Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 12:32
Hallo,

Ik ben eind september getrouwd. Mijn vrouw heeft 2 dagen voor het trouwen de zorgtoeslag stopgezet. Nu heeft ze een brief gekregen waarin staat dat ze rond de 800 euro aan zorgtoeslag moet terug betalen.
Hierop hebben wij de belastingdienst gebeld en deze heeft ons medegedeeld dat wij met terugwerkende kracht toeslagpartners zijn geworden (als huwelijks cadeautje |:( ). Omdat wij samen een te hoog inkomen hebben zou ze dus de toeslag moeten terugbetalen.

Wij vinden dit nogal krom omdat dit in de praktijk betekend dit dat je wordt ontmoedigd om laat in het jaar te gaan trouwen, aangezien je dan de toeslag terug moet betalen. Daarnaast waren onze financiën ook gescheiden, behalve wat gezamelijke kosten zoals huur en boodschappen.

Kunnen wij hier nog wat tegenin brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:46
Je bent volgens mij toeslagpartner voor een heel fiscaal jaar. Dus als je ergens in het jaar elkaars toeslagpartner wordt geldt dat ook voor de maanden daarvoor. Dus nee ik denk niet dat je er wat aan kan doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Heel simpel en kort. Nee! En zo staat het ook op de website van de belastingdienst.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Laatst online: 05-06 17:51
Wat @Nila en @Citroentjuh zeggen.

Je bent inderdaad voor een geheel jaar fiscaal partner, dus ook met terugwerkende kracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
KoningsGap schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:22:
Wat @Nila en @Citroentjuh zeggen.

Je bent inderdaad voor een geheel jaar fiscaal partner, dus ook met terugwerkende kracht.
Nou, niet helemaal. Maar als je al samenwoonde, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Laatst online: 05-06 17:51
Hielko schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:28:
[...]

Nou, niet helemaal. Maar als je al samenwoonde, dan wel.
Goede toevoeging. Die was mij onbekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

huppelepups schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:08:
Hallo,

Wij vinden dit nogal krom omdat dit in de praktijk betekend dit dat je wordt ontmoedigd om laat in het jaar te gaan trouwen, aangezien je dan de toeslag terug moet betalen.

Kunnen wij hier nog wat tegenin brengen?
Als dat de enige reden is om niet te gaan trouwen in een bepaalde tijd van het jaar word het hoog tijd om eens te kijken naar je prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-06 11:42

n2theb

Tweakers Abonnee

Als goed is moet je dit kunnen terug berekenen. Je vrouw heeft het stopgezet voor eind september. Jullie inkomen is sinds begin oktober dus gezamenlijk. Zat zij al bijna tegen de maximum aan van inkomen waardoor zij nog net zorgtoeslag zou krijgen of niet?

Als je jullie inkomens samen bij elkaar op tel van 3 maanden tel dat dan bij inkomen van je vrouw tm september op. En kijk dan of je over de grens zit of niet. Zo ja dan is het logisch dat de belastingdienst geld terug wilt zien, en anders zou je dus nog kunnen overwegen om er verder op in te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
Vroeger (héél vroeger) ging iedereen in december trouwen zodat ze dat jaar gezamenlijk aangifte konden doen (wat toen voordeliger was).

Nu heb je met toeslagen het omgekeerde effect en is januari soms je optimale maand om te trouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:15

FreakNL

Well do ya punk?

KoningsGap schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:30:
[...]

Goede toevoeging. Die was mij onbekend.
Niks goeie toevoeging, het slaat namelijk nergens op.. Het heeft niks met samenwonen te maken.

Via deze site kom je in een beslisboom die vrij duidelijk is:
https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

Vul dit in, de 1e vraag is; Ben je getrouwd of heb je een geregistreerd partnerschap? Als je daar ja op invult is het meteen klaar -> Toeslagpartner.. En dat is meteen voor een heel fiscaal jaar...

Je kan overigens prima samenwonen zonder elkaars toeslagpartner te zijn. Maar op het moment dat je trouwt (of geregistreerd partnerschap aangaat), er een kind komt of je een samenlevingscontract aangaat ben je meteen toeslagpartner..

Hier nog een mooi linkje.
https://www.belastingdien...dert-er-voor-mijn-toeslag

Huurtoeslag is een vreemde eend in de bijt, die kan zelfs bij samenwonen (waarbij je eigenlijk huisgenoot bent) al ingetrokken worden.. Op zich niet vreemd natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.. Maar het gaat hier over zorgtoeslag... :)

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 25-11-2020 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:35:
[...]

Als dat de enige reden is om niet te gaan trouwen in een bepaalde tijd van het jaar word het hoog tijd om eens te kijken naar je prioriteiten.
De voornaamste reden om te trouwen was voor ons de aankoop van een huis.
Dat doe je natuurlijk niet zonder liefde, maar er kunnen dus meerdere redenen zijn om niet te trouwen in een bepaalde tijd van het jaar met deze kromme regels.
FreakNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:39:
[...]

Niks goeie toevoeging, het slaat namelijk nergens op.. Het heeft niks met samenwonen te maken.

Vul dit in, de 1e vraag is; Ben je getrouwd of heb je een geregistreerd partnerschap? Als je daar ja op invult is het meteen klaar -> Toeslagpartner.. En dat is meteen voor een heel fiscaal jaar...

Je kan overigens prima samenwonen zonder elkaars toeslagpartner te zijn. Maar op het moment dat je trouwt (of geregistreerd partnerschap aangaat), er een kind komt of je een samenlevingscontract aangaat ben je meteen toeslagpartner..
De datum van het samenwonen heeft er wat mee te maken volgens de website van de belastingdienst;
"U wordt in zo’n geval niet vanaf de trouwdag toeslagpartners, maar met terugwerkende kracht tot de datum waarop u ging samenwonen. Dit gaat nooit verder terug dan 1 januari van het jaar waarin u trouwt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:15

FreakNL

Well do ya punk?

@huppelepups

Je hebt gelijk!

Die kende ik niet, mea culpa, ook aan @Hielko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:39:
[...]

Als je iemand verbetert, doet het dan wel goed. Art. 3 lid 1 AWIR:
Partner van de belanghebbende is degene die ingevolge artikel 5a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen als partner wordt aangemerkt. (..)
Art. 5a AWR:
1 Als partner wordt aangemerkt:
a. de echtgenoot;
b. (..)
2 Degene die ingevolge het eerste lid voor een deel van het kalenderjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het kalenderjaar, voor zover hij in die perioden op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisregistratie personen of een daarmee naar aard en strekking overeenkomende registratie buiten Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 10:31
n2theb schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:36:
Als goed is moet je dit kunnen terug berekenen. Je vrouw heeft het stopgezet voor eind september. Jullie inkomen is sinds begin oktober dus gezamenlijk. Zat zij al bijna tegen de maximum aan van inkomen waardoor zij nog net zorgtoeslag zou krijgen of niet?

Als je jullie inkomens samen bij elkaar op tel van 3 maanden tel dat dan bij inkomen van je vrouw tm september op. En kijk dan of je over de grens zit of niet. Zo ja dan is het logisch dat de belastingdienst geld terug wilt zien, en anders zou je dus nog kunnen overwegen om er verder op in te gaan..
Zoals hieronder al uitgelegd heeft het geen zin. Als deze twee mensen samenwoonden maar geen fiscaal partner waren (en dat is hier dus schijnbaar het geval) en ze gingen trouwen in 2020, dan zijn ze alsnog met terugwerkende kracht tot 1 januari van 2020 fiscaal partners geworden. Wat betekent dat voor heel 2020 zijn inkomen wordt meegeteld voor haar zorgtoeslag. Die is daardoor alsnog onterecht bevonden en moet dus in zijn geheel worden terug betaald.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18

Honesty

kattenneus!

Hebben jullie geen aftrekposten of andere voordelen van fiscale partners te zijn? Het toeslagen systeem is idd niet zo fijn(zien we nu al 2 weken op tv) maar door van het jaar uit te gaan sluiten ze seizoenswerkers uit. Anders vraagt iedere strandtenthouder in de winter ook toeslagen aan.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
offtopic:
Toeslagen is in vele opzichten een ramp. Je moet namelijk vooraf aanvragen terwijl vaak de omstandigheden pas achteraf bekend zijn.

Dat kan twee kanten op werken:
1. je moet terugbetelen —> zeker vervelend, maar per saldo betaal je niets wat je niet op je bankrekening hebt ontvangen. Je loopt dus niets mis
waar je recht op had.
2. je had achteraf bezien recht op een toeslag die je niet had aangevraagd omdat vooraf niet leek dat je er recht op zou hebben. -> voor de kinderopvangtoeslag: dit geld ben je kwijt want je kunt niet verder dan 3 maanden terug aanvragen. De andere toeslagen kun je aanvragen tot minimaal 3 maanden in het nieuwe jaar.

Voorbeeld van 2: meewerkvergoeding in onderneming partner. Tegen het einde van het jaar wordt het drukker en neem je meer werk op je schouders. Vergoeding overstijgt onverwacht de drempel waardoor je ineens een inkomen hebt en daarmee recht op kinderopvangtoeslag. Maar die krijg je slechts drie maanden terug en niet vanaf januari, al had je in retrospect wel
recht daarop.

Niet symmetrisch dus. Beter om
alle toeslagen af te schaffen en er heffingskortingen in de inkomstenbelasting van te maken. Die kun je netjes achteraf aangeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 25-11-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Honesty schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:55:
Hebben jullie geen aftrekposten of andere voordelen van fiscale partners te zijn? Het toeslagen systeem is idd niet zo fijn(zien we nu al 2 weken op tv) maar door van het jaar uit te gaan sluiten ze seizoenswerkers uit. Anders vraagt iedere strandtenthouder in de winter ook toeslagen aan.
Het zou best kunnen dat in Maart/April bij het invullen van de aangifte er weer een belastingvoordeel tevoorschijn komt idd.
Maar daar zul je mensen niet over horen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
De toeslag keer uit per maand, maar wordt getoetst op fiscaal jaar. En ongeacht de trouwdatum heb je aan het eind van het jaar heb je een inkomsten aangifte en op basis van die aangifte wordt bepaald of wel of geen recht had op de toeslag. En in jullie geval heb je op 1-1-2021 een fiscaal partner voor de aangifte van 2020.

feitelijk hadden jullie ook voor 't trouwen genoeg inkomen. Maar omdat dit zonder samenlevingscontract, inwonend kind of trouwen niet of nauwelijks te controleren is door de belastingdienst, heb je tot het jaar waarin je trouwt, voortplant of een samenlevingscontract etc. sluit het voordeel van de twijfel gehad.

Dat je daar nu over gaat piepen, dat vind ik dan weer krom. Toeslagen zijn bedoelt voor mensen die tekort komen. En soms profiteren anderen er aan mee die niet tot het beoogde doel van de regeling vallen.
Er zijn heel veel mensen die graag zouden willen dat ze zoveel inkomen hadden, dat ze geen toeslagen meer kregen. Maar die moeten 't met veel minder doen.

lang verhaal kort? Voor dit boekjaar ben je fiscaal partner en heeft je vriendin dus voor 2020 geen recht meer op zorgtoeslag. Het voorschot moet je terug betalen. Zo zijn de regels.

@t_captainik ken alleen kinderopvangtoeslag die maar beperkt met terugwerkende kracht aan te vragen is. Daar ben ik 't ook 100% met je eens.

• huppelepups
PROnline schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:05:
De toeslag keer uit per maand, maar wordt getoetst op fiscaal jaar. En ongeacht de trouwdatum heb je aan het eind van het jaar heb je een inkomsten aangifte en op basis van die aangifte wordt bepaald of wel of geen recht had op de toeslag. En in jullie geval heb je op 1-1-2021 een fiscaal partner voor de aangifte van 2020.

feitelijk hadden jullie ook voor 't trouwen genoeg inkomen. Maar omdat dit zonder samenlevingscontract, inwonend kind of trouwen niet of nauwelijks te controleren is door de belastingdienst, heb je tot het jaar waarin je trouwt, voortplant of een samenlevingscontract etc. sluit het voordeel van de twijfel gehad.

Dat je daar nu over gaat piepen, dat vind ik dan weer krom. Toeslagen zijn bedoelt voor mensen die tekort komen. En soms profiteren anderen er aan mee die niet tot het beoogde doel van de regeling vallen.
Er zijn heel veel mensen die graag zouden willen dat ze zoveel inkomen hadden, dat ze geen toeslagen meer kregen. Maar die moeten 't met veel minder doen.

lang verhaal kort? Voor dit boekjaar ben je fiscaal partner en heeft je vriendin dus voor 2020 geen recht meer op zorgtoeslag. Het voorschot moet je terug betalen. Zo zijn de regels.

@t_captainik ken alleen kinderopvangtoeslag die maar beperkt met terugwerkende kracht aan te vragen is. Daar ben ik 't ook 100% met je eens.
Nogmaals, onze financiën waren gescheiden.
Mijn vrouw verdiende heel het jaar te weinig en kreeg daardoor zorgtoeslag.
Nu gaan wij trouwen en dan verdient zij met terugwerkende kracht opeens teveel? Dat klopt toch niet?
Zoals ik al eerder zei; dit betekend praktisch gezien dat je wordt ontmoedigd om laat in het jaar te gaan trouwen. Dat is te krom voor woorden.

Anoniem: 472287

huppelepups schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:25:
[...]

Nu gaan wij trouwen en dan verdient zij met terugwerkende kracht opeens teveel? Dat klopt toch niet?
Zoals ik al eerder zei; dit betekend praktisch gezien dat je wordt ontmoedigd om laat in het jaar te gaan trouwen. Dat is te krom voor woorden.
Dat betekend het inderdaad en is heel erg duidelijk. Vroegah - toen mensen aan het eind v/h jaar trouwden om dus WEL fiscaal voordeel over het hele jaar te hebben, hoorde je niemand klagen dat het krom was.

Als je al samenwoonde, gescheiden financien of niet, dan wordt je toeslagpartner voor het hele jaar.

Wil je dat niet dan moet je in Januari trouwen. Lekker belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:09

de Peer

under peer review

huppelepups schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:25:
[...]

Ja en toch is het zo. Wordt nu eenmaal per jaar berekend. Dat kan zowel in je voordeel als in het nadeel uitpakken. Stel je verliest je baan in October en je had geen zorgtoeslag. Krijg je het door de val in inkomsten opeens wel.

Conclusie van het verhaal is denk ik dat je even had moeten uitzoeken wat de gevolgen van trouwen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 26-11-2020 09:33 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:17
Heerlijk dit. Zou toch mooi zijn dat er bij de regels die de overheid bedenkt elke keer bijstaat:

'maar kijk maar even wanneer je wilt dat dit voor jou gaat gelden, we horen het wel'

Er dient een aanbeveling naar de weddingplanner sector te gaan dat tax planning er ook bij hoort :-)

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
t_captain schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:37:
Vroeger (héél vroeger) ging iedereen in december trouwen zodat ze dat jaar gezamenlijk aangifte konden doen (wat toen voordeliger was).

Nu heb je met toeslagen het omgekeerde effect en is januari soms je optimale maand om te trouwen.
hah, dat hebben mijn ouders ook gedaan!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

"Helaas moeten wij jullie mededelen dat de bruiloft vanwege Corona en de Zorgtoeslag uitgesteld zal worden tot januari 2021"
kadotip: envelopje :+

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 26-11-2020 09:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• huppelepups
MrBlack schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:40:
Heerlijk dit. Zou toch mooi zijn dat er bij de regels die de overheid bedenkt elke keer bijstaat:

'maar kijk maar even wanneer je wilt dat dit voor jou gaat gelden, we horen het wel'

Er dient een aanbeveling naar de weddingplanner sector te gaan dat tax planning er ook bij hoort :-)
Ze weten precies de datum dat ik getrouwd ben.
Zo moeilijk kan het dus niet zijn om ons vanaf die dag als toeslagpartner te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door huppelepups op 26-11-2020 09:50 ]

• t_captain
Belastingen en toeslagen gaan niet per dag maar per jaar.

Alles wat je op hogere frequentie ontvangt of betaalt, is niet meer dan een voorschot op het jaarbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het heet ook niet voor niets een voorschot. Achteraf zijn pas alle gegevens bekend en kan de balans worden opgemaakt.
Het is ook niet zo, dat dit nergens terug te vinden is op de site van de toeslagen of belastingdienst. Dat je er niet naar hebt gekeken / over hebt nagedacht, kan ik mij enigszins wel voorstellen. Maar dat maakt het niet dat het daardoor niet van toepassing zou zijn.

@t_captain m.b.t. het voorschot op de kinderopvang, kan je ook gewoon een heel hoog inkomen doorgeven (waardoor je dus weinig terug krijgt. Na het vaststellen van de inkomstenbelasting, wordt er voor de toeslagen een (her)berekening gemaakt en wordt het teveel of te weinig betaalde verrekend. Hierdoor loop je dus niks mis waar je eventueel recht op zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

huppelepups schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:47:
[...]

Zo moeilijk kan het dus niet zijn om ons vanaf die dag als toeslagpartner te zien.
Hoho, verwacht je nu dat de Belastingdienst logische dingen doet? Niet zo gek denken. Ze kunnen ook prima zien dat je inkomen omhooggaat, en toch zijn ieder jaar weer mensen verrast dat ze toeslagen moeten terugbetalen omdat de Belastingdienst er pas na een jaar achterkomt dat je inkomen omhoog is gegaan.

Zo moeilijk kan het dus niet zijn -> niet leuker, wel bureaucratischer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
huppelepups schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:47:
[...]

nee da's inderdaad niet moeilijk, ze moeten alleen speciaal voor jou al hun fossiele systemen ombouwen om het per dag te kunnen gaan berekenen in plaats van per jaar. En dan moeten alle instanties die toeslagen geven dit ook gaan doen.

Doen ze even. Speciaal voor jou. :')

I have stability. The ability to stab.

• huppelepups
Natuurlijk realiseer ik mij dat het een voorschot is. Ik vind het gewoon zuur voor haar dat ze zorgtoeslag krijgt omdat ze te weinig verdient en het dan opeens moet terugbetalen als wij trouwen. Alsof ze met terugwerkende kracht meer is gaan verdienen in de tijd voor het trouwen.
Wij hebben er inderdaad niet naar gekeken en ook niet over nagedacht. Maar ik ga ook niet 9 maanden van te voren bedenken; hé ik ga over 9 maanden trouwen, laat ik eens mijn toeslag stopzetten.
SmurfLink schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:02:
[...]

nee da's inderdaad niet moeilijk, ze moeten alleen speciaal voor jou al hun fossiele systemen ombouwen om het per dag te kunnen gaan berekenen in plaats van per jaar. En dan moeten alle instanties die toeslagen geven dit ook gaan doen.

Doen ze even. Speciaal voor jou. :')
Ahaa daarom hebben ze ook een website waarin ze zeggen dat ze snappen dat ik dit niet verwacht :P .
Gezien de huidige staat van de belastingdienst zou dit niet eens een slecht idee zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
Zuur voor haar? Ik mag toch hopen dat jij dat betaalt...

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

huppelepups schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:06:
Natuurlijk realiseer ik mij dat het een voorschot is. Ik vind het gewoon zuur voor haar dat ze zorgtoeslag krijgt omdat ze te weinig verdient en het dan opeens moet terugbetalen als wij trouwen. Alsof ze met terugwerkende kracht meer is gaan verdienen in de tijd voor het trouwen.
Wij hebben er inderdaad niet naar gekeken en ook niet over nagedacht. Maar ik ga ook niet 9 maanden van te voren bedenken; hé ik ga over 9 maanden trouwen, laat ik eens mijn toeslag stopzetten.

[...]

Ahaa daarom hebben ze ook een website waarin ze zeggen dat ze snappen dat ik dit niet verwacht :P .
Gezien de huidige staat van de belastingdienst zou dit niet eens een slecht idee zijn.
Wellicht gaat de belastingdienst ervanuit dat jij als je gaat trouwen, elkaar het afgelopen jaar toch goed genoeg kende om eigenlijk al toeslagpartner te zijn?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ach, ik heb ook zoiets gehad bij mijn eerste kind.
Als je samenwoont en kinderen krijgt word je fiscaal partner van elkaar.
Met terugwerkende kracht voor het hele jaar.

Mijn eerste kind werd geboren op 28 december :X
Mijn vrouw beloofde dat ze zou proberen om het nog vier dagen uit te stellen, maar helaas werkt dat niet zo :+

Dus dat werd een heel jaar zorgtoeslag terugbetalen :')

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 26-11-2020 10:16 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hielko schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:12:
Dit inderdaad. Vanwege het inkomen van TS raakt zijn vrouw de toeslag kwijt. Met andere woorden: overheid vindt dat TS en parter als getrouwd stel zelf zorg moet dragen voor de zorgkosten.
Dat kun je vervolgens natuurlijk niet bij partner neer leggen. Ts heeft nu een soort 'zorgplicht'

• huppelepups
Hielko schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:12:
Ik heb het aangeboden maar dit wilde ze niet omdat zij de zorgtoeslag gekregen heeft.
Uiteindelijk maakt het ook niet meer veel uit wie het betaald, aangezien wij nu toeslagpartners zijn :+

Anoniem: 677216

Overigens ben je nu onterecht boos op de Belastingdienst. Dit is een uitvoerende partij die de wetgeving te volgen heeft. De wetgeving wordt vastgesteld in de Tweede Kamer.
Komend voorjaar dus stemmen op een partij die voor jouw belang opkomt i.p.v. boos zijn op wat ambtenaren die er toch niets aan kunnen veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Niet dat TS er nog wat aan heeft, maar geloof dat ondertussen de politiek ondertussen wel aardig doorheeft dat het toeslagensysteem toe is aan vervanging.

PS. En ook natuurlijk dan kans groot dat het effectief hetzelfde blijft. Want er zijn natuurlijk ook gewoon mensen die juist wel fiscaal partner willen worden voor het hele jaar. Het heeft niet alleen nadelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Hielko op 26-11-2020 10:35 ]

• anandus
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:19:
[...]

Dit inderdaad. Vanwege het inkomen van TS raakt zijn vrouw de toeslag kwijt. Met andere woorden: overheid vindt dat TS en parter als getrouwd stel zelf zorg moet dragen voor de zorgkosten.
Dat kun je vervolgens natuurlijk niet bij partner neer leggen. Ts heeft nu een soort 'zorgplicht'
Voor de toekomst, ja.

Maar de plicht van het terugbetalen van het voorschot ligt -wettelijk- bij de partner zelf, die schuld zit namelijk niet in de gemeenschap van goederen omdat die ontstaan is voor het aangaan van het huwelijk.

Edit:
Tenzij er expliciet bij het huwelijk een totale gemeenschap van goederen is aangegaan, uiteraard.
Hielko schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:31:
Niet dat TS er nog wat aan heeft, maar geloof dat ondertussen de politiek ondertussen wel aardig doorheeft dat het toeslagensysteem toe is aan vervanging.
Mjah, maar zolang de VVD de grootste partij is verwacht ik geen verandering.
Weet je nog toen ze de zorgtoeslag wilden afschaffen? VVD-stemmende Nederland ontplofte zowat :P

[ Voor 29% gewijzigd door anandus op 26-11-2020 10:37 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

anandus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:35:
[...]
Voor de toekomst, ja.

Maar de plicht van het terugbetalen van het voorschot ligt -wettelijk- bij de partner zelf, die schuld zit namelijk niet in de gemeenschap van goederen omdat die ontstaan is voor het aangaan van het huwelijk.
Klopt, maar erg netjes is het natuurlijk niet als je daadwerkelijk je partner er voor op laat draaien. Al geeft in dit geval de partner aan het zelf te willen betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 26-11-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:37:
[...]

Klopt, maar erg netjes is het natuurlijk niet als je daadwerkelijk je partner er voor op laat draaien.
Is zo. Maar het zijn ook de jaren 50 niet meer.

Tegenwoordig zijn meestal beide partners financieel autonoom en dragen (het gevoel van) een bepaalde financiële verantwoordelijkheid.

Toen ik mijn zorgtoeslag terug moest betalen ben ik ook niet om geld gaan bedelen bij mijn partner en ik denk dat weinig mensen dat zullen doen en de meesten het gewoon zelf terug zullen betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anandus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:40:
[...]

Is zo. Maar het zijn ook de jaren 50 niet meer.

Tegenwoordig zijn meestal beide partners financieel autonoom en dragen (het gevoel van) een bepaalde financiële verantwoordelijkheid.

Toen ik mijn zorgtoeslag terug moest betalen ben ik ook niet om geld gaan bedelen bij mijn partner en ik denk dat weinig mensen dat zullen doen en de meesten het gewoon zelf terug zullen betalen.
hmm ok dan sta ik daar misschien wat anders in. Ik heb altijd tegen mijn vriendin gezegd: alles wat jij financieel kwijt raakt doordat je met mij samen bent, zal ik vergoeden of eventueel samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 15:16
Dit wordt overigens volgens jaar veranderd. Ook al woonde je samen voor het trouwen / huis kopen / kinderen krijgen, dan wordt je pas toeslagpartner van elkaar vanaf de maand erna.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Aftansert schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:37:
Dit wordt overigens volgens jaar veranderd. Ook al woonde je samen voor het trouwen / huis kopen / kinderen krijgen, dan wordt je pas toeslagpartner van elkaar vanaf de maand erna.
Mijn vriendin en ik zijn in augustus samen gaan wonen, maar hebben nog geen samenlevingscontract. Zou het dan voor ons beter zijn om pas na 1 januari 2021 een samenlevingscontract te tekenen zodat zij geen zorgtoeslag over dit jaar terug hoeft te betalen?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

Ardana

Moderator General Chat

Mens

LAD93 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:44:
[...]
Mijn vriendin en ik zijn in augustus samen gaan wonen, maar hebben nog geen samenlevingscontract. Zou het dan voor ons beter zijn om pas na 1 januari 2021 een samenlevingscontract te tekenen zodat zij geen zorgtoeslag over dit jaar terug hoeft te betalen?
Dat kun je heel simpel zelf nakijken op https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen.

Als je al samenwoont, en je tekent een samenlevingscontract (bij de notaris) dan ben je met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar toeslagpartners.

Als jij een hoog inkomen hebt, kan het inderdaad zo zijn dat zij haar tot dan ontvangen zorgtoeslag moet gaan terug betalen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• LAD93
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:48:
[...]

Dat kun je heel simpel zelf nakijken op https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen.

Als je al samenwoont, en je tekent een samenlevingscontract (bij de notaris) dan ben je met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar toeslagpartners.

Als jij een hoog inkomen hebt, kan het inderdaad zo zijn dat zij haar tot dan ontvangen zorgtoeslag moet gaan terug betalen.
Ik doelde op de link in @Aftansert zijn post. Daarin staat dat de berekening in 2021 gaat veranderen. Ik kende de huidige regelgeving inderdaad al, maar was benieuwd of er dan voor mij iets anders is als ik het in 2021 zou regelen.

per aspera ad astra

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

huppelepups schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:45:
[...]

De voornaamste reden om te trouwen was voor ons de aankoop van een huis.
Dat doe je natuurlijk niet zonder liefde, maar er kunnen dus meerdere redenen zijn om niet te trouwen in een bepaalde tijd van het jaar met deze kromme regels.
Ook het samen kopen van een woning is een reden waardoor je toeslagpartner wordt, dus als je dat dit jaar doet of gaat doen zou dat alsnog van toepassing zijn.

Maar het goede nieuws is dat dit volgend jaar gaat veranderen: https://www.belastingdien..._zijn_wij_toeslagpartners
LAD93 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:44:
[...]

Koopwoning? Dan ben je al toeslagpartner. Huurwoning? Dan zou ik niet eens een samenlevingscontract gaan tekenen als je daarmee flink wat geld aan zorgtoeslag verliest.

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 26-11-2020 23:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:50:
[...]

Koopwoning? Dan ben je al toeslagpartner. Huurwoning? Dan zou ik niet eens een samenlevingscontract gaan tekenen als je daarmee flink wat geld aan zorgtoeslag verliest.
Daarin doe je denk ik de aanname dat we het samen gekocht hebben? Het huis is namelijk van mij en zij ‘woont bij mij in’, om het maar even zo te zeggen. Toch wil ik een samenlevingscontract om het 1 en ander vast te leggen.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 15:16
LAD93 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:50:
[...]
Ik doelde op de link in @Aftansert zijn post. Daarin staat dat de berekening in 2021 gaat veranderen. Ik kende de huidige regelgeving inderdaad al, maar was benieuwd of er dan voor mij iets anders is als ik het in 2021 zou regelen.
Het is inderdaad bij een hoog inkomen verstandig om het in januari 2021 te doen. Maar dat heeft in jouw geval niet zoveel met nieuwe regels van doen. Ook als de oude regels nog golden dan was het mogelijk en verstandig om dat te doen.

Het enige verschil is dat als je later dan januari 2021 een samenlevingscontract af wil sluiten, je niet het hele jaar hoeft terug te betalen. Oh, en je krijgt nog zorgtoeslag in de maand waarin je het contract tekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LAD93 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:53:
[...]

Daarin doe je denk ik de aanname dat we het samen gekocht hebben? Het huis is namelijk van mij en zij ‘woont bij mij in’, om het maar even zo te zeggen. Toch wil ik een samenlevingscontract om het 1 en ander vast te leggen.
Dat kan ook, maar ook dan zie ik weinig voordelen bij een samenlevingscontract eigenlijk. Althans geen voordelen die opwegen tegen het wegvallen van enige vorm van toeslagen. Tenzij je op die manier handiger de aftrekposten heen en weer kan schuiven, maar dat is doorgaans ook het voordeligst bij de persoon die het hoogste salaris heeft tenzij er veel vermogen in het spel is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 26-11-2020 23:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:56:
[...]

Dat kan ook, maar ook dan zie ik weinig voordelen bij een samenlevingscontract eigenlijk. Althans geen voordelen die opwegen tegen het wegvallen van enige vorm van toeslagen. Tenzij je op die manier handiger de aftrekposten heen en weer kan schuiven, maar dat is doorgaans ook het voordeligst bij de persoon die het hoogste salaris heeft tenzij er veel vermogen in het spel is.
Bij mij is het meer de morele kwestie van mijn vriendin mee laten profiteren van het vermogen dat ik ook opbouw. Toch bedankt voor je input!

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LAD93 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:04:
[...]

Bij mij is het meer de morele kwestie van mijn vriendin mee laten profiteren van het vermogen dat ik ook opbouw. Toch bedankt voor je input!
En dan ook het verlies als de markt 20% zakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:30:
[...]

En dan ook het verlies als de markt 20% zakt?
Een relatie is geven en nemen he... :)

per aspera ad astra

Pagina: 1