Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Tweakers vrienden,

Sinds augustus ben ik eigenaar van een leuk koophuisje in Brabant.. Mijn vriendin woont inmiddels al even bij me (bijna 1 jaar een relatie) en ze vraagt zich af wanneer ze zich hier mag inschrijven.

Op zich heb ik daar geen problemen mee maar ik wil me absoluut niet binden, op geen enkele wijze.

Ik vroeg me af, wat gebeurd er qua rechten en plichten als ik mijn vriendin bij me inschrijf? Zelf denk ik na enige research niets. Klopt dit? Ook niet na een x aantal jaar..? Het is dat ik gewoon geen gemoer met de gemeente krijg als ze er achter komen dat zij al lange tijd bij mij woont i.p.v. bij haar moeder. En ze dit gewoon als postadres kan gebruiken.

Enkel de gemeentebelasting (afval- en rioolheffing) gaan bij mijn weten dan omhoog maar dat weet ik.

Echter, haar moeder woont in dezelfde gemeente dus het is niet dat de gemeente belasting misloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

https://www.juridischloke.../uitkering-en-samenwonen/

Zonder je financiele relatie en situatie te kennen van jou of je vriendin is het even gokken of het inpact heeft of niet. Zie hierboven een lijstje van juridisch loket voor als er uitkeringen/toeslagen aan te pas komen.

Daarnaast zijn hier al vele topics te vinden met een beetje zoekwerk over hetzelfde onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Op de website kom ik niet verder.

Ik heb geen uitkering of toeslag. Mijn vriendin heeft alleen zorgtoeslag. Geen kinderen. Onze situatie is vrij simpel.

Zal eens wat rondspeuren.. Wil gewoon weten wat er gebeurd wanneer ik haar hier inschrijf. Ik denk dus alleen de verhoogde gemeentebelasting maar dat wil ik wel graag zeker weten. Niet dat ik haar er moeilijker uit kan krijgen mocht het mis gaan of ze ergens aanspraak op maakt.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:01:
Op zich heb ik daar geen problemen mee maar ik wil me absoluut niet binden, op geen enkele wijze.
Ik zou dat niet te hard tegen haar roepen, dan heb je straks geen vriendin meer om in te schrijven :X

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 14:40
DennusB schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:27:
[...]

Ik zou dat niet te hard tegen haar roepen, dan heb je straks geen vriendin meer om in te schrijven :X
En toch is het wel iets wat bespreekbaar gemaakt zou moeten worden. Ook bij huwelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:23
ik denk dat je voor toeslagen en de belasting even moet opletten of jullie fiscale partner/toeslagpartner zijn.
voor een aantal regelingen (zorgtoesleg) worden de inkomen bij elkaar geteld.

dit kan betekenen dat je vriendin haar zorgtoeslag misloopt

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 28-12-2020 17:33 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

inf3rno89 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:30:
[...]

En toch is het wel iets wat bespreekbaar gemaakt zou moeten worden. Ook bij huwelijken.
Bespreekbaar maken/houden zou ik ook doen. Maar ik moet zeggen dat ik TS ook heel goed snap. Mocht ik met mijn vriendin aan samenwonen gaan denken, zou dat de eerste jaren ook een eis van mijn kant zijn. Mijn huis, punt. Prima om dan te kijken hoe we omgaan met verdeling van bijvoorbeeld kosten, maar áls het mis loopt zal ik niet degene zijn die (voor de tweede keer) op zoek moet naar iets anders en zo goed als op straat staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
DennusB schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:27:
[...]

Waarschijnlijk is dat al besproken in de huidige situatie. Lijkt me een prima uitgangspunt toch als je nog een prille relatie hebt maar je vriendin wel bij je intrekt.

Zucht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
SgtElPotato schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:36:
[...]

Waarschijnlijk is dat al besproken in de huidige situatie. Lijkt me een prima uitgangspunt toch als je nog een prille relatie hebt maar je vriendin wel bij je intrekt.
Dus andersom: vriendin is net 2 maanden ingetrokken maar TS heeft geen zin meer in de relatie en zet haar dan per direct op straat. Dat vind ik wel erg egoïstisch om dit te kunnen eisen want dat is hetgeen wat TS wil.

Vergis je niet dat je vriendin ook heel wat opoffert door bij je in te trekken. Ze is dan de huidige woonlocatie kwijt. Daar moet uiteraard ook wat zekerheid tegenover staan.

Ik ben blij dat wij bepaalde dingen zwart op wit hebben laten zetten waardoor geen van ons beide alleen het voordeel draagt en de ander alleen het nadeel.

Ik zou dit inderdaad eerst met je vriendin bespreken want als ik het zo hoor wil je niet echt samenwonen of ben je er nog niet klaar voor maar je vriendin blijkbaar wel.

Edit: toen wij overigens begonnen met de relatie ben ik bij mijn vriendin ingetrokken maar heb ik wel mijn eigen woning behouden totdat we samen een nieuwe woning hadden gekocht. Mocht het samenwonen niet werken dan kon ik nog direct terug naar mijn eigen woning. We betaalde beide ook onze eigen woning waardoor ik geen aanspraak kon maken op haar woning en zij niet op mijn woning. Misschien is dit iets om mee te beginnen.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 28-12-2020 17:47 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:09
Volgens mij wordt je na een tijdje wel fiscaal partner voor de Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Ik snap de bespreekbaarheid, zeker. Dit zeg ik ook gewoon tegen haar, dat ik geen financiële binding wil. Het is niet dat ik het achter houd. Echter zeg ik natuurlijk niet dat ik dit topic aangemaakt heb om eens e.e.a. na te vragen :P.

De situatie is zo dat ik dit huis gekocht heb, veel geld overboden heb, K.K. betaalt heb, het ingericht heb.. De vaste lasten betaal. Zij betaalt alleen de boodschappen en zo nu en dan is een dingetje voor in huis. Haar inbreng is dus erg minimaal vergeleken met mijn inbreng. Vandaar ik wil voorkomen dat ze ergens aanspraak op gaat maken. Misschien klinkt dat in 1e instantie bot maar het zou erger, onredelijk en krom zijn als dat wel zou gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
retoohs schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:44:
Nope
https://www.belastingdien...rtner/mijn-toeslagpartner

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
retoohs schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:44:
In echt elk topic over dit onderwerp weet wel iemand dit te beweren, maar voor de 100ste keer, nee, je wordt niet fiscaal partners als je bij elkaar in woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat je vriendin waarschijnlijk zorgtoeslag gaat mislopen, maar dat is uiteraard niet erg, want dan is de situatie er ook naar dat ze die niet meer nodig heeft.

Indien ze bij je woont is het toch een vorm van fraude als je het niet aangeeft.

Fiscale partner in dit geval:
bent niet getrouwd en hebt geen geregistreerd partnerschap. Maar er staat wel iemand ingeschreven op uw adres
Dan bent u fiscale partners met deze huisgenoot als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U hebt samen een kind.
Een van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven. Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
U was het jaar ervoor al fiscale partners.
U woont samen met uw kind of met uw vader of moeder en u voldoet aan 1 van de bovenstaande voorwaarden én u bent allebei 27 jaar of ouder.

[ Voor 93% gewijzigd door Hann1BaL op 28-12-2020 17:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:45:
Ik snap de bespreekbaarheid, zeker. Dit zeg ik ook gewoon tegen haar, dat ik geen financiële binding wil. Het is niet dat ik het achter houd. Echter zeg ik natuurlijk niet dat ik dit topic aangemaakt heb om eens e.e.a. na te vragen :P.

De situatie is zo dat ik dit huis gekocht heb, veel geld overboden heb, K.K. betaalt heb, het ingericht heb.. De vaste lasten betaal. Zij betaalt alleen de boodschappen en zo nu en dan is een dingetje voor in huis. Haar inbreng is dus erg minimaal vergeleken met mijn inbreng. Vandaar ik wil voorkomen dat ze ergens aanspraak op gaat maken. Misschien klinkt dat bot maar het zou erg onredelijk en krom zijn als dat wel zou gebeuren.
Dat iemand in je huis komt wonen betekent niet dat ze eigenaar worden. Als de relatie uit gaat staat ze gewoon op straat. Alleen de spulletjes die in huis staan, die zij heeft betaald, blijven ook haar eigendom.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
DutchKel schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:41:
[...]

Dus andersom: vriendin is net 2 maanden ingetrokken maar TS heeft geen zin meer in de relatie en zet haar dan per direct op straat. Dat vind ik wel erg egoïstisch om dit te kunnen eisen want dat is hetgeen wat TS wil.

Vergis je niet dat je vriendin ook heel wat opoffert door bij je in te trekken. Ze is dan de huidige woonlocatie kwijt. Daar moet uiteraard ook wat zekerheid tegenover staan.

Ik ben blij dat wij bepaalde dingen zwart op wit hebben laten zetten waardoor geen van ons beide alleen het voordeel draagt en de ander alleen het nadeel.

Ik zou dit inderdaad eerst met je vriendin bespreken want als ik het zo hoor wil je niet echt samenwonen of ben je er nog niet klaar voor maar je vriendin blijkbaar wel.

Edit: toen wij overigens begonnen met de relatie ben ik bij mijn vriendin ingetrokken maar heb ik wel mijn eigen woning behouden totdat we samen een nieuwe woning hadden gekocht. Mocht het samenwonen niet werken dan kon ik nog direct terug naar mijn eigen woning. We betaalde beide ook onze eigen woning waardoor ik geen aanspraak kon maken op haar woning en zij niet op mijn woning. Misschien is dit iets om mee te beginnen.
Dat kan een prima insteek zijn. De relatie is pril, ze kiest ervoor om bij jou in te trekken (met het opzeggen van haar huidige huis (als ze die al heeft)). Dan kun je dat prima afspreken. Wellicht dat je dan na langere tijd als alles goed gaat toch kunt kijken om er voor te zorgen dat het huis van beide wordt (60/40, 50/50, 70/30) etc.

Hoe ze dat regelen en met wie is denk ik niet onze zaak. Dat is iets wat ze zelf moeten bespreken en bedenken. TS wil het op deze manier. Als vriendin daarmee akkoord gaat wie zijn wij om er iets van te zeggen ;)

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Hann1BaL schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:47:
Dat je vriendin waarschijnlijk zorgtoeslag gaat mislopen, maar dat is uiteraard niet erg, want dan is de situatie er ook naar dat ze die niet meer nodig heeft.
Nee, want ze worden geen fiscaal partner en dus blijft de zorgtoeslag gewoon voor haar bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Ze woonde bij haar moeder 8km verderop en is 20. Het is niet dat ze heel wat opgeoffert heeft. Een huurwoning waar ze lang voor ingeschreven heeft gestaan o.i.d. Even voor de beeldvorming.

Ik ben inmiddels al wat e.e.a. wijzer geworden, bedankt daarvoor! @Hann1BaL o.a. met een informatieve post.

[ Voor 10% gewijzigd door DonZjon op 28-12-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:49
En anders een samenlevingscontract opstellen waarin je vastlegt wat van jouw is? (Woning etc..)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Dan word ik wel fiscaal partner als ik de post van @Hann1BaL lees. Maar goed als er in de huidige situatie met bijkomstigheid het inschrijven van mijn vriendin eigenlijk niks wijzigt hoeft dat ook niet. Dan is het prima voorlopig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:01:
Tweakers vrienden,

Sinds augustus ben ik eigenaar van een leuk koophuisje in Brabant.. Mijn vriendin woont inmiddels al even bij me (bijna 1 jaar een relatie) en ze vraagt zich af wanneer ze zich hier mag inschrijven.
Dat is geen vraag maar volgt direct uit de wet. Ze moet zich inschrijven en wel al 'even'. Daar zit geen keuze in.
Misschien moet je dat haar letterlijk in elk geval zo even meedelen. Scheelt mogelijk wat bytes hier op het forum.
Ik vroeg me af, wat gebeurd er qua rechten en plichten als ik mijn vriendin bij me inschrijf?
Ook fout. Jij schrijft niemand in (behalve wellicht wat minderjarige kinderen). Mensen zijn zelf verplicht zich in te laten schrijven op hun woonadres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:45:
... Zij betaalt alleen de boodschappen en zo nu en dan is een dingetje voor in huis. Haar inbreng is dus erg minimaal vergeleken met mijn inbreng. ..
Mits je die kosten kan wegstrepen tegen andere variable kosten, zoals ga, licht, gemeente heffingen. (wat in mijn ervaring met slechts 25% als je gaat samenwonen, tov alleen wonen).

Verder zou ik wel aanraden om de situatie te herzien als het serieuzer wordt, bijv jaarlijks. En hoe kijk je er tegen aan als er ooit kinderen komen en zij bijvoorbeeld de kinderen en het huishouden op zich neemt? Dat is ook een volle baan, zonder salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:23
Fiscale partner of toeslagpartner.

Als je op hetzelfde adres woont zijn er en aantal voorwaarden om als fiscalepartner te worden aangemerkt.
enkele voorwaarden zijn:
- gehuwd of (bij de gemeente)geregistreerd partnerschap
- gezamenlijk eigenaar van de woning
- samen een kind (of een kind erkend)
- partner voor een pensioenregeling

tot 2020 was het zo dat fiscale partner ook toeslagpartner betekende. dit is per 2021 losgelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28
Zonder samenlevingscontract, huwelijk of fiscale verbintenis is het enige dat overblijft de plicht voor je vriendin om zich in te schrijven op het adres waar ze woont. Dit geeft haar geenszins recht op de woning. In het geval van een breakup is er juridisch gezien helemaal niets dat je in de weg zou staan om haar bij wijze van spreke om 1 uur 's nachts op straat te zetten, buiten goed fatsoen om.

Wel zou ik gewoon open met haar ook bespreken dat je meer momenteel niet wilt.

De onzekerheid die je voelt is namelijk niet ongewoon. Mensen blijven steeds minder vaak bij elkaar. Het vermengen van financiën in een vroeg stadium van een relatie, waar ik persoonlijk alles beneden de 5 jaar sowieso tot zou bestempelen en zelfs tot 10 jaar nog voor zou bepleiten, zou ik zelf bijvoorbeeld ook tegen adviseren. Het niet aangaan van een samenlevingscontract houd dit soort zaken nota bene wat simpeler, behoudens dat je dan namelijk op hetzelfde adres ingeschreven staat ben je juridisch en fiscaal gezien dan niets anders dan kamergenoten / friends with benefits.

Let wel dat je ook over bezittingen afspreekt wie wat toebehoort.

Het is gewoon een stukje volwassen worden. Vertrouwen in elkaar opbouwen. En met de tijd maakt het allemaal niet meer uit. Op een gegeven moment is het gevoel voor 'permanent' wederzijds en wordt nagenoeg iedere relatie praktisch gezien toch wel een vorm van gemeenschap van goederen na samenlevingscontract, kinderen of huwelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40
tl;dr: Er gebeurt helemaal niks automatisch en ze krijgt niet zomaar rechten.

Mijn ervaring:
Met een koop woning (met hypotheek + huis op jouw naam) krijgt ze 0 rechten. Mocht je ooit trouwen (en het huis blijft van jou) kan je alleen niet zomaar meer verkopen. Om een of andere reden mag je niet zomaar je vrouw dakloos maken in NL ;) (kwamen wij vorig jaar achter toen mijn vrouw ook echt mee moest tekenen voor verkoop ondanks dat ze geen rechten had qua huis).

Wij hadden (tot trouwen) een vergelijkbare situatie, huis + hypotheek compleet van mij en ik betaalde ook 95% van alle lasten (vriendin alleen boodschappen). Wel had ik het zo geregeld dat mocht ik overlijden het huis naar haar ging + al mijn vermogen (via een testament).

Toen mijn vriendin toch meer ging verdienen (en ook qua spullen inbrengen) hadden we het geregeld via een samenlevingscontract. Lijstje maken cd van jou, cd van mij etc. Was een klus maar wel belangrijk vonden we.

Toen we trouwde bleef het huis van mij, maar mocht ik het niet zomaar verkopen :P het samenlevingscontract was in 1 klap ongeldig natuurlijk en toen werd alles gewoon van 'ons'.

We zijn ondertussen ~10 jaar samen maar in het begin voorzichtig doen snap ik zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Super tof deze response, hier heb ik wat aan!

Ze kan zich dus gewoon in gaan schrijven.. Verder inderdaad wat jij zegt @ex87 erg voorzichtig zijn.

Ik heb het, al zeg ik het zelf, goed voor elkaar en ik moet nog maar zien hoe zij zich staande houd. Zal over ca. een jaar eens zien wat ze gespaard heeft bijv. en hoe ze met geld omgaat. Nu smijt ze het er uit alsof het niks is. Ze kreeg een aardig geldbedrag van haar ouders (was de bedoeling om haar huis (deels) mee te financieren, in iedergeval K.K.. Wat door mijn tussenkomst niet meer hoefde) en dat is voorlopig als iets met sneeuw voor de zon terwijl ik aanraadde Shell aandelen te loaden op 11,70. Dat is het verschil maar misschien ook de leeftijd, toegegeven.

Persoonlijk vind ik het best eng me te binden qua bezittingen/financieel (relationeel gezien niet voor de duidelijkheid) laat staan met iemand die financieel niet capabel is. Daarom wil ik die ´afstand´ voorlopig bewaren. Helemaal niet slecht of egoïstisch bedoeld maar puur uit zelfbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:29

Prx

Nu nog even een goede verdeling van de lasten met elkaar bepalen, maar daar zijn ook al wat topics over gemaakt op het forum. Zolang je haar maar niet dwingt om mee te betalen aan jouw aflossing (dus niet rente, dat is iets anders), want dat is waardeopbouw waar zij verder geen genot van heeft, is het vaak simpel af te spreken. Verder gewoon een kwestie van veel woonplezier met elkaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
Houd er rekening mee dat je gemeentelijke kosten zoals riool en afvalstoffen waarschijnlijk wel stijgen hierdoor. Je gaat van 1 persoonshuishouden naar 2.

Is niet spannend verder en goed op te lossen, maar dan weet je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Denk dat dat wel oké zit maar nog niet goed.. Misschien ben ik iets te coulant nog. Maargoed, zonder getallen komen we in deze discussie nergens.

De situatie is zo.. Zij verdient netto ex. reiskosten 1500-1600 en ik 2950. Vaste lasten (gemeentebelasting en glazenwasser meegerekend) 1500,-

Dat betaal ik, zij betaald wekelijks boodschappen a ca. 350,- per maand. Daarnaast nog al eens iets voor het huis en rommeltjes. Laten we zeggen 450,- maand.

1500-700 (hypotheek) = 800. Dan is het 450 om 800. Kijkend naar loon. Is dat toch fair van mij? Of is de berekening niet helemaal goed..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:01
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:47:

Ze kan zich dus gewoon in gaan schrijven..
Sterker nog, ze moet inschrijven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40
Precies, @DonZjon zo zat ik er ook in (nadat ik al is alles voor een ex betaald heb 3 jaar lang.. eigen fout maar wel van geleerd).

Gewoon samen bespreken. Je vriendin heeft natuurlijk ook een groot voordeel: Ze krijgt in feite gratis een gevuld huis + onderdak en, is minder per maand kwijt dan ze alleen zou hebben in een huurhuis (waar ze minder woongenot zou hebben). Zolang je het samen maar eens bent is het nooit fout natuurlijk maar, gewoon elk jaar even weer bespreken. Beter goed geregeld dan achteraf gezeur.

Wij zitten nu in de US, waardoor alle afspraken (behalve het trouwen) weer het raam uit gingen en de Nederlandse wet ook weer niet zo van toepasbaar is. Mochten we hier permanent blijven dan gaan we weer alles opnieuw regelen. Voor nu is het zo dat mocht er iets met mij gebeuren alles naar haar gaat (standaard in deze staat) en voor een scheiding ben ik niet zo bang. Mocht het toch gebeuren dan heeft ze recht op de helft (wat ik prima vind).

Bij ons is het zo dat ik bijna al het geld verdien en mijn vrouw praktisch het hele huis runt, ouderwets voor sommige maar voor ons werkt het perfect (al flink wat jaar). We zijn allebei gelukkig maar, blijven er wel jaarlijks over praten :) ze is nu net afgestuurd (aan het begin van COVID) dus werken zit er gewoon even niet in (praktisch geen baankans).

Mocht ze toch willen gaan werken (na COVID) dan is dat uiteraard prima, en van het extra geld regelen we dan wel een huishoudster etc.

Over het stukje of het fair is: Als jullie het er allebei mee eens zijn, en het werkt .. dan is het fair. Er is geen vaste formule voor en een hoop verschillende manieren/meningen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is dat ook niet een gevalletje: vrouw wil emotionele binding bekrachtigen en man bekijkt het meer feitelijk/zakelijk?
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:47:
Super tof deze response, hier heb ik wat aan!

Ze kan zich dus gewoon in gaan schrijven.. Verder inderdaad wat jij zegt @ex87 erg voorzichtig zijn.

Ik heb het, al zeg ik het zelf, goed voor elkaar en ik moet nog maar zien hoe zij zich staande houd. Zal over ca. een jaar eens zien wat ze gespaard heeft bijv. en hoe ze met geld omgaat. Nu smijt ze het er uit alsof het niks is. Ze kreeg een aardig geldbedrag van haar ouders (was de bedoeling om haar huis (deels) mee te financieren, in iedergeval K.K.. Wat door mijn tussenkomst niet meer hoefde) en dat is voorlopig als iets met sneeuw voor de zon terwijl ik aanraadde Shell aandelen te loaden op 11,70. Dat is het verschil maar misschien ook de leeftijd, toegegeven.

Persoonlijk vind ik het best eng me te binden qua bezittingen/financieel (relationeel gezien niet voor de duidelijkheid) laat staan met iemand die financieel niet capabel is. Daarom wil ik die ´afstand´ voorlopig bewaren. Helemaal niet slecht of egoïstisch bedoeld maar puur uit zelfbescherming.
Heb je het idee dat zij hierin zal veranderen? Zo niet, dan is het wellicht lastig om zaken ooit samen te voegen. Over een paar thema's is het belangrijk op één lijn te zitten en financiën is daar eentje van.
danslo schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:57:
[...]
Sterker nog, ze moet inschrijven ;)
Er moet wel meer in het leven en dat gebeurt ook niet altijd. Ik begrijp dat dit een dingetje is voor de TS, gezien de financiële verschillen tussen beiden. Het is dan ook verstandig om hier goed naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Roenie schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:13:
Is dat ook niet een gevalletje: vrouw wil emotionele binding bekrachtigen en man bekijkt het meer feitelijk/zakelijk?

[...]
Heb je het idee dat zij hierin zal veranderen? Zo niet, dan is het wellicht lastig om zaken ooit samen te voegen. Over een paar thema's is het belangrijk op één lijn te zitten en financiën is daar eentje van.

[...]
Er moet wel meer in het leven en dat gebeurt ook niet altijd. Ik begrijp dat dit een dingetje is voor de TS, gezien de financiële verschillen tussen beiden. Het is dan ook verstandig om hier goed naar te kijken.
Misschien wel inderdaad!

Weet ik niet.. Ze is 20, ik heb haar laten merken wat ik van dat verbrassen vind maar oké ze is nog jong, kon wat uitgeven nu.. Doorgeschoten maar prima. Maar de knop moet wel een keer om. Vandaar dat ik dat ook even de tijd geef en over een jaar eens peil wat ze opgebouwd heeft. Kosten heeft ze amper. En met een pakje per dag rookwerk hou ik geen rekening, dat is haar ´probleem´.

Ongefundeerde algemeenheden mag je over het algemeen gewoon achterwege laten: vrijwel altijd zijn ze racistisch, seksistisch of iets anders naars.

Dat inschrijven is geen probleem ben ik nu achter gekomen daar er verder niets aan vast zit op verhoogde gemeentebelasting na.

[ Voor 28% gewijzigd door Ardana op 29-12-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:24:
[...]

Misschien wel inderdaad!

Weet ik niet.. Ze is 20, ik heb haar laten merken wat ik van dat verbrassen vind maar oké ze is nog jong, kon wat uitgeven nu.. Doorgeschoten maar prima. Maar de knop moet wel een keer om. Vandaar dat ik dat ook even de tijd geef en over een jaar eens peil wat ze opgebouwd heeft. Kosten heeft ze amper. En met een pakje per dag rookwerk hou ik geen rekening, dat is haar ´probleem´.

Quote aangepast.

Dat inschrijven is geen probleem ben ik nu achter gekomen daar er verder niets aan vast zit op verhoogde gemeentebelasting na.
Je noemt aandelen, maar dat is maar een zeer specifieke uitwerking. Genoeg mensen die daar niets van weten en niets mee willen doen. Het ging mij meer om het grotere plaatje. Komen jullie visies op financiën een beetje overeen (in de komende jaren)?

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 29-12-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:36
Met alle respect maar met 20 al samenwonen, is echt vroeg dus niet zo gek dat je alles rustig afwacht. Kan zo zijn dat ze over een paar jaar haar jeugd nog wil beleven omdat het veel te vroeg was. Of na 10 jaar (klinkt lang maar dan is ze pas 30) dat ze toch wat mist. Lijkt mij niet zo gek en heb ik al vaak genoeg zien langs komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:29
Quote en reactie aangepast.

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 29-12-2020 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40

Agent47

I always close my contracts.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
wm1234 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:02:
Met alle respect maar met 20 al samenwonen, is echt vroeg dus niet zo gek dat je alles rustig afwacht. Kan zo zijn dat ze over een paar jaar haar jeugd nog wil beleven omdat het veel te vroeg was. Of na 10 jaar (klinkt lang maar dan is ze pas 30) dat ze toch wat mist. Lijkt mij niet zo gek en heb ik al vaak genoeg zien langs komen.
Dit ja. Dus geef haar wel wat ruimte in plaats van nu al lange-termijn plannen met een 20-jarige meid na 1 jaar relatie. Ik snap je heel goed hoor, ik zou het ook lastig vinden met iemand die veel blindelings uitgeeft, maar in dit gevak denk ik even terug aan toen ik 20 was. Dus ik redeneer dit even vanuit haar perspectief. Ja, financieel inzicht is belangrijk, ze had inderdaad in Shell kunnen investeren @ €11.70, maar misschien had je haar ook Galapagos wel aangeraden en was haar zuurverdiende spaargeld nu dankzij jou de helft waard geweest. Door te gaan ‘stockpicken’ voor iemand die geen r**t geeft om beleggen en niet begrijpt wat normale risico’s en verschuivingen zijn sla je de plank zelf ook mis, pas daarmee op. Anders zit je straks met iemand die zegt ‘mijn aandelen zijn 30% gedaald in de afgelopen weken dus ik heb ze maar snel verkocht’. Of ze neemt het je kwalijk dat je haar geld hebt gekost want het was jouw advies.

Ze heeft €700 per maand vrij beschikbaar, desnoods ga je met haar het gesprek aan over hoe ze €100 per maand kan inleggen in een ETF naar haar keuze (kan internetbedrijven zijn, EM, groen. Iets wat bij haar past en een lage drempel heeft). Of dat ze uberhaupt een klein deel van dat vrij besteedbaar inkomen als 1e apart zet op een spaarrekening, en de rest elke maand helemaal op kan maken. Maar geef ook perspectief; sparen om het sparen of om voor jouw huis een nieuwe keuken te betalen zal haar nu een rotzorg zijn op haar 20e. En voor een huis hoeft ze niet te sparen want ze woont al bij jou. Maar sparen voor een Fiatje 500 cabrio, een VIP pakket op een festival of een mooie vakantie met z’n tweeën lijkt er al meer op. Leert zij beter met geld om gaan, jij happy, zij happy, en beetje genieten van het leven.

Ik garandeer je dat ze anders op haar 25e (of daarvoor) inderdaad een ‘tweede jeugd’ gaat willen hebben en nog tegen iemand aanloopt die wél (in haar optiek) ‘in het nu leeft’, niet altijd maar probeert te beheersen en te controleren wat en hoe ze uitgeeft maar iemand die mee naar festivals wil en waarbij ze niet het gevoel heeft op jonge leeftijd al een getrouwd stel te zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Quote en reactie aangepast.

Los van het idiote advies aan iemand die niet met geld kan omgaan om in individuele aandelen te gaan handelen. Suggereer eerst maar eens om het geld op een spaarrekening te zetten en simpelweg niet uit te geven. Daarnaast zijn ETFs voor de meesten een stuk verstandiger.

[ Voor 39% gewijzigd door Ardana op 29-12-2020 08:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Vegelijkbare situatie hier: vriendin ingetrokken, niet getrouwd, samenlevingscontract of iets dergelijks. Ik betaal alle vaste lasten (inclusief gemeentelijke belastingen en waterschap), zij betaalt boodschappen (en ik haal ook geregeld). Haar lasten zijn dus laag, en ik heb met haar afgesproken dat ze maandelijks een bedrag opzij zet, zodat ze gewend blijft aan de maandelijkse lasten.

Het bedrag dat ze opzij zet beleg ik voor haar, maar de rekening staat 100% op haar naam (ik kan het er dus niet afhalen). Dit potje kan op meerdere manieren gebruikt worden in de toekomst. We kunnen samen een huis kopen en dan kan dit bedrag gebruikt worden om de verdeling meer richting 50/50 te duwen (ik heb namelijk iets van 30.000 eigen geld in dit huis gestopt en daarbovenop ook een overwaarde van ruim 100.000). Stel dat we uit elkaar gaan, dan heeft ze een leuk startkapitaal om opnieuw te beginnen. Ook zou het gebruikt kunnen worden om eerder te stoppen met werken. Het doel staat nu nog niet vast, maar ze spaart wel (en goed ook).

Waarvoor je spaart is niet belangrijk, goed met geld om kunnen gaan is dat (i.m.h.o.) wel.

MacNerd

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
DonZjon schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:57:
Denk dat dat wel oké zit maar nog niet goed.. Misschien ben ik iets te coulant nog. Maargoed, zonder getallen komen we in deze discussie nergens.

De situatie is zo.. Zij verdient netto ex. reiskosten 1500-1600 en ik 2950. Vaste lasten (gemeentebelasting en glazenwasser meegerekend) 1500,-

Dat betaal ik, zij betaald wekelijks boodschappen a ca. 350,- per maand. Daarnaast nog al eens iets voor het huis en rommeltjes. Laten we zeggen 450,- maand.

1500-700 (hypotheek) = 800. Dan is het 450 om 800. Kijkend naar loon. Is dat toch fair van mij? Of is de berekening niet helemaal goed..?
Ik vind dit vage afspraken. Boodschappen zijn terugkerende uitgaven om jezelf in leven te houden. Hypotheeklasten zijn een gevolg van een financiering die jij bent aangegaan waarmee je eigen vermogen opbouwt. Deze kan je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Over 30 jaar heb jij 4 ton eigen vermogen overgehouden dankzij de maandelijkse hypotheeklasten van €700 en jouw vriendin niks.

Ik zou het volgende aanraden:
- Vaste lasten zoals boodschappen naar rato van netto inkomen verdelen (66% voor jou en 33% voor haar). HIeronder valt alles wat geen invloed heeft op je eigen vermogen of de waarde van het huis. Bijv.: boodschappen, elektriciteit, water, internet, etc.
- Alle kosten gerelateerd aan het huis (onderhoud, CV-ketel-monteur, nieuwe vloer, etc.) betaal jij, want jij bent eigenaar van het huis
- Een redelijke bijdrage van je vriendin voor de "huur" van een woonruimte. Hier moet je zelf uitkomen wat redelijk is, het is moeilijk een objectief bedrag vast te stellen. Laten we mikken op €300.

Op welk bedrag je dan uitkomt moet je zelf uitrekenen, maar bovenstaande vind ik een gestructureerde aanpak die ook houvast biedt bij veranderende inkomensten en uitgaven. Af en toe de boodschappen betalen is eigenlijk blind varen. Zolang je je er allebei prima bij voelt, vooral doen, maar het is geen goede afspraak en de kans is groot dat dat vroeger of later tot discussie gaat leiden. Daarom zou ik adviseren om principe-afspraken te maken zoals de bovenstaande 3 punten. Volgens mij is dat een gezonde aanpak.
[...]

Misschien wel inderdaad!

Quote aangepast.

Ik vind je houding erg neerbuigend en heb niet het idee dat jullie als gelijken in deze relatie zitten. Wie ben jij om haar uitgavenpatroon te veroordelen :? ? Redelijk bizar. Als jullie nu al met een schuin oog naar elkaars uitgavenpatroon kijken lijkt de urgentie om betere afspraken te maken dan "de boodschappen betalen" me groter dan ik dacht.

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 29-12-2020 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Mickey77

Allround ICT-er

[...]
Weet ik niet.. Ze is 20, ik heb haar laten merken wat ik van dat verbrassen vind maar oké ze is nog jong, kon wat uitgeven nu.. Doorgeschoten maar prima. Maar de knop moet wel een keer om.
Hier maak ik mij wel een beetje zorgen om. Natuurlijk kan het aan leeftijd liggen, maar het kan ook domweg een verschil in karakter zijn. Ik heb langdurig een relatie gehad met iemand die gewoon andere prioriteiten heeft. Ik heb het niet over geld over de balk smijten maar een ander karakter en anders leven. Dat je haar de tijd wilt geven is prima, maar pas op met de verwachting dat die knop om MOET gaan. Sommige verschillen blijven, ook als je partner 40 of 50 jaar is. Jullie moeten beiden (ook JIJ) nadenken of je daarmee om kan gaan.

Ten aanzien van het eerste jaar zou mijn advies toch zijn om al direct percentages af te spreken en gezamenlijke uitgaven via een gezamenlijke rekening te doen. Natuurlijk kost het even moeite om die te openen en als het mis gaan kost het ook even tijd om alle incasso's weer terug te zetten. Maar het grote voordeel is dat je beiden 100% zicht hebt op je gezamenlijke uitgaven. Die heb je niet met de halfzachte afspraak die je nu hebt gemaakt. Als het dan fout gaat, is het niet vanwege gebrek aan inzicht, verkeerde aannames of verkeerde cijfers. Ruzie om dat soort dingen zou toch zonde zijn? Dat kun je uitsluiten met een gez rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Aan de ene kant vind je dat je vriendin op financieel gebied niet 'handig' is, maart aan de andere kant zijn jullie afspraken niet echt doordacht of duidelijk. Geef het goede voorbeeld door hier goed naar te kijken en heldere afspraken voor te stellen die jullie niet alleen in de relatie helpen, maar haar ook houvast bieden over wat je van haar verwacht (en vice versa). Neem bijvoorbeeld die boodschappen, het is misschien handiger om een vast bedrag af te spreken en het daarmee te doen. Dat helpt haar ook budgetteren.
MarcoC schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 02:47:
Ik vind dit vage afspraken. Boodschappen zijn terugkerende uitgaven om jezelf in leven te houden. Hypotheeklasten zijn een gevolg van een financiering die jij bent aangegaan waarmee je eigen vermogen opbouwt. Deze kan je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Over 30 jaar heb jij 4 ton eigen vermogen overgehouden dankzij de maandelijkse hypotheeklasten van €700 en jouw vriendin niks...
Inderdaad vaag :)

Al is die 'huur' wel te berekenen: neem simpelweg de hypotheekrente en betaal die naar rato. Aflossing is vermogensopbouw en de rente betaal je om in het huis te kunnen wonen.

Maar goed, dit zou de TS integraal moeten aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Roenie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:22:
[...]
Inderdaad vaag :)

Al is die 'huur' wel te berekenen: neem simpelweg de hypotheekrente en betaal die naar rato. Aflossing is vermogensopbouw en de rente betaal je om in het huis te kunnen wonen.

Maar goed, dit zou de TS integraal moeten aanpakken.
Als je met elkaar afspreekt dat dat een goed vertrekpunt is, prima, maar er valt niet onomstotelijk vast te stellen dat de hypotheekrente objectief gezien de beste manier is om een huurbedrag te berekenen. Je zou bij wijze van spreken ook het puntenstelstel kunnen toepassen en op die manier een huurprijs berekenen. Of de gangbare huurprijzen van woningen met vergelijkbare kwaliteit en dat door 2 delen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Het is juridisch gezien jouw huis en jouw hypotheek. Die kosten mag jij dus compleet dragen. Over 30 jaar is de hypotheek afgelost en is de woningwaarde compleet van jou. Is is dan niet netjes om je vriendin mee te laten betalen in de aflossing van jouw hypotheek.

Ik heb thuis een soortgelijke situatie; tussen mij en vriendin zit ook een groot inkomensverschil endoordat we geen kinderen hebben en geen samenlevingscontract zijn we geen fiscaal partners (zij heeft haar zorgtoeslag, ik mijn HRA) , en op papier is het ook mijn woning en mijn hypotheek. Wat wij toen gedaan hebben is gekeken wat de extra kosten zijn toen zij bij mij introk. Denk hierbij aan:
- meer gemeentebelasting
- Extra gas en stroomverbruik
- Extra waterverbruik
- Extra waterschapsbelasting
- Een 2pers ipv 1 pers inboedelverzekering.

Deze extra kosten liggen bij vriendin. Dat is tientjeswerk per maand wat zij betaald. De overige kosten (inc hypotheek) zijn mijn kosten; juridisch is het mijn woning en mijn hypotheek, dus daar mag ik door dokken (hypotheek, onderhoud, reservering en verzekering zijn mijn kosten)

De boodschappen doen we wel elk de helft. Effectief maakt zij dus 300 euro per maand naar de boodschappenrekening over en ik 180 euro zodat de bovenstaande extra kosten gelijk verrekend zijn.

Ik heb dus alle vaste lasten van de auto en woning (inc reserveringen is dit zo'n 1.400 euro per maand), zij heeft een paar tienen paar maand aan woningkosten. Verder hebben we elk onze eigen persoonlijke kosten (zorgverzekering, gsm, sportschool, enz) en delen we dus de boodschappen door 2. Ik betaal daarmee veel meer per maand aan vaste lasten, maar daar staat ook tegenover dat ik een stukje vastgoed heb en beheer en we beide gewoon een leuk bedrag overhouden per maand.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
Zorgt ze wel dat ze een aansprakelijkheid verzekering gaat afsluiten?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36

800 Euro aan vaste lasten buiten de hypotheek en boodschappen? Daar zal toch nog een heleboel huiseigendom gerelateerd inzitten, mag ik hopen (belasting voor eigenaar specifiek, verzekeringen, etcetera). Dus nee, dat lijkt me niet fair.
Daarnaast, je lijkt HRA er ook buiten te laten. Da's weer een voordeel dat alleen jij krijgt dat met je woning te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
In principe is een persoon ook wettelijk verplicht zich op het juiste adres in te schrijven volgens de BRP

Als je dit niet doet, zou je eventueel een bestuurlijke boete kunnen krijgen van de gemeente als er een ambtenaar ineens zin heeft om een onderzoek in te stellen. (al is dit wel vrij uitzonderlijk dat dat gebeurt)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals al eerder vermeldt: jij wordt toeslagpartner van haar, en ze zal, indien je alles nog dit jaar regelt, toeslag terug moeten betalen.

Zie bijv. dit topic: Zorgtoeslag en trouwen

[ Voor 36% gewijzigd door TweakerNummer op 29-12-2020 13:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
TweakerNummer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:59:
Zoals al eerder vermeldt: jij wordt toeslagpartner van haar, en ze zal, indien je alles nog dit jaar regelt, toeslag terug moeten betalen.

Zie bijv. dit topic: Zorgtoeslag en trouwen
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 18:45
Theo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:34:
[...]

Het is juridisch gezien jouw huis en jouw hypotheek. Die kosten mag jij dus compleet dragen. Over 30 jaar is de hypotheek afgelost en is de woningwaarde compleet van jou. Is is dan niet netjes om je vriendin mee te laten betalen in de aflossing van jouw hypotheek.

Ik heb thuis een soortgelijke situatie; tussen mij en vriendin zit ook een groot inkomensverschil endoordat we geen kinderen hebben en geen samenlevingscontract zijn we geen fiscaal partners (zij heeft haar zorgtoeslag, ik mijn HRA) , en op papier is het ook mijn woning en mijn hypotheek. Wat wij toen gedaan hebben is gekeken wat de extra kosten zijn toen zij bij mij introk. Denk hierbij aan:
- meer gemeentebelasting
- Extra gas en stroomverbruik
- Extra waterverbruik
- Extra waterschapsbelasting
- Een 2pers ipv 1 pers inboedelverzekering.

Deze extra kosten liggen bij vriendin. Dat is tientjeswerk per maand wat zij betaald. De overige kosten (inc hypotheek) zijn mijn kosten; juridisch is het mijn woning en mijn hypotheek, dus daar mag ik door dokken (hypotheek, onderhoud, reservering en verzekering zijn mijn kosten)

De boodschappen doen we wel elk de helft. Effectief maakt zij dus 300 euro per maand naar de boodschappenrekening over en ik 180 euro zodat de bovenstaande extra kosten gelijk verrekend zijn.

Ik heb dus alle vaste lasten van de auto en woning (inc reserveringen is dit zo'n 1.400 euro per maand), zij heeft een paar tienen paar maand aan woningkosten. Verder hebben we elk onze eigen persoonlijke kosten (zorgverzekering, gsm, sportschool, enz) en delen we dus de boodschappen door 2. Ik betaal daarmee veel meer per maand aan vaste lasten, maar daar staat ook tegenover dat ik een stukje vastgoed heb en beheer en we beide gewoon een leuk bedrag overhouden per maand.
Je kan het op de manier die jij beschrijft doen. Maar als de partner mee betaalt aan de hypotheek is dat ook niet erg. Nee de woning is niet van de partner maar ze heeft wel een plek om te wonen. Dat kost nu eenmaal geld. Als je een woning huurt betaal je ook huur. Als je dan uit de huurwoning gaat krijg je de betaalde huur niet terug. Zoiets is volkomen logisch naar mijn inzien dat de partner ook meebetaald aan de hypotheek in dit geval.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:22:
[...]

Als je met elkaar afspreekt dat dat een goed vertrekpunt is, prima, maar er valt niet onomstotelijk vast te stellen dat de hypotheekrente objectief gezien de beste manier is om een huurbedrag te berekenen. Je zou bij wijze van spreken ook het puntenstelstel kunnen toepassen en op die manier een huurprijs berekenen. Of de gangbare huurprijzen van woningen met vergelijkbare kwaliteit en dat door 2 delen.
Sterker nog, je kunt ook lootjes trekken met bedragen. Het is maar net wat je afspreekt. Mijn punt is dat hypotheekrente niet voor vermogensopbouw zorgt. Het is niet een potje dat na tig jaar vrijkomt voor de eigenaar. Wel kun je dan natuurlijk de HRA meenemen in de berekening zoals @celshof terecht opmerkt ;)
celshof schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:43:
[...]
800 Euro aan vaste lasten buiten de hypotheek en boodschappen? Daar zal toch nog een heleboel huiseigendom gerelateerd inzitten, mag ik hopen (belasting voor eigenaar specifiek, verzekeringen, etcetera). Dus nee, dat lijkt me niet fair.
Daarnaast, je lijkt HRA er ook buiten te laten. Da's weer een voordeel dat alleen jij krijgt dat met je woning te maken heeft.
Die belasting voor de eigenaar intrigeert mij. Bedoel je de OZB? Want je kunt beargumenteren dat dit bij samenwonen door beiden gedragen wordt. Op papier is er alleen een eigenarendeel (het bewonersdeel is jaren geleden afgeschaft). Maar in werkelijkheid is dat slechts een papieren verschil. De huurder betaalde dit immers altijd al indirect aan de verhuurder. Daarnaast is de grondslag dan wel de WOZ waarde, maar het is simpelweg een belasting die gemeente in hun algemene middelen stoppen en heeft feitelijk niet echt iets met onroerend goed te maken.

Maar goed, je bepaalt onderling wat je wel en niet meeneemt in de berekening uiteraard. Wel zou ik het wat meer gestructureerd aanpakken dan zoiets dynamisch als 'de boodschappen'. Gewoon beiden een vast bedrag op een en/of rekening storten en alles wat je afspreekt daarvan betalen. Dan kan je vriendin zelf lekker verbrassen wat zij maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Roenie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:47:
[...]
Sterker nog, je kunt ook lootjes trekken met bedragen. Het is maar net wat je afspreekt. Mijn punt is dat hypotheekrente niet voor vermogensopbouw zorgt. Het is niet een potje dat na tig jaar vrijkomt voor de eigenaar. Wel kun je dan natuurlijk de HRA meenemen in de berekening zoals @celshof terecht opmerkt ;)
Dat vind ik dan alsnog arbitrair, je kan ook beredeneren dat hypotheekrente kosten zijn die TS maakt om vermogen op te kunnen bouwen. Ik zou als vriendin van TS mijn bijdrage daar niet van willen laten afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:51:
[...]

Dat vind ik dan alsnog arbitrair, je kan ook beredeneren dat hypotheekrente kosten zijn die TS maakt om vermogen op te kunnen bouwen. Ik zou als vriendin van TS mijn bijdrage daar niet van willen laten afhangen.
Alles is arbitrair op dit gebied. Het zijn simpelweg afspraken die je onderling maakt ;)

Op dezelfde manier kun je ook beredeneren dat de vriendin vermogen op kan bouwen doordat zij geen huur hoeft te betalen bij samenwonen. Dat is een aanzienlijk bedrag per maand. Feitelijk betaalt de TS dan 100% van de woonlasten voor haar. Ik zou als TS dat toch echt wel mee willen nemen in de berekening. Als het (enkel) om vermogen opbouwen ging, dan had de TS ook thuis kunnen blijven wonen en zijn eerder genoemde aandelen kunnen kopen).

Wat ik ook als een aandachtspunt zie is dat er nu niet een duidelijke afspraak is over het totaal aan gezamenlijke lasten. Daar zou je het eerst over eens moeten zijn en daarna kun je kijken hoe je dit gaat verdelen. Door nu gelijk kostensoorten te spitsen en toe te wijzen krijg je volgend jaar of daarna weer dezelfde discussie (andere baan, andere financiële situatie, et cetera). Het is eenvoudiger om ieder jaar te kijken wat beiden kunnen bijdragen en in welke mate lasten gestegen zijn en gewoon het maandelijkse bedrag dat je betaalt daarop aanpassen en daarmee dus de onderlinge verhouding weer recht trekken. Anders krijg je iedere keer discussie als het een meer omhoog gaat dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:35
Maar ik vraag me oprecht af wat is het voordeel voor haar om zich in te schrijven. Ze woont er nu al een tijdje. Misschien is het meer van ik zet een stap richting iets meer serieus? Maar zoals ik het nu zie is het vooral gedoe en levert het niet echt wat op.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

DataGhost

iPL dev

stftweaker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:17:
Maar ik vraag me oprecht af wat is het voordeel voor haar om zich in te schrijven. Ze woont er nu al een tijdje. Misschien is het meer van ik zet een stap richting iets meer serieus? Maar zoals ik het nu zie is het vooral gedoe en levert het niet echt wat op.
Als je er woont, ben je dat simpelweg verplicht. Het voordeel voor haar is dat ze geen boete kan krijgen als om wat voor reden dan ook bekend wordt dat haar inschrijving niet klopt, naast verschillende andere zaken die regiogebonden (bijv. gemeente) kunnen zijn waar je dan geen of juist illegaal gebruik van kan maken afhankelijk van naar welke gemeente je kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is een vrij simpel verhaal. Wanneer bewezen kan worden dat ze voor 1 juli 2020 al bij jou woonde, en toeslagen ontving op haar oude adres en haar moeder ook toeslagen ontving, zou dit als fraude bestempeld kunnen worden (vanwege ingeschreven blijven om toeslagen te krijgen). Eventueel wanneer er een uitkering of bijstand aan gekoppeld was, kan het heel erg financieel verkeerd aflopen voor haar en haar moeder.

Dus ze moet of bij TS uit huis, of inschrijven bij TS. De gevolgen zijn wel dat jullie samen de datum dus ook afspreken zodat je bij eventuele vragen op gemeentehuis geen verschillende verhalen verteld. Zoals een slip of the tongue Dat ze er al een jaar woont.

Financieel maakt het verder voor jou verder niks uit. Regels zijn gewoon simpel, bij een breuk is alles wat van jou was van jou op het moment dat jullie samen gingen wonen. Wanneer jullie aangeven geen fiscaal partner te zijn (en dat zijn jullie niet) dan heeft het verder ook geen gevolgen.

Ik snap het probleem dus ook niet echt. Sterker nog, omdat je samen woont en zij heeft geen baan, maar jij hebt wel een eigen huis, dan kan het zelfs financieel veel beter zijn om samen te wonen. Ook omdat je belasting aangifte leuk gemiddeld kan worden wat je 1000-den euro's per jaar kan opleveren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Geniaal...

Moet ik het dan zo opschrijven. Nadat ik niet al het comentaar gelezen heb, want ik heb er niks aan en ik vind het maar verveled, besloot ik, omdat ik jullie graag mogelijk leed bespaar, dat ik jullie graag, ondanks mijn gelimiteerde kennis op dit gebied daar ik geen jurist ben, op het volgende wijs: indien jullie om een of andere reden toeslagpartner worden, want ik heb geen idee of dat nu wel of niet zo is na niet al de 1001 comments gelezen te hebben, dan is het fijn om te weten dat zorgtoeslag met terugwerkende kracht gaat. Details kan je vinden in een eerder topic hieromtrend: Zorgtoeslag en trouwen

Maar ik weet wel beter nu, ik houd voortan gewoon mijn mond.

Groeten.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerNummer op 29-12-2020 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@TweakerNummer als je daadwerkelijk weet wanneer je niets moet zeggen dan heb je een wijze les geleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

TweakerNummer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:45:
[...]

Geniaal...

Moet ik het dan zo opschrijven. Nadat ik niet al het comentaar gelezen heb, want ik heb er niks aan en ik vind het maar verveled, besloot ik, omdat ik jullie graag mogelijk leed bespaar, dat ik jullie graag, ondanks mijn gelimiteerde kennis op dit gebied daar ik geen jurist ben, op het volgende wijs: indien jullie om een of andere reden toeslagpartner worden, want ik heb geen idee of dat nu wel of niet zo is na niet al de 1001 comments gelezen te hebben, dan is het fijn om te weten dat zorgtoeslag met terugwerkende kracht gaat. Details kan je vinden in een eerder topic hieromtrend: Zorgtoeslag en trouwen

Maar ik weet wel beter nu, ik houd voortan gewoon mijn mond.

Groeten.
Je begint met "zoals eerder vermeld" terwijl pas in de 9e reactie voor het eerst gesuggereerd wordt dat dat gebeurt, en dat in de de 11e en 12e reacties, resp. 1 en 2 minuten erna, al ontkracht wordt. Je hoeft niet het hele topic te lezen maar heel veel verder dan de eerste suggestie is dit nou ook weer niet. Een zoektocht naar "partner" in dit topic had je gerust kunnen stellen dat de juiste adviezen incl link naar de belastingdienst al gegeven waren, zonder dat je alle posts gelezen hoeft te hebben. Als je vervolgens een hele pagina en bijna een hele dag later aan komt zetten met een situatie die niet van toepassing is (trouwen) en een stelling die niet waar is, dan is dat niet superhandig en mogelijk zelfs verkeerd advies met eventueel financieel nadelige gevolgen. Geen advies is beter dan verkeerd advies.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 29-12-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wim-Bart schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:37:
Dus ze moet of bij TS uit huis, of inschrijven bij TS. De gevolgen zijn wel dat jullie samen de datum dus ook afspreken zodat je bij eventuele vragen op gemeentehuis geen verschillende verhalen verteld. Zoals een slip of the tongue Dat ze er al een jaar woont.
Bijna 20 jaar geleden deed ik dat al digitaal, mag hopen dat tegenwoordig elke gemeente wel zover is dat je dat met DigiD online kan doen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Leuke discussie die hier gaande is en zeker informatief!

De inschrijving is aangemeld wat haar (en mij:)) emotioneel goed doet, dat vind ik leuk om te zien. Gezinssamenstelling gaat ook naar 2 bij mijn woonhuis verzekeraar.

Verder heb ik vandaag gezegd dat we de kosten/verdeling gaan herzien i.p.v. enkel de boodschappen aka natte vinger werk. Uiteindelijk komt het op waarschijnlijk op hetzelfde neer maar zijn het wel gefundeerde kosten op deze manier. De boodschappen, g/w/l, gemeentebelasting en woonhuis verzekering gaan we verdelen. Dus echt betalen naar verbruik. Teruglevering zonnepanelen is gewoon voor mij gezien ik die investering gedaan heb dus daar ffe rekening mee houden aan het eind van de rit.

Aansprakelijkheidsverzekering heeft zij gewoon dus daar hoef ik niks aan te doen volgens mij. We worden geen toeslag/fiscaal partner dus haar zorgtoeslag blijft gewoon en verder zijn er geen toeslagen o.i.d. waar we rekening mee hoeven te houden. Aangiftes doen blijft ook apart.

Deze manier van werken geeft wel een fijner gevoel moet ik zeggen en er is minder getouwtrek indien onze wegen scheiden. Zij heeft haar deel betaald, spullen van haar zijn van haar. Moeilijker hoeven we het niet te maken.

Verder lees ik enkele reacties over het wel/niet opbouwen van vermogen.. Zij bouwt ook gewoon vermogen op gezien ze erg weinig kosten heeft en dus (in theorie) goed zou kunnen sparen. Daar word de een of ander niet in bevoordeeld hoor.

Enne, wat is HRA? :P

[ Voor 9% gewijzigd door DonZjon op 29-12-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Wim-Bart schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:37:
Het is een vrij simpel verhaal. Wanneer bewezen kan worden dat ze voor 1 juli 2020 al bij jou woonde, en toeslagen ontving op haar oude adres en haar moeder ook toeslagen ontving, zou dit als fraude bestempeld kunnen worden (vanwege ingeschreven blijven om toeslagen te krijgen). Eventueel wanneer er een uitkering of bijstand aan gekoppeld was, kan het heel erg financieel verkeerd aflopen voor haar en haar moeder.

Financieel maakt het verder voor jou verder niks uit. Regels zijn gewoon simpel, bij een breuk is alles wat van jou was van jou op het moment dat jullie samen gingen wonen. Wanneer jullie aangeven geen fiscaal partner te zijn (en dat zijn jullie niet) dan heeft het verder ook geen gevolgen.

Ik snap het probleem dus ook niet echt. Sterker nog, omdat je samen woont en zij heeft geen baan, maar jij hebt wel een eigen huis, dan kan het zelfs financieel veel beter zijn om samen te wonen. Ook omdat je belasting aangifte leuk gemiddeld kan worden wat je 1000-den euro's per jaar kan opleveren.
Nee ik heb sowieso de sleutel pas 1 augustus gehad en eerst nog een eindje bezig geweest alvorens ik mijn bed hier heb neergezet. Daar is nog wel even overheen gegaan en ze woonde hier niet meteen.

Ik snap je 4e alinea niet echt. Ze heeft een baan overigens, is afgestudeerd. Waarom kan het bij mijn belasting aangifte 1000en euro´s opleveren? Onze aangiftes blijven gescheiden hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
stftweaker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:17:
Nee als ze erachter komen, de gemeente, dan levert het gedoe op. Vandaar de inschrijving reeds gedaan is. Mijn vraag was oorspronkelijk wat de rechten en plichten worden (niets) en de discussie is wat uit de hand gelopen waardoor het een heel gedoe lijkt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
DataGhost schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:06:
[...]

Je begint met "zoals eerder vermeld" terwijl pas in de 9e reactie voor het eerst gesuggereerd wordt dat dat gebeurt, en dat in de de 11e en 12e reacties, resp. 1 en 2 minuten erna, al ontkracht wordt. Je hoeft niet het hele topic te lezen maar heel veel verder dan de eerste suggestie is dit nou ook weer niet. Een zoektocht naar "partner" in dit topic had je gerust kunnen stellen dat de juiste adviezen incl link naar de belastingdienst al gegeven waren, zonder dat je alle posts gelezen hoeft te hebben. Als je vervolgens een hele pagina en bijna een hele dag later aan komt zetten met een situatie die niet van toepassing is (trouwen) en een stelling die niet waar is, dan is dat niet superhandig en mogelijk zelfs verkeerd advies met eventueel financieel nadelige gevolgen. Geen advies is beter dan verkeerd advies.
Ik begon met "Zoals al eerder vermeldt [DUBBELE PUNT]". En daarme doel ik er op ik ga uitweiden over wat er al eerder besproken is. Met die uitweiding bedoel ik niet dat zij toeslagpartner wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerNummer op 30-12-2020 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

YakuzA schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:41:
[...]

Bijna 20 jaar geleden deed ik dat al digitaal, mag hopen dat tegenwoordig elke gemeente wel zover is dat je dat met DigiD online kan doen?
Toen mijn vriendin zich inschreef werden we uitgenodigd op gemeentehuis.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

DonZjon schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:18:
[...]

Nee ik heb sowieso de sleutel pas 1 augustus gehad en eerst nog een eindje bezig geweest alvorens ik mijn bed hier heb neergezet. Daar is nog wel even overheen gegaan en ze woonde hier niet meteen.

Ik snap je 4e alinea niet echt. Ze heeft een baan overigens, is afgestudeerd. Waarom kan het bij mijn belasting aangifte 1000en euro´s opleveren? Onze aangiftes blijven gescheiden hé.
Je schreef dat haar enige inkomsten haar toeslag was. Niks over een baan. Wanneer je namelijk alleen kostwinnaar bent dan heeft dat best wel wat voordelen. Mij scheelde dat € 4200 op jaarbasis omdat ik toen met gedeelte van loon opeens minder belasting moest betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:35
Zolang je niet officieel bent getrouwd en geen geregistreerde partnerschap en niks op papier hebt staan hoef je geen zorgen te maken en kan er weinig gebeuren. Mijn vrouw waar ik al 6 jaar nu mee samenwoon 11 december 2014 is ze gekomen en bij mij ingetrokken. Staat op mijn adres ingeschreven als medebewoner. Omdat wij niks op papier hebben (geen geregistreerde partnerschap en niet getrouwd en geen notaris) De huur nieuwbouw staat op mijn naam, is er niks aan de hand. Ieder krijgt apart zorgtoeslag geen huurtoeslag omdat onze inkomen samen te hoog is (alleen zou ik het ook niet gekregen hebben) We delen de kosten wel ieder de helft. Ook onze inkomen wordt niet samen gezien omdat het niet officieel is. Bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting wordt er bij ons ook apart aangevraagd nu. Mijn adviseur verteld ons als jullie officieel waren moest ik alles samen met haar invullen als 1 inkomen totaal samen.

De woningbouw heeft mij gezegd omdat jullie niet officieel zijn gewoon samenwonen moet zij weg mocht er iets gebeuren omdat de huur op mijn naam staat. We hebben nog geen kinderen samen.

[ Voor 35% gewijzigd door Van der Berg op 30-12-2020 03:28 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

TweakerNummer schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:08:
[...]

Ik begon met "Zoals al eerder vermeldt [DUBBELE PUNT]". En daarme doel ik er op ik ga uitweiden over wat er al eerder besproken is. Met die uitweiding bedoel ik niet dat zij toeslagpartner wordt.
Het staat er toch letterlijk:
TweakerNummer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:59:
Begrijpen wij je dan verkeerd of...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 02:47:
[...]

Ik vind je houding erg neerbuigend en heb niet het idee dat jullie als gelijken in deze relatie zitten. Wie ben jij om haar uitgavenpatroon te veroordelen :? ? Redelijk bizar. Als jullie nu al met een schuin oog naar elkaars uitgavenpatroon kijken lijkt de urgentie om betere afspraken te maken dan "de boodschappen betalen" me groter dan ik dacht.
Precies het gevoel dat ik ook kreeg. Kom op... jij lijkt me een erg saai persoon, alleen bezig met de economische kant, vergeet niet: zij trekt wel bij je in !

Ik was gisteren 42 jaar getrouwd. Toen we kinderen kregen stopte mijn vrouw met werken, om full-time moeder te zijn. We hebben nog nooit, maar dan ook nooit de 'kosten baten' berekeningen die jij maakt zelfs maar overwogen. eigenlijk heb ik maar 1 advies voor je vriendin:wegwezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:25:
[...]

Het staat er toch letterlijk:

[...]

Begrijpen wij je dan verkeerd of...?
Verandert de mening van een zinsdeel als je alles voor de dubbele punt weglaat? Zou iemand die kortaf is kiezen voor "Jij wordt toeslagpartner van haar" als dat bedoelt wordt? Als ik refereer naar wat anderen zeggen, zou ik dan ook niet weten wat anderen er direct na weer zeggen? Zijn alle conclusies met een link onderbouwt (en is daarmee wat ik niet van een link voorzie dan dus geen conclusie)?

Mag ik dan nu concluderen dat jij beweert dat adressen in het BPR gecorrigeerd moeten worden als per Artikel 2.20 lid 3c en dat van Artikel 3.3 AWIR lid 3 niet afgeweken mag worden, dit ondanks het economisch voordeel dat te behalen valt ten koste van de Belastingdienst door je doelbewust niet uit te schrijven uit het adres waar je woonde? Is dit wellicht waarrom de regels per 2021 veranderen?
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:00:
@TweakerNummer als je daadwerkelijk weet wanneer je niets moet zeggen dan heb je een wijze les geleerd.
Ik kan het alleen maar hopen. Ik zie iigv. nu in dat ik beter over zijn bindingsangst en behoefte om controle over de situatie te houden had kunnen praten.

[ Voor 22% gewijzigd door TweakerNummer op 30-12-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 06:52:
[...]

Precies het gevoel dat ik ook kreeg. Kom op... jij lijkt me een erg saai persoon, alleen bezig met de economische kant, vergeet niet: zij trekt wel bij je in !

Ik was gisteren 42 jaar getrouwd. Toen we kinderen kregen stopte mijn vrouw met werken, om full-time moeder te zijn. We hebben nog nooit, maar dan ook nooit de 'kosten baten' berekeningen die jij maakt zelfs maar overwogen. eigenlijk heb ik maar 1 advies voor je vriendin:wegwezen !
Mocht je nu gaan scheiden en een nieuwe vriendin krijgen die al redelijk snel bij je intrekt. Zou je dan voor diegene alles betalen?
Tijden veranderen. Ik ben ook al bijna 21 jaar samen met mijn vrouw. Vroeger vond je je jeugdliefde en ging je vanuit huis samenwonen, dan zijn deze zaken veel minder aan de orde dan als een van de twee al een huis heeft en er een groot verschil in inkomen is.

Edit: Daarbij komt nog dat TS wel heel blij is waarschijnlijk maar bij het hele grote verhaal enkel voor dit kleine stukje info/hulp zoekt. Dus lijkt het van onze kant of hij dit het belangrijkste aan het hele verhaal vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door sNielz123 op 30-12-2020 09:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TweakerNummer schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:50:
[...]

Verandert de mening van een zinsdeel als je alles voor de dubbele punt weglaat? Zou iemand die kortaf is kiezen voor "Jij wordt toeslagpartner van haar" als dat bedoelt wordt? Als ik refereer naar wat anderen zeggen, zou ik dan ook niet weten wat anderen er direct na weer zeggen? Zijn alle conclusies met een link onderbouwt (en is daarmee wat ik niet van een link voorzie dan dus geen conclusie)?

[..]

Ik kan het alleen maar hopen. Ik zie iigv. nu in dat ik beter over zijn bindingsangst en behoefte om controle over de situatie te houden had kunnen praten.
Nee. Je had gewoon het topic moeten lezen, waardoor je had gezien dat het hele toeslagverhaal elke keer terugkomt en elke keer ontkracht wordt omdat het gewoonweg niet van toepassing is. Door jouw reactie wordt dat geblaat wéér opgerakeld, terwijl het niks toevoegt. Je had in dit geval inderdaad gewoon beter niks kunnen zeggen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 06:52:
[...]

Lees het hele topic eens door. Dan snap je de kostenverdeling. Wij wonen namelijk nog geen 42 jaar samen :) Ik ben bezig met de economische kant omdat ik het eerlijk wil laten verlopen, en niet genaaid (figuurlijk dan..) wil worden mocht het mis gaan. Gek zat hoor zoals we dat in Brabant zeggen. Niet saai.. :)

Qua economie maak ik me los van bovenstaande alinea geen zorgen. Ik heb een vaste baan, huis, auto en motor, dat waren mijn doelen. Ik spaar automatisch via mijn werkgever dus ik maak me nergens druk om. Ik ben alleen erg benieuwd hoe zij het gaat doen, veroordelen doe ik niet, met een schuin oog kijken wel, wat mag volgens mij. Het is ntb. mijn vriendin. Advies geven mag ik haar ook best. Het zou bijv. fijn zijn als, mochten we over jaaaren samen een groter huis kopen, zij ook eigen inleg heeft/leuk gespaard heeft. Anders zal er nooit een enigzins gelijke verdeling komen natuurlijk.

Ik snap de hoogspanning niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
sNielz123 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:43:
[...]

Mocht je nu gaan scheiden en een nieuwe vriendin krijgen die al redelijk snel bij je intrekt. Zou je dan voor diegene alles betalen?
Tijden veranderen. Ik ben ook al bijna 21 jaar samen met mijn vrouw. Vroeger vond je je jeugdliefde en ging je vanuit huis samenwonen, dan zijn deze zaken veel minder aan de orde dan als een van de twee al een huis heeft en er een groot verschil in inkomen is.

Edit: Daarbij komt nog dat TS wel heel blij is waarschijnlijk maar bij het hele grote verhaal enkel voor dit kleine stukje info/hulp zoekt. Dus lijkt het van onze kant of hij dit het belangrijkste aan het hele verhaal vindt.
Amen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
De vragen zijn nu wel beantwoord en men wordt wat kribbig lijkt het. Mooi moment om hier een slot op te hangen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.