Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-04 20:17
Beste Tweakers,

Ben al even op het Forum zoekende maar ik kon omtrent foto software geen topic vinden die mijn vraag/zoektocht beantwoord. Mogelijk is dit niet de juiste plaats voor dit topic, excuses indien dit het geval is.

Ik was benieuwd wat jullie als ervaring hebben omtrent software die jullie gebruiken om je (grote) collectie foto's te beheren. Al zoekende op internet zijn er genoeg gratis en betaalde opties.

Waar ik naar zoek is niet zozeer de eindeloze mogelijkheden om foto's te bewerken maar juist meer het beheer en makkelijk kunnen vinden/zoeken van eigen foto's. Eigenlijk de enige harde eis die ik heb is een zo goed mogelijk werkende 'facial recognition' van mijn foto's. Nu weet ik dat Google dit heeft en behoorlijk goed werkt, maar mijn voorkeur is om een (offline) stuk software te gebruiken waarbij ik mijn foto's niet verplicht naar een server van een bedrijf hoeft te laden.

Ik hoor graag jullie ervaring/advies!
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Adobe Lightroom kan het in elk geval: https://helpx.adobe.com/l...elp/face-recognition.html

Ik heb er geen ervaring mee, dus garantie tot de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@xtern15 Tja; ten eerste wat noem jij een grote fotocollectie?
10duizend foto's? 100k? Een miljoen?

En hoe belangrijk vind je bijvoorbeeld snelheid tijdens het cullen en gezichtsherkenning?
Werk je met hele grote RAW bestanden?
Op wat voor een OS? Mac, Windows, Linux?

Mag het geld kosten? En hoeveel dan? Eenmalig bedrag, Abo-model? Per se open source?
Kortom; vragen, vragen, vragen.

In de open source hoek schijnt digiKam nogal aan de weg te timmeren qua beheer en gezichtsherkenning.
https://www.digikam.org/about/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-04 20:17
Terechte vragen, die had ik inderdaad kunnen opnemen in de topcistart.
Hieronder wat feedback:

--> Betreft op dit moment ongeveer 50k foto;s

En hoe belangrijk vind je bijvoorbeeld snelheid tijdens het cullen en gezichtsherkenning?

Ik werk voornamelijk op Windows based systemen met standaard foto bestanden. Ik doe weinig aan bewerken, het gaat voornamelijk om beheer.. Mijn WIndows systeem is vrij up to date met een snelle processor en videokaart dus wat betreft zwaardere taken zou dit geen probleem moeten zijn.

Mag het geld kosten? En hoeveel dan? Eenmalig bedrag, Abo-model? Per se open source?
Indien er een goed freeware alternatief is heeft dit de voorkeur. Anders is een betaalde (abbo) ook een optie.
ehtweak schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:48:
@xtern15 Tja; ten eerste wat noem jij een grote fotocollectie?
--> Betreft op dit moment ongeveer 50k foto;s

Ik werk voornamelijk op Windows based systemen met standaard foto bestanden. Ik doe weinig aan bewerken, het gaat voornamelijk om beheer.. Mijn WIndows systeem is vrij up to date met een snelle processor en videokaart dus wat betreft zwaardere taken zou dit geen probleem moeten zijn.

Indien er een goed freeware alternatief is heeft dit de voorkeur. Anders is een betaalde (abbo) ook een optie.

In de open source hoek schijnt digiKam nogal aan de weg te timmeren qua beheer en gezichtsherkenning.
https://www.digikam.org/about/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:16
@xtern15 Via het Alternatieve RAW converter topic ben ik in aanraking gekomen met IMatch. Hun tweede product is IMatch Anywhere, maar dat werkt als een webserver. Deze biedt best wel veel mogelijkheden, werkt met hiërarchische categorieën en keywords. Daarnaast offline gezichtsherkenning. Nadeel: de prijs van $130. Op hun YouTube kanaal kun je in ieder geval een goede indruk krijgen en kan je de software 30 dagen uitproberen.

[ Voor 33% gewijzigd door EdwinW op 10-11-2020 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je gezichtsherkenning willen op je eigen fotocollectie. Het lijkt heel mooi maar persoonlijk vindt ik gezichtsherkenning het grootste privacy risico ter wereld. Het gemak is tevens het risico en foto's worden met het grootste gemak uit de context van een serie of rapportage gehaald waardoor er ook verkeerde conclusies aan verbonden kunnen worden. Bedenk wel dat je je af moet vragen of je vrienden dit wel willen.
Van mij mag je foto's maken zoveel als je wilt maar liever niet mijn volledige eraan koppelen. Voordat je het weet staat de server ineens per ongeluk toch online.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 09:54
Frogmen schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:37:
Waarom zou je gezichtsherkenning willen op je eigen fotocollectie. Het lijkt heel mooi maar persoonlijk vindt ik gezichtsherkenning het grootste privacy risico ter wereld. Het gemak is tevens het risico en foto's worden met het grootste gemak uit de context van een serie of rapportage gehaald waardoor er ook verkeerde conclusies aan verbonden kunnen worden. Bedenk wel dat je je af moet vragen of je vrienden dit wel willen.
Van mij mag je foto's maken zoveel als je wilt maar liever niet mijn volledige eraan koppelen. Voordat je het weet staat de server ineens per ongeluk toch online.
Kom op zeg.

Ik tag nu mijn foto's met GPS, onderwerp/activiteit, mensen die er op te zien zijn.
Dat maakt dat ik heel snel een foto kan terugvinden.

Tagging is gewoon technologie uit het jaar kruik en ik voeg het nu met het handje toe.
Maar als de computer er een nachtje voor staat te stampen is het ineens privacy, en vinden mijn vrienden het niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Frogmen schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:37:
Dus je hebt ze allemaal een verbod opgelegd over het niet mogen uploaden naar Facebook, Google en Apple als jij er op staat?

En op LinkedIn of andere media sta je altijd als Kermit? Want anders ben je al potentieel slachtoffer.

Ik gebruik Google foto's ook als backup, werkt prima. Maar ja dan hangt alles wel in de cloud idd. Dus als ik een fototje schiet met mijn telefoon komen sowieso de mensen bij Google terecht met time stamp en GPS coördinaten van mijn telefoon en van mijn dSLR alsnog met enige vertraging.

Tja spookie wellicht vanuit privacy, maar wel super handig om even die foto op te zoeken die je in Utrecht hebt genomen van Henk op te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 16:37

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kunnen we alsjeblieft die privacy-fetish eens achterwege laten als iemand een vraag stelt op Tweakers? OP vraagt om een oplossing mét gezichtsherkenning, dat aluhoedjesgeouwehoer is dus gewoon offtopic. Iedere foto is een privacyrisico als je er zo over in zit, zeker als er GPS-gegevens en een timestamp in de exif zitten. Boeiend. Zoek een andere hobby als je daar wakker van ligt maar ga er niet anderen mee lastig vallen.

@xtern15 iMatch heeft inderdaad gezichtsherkenning en mocht je je nog zorgen maken over privacy: die werkt geheel offline en lokaal. Je zult dus wel je systeem moeten leren de gezichten te herkennen door zelf mensen te taggen maar de herkenning wordt daar langzaam beter van. Hoe goed het op termijn werkt kan ik je niet vertellen want ik fotografeer niet vaak mensen, maar daar is online vast meer informatie over te vinden. Geen gratis oplossing maar wel een fantastisch programma met erg goede ondersteuning.

[ Voor 37% gewijzigd door SnoeiKoei op 17-11-2020 08:42 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:01:
[...]

Dus je hebt ze allemaal een verbod opgelegd over het niet mogen uploaden naar Facebook, Google en Apple als jij er op staat?

En op LinkedIn of andere media sta je altijd als Kermit? Want anders ben je al potentieel slachtoffer.

Ik gebruik Google foto's ook als backup, werkt prima. Maar ja dan hangt alles wel in de cloud idd. Dus als ik een fototje schiet met mijn telefoon komen sowieso de mensen bij Google terecht met time stamp en GPS coördinaten van mijn telefoon en van mijn dSLR alsnog met enige vertraging.

Tja spookie wellicht vanuit privacy, maar wel super handig om even die foto op te zoeken die je in Utrecht hebt genomen van Henk op te zoeken.
Het mij in deze niet om de foto, maar niet iedere foto waar ik sta hoeft aan mijn volledige gelinkt te worden. Dat is groot verschil. Je wilt namelijk niet dat als je op je 50ste ergens solliciteert en je wordt gegoogled dat al je jeugd fotos boven komen want dat is niet relevant. Dat is namelijk wat anders dat iemand zoekt op foto's uit die tijd en ze tegen komt, als hij of zij mij kent is mijn max mijn voornaam ook voldoende. Dat is het verschil.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-04 22:41

magician2000

.....

Niet precies wat je zoekt, maar Phase One Capture One Pro heeft wellicht wel de mogelijkheden die je zoekt (naast de complete RAW converter en fotobewerking opties).

Voorheen hadden ze een apart programma, namelijk Phase One Media Pro (voorheen Microsoft Expression Media en eerder nog iView Media Pro).

Verder heb je bijvoorbeeld Nikon ViewNX-i (niet specifiek voor Nikon, maar kijk zelf wel even naar de voorwaarden).

Daarnaast heb ik diverse mensen Photo Mechanic horen noemen als goede oplossing voor grote(re) hoeveelheden foto's. Veelal waren dit mensen die veel met foto's bezig waren.

Alle genoemde software is gratis te proberen.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Pagina: 1