Vraag

• miesjaa
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 15:55
Momenteel heb ik in mijn huis twee Netgear R7000 routers draaien. Aangezien de stabliliteit hiervan de laatste tijd niet geweldig is, wil ik deze vervangen door wat nieuws. Ik zit hierbij met de uitdaging dat ik helaas niet overal netwerkkabels heb liggen.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken, maar loop constant weer tegen onduidelijkheden aan. Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen.

Huidige situatie
In de woonkamer komt mijn internet binnen (Ziggo). Deze staat in bridge modus. Aan dit modem heb ik mijn eerste R7000 hangen. Vanuit daar gaat een kabel naar de eerste verdieping waar ik mijn tweede R7000 heb hangen (als AP). Het bereik van de R7000's is best aardig, maar niet geweldig. Ook op zolder (2e verdieping heb ik nog redelijk bereik), maar merk regelmatig wat buffering op de Sonos of Chromecast die op die verdieping hangen.

Even kort over het aantal devices in huis.
- Twee smartphones
- Twee tablets
- Twee laptops
- Apple TV
- 2 spelcomputers
- 9 x SONOS
- Stuk 0f 20 Hue lampen
- Robot stofzuiger
- NAS
- Ring deurbel
- Plugwise Smart verbruiksmanager
En ik vergeet vast nog wel wat.

Welke opties overweeg ik?
1. De TP-Link Deco M9 Plus (3 units)
Met deze drie units zou ik het hele huis wel kunnen dekken verwacht ik. Belangrijkste is dat ik boven op de werkkamer een goede internetverbinding heb. Dat is de plek waar ik nu wel een kabel heb liggen. De rest van het huis hoop ik een goede Wifi te kunnen geven met de drie units van TP-Link

2. Ubiquiti Unifi
Ik zou mijn hele netwerk kunnen upgraden naar Ubiquiti. Wel wat duurder, maar dan heb ik wel een mooie basis liggen die ik flink zou kunnen uitbreiden. Ik denk dan aan een UDM beneden, vanuit waar de kabel naar mijn werkkamer gaat. Daar een switch om mijn PC en NAS aan te sluiten en een Unifi AP (Lite of Pro).

Ik weet alleen niet of dit voldoende zou zijn om ook op zolder goed bereik te krijgen. Ik verwacht van niet. Probleem is alleen dat ik geen netwerkkabel naar zolder heb liggen.

Alternatief voor de UDM zou ook een USG + AP + Switch kunnen zijn, maar dan kom ik al snel op een vergelijkbaar bedrag uit.

Vraagstelling
1. Als het de TP-Link zou worden denk ik twee unit bedraad aan te sluiten en eentje onbedraad. Zijn daar problemen mee te verwachten?
2. Kunnen de Ubiquiti AP's ook onbedraad gebruikt worden (dus zoals de mesh systemen) of zou ik bij deze oplossing toch echt een netwerkkabel naar de zolder moeten trekken (wat eigenlijk niet netjes mogelijk is, zou dan over de muur en door het plafond moeten gaan).
3. Zijn er voor- en nadelen waarom ik een van beide systemen sowieso zou kunnen wegstrepen?

Daarnaast sta ik natuurlijk open voor andere ideeën.

[Voor 3% gewijzigd door miesjaa op 21-12-2020 14:21. Reden: Alternatief voor UDM benoemd]

Beste antwoord (via rens-br op 31-05-2021 11:02)

• miesjaa
Ermo schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:49:
@miesjaa en hoe heb je het aangesloten en waar draait de beheer software op?
Volg het topic met interesse. Heb de Google WiFi op marktplaats gezet en ga jouw opzet volgen...
Ik heb het deze week allemaal aangesloten zoals ik eerder in dit topic heb uitgetekend. Heb dus ook een kabel naar zolder getrokken, zodat alle AP’s bedraad zijn aangesloten.

Heb de controller nu nog op mijn laptop draaien, maar heb een raspberry pi 4B in bestelling staan.

Mijn ervaringen tot nu toe:
  • Ideaal dat alle AP’s gevoed worden via PoE, zodat je niet beperkt wordt in de locatie waar je ze ophangt.
  • Bereik in het hele huis is nu top!
  • Controller software biedt veel mogelijkheden, maar moet mijn netwerkkennis nog wat uitbreiden om er alles uit te halen. Network topology map vind ik echt geweldig. Erg fijn om te zien welk device met welk AP verbonden is.
  • Mijn WiFi netwerk staat nu nog op auto optimized. Werkt nu al erg goed, maar er moet nog meer uit te halen zijn door te spelen met power en minimum RSSI.
Ik moet nog wel het een en ander uitzoeken. Zou graag nog een gastennetwerk maken die helemaal geïsoleerd is van de rest en enkel op internet kan. Dan moet ik met een vlan gaan werken, maar daar kom ik nog wat kennis te kort. Verder evt nog alle IoT devices in een apart vlan. Nog genoeg te spelen :)

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-10 16:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
miesjaa schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:07:
2. Kunnen de Ubiquiti AP's ook onbedraad gebruikt worden (dus zoals de mesh systemen)
Unifi AP's kunnen ook draadloos gekoppeld worden. Zelf overigens geen ervaring mee, maar in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 zullen vast ervaringen staan.
(wat eigenlijk niet netjes mogelijk is, zou dan over de muur en door het plafond moeten gaan).
Heb je ook geen verwarmingsbuizen lopen waarlangs je de kabel kan laten lopen? Of via plinten o.i.d. er is vaak meer mogelijk dan je denkt.
3. Zijn er voor- en nadelen waarom ik een van beide systemen sowieso zou kunnen wegstrepen?
Menig tweaker is grote fan van Ubiquiti, ik zelf heb mijn huis, die van mijn ouders en van de vereniging er ook mee volgehangen. Snel, stabiel en werkt perfect.

Over TP-link Mesh zijn de ervaringen wat verdeelder, zeker omdat het Mesh betreft. Daarnaast zijn ze gebruikersvriendelijker, maar daardoor zijn de instellingen een stuk beperkter. Grootste nadeel vind ik zelf dat de controller in de cloud draait, wanneer TP-link besluit daarmee te stoppen zit je daarmee dus te kijken.

Persoonlijk zou ik dus altijd voor Unifi gaan.

[Voor 4% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 14:22]

• miesjaa
rens-br schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:20:
Unifi AP's kunnen ook draadloos gekoppeld worden. Zelf overigens geen ervaring mee, maar in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 zullen vast ervaringen staan.
Top. Fijn om te weten. Ik kon daar niet zoveel info over vinden, omdat mensen vooral aangeven dat het gewoon het beste is om kabels te trekken.
Heb je ook geen verwarmingsbuizen lopen waarlangs je de kabel kan laten lopen? Of via plinten o.i.d. er is vaak meer mogelijk dan je denkt.
Helaas. Ben al een tijdje aan het denken hoe ik dit netjes zou kunnen doen. Er zitten wel verwarmingsbuizen, maar daar is echt geen ruimte naast. Daarnaast zou ik dan op zolder achter een afschotting uitkomen die ik niet kan openen zonder hem te slopen.
Menig tweaker is grote fan van Ubiquiti, ik zelf heb mijn huis, die van mijn ouders en van de vereniging er ook mee volgehangen. Snel, stabiel en werkt perfect.

Over TP-link Mesh zijn de ervaringen wat verdeelder, zeker omdat het Mesh betreft. Daarnaast zijn ze gebruikersvriendelijker, maar daardoor zijn de instellingen een stuk beperkter. Grootste nadeel vind ik zelf dat de controller in de cloud draait, wanneer TP-link besluit daarmee te stoppen zit je daarmee dus te kijken.
Persoonlijk zou ik dus altijd voor Unifi gaan.
Dat de controller voor de TP-Link in de cloud draait wist ik niet. Dat zou een nadeel kunnen zijn.

Bedankt voor je antwoorden!

[Voor 3% gewijzigd door miesjaa op 21-12-2020 15:03]

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:45
De Unifi met wireless uplink zou ik niet doen, unifi heeft geen dedicated backhaul dus dan gaat je wifi snelheid /2. Daarbij is het spul er ook niet voor gemaakt, ik zie het nauwelijks in de praktijk gebruikt worden. Als mensen wireless uplink doen met een unifi combineren ze dit meestal met bv losse airmax nanostation m5 oid.

Je moet je eerst afvragen of je ECHT geen kabel boven kunt krijgen. Als het antwoord daarop na 5x nog steeds nee is, lees dan verder :P

Heb je wel coax boven? MOCA is het beste alternatief om ethernet boven te krijgen.
Anders heb je dus een zogenaamde tri-band wifi set nodig. De tri band staat voor een dedicated backhaul.
De deco m9 plus is een set met dedicated backhaul maar ook de netgear orbi rbk53 en linksys Velop.

Ik heb een deco m4 bedraad in gebruik hier en dat werkt prima. Het is een single radio setup dus de snelheid gaat /2 (en latency *2) zodra ik hem draadloos koppel. Ik heb het eens geprobeerd en ik vond het wel werkbaar. Vergeet niet dat die nodes met gemak 400mbit doen dus /2 is nog steeds 200.

Afijn het beste (minst ergse) is een site met dedicated radio. Een deco m9plus werkt prima maar de set met de allerbeste reputatie op dit gebied is en blijft de netgear Orbi RBK53

Deze setjes hebben allemaal een triband/dedicated backhaul
https://www.coolblue.nl/e...den:simultaneous-tri-band

Voordeel van de netgear boven de tplink is dat die DFS kan. Daardoor heeft (de backhauk) meer kanalen tot zijn beschikking waardoor je minder kans op verstoring hebt

Andere accesspoints gaan je trouwens niet meer bereik geven.Meer accesspoints en goede locatie (niet meterkast(!)) wel.

[Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 21-12-2020 14:40]

CISSP! Drop your encryption keys!

• miesjaa
laurens0619 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:35:
De Unifi met wireless uplink zou ik niet doen, unifi heeft geen dedicated backhaul dus dan gaat je wifi snelheid /2. Daarbij is het spul er ook niet voor gemaakt, ik zie het nauwelijks in de praktijk gebruikt worden. Als mensen wireless uplink doen met een unifi combineren ze dit meestal met bv losse airmax nanostation m5 oid.
Snelheid /2 geldt dan toch alleen voor het draadloze AP? De bedrade AP heeft dan toch nog wel gewoon de maximale snelheid? Voor de zolder zou ik waarschijnlijk prima kunnen leven met een halvering.
Je moet je eerst afvragen of je ECHT geen kabel boven kunt krijgen. Als het antwoord daarop na 5x nog steeds nee is, lees dan verder :P
Alles kan natuurlijk, maar het oog wil ook wat. Moet ook nog rekening houden met de WAF natuurlijk.
Heb je wel coax boven? MOCA is het beste alternatief om ethernet boven te krijgen.
Helaas ook geen Coax op zolder. Vandaar o.a. ook de Chromecast op zolder (Ziggo GO app).
Voordeel van de netgear boven de tplink is dat die DFS kan. Daardoor heeft (de backhauk) meer kanalen tot zijn beschikking waardoor je minder kans op verstoring hebt
Ik ben een beetje huiverig geworden voor Netgear. De software voor de R7000 is zo instabiel.. Ik draai nu (net als vele anderen als ik online zoek) noodgedwongen een hele oude firmware op mijn R7000's, omdat de versies daarna heel veel stabiliteitsproblemen hebben. Moest soms meerdere keren per dag resetten. Wellicht heeft deze set daar geen problemen mee hoor. De reviews zijn voornamelijk positief.
Andere accesspoints gaan je trouwens niet meer bereik geven.Meer accesspoints en goede locatie (niet meterkast(!)) wel.
Daar ben ik me van bewust.

• laurens0619
Klopt, alleen het draadloze AP, bedraad blijft full speed

Ik heb even in het ubiquiti topic gekeken en daar zie ik meerdere mensen (tevreden?) met een wireless uplink setup. Zelf denk ik dat een mesh set het beter zou doen omdat het er echt voor gemaakt is.

Je zou een Deco m4 bij ziggo voor 100 euro kunnen kopen en de 3e node dan wireless op zolder zetten. Als die performance tegenvalt kun je hem altijd terugsturen en kijken wat een unifi ac lite setup doet. Aangezien er dezelfde hardware in zit verwacht ik vergelijkbare resultaten.

Als 2/3 nodes bedraad zijn en de laatste node niet cruciaal is qua snelheid zou ik het geld in je zak houden en het op een dual band setup houden (deco m4, m5, linksys velop dual, unifi ac lite)

Die cloud controller van de deco is wel een dingetje maar tegelijk kan unifi ook het product opeens EOL verklaren en moet je oudere controllers bewaren om ze aan te kunnen sturen. Beide niet ideaal

[Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 21-12-2020 15:25]

• Jurgen
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Ik heb een tijdje met 2 AP's een mesh gedraaid (het was maar voor 3 maanden, en een kabel was daarvoor te complex).

Het werkt, maar daar is alles mee gezegd. De snelheid die overbleef op het tweede AP was erg slecht. Ik zou dit dan ook zeker niet adviseren.

• miesjaa
Dank voor jullie reacties tot nu toe.

Ik neig naar de Unifi oplossing. Puur omdat ik het gevoel heb dat dit een toekomstbestendigere oplossing is. Daarnaast hoor ik veel mensen die enthousiast hierover zijn. Wel een stukje duurder, maar wel een goede investering denk ik.

Ik begin dan met een UDM voor in de woonkamer. Vanuit daar ga ik bedraad door naar de werkkamer op de 1e verdieping. Hier plaats ik een switch (waarschijnlijk gewoon de flex mini) waar ik mijn PC en NAS aansluit en een Unifi AP (Lite of Pro).

Ten slotte nog een AP voor de zolder. Ik denk dat het trappengat naar de zolder een mooie plek hiervoor is. Deze zal ik in eerste instantie wireless proberen. Mocht dat echt tegenvallen, moet ik toch maar een kabel naar boven zien te trekken. Ik heb misschien al een idee waarbij hij grotendeels achter een kast over de muur gaat. Niet ideaal, maar ik verwacht dat de kast daar voorlopig wel zal blijven staan.

Nu twijfel ik alleen nog een beetje over de AP Lite of de AP Pro. Ik had al eens gelezen dat de LR niet zoveel toegevoegde waarde heeft. Is het verschil in Lite en Pro groot? Is een Lite voldoende als je er een per verdieping hebt?

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 13:47
De Lite is prima, voor elke verdieping eentje in een beetje modern huis van beton. Of heb je regelmatig 200 man op bezoek?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• laurens0619
Een pro heeft het voordeel boven een lite dat hij theoretisch sneller kan (3x3 itt 2x2 uit mn hoofd).
Echter zijn er heel erg weinig clients die 3x3 kunnen, een paar ouder macbooks kunnen het maar het meeste is 2x2. Je gaat er dus weinig winst mee halen.

Met wireless uplink kan het misschien nog wel helpen, Als hij de 3x3 inzet, dan zal je met 2x een ac pro theoretisch een betere wireless uplink moeten hebben.

Waarom wil je een UDM? Het is een vrij buggy apparaat en het voegt weinig toe. Een controller heb je toch niet 24x7 nodig, kun je beter een normale lite/pro icm switch beneden zetten.

Om je keuze nog even lastiger te maken:
Unifi heeft net een wifi 6 lijn uitgebracht (ik zag ze in het ubiquiti topic binnendruppelen).
Nu ben ik geen fan van ubiquiti en 1e generatie producten maar het is natuurlijk wel toekomst bestendiger om het aan te schaffen. Ik laat het even aan de ubiquiti experts of het wifi 6 apparaat een stabiel beestje is of niet

• miesjaa
laurens0619 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:39:
Waarom wil je een UDM? Het is een vrij buggy apparaat en het voegt weinig toe. Een controller heb je toch niet 24x7 nodig, kun je beter een normale lite/pro icm switch beneden zetten.
De reden dat ik aan de UDM dacht was niet zozeer de controller. Mocht ik daar behoefte aan hebben, kan ik die ook wel op een rpi of mijn nas zetten. Ging me er meer om dat er behalve het ap en de switch ook een USG in zat. Zover ik heb begrepen is dat de router van het systeem toch?

Als ik beneden alleen een switch en een ap neerzet, dan moet ik mijn ziggo modem denk ik weer van bridge modus afhalen?

Dus ziggo modem —> switch —> ap?
Om je keuze nog even lastiger te maken:
Unifi heeft net een wifi 6 lijn uitgebracht (ik zag ze in het ubiquiti topic binnendruppelen).
Nu ben ik geen fan van ubiquiti en 1e generatie producten maar het is natuurlijk wel toekomst bestendiger om het aan te schaffen. Ik laat het even aan de ubiquiti experts of het wifi 6 apparaat een stabiel beestje is of niet
Die had ik ook al langs zien komen. Ook maar eens naar kijken.

• chemist13
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11:42
Die R7000 draaien prima op open wrt, stabiel en een goed bereik. Als je echt iets wil instellen kun je ook voor de edge router lite gaan( tweedehands voor ca 50 euro te vinden), die combineer je dan met Poe swiches(hoeven niet van Unity te zijn, ikzelf gebruik managed swiches van Netgear die zijn een stuk goedkoper).

Dit combineer je dan met ap van Unity, voor thuis is de lite prima en een stuk goedkoper dan de pro. Wel echt bedraad aansluiten!

• laurens0619
Tenzij je hele specifieke wensen hebt is het geen probleem om het ziggo modem in router modus te draaien.

Een losse edgerouter als de x of lite is ook een optie

Het leuke van de usg/udm is dat het prachtig integreert in het unifi controller geheel. Het nadeel is dat het buggy apparaten zijn

• rens-br

rens-br

miesjaa schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:38:
Zover ik heb begrepen is dat de router van het systeem toch?
Klopt. Maar doordat het een alles in één apparaat is, heb je ook beperkingen. AP's wil je bij voorkeur op een logische plek plaatsen, vaak hangen die dus in het zicht. Een volledge UDM in het zicht hangen is wellicht wat minder mooi.
Als ik beneden alleen een switch en een ap neerzet, dan moet ik mijn ziggo modem denk ik weer van bridge modus afhalen?

Dus ziggo modem —> switch —> ap?
Correct. Persoonlijk zou ik ook eerst voor drie AP's gaan, mocht dat goed bevallen kan je later nog altijd een USG kopen en je Ziggo modem weer in bridge zetten.

• miesjaa
rens-br schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:10:
[...]

Klopt. Maar doordat het een alles in één apparaat is, heb je ook beperkingen. AP's wil je bij voorkeur op een logische plek plaatsen, vaak hangen die dus in het zicht. Een volledge UDM in het zicht hangen is wellicht wat minder mooi.
Helemaal mee eens. Al zie ik het wat minder zitten om een AP vol in het zicht in bijvoorbeeld mijn woonkamer te hangen, maar de gang zou bijvoorbeeld wel een optie zijn. Daar kan ik evt wel komen via de kruipruimte.

Ik ben inmiddels ook wel afgestapt van het idee van de UDM. Dit n.a.v. jullie argumenten.

[...]
Correct. Persoonlijk zou ik ook eerst voor drie AP's gaan, mocht dat goed bevallen kan je later nog altijd een USG kopen en je Ziggo modem weer in bridge zetten.
Hier iet ik zelf nu ook aan te denken. Is een mooie eerste stap. Kan ik later evt. nog verder uitbreiden

Dan krijg je dus deze (sterk versimpelde) situatie. Ben er maar vanuit gegaan dat ik inderdaad een kabel naar zolder ga trekken.

Nu alleen nog bepalen wat de beste optie voor de switches is. Mooiste is natuurlijk unifi, omdat ik ze dan ook meteen in dezelfde controller kan beheren. Zijn wel wat duurder dan andere alternatieven, tenzij ik voor de flex mini ga. Die is niet zo duur, maar die heeft weer geen PoE en geen mogelijkheid om hem op de muur te hangen.

Zitten er nog andere nadelen aan de flex mini die ik over het hoofd zie? En hebben jullie nog tips voor alternatieven? Ik las net al iets over managed switches van Netgear.

Als ik switches van een ander merk er tussen hang, ben ik dan niet heel beperkt in de mogelijkheden die ik dan in de controller heb?

[Voor 4% gewijzigd door miesjaa op 22-12-2020 13:09]

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12:06

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

@miesjaa TP-Link TL-SG1005P is geschikt genoeg.

Ik zie dat je je post gewijzigd hebt. Ja, je bent dan beperkter in de mogelijkheden als je bovenstaande switch gebruikt. Gebruik je een managed swich van merk x dan maakt dat niet uit, L2 ondersteuning is merk onafhankelijk. De vraag is ga je dat gebruiken? Ga je verschillende vlans gebruiken?

[Voor 86% gewijzigd door JL-IP(!) op 22-12-2020 13:18]

Hikvision & Ajax installateur

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:40
Je kunt ook gewone AP's van tp-link nemen.
EAP225 (2x2) of de EAP245(3x3).

Overigens hoef je geen clients te hebben die 3x3 ondersteunen om voordeel van een 3x3 AP te hebben.
Doordat een 3x3 meer streams kan ondersteunen kan hij gelijktijdig meer clients bedienen ook al zijn die clients zelf maar 2x2.
De throughput naar een bepaalde client wordt er echter dan niet hoger van.
Kortom enkel zinvol bij meerder gelijktijdig werkende clients die veel bandbreedte nodig hebben.

Als kosten een factor zijn zou ik gewoon voor 100 euro (zoals @laurens0619 al zei) die set van Ziggo kopen, in AP mode zetten en bedraad aansluiten, die zal echt niet slechter werken dan die unifi spullen.

Tenslotte zitten in al die apparaten precies dezelfde atheros chipsets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• miesjaa
JL-IP(!) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:09:
@miesjaa TP-Link TL-SG1005P is geschikt genoeg.

Ik zie dat je je post gewijzigd hebt. Ja, je bent dan beperkter in de mogelijkheden als je bovenstaande switch gebruikt. Gebruik je een managed swich van merk x dan maakt dat niet uit, L2 ondersteuning is merk onafhankelijk. De vraag is ga je dat gebruiken? Ga je verschillende vlans gebruiken?
Mogelijk in de toekomst wel, bijvoorbeeld om de IoT devices apart te zetten van de rest van het netwerk.

• miesjaa
Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:19:
Je kunt ook gewone AP's van tp-link nemen.
EAP225 (2x2) of de EAP245(3x3).

Overigens hoef je geen clients te hebben die 3x3 ondersteunen om voordeel van een 3x3 AP te hebben.
Doordat een 3x3 meer streams kan ondersteunen kan hij gelijktijdig meer clients bedienen ook al zijn die clients zelf maar 2x2.
De throughput naar een bepaalde client wordt er echter dan niet hoger van.
Kortom enkel zinvol bij meerder gelijktijdig werkende clients die veel bandbreedte nodig hebben.

Als kosten een factor zijn zou ik gewoon voor 100 euro (zoals @laurens0619 al zei) die set van Ziggo kopen, in AP mode zetten en bedraad aansluiten, die zal echt niet slechter werken dan die unifi spullen.

Tenslotte zitten in al die apparaten precies dezelfde atheros chipsets.
Kosten zijn niet echt een factor. Wil een systeem waar ik niet teveel beperkt wordt in mijn mogelijkheden. Heb er een budget van ongeveer 500 euro voor over.

• Moosjes
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22-10 11:40
Ik heb een huis uit 1991. Betonnen verdiepingsvloeren (van die platen over de volle breedte). Ik heb momenteel 1 unifi AP pro op de eerste verdieping (werkkamer) en 1 in de garage (meteen naast woonkamer). Op zolder heb ik prima bereik daarmee.

Ohh, en de controller heb ik draaien op een synology nas. Werkt prima

[Voor 13% gewijzigd door Moosjes op 22-12-2020 13:46]

• miesjaa
Moosjes schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:45:
Ik heb een huis uit 1991. Betonnen verdiepingsvloeren (van die platen over de volle breedte). Ik heb momenteel 1 unifi AP pro op de eerste verdieping (werkkamer) en 1 in de garage (meteen naast woonkamer). Op zolder heb ik prima bereik daarmee.

Ohh, en de controller heb ik draaien op een synology nas. Werkt prima
Mijn garage zit ook naast de woonkamer. Best een idee om daar het AP op te hangen.

• laurens0619
@Ben(V) dat heb ik nooit helemaal begrepen hoe dat zit met 3x3 maar schijnbaar heeft het dus ook zin bij meerdere clients. thanks :)

De EAP225 vind ik mooi spul van tplink maar ik vind het wel bijzonder dat ze geen DFS kunnen, als je dus meerdere accesspoints hebt dan zitten ze op hetzelfde kanaal te babbelen (als je brede kanalen gebruikt).

• IndigoX
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
Ik heb lang over een vergelijkbaar probleem gedacht.
Uiteindelijk ben ik voor de simpelste setup gegaan.
TP Link Deco M5. 2 ervan bekabeld, en 1 ervan is draadloos. 1 op gelijkvloers (vrij centraal), en dan 1 op elk verdiep. Nergens zwakke ontvangst en overal waar telt snelheden > 80 Mbps

Het is hier vloeken in de kerk, maar het doet wat het moet doen, punt.

Ja, de instellingen zijn erg beperkt en wie graag ermee bezig is, loopt snel tegen de grenzen aan. Maar out of the box, met minimale effort, heb je iets stabiels
Ja, het is huis-tuin-en-keuken gereedschap en Ubiquiti is een pak professioneler. Maar nogmaals, het doet perfect wat het moet doen.

Vergelijk het met je dagelijks ritje naar de bakker. Dat kan met een Ferrari, maar ook met een Seat. Hier hetzelfde, alleen kan ik al ruime tijd op de M5 rekenen, dagelijks met meer dan 15 apparaten en kan ik op het gebied van snelheid als stabiliteit er niets op aanmerken.

1 nadeel: de 2.4 en 5Ghz band hebben vast dezelfde naam (tenzij je het standaard netwerk op 5 zet en je gastnetwerk anders noemt en die enkel op 2.4 Ghz zet). Dat gaf bij mij voor 1 device (oude iPad 2) een probleem, maar via bovengenoemde oplossing is dat ook in orde gekomen.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:40
laurens0619 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:16:
@Ben(V) dat heb ik nooit helemaal begrepen hoe dat zit met 3x3 maar schijnbaar heeft het dus ook zin bij meerdere clients. thanks :)

De EAP225 vind ik mooi spul van tplink maar ik vind het wel bijzonder dat ze geen DFS kunnen, als je dus meerdere accesspoints hebt dan zitten ze op hetzelfde kanaal te babbelen (als je brede kanalen gebruikt).
Die TP-link doen gewoon DFS hoor.
Alleen de Amerikaanse versie doet dat niet, daarom vind je vaak vermeldingen dat DFS niet werk.

En 80Mhz bandbreedte gebruiken is meestal niet slim, daar gaat de performance bijna altijd van achteruit in plaats van vooruit.
Het vermogen van een enkel kanaal is gemaximaliseerd op 200m mW, maar moet bij 80Mhz bandbreedte veel meer data verwerken.
Gevolg, minder bereik en meer last van storingen en de 5Ghz heeft toch al niet zoveel bereik.

Zie het als een tuinslang die je op de waterkraan aansluit, de druk (die 200mW) is constant en er komt een stroom water uit (80Mhz breed), knijp je de slang bij het uiteinde een beetje dicht (40Mhz) dan komt de waterstraal veel verder (meer bereik), nog meer knijpen (20Mhz) gaat hij nog verder.

[Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 22-12-2020 16:00]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• miesjaa
Even een korte update.

Ik heb zojuist 3 x de AP-AC Lite en 2 x de UniFi Switch 8-60W besteld.

In dit topic zijn ook andere en goedkopere oplossingen genoemd, maar ik heb er toch voor gekozen om voor Ubiquity Unifi te gaan. Ook de switches maar van hetzelfde merk, zodat ik alles in een omgeving kan beheren.

Hiermee hoop ik een mooie stabiele basis te hebben staan die ik, indien nodig, in de toekomst goed kan uitbreiden.

Bedankt voor het meedenken en jullie tips en inzichten. Heb er erg veel aan gehad!

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-10 10:56
laurens0619 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:16:
Als het goed is en wat deze TP-Link ook doet ondersteund hij MU-MIMO (Multi Users Multi in Multi out) en dan haal je de voordeel er uit met meerdere clients.
MIMO is het gedeelte met hoeveel je antennes je verbinden kan.
MU bepaald of de AP alle request tegelijke tijd kan afhandelen. (anders wachtrij)

• Ermo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 02-06 13:32

Ermo

the syntax is painful...

Volg het topic met interesse. Heb de Google WiFi op marktplaats gezet en ga jouw opzet volgen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• miesjaa
Ermo schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:49:
Ik heb het deze week allemaal aangesloten zoals ik eerder in dit topic heb uitgetekend. Heb dus ook een kabel naar zolder getrokken, zodat alle AP’s bedraad zijn aangesloten.

Heb de controller nu nog op mijn laptop draaien, maar heb een raspberry pi 4B in bestelling staan.

• Ideaal dat alle AP’s gevoed worden via PoE, zodat je niet beperkt wordt in de locatie waar je ze ophangt.
  • Controller software biedt veel mogelijkheden, maar moet mijn netwerkkennis nog wat uitbreiden om er alles uit te halen. Network topology map vind ik echt geweldig. Erg fijn om te zien welk device met welk AP verbonden is.
  • Mijn WiFi netwerk staat nu nog op auto optimized. Werkt nu al erg goed, maar er moet nog meer uit te halen zijn door te spelen met power en minimum RSSI.
Ik moet nog wel het een en ander uitzoeken. Zou graag nog een gastennetwerk maken die helemaal geïsoleerd is van de rest en enkel op internet kan. Dan moet ik met een vlan gaan werken, maar daar kom ik nog wat kennis te kort. Verder evt nog alle IoT devices in een apart vlan. Nog genoeg te spelen :)

• thekingis13
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 26-10 23:52
Ik kan je aanraden om naar Asus AiMesh te kijken! Geweldige oplossing die mij meerdere keren uit de brand geholpen heeft. Asus biedt een hoop type routers aan die je dus in een custom Mesh netwerk kan stoppen. Zo kun je heel precies op maat je netwerk uitbreiden met bijv. WiFi 6 waar nodig en een simpele router waar je enkel een Sonos hebt staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RubenMa_
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-09 19:03
@miesjaa,

Kun je mij uitleggen waarom je niet voor de UDM bent gegaan? Ik heb altijd gedacht dat je een UDM nodig had om de AP's namelijk in te stellen en te configureren?

Ik ga binnenkort namelijk verhuizen met Ziggo internet en wil over naar unifi producten en had eigenlijk hetzelfde idee als jij eerst:
1X UDM
2x AC WiFi 6 Lite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RubenMa_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:40:
Kun je mij uitleggen waarom je niet voor de UDM bent gegaan? Ik heb altijd gedacht dat je een UDM nodig had om de AP's namelijk in te stellen en te configureren?
Nee hoor, nergens voor nodig. Een UDM / USG heb je alleen nodig als je ook je provider router wilt vervangen. In veel gevallen wil je alleen de wifi verbeteren en is het plaatsen van losse AP's echter voldoende.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• miesjaa
RubenMa_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:40:
@miesjaa,

Ik ga binnenkort namelijk verhuizen met Ziggo internet en wil over naar unifi producten en had eigenlijk hetzelfde idee als jij eerst:
1X UDM
2x AC WiFi 6 Lite
Nee hoor, is niet nodig zoals rens-br ook al aangegeven heeft. Belangrijkste reden dat ik niet voor de UDM ben gegaan is dat deze nogal buggy lijkt te zijn.

Nadeel is wel dat ik nu niet alle features in de controller kan gebruiken. Misschien dat ik er daarom in de toekomst nog een keer een USG tussen hang. Maar voor nu draait het allemaal stabiel.

[Voor 19% gewijzigd door miesjaa op 31-05-2021 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RubenMa_
@miesjaa

Oke dat wist ik niet! Draai jij de controller op een PC of via de online UI?
Wat is het voordeel van een USG tegenover de UDM?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RubenMa_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:46:
@miesjaa

Er 'bestaat' geen Online UI. Je zal de controller dus altijd lokaal ergens moeten draaien. Ik heb hem zelf op mijn Raspberry Pi draaien. Maar gewoon via een PC kan ook prima.
Een USG is alleen een router. De UDM is een router + controller + AP in een.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:14
miesjaa schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:05:
[...]

Gastennetwerk is standaard geisoleerd van de rest. Je krijgt wel een IP in de range van de rest, maar kan alleen naar buiten. Geen VLAN's nodig. (Ik heb het zo draaien in ieder geval).
Controller kan je ook in docker draaien overigens. (heb ik op de NAS)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miesjaa
RubenMa_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:46:
@miesjaa

Ik heb de controller gewoon op een rpi draaien.
Meester_J schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Gastennetwerk is standaard geisoleerd van de rest. Je krijgt wel een IP in de range van de rest, maar kan alleen naar buiten. Geen VLAN's nodig. (Ik heb het zo draaien in ieder geval).
Controller kan je ook in docker draaien overigens. (heb ik op de NAS)
Ik heb even naar de opties voor gastennetwerk gekeken. Ik wil graag gewoon een simpel gastennetwerk met een password (dus geen portal o.i.d.). Als ik Authentication Type op password zet en een wachtwoord instel, kan ik gewoon connecten zonder een wachtwoord op te geven..Zie ik nou iets heel simpels over het hoofd...?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RubenMa_
@rens-br @miesjaa Hartelijk dank voor jullie info!
Als ik het dus goed heb kan ik een USG dus ook gebruiken voor alle functies ipv een UDM? Bespaard ook weer geld.

[Voor 51% gewijzigd door RubenMa_ op 01-06-2021 20:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miesjaa
RubenMa_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:43:
Als ik het dus goed heb kan ik een USG dus ook gebruiken voor alle functies ipv een UDM? Bespaard ook weer geld.
Dat klopt. Een UDM is een USG, switch, controller en AP in één. Als je de extra switch, controller en AP niet nodig hebt, is een USG zeker een optie.

Ik heb wel gehoord dat ook de USG een beetje buggy kan zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RubenMa_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:43:
Klopt. Maar waarom wil je graag een USG? Toegegeven het is super fancy om alles van één merk te hebben en in te stellen vanuit één controller. Maar voor de meeste mensen is een USG overkill en voldoet het provider modem / router ook gewoon prima.

• RubenMa_
@rens-br vanuit mijn gevoel mis ik functionaliteit als ik de UDM of USG niet heb. Ik zou het systeem wel namelijk volledig willen benutten. Als ik hier in fout zit hoor ik het uiteraard graag.

• rens-br

rens-br

RubenMa_ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:58:
@rens-br vanuit mijn gevoel mis ik functionaliteit als ik de UDM of USG niet heb. Ik zou het systeem wel namelijk volledig willen benutten. Als ik hier in fout zit hoor ik het uiteraard graag.
Wat voor functionaliteit verwacht je te missen / te hebben met een USG?

• RubenMa_
@rens-br Ik heb mij er wat verder in verdiept en zo te zien mis ik dan niks.
Waar ik wel ben achter gekomen bij de USG is dat als je een 2e LAN port configureert dat deze niet hetzelfde subnet kan hebben. Ik wilde eigenlijk een LAN gebruiken voor de woonkamer en een LAN voor de boven verdieping, maar dit schijnt dus niet echt een ideale situatie te zijn ivm 2 verschillende LANs.

• rens-br

rens-br

RubenMa_ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:14:
@rens-br Ik heb mij er wat verder in verdiept en zo te zien mis ik dan niks.
Waar ik wel ben achter gekomen bij de USG is dat als je een 2e LAN port configureert dat deze niet hetzelfde subnet kan hebben. Ik wilde eigenlijk een LAN gebruiken voor de woonkamer en een LAN voor de boven verdieping, maar dit schijnt dus niet echt een ideale situatie te zijn ivm 2 verschillende LANs.
Nee klopt. Je zal met de USG ook nog een switch nodig hebben.

• RubenMa_
rens-br schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Nee klopt. Je zal met de USG ook nog een switch nodig hebben.
Dan heeft de USG eigenlijk geen zin voor mij, want dan heb ik wel heel veel apparaten beneden staan.
Ik verwacht dan net zoals @miesjaa te beginnen met alleen de switches en AP's en dan zien we daarna wel verder.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee