• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Z___Z schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:23:
[...]

Als je vaak 3 pannen tegelijk gebruikt is dat nog maar 1200 wat per pit. Dat is niet bijster veel warmte. Dat is op een dure kookplaat 1/3 van het vermogen op een grote pit en 1/2 van het vermogen op een kleine pit. Misschien kan je beter eerst bij iemand proberen of dit voldoende is voor jouw gerechten.
Ik denk dat dat wel los loopt. Het is een beperking maar als je er een beetje rekening mee houdt moet het wel lukken.
Ik heb en 4-pits inductieplaat van 7,2 kW, 1x 2 kW 3x 2,3 kW. Ja, dat is meer dan 7,2 kW maar maximaal kan ik alle pitten op 9 (van 10) zetten of 2x5 en 2x10.

Een volle pan water aan de kook houden is stand 3, dus zo'n 600 W, vlees braden doe je op 6-7. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je opwarmen na elkaar doet.
Dus eerst de aardappelen aan de kook brengen (die moeten toch een half uur koken) en laag zetten, dan de groenten aan de kook brengen en laag zetten en als laatste het vlees braden. Dan heb je op het eind maximaal 3,5 kW in gebruik. Is net te doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sissors schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:32:
[...]

Volgens mij ben ik een minderheid, maar ik vind het schoonmaak voordeel echt verwaarloosbaar. En dat zeg ik als iemand die nu 6 jaar op inductie kookt. Ja, een vlakke plaat is makkelijker schoon te maken, vooral als je het hebt over zaken als kruimels en stukjes eten die perongeluk ertussen vallen, daar ben je zo vanaf. Maar hem echt net hebben is weer meer gedoe omdat je bijna altijd een spiegelende plaat hebt waar je elk stukje vuil of vet direct op ziet zitten. Terwijl bij gas er veel meer opties zijn die mat zijn.
Niet mee eens. Die glasplaat is echt veel makkelijker schoon te maken dan een gasfornuis, en vooral de houders waar je de pannen op zet. Dat vond ik altijd het ergste om schoon te maken omdat het niet in de gootsteen past en je moet alle uitsteeksels schoonmaken.
Het enige waar je bij inductie op moet letten is dat je de plaat elke keer schoonmaakt, anders krijg je aanslag die er lastig van af te krijgen is. Lukt wel, maar dat vergt wat meer werk.

Signatures zijn voor boomers.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
knorde schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:31:
Inmiddels de offerte binnen.
Prijzen zijn EXCLUSIEF btw.
[Afbeelding]
Is dit een normale (redelijke) prijs?

Als ik hier kijk: https://www.google.nl/sea...MUKHfRfAQ8Q4dUDCA0&uact=5
Dan staat er dan 1 extra groep gemiddeld 100 euro kost.
Geen idee, maar lijkt me schappelijk. Je wil dus 1 groep laten bij plaatsen? Weet je al welke groepen je samen gaat voegen opdat je een tweede groep voor je kookplaat vrij kan spelen? Dat samenvoegen van twee groepen naar 1 groep levert ook nog wat werk op. Niet veel volgens mij, maar wel goed om de verwachtingen over en weer goed afgestemd te hebben. Bijv. de bedrading die uit groep 5 en 6 komen samen knopen en louter uit groep 6 laten komen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:05
[Afbeelding]

Lijkt me redelijk, indien het inclusief arbeid is. En aangezien de prijzen van de genoemde componenten riant boven de de productprijs van het component ligt, ga ik er we vanuit dat arbeidskosten zijn inbegrepen bij deze prijzen. Ondanks dat arbeid niet afzonderlijk gemeld staat.

Een extra groep laten plaatsen kan wel voor ongeveer 100 euro ex btw. Dat bestaat dan uit een extra automaat in de groepenkast en een wandcontactdoos die op de betreffende automaat is aangesloten direct naast de groepenkast. Daar heb je weinig aan voor je kookplaat in de keuken. Bij jou moet er een extra groep geplaatst worden én een extra leiding aangelegd worden. Dat laatste kost extra materiaal en extra arbeidsuren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
Ivow85 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:50:
[...]

Lijkt me redelijk, indien het inclusief arbeid is. En aangezien de prijzen van de genoemde componenten riant boven de de productprijs van het component ligt, ga ik er we vanuit dat arbeidskosten zijn inbegrepen bij deze prijzen. Ondanks dat arbeid niet afzonderlijk gemeld staat.

Een extra groep laten plaatsen kan wel voor ongeveer 100 euro ex btw. Dat bestaat dan uit een extra automaat in de groepenkast en een wandcontactdoos die op de betreffende automaat is aangesloten direct naast de groepenkast. Daar heb je weinig aan voor je kookplaat in de keuken. Bij jou moet er een extra groep geplaatst worden én een extra leiding aangelegd worden. Dat laatste kost extra materiaal en extra arbeidsuren.
ik zie wel 5? meter buis in de offerte
evenals 5 meter kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[Afbeelding]

5 aderige kabel in 16mm buis???
Nog steeds geen hoofdschakelaar?

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07

Bestla

Kvinne

Wegens de renovatie van onze huurwoning en we ook een nieuwe keuken kregen, kregen we omdat we 5 pits gas hadden, nu 5 pits inductie op 3 fase.

Met 29 daglichtpanelen op het dak gingen we van het gas af, en kregen we een herrieding (warmtepomp) er voor terug.

Koken op inductie? Ik heb het jaren geleden al gewild. En nu dus gratis gekregen.

• ramormel
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-01-2021
Ivow85 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:50:
[...]

Dat hoop ik toch ook. Een abb autom 1p+n sn201l b16a kost ~18 euro inclusief BTW maar er wordt 134,16 gerekend exclusief BTW.
Ik vind datwel aan de erg hoge kant voor het alleen maar inprikken op een busboard of heb je geen busboard in je meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ramormel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:18:
[...]

Dat hoop ik toch ook. Een abb autom 1p+n sn201l b16a kost ~18 euro inclusief BTW maar er wordt 134,16 gerekend exclusief BTW.
Ik vind datwel aan de erg hoge kant voor het alleen maar inprikken op een busboard of heb je geen busboard in je meterkast?
Busboard in een hergebruikte Holec kast? ;)

• ramormel
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:27:
[...]

Busboard in een hergebruikte Holec kast? ;)
Ik heb het topic verder niet gelezen. Een busboard kun je natuurlijk overal in of op schroeven, ABB staat daar bekend om.
Een hergebruikte Holec kast zal al gauw 120 euro meer kosten ja O-)

• kabeltjekabel
ramormel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:28:
[...]

Ik heb het topic verder niet gelezen. Een busboard kun je natuurlijk overal in of op schroeven, ABB staat daar bekend om.
Een hergebruikte Holec kast zal al gauw 120 euro meer kosten ja O-)
Lijkt me niet bepaald praktisch om dat in een random kast te schroeven, los van het feit dat er geen busboard automaten in die kast zitten :+

En dan nog; indien geen busboard kost het een keer 2 minuten langer om een automaat toe te voegen, wohoo :P

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-12-2020 20:36 ]

• ramormel
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:35:
[...]

Lijkt me niet bepaald praktisch om dat in een random kast te schroeven, los van het feit dat er geen busboard automaten in die kast zitten :+

En dan nog; indien geen busboard kost het een keer 2 minuten langer om een automaat toe te voegen, wohoo :P
Haha je wilt niet weten wat ik tegen ben gekomen in mijn tijd als elektricien. Een busboard kun je ook gewoon op een OSB plaat schroeven :P
In mijn huidige huis zaten de koperdraden met schilderstape in de buizen vast geplakt.

Waar een wil is, is een weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:57
Even een statusupdate:

Ik heb vandaag toestemming gekregen van de woningbouw om deze aanpassing te mogen doen.
Deze "vergunning" is 3 maanden geldig, wat betekend dat de klus binnen 3 maanden geklaard moet zijn.
Nu moet ik dus alleen nog opzoek naar iemand die de daadwerkelijke klus gaat doen.

Dit moet een erkend bedrijf zijn.

Ik heb een zzp-er gevonden (ik weet niet of ik zijn website hier mag posten dus ik doe dat ook nog maar even niet) die een dubbele groep kan plaatsen voor 200 euro inclusief btw. Ik zie echter tot nu toe 6 reviews van hem. Wel allemaal goed maar het zijn er niet veel.

Hebben jullie hier nog tips voor?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-08 09:13
Plaatst die zzp'er alleen een groep in je meterkast, of legt hij ook een perilex stopcontact aan inclusief boren, kabels trekken, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
mcDavid schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:39:
Plaatst die zzp'er alleen een groep in je meterkast, of legt hij ook een perilex stopcontact aan inclusief boren, kabels trekken, etc?
Alles wat je opnoemt doet hij voor dat all-in bedrag.
Hij wou dan een dubbele groep erbij plaatsen.

In onze "vergunning" staat "een extra groep". Ik moet nog even navragen of dit dan ook voldoende is voor een dubbele groep.

[ Voor 25% gewijzigd door knorde op 21-12-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zou ik niet moeilijk over doen. Een kookgroep is één groep, alleen de schakelaar en bekabeling is dubbel uitgevoerd ivm het vermogen.

Nette prijs overigens als dat echt all-in is en er goed werk geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-07 14:47
Heb precies dezelfde kookplaat. Woon alleen in een klein huurhuis met maar drie groepen en vrijwel al mijn keuken apparatuur staat op één groep aangesloten. Daarmee kom ik tot het volgende lijstje.
- 3.7kw /kookplaat
- 3kw /waterkoker
- 1.3kw /oven
- 1kw /was-droog combinatie
- 0.9kw /magnetron
- verlichting/cv ketel/koelkast

Hoewel ik probeer om niet teveel apparaten tegelijk te gebruiken. Gebeurt het toch regelmatig dat zonder te denken de waterkoker aangaat tijdens het koken, of een andere combo waarbij in theorie de stop door zou slaan.
In de praktijk is dat nog nooit gebeurd. Wat wel een belangrijk punt is, wat ook eerder werd aangehaald. Is hoe vaak en uitgebreid je kookt. Sta je elke dag voor 4 man te koken, dan kan je beter geen instappertje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:46:
[...]
In onze "vergunning" staat "een extra groep". Ik moet nog even navragen of dit dan ook voldoende is voor een dubbele groep.
Nergens voor nodig om dat na te vragen. Kookgroep = één groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Weer even een update:

4 januari komt hij de installatie van de kookgroep doen.
Ik moet nu alleen nog even opzoek naar een kookplaat die op een dubbele groep kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Fliso schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:35:
Heb precies dezelfde kookplaat. Woon alleen in een klein huurhuis met maar drie groepen en vrijwel al mijn keuken apparatuur staat op één groep aangesloten. Daarmee kom ik tot het volgende lijstje.
- 3.7kw /kookplaat
- 3kw /waterkoker
- 1.3kw /oven
- 1kw /was-droog combinatie
- 0.9kw /magnetron
- verlichting/cv ketel/koelkast

Hoewel ik probeer om niet teveel apparaten tegelijk te gebruiken. Gebeurt het toch regelmatig dat zonder te denken de waterkoker aangaat tijdens het koken, of een andere combo waarbij in theorie de stop door zou slaan.
In de praktijk is dat nog nooit gebeurd. Wat wel een belangrijk punt is, wat ook eerder werd aangehaald. Is hoe vaak en uitgebreid je kookt. Sta je elke dag voor 4 man te koken, dan kan je beter geen instappertje aanschaffen.
Je kunt een sneltzekering dan ook een behoorlijke tijd overbelasten voordat deze doorsmelt. Wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Laat staan dat het aan enige norm voldoet.

Waarschijnlijk heb je enkel "losse" apparatuur die je op een stopcontact boven het werkblad aansluit. Dan kom je er op papier mee weg. Maar inbouwapparatuur op een verborgen stopcontact hoort gewoon op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
mcDavid schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:23:
[...]

Je kunt een sneltzekering dan ook een behoorlijke tijd overbelasten voordat deze doorsmelt. Wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Laat staan dat het aan enige norm voldoet.

Waarschijnlijk heb je enkel "losse" apparatuur die je op een stopcontact boven het werkblad aansluit. Dan kom je er op papier mee weg. Maar inbouwapparatuur op een verborgen stopcontact hoort gewoon op een eigen groep.
Dan mag de woningbouw daarvoor zorgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fliso schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:29:
[...]

Dan mag de woningbouw daarvoor zorgen :P
Dan doen ze voor je, je krijgt alleen wel de rekening. Blijkbaar heb je geen kookgroep omdat je een gasaansluiting hebt. Kook je electrisch kan je een enkelfase inductiekookplaat gewoon op je perilex-kookgroep-wcd hangen. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:08:
Weer even een update:

4 januari komt hij de installatie van de kookgroep doen.
Ik moet nu alleen nog even opzoek naar een kookplaat die op een dubbele groep kan.
Gaat hij dan de hele kast vervangen? Of waar gaat hij de hoofdschakelaar laten..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
RaZ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:11:
[...]

Dan doen ze voor je, je krijgt alleen wel de rekening. Blijkbaar heb je geen kookgroep omdat je een gasaansluiting hebt. Kook je electrisch kan je een enkelfase inductiekookplaat gewoon op je perilex-kookgroep-wcd hangen. :P
Voor die rekening kan ik heel wat stoppen vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fliso schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:57:
[...]

Voor die rekening kan ik heel wat stoppen vervangen :P
Of je gebruikt zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/u/automatische_schroefzekering_16a.jpg
https://www.sandervunderi...-schroefzekering-16a.html

Daar had mn pa een van gekocht, een trage. Hoofdzekering klapte er toch uit :Y Kost in deze regio 78 euro, in de avond en weekenden is het nog duurder :P

Die dingen zijn ook weer niet zo duur, 7 euro'tjes.

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 26-12-2020 16:18 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
RaZ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]

Daar had mn pa een van gekocht, een trage. Hoofdzekering klapte er toch uit :Y Kost in deze regio 78 euro, in de avond en weekenden is het nog duurder :P

Ja... megafoute dingen zijn dat. Dragen niet voor niets geen enkel keurmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:40:
[...]

Gaat hij dan de hele kast vervangen? Of waar gaat hij de hoofdschakelaar laten..?
Er komt een extra kastje naast te hangen, net als het kastje van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:06:
[...]

Er komt een extra kastje naast te hangen, net als het kastje van de zonnepanelen.
Mét hoofdschakelaar? Heeft de woco nog iets gezegd over de niet normconforme aanpassing (geen hoofdschakelaar) van de PV?

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-12-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
RaZ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]

Tot nu toe is die er nog niet uitgeklapt maar zal 'm alvast aanschaffen. Thx haha _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fliso schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:25:
[...]

Tot nu toe is die er nog niet uitgeklapt maar zal 'm alvast aanschaffen. Thx haha _/-\o_
Ik raad het je af. De hoofdzekering klapt er toch wel uit. Dan moet je je netbeheerder bellen, en die zijn 1) niet snel; en 2) gaat je veel geld kosten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:08:
[...]

Mét hoofdschakelaar? Heeft de woco nog iets gezegd over de niet normconforme aanpassing (geen hoofdschakelaar) van de PV?
Hebben ze niks over gezegd. Kan ik iets aantoonbaars laten zien dat dit verplicht is, dan wil ik het wel melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:38:
[...]

Hebben ze niks over gezegd. Kan ik iets aantoonbaars laten zien dat dit verplicht is, dan wil ik het wel melden.
Verwijzen naar de NEN1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fliso schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:25:
[...]

Niet aanschaffen. Die zooi heeft geen keurmerk en dat heeft er meer te maken dat wanneer de kortsluitstroom hoog genoeg is... ze helemaal niet uitschakelen maar vastplakken. Totaal ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliso
Ik zit maar te dollen mannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Even een update:
De woningbouw komt volgende week dinsdag kijken of de meterkast in orde is (volgende week maandag wordt de kookgroep geplaatst).

Nu hebben wij inmiddels ook een kookplaat aangeschaft:
AEG HK604200IB

Echter nu valt me op dat er een 4 aderige kabel aan zit.
Vreemd dat er geen 5 aderige kabel bij zit, hij moet toch 5 aderig zijn?
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/inductie1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/inductie3.jpg
Weten jullie hoe dit zit?knorde in "1 fase inductie"

Verder moet ik het gat in het aanrecht nog even groter maken, blijkbaar was mijn gasplaat kleiner :)

[ Voor 13% gewijzigd door knorde op 29-12-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:29:
Even een update:
De woningbouw komt volgende week dinsdag kijken of de meterkast in orde is (volgende week maandag wordt de kookgroep geplaatst).

Nu hebben wij inmiddels ook een kookplaat aangeschaft:
AEG HK604200IB

Echter nu valt me op dat er een 4 aderige kabel aan zit.
Vreemd dat er geen 5 aderige kabel bij zit, hij moet toch 5 aderig zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weten jullie hoe dit zit?knorde in "1 fase inductie"
5-aderig snoer kopen en twee aders in duo adereindhuls onder de nulklem op het apparaat.

Of liever; koop een plaat met twee aparte nulklemmen. Bijvoorbeeld Siemens / Bosch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:39:
[...]

5-aderig snoer kopen en twee aders in duo adereindhuls onder de nulklem op het apparaat.

Of liever; koop een plaat met twee aparte nulklemmen. Bijvoorbeeld Siemens / Bosch..
Maar betekend dit dat deze niet geschikt is voor 2 groepen?
Zo werd hij namelijk wel verkocht.

Het is toch raar dat ze niet leveren wat er wel bij hoort.
Waar is het 4 aderige snoer voor dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:41:
[...]

Maar betekend dit dat deze niet geschikt is voor 2 groepen?
Zo werd hij namelijk wel verkocht.

Het is toch raar dat ze niet leveren wat er wel bij hoort.
Waar is de 4 aderige snoer voor dan 8)7
Dat heb ik toch eerder gezegd? Die keukenverkopers hebben daar geen verstand van.

Dat 4-aderige snoer is voor aansluiten op 3-fase. Zoals wij in NL kookplaten aansluiten met dat gefrot met een kookgroep waarbij we 2x16A pakken van 1 fase doen ze verder helemaal nergens in de wereld. De meeste kookplatenfabrikanten houden er dan ook niet specifiek rekening mee.

Er zit ook geen Perilex stekker bij, dat is ook een stille hint ;)

En zie daar; allemaal redenen waarom ik hier elke week weer wel een nieuw kookplaattopic of 2..3..4.. is.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-12-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:44:
[...]

Dat heb ik toch eerder gezegd? Die keukenverkopers hebben daar geen verstand van.

Dat 4-aderige snoer is voor aansluiten op 3-fase. Zoals wij in NL kookplaten aansluiten met dat gefrot met een kookgroep waarbij we 2x16A pakken van 1 fase doen ze verder helemaal nergens in de wereld. De meeste kookplatenfabrikanten houden er dan ook niet specifiek rekening mee.

Er zit ook geen Perilex stekker bij, dat is ook een stille hint ;)

En zie daar; allemaal redenen waarom ik hier elke week weer wel een nieuw kookplaattopic of 2..3..4.. is.
Dus met andere woorden, hij is niet geschikt voor 2x 230 volt.
https://www.coolblue.nl/p....html#product-information
Daar staat: 2 fasen (Perilex stekker).
Dat klopt dus niet begrijp ik?

Hoe weet ik nu welke wel geschikt zijn?
Dan moet deze maar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:51:
[...]

Dus met andere woorden, hij is niet geschikt voor 2x 230 volt.
Indien die allebei van dezelfde fase zijn en met het standaard aansluitsnoer en de in Nederland ganbare Perilex niet nee.

Als je het 5-aderige snoer haalt en het apparaateinde aanpast met een duoadereindhuls is hij wel *geschikt*.
https://www.coolblue.nl/p....html#product-information
Daar staat: 2 fasen (Perilex stekker).
Dat klopt dus niet begrijp ik?
Als je ze van verschillende fasen hebt werkt het prima. Maar Coolblue is te dom om het onderscheid te erkennen. Niks tegen Coolblue verder; dat gaat bij alle dozenschuivers fout.
Hoe weet ik nu welke wel geschikt zijn?
Als je een plaat wil met 2 aparte nulaansluitingen moet je vooral de handleiding / schema's doornemen. Platen van Bosch / Siemens hebben dat allemaal. AEG platen (bijna?) nooit. Ikea in het verleden niet, nu wel meer.
Hoeft niet persé, zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Als ik bijvoorbeeld naar deze kijk zie ik er ook niks over in de handleiding: ETNA KI1160ZT
Handleiding: https://manuals.coolblue.nl/3b/etna-ki1160zt.pdf

Is toch best bizar dat dit zo onduidelijk is.

EDIT
Ik heb wel dit gevonden:
https://www.etna.nl/collectie/ki1160zt/
Er staat: "Gemakkelijk bij deze kookplaat is dat die geleverd wordt met het snoer eraan. Aan deze 5-aderige kabel kan de Perilex stekker gemaakt worden (1400mm)."

Betekend dit dat deze wel geschikt is (ik kan geen aansluitschema vinden ervan)?

[ Voor 44% gewijzigd door knorde op 29-12-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je hebt de installatiehandleiding nodig, niet de gebruikershandleiding. Die staat bij Etna iets verborgen onder https://support.etna.nl/s...tiekookplaat-ki1160zt-e01. Daar staat dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcGhUt9FbiGLelFPREdZl0lB9-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roal420Gucg6sr45Q65Cs4dC.png?f=fotoalbum_large

Waar - tenminste, als ik het goed begrijp - je kunt zien dat deze plaat op drie manieren kan worden aangesloten:
1) 2 fasen van een 3-fasen-aansluiting kan worden aangesloten (links)
2) een 2N2L kookgroep (midden), of
3) een enkele 32A groep (rest van de wereld, rechts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
ValHallASW schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:48:
Je hebt de installatiehandleiding nodig, niet de gebruikershandleiding. Die staat bij Etna iets verborgen onder https://support.etna.nl/s...tiekookplaat-ki1160zt-e01. Daar staat dan:

[Afbeelding]

Waar - tenminste, als ik het goed begrijp - je kunt zien dat deze plaat op drie manieren kan worden aangesloten:
1) 2 fasen van een 3-fasen-aansluiting kan worden aangesloten (links)
2) een 2N2L kookgroep (midden), of
3) een enkele 32A groep (rest van de wereld, rechts).
Ah die staat inderdaad wat verstopt.
Optie 2 is de goede toch?

[ Voor 18% gewijzigd door knorde op 29-12-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Inderdaad in de installatiehandleiding kijken, niet in de gebruikershandleiding.

Voor enkelfase kookgroep is dat middelste schema van die drie inderdaad de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ok, dan lijkt dat me verder wel een goede optie.

Weet iemand ook of je bij dit type (ETNA KI1160ZT) 1 kookzone in 1x uit kan zetten.
Op de AEG (en zover ik zie in de handleiding van de Inventum IKI630) kun je + en - tegelijk indrukken en dan gaat hij op stand 0.

Hier vind ik niks over terug in de handleiding van de ETNA KI1160ZT.

[ Voor 13% gewijzigd door knorde op 29-12-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:35:
Ok, dan lijkt dat me verder wel een goede optie.

Weet iemand ook of je bij dit type (ETNA KI1160ZT) 1 kookzone in 1x uit kan zetten.
Op de AEG (en zover ik zie in de handleiding van de Inventum IKI630) kun je + en - tegelijk indrukken en dan gaat hij op stand 0.

Hier vind ik niks over terug in de handleiding van de ETNA KI1160ZT.
Platen die je alleen via + en - kunt instellen moet je sowieso vermijden. Gebruiksonvriendelijke onzin is dat. Ik tik gewoon 1x op een slider en voila; precies de stand die ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:47:
[...]

Platen die je alleen via + en - kunt instellen moet je sowieso vermijden. Gebruiksonvriendelijke onzin is dat. Ik tik gewoon 1x op een slider en voila; precies de stand die ik wil.
Ik snap je volkomen (en ik vind het super dat je ons zoveel verder geholpen hebt) maar ik moet toch ook een beetje naar ons budget kijken.

Mocht iemand de vraag over de Etna (misschien is er een algemene combinatie mogelijk die elke Etna kan) weten hoor ik het uiteraard graag. Valt allemaal nog niet mee dit haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:01:
[...]

Ik snap je volkomen (en ik vind het super dat je ons zoveel verder geholpen hebt) maar ik moet toch ook een beetje naar ons budget kijken.

Mocht iemand de vraag over de Etna (misschien is er een algemene combinatie mogelijk die elke Etna kan) weten hoor ik het uiteraard graag. Valt allemaal nog niet mee dit haha.
Oh wow. Had helemaal niet door dat de slider een 100 euri lijkt toe te voegen aan de prijs.

Ik heb mijn Siemens uit de magazijn / showroom opruiming gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:31:
[...]

Oh wow. Had helemaal niet door dat de slider een 100 euri lijkt toe te voegen aan de prijs.

Soms moet je net even geluk hebben haha, ik zal even kijken of ik morgen Etna kan bellen en of zij dit weten.
Anders gaat die ook weer retour (heb hem al besteld ivm de lange levertijden van tegenwoordig maar nu achteraf misschien toch niet zo handig :P)

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 30-12-2020 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:35:
[...]

Soms moet je net even geluk hebben haha, ik zal even kijken of ik morgen Etna kan bellen en of zij dit weten.
Anders gaat die ook weer retour (heb hem al besteld ivm de lange levertijden van tegenwoordig maar nu achteraf misschien toch niet zo handig :P)
Je kunt ook gewoon de AEG installeren met een 5-aderig snoer en een duoadereindhuls.

https://www.sandervunderi...1-5-lengte-1-5-meter.html

En dan de huls + krimpgereedschap...

Of als je wel de aansluiting laat omzetten naar 3-fase; dan kun je ook gewoon het 4-aderige snoer gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-12-2020 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:40:
[...]

Je kunt ook gewoon de AEG installeren met een 5-aderig snoer en een duoadereindhuls.

https://www.sandervunderi...1-5-lengte-1-5-meter.html

En dan de huls + krimpgereedschap...

Of als je wel de aansluiting laat omzetten naar 3-fase; dan kun je ook gewoon het 4-aderige snoer gebruiken.
Ik doe het toch liever gelijk goed (een kookplaat die "geschikt" is voor 5 draden en die 2 nullen heeft).
De kookgroep wordt 2 x 230 volt.

EDIT

Zojuist Etna gebelt en het blijkt niet mogelijk bij dit type om de stand in 1x op 0 te zetten.
Ik ga dus (alweer) opzoek naar een andere haha.

[ Voor 13% gewijzigd door knorde op 30-12-2020 10:47 ]

• knorde
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:31:
[...]

En toch heb je ons weer overgehaald haha.
We hebben de Etna KI560ZT besteld (die heeft ook een slider per zone).
Toch wel erg makkelijk.

• kabeltjekabel
knorde schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:37:
[...]

En toch heb je ons weer overgehaald haha.
We hebben de Etna KI560ZT besteld (die heeft ook een slider per zone).
Toch wel erg makkelijk.
Beetje lafjes vermogen per pit, maar wel een aantrekkelijke prijs.

Er staat trouwens een foutje op de Etna site; ding heeft 2x 21cm zone, niet 3x.

• knorde
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:58:
[...]

Beetje lafjes vermogen per pit, maar wel een aantrekkelijke prijs.

Er staat trouwens een foutje op de Etna site; ding heeft 2x 21cm zone, niet 3x.
Klopt het is 2x 21 cm en 2x 16 cm.
Zodra alles binnen is en aangesloten zal ik nog even een update geven van hoe het is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Even weer een update:

Inmiddels is de kookgroep geplaatst.
Echter de knoppen van de Etna werken absoluut niet fijn.
Deze heb ik terug gestuurd.

Nu ben ik opzoek naar een andere, bijvoorbeeld de Inventum IKI6030.
Echter vind ik dit op youtube: YouTube: Review ervaring Inventum IKI6030 inductie kookplaat geluidsniveau NI...

Is dat geluid normaal?
De Aeg die ik eerder had was stil (tikte alleen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
@knorde Ik heb de Inventum IKI6010 en ik ervaar dat geluid niet. Bij sommige pannen hoor ik een heel licht minimaal geluid, dat tikken inderdaad, wat niet storend is.
Probeer altijd inductiegeschikte pannen zo goed mogelijk op de pit te zetten, die overeenkomt met grote van de pan.

Wel, zoals eerder gezegd, gooit de Inventum wel wat snel de ventilatie aan. Ik vind het niet echt storend, maar ik weet dat het stiller kan. Als je voor 2,5 keer zoveel geld een Bosch koopt bijvoorbeeld.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat geluid is laatst ook een topic over geweest hier. Die van dat Youtube filmpje is wel extreem, maar je weet ook niet hoeveel dat 'geboost' is in de opname. Type pan bepaald ook een deel.

En geen van allen sissen ze zoals gasplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:57
@knorde Je hebt ook kookplaten met een "boost"-functie waardoor je (voor een beperkte tijd) 3.7kW aan vermogen op één pit kan krijgen. Dat is heel handig voor het aanbakken van vlees of snel aan de kook brengen van water. Zowel die Etna die je eerst had als de Inventum die je nu op het oog hebt (max. 2.5kW) hebben dat niet. Misschien iets om te overwegen? De consumentenbond is erg positief over de AEG IKB64301FB.

Edit: in de handleiding van de inventum staat wel een "boostfunctie" vermeld maar die is maar maximaal 2.5kW (?). Ik zie in ieder geval nergens een hogere waarde staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Tom-Z op 08-01-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tom-Z schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:17:
@knorde Je hebt ook kookplaten met een "boost"-functie waardoor je (voor een beperkte tijd) 3.7kW aan vermogen op één pit kan krijgen.
Boostwaarde hoeft geen 3,7 te zijn hoor. Bij mijn Siemens is het 1,8 / 2,5 / 3,3 kW (145 / 180 / 210 mm)
Tom-Z schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:17:
Dat is heel handig voor het aanbakken van vlees of snel aan de kook brengen van water. Zowel die Etna die je eerst had als de Inventum die je nu op het oog hebt (max. 2.5kW) hebben dat niet. Misschien iets om te overwegen? De consumentenbond is erg positief over de AEG IKB64301FB.

Edit: in de handleiding van de inventum staat wel een "boostfunctie" vermeld maar die is maar maximaal 2.5kW (?). Ik zie in ieder geval nergens een hogere waarde staan.
Handleiding is inderdaad erg vaag ja. Ook maar beperkt aantal standen. Maarja, de 100-200 euro extra voor een Siemens moet ergens vandaan komen he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Hierbij weer een update, dit keer met het eindresultaat.
Uiteindelijk is het de Etna a390ztuu/e01 geworden (2dehands).

Verder heb ik nog bij zowel de elektricien als bij de woningbouw (bij de nacontrole) geïnformeerd over de "missende" schakelaar. Dit is niet verplicht bij uitbreiding van de meterkast.
Het is wel verplicht bij vervanging van de meterkast (er zitten dan nieuwe eisen aan).
Verder is de "schakelaar" van de zonnepanelen uitgerust met een eigen automaat (en aardlek).
Dit is een 2 in 1 schakelaar.

De kookgroep is bijgeplaatst in hetzelfde kastje.
Deze is op de aardlek gezet van de gewone meterkast (om het zo maar even te noemen).
Alles is zo volgens de normen aangesloten zeggen beide.

Hierbij nog wat afbeeldingen:
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/koken1.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/koken2.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/koken3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/koken4.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 10-01-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:36:
Hierbij weer een update, dit keer met het eindresultaat.
Uiteindelijk is het de Etna a390ztuu/e01 geworden (2dehands).

Verder heb ik nog bij zowel de elektricien als bij de woningbouw (bij de nacontrole) geïnformeerd over de "missende" schakelaar. Dit is niet verplicht bij uitbreiding van de meterkast.
Het is wel verplicht bij vervanging van de meterkast (er zitten dan nieuwe eisen aan).
Verder is de "schakelaar" van de zonnepanelen uitgerust met een eigen automaat (en aardlek).
Dit is een 2 in 1 schakelaar.

De kookgroep is bijgeplaatst in hetzelfde kastje.
Deze is op de aardlek gezet van de gewone meterkast (om het zo maar even te noemen).
Alles is zo volgens de normen aangesloten zeggen beide.
Wat een dikke onzin zeg. Zeker die PV was een significante aanpasing. Dan moet het betreffende deel gewoon aangepast worden naar de huidige norm. Wanneer is trouwens het binnenwerk van die linkerkast vervangen?

Maar al ga je af op de oude norm; dan was bij >6 groepen de hoofdschakelaar alsnog verplicht, dus linksom of rechtsom deugd dit niet.

Die tywraps om de aardings / vereffening is ook niet echt netjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 20:19
Ik ben benieuwd wat voor draden door het koppelbuisje lopen.

Lijkt me óf veel te veel óf je kookplaat is niet achter een aardlekschakelaar óf je zonnepanelen zitten achter een dubbel aardlekschakelaar.

Verder mist er een wartel voor de kabel naar de kookplaat, en is die bocht in de kabel volgens mij veels te krap.
Ook het koppelbuisje lijkt me niet goed ingevoerd in de beide kasten.

[ Voor 31% gewijzigd door Xiphalon op 11-01-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb gedaan wat ik kon, zowel de woningbouw als de elektricien (en ook de eerdere elektricien die de zonnepanelen geplaatst heeft) geven alle 3 aan dat het zo goed is.

Verder weet ik niet wat ik nog meer zou moeten doen.
Ik heb zwart op wit staan dat het zo veilig is en volgens de norm.
Meer kan ik er niet aan doen, het werkt voor de rest allemaal perfect overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xiphalon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:18:
Ik ben benieuwd wat voor draden door het koppelbuisje lopen.
5x 6mm2 voor aarde, fase voor kookgroep, fase voor PV groep, nul voor kookgroep en nul voor PV groep >:)
Lijkt me óf veel te veel óf je kookplaat is niet achter een aardlekschakelaar óf je zonnepanelen zitten achter een dubbel aardlekschakelaar.
Zowel PV als kookgroep kabels vertrekken vanaf rechterkastje, dus kan op zich wel.
Verder mist er een wartel voor de kabel naar de kookplaat, en is die bocht in de kabel volgens mij veels te krap.
Ook het koppelbuisje lijkt me niet goed ingevoerd in de beide kasten.
Dat is de kabel van de PV.
knorde schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:46:
Ik heb gedaan wat ik kon, zowel de woningbouw als de elektricien (en ook de eerdere elektricien die de zonnepanelen geplaatst heeft) geven alle 3 aan dat het zo goed is.

Verder weet ik niet wat ik nog meer zou moeten doen.
Ik heb zwart op wit staan dat het zo veilig is en volgens de norm.
Meer kan ik er niet aan doen, het werkt voor de rest allemaal perfect overigens :)
Tja, als je als veronderstelde leek voorgelogen wordt is het altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
De kabel van de PV gaat naar boven.
Degene die eronderuit komt is van de kookgroep en gaat naar de kookplaat.
kabeltjekabel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Tja, als je als veronderstelde leek voorgelogen wordt is het altijd lastig.
Haha dat is zeker waar, maar de woning is van de woningbouw en als hun het zo akkoord hebben bevonden kan ik er verder niet veel meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:54:
[...]

De kabel van de PV gaat naar boven.
Degene die eronderuit komt is van de kookgroep en gaat naar de kookplaat.
Oh sorry, ik dacht even dat die gekke krul er altijd al zat. Naja, dan nog is de invoer dus onjuist en het tywrappen aan de de vertinde draden van aarding/vereffening is ook gewoon fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Een oud draadje maar weer een hot topic, althans bij ons in huis

Wij willen ook gefaseerd minder gas gaan gebruiken. De eerste stap is dan een inductie kookplaat.

We hebben 2 groepen in de keuken , Combioven en Vaatwasser.
Ons plan is om de Inductie ook 1 fase Bij de vaatwasser te zetten met een stroom verdeler.
Wij zetten de vaatwasser altijd snachts aan ( althans voor slapen gaan ) en koken dus nooit als deze aan staat.

De Prijzen van een 1 fase inductie zijn redelijk en het ombouwen van de meterkast willen we dan ook uitstellen. ivm de kosten en de noodzaak

iRacing Profiel

Pagina: 1 2 Laatste