Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:43

Garyu

WW

Tjebakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:04:
[...]

Dan doe je toch naar rato? In ieder geval voor de vaste lasten is dat wel een fijne gedachte lijkt me.

jouw inkomen + haar inkomen = gezamenlijk inkomen

jouw inkomen / gezamenlijk inkomen = percentage dat jij betaalt, haar inkomen / gezamenlijk inkomen = percentage dat zij betaalt.
Dit lijkt me niet het goede topic om te discussieren over hoe je de lasten kunt verdelen.

Dit lijkt me wel het goede topic daarvoor: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?
Gezien het aantal posts, lijkt me het het beste om dat eerst maar eens door te nemen en dan daar verder te discussieren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-06 23:35
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:18:
[...]

Dat is gul van je :) . Gratis onderdak
Topicstarter woont ook al op zichzelf en betaalt nu alles zelf, dus er is een besparing voor hem qua wat zijn vriendin inbrengt. Daarnaast geeft hij zelfs aan dat hij de vaste woonlasten + meubilair (inboedel) ook zelf betaald, zo blijft het toch zijn huis en woont ze er feitelijk alleen bij in en betaald ze een soort van huur. Dat TS dit gebruikt voor de energierekening e.d. moet hij zelf weten, ik vind het (zeker in de beginfase) een slimme zet.

Ik ben gaan samenwonen waarbij we beiden uit het ouderlijk huis in een gezamenlijk gekocht (voor hypotheek) huis zijn gaan wonen, maar waarbij 1 van ons de lasten wel moet kunnen dragen. Er is in tussentijd veel veranderd (ondertussen 2 kinderen, mijn vrouw heeft ander werk en werkt minder) maar het principe van samenwonen als 1 van beiden een huis heeft is natuurlijk heel anders.
Ik snap TS wel en zou het ook zo doen, dat scheelt later een heleboel mocht de relatie stuk lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43

Agent47

I always close my contracts.

Topicstarter
jbdeiman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:54:
[...]

Topicstarter woont ook al op zichzelf en betaalt nu alles zelf, dus er is een besparing voor hem qua wat zijn vriendin inbrengt. Daarnaast geeft hij zelfs aan dat hij de vaste woonlasten + meubilair (inboedel) ook zelf betaald, zo blijft het toch zijn huis en woont ze er feitelijk alleen bij in en betaald ze een soort van huur. Dat TS dit gebruikt voor de energierekening e.d. moet hij zelf weten, ik vind het (zeker in de beginfase) een slimme zet.

Ik ben gaan samenwonen waarbij we beiden uit het ouderlijk huis in een gezamenlijk gekocht (voor hypotheek) huis zijn gaan wonen, maar waarbij 1 van ons de lasten wel moet kunnen dragen. Er is in tussentijd veel veranderd (ondertussen 2 kinderen, mijn vrouw heeft ander werk en werkt minder) maar het principe van samenwonen als 1 van beiden een huis heeft is natuurlijk heel anders.
Ik snap TS wel en zou het ook zo doen, dat scheelt later een heleboel mocht de relatie stuk lopen.
Ondanks vertrouwen in m'n relatie wil ik een stok achter de deur. Ik wil kunnen zeggen dat het van mij is en als er iets stuk gaat dat het ook van mij blijft. Als ik over 5 jaar bewijs van spreken nog met haar ben dan kan je samen kopen of wat dan ook. Maar ik wil eerst settelen en wennen en genot van een huis hebben. Als ze dan er bij in wilt prima, maar ben geen hotel. Dan betaal je gewoon iets mee wat mij iets minder belast en samen kunnen genieten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 22:09

lasharor

7 december 2004

Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:56:
[...]

Ondanks vertrouwen in m'n relatie wil ik een stok achter de deur. Ik wil kunnen zeggen dat het van mij is en als er iets stuk gaat dat het ook van mij blijft. Als ik over 5 jaar bewijs van spreken nog met haar ben dan kan je samen kopen of wat dan ook. Maar ik wil eerst settelen en wennen en genot van een huis hebben. Als ze dan er bij in wilt prima, maar ben geen hotel. Dan betaal je gewoon iets mee wat mij iets minder belast en samen kunnen genieten.
Eerst:
Ik wil kunnen zeggen dat het van mij is en als er iets stuk gaat dat het ook van mij blijft.
Dan:
maar ben geen hotel
Ga je dan ook de lasten verdelen naar ratio? Waarom moet zij betalen voor al het water als ze maar x% gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
lasharor schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:04:
[...]

Eerst:

[...]

Dan:

[...]

Ga je dan ook de lasten verdelen naar ratio? Waarom moet zij betalen voor al het water als ze maar x% gebruikt?
Sorry hoor maar als ze echt bij mij in komt wonen , 7 dagen per week. Goedkoper dan maximaal 300,- kan je niet voor huren of kopen per maand. Daarentegen heeft ze dan alles. Ze hoeft geen internet, tv, gemeentelijke belastingen, hypotheek te betalen. Alleen gas,stroom, water en een beetje boodschappen. Volgens mij ben ik dan best schappelijk en gul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat een hoop (onderbouwde) meningen zeg...

Waar je volgens mij even rekening mee dient te houden:
  • Als je vriendin bij je intrekt (en ze schrijft zich bij jou in) gaan een deel van je gemeentelijke belastingen fors omhoog (van 1 v.e. naar 3 v.e.)
  • Hoe willen jullie in de toekomst omgaan met jouw huis?
    Blijft het altijd jouw huis (lees: jij bouwt straks een vermogen op door het huis af te lossen en je vriendin doet dit niet)
  • Wat als jij straks (onverwachts) komt te overlijden (bijv. door Corona of je wordt aangereden)? Dan gaat het huis naar jouw ouders en heeft je vriendin nergens recht op.
    Wat willen jouw ouders met het huis doen? In de verkoop of je vriendin er in laten wonen (maar wel eigenaar blijven)?
  • Is het de bedoeling dat je vriendin zich (op termijn) gaat "inkopen"?
  • [í]Wat als je vriendin straks wel 40 uur gaat werken en een normaal / goed salaris heeft? Blijft ze dan een bijdrage van 100 euro / maand doen? Of groeit dit mee met haar inkomen? Je wilt straks geen ruzie hebben (als ze al is ingetrokken) dat ze "maar" 100 euro betaald en wel een goed salaris heeft[/li]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
BastaRhymez schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:22:
Wat een hoop (onderbouwde) meningen zeg...

Waar je volgens mij even rekening mee dient te houden:
  • Als je vriendin bij je intrekt (en ze schrijft zich bij jou in) gaan een deel van je gemeentelijke belastingen fors omhoog (van 1 v.e. naar 3 v.e.)
  • Hoe willen jullie in de toekomst omgaan met jouw huis?
    Blijft het altijd jouw huis (lees: jij bouwt straks een vermogen op door het huis af te lossen en je vriendin doet dit niet)
  • Wat als jij straks (onverwachts) komt te overlijden (bijv. door Corona of je wordt aangereden)? Dan gaat het huis naar jouw ouders en heeft je vriendin nergens recht op.
    Wat willen jouw ouders met het huis doen? In de verkoop of je vriendin er in laten wonen (maar wel eigenaar blijven)?
  • Is het de bedoeling dat je vriendin zich (op termijn) gaat "inkopen"?
  • [í]Wat als je vriendin straks wel 40 uur gaat werken en een normaal / goed salaris heeft? Blijft ze dan een bijdrage van 100 euro / maand doen? Of groeit dit mee met haar inkomen? Je wilt straks geen ruzie hebben (als ze al is ingetrokken) dat ze "maar" 100 euro betaald en wel een goed salaris heeft[/li]
Het huis blijft van mij ja.
Bij overleden gaat het huis naar m'n broertje en ouders inderdaad.
Als ze meer verdient gaan we er opnieuw over praten.

Komt er op neer zo lang ik hier woon, is het van mij. Als ik of we een ander huis willen samen dan kunnen we dat volgende huis samen kopen. Ze kan nu wel sparen ook, wat mij nu wat minder goed lukt omdat ik aan die vaste kosten zit. Als ze bij me weggaat heeft ze spaargeld en een beetje geleerd hopelijk hoe het is om samen te wonen en inziet wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:25:
[...]

Het huis blijft van mij ja.
Bij overleden gaat het huis naar m'n broertje en ouders inderdaad.
Als ze meer verdient gaan we er opnieuw over praten.

Komt er op neer zo lang ik hier woon, is het van mij. Als ik of we een ander huis willen samen dan kunnen we dat volgende huis samen kopen. Ze kan nu wel sparen ook, wat mij nu wat minder goed lukt omdat ik aan die vaste kosten zit. Als ze bij me weggaat heeft ze spaargeld en een beetje geleerd hopelijk hoe het is om samen te wonen en inziet wat het kost.
Het is en blijft sowieso van jou, ook als je haar een extra bijdrage (zoals 'verblijfskosten') laat betalen of een deel van de hypotheekrente laat betalen. Dat doet niets af aan het eigendomsrecht. Jij hebt getekend en het staat op jouw naam. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39
Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:56:
[...]

Als ze dan er bij in wilt prima, maar ben geen hotel.
en
Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:06:
[...]
Alleen gas,stroom, water en een beetje boodschappen. Volgens mij ben ik dan best schappelijk en gul.
Dit soort uitspraken zou ik als partner echt als vervelend ervaren.
Natuurlijk is het goed om een bepaalde zakelijke blik te houden in dit soort dingen, maar het lijkt nu meer alsof je het 'dan maar oke vindt' dat ze bij je komt wonen. Is dit niet iets waar jullie samen naar uit kijken?

Ga je een tijdje met iemand samen wonen en 'we zien wel' of ga je samen met iemand een leven opbouwen?
Het lijkt voor mij nu als het 1e, als je vriendin er ook zo in zit dan prima. Mocht zij er meer in zitten met het idee om samen oud te worden (en meer van dat soort dingen) dan zou ik daar nog even een gesprek over voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Smobbo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:59:
[...]

en

[...]

Dit soort uitspraken zou ik als partner echt als vervelend ervaren.
Natuurlijk is het goed om een bepaalde zakelijke blik te houden in dit soort dingen, maar het lijkt nu meer alsof je het 'dan maar oke vindt' dat ze bij je komt wonen. Is dit niet iets waar jullie samen naar uit kijken?

Ga je een tijdje met iemand samen wonen en 'we zien wel' of ga je samen met iemand een leven opbouwen?
Het lijkt voor mij nu als het 1e, als je vriendin er ook zo in zit dan prima. Mocht zij er meer in zitten met het idee om samen oud te worden (en meer van dat soort dingen) dan zou ik daar nog even een gesprek over voeren...
We gaan net een paar maand. Ik heb het huis nu al bijna 1 jaar. Ik wil het eerst even rustig aankijken. Dus in het begin is het inderdaad " we zien wel" . Het is ook even kijken hoe het is met elkaar op de lip etc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 08:39
Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:06:
[...]

We gaan net een paar maand. Ik heb het huis nu al bijna 1 jaar. Ik wil het eerst even rustig aankijken. Dus in het begin is het inderdaad " we zien wel" . Het is ook even kijken hoe het is met elkaar op de lip etc. :P
Deze tijd is wel gelijk een mooie challenge :+ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

President schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:55:
Nog een puntje van aandacht; laat je vriendin een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten als ze op je adres komt wonen! Een puntje waar niet altijd aan wordt gedacht.
Ik zie deze net pas. Dit is lang niet altijd nodig, maar moet je nakijken in je polisvoorwaarden. Hetzelfde geldt voor een eventuele rechtsbijstandsverzekering, en in zeldzame gevallen voor de autoverzekering. Vaak is de partner waarmee je samenwoont (of incidentele andere bestuurder) automatisch mee verzekerd, maar even controleren is wel zo handig.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:31
Mijn vriendin heeft ook de eerste 4 jaar in mijn huis gewoond. Zij betaalde mij 300 euro, betaalde alles rondom het huis verder. Boodschappen deelden we naar rato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ardana schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:12:
[...]

Ik zie deze net pas. Dit is lang niet altijd nodig, maar moet je nakijken in je polisvoorwaarden. Hetzelfde geldt voor een eventuele rechtsbijstandsverzekering, en in zeldzame gevallen voor de autoverzekering. Vaak is de partner waarmee je samenwoont (of incidentele andere bestuurder) automatisch mee verzekerd, maar even controleren is wel zo handig.
Als ik https://www.google.com/ur...pcf=1&cshid=1585912524601 lees is er in 2018 iets veranderd, maar weer niet hoe dit precies werkt. Gaat natuurlijk niet om de schade in huis alleen, maar ook als je buiten bij wijze van net tegen een steen schopt die opspringt en een net passerende Ferrari raakt!

Hoe dan ook is dit iets wat TS inderdaad kan navragen bij de verzekeraar, mogelijk dat hij zijn verzekering moet aanpassen naar een 'meer persoon huishouden' of iets dergelijks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Smobbo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:09:
[...]

Deze tijd is wel gelijk een mooie challenge :+ !
Haha zie t al voor me: Ik vind t niks, ga maar ergens anders in quarantine :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:19:
[...]

Haha zie t al voor me: Ik vind t niks, ga maar ergens anders in quarantine :D
Ja dat is nu eenmaal een realistisch scenario. Je zal niet de eerste zijn waar binnen de eerste weken samen wonen duidelijk wordt dat dat toch niet zo goed gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Even update vanuit mijn kant :) :

Vriendin laat ik per 1-1-2021 inschrijven.
Ik betaal de volledige hypotheek.
We nemen waarschijnlijk een extra bankpas waar geld vanuit haar en mijn kant op gezet wordt voor boodschappen.
We houden beide onze eigen rekeningen voor onze eigen rekeningen ( zorg, mobiele telefoon)
Op de gezamenlijke pas zal ze 50% van de overige kosten overmaken --> TV, internet, helft van de gemeentelijke heffingen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zo deden/doen wij het ook hoor. Prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:07
Agent47 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:53:
Even update vanuit mijn kant :) :

We nemen waarschijnlijk een extra bankpas waar geld vanuit haar en mijn kant op gezet wordt voor boodschappen.
We houden beide onze eigen rekeningen voor onze eigen rekeningen ( zorg, mobiele telefoon)
Op de gezamenlijke pas zal ze 50% van de overige kosten overmaken --> TV, internet, helft van de gemeentelijke heffingen etc.
Klinkt als een prima en schappelijke oplossing. Je zou ook kunnen overwegen om ook de hypotheekrente (niet de aflossing, maar de rente) mee te rekenen en dan dat plus de vaste kosten naar rato van inkomsten te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 17:07
Omdat 1-1 vaak de peildatum is voor afvalstofheffing, rioolheffing en dat soort zaken is een weekje langer wachten met verhuizen gunstiger.
(ik heb ooit op 1-1 op 2 adressen ingeschreven gestaan en dat viel tegen. Per gemeente zijn de regels echter weer anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ken iemand die vriendin elke maand xxx,xx liet sparen. Dit was afgezet tegen de hypotheek die hij betaalde. Dan krijg je niet na 20 jaar huishouden dat het een gemeenschappelijk gebeuren is en zij ook recht heeft op een deel. Althans dat was zijn verhaal. Ik zou gewoon even bij een beroeps langsgaan als ik jou was.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

[...]

helft van de gemeentelijke heffingen etc.
Gemeentelijke heffingen bestaan uit gebruikslasten en eigenaarslasten. Als jullie overeenkomen dat jij verantwoordelijk bent voor de kosten van de woning (zoals de hypotheek) is het wellicht ook goed om bijvoorbeeld de OZB op je te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
MrMonkE schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:48:
Ken iemand die vriendin elke maand xxx,xx liet sparen. Dit was afgezet tegen de hypotheek die hij betaalde. Dan krijg je niet na 20 jaar huishouden dat het een gemeenschappelijk gebeuren is en zij ook recht heeft op een deel. Althans dat was zijn verhaal. Ik zou gewoon even bij een beroeps langsgaan als ik jou was.
Zou in het begin ook voor zoiets gaan idd. Alleen wat extra verbruikkosten laten betalen. Van de rest kan de partner dan gaan sparen en dit inleggen bij een volgende gezamelijke woning of als de relatie klapt kan ze het meenemen.

Als de relatie dan klapt heeft ze "gratis" gewoond kwa huur. Als dat de enige schade is valt het wel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door descon op 15-11-2020 23:04 ]

Pagina: 1 2 Laatste