Leuk topic! Ik werk zelf nu pas bij mijn tweede werkgever, maar mijn traject heeft er een beetje als volgt uitgezien.
2015
Ik mocht toen, als consultant bij een Big Four kantoor, mijn eerste auto uitzoeken - dit werd een Golf GTE met 7% bijtelling voor een netto maandbedrag van EUR 180. Bizar, dat je als 24 jarig broekie zo'n dikke auto met zo'n laag maandbedrag kon rijden. Je kan wel raden hoe verwend ik tegenwoordig ben als ik in een auto stap, deze Golf GTE had bijna alles: rechterbuitenspiegel die naar beneden draaide als je achteruit ging inparkeren, 18 inch velgen, panoramadak, app verbinding om je auto voor te verwarmen, sensoren overal, 200 pk en adaptive cruise control. Wat een heerlijke auto was dit...
Ik zat dan ook iets meer dan 30k privé-werk in de auto; op een gegeven moment iedere dag zo'n 180 km heen en weer en de volgende opdracht 100 km heen en weer.
januari 2019
Begin 2019 wilde ik lagere maandlasten, vandaar de overstap naar de Hyundai Kona Electric. Fijne auto hoor, maar niets vergeleken bij de GTE. Wel was het fijn dat deze volledig elektrisch was, scheelde heel veel met traag opladen en tanken bij de GTE. Voor deze auto kreeg ik zelfs EUR 20 per maand terug
Ik zat toen weer door heel Nederland en dat ging mij heel erg tegenstaan omdat ik sinds 2017 in Amsterdam woon. De ene keer drie dagen in Maastricht, de andere keer op en neer naar Arnhem en daarna naar 'boven' richting Hoorn/Purmerend/Heerhugowaard. Soms dus een halfuur, soms twee uur enkele reis... Ik heb in heel wat files in Nederland gestaan. Je hoort op de radio wel eens over files rond Meppel of andere plaatsen waar je nog nooit geweest bent? Ik stond er vast en zeker in.
Mede dankzij mijn vriendin gaan twijfelen of dit werk nog wel wat voor mij was en in juli 2019 overgestapt naar een nieuwe werkgever en de lease auto ingeleverd. Net voor mijn overstap zat ik zo'n twee maanden op een nieuw project waarvoor ik iedere dag in Rotterdam moest zijn: weer terug naar de 180 kilometer reisafstand en minimaal twee uur van huis weg zijn.
juli 2019
Nieuwe baan in Hoofddorp, geen lease auto meer maar een NS Business Card met een traject erop. Reistijd inclusief lopen naar het station: net geen 30 minuten als ik de trein (die 6 keer per uur rijdt) niet mis

Oh ja en thuiswerken is onderdeel van de bedrijfscultuur!
Dit is HEERLIJK, ik ga nooit meer uren in de auto zitten voor werk en mijn tijd zo verspillen. Nu heb ik makkelijk praten met een kantoorbaantje als loonslaaf die ook al pre-Corona 2 dagen minimaal thuiswerkte. Maar wat heb ik mij ellendig gevoeld omdat ik 10 minuten te laat vertrok en zo dus mooi kon aanschuiven in files rond Amsterdam en Rotterdam...
Als Corona (ooit) voorbij is, zal ik waarschijnlijk 3 dagen thuiswerken en soms 4. Kantoor wordt voor ons echt een ontmoetingsplaats voor vergaderingen en om elkaar fysiek eens te zien, meer ook niet.