Lekkage in de CV installatie oplossen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben last van een lekkage in de CV installatie. De druk van de installatie loopt met 0.1 bar af per 48 uur ongeveer waarna het iets langzamer gaat omdat er minder druk op de installatie staat. Na een week is de druk van 2.0 bar teruggelopen naar 1.6 bar. Er is duidelijk iets niet in orde.

Ik verdacht een oude vloerverwarming uit 1980. Die is dit weekend afgekoppeld maar bleek niet de boosdoener. Het drukvat is niet stuk (bovenste deel maakt ander geluid dan onderste deel) ondanks dat deze meer dan 7 jaar oud is. De CV ketel (Remeha Calenta 28C) is 14 jaar oud maar was volgens de installateur in prima staat.

Fysiek kan ik niks opmerken qua waterschade. Mijn inschatting is dat 0.1 bar overeen komt met 0,4 liter water dus dat zou toch wel zichtbaar moeten zijn. Daarom ben ik bang dat 1 van de leidingen onder de vloer lekt.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan ondernemen voordat ik een lek detectie inschakel?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Aghanim schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:37:
[...]

Zijn er nog dingen die ik zelf kan ondernemen voordat ik een lek detectie inschakel?
Onder de vloer kijken of je lekkage ziet aan leidingen.

De lekkage kan ook nog in de ketel zelf zitten, de warmtewisselaar bijvoorbeeld. Je kunt dit testen door de condensafvoerslang van de ketel in een emmer te hangen. Mooiste is om te testen met de ketel uitgeschakeld (bij normaal gebruik komt er sowieso water uit die slang namelijk). Je zou voordat je gaat slapen de installatie even goed op druk kunnen zetten (2,0 bar) en dan de ketel uitschakelen. En dan 's ochtends in de emmer kijken hoeveel water erin zit. Dit zou bij uitgeschakelde ketel niet meer dan een paar druppels (die nog in de slang hingen) moeten zijn. Zit er een flinke plas water in dan heb je de oorzaak gevonden. Zal dan waarschijnlijk tijd worden voor een nieuwe ketel, want een warmtewisselaar is zo'n beetje het duurste onderdeel van een CV-ketel :X

Je zou ook de mantel van de ketel er even af kunnen halen om te zien of je daar sporen van lekkages ziet. Als er een automatische ontluchter aanwezig is dan willen die ook nog wel eens gaan lekken. Zou je gauw genoeg moeten zien aan kalksporen o.i.d.

Overstort in het leidingwerk onder de ketel kan ook nog lekken, die zou je ook even kunnen omleiden naar een emmer.

Let op: als je de emmer hebt geplaatst niet vergeten dat deze er staat :o Als je ketel zuinig stookt dan komt er flink wat condenswater vrij (is normaal), als je de emmer een dag laat staan dan zit deze waarschijnlijk wel vol. Zou zonde zijn als je waterschade krijgt doordat je hem bent vergeten.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2020 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf zou ik ook even kijken naar het overdrukventiel of deze lui is geworden. Ook deze even opvangen, hier zou eigenlijk niets uit mogen komen. Zelfde voor eventuele automatische ontluchter maar deze zit vaak in de CV en voert ook al af naar de condens afvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Expansievat controleren / vervangen.
Er tegen aan tikken zegt niks. Alleen als het vat al vol water staat dan hoor je het duidelijk.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:42:
[...]

Onder de vloer kijken of je lekkage ziet aan leidingen.

De lekkage kan ook nog in de ketel zelf zitten, de warmtewisselaar bijvoorbeeld. Je kunt dit testen door de condensafvoerslang van de ketel in een emmer te hangen. Mooiste is om te testen met de ketel uitgeschakeld (bij normaal gebruik komt er sowieso water uit die slang namelijk). Je zou voordat je gaat slapen de installatie even goed op druk kunnen zetten (2,0 bar) en dan de ketel uitschakelen. En dan 's ochtends in de emmer kijken hoeveel water erin zit. Dit zou bij uitgeschakelde ketel niet meer dan een paar druppels (die nog in de slang hingen) moeten zijn. Zit er een flinke plas water in dan heb je de oorzaak gevonden. Zal dan waarschijnlijk tijd worden voor een nieuwe ketel, want een warmtewisselaar is zo'n beetje het duurste onderdeel van een CV-ketel :X

Je zou ook de mantel van de ketel er even af kunnen halen om te zien of je daar sporen van lekkages ziet. Als er een automatische ontluchter aanwezig is dan willen die ook nog wel eens gaan lekken. Zou je gauw genoeg moeten zien aan kalksporen o.i.d.

Overstort in het leidingwerk onder de ketel kan ook nog lekken, die zou je ook even kunnen omleiden naar een emmer.

Let op: als je de emmer hebt geplaatst niet vergeten dat deze er staat :o Als je ketel zuinig stookt dan komt er flink wat condenswater vrij (is normaal), als je de emmer een dag laat staan dan zit deze waarschijnlijk wel vol. Zou zonde zijn als je waterschade krijgt doordat je hem bent vergeten.
toon volledige bericht
Thx voor de info! Helaas geen kruipruimte dus de leidingen onder de vloer kan ik niet bekijken. Ik zal eens kijken naar de Cv-ketel en de tips die daar gegeven zijn. Stiekem hoop ik dat daar de oorzaak zit (al is een nieuwe ketel ook niet bepaald leuk) en niet onder de gietvloer.

Het expansievat vervangen kan ook geen kwaad. Dat is goedkoper dan lekdetectie en hakken/breken.

@Mar.tin Dat ben ik met je eens. Overigens is 400ml wel een schatting. Puur op basis van een seconde of 3 per 0.1 bar vullen met de kraan niet vol open.

Ik kan nog wel de convectorputten controleren qua radiatorkranen. Of zou een druppelende radiatorkraan niet zoveel waterdruk verlies kunnen veroorzaken?

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 16-12-2020 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@ThinkPad je kon wel eens gelijk hebben. Vanmiddag een uur of 2 de verwarming volledig uitgezet (uren daarvoor heeft hij overigens ook niet gedraaid) en de afvoer slang leeggemaakt. Na 2 uur zat er best wat water, ik denk een slok, in de emmer. Vanavond maar eens monitoren voor de hele nacht.

• ThinkPad
Ben benieuwd! Aan de ene kant zou het mooi zijn, dan hoef je in huis niet te breken. Maarja dit zal ook geen goedkope reparatie worden, even gauw spieken zie ik €400-500 voor de warmtewisselaar. Komen de werkuren nog bij.

Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:54:
Ben benieuwd! Aan de ene kant zou het mooi zijn, dan hoef je in huis niet te breken. Maarja dit zal ook geen goedkope reparatie worden, even gauw spieken zie ik €400-500 voor de warmtewisselaar. Komen de werkuren nog bij.

Keep us posted!
Zojuist vol spanning naar zolder. Er staat een laagje water (ik schat 80 - 100ml) in de emmer. De ketel heb ik om 22:00 uitgezet en ik heb de grijze condensslang zo goed als leeg gemaakt. Toen ik vanmorgen de slang bewoog druppelde er ook water uit. Klinkt als een defecte ketel. Die zal ik dan laten vervangen (13 jaar oud). Gek genoeg ben ik hier blij mee :)

Toen ik gisteren de ketel opende zag ik wel dat het doorzichtige reservoir vol water zit. Maar mogelijk is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmRsfOjb-khiy8TvpitMYFhz2Us=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sE9L1FaOmsWDik8vUdDFTuwv.jpg?f=user_large

Ontzettend bedankt voor de tip. Hier had ik zelf niet aan kunnen denken en ik stond op het punt een lekdetectie op te starten!

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 18-12-2020 06:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja dat is de interne sifon en een sifon hoort water in te staan. Waar gaat dat slangetje rechtsboven naartoe? Als die aan de automatische ontluchter zit dan kan de lekkage ook daar in zitten en dan is het maar een reparatie van een paar tientjes :)

Edit: heb je nog een foto van deze aansluitingen onder de ketel? Als de lekkage uit die grijze slang links op je foto komt, dan is het de overstort. Ook maar een paar tientjes om te fixen.

Dit vraagt nog even wat verder onderzoek, ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de warmtewisselaar lek is.

@leonbong Jij werkt in deze wereld toch? Jij nog ideeën?

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2020 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
ThinkPadd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 07:44:
Waar gaat dat slangetje rechtsboven naartoe? Als die aan de automatische ontluchter zit dan kan de lekkage ook daar in zitten en dan is het maar een reparatie van een paar tientjes
Als die ontluchter er al 13 jaar zit is dat al heel knap.
De mijne op een pellet cv werkte na 16 maanden al niet meer en na zuren bleef die lekken. . .
(zit nu een handontluchter op zoals op radiatoren zit)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hierbij een aantal foto's van de ketel (Remeha Calenta 28C). Vreemd genoeg is de upload naar GoT de veroorzaker van de 90 graden draaing van de fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUByQZdWVLeUYvMtRHTu09GtJik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2z75unp3Fee5Uh63gSp17jPk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7m90ZPHDqzRS9ZPvAzTV9OXrvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEGXaUjd2kV3VQnljmPAqr4X.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ic8MGLx8lySopnFRaL1G3GYKvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VgUT7c03NKfBzhojArYi6Cp0.jpg?f=user_large

Slangetje gaat naar dat gouden ding rechtsboven (ik vermoed de ontluchter).
Zowel de grijze buis als het sifon komen in dezelfde 'opvangbak' onderaan de ketel uit. Ik zou die moeten verwijderen lijkt me om te kijken of het uit de grijze buis (is dat het overstortventiel?) of het sifon komt.

Zou dus als ik het goed begrijp 1) Warmtewisselaar 2) Overstort 3) Automatische ontluchter kunnen zijn? Is 1 van die 3 al uit te sluiten omdat het ook lekt met de ketel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Aghanim schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:11:
Hierbij een aantal foto's van de ketel (Remeha Calenta 28C). Vreemd genoeg is de upload naar GoT de veroorzaker van de 90 graden draaing van de fotos:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Slangetje gaat naar dat gouden ding rechtsboven (ik vermoed de ontluchter).
Zowel de grijze buis als het sifon komen in dezelfde 'opvangbak' onderaan de ketel uit. Ik zou die moeten verwijderen lijkt me om te kijken of het uit de grijze buis (is dat het overstortventiel?) of het sifon komt.

Zou dus als ik het goed begrijp 1) Warmtewisselaar 2) Overstort 3) Automatische ontluchter kunnen zijn? Is 1 van die 3 al uit te sluiten omdat het ook lekt met de ketel uit?
toon volledige bericht
Ja, klopt helemaal. 3 verdachten.
En ze kunnen alle 3 lekken met de ketel uit.
Trek het slangetje van de automatische ontluchter los op de sifon, je kan de "verzamelbak" aan de onderzijde loshalen of de overstort slang loshalen in de ketel.
Op je eerste foto valt mij op dat het water in de sifon erg helder is, dat doet vrezen voor de ergste optie, wisselaar lek.
Overigens als de wisselaar lek is vervang dan maar de ketel, zonde van tijd en geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:52

ericplan

5180 Wp PV

Grappig, zo’n verbetering in een ketel om alle afvoeren te combineren. Maakt de lekkage zoeken wel ingewikkeld.
Overstort gaat meestal lekken als hij aangesproken wordt. Dat kan zomaar gebeuren als je met vullen van de CV niet opgepast hebt en je een flinke waterdruk hebt op je drinkwaterleiding.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
@ThinkPad
Ik procestechnoloog en heb zodoende veel te maken met koel / stookinstallaties en weet veel inregelen en regeltechniek. Echter de fysieke mechanische dingen in een CV-ketel weet ik weinig van om te beoordelen of die stuk zijn. Sterker nog ik heb niet eens zo'n ding, ik heb stadsverwarming in mijn huis.

@Aghanim
Ik heb wel een tip uit CV-ketel komt condesstroom en soms lekwater uit de automatische snelontluchter en overstort.
Ik zou die stromen scheiden naar verschillende emmers, om te achterhalen welke stroom je mee van doen hebt.
Waarbij uit de overstort / snelontluchter eigenlijk geen water mag komen maar zeker in oude installatie met water wat nooit vervangen alleen bijgevuld kan je een ophoping van kalk/roestprut krijgen op onderdelen waardoor deze vast gaan zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 18-12-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tikje naar 'Wonen & Verbouwen' trouwens. Met DED heeft het niet heel veel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als er regen in de rga komt, komt dat nu ook in die emmer. Just sayin'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashnu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06-2023
Een Calenta uit 2006? volgens mij werden die pas sinds 2009 geleverd hier.
Bekijk het serie nummer van je ketel even.

En als ik dit zo lees is het de Overstort. Waar dat grijze slangetje aan zit in je ketel.
Dit is relatief goedkoop te vervangen, maar ook je expansie vat kan de oorzaak zijn van deze lekkage.
Ik zou je expansievat en overstort vervangen en nog 5 a 6 jaar plezier van deze ketel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rashnu schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:39:
Een Calenta uit 2006? volgens mij werden die pas sinds 2009 geleverd hier.
Bekijk het serie nummer van je ketel even.

En als ik dit zo lees is het de Overstort. Waar dat grijze slangetje aan zit in je ketel.
Dit is relatief goedkoop te vervangen, maar ook je expansie vat kan de oorzaak zijn van deze lekkage.
Ik zou je expansievat en overstort vervangen en nog 5 a 6 jaar plezier van deze ketel hebben.
Expansievat oorzaak van lekkage? Hoe dan? Als die intern lek is dan verlies je bij opwarmen water via de overdrukbeveiliging, maar niet met de ketel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Aghanim wat gebeurt er als je vanaf 1.6 bar laat lopen ?
Rond 1.6bar is een normale druk, daar boven kan als teveel worden gezien. Zeker als je bijvult op warm systeem met koud water

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashnu
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:44:
[...]

Expansievat oorzaak van lekkage? Hoe dan? Als die intern lek is dan verlies je bij opwarmen water via de overdrukbeveiliging, maar niet met de ketel uit.
Indien het expansievat niet goed de expansie kan opvangen uit het systeem gaat de overstort open om de extra druk te laten weglopen. Dit kan er voor zorgen dat de klep in de overstort niet goed meer sluit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rashnu schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:56:
[...]

Indien het expansievat niet goed de expansie kan opvangen uit het systeem gaat de overstort open om de extra druk te laten weglopen. Dit kan er voor zorgen dat de klep in de overstort niet goed meer sluit!
Dan heb je dus gewoon twee defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashnu
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:04:
[...]

Dan heb je dus gewoon twee defecten.
of een oorzaak en gevolg.
Maar dit los deze zaak niet op. we moeten weten of de overstort lekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ga vanavond alle slangetjes los maken om morgenvroeg te kunnen zien welke van de 3 de boosdoener is.

Alle 3 staan nu los van elkaar. Er is er nu al eentje die druppelt: de sifon. Morgenvroeg verwacht ik hetzelfde beeld te zien.

[ Voor 38% gewijzigd door Aghanim op 18-12-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zojuist heb ik bij de ketel gekeken. De linker slang is droog, dit zou het overstort ventiel moeten zijn. De rechter slang die naar de automatische ontluchter loopt is ook droog. Deze heb ik losgehaald van het sifon. Het sifon druppelt en er ligt wederom een slok of drie water in de emmer. Ik denk dus dat de warmte wisselaar niet goed is.

Wat ik alleen niet begrijp is hoe het sifon kan druppelen. Als je op de foto kijkt dan zie je dat er links water in staat, maar dit loopt zeker niet tot de boog in het midden die naar de rechter kamer leidt. Ik heb een tijdje staan kijken maar zie dus nergens water door het sifon aan de rechterkant lopen en toch druppelt het precies daar onder. De behuizing van de ketel is helemaal droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U3IaRRzAu4IlbboTnHIbwZTQ_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UQ65iRI0wrdMKojMndhUXA7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Het water in je sifon heeft hoger gestaan en lijkt nu iets gedaald. Je ziet een rechte rand in de condens ter hoogte van de bocht in je sifon aan de linkerkant.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashnu
Dit lijkt inderdaad een lekke warmtewisselaar.
Kijk echt even naar het bouwjaar van je ketel. Remeha geeft volgens mij 10 jaar garantie op de wisselaar.

Het bouwjaar kan je herleiden van het serienummer van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

rashnu schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:50:
Dit lijkt inderdaad een lekke warmtewisselaar.
Kijk echt even naar het bouwjaar van je ketel. Remeha geeft volgens mij 10 jaar garantie op de wisselaar.

Het bouwjaar kan je herleiden van het serienummer van je ketel.
De sifon is van 2011, die kan natuurlijk een keer vervangen zijn.
In ieder geval eerst met Remeha bellen om te vragen hoe de garantieprocedure werkt.

Misschien is de sifon zelf ook wel lek, er zitten een hoop kalksporen rondom de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Er is een serie calentas geweest waarbij de warmtewisselaar stuk ging. Remeha had er destijds iets over op de website staan.

Wij hadden zelfde probleem toen we 6 jaar geleden ons huis kochten.

Ik heb niet eens Remeha gebeld, maar gewoon (zelf) een Tzerra opgehangen.

Binnen Remeha assortiment gebleven omdat de aansluitingen binnen series op zelfde hart-hart afstand zitten. Hoefde alleen nieuwe inlaat combinatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Aghanim schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:22:
Zojuist heb ik bij de ketel gekeken. De linker slang is droog, dit zou het overstort ventiel moeten zijn. De rechter slang die naar de automatische ontluchter loopt is ook droog. Deze heb ik losgehaald van het sifon. Het sifon druppelt en er ligt wederom een slok of drie water in de emmer. Ik denk dus dat de warmte wisselaar niet goed is.

Wat ik alleen niet begrijp is hoe het sifon kan druppelen. Als je op de foto kijkt dan zie je dat er links water in staat, maar dit loopt zeker niet tot de boog in het midden die naar de rechter kamer leidt. Ik heb een tijdje staan kijken maar zie dus nergens water door het sifon aan de rechterkant lopen en toch druppelt het precies daar onder. De behuizing van de ketel is helemaal droog.

[Afbeelding]
En is de druk ook gedaald? Schommeling in waterpeil van sifon kan door drukverschil tussen binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aghanim schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:22:

Is de druk verder gezakt onder de 1.6bar ?
Vocht en stand van sifon zegt weinig, het gaat er om of de druk verder wegzakt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashnu
Sorry, ik dacht gelezen te hebben dat de sifon gister ook leeg gemaakt was.
En als deze nu vol zit terwijl de ketel uitstond. kan het eigenlijk alleen maar de warmtewisselaar zijn.

Maar dit is dus niet het geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De druk is nu 1.7 bar. Zondagavond 22.00 heb ik deze tot precies 2.0 bar gevuld. Ieder 48 uur verlies ik 0.1 bar. Ik zal het de komende dagen even afkijken of het verder zakt onder de 1.6 bar.

Wist overigens niet dat ik de sifon leeg had moeten maken. Is dat alsnog nuttig om te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Sifon leegmaken zou ik niet doen als nog van plan bent de ketel te gebruiken. Met een lege sifon heb je kans op rookgassen in de woning namelijk :o Staat vaak ook wel in de handleiding dat de sifon eerst gevuld moet worden voordat je de ketel in gebruik neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-07 23:30
je expansie vat kan ook half kapot zijn. even aftappen en eraf draaien staat er water in is hij stuk.
de voordruk moet je meten met een bandendruk meter. 0.5 bar. (en niet oppompen)
een expansievat is gevuldt met stikstof. als je hem oppompt tot met lucht komt de lucht weer in je cv systeem.
maar je hebt denk ook een lekke warmte wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Laatst ook probleem gehad, had ik kapotte hydropomp (Remeha Calental 40).
Kan idd ook expansievat zijn, is bij mij ook meteen vervangen, deze gaan zo'n 8-10jaar mee.

[ Voor 39% gewijzigd door mvrhrln op 19-12-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat je boiler lek is. Heb ik zelf ook al een x gehad precies de zelfde symptomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rashnu
Als je de sifon leeg maakt en de stekker uit je ketel trekt, kan je controleren of je wisselaar lek is.
Indien er toch water de volgende morgen in de sifon staat komt het uit de wisselaar.

Vergeet NOOIT om de sifon weer te vullen voordat je de stekker er weer in doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-07 17:57
Exact hetzelfde gehad dit jaar met dezelfde ketel. Druk liep heel langzaam terug. Er zat een speldenprik gaatje in de warmtewisselaar, dit betekende dus helaas een nieuwe ketel. Het gaatje zat een beetje achterin, was niet zomaar te zien en er lekte geen water zichtbaar onder de ketel, het water verdampte door de warmte van de wisselaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Knollie op 21-12-2020 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Even een update hoe dit afgelopen is. De druk bleef verder dalen, ook na 1.6 bar. De installateur is vandaag komen kijken (nadat ik telefonisch al aangegeven had een nieuwe ketel te willen) en constateerde een lekkende “hydro” en de warmtewisselaar was ook dubieus.

Omdat de ketel al flink oud is heb ik besloten een Intergas 36/30 als vervanger te laten plaatsen.

Bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Gezien de lage kosten van een expansievat en de eenvoud van vervangen had ik dat eerst geprobeerd ipv nieuwe ketel. Zoals door anderen ook aangegeven gaan ze tussen 8-10 jaar kapot gemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
@Aghanim
Helaas toch altijd een hoop geld.
Neem je een hre of xtreme?
Als je budget het toestaat zou ik de xtreme nemen vanwege het modulatiebereik heel laag minimum vermogen.

Beide zijn goede ketels hoor.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 31-12-2020 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Aghanim schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:35:
Even een update hoe dit afgelopen is. De druk bleef verder dalen, ook na 1.6 bar. De installateur is vandaag komen kijken (nadat ik telefonisch al aangegeven had een nieuwe ketel te willen) en constateerde een lekkende “hydro” en de warmtewisselaar was ook dubieus.

Omdat de ketel al flink oud is heb ik besloten een Intergas 36/30 als vervanger te laten plaatsen.

Bedankt voor de adviezen.
Dit topic schoot mij ineens te binnen. Mooi dat het issue boven water is ( :+ ).

Vraag mij wel af waarom je zo'n zware ketel laat plaatsen? Of heb je zo'n grote woning?

Het minimale vermogen van deze ketel is 7,8 kW. Dat is flink wat, de ketel zal al gauw gaan pendelen omdat hij het vermogen niet kwijt kan denk ik. Als je zuinig wil stoken kun je beter een ketel nemen die een lager minimumvermogen heeft, zodat hij langer op een lager pitje kan branden (vergelijk het met 80 km/h op de cruisecontrol, of steeds: optrekken tot 130 km/h, remmen tot 0 km/h, repeat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Dit topic schoot mij ineens te binnen. Mooi dat het issue boven water is ( :+ ).

Vraag mij wel af waarom je zo'n zware ketel laat plaatsen? Of heb je zo'n grote woning?

Het minimale vermogen van deze ketel is 7,8 kW. Dat is flink wat, de ketel zal al gauw gaan pendelen omdat hij het vermogen niet kwijt kan denk ik. Als je zuinig wil stoken kun je beter een ketel nemen die een lager minimumvermogen heeft, zodat hij langer op een lager pitje kan branden (vergelijk het met 80 km/h op de cruisecontrol, of steeds: optrekken tot 130 km/h, remmen tot 0 km/h, repeat).
Goede opmerking, bedankt!

Eerlijk gezegd heb ik er niet extreem goed over nagedacht. De Intergas vervangt een Calenta 40C met vergelijkbare min/max vermogen en dat gaat tot heden prima. Daarom dezelfde richtlijn aangehouden. Ons huis is best groot (205m2 / 800m3), vrijstaand en alleen spouw en HR++ isolatie. Desondanks is het verbruik rond de 1300m2 in 2020 geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hangt ie er al dan? Anders zou ik toch kijken voor een wat minder zwaar model. Las toevallig vandaag een post van iemand met dezelfde ketel die dus issues heeft met een te hoog minimaal vermogen: henkNL in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:47:
Hangt ie er al dan? Anders zou ik toch kijken voor een wat minder zwaar model. Las toevallig vandaag een post van iemand met dezelfde ketel die dus issues heeft met een te hoog minimaal vermogen: henkNL in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Nee volgend weekend. Ik zie dat diegene zijn huis met 3 radiatoren verwarmt. Dat is wel een verschil met ons huis. Wij verwarmen alleen de plekken die we gebruiken in huis en dat zijn nu 8 radiatoren (T11 en een paar T22) en 4 grote convectoren. Alles op 70 aanvoer. De garage is omgebouwd naar een speelkamer maar slecht geïsoleerd. Daar heb ik nu 2x T33 gehangen met 6000watt vermogen in totaal. Die worden volgende week toegevoegd aan het systeem.

Ik zal de installateur nog eens raadplegen. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat je kunt doen is van elke radiator die je hebt hangen even opzoeken (adhv afmetingen/type) wat het vermogen is. En dan niet bij 80/60 die standaard genoemd staat, maar bij een lagere temperatuur (vaak worden er bij webshops twee vermogens genoemd voor een radiator, bij verschillende temperaturen).

Als je huis warm is zal hij om het warm te blijven houden geen 70°C meer je huis insturen, maar eerder 45-50 graden ofzo, vermogen van radiator zakt met dergelijke temperaturen ook in. Als je totale radiatorvermogen bij die temperatuur onder de 7800W (wat je ketel minimaal moet leveren) zit dan weet je dat je een te zware ketel hebt gekozen ;)

Een te laag maximaal vermogen is eigenlijk nooit een punt, dat gebruikt hij over het algemeen maar vrij kort juist omdat het zoveel is waardoor het snel warm is.

Succes.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Helaas is na het plaatsen van de Intergas ketel het probleem niet opgelost. Dit, ondanks dat de oude ketel inderdaad sporen van lekkage vertoonde bij de warmtewisselaar en in de nacht tussen de 50 - 100 milliliter water verloor als de ketel uitgeschakeld was. Mogelijk hadden we dus nog wat langer met de oude ketel kunnen doen maar ik vertrouw het toch niet helemaal en ik weet nu in elk geval dat het niet meer aan de ketel en expansievat etc. kan liggen.

Daarom contact gezocht voor lekdetectie maar blijkbaar is dat lastig als de druk 'maar' met 0.4 bar per week daalt. De kans dat de lekkage dan gevonden wordt is te klein volgens de specialist. Advies is om af te wachten tot we 1 bar per week verliezen. De hoeveelheid lekkage is echter al een hele tijd stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 17:33
Dat minimum vermogen van je ketel krijg je wel weg, dus dat is geen issue. Wat je lekkage betreft, vullen naar 2,0 bar en dan de pomp inschakelen. Kan met sleutel en min tegelijk om de ketel op laaglast te laten branden, maar ook in het menu kan je de pomp continu laten draaien. Dan koppelingen afzoeken naar lekkage.

Mijn ouders hebben recent vloerverwarming gekregen, heb daar oudjaarsdag ook tot 2 bar gevuld, afgelopen zondag ook weer 1.0. Waar het blijft... rara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:45:
Dat minimum vermogen van je ketel krijg je wel weg, dus dat is geen issue. Wat je lekkage betreft, vullen naar 2,0 bar en dan de pomp inschakelen. Kan met sleutel en min tegelijk om de ketel op laaglast te laten branden, maar ook in het menu kan je de pomp continu laten draaien. Dan koppelingen afzoeken naar lekkage.

Mijn ouders hebben recent vloerverwarming gekregen, heb daar oudjaarsdag ook tot 2 bar gevuld, afgelopen zondag ook weer 1.0. Waar het blijft... rara.
Ik heb alle koppelingen al getoetst, daar zit het helaas niet. Ik ben bang dat het in de vloerleidingen van de convectorput zit. Dat zijn oude, slecht geïsoleerde leidingen in het beton die niet nog jarenlang meegaan. We gaan komend jaar de benedenverdieping verbouwen. Dan gaan de convectoren er uit en komt er overal vloerverwarming. Hopelijk lost dat de lekkage op. In de tussentijd fingers crossed dat we het redden tot de lente ben ik bang.

Wat me overigens wel opvalt, zowel bij de oude Calenta als de huidige Intergas, is dat er stiekem behoorlijk wat condenswater de afvoer in druppelt als de ketel in bedrijf is. Er druppelt toch wel iedere paar seconden een nieuwe druppel in de afvoer. Ik heb het nooit gemeten maar als je er een maatbeker onder zet zou het mij niet verbazen als er toch een tiental milliliter per dag verdwijnt. ik kan daarom niet echt plaatsen dat je een HR-ketel maar 1x per jaar zou hoeven vullen.

[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 21-01-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Aghanim Dat is normaal bij een HR ketel. Dat water komt uit het gas dat je verbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-07 23:30
xengie de boel afpersen met een wat hogere druk. ? (niet je cv ketel meepresen dat mag niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:48
Hi @Aghanim , we zijn inmiddels een maandje verder. Hoe staat het er nu voor? Heb je toevallig het CV systeem afgetapt, en met lucht afgeperst? Ik ben erg benieuwd; ik zit namelijk in dezelfde situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Ruvo De situatie is nu als volgt. Waar de oude CV-ketel met 0.1 bar per 48 uur terugliep qua druk is het nu ongeveer 0.1 bar per 2 weken. Dat is nog steeds niet zoals het hoort maar dat geeft wel aan dat de CV-ketel wel degelijk niet meer in orde was. En dat ik nog ergens een klein(er) lek heb. Ik heb een lekdetectie bedrijf gebeld maar die geven aan dat ze met 'zo weinig lekkage' waarschijnlijk niks kunnen vinden. Ik moest terugbellen als de druk met 0.5 bar per 2 dagen afneemt.

Voor nu is het even prima zo. De leidingen die zichtbaar zijn lijken niet te lekken. De leidingen onder de begane grond en convectorputten worden binnen een jaar uitgefaseerd en vervangen voor vloerverwarming. Met een beetje geluk heb ik het probleem dan ook opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Aghanim Vergis je ook niet in waar allemaal lucht kan zitten.

Ik heb eind december mijn CV systeem leeg gehad en weer gevuld op 2.0 bar na ontluchten. Ik ontlucht nog dagelijks op de handdoekradiator in de badkamer, druk is nu 1.6bar. Dan hebben we het over 2 maand later... komt omdat ik leidingen over zolder heb liggen zonder ontluchters, zo nu en dan komt er wat mee naar het op één na hoogste punt, wat die handdoekradiator is.

Mijn ouders hadden na oplevering vloerverwarming nog maar 1.0bar in hun systeem staan. Hebben we bijgevuld naar 2.0 bar, zijn gaan ontluchten maar nergens lucht eruit kunnen krijgen. Week later was het weer 1.0bar. Daarna gewoon nogmaals gevuld en niet eens ontlucht, druk is nog steeds 1.7bar. Dat er boven lucht in het systeem zit boeit ze eigenlijk niet, zolang de vloerverwarmingsverdeler maar geen lucht heeft... boven wordt niet gestookt, wordt vanzelf wel warm :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mogelijk zit daar het resterende deel van het probleem inderdaad. Ik heb nu ook geen automatische ontluchter meer op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Goedemorgen!

Het laatste bericht hier is alweer even geleden maar ik denk dat ik met ongeveer hetzelfde probleem zit.

Ik verlies ook druk, van 2.0 bar naar onder de 1 bar in 1/1,5 dag.

Het drukvat is al vervangen door een monteur maar daar lag het probleem dus niet.
Ik ben toen, na het lezen van de berichten hier, ook opzoek gegaan of de boosdoener in de cv kan zitten.

Bakje onder de overstort knop was leeg. Zelfde met het bakje van de ontluchter.

De bak die onder de buis van de Sifon stond, zat goed vol.

Ik heb de test gedaan na de cv gevuld te hebben tot 2 bar. Daarna de cv uitgezet. Dit was gisteren om 13:00 en vanmorgen om 09:00 weer aangezet.

De druk was terug gelopen tot 1.1 bar en er zat 3 liter water in mijn opvangbak.

Als ik de vorige berichten lees, dan zou dit er dus op moeten duiden dat het lek in de warmtewisselaar zit?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

jordyzulu schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:26:
Goedemorgen!

Het laatste bericht hier is alweer even geleden maar ik denk dat ik met ongeveer hetzelfde probleem zit.

Ik verlies ook druk, van 2.0 bar naar onder de 1 bar in 1/1,5 dag.

Het drukvat is al vervangen door een monteur maar daar lag het probleem dus niet.
Ik ben toen, na het lezen van de berichten hier, ook opzoek gegaan of de boosdoener in de cv kan zitten.

Bakje onder de overstort knop was leeg. Zelfde met het bakje van de ontluchter.

De bak die onder de buis van de Sifon stond, zat goed vol.

Ik heb de test gedaan na de cv gevuld te hebben tot 2 bar. Daarna de cv uitgezet. Dit was gisteren om 13:00 en vanmorgen om 09:00 weer aangezet.

De druk was terug gelopen tot 1.1 bar en er zat 3 liter water in mijn opvangbak.

Als ik de vorige berichten lees, dan zou dit er dus op moeten duiden dat het lek in de warmtewisselaar zit?
toon volledige bericht
Kan heel goed de wisselaar zijn ja.
Welk merk en type ketel heb je?

Pagina: 1