Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:00

Agent47

I always close my contracts.

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb een koophuis. Ik heb dan natuurlijk de lasten. Nu wilt mijn vriendin die nog thuis woont en 26 uur werkt bij mij intrekken. Allemaal leuk en aardig en we zijn allebei nog jong maar mijn vraag:

We gaan natuurlijk afspraken maken. Als ik haar bij mij inschrijf als medebewoner dan vervallen haar toeslagen ( zorg etc.) Dit wilt ze niet, begrijp ik ook wel als je niet full-time werkt.

Nu wilt ze bij mij intrekken en maandelijks een bedrag overmaken voor bijvoorbeeld de boodschappen + 100 euro voor het wonen / gemak.

Nu luidt mijn vraag: Mag dit? Je kan alles wel onder de radar houden natuurlijk, maar mag ze zomaar elke maand een vast bedrag overmaken? En hoe moeilijk wordt hier over gedaan / ga ik vragen krijgen?

Het is uiteindelijk de bedoeling dat ik haar inschrijf natuurlijk, maar ze wilt eerst ook kijken hoe het gaat etc.

Laatste waar ik zin in heb is gezeur met belasting / instanties etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Agent47 op 02-04-2020 10:36 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:35:
Goedemorgen,

Ik heb een koophuis. Ik heb dan natuurlijk de lasten. Nu wilt mijn vriendin die nog thuis woont en 26 uur werkt bij mij intrekken. Allemaal leuk en aardig en we zijn allebei nog jong maar mijn vraag:

We gaan natuurlijk afspraken maken. Als ik haar bij mij inschrijf als medebewoner dan vervallen haar toeslagen ( zorg etc.) Dit wilt ze niet, begrijp ik ook wel als je niet full-time werkt.

Nu wilt ze bij mij intrekken en maandelijks een bedrag overmaken voor bijvoorbeeld de boodschappen + 100 euro voor het wonen / gemak.

Nu luidt mijn vraag: Mag dit? Je kan alles wel onder de radar houden natuurlijk, maar mag ze zomaar elke maand een vast bedrag overmaken? En hoe moeilijk wordt hier over gedaan / ga ik vragen krijgen?

Het is uiteindelijk de bedoeling dat ik haar inschrijf natuurlijk, maar ze wilt eerst ook kijken hoe het gaat etc.

Dat mag en daar ga je ECHT geen vragen over krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoezo zou haar zorgtoeslag vervallen?
https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:38:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit weet? Heb je allicht een bron of iets?
Ik vond het best lastig om hier concreet antwoord op te krijgen aangezien verschillende fora wat anders zeggen. Ze blijft tevens thuis ingeschreven staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 02-04-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:43:
[...]

Ik vond het best lastig om hier concreet antwoord op te krijgen aangezien verschillende fora wat anders zeggen. Ze blijft tevens thuis ingeschreven staan.
Je deelt kosten. Dat mag altijd. Hoe je die kostendeling maakt moet je zelf weten. Inkomen is het niet, dus je hoeft er geen belasting oid over te betalen.

Ik ga de bronnen niet voor je opzoeken daar kan je prima zelf de belastingdienst voor bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:43:
[...]

Je deelt toch gewoon een gezamenlijke huishouding? Dan is er helemaal geen probleem?

En je kan inderdaad even de tool hierboven invullen om te kijken of je toeslagpartner zou zijn. Als je geen samenlevingscontract/partnerschap, gedeeld huis of kinderen hebt ben je dat meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
finsdefis schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:49:
[...]

Je deelt toch gewoon een gezamenlijke huishouding? Dan is er helemaal geen probleem?

En je kan inderdaad even de tool hierboven invullen om te kijken of je toeslagpartner zou zijn. Als je geen samenlevingscontract/partnerschap, gedeeld huis of kinderen hebt ben je dat meestal niet.
Nee alles staat op mijn naam. Geen samenlevingscontract/ partnerschap. Geen kinderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
finsdefis schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:49:
[...]

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:38:
[...]

Uiteraard mag je de kosten delen als je samenwoont, echter als je ingeschreven wilt blijven bij je ouders(om toeslagen te vangen) is dat een bijzonder slecht idee.

Niet de echte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:53:
[...]

[...]

Uiteraard mag je de kosten delen als je samenwoont, echter als je ingeschreven wilt blijven bij je ouders(om toeslagen te vangen) is dat een bijzonder slecht idee.
Wat zou het voordeel zijn van ingeschreven blijven bij je ouders? Als je geen toeslagpartner bent geldt de inkomenstoets voor haar als individu en kan ze zorgtoeslag sowieso houden, lijkt me.

Het lijkt me niet dat ze nog andere toeslagen krijgt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]

Ah, wellicht had ik wat duidelijker moeten zijn, ik bedoelde dat dat geld overmaken van vriendin naar vriend mag.

Andere constructies om toeslagen te blijven ontvangen lijkt me duidelijk. Daar ga ik verder niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
[...]

[...]

Dat is haar verantwoording lijkt me? Daar heb ik geen schade aan? Het gaat puur om haar zorgtoeslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:39
Zolang je geen toeslagpartners/fiscaalpartner van elkaar bent is goed. Je bent gewoon huisgenoten van elkaar. Dat zal gewoon prima gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Tijdelijk is dat geen probleem, langdurig is dat geen goed idee. Tijdelijk verblijf is gelimiteerd op 6 maanden.

Er draait gewoon software om dit soort situaties te detecteren. Bij controle worden je pin-transacties opgevraagd, die je onder een bepaald wet artikel dient aan te leveren (ivm toeslagen), vervolgens worden er conclusies uit genomen.

Al met al, heb jij niks met die situatie te maken. Je kunt haar adviseren en daarbij is je plicht als mede-burger gedaan.

Bron: ik heb de software geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
graceful schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:01:
Tijdelijk is dat geen probleem, langdurig is dat geen goed idee. Tijdelijk verblijf is gelimiteerd op 6 maanden.

Er draait gewoon software om dit soort situaties te detecteren. Bij controle worden je pin-transacties opgevraagd, die je onder een bepaald wet artikel dient aan te leveren (ivm toeslagen), vervolgens worden er conclusies uit genomen.

Al met al, heb jij niks met die situatie te maken. Je kunt haar adviseren en daarbij is je plicht als mede-burger gedaan.

Dus dan zou ik dat een half jaar kunnen doen, 1 maand er tussen laten en dan weer een half jaar :+

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:02:
[...]

Dus dan zou ik dat een half jaar kunnen doen, 1 maand er tussen laten en dan weer een half jaar :+
Try me :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Als je gaat samenwonen ben je toeslagpartners. Die zorgtoeslag is ze kwijt.

Niet inschrijven op het feitelijke woonadres is tegen de wet:
https://www.rijksoverheid...anneer-in-brp-inschrijven

EDIT:

* Het blijkt dat je niet automatisch toeslagpartner hoeft te zijn door samen te wonen. Dat is pas het geval als er ook andere omstandigheden zijn (samenlevingscontract, kinderen, etc.). Zie mijn volgende post. Ik zie veel likes ontstaan op deze post, maar hij klopt dus niet helemaal.

* Over de verplichting van het inschrijven op het feitelijke woonadres is wel consensus in dit topic. Adresfraude is noet alleen verboden, in het geval van TS waarschijnlijk helemaal nergens voor nodig.

[ Voor 49% gewijzigd door t_captain op 03-04-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:39
Er komt vanzelf een moment dat jullie levens verder in elkaar verwikkelen en op dat soort momenten moet je gewoon weer even stil gaan staan en beoordelen of er iets op papier gezet moet worden. Als er dat gebeurd ben je wel fiscaalpartners. Dat geld bijvoorbeeld ook als je je partner opgeeft bij je pensioenboer (voor bijvoorbeeld partner pensioen). Dan zijn jullie automatisch fiscaalpartners van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:03:

En dit is t irritante aan het topic. Bovenstaande gebruikers zeggen van niet. U zegt dat ze wel haar toeslag kwijt raakt.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 17:51

Dat is niet waar. Je kunt samenwonen maar geen toeslagpartner van elkaar zijn. TS vul deze checklist even in dan zie je of je toeslagpartner wordt: https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online

Dat eerste zou ik toch even checken ;)
Met een notarieel samenlevingscontract wel, maar gewoon ingeschreven staan op hetzelfde adres niet. Vandaar die check of je toeslagpartner bent in mijn eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41

Dus iedereen in een studentenhuis die op hetzelfde adres wonen zijn toeslagpartner van elkaar?
Volgens mij moet je je iets beter inlezen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ben al lang blij dat alles op mijn naam staat. Ze betaalt ook niks mee aan hypotheek, alleen wil ik bijvoorbeeld zeggen: Jij betaald gas en licht + boodschappen. Ik de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hulpmiddel om te bepalen of je toeslagpartner bent of niet: https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 12-06 22:19
Ik heb de checklist even gelezen.

Het is inderdaad mogelijk om geen fiscaal partner te zijn en geen toeslagpartner. Indien o.m. aan de volgende regels wordt voldaan.

* geen kinderen samen
* eigendom van de woning is niet gezamenlijk
* partner is niet als partner aangemeld voor (nabestaanden-)pensioen

Dat inschrijven op het adres is en blijft wel verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:08:
Ben al lang blij dat alles op mijn naam staat. Ze betaalt ook niks mee aan hypotheek, alleen wil ik bijvoorbeeld zeggen: Jij betaald gas en licht + boodschappen. Ik de rest.
Vul nou gewoon even die, inmiddels 3x gelinkte, checklist van de belastingdienst even in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:10:
Ik heb de checklist even gelezen.

Het is inderdaad mogelijk om geen fiscaal partner te zijn en geen toeslagpartner. Indien o.m. aan de volgende regels wordt voldaan.

* geen kinderen samen
* eigendom van de woning is niet gezamenlijk
* partner is niet als partner aangemeld voor (nabestaanden-)pensioen

Dat inschrijven op het adres is en blijft wel verplicht.
Ik heb die lijst ook ingevuld:
- We hebben geen kind.
- Het huis is van mij, heb hem alleen gekocht.
- Partner is niet aangemeld voor pensioen ( nabestaanden)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meestervisser
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:11:
[...]

- We hebben geen kind.
Dan is adresfraude het domste wat je kunt doen.

Niet de echte!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheFes
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:11:
[...]

- We hebben geen kind.
Nou, dan kan ze zich gewoon inschrijven op jouw adres, en wordt ze dus geen toeslagpartner van je, waardoor ze gewoon haar toeslagen kan blijven krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:12:
[...]

Dan is adresfraude het domste wat je kunt doen.
Verklaar je nader? Ze woont toch nog niet bij me in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zodra dat wel zo is ;)
Dan is het verplicht, en je haalt er ook nog eens geen voordeel uit om het niet te doen.

[ Voor 67% gewijzigd door defusion op 02-04-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Hoezo is dat domste wat we kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:15:
[...]

Omdat het dus nergens voor nodig is. Jullie zijn zolang je aan de voorwaarden blijft voldoen geen toeslagpartners en zij zal dus ook geen toeslagen verliezen als ze bij jou gaat wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
[...]

Dit vraag je toch niet serieus??

Niet de echte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Dit heeft btw toch ook betrekking op je Gemeentelijke belasting ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ze kan zich gewoon inschrijven op jouw adres, zolang jullie aan de voorwaarden voldoen van de belastingdienst zullen jullie geen fiscaal/toeslagpartners zijn. (Been there done that) Tijdens de belastingaangifte worden de vragen van de checklist ook gesteld. Jullie aangiftes blijven dan ook gescheiden.

Gemeentelijke belastingen kunnen gebaseerd zijn op het aantal personen in het huishouden, ik denk dat dit per gemeente verschilt. Kun je het best even opzoeken op de site van je gemeente.

[ Voor 54% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-04-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Dit heeft zeker impact op veel meer elementen dan je nu vraagt. Maar begrijp me niet verkeerd, je stelt een stel nerds op een technische website om fiscaal advies. De meeste mensen zullen zich beperken op exact de vraag die je stelt, niet de omliggende situatie en mogelijke gevolgen.

Al zou ze zorgtoeslag verliezen, worden kosten hoger enzovoort; dat is nog steeds geen goeie reden om haar niet op het juiste adres in te schrijven.

Probeer het een maand of twee, kunnen jullie met elkaar leven 24/7, doe dan wat juist is en voelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:56
Dj-sannieboy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:23:
Ze kan zich gewoon inschrijven op jouw adres, zolang jullie aan de voorwaarden voldoen van de belastingdienst zullen jullie geen fiscaal/toeslagpartners zijn. Tijdens de belastingaangifte worden de vragen van de checklist ook gesteld.
Dit dus, mijn vriendin is ook bij mij in komen wonen. Maakte maandelijks een bedrag over onder de noemer "boodschappen" waarmee ze meebetaalde in de gezamelijk maandelijkse kosten (energie, internet, boodschappen). Zij betaalde niet mee aan de hypotheek. Ze heeft gewoon haar toeslagen e.d. kunnen behouden omdat wij geen fiscaal partner waren volgens de belastingdienst.
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:23:
Dit heeft btw toch ook betrekking op je Gemeentelijke belasting ?
Dat wel, het gaat namelijk om de hoeveelheid inwonende personen ongeacht relatie tussen die personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Breaker schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:29:
[...]

Dit dus, mijn vriendin is ook bij mij in komen wonen. Maakte maandelijks een bedrag over onder de noemer "boodschappen" waarmee ze meebetaalde in de maandelijkse kosten. Zij betaalde niet mee aan de hypotheek. Ze heeft gewoon haar toeslagen e.d. kunnen behouden omdat wij geen fiscaal partner waren volgens de belastingdienst.

[...]

Dat wel, het gaat namelijk om de hoeveelheid inwonende personen ongeacht relatie tussen die personen.
Nee precies. Ik wil haar ook niks laten meebetalen aan hypotheek, omdat het MIJN huis is op papier natuurlijk. Dan kan ze best meebetalen aan stookkosten en water etc. want dat gebruikt ze zelf ook + wat boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

graceful schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:27:
Dit heeft zeker impact op veel meer elementen dan je nu vraagt.
Enlighten us.
Maar begrijp me niet verkeerd, je stelt een stel nerds op een technische website om fiscaal advies.
Mwah, het is geen 2002 meer. Expertises te over die je hier kunt vinden. Een fiscalist kan prima een nerd zijn niet waar?
De meeste mensen zullen zich beperken op exact de vraag die je stelt, niet de omliggende situatie en mogelijke gevolgen.
In casu jezelf.
Al zou ze zorgtoeslag verliezen, worden kosten hoger enzovoort; dat is nog steeds geen goeie reden om haar niet op het juiste adres in te schrijven.
Dat is inderdaad al een aantal keer genoemd.
Probeer het een maand of twee, kunnen jullie met elkaar leven 24/7, doe dan wat juist is en voelt.
Belastingtechnische zaken mede op gevoel doen. Goed plan, lekker kort.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:32:
Ik doelde daar natuurlijk op het 24/7 met elkaar zijn stuk. <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Omdat fraude plegen in het algemeen gewoon niet zo'n goed idee is?
Ja, je bespaart misschien een beetje op gemeentebelastingen en waterschapsbelasting, maar mocht men hier achter komen zal de naheffing ook een boete bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
FirePuma142 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:32:
[...]

Enlighten us.

[...]

Mwah, het is geen 2002 meer. Expertises te over die je hier kunt vinden. Een fiscalist kan prima een nerd zijn niet waar?

[...]

In casu jezelf.

[...]

Dat is inderdaad al een aantal keer genoemd.

[...]

Meerdere mensen hebben al aangetoond, dat dit niks veranderd aan haar toeslagen, dus niks op gevoel.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:56
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:31:
[...]

Nee precies. Ik wil haar ook niks laten meebetalen aan hypotheek, omdat het MIJN huis is op papier natuurlijk. Dan kan ze best meebetalen aan stookkosten en water etc. want dat gebruikt ze zelf ook + wat boodschappen.
Moet je gewoon duidelijke afspraken over maken. Toen mijn vriendin nog niet werkte betaalde ze ook niet mee. Ik kon dat met gemak dragen. Zij moest haar spaarrekening gebruiken voor haar eigen vaste lasten (zorgverzekering etc.). Toen ze werk kreeg is ze naar rato mee gaan betalen in alle gezamelijke lasten behalve hypotheek. Ik ben daar misschien ook makkelijk in, maar zo hebben wij het gedaan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:36:
[...]

Meerdere mensen hebben al aangetoond, dat dit niks veranderd aan haar toeslagen, dus niks op gevoel.
En dat zeg je tegen mij omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
FirePuma142 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:37:
[...]

En dat zeg je tegen mij omdat?
Omdat jij het hebt over "Belastingtechnische zaken mede op gevoel doen."

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Meestervisser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:39:
[...]

Omdat jij het hebt over "Belastingtechnische zaken mede op gevoel doen."
Mooie selectief gequote. Lees de boel even opnieuw, want je zit er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:31:
[...]

Vaak wordt er in dergelijk situaties trouwens wel voor gekozen om de rentekosten (eventueel naar rato) te delen, en de aflossing wel geheel door de eigenaar van het huis te laten betalen.

Zou je eventueel nog kunnen overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat soort moeilijkere constructies zou ik pas na een paar maand overwegen, en er dan ook een samenlevingscontract (inclusief dus mogelijk verlies van toeslagen) aan toevoegen. Gewoon om dingen voor langere termijn te regelen.

Zeker de eerste paar maanden wil je gewoon simpel houden, en als het niet bevalt de deur achter je dicht kunnen trekken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
FreezeXJ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:06:
Dat soort moeilijkere constructies zou ik pas na een paar maand overwegen, en er dan ook een samenlevingscontract (inclusief dus mogelijk verlies van toeslagen) aan toevoegen. Gewoon om dingen voor langere termijn te regelen.

Zeker de eerste paar maanden wil je gewoon simpel houden, en als het niet bevalt de deur achter je dicht kunnen trekken.
Zat eerder te denken totdat ik een kind krijg of trouw. Ik heb het huis toch al gekocht. Ik kan het financiëren en behappen. Kan haar dan gewoon als medebewoner inschrijven. Komen wel andere dingen bij kijken zoals gemeentelijke heffingen etc. wat ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:09
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:22:
[...]

Zat eerder te denken totdat ik een kind krijg of trouw. Ik heb het huis toch al gekocht. Ik kan het financiëren en behappen. Kan haar dan gewoon als medebewoner inschrijven. Komen wel andere dingen bij kijken zoals gemeentelijke heffingen etc. wat ik begrepen heb.
Klopt op zich wel qua gemeentelijke heffingen. Daar zijn gewoon tabellen voor, op basis van het aantal mensen dat ingeschreven staat op hetzelfde adres. Die heffingen worden niet significant hoger als je van 1 naar 2 ingeschreven personen gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ariandra schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:31:
[...]

Klopt op zich wel qua gemeentelijke heffingen. Daar zijn gewoon tabellen voor, op basis van het aantal mensen dat ingeschreven staat op hetzelfde adres. Die heffingen worden niet significant hoger als je van 1 naar 2 ingeschreven personen gaat ;)
Ik dacht juist dat het 1 OF 3 automatisch werd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:09
Men handhaaft inderdaad 1 eenheid, de eerstvolgende is 2-3 eenheden.
Dus als je al een huisgenoot hebt kost de tweede niet extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:14
Ariandra schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:31:
[...]

Volgens mij is dat niet helemaal juist. De hoogte van de heffingen is afhankelijk van één of meerpersoonshuishoudens. Sommige gemeentes kennen daartussen nog de categorie tweepersoonshuishoudens.

Ik woon samen, geen fiscale partners, maar worden als meerpersoonshuishouden gezien. Deze heffingen liggen hoger dan een eenpersoonshuishouden.

On-Topic: Wij hebben de kosten naar rato verdeeld over wat we verdienen, dan houden we allebei onderaan de streep evenveel over. Nu hebben we een huurwoning, wat het wat makkelijker maakt. Ik zou samen verschillende opties bespreken. Vervolgens de optie te kiezen waar jullie allebei het meest comfortabel bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Kortom het mag wel wat we in gedachten hadden? Qua geld overmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:52

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:45:
Kortom het mag wel wat we in gedachten hadden? Qua geld overmaken?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
graceful schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:01:

Dus als je alles contant regelt kan de software niks meer :+

Aan TS, ik zou als ik jou was het eerst even twee maanden uitproberen en kijken hoe het gaat voordat je überhaupt iets gaat regelen of doorgeven.
Als je echt geen gezeur wilt hebben en er ook een beetje bang voor bent, doe dan die €100 contant.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:58
Op echt lange termijn (denk 1+ jaar) als dit werkt en jullie met elkaar verder willen moet je wel wat regelen omdat ze puur een huisgenoot is dan voor de wet en niks meer.

Dan moet je denken aan ziekenbezoek, kinderen of ergste geval erfrecht na een dodelijk ongeluk.
Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:22
Jaer288 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:44:
[...]
Ik woon samen, geen fiscale partners, maar worden als meerpersoonshuishouden gezien. Deze heffingen liggen hoger dan een eenpersoonshuishouden.
Sterker nog: bij veel gemeentes betaal je als meerpersoons huishouden 3x zoveel heffingen als eenpersoons huishouden.
Of je dan met 2; 3; of 15 personen een huishouden hebt maakt (voor de hoogte van de heffing) niet meer uit.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Beetje mosterd na de maaltijd en van hetzelfde misschien, maar ook hier in mijn vriendin bij me ingetrokken. Staat op mijn adres ingeschreven, en daardoor ben je niet meer dan huisgenoten. Fiscaal ben je niets van elkaar.

Wat betreft gemeentelijke belastingen scheelt het inderdaad wel of je een één of meerpersoons huishouden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 18:58
Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:05:
[...]

En dit is t irritante aan het topic. Bovenstaande gebruikers zeggen van niet. U zegt dat ze wel haar toeslag kwijt raakt.
Volgens mij ben je inderdaad toeslagpartner als je samen gaat wonen.

Ik zou het gewoon even uitzoeken. Ik denk dat de belastingdienst hier een vragen tool voor heeft. Anders kan je ze ook bellen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:28
retoohs schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:58:
[...]

Volgens mij ben je inderdaad toeslagpartner als je samen gaat wonen.
Voor toeslagpartners gelden dezelfde voorwaarden als fiscale partner. (Link).

Samenwonen is daar dus geen onderdeel van. Vandaar dat je als studentenhuis/vrienden die samen een huis huren bv ook niet ineens fiscaal partner bent voor elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bardfielt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-02 14:07
Ik heb het precies hetzelfde geregeld als dat jij het wilt regelen.

Koophuis op mijn naam, ik werk full-time en betaal alles m.b.t. het huis.
We hebben een aparte rekening (ook op mijn naam) voor boodschappen en huishoudelijke spullen.

Vriendin heeft recht op zorgtoeslag en krijgt deze ook, we wonen ten slotte samen en zijn geen fiscaal of toeslag partner voor elkaar.

Ik kan met zekerheid zeggen dat dit goed is, ik heb jaren op een administratiekantoor gewerkt waar ik dit soort zaken veel heb moeten uitzoeken voor mensen.

De link die al eerder is gepost geeft ook vrij snel verduidelijking.
https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

Het enige effect voor jou is meer gebruikersbelasting betalen (rioolheffing e.d.) in mijn gemeente wordt ik aangeslagen voor een meerpersoonshuishouden. Dit kost mij op jaarbasis +/ €400 extra.

Waar je ook op moeten letten is het geld dat zij overmaakt laten overmaken als boodschappen geld.
Dan kan er nooit gedoe komen achteraf met "Ik heb meebetaald aan de hypotheek dus heb deel op een recht van het huis". Om deze reden heb ik een aparte rekening voor boodschappen.

Ik zeg lekker samen en lekker inschrijven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:17
Even een korte samenvatting voor TS:
  • Mag zijn vriendin bij hem komen wonen? Ja, mits ze zich dan ook op dat adres inschrijft
  • Heeft dat belastingtechnische gevolgen? Niet wat betreft toeslagen, in hun situatie. Wel wat betreft gemeentelijke belastingen, maar dat is niet zo veel.
  • Mag zijn vriendin een bijdrage leveren aan de kosten? Ja, dat mogen ze helemaal onderling bepalen en dat heeft geen belastingtechnische gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Laatst online: 13:21
Modbreak:Aan moraalridders hebben we hier helemaal niks.

[ Voor 78% gewijzigd door Outerspace op 02-04-2020 23:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 16:17
De regels of je wel of geen toeslagenpartner bent zijn er niet voor niks. Dit is gewoon de regels toepassen zoals ze bedoeld zijn en heeft niks met profiteren of ontwijken te maken. Weet jij of die vriendin geld genoeg heeft? Zij gaat nu een huishoudelijke bijdrage betalen aan TS, die ze vast niet bij haar ouders betaalt. Dus ze gaat er financieel helemaal niet op vooruit of zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 02-04-2020 23:08 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bardfielt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-02 14:07
Als je je een beetje hebt verdiept in het topic heeft de partner er in dit geval gewoon recht op.
Dat heeft niks met genoeg geld maken, als je een ton op de bankrekening hebt en zonder werk zit krijg je ook gewoon lekker zorgtoeslag.

Makkelijk hé om zomaar iets te roepen :O

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 02-04-2020 23:09 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hou toch op met dat moralistische gedoe. Er zijn gewoon regels wanneer iemand recht heeft, en zo lang je geen fraude pleegt om onder die regels uit te komen is het toch prima?

Bijstand mag je ook aanvragen met 14k op de rekening als alleenstaande ouder. Die heeft het ook niet direct nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Hoezo geld genoeg? Ze krijgt niet voor niks zorgtoeslag, dus haar inkomen is niet zo hoog dat ze er geen recht op heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Outerspace op 02-04-2020 23:09 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
NotSoSteady schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:19:
Geld genoeg, maar toch nog lekker blijven profiteren van toeslagen. Die zijn er om de minder bedeelden een handje niet te helpen en niet om drie sterren vlees van aan te schaffen.
Wie zegt dat ze geld genoeg heeft? Iets met vooroordelen. Verder ga ik er niet op in aangezien ik mijn vooroordelen over jou dan maar voor me laat. :> Ikzelf verdien teveel om zorgtoeslag te krijgen. Mijn vriendin heeft gewoon nog recht op zorgtoeslag. Als jij daar recht op hebt dan heb jij daar recht op, daar ga ik niet over oordelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Agent47 op 02-04-2020 16:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:35:
Goedemorgen,

Een paar opmerkingen:

- Je kunt haar niet inschrijven op jouw adres. Dat kan zij alleen zelf doen.
- Een bedrag overmaken voor boodschappen mag altijd, maar als je vriendin bij jou komt wonen moet ze zich wel inschrijven op jouw adres. Blijft ze bij haar ouders ingeschreven staan terwijl ze daar niet woont, dan pleegt ze fraude.
- Zoals anderen al aangaven vervalt haar zorgtoeslag niet als ze zich bij jou inschrijft, want daarmee worden jullie nog geen toeslagpartners.
- Het aantal personen dat op jouw adres staat ingeschreven heeft mogelijk wel invloed op de gemeentelijke belastingen die je moet betalen.
- De derde persoon enkelvoud van het werkwoord "willen" is "wil", niet "wilt". ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Zelf offtopic doorgaan maakt het niet beter: dien dan een TR in.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 03-04-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 20:24

Herman

FP ProMod
Compizfox schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:40:
[...]
(...)
- Zoals anderen al aangaven vervalt haar zorgtoeslag niet als ze zich bij jou inschrijft, want daarmee worden jullie nog geen fiscale partners.
(...)
Je benoemt fiscaal partnerschap maar je bedoelt waarschijnlijk toeslagpartner? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

[quote]Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:42:
[...]
Voor jou geldt hetzelfde, offtopic is offtopic, dien dan een Tr in.

Herman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:44:
[...]

Je benoemt fiscaal partnerschap maar je bedoelt waarschijnlijk toeslagpartner? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen ;)
Ah, inderdaad. Het lijkt erop dat de criteria (bijna?) hetzelfde zijn, maar dat maakt het inderdaad nog niet per se hetzelfde concept. Ik zal het aanpassen.

[ Voor 64% gewijzigd door Ardana op 03-04-2020 08:50 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Ook voor jou geldt hetzelfde: offtopic verdient een TR, geen reactie.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 03-04-2020 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:14
Nog een puntje van aandacht; laat je vriendin een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten als ze op je adres komt wonen! Een puntje waar niet altijd aan wordt gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Volslagen overbodig.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 03-04-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
@Agent47
Even afgezien van alle discussies rondom toeslagen en zo.

Je had het ook over "ze betaalt dan boodschappen + 100 euro".
Dit kan uiteraard prima als jullie het daar samen over eens zijn.
In mijn directe omgeving heb ik dat alleen wel vaker fout zien gaan; ruzie/discussie wanneer er wijzigingen zijn in de uitgaves of onverwacht grote uitgaven.

Mijn tip zou zijn: als je goede financiële afspraken wil maken, zorg dat alle lasten inzichtelijk hebt. Neem 1 bankrekening waarvan je die lasten betaalt. Mag een en/of-rekening zijn, maar dat hoeft niet natuurlijk.

Over het vullen van de bankrekening maak je een afspraak (naar rato van inkomen of iets anders). Liefst een maandelijkse automatische overboeking van allebei de eigen rekeningen naar deze rekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 15:51

FreakNL

Well do ya punk?

Fraude is wel een heel groot woord voor jezelf niet inschrijven bij je vriend...

Doe het lekker in stapjes, hebben wij hier ook gedaan (zo'n beetje dezelfde situatie behalve dat vriendin niet meer thuis woonde maar op zichzelf);

1) Eerste de weekenden (dit gebeurt misschien al?)
2) Daarna blijft je vriendin meer en meer slapen (dit gebeurt misschien al?)
3) Daarna komt ze definitief bij je inwonen en schrijft ze zichzelf in
4) Kijk het een jaar aan en ga dan nadenken over samenlevingscontract of trouwen...

Al die moraalridders die hier roepen over fraude moet je gewoon laten, er is geen hond dit dit controleert of handhaaft, zeker niet als het over een paar dagen gaat.. Je moet zo'n situatie natuurlijk niet tot in de eeuwigheid laten voortduren, maar dat is om hele andere redenen.. En als het wel al over een big-bang overgang gaat moet je het wel gaan regelen, maar als daar een paar dagen overheen gaan moet je daar ook niet te krampachtig over doen...

Mijn vriendin was ook meer-en-meer hier, soms wel 3 weken achter elkaar.. Maar pas toen ze hier werk had en haar oude plekje opgezegd had heeft ze zich definitief bij me ingeschreven.. Dus we hebben best even in grijs gebied gezeten.. Maar daar wordt echt niet moeilijk over gedaan...

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 02-04-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Compizfox schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:40:
[...]

- Je kunt haar niet inschrijven op jouw adres. Dat kan zij alleen zelf doen.
Zij initieert het. Maar hij moet met behulp van zijn DigID wél toestemming geven. Iemand kan zich niet zelfstandig bijschrijven op een adres als er al iemand ingeschreven staat.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:13
Je hebt de modbreak gezien, hou je er dan ook aan.

[ Voor 140% gewijzigd door Ardana op 03-04-2020 08:51 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Anatidae schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:39:
Ik wou dat ik een vrouw was door dit soort topics.
Lekker 3 dagen werken, keertje (stof)zuigen en je woont voor bijna niks.
Bizar voor een twintiger in 2020.
Wie weet studeert ze nog naast dr werk? :)
Of weet ik veel wat ...

Je hoeft niet te oordelen over TS met zijn vriendin!
Het is zijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn vriendin draagt ook niks bij aan de hypotheek of alle dingen die daaraan gerelateerd zijn. Wel aan alle overige lasten (50/50).

Ach, uiteindelijk is het maar net hoe je het verdeeld en waar je je als stel prettig bij voelt. Ander mensen gooien weer alles op een hoop. En bij weer anderen krijgt de minstverdiener dan “zakgeld” 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 12:47
Ja zo kan je het ook zien. Maar andere kant waardoor heb jij het nog niet voor elkaar dat je woont voor bijna niks? Wat houdt jou daarin tegen. Of dat je makkelijk geld verdient?

Als de TS zich happy voelt op die manier is dat toch prima. Zo kan je op heel veel maatschappelijke kwestie wel dezelfde redenering neerzetten. Waarom drinken vrouwen gratis tijdens het uitgaan. Om er maar 1 te noemen.

Voor de TS lijkt het mij sowieso handig om even een weekje/maandje proef te draaien. Zo weet je hoe het gaat, hoe het voelt. En wat het kost. Vooral dingen als gemeente belastingen enz zullen vaak omhoog gaan. En kan je ook zien wat een ander de hele dag eet,drinkt, doet.

En vooral genieten :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit is ook nog interessant voor jullie: https://www.belastingdien..._zijn_wij_toeslagpartners

Het kan dus zijn dat je met terugwerkende kracht toch nog toeslagpartners wordt ook al ben je dat op het moment van start samenwonen nog niet. Wel met maximaal één jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:35
DexterDee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:04:
[...]

Zij initieert het. Maar hij moet met behulp van zijn DigID wél toestemming geven. Iemand kan zich niet zelfstandig bijschrijven op een adres als er al iemand ingeschreven staat.
Heb je daar een bron van? Ik heb mezelf vorig jaar ingeschreven op het adres van mijn vriendin en ze heeft echt geen toestemming hoeven geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-06 15:37
Off topic is ook voor jou niet toegestaan.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 03-04-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ascension schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:30:

Heb je daar een bron van? Ik heb mezelf vorig jaar ingeschreven op het adres van mijn vriendin en ze heeft echt geen toestemming hoeven geven.
Mijn vriendin is per 23 maart bij mij ingetrokken en ik heb toch echt toestemming moeten geven. Ik heb overigens wel een koophuis, voor huurders is het mogelijk anders geregeld. En anders zou het per gemeente ook nog verschillend kunnen zijn, maar dat zou wel een beetje vreemd zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 13:20

Edit: dit was niet bedoeld als belediging oid. Ik verbaas me gewoon dat de traditionele rolverdeling zoveel financieel gewin voor de vrouw betekend en dat die in Nederland zo hardnekkig zijn. Dit soort topics komen steeds terug. Als beide partijen daar blij mee zijn is dat helemaal prima natuurlijk.
Ik moest hier ook meteen aan denken toen ik het topic las. 3 dagen werken, wat doet ze dan de rest van de tijd? Natuurlijk is dat hier offtopic, wellicht studeert ze nog of heeft ze een aandoening waardoor ze niet fulltime kan werken.

Maar ik zie het nog steeds om me heen, vrouwen die lekker 3 of zelfs 2 dagen gaan werken, gewoon omdat het kan. Zelfs als er geen kinderen zijn. Lekker afhankelijk zijn van manlief. En dat wordt dan opeens o zo vervelend als die scheiding zich aandient, na dus jarenlang financieel voor vrouwlief te hebben gezorgd mag manlief ook nog jarenlang alimentatie betalen. Dat is niet OK.

Ontopic, het is toch duidelijk als je de checklist van de belasting volgt? Zolang je geen contract, gedeeld pensioen, huwelijk of kind hebt en geen fiscaal partner bent is er niks aan de hand. Betalingen voor huur of boodschappen maken ook niks uit, ik kan best iemand in huis hebben die een kamer huurt, dat is dan nog niet mijn toeslagpartner. Het gekke is dat je wel toeslagpartner wordt als 1 van beide een kind onder de 18 heeft. Maar zolang dat niet het geval is is er niks aan de hand.

En voor de moraalridders, wanneer woon je zodanig samen dat je je zou moeten uitschrijven bij je ouders? Veel jonge stellen zulle toch ook nog regelmatig bij hun ouders slapen? Ik zou mijn adres niet meteen overschrijven als ik een keer 4 nachten in een week bij een vriendin heb gelogeerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
laten we het over de liefde hebben ben je gek op die meid en zij op jou wat maken dan die paar rot centen nou uit zo Bie100 gaat weer in quarantaine :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ook daar zijn weer hartstikke veel varianten in @PhilipsFan.

Mijn vriendin werkt in de (zware) zorg, dan is 24 uur genoeg.

Nu er een kleine is, is 24 uur helemaal genoeg. Hoeft kind tenminste niet 40 uur naar de opvang.

Er zijn zoveel situaties te bedenken dat 16 of 24 uur genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:35
@DexterDee kennelijk verschilt het beleid per gemeente, als ik google lees ik dat bijvoorbeeld in Deventer de hoofdbewoner moet goedkeuren. Hier hoeft dat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sorry, dit is NIET waar. Ja, ze moet zich binnen een redelijke termijn inschrijven, maar je wordt niet automatisch toeslagpartners als je gaat samenwonen, daarvoor is meer nodig. Ze houdt dus gewoon recht op haar zorgtoeslag.

De gemeentelijke heffingen gaan wel hoger worden, en zij mag gewoon bijdragen in de kosten. Van dat laatste ga je geen bevestiging krijgen, want alles wat is toegestaan, staat nergens in een wet vermeld: daarin (in principe) staat alleen wat niet is toegestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 03-04-2020 08:54 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Hopelijk snapt men waarom ik een topic heb geopend. Toch best veel variatie qua antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:00:
Hopelijk snapt men waarom ik een topic heb geopend. Toch best veel variatie qua antwoord.
Variatie zit enkel in hoe om te gaan met de verdeling van de vaste lasten en moraal. Niet in de gevolgen die het heeft.

De (wettelijke) gevolgen zijn duidelijk:
* ze wordt geen toeslagpartner, tenzij jullie in het betreffende jaar een notarieel samenlevingscontract afsluiten (wat niet noodzakelijk is, maar soms handig kan zijn), en/of jij haar aanmeldt als jouw partner bij je pensioenfonds, en/of zij mede-eigenaar wordt van jouw huis, en/of er een kind bij in trekt (ongeacht van wie dat kind is!). Zij houdt dus individueel recht op haar Zorgtoeslag, andere toeslagen zijn vooralsnog niet van toepassing.
* je gemeentelijke heffingen worden hoger.
* zij mag mee betalen aan jouw vaste lasten, zelfs aan de rente die jij betaalt. Als ze mee betaalt aan de aflossing, worden zaken lastiger. Jullie mogen zelf bedenken wie welk deel gaat betalen. Hier op Tweakers staat een goed topic over hoe die vaste lasten verdeeld kunnen worden.
* ze krijg geen woonrecht, tenzij jullie dat schriftelijk afspreken. Dat betekent dat jij haar op elk moment het huis uit kan zetten.
* zij moet zich binnen redelijke tijd inschrijven bij de gemeente als bewoner van jouw woning. Meestal is dat relatief snel (5 werkdagen), maar hier wordt soepel mee omgegaan.
* jij krijgt een zorgplicht naar haar. Dat wil zeggen dat als zij haar inkomen verliest (en dus ook geen recht op WW of een arbeidsongeschiktsheidsuitkering heeft), jij haar moet onderhouden. Of zij recht heeft op een bijstandsuitkering, is afhankelijk van hoeveel jij zelf verdient. Uiteraard kun je haar wel zeggen dat ze moet vertrekken als ze geen inkomen meer heeft, zie vorige punt.

Dit zijn op dit moment de dingen waar je rekening mee moet houden. En uiteraard hoe jullie dingen gaan verdelen als huishouden en kosten.

Ik zou zeggen: ga ervoor!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ardana schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:06:
[...]

Variatie zit enkel in hoe om te gaan met de verdeling van de vaste lasten en moraal. Niet in de gevolgen die het heeft.

De (wettelijke) gevolgen zijn duidelijk:
* ze wordt geen toeslagpartner, tenzij jullie in het betreffende jaar een notarieel samenlevingscontract afsluiten (wat niet noodzakelijk is, maar soms handig kan zijn), en/of jij haar aanmeldt als jouw partner bij je pensioenfonds, en/of zij mede-eigenaar wordt van jouw huis, en/of er een kind bij in trekt (ongeacht van wie dat kind is!). Zij houdt dus individueel recht op haar Zorgtoeslag, andere toeslagen zijn vooralsnog niet van toepassing.
* je gemeentelijke heffingen worden hoger.
* zij mag mee betalen aan jouw vaste lasten, zelfs aan de rente die jij betaalt. Als ze mee betaalt aan de aflossing, worden zaken lastiger. Jullie mogen zelf bedenken wie welk deel gaat betalen. Hier op Tweakers staat een goed topic over hoe die vaste lasten verdeeld kunnen worden.
* ze krijg geen woonrecht, tenzij jullie dat schriftelijk afspreken. Dat betekent dat jij haar op elk moment het huis uit kan zetten.
* zij moet zich binnen redelijke tijd inschrijven bij de gemeente als bewoner van jouw woning. Meestal is dat relatief snel (5 werkdagen), maar hier wordt soepel mee omgegaan.
* jij krijgt een zorgplicht naar haar. Dat wil zeggen dat als zij haar inkomen verliest (en dus ook geen recht op WW of een arbeidsongeschiktsheidsuitkering heeft), jij haar moet onderhouden. Of zij recht heeft op een bijstandsuitkering, is afhankelijk van hoeveel jij zelf verdient. Uiteraard kun je haar wel zeggen dat ze moet vertrekken als ze geen inkomen meer heeft, zie vorige punt.

Dit zijn op dit moment de dingen waar je rekening mee moet houden. En uiteraard hoe jullie dingen gaan verdelen als huishouden en kosten.

Ik zou zeggen: ga ervoor!
Wij hebben gisteren besproken dat ze NIKS gaat meebetalen aan hypotheek of rente.
Ze gaat alleen deels gas/water/licht/ boodschappen betalen. Een bedrag tussen de €200-€300.
Eventuele aankopen zoals meubels betaal ik ook zelf. Mocht het uitgaan dan kan ze niet zeggen: "Dat heb ik betaald etc." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:15:
[...]

Wij hebben gisteren besproken dat ze NIKS gaat meebetalen aan hypotheek of rente.
Ze gaat alleen deels gas/water/licht/ boodschappen betalen. Een bedrag tussen de €200-€300.
Eventuele aankopen zoals meubels betaal ik ook zelf. Mocht het uitgaan dan kan ze niet zeggen: "Dat heb ik betaald etc." ;)
Dat is gul van je :) . Gratis onderdak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:18:
[...]

Ook beetje gekeken naar het inkomen hoor:) Daarentegen het bespaard wel iets op m'n vaste kosten.
Kan wel 50/50 gaan doen maar dan houdt ze niks over. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 10:40

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:19:
[...]

Ook beetje gekeken naar het inkomen hoor:) Daarentegen het bespaard wel iets op m'n vaste kosten.
Kan wel 50/50 gaan doen maar dan houdt ze niks over. :9
Dan doe je toch naar rato? In ieder geval voor de vaste lasten is dat wel een fijne gedachte lijkt me.

jouw inkomen + haar inkomen = gezamenlijk inkomen

jouw inkomen / gezamenlijk inkomen = percentage dat jij betaalt, haar inkomen / gezamenlijk inkomen = percentage dat zij betaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 03-04-2020 11:05 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:18:
[...]

Dan sta je wel heel zakelijk in je relatie.

Met de huidige COVID-19 lockdown denk ik dat veel singles toch maar al te graag iemand "gratis" onderdak geven in ruil voor de gezelschap en andere voordelen van een relatie die je ervoor terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Z___Z schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:39:
[...]

Dan sta je wel heel zakelijk in je relatie.
Ik noem het liever geëmancipeerd.
Pagina: 1 2 Laatste