaga's, en zelfs deze doen vrijwel niets op de normale temperaturen waarmee ik de vloerverwarming normaal aan heb (zo'n 30 graden max). Pas boven de 40 beginnen die wat warmte af te geven. Maar daarmee wil je je warmtepomp weer niet laten werken.

Goed alternatief zou zijn, airco op de slaapkamers. Snel warm, en in de zomer ook erg bruikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:09
@busscherski Met welke aanvoer temperatuur stook jij met enkel radiatoren? En welke SCOP haal je dan ongeveer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:43
Ervaring hier is dat als de keet warm is gestookt dat bovenverdieping wel mee hobbelt. Zet een lucht/lucht airco op de overloop van de eerste verdieping en stook daarmee de dikste kou uit de lucht indien nodig. Daarna doe je de kids een infraroodpaneel, warmtelamp of een 750 watt convector kacheltje van de gamma en ze zitten er warm genoeg bij voor die ene keer dat de boel koud is. Mensen vergeten vaak dat met een warmtepomp je het hele huis uit zichzelf al op een basistemperatuur hebt en je dus nooit boven zomaar in 12 graden zit ofzo.

Verder kun je pas echt de koevlaas formule toepassen als je een jaar in het huis gewoond hebt. Het huidige verbruik is waarschijnlijk een worst case scenario, dus ga gewoon voor een warmtepomp van 10kw of minder, die zijn er zat met R32 als koelmiddel (Loria duo 6010 bijvoorbeeld)

En wat de rest ook zegt, laat die zonneboiler lekker zitten en pak voor dat geld je warmtepompboiler en 10Kw aan zonnepanelen.

[Voor 27% gewijzigd door Lardman op 08-06-2020 17:21]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@psy
Kom anders deze winter een keer kijken in ons huis dat toch echt wel warm wordt met de radiatoren die standaard in het huis zijn gezet bij nieuwbouw in 2004.
_PloppeR_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:31:
@busscherski Met welke aanvoer temperatuur stook jij met enkel radiatoren? En welke SCOP haal je dan ongeveer?
Ik heb de stooklijn ingesteld op 45 graden bij -5 buitentemperatuur.
Heb geen goede COP meting. Meet alleen energieverbruik nauwkeurig.

De radiatoren hangen er netjes bij. Ik had geen zin om ze te vervangen door Jaga convectoren. Denk niet dat ik die snel terugverdien.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@_PloppeR_

5 februari was de koudste dag waar ik zo snel een screenshot van kon vinden.
Je ziet in deze ochtend/nacht 4 defrosts.

WAR regeling dus met de stooklijn op 45 graden bij -5 buitentemperatuur.

Aanvoer piekt even naar 41 graden maar was gemiddeld ongeveer 37 graden. (neem die temperatuur sensoren van Panasonic met een korreltje zout)

edit:
het thermisch vermogen was gemiddeld 3 kW

[Voor 4% gewijzigd door busscherski op 08-06-2020 17:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
psy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:13:
[...]
Persoonlijk vind ik dat je hier wel gemakkelijk over denkt. Als je kinderen dadelijk pubers zijn zullen ze het vast niet fijn vinden als jij vindt dat het wel warm genoeg is en het in de winter niet verder komt dan 12 graden.
Voor mij is het gebaseerd op ervaring. In 3 huizen gewoond ( jaren 80, 00 en 2010) en geen hebben het koud gehad op de boven verdieping. Zoals @Lardman zegt. Boven zal ook alleen maar voor slapen gebruikt worden. Beneden is/komt een speel/studie kamer.

Zoals Lardman zegt zou ik als het al te koud zou worden dit nog kunnen opvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Toen ik deze monobloc installeerde had ik geen tijd om aan convectoren te denken, want heb hem pas gekocht toen de CV ketel kapot was. Had dus nogal haast.

Ik dacht toen, mocht het niet goed genoeg werken met radiatoren dan kan ik alsnog convectoren nemen. Helaas geen strenge winter gehad maar ik zie vooralsnog geen indicatie dat ik convectoren nodig ga hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15:19
@FXZeRRo85
1/ bovenverdieping: als je kinderen naar de middelbare school gaan, willen ze op hun kamer leren en nog een paar jaar verder komen ze zo min mogelijk van die kamer af :). Omdat je 's nachts daar het raam open zet voor frisse lucht moeten die kamers dus overbemeten verwarmingscapaciteit hebben. Ik heb dat opgelost door van enkelplaat naar dubbelplaat radiator te gaan daar. Maar dat kan natuurlijk ook een T33 (drie platen) worden, hoe meer hoe beter (lees sneller). Deze aanpassing hoef je pas te doen als je kinderen boven op hun kamer gaan leren. Vloerverwarming is daar minder handig (naar mijn mening), omdat je snel wil kunnen opstoken

2/ Quooker/Doorstroomverwarmer: doorstroomverwarmer is meest efficient maar Kokend water met veel liters tegelijk is wel een fijne luxe en een Quooker (dan wel de echte nemen) heeft weinig warmteverlies. Een SWW vat 10-20m verderop is voor aanvoer naar de keuken niet handig, heb je iedere keer aardig wat liters water die je wegspoelt en evenzoveel liter warm water uit de SWW vat wat in de leiding gaat afkoelen

3/ Capaciteit vloerverwarming beneden vergroten zou ik niet veel waarde aan hechten. dat helpt een paar procent in de efficiency van de WP, maar zet niet echt zoden aan de dijk. Dat geld kan je beter besteden aan b.v. betere ramen (HR++ 15mm spouw , U=1,1 in bestaand kozijn of Triple glas, maar dan ander kozijn waarschijnlijk nodig).

4/ Je kan 1 winter wachten met de WP installatie en nu alleen de PV aanleggen. In die winter bouw je meer ervaring op en kan je je WP keuze wat beter maken.

5/ een boilervat is handig om je warmtebehoefte te kunnen timen.

6/ TVT zonneboiler is niet heel goed (wel op campings etc), ALS je er een neemt zorg dan voor verwarmingsondersteuning.

[Voor 5% gewijzigd door BarryH op 09-06-2020 11:16]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15-06 16:42
Je kan boven ook nog elektrische kachels gebruiken. De vloerverwarming zorgt voor basiswarmte en als je even een aantal graden omhoog wilt zet je die elektrische kachel aan. Door de basiswarmte van de vloer zal die temperatuur niet snel meer afnemen. Zo hebben wij het hier in ieder geval ingeregeld en dat werkte afgelopen winter prima voor de werkkamer (nog geen kids). Geeft je de voordelen van lage temperatuur en snelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 15-06 20:08
psy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:13:
[...]
En met LT verwarmen, en dan gewone radiatoren gaan gebruiken, daar gaat echt niets uitkomen. Ik heb Jaga's, en zelfs deze doen vrijwel niets op de normale temperaturen waarmee ik de vloerverwarming normaal aan heb (zo'n 30 graden max). Pas boven de 40 beginnen die wat warmte af te geven. Maar daarmee wil je je warmtepomp weer niet laten werken.
Dat kun je niet zo algemeen stellen. Ja, de afgifte is ongeveer 1/5 deel van wat er bij 75c uitkomt. Maar dat is niet 'niks'. Zelfs standaard radiatoren kunnen best voldoende warmte afgeven als de woning is nageisoleerd en er sprake is van over capaciteit.

Voor wat betreft de Jaga's: die heb ik ook. Met DBE. Meer vermogen op lage temperaturen dan zonder. Met 35/30 of zelfs daaronder gaat het hier prima. Ook hier weer afhankelijk van de situatie.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 15-06 20:54
Leuk project, en een mooie ruime woning.

Vloerverwarming beneden, lekker laten zitten en niks aan doen.
Waar je wel om moet gaan denken is dat de aanvoer leiding naar de verdeler van de huidige vloerverwarming een ruime diameter heeft het liefst 28mm.

Wat betreft vermogen vind ik de @koevlaas2 berekening niet zo heel slecht, bij jouw huidige epc en wtw kan je ongeveer uitgaan van 60watt p/m.
Een lg r32 9 kw zou ik wel aandurven in jouw huidige situatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
Zoals ik al schreef gaat de vloer eruit ivm de komst van een andere. Om die reden pak ik het gelijk goed aan.

Vrouwlief wil de boel graag doorluchten dus ramen staan met momenten open(voornamelijk boven), maar niet in de nachtelijke uren.
Begrijp niet wat jij precies ermee bedoelde.
Vv boven gaan we niet doen. Er komt namelijk vloerbedekking boven te liggen.

Misschien is een andere optie ook mogelijk en zelfs beter als de zonneboiler wegvalt.
De opstelling van WP maken in de berging( begane grond) op de plek van de cv, WP aan de andere kant van de muur. In de berging zou op zich plek moeten zijn voor 2 vaten en nog ruimte over voor waslichten, droger en plek om te strijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:58:
Leuk project, en een mooie ruime woning.

Een lg r32 9 kw zou ik wel aandurven in jouw huidige situatie.
Thanks.

Wbt de LG R32 hoor ik via een vriend in de koeltechniek slechte ervaring. Hij heeft er een aantal jaar mee gewerkt. De voelers zouden snel stuk gaan en daarmee de compressor ontregelen met alle gevolgen van dien. Hij beveelt LG dus niet aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 08:00
_Piwi_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:49:
Je kan boven ook nog elektrische kachels gebruiken. De vloerverwarming zorgt voor basiswarmte en als je even een aantal graden omhoog wilt zet je die elektrische kachel aan. Door de basiswarmte van de vloer zal die temperatuur niet snel meer afnemen. Zo hebben wij het hier in ieder geval ingeregeld en dat werkte afgelopen winter prima voor de werkkamer (nog geen kids). Geeft je de voordelen van lage temperatuur en snelheid.
Zou ik persoonlijk eerder wat airco's ophangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14:01
Wel grappig zoveel verschillende meningen. Hierbij die van mij. :P

Ik ben van mening dat je eigenlijk best al een prima opzet gemaakt hebt. Ik zou er niet teveel van afwijken, behalve een paar dingen:
FXZeRRo85 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:16:
Beste mensen,

Ik volg de berichten op Tweakers rondom verduurzaming als geruime tijd. Erg interessant leesvoer, maar ook overweldigend aangezien ik niet technisch ben aangelegd.
Ik zoek hulp/advies om tot een goede beslissing te komen voor het aanschaffen van de juiste producten.

Even een situatie schets:
Gezin met 1 kind en 2de opkomst.

In augustus ga ik verhuizen en zou graag gas loos willen wonen door om te schakelen naar een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en eventueel een zonneboiler.
Offertes die ik tot nu toe heb gekregen van installateurs zijn absurd, 23k tot 36k (30 ZP + WP en installatie).
Dit moet goedkoper kunnen dacht ik bij het lezen van alle verhalen op Tweakers.
Zo heb ik een aantal mensen in mijn omgeving die mij willen helpen de zaak te installeren(koeltechnische achtergrond).

Huis bj 2003 vrijstaand (volgens mij best aardig geïsoleerd als ik de gegevens bekijk)
185m2 Vloeroppervlakte
172m2 Gebruikersoppervlakte
650m3 Inhoud
Wtw unit met een capaciteit van 400m3/h
2x douche(spaarkop) en 1x normaal bad(nu geen dubbel gebruik, wellicht toekomst wel)
3x 25a aansluiting meterkast.
Energie label A.
Rc waardes: 4.4 vloer, plat dak 3.7, schuin dak 3.9, spouwmuur 3.5, HR++(argon) glas
Een EPC van 0,9 volgens de berekening van toen.
Vloerverwarming beneden verdieping(op slaapkamer na) op 15cm h.o.h. met een aantal kleine radiatoren ter ondersteuning. Bovenverdieping heeft alleen radiatoren. Volgend jaar wordt de beneden vloer eruit gehaald incl. radiatoren. Er komt dan vv op 7,5-10cm h.o.h.
Zou je de radiatoren er echt uithalen? Kost een hoop geld/moeite, alleen omdat je vvw wilt waar wat meer vermogen in zit. Je kunt ook een ventilatorconvector erbij ophangen aan het plafond, eventueel ook op de bovenverdiepingen. Heb je ook genoeg vermogen en kun je ook condenserend koelen in de zomer. :)
[Afbeelding][Afbeelding]

2200m3 gas verbruik. Huidige bewoners(ouder echtpaar) hebben standaard de verwarming op 22C. Tevens stoken zij in de winter hun tuinkas met een gaskachel als het kouder wordt dan 3C. en verwarmen ze de geïsoleerde garage ook deels met een gaskachel(hobbyruimte).
Gas verbruik zou naar mijn idee een stuk omlaag kunnen. De verwarming in de tuinkas en garage ga ik niet gebruiken en in mijn huidige huis staat de thermostaat alleen in hartje winter op 21C, rest van het jaar op 19-20C.
Wel duidelijk dat je dan inderdaad niet aan 2200 komt. Ik zou het door de helft doen en daar je WP op baseren, zeker met ZB.
Het concept wat ik voor ogen heb. Gebaseerd op de gelezen stukken van mede-tweakers.
- ZP op garage(30 stuks zuid gericht).
- Zonneboiler 3x 30cpc met 1000ltr hygiëne vat (evt 2x 30 met 800liter) (met als doel om de WP te ondersteunen).
- WP welke de 1000ltr op een zo laag mogelijk temperatuur houdt voor de vv.
- 200-300ltr vat voor SWW op 55C welke water via de hygiëne spiraal gevoed krijgt (evt. met extra spiraal zodat de zonneboiler ook mee kan doen).
Uiteraard met spiraal door het SWW-vat. Gratis douchen, in ieder geval in de zomer. Ik zou alleen dit ook een hygiënespiraal in een buffervat maken en dan van de ene naar de andere hygiënspiraal laten gaan. Heb je geen last van legionella en kun je zonder zorgen het water in de winter op 45 graden laten staan als je ZB het hoger niet aankan. De WP kan het dan verder omhoog tillen. En altijd vers opgewarmd water. Is wel wat duurder. Hier heb je een leuk voorbeeldje: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
- Alles komt in de garage te staan en moet via geïsoleerde leidingen naar het huis worden gebracht(+/-20mtr).

Volgens Koevlaas berekening zou ik uitkomen op: 2200*8/1650=10.6(11KW)
Die "Koevlaas"-berekening heb ik nooit begrepen. Waar komt dat 8/1650 vandaan en wat voor gedachte zit erachter? Doe het gewoon maal 5.
Via warmtepompweetjes(op basis van kengetallen) kom ik uit op: 172*64=11KW
Het is lastig te bepalen wat het gas verbruik in mijn situatie gaat doen, maar ik verwacht dat dit nog een stuk omlaag kan.

Vragen:
- Het liefst zou ik overgaan op een R32 of R290 pomp i.v.m. het uit faseren van R410a maar deze zijn bar weinig te vinden in de categorie die ik zoek. Maximaal 9KW om nog maar niet te spreken over het vermogen bij A2/35W en A-7/35W.
Of zien jullie het probleem niet zo bij het uit faseren van R410a(in 2030)?
Als het kan is het mooi, maar zou ik geen spelbreker laten zijn.
- De zonneboiler is een grote investering 3,5k-4,5k na subsidie. Vraag me af of het nog rendabel gaat zijn.
Het is wel een heel mooi systeem dat je dan hebt. En je zult weinig je WP gebruiken.
- Heb gelezen over doorstroomverwarmers(keuken Quooker o.i.d.) zodat het SWW vat wegvalt(€). Echter weet ik niet of en hoe ik kan berekenen zodat ik zeker weet dat de 3x25a aansluiting dit trekt.
Alleen voor de keuken ja, mits deze zich ver van je SWW-hygiënespiraal bevindt. Ik heb zelf een dunne 14mm MLC leiding aangelegd omdat het ook enige afstand (12m) was en dat gaat prima.
- Ik probeer helder te krijgen waarom je voor het hele huis een warmteberekening maakt ipv alleen de beneden verdieping waar je vloerverwarming ligt? De radiatoren boven ga ik dicht zetten(als ze al open staan). Mogelijk in de toekomst een airco op de overloop om te koelen en iets te verwarmen?
Ik neem aan dat je radiatoren ook op de WP gaan? Dan moet je die toch ook meenemen?

Ik zou zoneverwarming aanleggen. Met stelaandrijvingen op verdeler of op thermostatische ventielen bij de radiatoren zelf.

Of je het boven warm genoeg krijgt ligt ook aan de isolatie. Je kunt altijd besluiten om alleen maar een bepaalde ruimte te verwarmen. Dan lekt er alleen wat naar de ruimtes ernaast. Sommigen willen het daarom in het hele huis warm hebben, wat ik me alleen voor kan stellen als het supergoed geïsoleerd is.
- Ben benieuwd wat jullie inzichten zijn en welke adviezen jullie me kunnen geven ten aanzien van de benodigde producten. Zie namelijk door de bomen het bos niet meer met alle informatie die gelezen heb.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FXZeRRo85
TimoDimo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:09:

Uiteraard met spiraal door het SWW-vat. Gratis douchen, in ieder geval in de zomer. Ik zou alleen dit ook een hygiënespiraal in een buffervat maken en dan van de ene naar de andere hygiënspiraal laten gaan. Heb je geen last van legionella en kun je zonder zorgen het water in de winter op 45 graden laten staan als je ZB het hoger niet aankan. De WP kan het dan verder omhoog tillen. En altijd vers opgewarmd water. Is wel wat duurder. Hier heb je een leuk voorbeeldje: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Heb de originele post een klein beetje aangepast. Hopende dat het iets duidelijker is. Wat je schrijft was ook mij intentie.

Wbt de radiatoren onder. De vloer gaat er hoe dan ook uit. Huidige tegels zitten in de specie. Ik begrijp het kosten plaatje maar de keuze staat vast. De radiatoren onder hebben zeer weinig meerwaarde bij het opschroeven van de capaciteit vv. En ze zijn ook niet mooi in ons bedachte interieur. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:51
Nog paar gedachten:
- Als je boven een multisplit airco laat plaatsen om de slaapkamers te koelen kan je deze ook gebruiken om boven te verwarmen. Hierdoor kan je iets krapper dimensioneren. Als je bijvoorbeeld maar 120m2 beneden hebt kom je met het kengetal van 64 op een 7.5kW.
- Je zou deze tool kunnen gebruiken voor het berekenen van het warmteverlies: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/? (met dank aan @Wuursj voor de tip)
- Is het een optie om eerst een winter er te gaan wonen en het gasverbruik op bijvoorbeeld Mindergas.nl bij te houden?
- Panasonic J heeft R32 en komt steeds beter beschikbaar zie onderstaand een vergelijk tussen J en H serie monoblocks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15-06 16:42
kever678 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Zou ik persoonlijk eerder wat airco's ophangen.
Bij de bouw geen rekening mee gehouden (helaas)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 08:00
_Piwi_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Bij de bouw geen rekening mee gehouden (helaas)
Ik ook niet maar ze worden donderdag bezorgd O-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True