De afgelopen dagen een aantal berichten gezien over mensen die in altcoins zitten en gokken/hopen op een bodem. Daarom misschien wel weer eens goed om dit onderwerp naar boven te halen:
Ik vermoed dat >75% van de niet-tradende altcoin holders de afgelopen 1-2 maanden sats heeft verloren tov Bitcoin only. En die blijven hopen op een nieuw altseason waarbij dit verschil weer goed wordt gemaakt. Maar in de praktijk had je de afgelopen periode waarschijnlijk het beste 50-95% in Bitcoin kunnen zitten voor het meeste rendement. En als altseason dan lijkt te beginnen en Bitcoin nagenoeg stil blijft staan heb je EN meer sats EN staan de altcoins lager, waardoor je alsnog meer altcoins in kunt kopen dan je nu al enkele maanden in je pf hebt zitten hopende op de stijging die je nodig hebt om weer op je oude Bitcoin saldo te komen.
Dit is geen triest 2e Kerstdag verhaal

, maar puur bedoeld ter overweging. Ik had bijv. ook meer sats in de pf gehad als ik niet af en toe uitstapjes naar LINK, ADA, ETH, teveel BNB, etc. had gemaakt. Daarom gisteren na mijn korte uitstapje naar fiat 100% in Bitcoin gestapt, deze keer ook zonder ETH erbij. Terugkijkend op 2017/2018 had ik het toen anders moeten doen, dat probeer ik nu beter te doen en hopelijk blijft iedereen kritisch op zijn eigen pf en handelen, zodat je niet pas bij de volgende bullrun weer de kans hebt om het zo aan te pakken
En ja, ook met altcoins heb je je pf in fiat (USD/EUR) waarde zien stijgen, maar grote kans dat de BTC waarde van je pf is afgenomen en dus had je nóg meer fiat waarde in de pf kunnen hebben zitten als deze voornamelijk uit Bitcoin had bestaan, dat is wat ik hiermee probeer te schetsen.
Dus, tip: zorg voor voldoende Bitcoin in de pf en vul dit evt. aan met leuke kansrijke alts, maar zorg er tijdens een Bitcoin bullrun voor dat je voornamelijk in Bitcoin zit en niet in alts die steeds verder blijven dalen in sats/BTC waarde. In het laatste geval zal je rendement doorgaans een stuk lager zijn.
Ps. met de juiste alts kan je uiteraard meer rendement dan Bitcoin only krijgen, maar in veel gevallen blijft men vanuit het verleden, emotie of nostalgie aan bepaalde alts vasthouden en dat is erg zonde om te zien.