Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:10
Wij willen graag over van gas naar inductie.
Nu hebben wij geen aansluiting voor krachtstroom.
Het is een huurwoning en het kost meer dan 1000 euro als ze dat voor ons willen aanleggen.

Nu zie ik dat er tegenwoordig ook 1 fase inductiekookplaten bestaan, bijvoorbeeld deze:

https://www.bol.com/nl/p/...32JAvtEAQYASABEgJaGfD_BwE

Daar zit gewoon een normale stekker aan.
Maar hoe gaat dit precies in zijn werk?
Moet hier een aparte fase voor aangelegd worden of kan deze gewoon in het stopcontact (op een groep waar andere dingen ook opzitten)?

Je zou denken dat als de inductiekookplaat op "maximaal" draait dat de stoppen (schakelaars) erdoor vliegen als er ook wat anders op diezelfde groep gebruikt wordt.

Wij hebben wel een aparte groep voor de magnetron en een aparte groep voor de vaatwasser.
Op dit moment zit het gasfornuis (die automatisch kan vonken) bij op de groep van de magnetron.

[ Voor 9% gewijzigd door knorde op 12-12-2020 10:01 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:24
Deze zijn slomer met het warm worden e.d. dan die met krachtstroom.

Ja je kan ze gewoon in het stopcontact steken, maar het is inderdaad ook zo dat als je hem maximaal gebruikt (3.7kw) je niets anders op die stroomkring kan hebben.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je hebt ook 1 fase inductie kookplaten voor 2 groepen met een perilex stekker. (Sterker nog, de meesten kunnen dat. Check beschrijving of handleiding). Ik heb er zo eentje. Je moet daarvoor dus wel 2 vrije 16A groepen hebben (kookgroep laten installeren) en dan heb je een kookplaat die 7,4kW kan trekken zonder problemen en geen krachtstroom nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 12-12-2020 10:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb in de keuken helaas geen "vrije" groepen.

In de reviews zie ik er ook niks over terug, zie heel veel reviews dat het heel makkelijk is, stekker erin en klaar.
Maar volgens mij is het niet zo makkelijk.

Ze zeggen dat de kookplaat "terugschakelt" als hij teveel vermogen vraagt (waardoor hij slomer kan gaan werken). Voor mij is het belangrijk dat niet iedere keer de stroom uitvalt als er "teveel" gevraagd wordt.
Klopt het dat deze kookplaten dit zelf kunnen "meten" of is dat een fabeltje?

Een kookplaat kan toch nooit weten wat er nog meer op diezelfde groep gebruikt wordt of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
Geen vrije groepen ? Dan ben je klaar. Een apparaat met een dusdanig vermogen heeft zijn eigen separate beveiliging nodig , waar enkel en alleen dat apparaat, in dit geval je kookplaat op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 08:20
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:47:
Ik heb in de keuken helaas geen "vrije" groepen.

In de reviews zie ik er ook niks over terug, zie heel veel reviews dat het heel makkelijk is, stekker erin en klaar.
Maar volgens mij is het niet zo makkelijk.

Ze zeggen dat de kookplaat "terugschakelt" als hij teveel vermogen vraagt (waardoor hij slomer kan gaan werken). Voor mij is het belangrijk dat niet iedere keer de stroom uitvalt als er "teveel" gevraagd wordt.
Klopt het dat deze kookplaten dit zelf kunnen "meten" of is dat een fabeltje?

Een kookplaat kan toch nooit weten wat er nog meer op diezelfde groep gebruikt wordt of zie ik dat verkeerd?
Hij kan niet ruiken of er nog meer op dezelfde groep wordt gebruikt nee. Wat er wordt bedoelt is, stel je kookt met 2 pitten, 1 op 1500 W en nog 1 op 1500 W vermogen. Als je nu de 3e pit aanzet, dan kan deze maar 700 W vermogen, stel je het vermogen voor de 3e pit hoger in dan die 700W, dan schroeft de kookplaat de andere 2 pitten op 1500W naar beneden, zodat je nooit boven de 3.7kW uit komt.

edit. uit 1 van de recensies: '! De smartfunctie die de stroom automatisch verdeeld over de kookzone's , waardoor het maximale verbruik NIET meer kan worden dan maximaal 3,5 Kw, werkt perfect'

[ Voor 8% gewijzigd door jppilot op 12-12-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
De kookplaat moet op een eigen groep om problemen te voorkomen, want die ziet niet wat er verder nog verbruikt wordt op de groep. Is het een optie om de kookplaat op de groep van de magnetron zetten en de magnetron samen met de vaatwasser op een groep? Ik ga dan uit van een aansluitwaarde van de magnetron van 900W en vaatwasmachine van 2,5kW, blijf je onder de 3,7kW. Daarnaast is de kans dat de vaatwasser en de magnetron tegelijk aanstaan vrij klein, of is dit wel eens het geval?

Wel natuurlijk even de aansluitwaarde van jouw apparatuur controleren, als de magnetron bijv. hoger zit, kan ik vanaf hier niet zien.

[ Voor 11% gewijzigd door VERNederlander op 12-12-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 08:20
VERNederlander schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:55:
De kookplaat moet op een eigen groep om problemen te voorkomen, want die ziet niet wat er verder nog verbruikt wordt op de groep. Is het een optie om de kookplaat op de groep van de magnetron zetten en de magnetron samen met de vaatwasser op een groep? Ik ga dan uit van een aansluitwaarde van de magnetron van 900W en vaatwasmachine van 2,5kW, blijf je onder de 3,7kW. Daarnaast is de kans dat de vaatwasser en de magnetron tegelijk aanstaan vrij klein, of is dit wel eens het geval?

Wel natuurlijk even de aansluitwaarde van jouw apparatuur controleren, als de magnetron bijv. hoger zit, kan ik vanaf hier niet zien.
dit lijkt mij ook de best werkbare oplossing zonder grote kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
jppilot schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:50:
[...]

Hij kan niet ruiken of er nog meer op dezelfde groep wordt gebruikt nee. Wat er wordt bedoelt is, stel je kookt met 2 pitten, 1 op 1500 W en nog 1 op 1500 W vermogen. Als je nu de 3e pit aanzet, dan kan deze maar 700 W vermogen, stel je het vermogen voor de 3e pit hoger in dan die 700W, dan schroeft de kookplaat de andere 2 pitten op 1500W naar beneden, zodat je nooit boven de 3.7kW uit komt.

edit. uit 1 van de recensies: '! De smartfunctie die de stroom automatisch verdeeld over de kookzone's , waardoor het maximale verbruik NIET meer kan worden dan maximaal 3,5 Kw, werkt perfect'
Ah duidelijk, dan is mij ook duidelijk dat de kookplaat inderdaad echt op een eigen groep moet komen.
VERNederlander schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:55:

Dit vind ik wel een hele goede.

Onze magnetron is inderdaad (maximaal) 900 watt. De vaatwasser moet ik even kijken, de vaatwasser is vorig jaar nieuw gekocht dus dit lijkt mij zuinig genoeg om beide op dezelfde groep te zetten. Ik ga dat zo nog even nakijken.

Het kan wel eens een enkele keer voorkomen dat het tegelijk draait, dus ik wil voorkomen dat dit fout kan gaan. Ik zal zo nog even de types nakijken en hier vermelden.

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 12-12-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:59:
[...]

Ah duidelijk, dan is mij ook duidelijk dat de kookplaat inderdaad echt op een eigen groep moet komen.

[...]

Dit vind ik wel een hele goede.

Onze magnetron is inderdaad (maximaal) 900 watt. De vaatwasser moet ik even kijken, de vaatwasser is vorig jaar nieuw gekocht dus dit lijkt mij zuinig genoeg om beide op dezelfde groep te zetten. Ik ga dat zo nog even nakijken.

Het kan wel eens een enkele keer voorkomen dat het tegelijk draait, dus ik wil voorkomen dat dit fout kan gaan. Ik zal zo nog even de types nakijken en hier vermelden.
Voor de magnetron: is dat het maximaal instelbaar vermogen op de voorkant of komt die 900W van de sticker op de achterkant/onderkant. Die van de sticker is degene die je moet hebben, ik weet niet hoe het omzetrendement is van zo'n ding.

Anders post hier even merk+type van je magnetron en vaatwasser, dan kunnen we even meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Pelgrim MAG555RVS/P02
Beko DIN24310

Bij de Pelgrim combimagnetron staat:
Microwave: 1350 watt
Grill: 1250 watt
Combination: 2650 watt
Convection: 1350 watt

Ik weet niet wat het allemaal betekend maar wij gebruiken alleen de gewone magnetronstand en de ovenstand (oven max 900 watt).

Bij de Beko vaatwasser staat:
1800 - 2100 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@knorde waarom wil je van gas naar inductie? Het enige voordeel is dat je het iets makkelijker kan schoonmaken.
Nadelen zijn: duurder, gaat sneller kapot, pannen nodig voor inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Zonder vrije groep moet je zo'n kookplaat niet gebruiken.

Voor een één of tweepersoonshuishouden wat niet vaak voor gasten kookt is een 3,7kW plaat in praktijk echt wel voldoende sterk. Wanneer je voor meer personen eten moet koken, zal het wel wat behelpen worden. Dus voor een gezin met meerdere thuiswonende kinderen is zo'n kookplaat een afrader.
Ben je alleen of met z'n tweeën, dan kun je die paar keer per jaar dat je uitgebreid voor gasten wil koken natuurlijk prima kiezen voor een gerecht wat deels in de oven wordt bereid (met de oven op een andere groep dan de kookplaat). Door de schaal met bijvoorbeeld vlees en/of groenten in de oven te bereiden, kun je op de kookplaat immers voor de resterende onderdelen van het menu meer vermogen gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Z___Z schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:07:
@knorde waarom wil je van gas naar inductie? Het enige voordeel is dat je het iets makkelijker kan schoonmaken.
Vooral het schoonmaken, en we vinden het moderner ogen en daarnaast zal gas toch ooit een keer ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ivow85 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:08:
Zonder vrije groep moet je zo'n kookplaat niet gebruiken.

Voor een één of tweepersoonshuishouden wat niet vaak voor gasten kookt is een 3,7kW plaat in praktijk echt wel voldoende sterk. Wanneer je voor meer personen eten moet koken, zal het wel wat behelpen worden. Dus voor een gezin met meerdere thuiswonende kinderen is zo'n kookplaat een afrader.
Ben je alleen of met z'n tweeën, dan kun je die paar keer per jaar dat je uitgebreid voor gasten wil koken natuurlijk prima kiezen voor een gerecht wat deels in de oven wordt bereid (met de oven op een andere groep dan de kookplaat). Door de schaal met bijvoorbeeld vlees en/of groenten in de oven te bereiden, kun je op de kookplaat immers voor de resterende onderdelen van het menu meer vermogen gebruiken.
Ik begrijp je, het zal niet 100% ideaal zijn maar wel een mooie tussenoplossing om een hoop kosten te besparen. Wij zijn geen keukenmensen dus wij zijn ook geen uitgebreide kokers.
Vrijwel altijd gebruiken wij maximaal 2 a 3 pitten voor het opwarmen van aardappels en een beetje groente en een koekenpan voor wat vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Nog meer voordelen: Hygiënischer, minder luchtvervuiling in huis, veiliger.

Duurder in aanschaf ja. In gebruik nauwelijks verschil, door minder warmteverlies langs de pan. Nieuwe pannen zijn voor inductie niet nodig wanneer je nu al pannen van fatsoenlijke kwaliteit hebt. Alleen goedkope pannen met alu of dunne bodem zijn niet geschikt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ivow85 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:10:
[...]

Duurder in aanschaf ja. In gebruik nauwelijks verschil, door minder warmteverlies langs de pan. Nieuwe pannen zijn voor inductie niet nodig wanneer je nu al pannen van fatsoenlijke kwaliteit hebt. Alleen goedkope pannen met alu of dunne bodem zijn niet geschikt.
De kosten zijn hier het probleem niet (van eenmalige aanschaf).
Dat hebben wij er voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:10:
[...]

Ik begrijp je, het zal niet 100% ideaal zijn maar wel een mooie tussenoplossing om een hoop kosten te besparen. Wij zijn geen keukenmensen dus wij zijn ook geen uitgebreide kokers.
Vrijwel altijd gebruiken wij maximaal 2 a 3 pitten voor het opwarmen van aardappels en een beetje groente en een koekenpan voor wat vlees.
Dat zal prima gaan op zo'n kookplaat wanneer je geen groot huishouden met bijbehorende grote pannen met grote hoeveelheden water voor de aardappels of gekookte groenten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ivow85 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:12:
[...]

Dat zal prima gaan op zo'n kookplaat wanneer je geen groot huishouden met bijbehorende grote pannen met grote hoeveelheden water voor de aardappels of gekookte groenten hebt.
Wij zijn in totaal met 4 (2 kids en ik en mijn vrouw).
Maar het zijn hele simpele maaltijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
[...]

.
Nog een voordeel, zomers is het relaxter koken omdat het koeler blijft. Je hebt geen gasvlam die je keuken loopt op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:07:
Pelgrim MAG555RVS/P02
Beko DIN24310

Bij de Pelgrim combimagnetron staat:
Microwave: 1350 watt
Grill: 1250 watt
Combination: 2650 watt
Convection: 1350 watt

Ik weet niet wat het allemaal betekend maar wij gebruiken alleen de gewone magnetronstand en de ovenstand (oven max 900 watt).

Bij de Beko vaatwasser staat:
1800 - 2100 watt
Nog even wat extra info hierover, wij gebruiken alleen stand P3 op de vaatwasser (ik weet niet of dit verder nog uitmaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Gas kost 1/3 van stroom dus is inclusief verlies nog steeds goedkoper.
Lucht moet je gewoon afzuigen naar buiten.
Dikke bodem pannen zijn niet beter, ze zijn nodig voor inductie. Op gas werken dunne bodem pannen beter, want minder materiaal om op te warmen en betere controle over de temperatuur van de pan.
VERNederlander schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:13:
[...]

Nog een voordeel, zomers is het relaxter koken omdat het koeler blijft. Je hebt geen gasvlam die je keuken loopt op te warmen.
In de winter krijg je bij gas aan de andere kant de warmte cadeau, wat nog weer wat meer kostenverschil maakt tov indicatie.
Maar goed totale kosten van koken op de energie rekening valt in het niet tov de kosten van je huis verwarmen.

Grootste kostenvoordeel is de levensverwachting van de kookplaat. Een gaskookplaat gaat vrijwel nooit kapot. Een inductie kookplaat is veel storing gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:15:
[...]

Nog even wat extra info hierover, wij gebruiken alleen stand P3 op de vaatwasser (ik weet niet of dit verder nog uitmaakt).
Ai, het is een combimagnetron met een aansluitvermogen van 2,65kW, die kan niet samen met je vaatwasser op een groep. Tenzij je heel netjes om en om gebruikt, maar uit eerdere berichten staan ze wel eens gelijk aan.

Aan stand 3 van de vaatwasser maakt niet uit, gaat om het aansluitvermogen van 2,1kW. Bij een vaatwasser weet je niet of en wanneer dat ie vol vermogen trekt in het vaatwasprogramma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
VERNederlander schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:19:
[...]

Ai, het is een combimagnetron met een aansluitvermogen van 2,65kW, die kan niet samen met je vaatwasser op een groep. Tenzij je heel netjes om en om gebruikt, maar uit eerdere berichten staan ze wel eens gelijk aan.

Aan stand 3 van de vaatwasser maakt niet uit, gaat om het aansluitvermogen van 2,1kW. Bij een vaatwasser weet je niet of en wanneer dat ie vol vermogen trekt in het vaatwasprogramma
Ah jammer, leek al te mooi om waar te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Als je vaak 3 pannen tegelijk gebruikt is dat nog maar 1200 wat per pit. Dat is niet bijster veel warmte. Dat is op een dure kookplaat 1/3 van het vermogen op een grote pit en 1/2 van het vermogen op een kleine pit. Misschien kan je beter eerst bij iemand proberen of dit voldoende is voor jouw gerechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Z___Z schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:23:
[...]

Als je vaak 3 pannen tegelijk gebruikt is dat nog maar 1200 wat per pit. Dat is niet bijster veel warmte. Dat is op een dure kookplaat 1/3 van het vermogen op een grote pit en 1/2 van het vermogen op een kleine pit. Misschien kan je beter eerst bij iemand proberen of dit voldoende is voor jouw gerechten.
Dat zou ik idd wel even kunnen proberen (ken meerdere mensen met inductie).
VERNederlander schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:19:
[...]

Maar volgens mij is het bij mij al niet mogelijk als ik het antwoord van hierboven zie.

[ Voor 31% gewijzigd door knorde op 12-12-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:26:
[...]

Dat zou ik idd wel even kunnen proberen (ken meerdere mensen met inductie).

[...]

Maar volgens mij is het bij mij al niet mogelijk als ik het antwoord van hierboven zie.
Je hebt stopcontacten die switchen als 1 van de 2 apparaten te veel stroom vragen. Daarmee kan je een Quooker aansluiten op dezelfde groep als een vaatwasser terwijl ze samen een aansluitwaarde hebben van meer dan 16A. Dat zou in jou geval eventueel kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je hebt apparaten die automatisch wisselen tussen 2 stopcontacten zodat je niet teveel stroom tegelijk kan gebruiken: https://www.elektroshop.n...e-droger-regelaar-nl.html

Al betekend dit wel dat als je kookplaat aan staat, dat je magnetron niets meer zal doen. Denk overigens ook aan andere energieslurpers zoals waterkokers, ik weet niet of je die hebt maar die gebruikt mogelijk meer dan je magnetron.

Persoonlijk zou ik het alleen aanraden als je die magnetron en vaatwasser echt nooit tijdens het koken wil gebruiken. De kookplaat die je uitgekozen hebt heeft 2x 2.3kW pitten dus als die beiden op max staan is de groep helemaal vol en past er niets meer bij.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Dan heb je niet genoeg aan 1 vrije groep. Je gaat je eten niet warm/kokend krijgen tenzij je om en om de pitten gebruikt. Kinderen groeien ook nog eens, dus het wordt alleen maar meer en onhandiger dan het initieel gaat zijn.
Mijn advies: Doe het goed of doe het niet.
En de "goed" is een kookplaat op 2 vrije groepen aansluiten. 1 is echt te weinig voor wat jij wilt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:08:
[...]

Vooral het schoonmaken, en we vinden het moderner ogen en daarnaast zal gas toch ooit een keer ophouden.
Volgens mij ben ik een minderheid, maar ik vind het schoonmaak voordeel echt verwaarloosbaar. En dat zeg ik als iemand die nu 6 jaar op inductie kookt. Ja, een vlakke plaat is makkelijker schoon te maken, vooral als je het hebt over zaken als kruimels en stukjes eten die perongeluk ertussen vallen, daar ben je zo vanaf. Maar hem echt net hebben is weer meer gedoe omdat je bijna altijd een spiegelende plaat hebt waar je elk stukje vuil of vet direct op ziet zitten. Terwijl bij gas er veel meer opties zijn die mat zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lol. Als dat je enige voordeel is dan heb je echt twee handen voor je ogen 8)7

Voordelen;
Timer per pit
Sneller aan de kook
Makkelijker schoonmaken
Lager
Pannen vallen niet zo snel om, want staan vlak
Niet meer je handen branden aan de oren
Minder vocht. Afzuigkap niet nodig bij enkel water aan de kook brengen.
Geen extra inbreng CO2
Door niet nodig hebben van de afzuig in veel gevallen dus minder warmteverlies in de winter
Geen gesis van de gasbranders
Geen superhete delen na gebruik
Goedkoper in gebruik
Pitten regelbaar over veel groter bereik; maximum ligt netto veel en veel hoger en minimum ligt ook lager. Voor chocolade smelten geen 'pan in pan' meer nodig.
Kinderbeveiliging
Je kunt die gare pannen die je oma je aanbiedt en je toch al niet wilde hebben weigeren met het perfecte excuus dat ze toch niet werken op je inductieplaat.

Nadelen;
Niet geschikt om uiteinden van veters dicht te schroeien.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-12-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sissors schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:32:
[...]

Volgens mij ben ik een minderheid, maar ik vind het schoonmaak voordeel echt verwaarloosbaar. En dat zeg ik als iemand die nu 6 jaar op inductie kookt. Ja, een vlakke plaat is makkelijker schoon te maken, vooral als je het hebt over zaken als kruimels en stukjes eten die perongeluk ertussen vallen, daar ben je zo vanaf. Maar hem echt net hebben is weer meer gedoe omdat je bijna altijd een spiegelende plaat hebt waar je elk stukje vuil of vet direct op ziet zitten. Terwijl bij gas er veel meer opties zijn die mat zijn.
Zelfs al maak je je inductieplaat dagelijks schoon en je gasplaat eens in de week dan ben je nog sneller klaar met inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik ga maandag even contact opnemen met de woningbouw en vragen wat op dit moment de opties zijn (als die er al zijn). 2012 hebben we een renovatie gehad en toen heb ik dit gevraagd.

Misschien dat er nu een ander beleid is, ik kan het altijd proberen.
Ik laat de uitkomst nog even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Z___Z schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:19:
[...]

Gas kost 1/3 van stroom dus is inclusief verlies nog steeds goedkoper.
Onderwaarde van een kuub gas is krap 9 kWh. Dat kost je dan 82 cent ofzo, ofwel 9,3 cent per kWh. Elektra is maar 21 cent per kWh, dus daar zit al helemaal geen factor drie tussen. Dan moet je ook nog meetellen dat met gas de meerderheid van de warmte gewoon er langs waait en dus niet netto is.
Lucht moet je gewoon afzuigen naar buiten.
Als je met inductie alleen maar aan het koken bent (dus niet bakken) is dat zelden nodig.
Dikke bodem pannen zijn niet beter, ze zijn nodig voor inductie. Op gas werken dunne bodem pannen beter, want minder materiaal om op te warmen en betere controle over de temperatuur van de pan.
Haha, je bedoelt; zo'n mooi aangebrand cirkeltje waar de vlam de pan raakt.
[...]

In de winter krijg je bij gas aan de andere kant de warmte cadeau, wat nog weer wat meer kostenverschil maakt tov indicatie.
Fout. Je verlies door extra afzuiging is veel groter. Wederom een voordeel van inductie dus. Bij gas ben je de restwarmte + nog veel meer kwijt door de afzuiging, bij inductie kun je de warmte binnen houden.

Bij inductie heb je ook de mogelijkheid een recirculatiekap te gebruiken (ik ben er geen fan van), bij gas heb je die optie helemaal niet; je moet van die lading CO2 en water af.
Maar goed totale kosten van koken op de energie rekening valt in het niet tov de kosten van je huis verwarmen.
En als je op inductie kookt en dus minder afzuiging nodig hebt kun je die rekening ook nog eens verlagen ;). Tel je dat gewoon mee, dan is de conclusie linksom of rechtsom dat inductie ook in gebruik goedkoper is.
Grootste kostenvoordeel is de levensverwachting van de kookplaat. Een gaskookplaat gaat vrijwel nooit kapot. Een inductie kookplaat is veel storing gevoeliger.
Hahaha, hahahahahahaa. Mijn familie met gasplaten hebben alleen maar ellende; twee druppels te veel water gebruiken bij het schoonmaken en de ontsteking doet het niet meer, of permanent, of de aardlekschakelaar tript. De rubbertjes van de pannendragers gaan periodiek kapot. Het binnenste van de plaat gaat verrot waardoor de terugdraaibeveiliging niet meer werkt. Daarentegen heb ik met mijn inductieplaat 0,0 van die problemen.

En dan heb ik het hele item 'wel gas, geen vlam' nog geeneens benoemd... of net zo lijp; geen pan, wel vlam. Bij inductie heb je allebei die problemen ook niet.

Een rondzwevend zakje over je aanrecht resulteerd ook niet in brand, ook wel zo fijn.

Maargoed, voor hen die geen verandering willen; blijf lekker op gas koken, het zal mij een zorg zijn. Maar gan dan niet online allemaal onzin verkopen over inductie :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:18:
Ik ga maandag even contact opnemen met de woningbouw en vragen wat op dit moment de opties zijn (als die er al zijn). 2012 hebben we een renovatie gehad en toen heb ik dit gevraagd.

Misschien dat er nu een ander beleid is, ik kan het altijd proberen.
Ik laat de uitkomst nog even weten.
Meeste woco's zijn waar wat blij om gasapparaten te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat betreft op inductie koken op een totaal van 3,7 kW; dat is gewoon de gaservaring; altijd lang wachten tot iets aan de kook is. Maar dan met het verschil dat je dat niet hebt als je minder pannen gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
Ik heb exact deze kookplaat gekocht en nu in gebruik. Gezin hier trouwens, maar dat zegt niet alles, want sommige koken veel uitgebreider.
Ik heb hem op een eigen groep zitten, maar het valt me op dat hij vaak maar 1000w of 2000w trekt, en hij begint al ruim ver voor de 3.5kw terug begint te regelen.
Zijn er snellere platen op 7.2kW e.d.? Ja zeker, maar wij merken er weinig van, in ons vorige huis was 7.2kW. Nog steeds zal deze water sneller koken dan een gasfornuis.

Ik zou hem op een eigen groep zetten, en dan de magnetron samen met de vaatwasser op 1 groep zetten met zo'n voorrang stekkerblok ertussen.
Vaatwasser trekt alleen zoveel vermogen op een paar momenten, en uberhaupt zullen ze weinig tegelijk aanstaan.
Je kunt ook nog later wisselen tussen de apparaten.

De kookplaat werkt prima maar hij is iets simpeler dan de concurrentie van 5 a 600 euro. Hij slingert vrij snel zijn fans aan, maar dat is niet zo storend omdat hij ingebouwd zit. Uiteraard moet er wel ventilatie bij kunnen. Maar hij zet de fans zo snel aan dat het gewoon standaard gedrag is.
Dus ja ik vond onze Bosch beter, maar 400 euro beter, dat niet. Belangrijkste vind ik dat er wel een timer functie op zit en dat heeft hij.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 12-12-2020 21:47 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:24:
[...]

Onderwaarde van een kuub gas is krap 9 kWh. Dat kost je dan 82 cent ofzo, ofwel 9,3 cent per kWh. Elektra is maar 21 cent per kWh, dus daar zit al helemaal geen factor drie tussen. Dan moet je ook nog meetellen dat met gas de meerderheid van de warmte gewoon er langs waait en dus niet netto is.

[...]

Als je met inductie alleen maar aan het koken bent (dus niet bakken) is dat zelden nodig.

[...]

Haha, je bedoelt; zo'n mooi aangebrand cirkeltje waar de vlam de pan raakt.

[...]

Fout. Je verlies door extra afzuiging is veel groter. Wederom een voordeel van inductie dus. Bij gas ben je de restwarmte + nog veel meer kwijt door de afzuiging, bij inductie kun je de warmte binnen houden.

Bij inductie heb je ook de mogelijkheid een recirculatiekap te gebruiken (ik ben er geen fan van), bij gas heb je die optie helemaal niet; je moet van die lading CO2 en water af.

[...]

En als je op inductie kookt en dus minder afzuiging nodig hebt kun je die rekening ook nog eens verlagen ;). Tel je dat gewoon mee, dan is de conclusie linksom of rechtsom dat inductie ook in gebruik goedkoper is.

[...]

Hahaha, hahahahahahaa. Mijn familie met gasplaten hebben alleen maar ellende; twee druppels te veel water gebruiken bij het schoonmaken en de ontsteking doet het niet meer, of permanent, of de aardlekschakelaar tript. De rubbertjes van de pannendragers gaan periodiek kapot. Het binnenste van de plaat gaat verrot waardoor de terugdraaibeveiliging niet meer werkt. Daarentegen heb ik met mijn inductieplaat 0,0 van die problemen.

En dan heb ik het hele item 'wel gas, geen vlam' nog geeneens benoemd... of net zo lijp; geen pan, wel vlam. Bij inductie heb je allebei die problemen ook niet.

Een rondzwevend zakje over je aanrecht resulteerd ook niet in brand, ook wel zo fijn.

Maargoed, voor hen die geen verandering willen; blijf lekker op gas koken, het zal mij een zorg zijn. Maar gan dan niet online allemaal onzin verkopen over inductie :z
toon volledige bericht
Enorm eenzijdige reactie van je. Zowel gas als inductie hebben hun voordelen. Gas heeft rum 9 kWh/m3 energie en gas kost maar 70 cent/m3. Dus ja als je al je getallen afrond naar je eigen voorkeur kom je op ongeveer gelijke kosten voor gas en inductie.
Een moderne gasbrander is 60% efficiënt. Dus een 6 kWh wokbrander zal water met zo snel aan de kook maken als een 3,6 kW inductie-pit. Ja 6 kW gasbrander is niet de norm. Normale 3,6 kW gasbrander zal water inderdaad langzamer aan de kook brengen.
Hete handvatten heb je alleen als je een kleine pan op een te grote pit zet. Anders komt net als inductie de hitte gewoon van onder.
Moderne gaskookplaten hebben ook geen gas zonder vlam. Ja er zijn veiligheidsrisico’s, maar gezien er zoveel gasfornuizen in Nederland in gebruik zijn en ze nauwelijks woningbranden hebben veroorzaakt zijn het veelal theoretische risico’s.

Inductie is wel de toekomst, net als warmtepompen en zonnepanelen. Daarmee is het niet perse de beste keus als je nu een gasfornuis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het zal wat behelpen zijn, maar hele volksstammen koken op die dingen, dus het zal best werken als je geen veeleisende kok bent.

Wil je wat meer power en ook nog eens 1 of 2 ovens gebruiken terwijl je ook je inductie gebruikt, dan ga je toch naar 3 fasen moeten. Ons nieuwe inductie fornuis met 3 ovens heeft bijvoorbeeld 3x 16A nodig " voor normaal huishoudelijk gebruik". En dan kun je dus nog steeds niet alle 5 de zones en 3 ovens op maximaal gebruiken. De overstap naar 3 fasen kost bij je netbeheerder ongeveer 350 euro. Kan me voorstellen dat het werk binnenshuis meer kost en dat je dan dus op een 1000 euro uit zou kunnen komen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Z___Z schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:01:
[...]

Enorm eenzijdige reactie van je. Zowel gas als inductie hebben hun voordelen.
Ik noem toch ook een voordeel van gas, waarmee ik netzoveel voordelen voor gas heb genoemd als jij voor inductie. Met het verschil dat jij -onterecht (!)- claimde dat dat het "enige voordeel" zou zijn.
Jaja... je kookt op bovenwaarde? Hahaha. Waar zit de condensafvoer van je kookplaat? _/-\o_
Dan heb je gewoon een contract waar je een enorm hoog vastrecht hebt en je op die manier 'goedkope' kuubjes krijgt.
Dus ja als je al je getallen afrond naar je eigen voorkeur kom je op ongeveer gelijke kosten voor gas en inductie.
Grappig. Daarnet had je het nog over een verschil van een factor 3. Het gaat hard.
Een moderne gasbrander is 60% efficiënt. Dus een 6 kWh wokbrander zal water met zo snel aan de kook maken als een 3,6 kW inductie-pit. Ja 6 kW gasbrander is niet de norm. Normale 3,6 kW gasbrander zal water inderdaad langzamer aan de kook brengen.
60%? M'n achterste... echt niet. Zeker bij gebruik van de grootste pan die je hebt met van die ribben aan de zijkant?
Hete handvatten heb je alleen als je een kleine pan op een te grote pit zet. Anders komt net als inductie de hitte gewoon van onder.
Nope. Bij gas waait er altijd hitte langs de zijkant. Bij inductie ... nooit. Dat is trouwens ook wel weer een nadeel bij sommige dingen; stroming in de pan komt wat moeilijker op gang.
Moderne gaskookplaten hebben ook geen gas zonder vlam. Ja er zijn veiligheidsrisico’s, maar gezien er zoveel gasfornuizen in Nederland in gebruik zijn en ze nauwelijks woningbranden hebben veroorzaakt zijn het veelal theoretische risico’s.
Ja, de nieuwere hebben dat... maar wie koopt er nu nog een nieuwe gasplaat, lol... Tevens zijn die dingen echt ruk in gebruik. Ik heb een paar keer op z'n plaat gekookt. Wat een ellende is dat. Bij inductie 1 minuut gewenningstijd gehad en that's it.
Inductie is wel de toekomst, net als warmtepompen en zonnepanelen. Daarmee is het niet perse de beste keus als je nu een gasfornuis hebt.
Dat zeg ik ook; als je tegen verandering ben; blijf het lekker gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kabeltjekabel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:00:
Nope. Bij gas waait er altijd hitte langs de zijkant. Bij inductie ... nooit. Dat is trouwens ook wel weer een nadeel bij sommige dingen; stroming in de pan komt wat moeilijker op gang.
Lijkt me inderdaad juist een voordeel van gas. Gelijkmatigere verwarming van de pan :P
Ja, de nieuwere hebben dat... maar wie koopt er nu nog een nieuwe gasplaat, lol... Tevens zijn die dingen echt ruk in gebruik. Ik heb een paar keer op z'n plaat gekookt. Wat een ellende is dat. Bij inductie 1 minuut gewenningstijd gehad en that's it.
Dat is echt al een flink lange tijd de standaard werkt in bijna alle gevallen gewoon prima. Tenzij je echt een waardeloos gasfornuis hebt is dat een non-issue.

Persoonlijk zie ik maar 2 nadelen aan inductie t.o.v. gas.
1. De bediening is gewoon ruk, tiptoetsen werken gewoon veel beroerder dan fysieke knoppen. Daar staat wel tegenover dat je vaak handige features hebt zoals automatische timers en dergelijken wat wel fijn is.
2. Je hebt fatsoenlijke pannen met een goed vlakke bodem nodig. Zijn je oudere pannen al iets krom dan zal je nieuwe moeten kopen.

Als je keuken een aparte 2 of 3 fases aansluiting heeft zou ik ook direct voor inductie kiezen, heb je dat niet dan zou ik gas kiezen. Beiden koken prima en realistisch gezien ga je het prijsverschil kwa gebruik niet snel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wolfboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:56:
[...]
Lijkt me inderdaad juist een voordeel van gas. Gelijkmatigere verwarming van de pan :P
Nadeel van inductie ~= voordeel van gas.
[...]
Dat is echt al een flink lange tijd de standaard werkt in bijna alle gevallen gewoon prima. Tenzij je echt een waardeloos gasfornuis hebt is dat een non-issue.

1. De bediening is gewoon ruk, tiptoetsen werken gewoon veel beroerder dan fysieke knoppen. Daar staat wel tegenover dat je vaak handige features hebt zoals automatische timers en dergelijken wat wel fijn is.
2. Je hebt fatsoenlijke pannen met een goed vlakke bodem nodig. Zijn je oudere pannen al iets krom dan zal je nieuwe moeten kopen.

Als je keuken een aparte 2 of 3 fases aansluiting heeft zou ik ook direct voor inductie kiezen, heb je dat niet dan zou ik gas kiezen. Beiden koken prima en realistisch gezien ga je het prijsverschil kwa gebruik niet snel merken.
Punt 2 is onzin. Pannen hoeft niet perfect vlak te zijn. Dat is alleen voor min of meer alle andere vormen van elektrisch koken, niet voor inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:05:
Nadeel van inductie ~= voordeel van gas.
Dat claim ik ook niet. Maar het is wel een voordeel van gas ;)
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:05:
Punt 2 is onzin. Pannen hoeft niet perfect vlak te zijn. Dat is alleen voor min of meer alle andere vormen van elektrisch koken, niet voor inductie.
Dat is niet mijn ervaring. Maar dan nog, je hebt pannen van redelijke kwaliteit nodig. Bij gas kan je nagenoeg alles erop gooien en blijft het werken

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfboy op 13-12-2020 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wolfboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:46:
[...]
Dat claim ik ook niet. Maar het is wel een voordeel van gas ;)

[...]
Dat is niet mijn ervaring. Maar dan nog, je hebt pannen van redelijke kwaliteit nodig. Bij gas kan je nagenoeg alles erop gooien en blijft het werken
Zo'n beetje elke fatsoenlijke pan van de laatste 25 jaar gaat op inductie. Als ze krom zijn zijn ze waarschijnlijk ook niet-magnetiseerbaar en daarom al niet geschikt. Inductie werkt zelfs met een doek tussen plaat en pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:56:
Zo'n beetje elke fatsoenlijke pan van de laatste 25 jaar gaat op inductie.
De meest populaire koekenpan bij bol.com werkt niet op inductie: https://www.tefal.nl/Pann...nly-Cook/p/R-Only_Cook_NL

Ik heb een aantal jaren (grotendeels tevreden) gekookt met inductie en mijn ervaring is dat veel goedkope pannen direct krom trekken. Dus ook als ze officieel inductiegeschikt zijn zegt dat niet alles.
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:56:
Als ze krom zijn zijn ze waarschijnlijk ook niet-magnetiseerbaar en daarom al niet geschikt.
Klok/klepel verhaal hier? Een niet-magnetiseerbare pan doet niets bij een inductieplaat 8)7
Magnetische kracht neemt af volgens de omgekeerde kwadratenwet. Een kromme bodem zorgt dus al heel snel voor ongelijke verdeling van de warmte wat vrij vervelend kookt.

Daarnaast zal dat het kromtrekken waarschijnlijk ook niet bevorderen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Wolfboy op 13-12-2020 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat is toch zo'n verbruiksartikel-pan. Na paar jaar is de coating gaar en koop je een andere...
Wolfboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 03:25:
Ik heb een aantal jaren (grotendeels tevreden) gekookt met inductie en mijn ervaring is dat veel goedkope pannen direct krom trekken. Dus ook als ze officieel inductiegeschikt zijn zegt dat niet alles.
Ik kook al jaren op inductie met pannen van de Albert Heijn en de goedkoopste serie van BK en die gaan allemaal op fullpower en er is er nog geen enkele krom. ;)
Nee
Een niet-magnetiseerbare pan doet niets bij een inductieplaat 8)7
Ja, dat zeg ik net..
Magnetische kracht neemt af volgens de omgekeerde kwadratenwet. Een kromme bodem zorgt dus al heel snel voor ongelijke verdeling van de warmte wat vrij vervelend kookt.

Daarnaast zal dat het kromtrekken waarschijnlijk ook niet bevorderen ;)
Pannen die kromtrekken... veelal kip/ei probleem. Ze trekken krom omdat ze ongelijk verhit worden... en na het komtrekken wordt dat ongelijk verhit worden erger op de meeste kookplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 03:55:
[...]

Dat is toch zo'n verbruiksartikel-pan. Na paar jaar is de coating gaar en koop je een andere...
En dat is relevant hoe? Jouw claim was dat nagenoeg alle pannen inductiegeschikt zijn. Zelfs de meest populaire pan is dat blijkbaar niet.
Nee

[...]

Ja, dat zeg ik net..
Nee... je veranderd je verhaal.

Ik zei dat de pannen niet goed werken. Nu kom je ermee dat de pan niet-magnetiseerbaar zou zijn. Een niet-magnetiseerbare pan werkt niet slecht op een inductieplaat, die werkt gewoon niet 8)7

Amusante discussie maar je gaat wel heel erg in cirkeltjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wolfboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:41:
[...]
En dat is relevant hoe? Jouw claim was dat nagenoeg alle pannen inductiegeschikt zijn. Zelfs de meest populaire pan is dat blijkbaar niet.
Heb je bewust of per ongeluk het woord 'fatsoenlijk' gemist?
Wolfboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:41:
[...]
Nee... je veranderd je verhaal.

Ik zei dat de pannen niet goed werken. Nu kom je ermee dat de pan niet-magnetiseerbaar zou zijn. Een niet-magnetiseerbare pan werkt niet slecht op een inductieplaat, die werkt gewoon niet 8)7

Amusante discussie maar je gaat wel heel erg in cirkeltjes :P
'niet magnetiseerbaar en daarom al niet geschikt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Leuke discussie, maar gaat voorbij aan het feit dat de meeste mensen gewoon niet meer terug willen naar gas, na eennpaar dagen inductie hebben gebruikt. Wij gaan ook nooit meer terug, en overweeg het zelfs voor kamperen. (Geen gasflesjes meer, geen koude pan door wind)

Daarbij heeft TS al een keus gemaakt, en gaat het alleen om technische implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:32
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:11:
[...]

De kosten zijn hier het probleem niet (van eenmalige aanschaf).
Dat hebben wij er voor over.
De kosten in electriciteit VS gas zullen ook op jaarbasis tot 50% hoger zijn.

Koken op electra is alleen goedkoper als je helemaal geen gas aansluiting meer hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
knorde schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:15:
[...]

Dat Turkse low budget merk dat staat niet bekend om haar energiezuinige apparaten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
boyette schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:26:
[...]

De kosten in electriciteit VS gas zullen ook op jaarbasis tot 50% hoger zijn.

Koken op electra is alleen goedkoper als je helemaal geen gas aansluiting meer hebt
Dat is dus gewoon niet zo. Ja, als je de afschrijving meetelt vs het gratis gasstel van je oma.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-12-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:29:
[...]

Dat is dus gewoon niet zo. Ja, als je de afschrijving meetelt vs het gratis gasstel van je oma.
https://www.want.nl/wat-i...%20een%20gaskookplaat%20j

Hier staat het wat beter voor je uitgelegd.

Maar dit zijn natuurlijk geen nominale kosten.
Dus als je bijv zonnepanelen hebt kan het al anders zijn

Of als je in Limburg woont of groningen

Maar een besparing op kosten is het in eerste aanleg zeker niet .
Dat is mijn punt.

[ Voor 21% gewijzigd door boyette op 13-12-2020 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46
Volgens mij hoefde de TS niet overtuigd te worden van inductie koken, zijn vraag was hoe aan te sluiten op een enkele groep.
Mijn ervaring met een simpel campingkookplaatje van 2000 watt is dat op de hoogste stand het water 2x zo snel kookt als van mijn grootste gasvlam van voorheen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat met relatief gering vermogen van een inductie kookplaat je alsnog fatsoenlijk kan koken en dat je met die 3,7 kw prima uit moet komen.
Zoals eerder aangehaald: vaatwasser en combi kunnen prima op 1 groep. De kans dat je 16A automaat eruit gaat is erg gering. Het meeste vermogen pakt de vaatwasser om op te warmen maar doet dat in korte periodes. Zeker bij gebruik van een eco programma.
Je zou het kunnen testen door de oven op voorverwarmen te zetten (gebruikt dan het meeste stroom) en de vaatwasser op snel-programma.
Als de groep er dan vaak uitvliegt dan pas zo'n stekkerblok ertussen.

Wat betreft pannen: ik heb hier emaille pannen van 65 jaar oud: kunnen gewoon op inductie. Ook niet magnetische rvs pannen doen het hier (dat verbaasde ik mijzelf ook over) . Alu koekenpannen doen het inderdaad niet.

[ Voor 10% gewijzigd door wmeester op 13-12-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Haha. Consumentenbond als bron... dat belooft veel goeds.

Je eigen link heeft het trouwens al geeneens over 50%. Die hebben het over 37 kuub vs 200 kWh. Dat is ten eerste al zeer dubieus tov de meetresultaten... maar ze zullen wel een of ander exemplaar met flink sluipverbruik gevonden hebben... maar dan nog is dat geen 50% en ze hebben het extra afzuigverlies voor gas niet meegeteld. :z
boyette schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:34:
Maar een besparing op kosten is het in eerste aanleg zeker niet .
Dat is mijn punt.
Er zijn ook geen extra kosten, ook al wordt dat telkens weer gepropageerd door de liefhebbers van vergane glorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Fijt is dat ongeveer 50% van de nieuwe kookplaten gas zijn en 50% inductie. Dit zijn de twee beste opties om te koken in Nederland.
Mijn vraag aan TS was ook vooral om te pijlen of hij een weloverwogen keus heeft gemaakt. Jammer dat @kabeltjekabel daar een flame war van wil maken.
Kwa gebruikskosten scheelt het maximaal 2 tientjes per jaar. Dus verder weinig relevant dat het goedkoper is met gas (of inductie). Een nieuwe luxe gaskookplaat is veel goedkoper dan een nieuwe luxe inductieplaat.

Grootste risico van het meer dan 16A aansluiten op 1 groep is niet dat je zekering eruit springt, want daarvoor zijn ze er juist, maar juist slechte bekabeling die bij langdurig gebruik wegens bij een koppeling wegsmelten met alle gevolgen van dien. Je kan een 16A zekering namelijk best lang overbelasten voordat hij eruit springt.

Dus als je echt inductie wil zou ik vooral zorgen dat de bedrading vanaf de meterkast goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Zo wat veel reacties :P

Ik ga morgen eerst eens informeren of ze een extra (1 fase, 2 fases, of 3 fases) groep kunnen aanleggen tegen een redelijk tarief. Misschien is hun beleid inmiddels wel veranderd vergeleken met 8 jaar geleden.

Mooiste is 3 fases, maar ik zou al blij zijn als 2 of 1 mogelijk is.
Ik weet niet of het trouwens van belang is maar ze hebben al een keer een extra groep gelegd voor onze zonnepanelen. Geen idee hoeveel groepen een meterkast kan bezitten.

Wij hebben op dit moment 7 groepen (en 2 aardlekschakelaars).
Ik denk dat dit dan 2 fases zijn?

Daarnaast nog een heel apart onderdeel (ik denk een eigen fase) wat alleen voor de zonnepanelen is.
Hierbij een foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meter1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meter2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door knorde op 13-12-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nee, is enkelfase installatie. Wanneer zijn die zonnepanelen toegevoegd? Dit heeft namelijk erg veel weg van een niet-normconforme aanpassing. Er is namelijk geen hoordschakelaar toegevoegd, instalaltie is wel ingrijpend aangepast en het aantal handeling om spanningsvrij te maken is ook verhoogd van 2 naar 3.

Ofwel; verhuurder moet hoofdschakelaar toevoegen. Daarvoor is de kast echter te klein, dus kast ook vervangen. Als ze dan bezig zijn kunnen ze direct een kookgroep er in zetten. >:)

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-12-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Z___Z schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:23:
Fijt is dat ongeveer 50% van de nieuwe kookplaten gas zijn en 50% inductie. Dit zijn de twee beste opties om te koken in Nederland.
Mijn vraag aan TS was ook vooral om te pijlen of hij een weloverwogen keus heeft gemaakt. Jammer dat @kabeltjekabel daar een flame war van wil maken.
Kwa gebruikskosten scheelt het maximaal 2 tientjes per jaar. Dus verder weinig relevant dat het goedkoper is met gas (of inductie). Een nieuwe luxe gaskookplaat is veel goedkoper dan een nieuwe luxe inductieplaat.

Grootste risico van het meer dan 16A aansluiten op 1 groep is niet dat je zekering eruit springt, want daarvoor zijn ze er juist, maar juist slechte bekabeling die bij langdurig gebruik wegens bij een koppeling wegsmelten met alle gevolgen van dien. Je kan een 16A zekering namelijk best lang overbelasten voordat hij eruit springt.

Dus als je echt inductie wil zou ik vooral zorgen dat de bedrading vanaf de meterkast goed zijn.
Ik maak nergens een flamewar van, maar jij hebt een aardige poging gedaan met je "enige voordeel"..

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-12-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:06:
Nee, is enkelfase installatie. Wanneer zijn die zonnepanelen toegevoegd? Dit heeft namelijk erg veel weg van een niet-normconforme aanpassing. Er is namelijk geen hoordschakelaar toegevoegd, instalaltie is wel ingrijpend aangepast en het aantal handeling om spanningsvrij te maken is ook verhoogd van 2 naar 3.

Ofwel; verhuurder moet hoofdschakelaar toevoegen. Daarvoor is de kast echter te klein, dus kast ook vervangen. Als ze dan bezig zijn kunnen ze direct een kookgroep er in zetten. >:)
Zonnepanelen zijn in mei 2019 toegevoegd (door een bedrijf wat door de woningbouw is ingeschakeld).
Er zit wel een hoofdschakelaar (helemaal onderaan van de meterkast).
Dat is om alles in 1x uit te zetten.
Is dat niet wat je bedoeld?

Weet jij ook of er in deze meterkast nog ruimte is om in ieder geval 1 groep toe te voegen (naast nummer 5 is nog een lege ruimte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

knorde schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:36:
[...]

Zonnepanelen zijn in mei 2019 toegevoegd (door een bedrijf wat door de woningbouw is ingeschakeld).

Weet jij ook of er in deze meterkast nog ruimte is om in ieder geval 1 groep toe te voegen (naast nummer 5 is nog een lege ruimte)?
Je zou in deze meterkast inderdaad nog een extra groep erbij kunnen passen.
Al is de grotere vraag eerder of je de draden door de bestaande buizen erbij zou kunnen trekken of niet.
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:17:
[...]

Heb je bewust of per ongeluk het woord 'fatsoenlijk' gemist?
Misschien heb je een cursusje lezen nodig. Dat stond letterlijk in mijn eerste reactie in dit topic ;)
De link in de hoop dat het dan wel lukt om te lezen: Wolfboy in "1 fase inductie"
'niet magnetiseerbaar en daarom al niet geschikt'
Nogmaals... "niet goed" != "niet". Pannen die het niet goed doen is iets anders als pannen die het niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Illegaal dus. Dat onderaan is de hoofdautomaat van de netbeheerder, is geen hoofdschakelaar.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel (hoofdschakelaar) is niet aanwezig. De toevoeging van de PV zoals uitgevoerd is dan ook gewoon illegaal. Met die hoofdautomaat wordt de nul ook niet afgeschakeld.
Ja, er is nog 1 moduleruimte vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

je hebt dus een huurwoning van de woningbouw begrijp ik?

Waarom zou je daar zelf inductie in gaan aanleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
boyette schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:22:
[...]

Omdat het 100x fijner kookt, is dat nog geen reden genoeg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:21:
[...]

Illegaal dus. Dat onderaan is de hoofdautomaat van de netbeheerder, is geen hoofdschakelaar.

[...]

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel (hoofdschakelaar) is niet aanwezig. De toevoeging van de PV zoals uitgevoerd is dan ook gewoon illegaal. Met die hoofdautomaat wordt de nul ook niet afgeschakeld.

[...]

Ja, er is nog 1 moduleruimte vrij.
toon volledige bericht
Ik ga dit navragen bij de woningbouw.
boyette schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:22:
[...]

Omdat wij hier (we wonen er nu 14 jaar) nog lang willen blijven wonen en niet van plan zijn om hier weg te gaan. In dat geval wil ik er best wel wat in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
In onze vorige koopwoning vorig jaar de keuken gerenoveerd en hier ook een 1 fase Siemens inductie ingebouwd. Er was nog een stroomgroep “over” van de schuur die er niet meer was, en die heb ik gebruikt voor de inductieplaat. Gezien de plannen om te verhuizen, weinig zin om de halve meterkast aan te passen. De plaat was via configuratie aan te passen voor 1 fase, dus max. 3600 watt.

Onze ervaring met 1 fase inductie is gemengd. Zodra je met meerdere pannen gaat koken, dus het “standaard” aardappelen/groente/vlees potje, is aan te raden eerst het vlees aan te bakken, deze op laag vermogen te zetten, en dan de rest. Verder niets dan lof, en zelfs op 1 fase gaat dit vele malen beter/sneller dan op gas. Maar wanneer je meerdere zone’s tegelijk op vol vermogen gebruikt gaat zo’n plaat “pendelen”, en niet zo zeer per zone minder vermogen uistralen. Althans, bij onze Siemens dan. Als je eenmaal het truukje doorhebt hoe je het best/snelst kan koken op een 1 fase plaat, is het prima te doen.

Je raakt wel snel verwend met inductie. Het gaat naar ons gevoel gewoon sneller. Inmiddels wonen we tijdelijk in een huurwoning in afwachting van oplevering nieuwbouw, koken we weer op gas, en vinden het maar tergend langzaam gaan, voor de aardappels koken, en het hele koken op zich. Pannetje water aan de kook voor pasta werkt op inductie met boost functie als een waterkoker, op gas duurt het een eeuwigheid ;-)

En wat betreft de pannen, hebben we haast al onze pannen waarmee we ruim 12 jaar op gas hebben gekookt (BK/Tefal) zo op de inductie kunnen hergebruiken. Op de braadpan (gietijzer) na. Nu dus weer op gas, en over een klein half jaar weer mee naar inductie in de nieuwbouwwoning, die overigens wel een meerfasen plaat gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:07:
[...]

Omdat het 100x fijner kookt, is dat nog geen reden genoeg :?
aha.. dan begrijp ik de overweging.. het is vanuit comfort..
een niet veel gehoord argument..
veel koks kunnen juist niet goed koken electrisch
en wokken is volgens mij zelfs onmogelijk dit is waarom professionele kokers er dan nog gas bij houden..
ben je dat ook van plan?

[ Voor 29% gewijzigd door boyette op 13-12-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
boyette schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:47:
[...]

aha.. dan begrijp ik de overweging.. het is vanuit comfort..
een niet veel gehoord argument..
veel koks kunnen juist niet goed koken electrisch
en wokken is volgens mij zelfs onmogelijk dit is waarom professionele kokers er dan nog gas bij houden..
ben je dat ook van plan?
Voor wokken op inductie bestaan speciale kookplaten met een 'pit' die gevormd is naar de pan. Die worden bij uitstek in professionele keukens gebruikt. Zit wel een flink prijskaartje aan. EDIT: Wordt al een heel stuk goedkoper.

Wokken met platte bodem gaat prima op een normale inductieplaat.

Juist in bedrijfsmatige setting is inductie fijn. Veel koeler voor het personeel ook.

Als je persé goedkoop wilt wokken met wok met niet-vlakke bodem en je de gasaansluiting toch nog houdt kun je ook zo'n combinatieplaat kopen; 4 inductiekookzones en een gaswokbrander 5 a 6 kW. Bijvoorbeeld Smeg PM3912WLD, ATAG IG9571MBA, AEG HD955100NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 22:39
kabeltjekabel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:08:
[...]

Lol. Als dat je enige voordeel is dan heb je echt twee handen voor je ogen 8)7

Voordelen;
Timer per pit
Sneller aan de kook
Makkelijker schoonmaken
Lager
Pannen vallen niet zo snel om, want staan vlak
Niet meer je handen branden aan de oren
Minder vocht. Afzuigkap niet nodig bij enkel water aan de kook brengen.
Geen extra inbreng CO2
Door niet nodig hebben van de afzuig in veel gevallen dus minder warmteverlies in de winter
Geen gesis van de gasbranders
Geen superhete delen na gebruik
Goedkoper in gebruik
Pitten regelbaar over veel groter bereik; maximum ligt netto veel en veel hoger en minimum ligt ook lager. Voor chocolade smelten geen 'pan in pan' meer nodig.
Kinderbeveiliging
Je kunt die gare pannen die je oma je aanbiedt en je toch al niet wilde hebben weigeren met het perfecte excuus dat ze toch niet werken op je inductieplaat.

Nadelen;
Niet geschikt om uiteinden van veters dicht te schroeien.
toon volledige bericht
Dit zal voor een hoger segment A-merk inductieplaat zeker wel opgaan hoor.

Als ik moet kiezen tussen de gasplaat in mijn vorige huis of de Etna die er in deze huurwoning inzit, dan heb ik ook liever gas. Het Etna-ding heeft geen timer. Bij het maken van suddervlees is stap 1 t/m 4 zo laag dat de pan niet eens aan de kook blijft (traploos zou een fijne functie zijn). Stand 5 is eigenlijk ook onbruikbaar laag. Dan houd je 6 t/m 9 over die bruikbaar zijn. Stand 6 is voor suddervlees weer net iets aan de hoge kant. Maar stand 9 heeft nog steeds niet het vermogen wat de grote pit van de gasplaat had (een flinke braadpan met veel groente kunnen wokken zonder dat het een waterige soep wordt). Dit moet ik nu noodgedwongen in 2 delen doen. Want een gaspit verspreidt zijn warmte vaak iets beter, bij inductie ben je meestal gebonden aan het formaat van de pitten. En laat ik nu net grotere (goede Demeyere) koekenpannen hebben dan die pitjes groot zijn. En hij bakt gewoon alleen in het midden knap.

Ohja, wat wel beter gaat is water warm maken. Dat gaat echt sneller dan met gas. Het eenvoudige schoonmaken is ook wel fijn maar bij goed opletten wordt het niet bijzonder vies.

In mijn volgende huis neem ik een Bora inductieplaat, wat dat betreft mag ik mezelf wel een durfal noemen :D
Echter wil ik TS ook graag over de 'risico's' voorlichten van een zozo-plaat. Je hebt er wel door kabeltjekabel genoemde rendementsvoordelen mee, maar het kookt eigenlijk voor geen meter.

[ Voor 3% gewijzigd door fonsoy op 13-12-2020 23:41 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 07:15
Ik heb sinds een maand een Siemens 1 fase inductie kookplaat en het bevalt me uitstekend. Van tevoren even goed gecheckt of ik geen andere apparatuur op de groep heb zitten die tegelijkertijd aanstaat. Als je dan geen andere apparatuur aan hebt staan op dat moment kan je prima gebruik maken van de plaat.

Hij schakelt zelf het vermogen terug als je teveel vraagt. Maar het is tot nu eigenlijk niet voorgekomen dat het vermogen te weinig bleek. Wanneer heb je nu alle pitten op max vermogen staan, dat komt vrijwel nooit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
tiguan schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:44:
Ik heb sinds een maand een Siemens 1 fase inductie kookplaat en het bevalt me uitstekend. Van tevoren even goed gecheckt of ik geen andere apparatuur op de groep heb zitten die tegelijkertijd aanstaat. Als je dan geen andere apparatuur aan hebt staan op dat moment kan je prima gebruik maken van de plaat.

Hij schakelt zelf het vermogen terug als je teveel vraagt. Maar het is tot nu eigenlijk niet voorgekomen dat het vermogen te weinig bleek. Wanneer heb je nu alle pitten op max vermogen staan, dat komt vrijwel nooit voor.
De moderne platen hebben al 3,7 kW boostvermogen op de 21 cm pit ;), dus dan kun je het totale vermogen al opsoeperen met 1 pan. Maargoed, het 3 kW brandertje van de grootste pit op de doorsnee gasplaat is nog geeneens half zo snel. Grosso modo ben je dan dus gewoon gelimiteerd op iets meer dan de snelheid van een doorsnee gasplaat als je de 3,7 kW verdeeld over de 4 pitten en vergelijkt met de 7,5 kW van de doorsnee gasplaat.

Persoonlijk vind ik het erg fijn dat mijn plaat gewoon de volle 7,4 kW kan trekken, maar als de infrastructuur er niet is dan dan ga ik verder niet oordelen over hoeveel iemand er voor over heeft om die infra wel te krijgen.

Overigens zijn veel huizen vanuit de bouw al voorzien van een loze leiding naar de keuken. Een foto'tje van het plafond (niet het verlaagde) van de meterkast spreekt vaak ook al boekdelen.

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-12-2020 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
fonsoy schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:36:
[...]

Dit zal voor een hoger segment A-merk inductieplaat zeker wel opgaan hoor.

Als ik moet kiezen tussen de gasplaat in mijn vorige huis of de Etna die er in deze huurwoning inzit, dan heb ik ook liever gas. Het Etna-ding heeft geen timer. Bij het maken van suddervlees is stap 1 t/m 4 zo laag dat de pan niet eens aan de kook blijft (traploos zou een fijne functie zijn). Stand 5 is eigenlijk ook onbruikbaar laag. Dan houd je 6 t/m 9 over die bruikbaar zijn. Stand 6 is voor suddervlees weer net iets aan de hoge kant. Maar stand 9 heeft nog steeds niet het vermogen wat de grote pit van de gasplaat had (een flinke braadpan met veel groente kunnen wokken zonder dat het een waterige soep wordt). Dit moet ik nu noodgedwongen in 2 delen doen. Want een gaspit verspreidt zijn warmte vaak iets beter, bij inductie ben je meestal gebonden aan het formaat van de pitten. En laat ik nu net grotere (goede Demeyere) koekenpannen hebben dan die pitjes groot zijn. En hij bakt gewoon alleen in het midden knap.

Ohja, wat wel beter gaat is water warm maken. Dat gaat echt sneller dan met gas. Het eenvoudige schoonmaken is ook wel fijn maar bij goed opletten wordt het niet bijzonder vies.

In mijn volgende huis neem ik een Bora inductieplaat, wat dat betreft mag ik mezelf wel een durfal noemen :D
Echter wil ik TS ook graag over de 'risico's' voorlichten van een zozo-plaat. Je hebt er wel door kabeltjekabel genoemde rendementsvoordelen mee, maar het kookt eigenlijk voor geen meter.
toon volledige bericht
Welke Etna heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 22:39
Lang zoeken, en het blijkt geen Etna maar een Atag. De HI6471D1 (https://www.studio-b.nl/a...tie--36---65-cm-/hi6471d1).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
fonsoy schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:55:
[...]

Lang zoeken, en het blijkt geen Etna maar een Atag. De HI6471D1 (https://www.studio-b.nl/a...tie--36---65-cm-/hi6471d1).
Aah, die heeft een max van 1400W per zone... dat is wel sober ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 06:33
Even gemist, maar waarom zet je er geen kookgroep in? 2x 1 fase dan kom je tot 7.4kw en kun je koken zonder rekening te houden met hoeveel pannen. 3.6 is een beetje karig wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JJ16v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 06:01:
Even gemist, maar waarom zet je er geen kookgroep in? 2x 1 fase dan kom je tot 7.4kw en kun je koken zonder rekening te houden met hoeveel pannen. 3.6 is een beetje karig wat mij betreft
Huurhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
tjah maar wat maakt dat uit als ze zelf aangeven er nog lang te willen wonen, ik zou niet "nog lang" met een 3.6kw kookplaat willen wonen, dat is best een (extra) kleine investering waard.

[ Voor 43% gewijzigd door JJ16v op 15-12-2020 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
JJ16v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 06:01:
Dat past niet in deze meterkast (voor zover ik het kan zien).
Er is nog 1 plekje vrij tussen de huidige groep 4 en 5.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meter1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meter2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door knorde op 15-12-2020 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
knorde schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:02:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
En er is nog geen losse/ongebruikte groep naar de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:02:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je al wat van je verhuurder gehoord? Weet je ook in welk jaar de linker kast geplaatst is trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JJ16v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:12:
[...]

tjah maar wat maakt dat uit als ze zelf aangeven er nog lang te willen wonen, ik zou niet "nog lang" met een 3.6kw kookplaat willen wonen, dat is best een (extra) kleine investering waard.
Sommige verhuurders vinden er wat van als je zelf aan E installatie gaat zitten. Maar verder helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
JJ16v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:12:
[...]

Ik kom van een 7.2kW plaat en heb nu de 3.6kW plaat. Eerlijk gezegd merken we er maar weinig verschil van.

Inductie koken is zo krachtig, je hebt bij de normale (dus 7 of 11kW) vaak 3.5kW max als vermogen, maar vaak meer rond 2kW als je booster niet gebruikt.
Zo ongeveer alles gaat veel te hard als je ook maar even op dat vol vermogen draait.
Daarnaast kunnen de pitten op deze 3.6kW plaat ook gewoon 2kW doen.

Los van dit technische verhaal hebben we het ook nog helemaal niet gemerkt in de praktijk.
Het is pas relevant als je dagelijks/wekelijks met 3 of 4 pannen aan het koken bent met de helft daarvan op vol vermogen.

3.6kW in je eten stoppen kan maar heel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
!null schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:49:
Het is pas relevant als je dagelijks/wekelijks met 3 of 4 pannen aan het koken bent met de helft daarvan op vol vermogen.
Uitgaande van een plaat met een luizig laag maximumvermogen per pit ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
[...]

[...]

Dit!
Hoezo zijn er zo weinig inductieplaten met fysieke knoppen. Dat ge-tip-toets de hele tijd als je het 'gas' snel omlaag wil 'draaien'. Ik kan me niet voorstellen dat het aanbod qua functies van inductieplaten een weerspiegeling is van wat de markt wil. Een timer, wtf? hoezo? Geef me gewoon een fysieke knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar door afwezigheid van die fysieke knoppen is het juist zo strak en zo makkelijk schoon te maken.
En het product zal langer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gaggenau heeft inductie met fysieke knoppen en er is nog een fabrikant die heeft zo'n magnetische puck waarmee je de warmte kan veranderen, weet niet meer welke dat was.
Touch knoppen werken goed, tot je vette of natte handen hebt, dan is het opeens waardeloos.
Timer is meer een leuke toevoeging. Wat wel handig is aan nieuwe inductieplaten is dat je ze op temperatuur kan instellen. Voor stoof net onder de 100 graden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rbaidjoe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:11:
[...]

Dit!
Hoezo zijn er zo weinig inductieplaten met fysieke knoppen. Dat ge-tip-toets de hele tijd als je het 'gas' snel omlaag wil 'draaien'. Ik kan me niet voorstellen dat het aanbod qua functies van inductieplaten een weerspiegeling is van wat de markt wil. Een timer, wtf? hoezo? Geef me gewoon een fysieke knop.
Die fysieke knoppen zijn juist zo vervelend om schoon te maken.

Er zijn wel wat inductieplaten met fysieke knoppen. Die hebben een forse meerprijs trouwens.

Geen timer, geen koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51
rbaidjoe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:11:
Hoezo zijn er zo weinig inductieplaten met fysieke knoppen. Dat ge-tip-toets de hele tijd als je het 'gas' snel omlaag wil 'draaien'.
Dit was inderdaad een grote ergernis met mijn vorige kookplaat. Die had één toets waarmee je kloksgewijs de pitten moest selecteren en dan plus/min-toetsen voor het instellen. Als je dus net pit 4 ingesteld had en vervolgens 3 wilde wijzigen, moest je eerst drie keer drukken voordat je die pit geselecteerd had. Wat een waardeloos UI ontwerp.
Ik heb hem vervangen een AEG kookplaat met een slider waarmee je met 1 druk op de juiste plaats de stand kan instellen. Voor ieder pitje een aparte control. Perfecte oplossing wat mij betreft.
Z___Z schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:36:
Gaggenau heeft inductie met fysieke knoppen en er is nog een fabrikant die heeft zo'n magnetische puck waarmee je de warmte kan veranderen, weet niet meer welke dat was.
Het is een leuk ogend systeem, maar in reviews heb ik gelezen dat het in de praktijk niet zo goed werkte.
!null schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:49:
Los van dit technische verhaal hebben we het ook nog helemaal niet gemerkt in de praktijk.

3.6kW in je eten stoppen kan maar heel even.
Dat ligt er maar net aan hoe je kookt. Ik roerbak/wok graag en wil graag mooie bruine grilstrepen op mijn biefstuk. Dan is flink vermogen wel welkom.
Als je hele kookplaat begrensd is op 3.6kW kan je dus eigenlijk de booststand überhaupt niet gebruiken (want dan is er niks over voor de overige pitten). Op de hoogste stand (die ik veel gebruik) trekt mijn grootste pit 2.4kW. Dan heb je nog 1.2kW over voor de andere pannen. Dat is bijna niks. 3.6kW in je eten stoppen kan best voor een aardige periode. Om 2 liter water aan de kook te krijgen ben je dan al meer dan 90 seconden bezig. Met een plaat begrensd op 3.6kW kun je niet fatsoenlijk je kip bruinbakken (hoogste stand van 2.4kW) en tegelijk water aan de kook brengen (want daar heb je dan nog maar een magere 1.2kW over). Met drie of vier pitten koken lijkt me out of the question. Ja, het zal vast kunnen, maar het is behoorlijk beperkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@knorde
Kun je trouwens niet kijken of je de groepen beter kunt balanceren, zodat je een groep vrij kan maken en kan combineren met de nog ontbrekende groep?

Hoe zijn de groepen momenteel verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:29:
[...]

Gas is wel degelijk (op dit moment) voordeliger. De verwachting is dat dat 't door toenemende belasting op gas wel gaat verschuiven.
Koken op gas is nog altijd goedkoper dan elektrisch koken.
https://www.vattenfall.nl...en/inductie-koken-stroom/

Afschrijving even buiten beschouwing gelaten. Gewoon puur 't verbruik.

Aanschaf, begint gas net wat voordeliger, maar neem een gangbaar model met een zwartglazen plaat, dan ontloopt gas en inductie elkaar niet noemenswaardig. Ga je superdeluxe doen, dan valt me wel op dat gasplaten pieken bij zo'n 1200 euro. Inductie kan je met gemakt nog drie keer zoveel aan spenderen.

Heb je al gas voor stromend warm water, dan heb je de kosten van vastrecht toch al. Heb je een andere voorziening en gebruik je gas alleen voor 't koken, dan kàn het i.c.m. vastrecht voordeliger zijn om elektrisch te koken.

[ Voor 11% gewijzigd door PROnline op 15-12-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
JJ16v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:04:
[...]

En er is nog geen losse/ongebruikte groep naar de keuken?
Helaas niet.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:07:
[...]

Heb je al wat van je verhuurder gehoord? Weet je ook in welk jaar de linker kast geplaatst is trouwens?
Het mag wel maar het moet op eigen kosten. Ik heb een offerte gevraagd bij het bedrijf waar hun ook mee werken (het mag ook een ander erkend bedrijf zijn).
rbaidjoe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:57:
@knorde
Kun je trouwens niet kijken of je de groepen beter kunt balanceren, zodat je een groep vrij kan maken en kan combineren met de nog ontbrekende groep?

Hoe zijn de groepen momenteel verdeeld?
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/groepen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@knorde Inhoudelijk over de voorgestelde kookplaat, wij missen alleen het volgende ten opzichte van onze Bosch. Dat je de kookkracht moet plussen en minnen, waar we op de vorige gewoon direct naar 1 t/m 9 konden zetten. Ook detecteerde de vorige meteen waar de pan stond, dus zette je de kookplaat aan en drukte je een cijfer in. Dat scheelt dus een paar handelingen. Weet niet of dat je circa 400 euro waard is.
Maar wat het koken zelf betreft merken we weinig verschil.
Tom-Z schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:52:
Dat ligt er maar net aan hoe je kookt. Ik roerbak/wok graag en wil graag mooie bruine grilstrepen op mijn biefstuk. Dan is flink vermogen wel welkom.
Als je hele kookplaat begrensd is op 3.6kW kan je dus eigenlijk de booststand überhaupt niet gebruiken (want dan is er niks over voor de overige pitten). Op de hoogste stand (die ik veel gebruik) trekt mijn grootste pit 2.4kW. Dan heb je nog 1.2kW over voor de andere pannen. Dat is bijna niks. 3.6kW in je eten stoppen kan best voor een aardige periode. Om 2 liter water aan de kook te krijgen ben je dan al meer dan 90 seconden bezig. Met een plaat begrensd op 3.6kW kun je niet fatsoenlijk je kip bruinbakken (hoogste stand van 2.4kW) en tegelijk water aan de kook brengen (want daar heb je dan nog maar een magere 1.2kW over). Met drie of vier pitten koken lijkt me out of the question. Ja, het zal vast kunnen, maar het is behoorlijk beperkend.
Dat ligt zeker aan hoe je kookt. Wij merken er weinig van, is mijn punt. En voor heel veel gerechten is 3.6kW erg veel.
Het enige waar we vertraging in merken is dat we nu geen Quooker meer hebben (misschien komt die nog), waar we altijd begonnen met gekookt water.

Wij eten voornamelijk vegetarisch, zo af en toe vlees of vis. En ook dan geen grootschalige dingen.
We gebruiken ook nog eens veel de oven. We gebruiken wel veel de wok (bijna dagelijks) maar wokken niet zo extreem. Grote pan soep waar wel wat vermogen in kan is denk het enige waarin je merkt dat het misschien iets langzamer op gang komen is, maar ook daarna ben je niet meer vol vermogen erin aan het stoppen.
3 of 4 pitten tegelijk gebeurt eigenlijk nauwlijks. We wilden alleen niet zo'n smalle 2 pits vanwege pannen die elkaar dan in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knorde schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:50:
[...]

Helaas niet.

[...]

Het mag wel maar het moet op eigen kosten. Ik heb een offerte gevraagd bij het bedrijf waar hun ook mee werken (het mag ook een ander erkend bedrijf zijn).

[...]

[Afbeelding]
En heeft de verhuurder nog iets gezegd over het de niet norm-conforme PV uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PROnline schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:22:
[...]

Gas is wel degelijk (op dit moment) voordeliger. De verwachting is dat dat 't door toenemende belasting op gas wel gaat verschuiven.
:z
En nu het extra ventilatieverlies meenemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
1m3 gas heeft een energetische waarde van 9,7694444kwh. à 60ct/m3 is 6,14ct/kwh
Electra is 20ct/kWh?

EU norm is 50%, praktijk ligt afhankelijk van t merk nog ietsje hoger. Zeg 60% zit je aan 10ct/kwh
Inductie heeft 90% rendement, kom je op 22ct/kWh.

Ruim een factor 2. En dan zeuren over ventilatie verlies zonder enige onderbouwing? De 40% verlies die niet in de pan gaat, gaat in de vorm van warmte in de ruimte.

Kom eens met cijfers als je ventilatie verlies zo enorm van invloed is.
Van installateurs, tot de energieleverancier zeggen allemaal dat gas in verbruik gewoon een goedkoper product is.

OT, ik was t even kwijt. Kijk niet alleen naar kosten. Kijk hoe lang je er denkt te wonen en reken eens t plezier dat je er al die tijd van hebt. Tenzij je echt op een houtje moet bijten is plezier veel meer waard dan alleen de kostprijs van dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PROnline schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:51:
1m3 gas heeft een energetische waarde van 9,7694444kwh. à 60ct/m3 is 6,14ct/kwh
60 cent? In welk dromenland leef jij? Waar is de condensafvoer van je kookplaat? 9,7 kWh / kuub is de bovenwaarde (van Nederlands aardgas). Gaskookplaat doet overduidelijk niet aan bovenwaarde maar aan onderwaarde, en daar nog steeds verre van...
Electra is 20ct/kWh?

EU norm is 50%, praktijk ligt afhankelijk van t merk nog ietsje hoger. Zeg 60% zit je aan 10ct/kwh
Inductie heeft 90% rendement, kom je op 22ct/kWh.
50%... haha. Hoe gedifinieërd? Je 60 vs 90 vergelijking slaat sowieso echt helemaal nergens op. Probeer eens 40 vs 90; dan zit je er al een stuk dichterbij.
Ruim een factor 2. En dan zeuren over ventilatie verlies zonder enige onderbouwing? De 40% verlies die niet in de pan gaat, gaat in de vorm van warmte in de ruimte.
Ga jij eerst maar eens het volgende onderbouwen;
*Je gasprijs van 60 cent per kuub
*Je fictieve bovenwaarde aanname
*Je 60% rendements aanname... hint; in de praktijk komt niemand zelfs maar aan de 50%
Kom eens met cijfers als je ventilatie verlies zo enorm van invloed is.
Van installateurs, tot de energieleverancier zeggen allemaal dat gas in verbruik gewoon een goedkoper product is.
Installateurs zijn grosso modo nogal dom en de prietpraat van energieleveranciers... die quote van je staat geeneens op de pagina die je linkt...

Ventilatie is heel makkelijk. Stel ik ga in de winter (en toen ik nog geen airco had deed ik dat ook alleen maar in de winter :+ ) twee uur lang een pan soep koken. Met inductie zet ik gewoon de afzuigkap uit, want geen CO2 en water van het verbrandingsproces en ook geen bak/braad/frituurlucht vol fijnstof. Alle warmte blijft nuttig in mijn woning.

Met gas moet de afzuigkap aan die direct naar buiten loost om van het excess aan CO2 en water af te komen. Verlies 100 kuub / uur. 100 kuub die je van buiten haalt met 0 graden... ca. 125 kg / uur die je eerst gaat opwarmen naar 20 graden (en vervolgens nog een stuk warmer dan dat met de restwarmte naar buiten geblazen wordt..) a 25 kJ/kg. =25.000 kJ/kg * 125 kg/uur * 2 uur = 6,25 MJ = 1,73 kWh. Plus elektrisch verbruik afzuigkap, zeg 50W, maakt totaal toegevoegd verlies voor de gasplaat 1,83 kWh, waarmee alleen je extra ventilatieverlies al zo'n beetje net zoveel is als het inductiescenario in z'n geheel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Zeer belangrijk, met een beetje uitgebreid koken op gas en een middelgrote tot kleine woonkamer, verbrand je zo alle zuurstof in de ruimte en dien je alle m3 lucht in de woonkamer gedurende het koken compleet te verversen. Dus dat kan zo 100m3 zijn ja, in een uur. Dan hebben we het nog niet eens over de stoffen van het eten zelf.
Nu hebben we een nieuw huis met kleine woonkamer, goede isolatie en balansventilatie (wtw ventilatie). Ik wil geen gas kookplaat vanwege dezelfde redenen dat ik het moeilijk vind om een houtkachel te plaatsen. Want je moet gaten in gevel/dak maken en je moet zuurstof aanvoeren, past allemaal niet goed samen met moderne huizenbouw.

En in ons vorige huis was uitgebreid koken in de zomer soms echt onprettig omdat de temperatuur in de woonkamer te ver opliep. Dat probleem was weg toen we in hetzelfde huis zijn overgestapt op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Als die 1000 euro het netbeheerder deel (onderkant schakelkast), eigen deel (bovenkant schakelkast) en bekabeling naar de keuken betreft is dat volgens mij niet eens zo heel duur voor omzetting van 1 naar 3 fasen.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsFL op 16-12-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@knorde
Op basis van je groepenverdeling zie ik wel mogelijkheden om groepen vrij te maken.

De wasmachine en droger kunnen vaak op 1 groep met een vermogensverdeler / combiswitch.
Gebruik je vaak beide tegelijk? En test eens wat de droger doet als je midden in een droogprogramma de stekker er uit trekt, en na tien minuten weer terug in het stopcontact stopt. Als de droger dan gewoon verder gaat waar die gebleven was kom je prima weg met zo'n combiswitch. Let wel op het juiste Amperage of Wattage. Niet alle combiswitchen kunnen 16A of 3600W aan.

Daarnaast vermoed ik dat groep 1 en groep 4 ook samen kunnen. Hoeveel zware apparaten staan er nu echt in de woonkamer + slaapkamer + badkamer? In de regel zijn dat niet meer dan wat opladers, lampen en wat multimedia apparatuur. Het wordt pas spannend wanneer er ook zware verbruikers zoals bijv. zonnebanken en/of elektrische verwarmingen in het spel zijn. Om hier zeker van te zijn kun je het beste van al die ruimtes alle elektrische apparatuur nalopen om te bekijken hoeveel Watt ze maximaal kunnen trekken. Het totaal van alles bij elkaar moet onder de 3600W blijven. Let op, sommige apparaten staan tijdens de telling niet op de plek waar ze tijdens gebruik staan, denk aan strijkijzer, stofzuiger, dat soort dingen.

Je geeft aan dat de vaatwasser en magnetron regelmatig tegelijk draaien. Als je daar je gedrag in kan aanpassen, dan kan je die groepen ook samenvoegen. Wel voor de veiligheid een combiswitch tussen de magnetron en vaatwasser plaatsen.

Hierboven heb je drie mogelijkheden om een groep vrij te maken. In theorie kun je dus potentieel 3 groepen vrij maken. Bovendien past er ook nog een extra groep in de kast. M.a.w. de mogelijkheid om een kookgroep aan te leggen lijkt aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door rbaidjoe op 16-12-2020 09:25 ]

• knorde
Inmiddels de offerte binnen.
Prijzen zijn EXCLUSIEF btw.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/kookplaatofferte.png
Is dit een normale (redelijke) prijs?

Als ik hier kijk: https://www.google.nl/sea...MUKHfRfAQ8Q4dUDCA0&uact=5
Dan staat er dan 1 extra groep gemiddeld 100 euro kost.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 17-12-2020 09:32 ]

Pagina: 1 2 Laatste