Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar software waar
ik mijn foto's goed mee kan organiseren.

Heb namelijk even gekeken naar software,
en kan dus door de bomen het bos niet meer zien.
De onderstaande software heb ik gevonden.
Maar echt geen idee met welke prettig is te werken.

Picajet free edition
Zoner Photo Studio X
Canto
DigiKam
Magix Photo Manager
FastStone Image Viewer
SmugMug
Aperture
ACDSee
Photo Mechanic

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat zoek je dan precies? Hoeveel foto's? Mag het geld kosten? Alleen offline of ook online? Wil je ook bewerken?
Een hoop vragen voordat we echt gericht kunnen adviseren. :)

Heb je onderstaande topics al door genomen? Staat heel veel informatie in.

Het grote Adobe Lightroom topic
Het grote CaptureOne topic
Het grote alternatieve raw-converters topic
Foto beheer software
Hoe organiseer jij je foto's?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Gonadan schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:33:
Wat zoek je dan precies? Hoeveel foto's? Mag het geld kosten? Alleen offline of ook online? Wil je ook bewerken?
Een hoop vragen voordat we echt gericht kunnen adviseren. :)

Heb je onderstaande topics al door genomen? Staat heel veel informatie in.

Het grote Adobe Lightroom topic
Het grote CaptureOne topic
Het grote alternatieve raw-converters topic
Foto beheer software
Hoe organiseer jij je foto's?
Het gaat nu om zijn 2500 foto's, ben namelijk pas begonnen met fotograferen.
Het liefst gratis, offline is voldoende, bewerken hoeft niet, daar heb ik al Photoshop voor.
Ik organiseer mijn foto's in mappen op mijn I-Mac.
Heb inderdaad de topics die je benoemd ook doorgelezen,
maar ondanks dat twijfel ik enorm en weet ik gewoon niet wat de juiste software voor mij zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gadgetjunk schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:26:
[...]

maar ondanks dat twijfel ik enorm en weet ik gewoon niet wat de juiste software voor mij zou zijn.
Tja... dat weet je dus pas als je het probeert... ;)

Waarom begin je niet eerst met Adobe Bridge? Is gratis en in eerste instantie helemaal niet zo slecht.
Of je doet eerst een poging met digiKam bijvoorbeeld.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
ehtweak schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:29:
[...]

Tja... dat weet je dus pas als je het probeert... ;)

Waarom begin je niet eerst met Adobe Bridge? Is gratis en in eerste instantie helemaal niet zo slecht.
Of je doet eerst een poging met digiKam bijvoorbeeld.
Thanks voor je advies, ja zal met Adobe Bridge is gaan kijken wat ik er van vind. En inderdaad zoals je zegt de rest ook is proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn advies gratis zorg vooral voor een simpele maar duidelijke mappen structuur waarin je ze bewaard. Hiermee ben je altijd onafhankelijk van software. Daarnaast kan je natuurlijk exif of iptc info toevoegen.
Verder wil je eigenlijk vooral een lekker snelle viewer om foto's te bekijken dat is verder ook persoonlijk vanuit het verleden heb ik ACDsee die is lekker vlot maar er zijn er ongetwijfeld meer, gebruik het alleen om de inhoud van de mappen te bekijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Frogmen schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:23:
Mijn advies gratis zorg vooral voor een simpele maar duidelijke mappen structuur waarin je ze bewaard. Hiermee ben je altijd onafhankelijk van software. Daarnaast kan je natuurlijk exif of iptc info toevoegen.
Verder wil je eigenlijk vooral een lekker snelle viewer om foto's te bekijken dat is verder ook persoonlijk vanuit het verleden heb ik ACDsee die is lekker vlot maar er zijn er ongetwijfeld meer, gebruik het alleen om de inhoud van de mappen te bekijken.
Thanks voor je tips, ik heb geprobeerd ACDSee te downloaden. Dat is me gelukt alleen vragen ze na het installeren om een license key, maar daar loop ik vast. Want kan maar geen geldige license key krijgen. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
License key moet je kopen maar volgens mij heb je ook eerst een trial key
https://www.acdsee.com/en/free-trials/

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Gadgetjunk schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:26:
[...]

Het gaat nu om zijn 2500 foto's, ben namelijk pas begonnen met fotograferen.
Het liefst gratis, offline is voldoende, bewerken hoeft niet, daar heb ik al Photoshop voor.
Ik organiseer mijn foto's in mappen op mijn I-Mac.
Heb inderdaad de topics die je benoemd ook doorgelezen,
Volgens mij zoek je een soort van database / manager om je foto's te kunnen zien en om metadata bij te werken / ratings geven. Als je Photoshop hebt, lijkt het mij logisch om Lightroom erbij te gebruiken. Wat anderen aangeven, een duidelijke mappenstructuur gebruiken.

Met IrfanView kun je van alles. Bijvoorbeeld van een grote groep foto's de resolutie aanpassen en de metadata verwijderen / behouden (of wat dan ook). Maar dat gaat niet werken op een Mac. ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Luxicon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 01:05:
[...]

Volgens mij zoek je een soort van database / manager om je foto's te kunnen zien en om metadata bij te werken / ratings geven. Als je Photoshop hebt, lijkt het mij logisch om Lightroom erbij te gebruiken. Wat anderen aangeven, een duidelijke mappenstructuur gebruiken.

Met IrfanView kun je van alles. Bijvoorbeeld van een grote groep foto's de resolutie aanpassen en de metadata verwijderen / behouden (of wat dan ook). Maar dat gaat niet werken op een Mac. ;)
Ik zou graag met Lightroom kunnen werken.

Modbreak:Vragen naar illegale downloads of keys is niet de bedoeling op Tweakers. Lightroom is een commercieel product en voor gebruik ervan dien je gewoon te betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door sys64738 op 22-12-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gadgetjunk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:04:
[...]

Ik zou graag met Lightroom kunnen werken.
Een trial is gratis, verder is het programma gewoon betaald zoals je zelf gewoon hebt kunnen vinden. Vragen naar gepirate software doen we hier niet aan.

[ Voor 14% gewijzigd door sys64738 op 22-12-2020 20:56 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-06 19:42
Is Apple Photos dan niet een oplossing? Heb je standaard op de iMac zitten. Tenminste als het om foto's bekijken & ordenen gaat. Anders inderdaad kijken naar Lightroom als je toch al Photoshop hebt. Voor 12 euro per maand heb je Lightroom, Photoshop en nog wat tools. Of je kijkt naar Capture One. Dit pakket is vaak met veel korting aan te schaffen wanneer je wacht op een actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Bedankt iedereen voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Je hebt 4 dingen om aan te denken:

1. hoe organiseer je het qua files&mappen. Op datum? Op onderwerp? Ik zelf zet alles van een kwartaal bij elkaar, en daarbinnen per onderwerp:
2021 - Q1 / minifotoshoot in het centrum
2021 - Q1 / Nieuwjaarsduik

2. Wat voor informatie zet je in tags? Ik zet erin: Wie, Wat en Waar ... en dan aangevuld met extra tags zoals Portret, Thuis, dat soort dingen. Daarmee kan ik erg snel foto's van die boswandeling met Marietje terugvinden.

3. Waar staat de informatie per foto? In het fotobestand, een sidecar-file per foto, of in een database?
Ik heb Digikam zo ingesteld dat hij alles ook naar tags schrijft, en ook in een sidecar-file (XMP bestand) - daar past meer informatie in én is uitwisselbaar met mijn fotobewerker Darktable.
Hij houdt ook een database bij. Goed voor de snelheid, maar hij houdt de informatie wel synchroon.
Als je programma de info alleen in een database bijhoudt, zit je er aan vast!

4. Uitwisseling. De tags die ik in Digikam toeken, worden door Darktable herkend. De rating van Darktable wordt weer in Digikam herkend.
Pagina: 1