liberque schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:54:
[...]
Om je even uit de droom te helpen: webshop krijgt pakje retour. Een werknemer [..] moet daarom het productieproces verlaten [..]. Dit personeelslid kost natuurlijk xx euro per uur en de webshop heeft al die tijd een ander nodig om de productie op gang te houden. Die 70% die jij wel zou accepteren als terugbetaling zal (afhankelijk van de prijs) eerder naar 30% gaan.
Daarna wordt het apparaat weer verkocht en krijgt de winkel het retour omdat het niet fabrieksaf verzegeld is. Het is daarom logisch dat ze een webshop dat niet doet en dan vergeet ik voor het gemak corona ook nog eens een keer. Vandaar ook die uitzonderirng

Dat iets voor de winkelier "onhandig" is betekent niet dat het dan logisch is dat dat het probleem van de klant wordt. Retourzendingen zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen zijn namelijk ook "onhandig" voor de winkelier, maar toch verplicht de wet dit. Dit gebeurt volkomen "kostenloos" voor de consument met uitzondering van directe schade die door die consument veroorzaakt is, welke redelijkerwijs vermijdbaar was bij het beoordelen van het product.
Net als bijv. laptops en telefoons terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen hoort daar ook het inspecteren en herstellen van andere retourzendingen in hun originele staat bij. Daar moet je als bedrijf je processen gewoon op inrichten, anders moet je die producten niet verkopen als je daar geen zin in hebt. Als je vindt dat dat te duur is, moet je verkoopprijs gewoon omhoog om die kosten te dekken. Je kan niet lekker lage prijzen adverteren en daarmee klanten van andere bedrijven afpikken omdat je weigert te betalen voor de processen die je wettelijk ingericht moet hebben, die je concurrenten wel hebben. Deze kosten horen dus net als alle andere bedrijfskosten verwerkt te zijn in de verkoopprijs van het product, omdat deze niet los gerekend mogen worden specifiek bij een retourzending. De enige kosten die gerekend of ingehouden mogen worden zijn directe schade aan het product of onnodige schade aan de verpakking, waar bijvoorbeeld een ontbrekend/gebruikt opzetborsteltje onder kan vallen. De wet heeft daarin extra bescherming aan de consument toegewezen door deze toe te staan alles wat redelijkerwijs nodig is te doen om het product te beoordelen. Denk bijvoorbeeld het kapotknippen van een blisterverpakking of andere vergelijkbare "verzegeling". Het is vervolgens het probleem van de winkel om dit weer te herstellen. Dat kunnen ze bij bijv. blisters niet, dus dat moet alsnog via de fabrikant.
Wat betreft de verzegeling of verpakking is het aan de winkel om daar met de fabrikant afspraken over te maken. De body is in principe geen hygiëne-product, het opzetborsteltje wel, dus als het opzetborsteltje los en verzegeld verpakt is kan er gewoon een nieuw opzetborsteltje bij de body geleverd worden en dan is er geen enkel probleem. Als de fabrikant dit proces moeilijk maakt door alleen het hele product te verzegelen en het onmogelijk te maken dat de winkelier dit kan herstellen, staat het de winkel helemaal vrij dat product niet in het assortiment op te nemen. De wet maakt namelijk de winkel en niet de fabrikant verantwoordelijk voor de afhandeling van retouren. Als de fabrikant ziet dat geen enkele winkel hun product wil verkopen wordt er gauw genoeg wat in de processen veranderd zodat winkels er wel aan willen. Dit kan je heel kort door de bocht vinden, maar ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren in de afgelopen jaren ooit een blisterverpakking van een webshop ontvangen te hebben, dus dit doen ze al bij producten waarvan het retourproces ze niet aanstaat.
Uiteindelijk ben je er als winkelier dus het meest bij gebaat als je kwalitatief goede producten met fatsoenlijk uitgedachte verpakkingen verkoopt zodat mensen die niet massaal weer terugsturen, en zodat de kosten bij retourzending zo laag mogelijk voor je zijn. De paar keren dat je toch kosten aan een retour hebt zijn die al gedekt door andere bestellingen die niet zijn teruggestuurd.
Dat een Duitse rechter ooit heeft besloten dat een wc bril geen hygiene product is omdat deze gereinigd kan worden is overigens te kort door de bocht. We kennen die zaak (althans ik) niet en als de koper toen heeft beweert dat de bril niet pastte bij het plaatsen en dat dit reden van retour was kan ik me ik me voorstellen dat de rechter daar nog wel in mee wil gaan. Ik vermoed dat een verklaring zoals: "als ik een half uur de donald duck zit te lezen terwijl ik me ontlast en ik sta daarna op dan plakt de bril aan mijn bips en daarom hoef ik hem niet meer" een heel ander resultaat had gegeven.
Tsja, ik hoop voor je dat je nooit naar een openbaar toilet hoeft, of op het werk of bij kennissen ofzo!