jeroen... schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:56:
Een heel makkelijke besparing is zelf een ikea keuken zetten, voor ons kostte dit inclusief bij een ander bedrijf gekocht composiet blad en alle apparatuur minder dan 8000 euro (4x hoge kast met oven combimagnetron en koelvriescombinatie, 5x lage kast met grohe red en inductieplaat) kastjes en scharnieren zijn wat mij betreft prima, koelkast zou ik ergens anders kopen maar de andere apparatuur is ook prima.
Die gipsplaten zetten zou ik denk ik laten doen, als het hout eenmaal strak zit lopen ze er met twee man en een magazijnschroefmachine supersnel doorheen, denk niet dat je daar veel op bespaart.
Zelf de isolatie plaatsen is wel een klus die je makkelijk zelf kunt en die meer tijd en dus geld kost.
Ik ga dit weekend toch maar eens even met de keukenplanner bij Ikea stoeien dan. We hebben vandaag ook nog een afspraak bij twee andere keukenzaken, gelukkig gaan die door
Mbt de gipsplaten. Ik zie dat ik alle wijsheid de aantallen weg heb gehaald in de TS. Maar voor het zetten van de gipsplaten in de woonkamer wordt 1200 euro gerekend, en voor de slaapkamers een kleine duizend euro. Ik vindt dat wel reden genoeg om het zelf te gaan doen.
jaikzelf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
Waar je ontzettend veel mee kan besparen en dit weet ik uit ervaring.
Is zelf het grofvuil wegbrengen, zo kreeg ik een offerte van de aannemer van 12.000 euro voor het afleveren van puin.
Dus ik heb gewoon een lokaal bedrijf gebeld met de vraag wat het mij zou kosten om geselecteerd afval te storten inclusief huur van een shovel.
Dat koste mij weinig buiten het feit dat ik elke zaterdagmiddag aan het werk moest.
Ik vindt 12.000 euro aan containers wel heel erg veel moet ik zeggen. Maar dit brengt me wel het op idee om eens te kijken of we dit ook zelf kunnen regelen

maubaan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:10:
ik zit zelf nu ook midden in een verbouwing maar heb eigenlijk voor verschillende ruimte's extra budget gereserveerd "overig" Woonkamer en keuken +-1000 badkamer +- 600 en per kamer +- 200 zolder +- 100
En ik ben er eigenlijk bij elke kamer wel tegen aan gaan zitten of zelfs overheen gegaan.
Verder als je echt handig bent en weet wat je doet en het ook leuk vindt moet je het zeker doen!
Mocht je hier bijvoorbeeld geen ervaring in hebben (zoals ik) let dan op als je er aan begint je niet op tv wil eindigen in help mijn man is klusser.
Zelf heb ik heel veel uitbesteed, het geld is er bij ons ook voor en ik weet dat ik het misschien wel kan maar ook graag gemak wil.
mag ik een tip geven om gewoon een container te huren, neem een gemengde afval container en huur er een van 10 kuub. het ziet er duur uit maar het bespaart je tijd en een zere rug met het dubbel vast pakken van afval.
Klein beetje reclame
Ten brinke rijssen levert in heel nederland voor 470 euro deze container's
https://www.tenbrinke.nl/
dit heb ik ook gedaan en ben er erg blij mee. vooral in de lockdown gaan veel mensen klussen en zal het druk zijn bij het afval depot
Ik vindt het wel een slimme opzet om per kamer wat extra budget te rekenen, gewoon voor het geval dat
Goeie tip voor de containers, zoals eerder aangegeven in deze reactie ga ik daar ook zeker nog eens even naar kijken

Tranze schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:35:
Ik weet niet hoe snel jij zo'n container vol hebt, maar ik wil hem meestal wel wat langer dan 4 weken. Dat is dus wel een puntje om op te letten als je er 1 gaat bestellen. Andere partijen hebben voor een paar euro meer een huurtermijn van 8 weken.
Let er ook op dat je bij veel gemeentes melding moet maken als je zo'n ding op een openbare parkeerplaats zet bijv. Dat kan je ook nog wat kosten, in Pijnacker bijv. ongeveer € 26,-
We hebben gelukkig een oprit waar hij op zou moeten passen, maar eveneens een openbare parkeerplek voor de deur. Dus ik ga dit voor de zekerheid checken bij de gemeente, thnx

Part schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:24:
De aannemer rekent met alle bijkomende kosten ruim 625 euro voor een puin container.
Ik denk dat hij aan 6m³ al wel voldoende heeft maar laten we eens heel ruim aanhouden en op 15m³ gaan zitten. 15m³ puin container is incl. plaatsen en ophalen ongeveer 250 euro.
Aangezien ik wat meer reacties lees over de puincontainers ga ik hier zeker even naar kijken. Wel zie ik dat de aantallen in de TS zijn weggevallen. Dat is mijn fout
De bedragen voor de containers liggen iets anders namelijk;
De laatste bedragen op de regels zijn de kosten gerekend voor het brengen en halen van de container. Al met al nog een kleine 1000 euro bij elkaar overigens.
Nilvo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:41:
Als eerste van harte gefeliciteerd.
Niet helemaal de vraag waar je antwoord op zoekt, maar wat is de reden dat je de zoldervloer wilt isoleren? Nu de wanden verplaatst worden moeten de plafondplaten er hoe dan ook uit, maar effectief krijg je er wel een niet geïsoleerde zolder en dus effectieve ruimte voor terug. Daarbij zal het trapgat een groot koudelek blijven zonder deur of andere afsluiting. Is het niet effectiever om de ruimte tussen de dakbalken te isoleren? Houd er wel rekening mee dat er mogelijk 1-3 cm pur onder de dakpannen zit waardoor je met klimaatfolie aan de slag moet als er glas of steenwol wordt gebruikt. Als er al geïsoleerd is dan zal dat één van de weinig plekken zijn waar je iets kunt vinden. Voordeel van isoleren tussen de dakbalken is dat je het niet perse direct hoeft af te werken als je de ruimte toch niet gebruikt. Gipsplaten kunnen altijd nog.
Voordeel van de zoldervloer te isoleren is eventueel wel demping van geluid, maar door de houten draagbalken(aanname) blijft contactgeluid altijd aanwezig.
De andere kant is wel dat het isoleren van het dakbeschot je meer zal kosten dan de zoldervloer die toch al open gaat. Je krijgt er echter wel een warme zolder voor terug.
Vergeet je CV leidingen niet te isoleren als je zolder niet geïsoleerd is!
Als je alles gaat isoleren (nieuwe gevel dus ook isolatie?) kun je eventueel ook kijken naar de radiatoren die er hangen. Die zullen nu vrij groot zijn, al kan ik mij voorstellen dat je beneden alle radiatoren weg laat halen en de vloerverwarming 10cm hoh laat leggen. In dat geval zou ik goed kijken of de radiatoren boven
waterzijdig in te regelen zijn. Anders gelijk even de thermostaatkranen laten vervangen, scheelt je wat euro's op jaarbasis aan gas, al is het effect beperkt door de vloerverwarming.
Wil je geen vloerverwarming in de badkamer?
Als je het plaatsen van de kozijnen laat specificeren zou je deze ook door een externe partij kunnen laten doen. Deze zijn relatief scherp geprijsd en kunnen vaak in 1 of 2 dagen het hele huis gedaan hebben, inclusief op en afbouw van de steiger.
Het frezen van de muren kan heel erg meevallen en heel erg tegenvallen. Hard beton is vervelend. Kalksteen binnenmuren is net boter. Vergeet niet dat er ook gaten voor de wandcontactdozen gemaakt moeten worden. Het is hoe dan ook een rotklus met al het stof en puin.
Oh en de laatste, is je
vloer al geïsoleerd? Met vloerverwarming is dat wel wenselijk. Zelf EPS of PIR plakken in de kruipruimte is het goedkoopste en goed te doen, maar is wel een aantal dagen werk. B-keus PIR kan goedkoper zijn dan EPS. Geen Manta of Kwaaitaal vloer toevallig?
De uitbouw zou ik eerder wel doen en dan zelf meer oppakken. Afhankelijk hoe handig je bent kun je meer of minder zelf doen:
Eenvoudig:
- Slopen (win eerst advies in hoe!)
- Afval afvoeren
- Plafondplaten
- Isoleren
- Behangen (behangklaar opleveren kan wel eens goedkoper zijn dan Spack, maar kost wel in totaliteit wel meer dan Spack spuiten). Geeft wel de kans om er een eigen tint in te brengen in de vorm van kleur, patronen etc.
- Graafwerk uitbouw (al zijn dat de kosten niet)
- Deur dichtmaken
- Schilderen
Minder eenvoudig:
- Muren zetten
- Vensterbanken
- Afwerking (zichtwerk)
- Keuken plaatsen
- Vloerverwarming
- Nieuwe deuren
- Grond afvoeren, (PFAS en afvoer gaat niet lekker samen, bijna iedereen wil een rapport hebben).
Moeilijk
- Badkamer
- Tegelen
- Elektra (alleen doen als je er voor opgeleid bent!)
- Loodgieterswerk (een fout in de muur is funest)
- Uitbouw
- Kozijnen vervangen
Als je het inzicht, de wil, de rechterhanden en de tijd hebt dan is alles zelf te doen, al is stucen wel een vak. Wat je kunt en wil is echter vooral aan jullie.
Persoonlijk zou ik niet voor Spack gaan, maar dat is vooral omdat je je handen eraan openhaalt als je er tegenaan komt. Het is overigens wel een goedkope muurafwerking.
Geschreven op een geïsoleerde zolder werkkamer uit 1973. Had in 2015 nooit gedacht dat we deze ruimte als werkkamer zouden gebruiken maar ben heel blij dat we de isolatie toen in het dak hebben gestopt.
Wauw wat een uitgebreide reactie, dank je wel!
Ik reageer per puntje even;
- Isoleren van de zoldervloer is een advies/tip van de aannemer. Je aanname klopt want we hebben een houten zoldervloer. Omdat we met meerdere wanden gaan schuiven (bad- en slaapkamer) en electra gaan veranderen moeten de plafonds er sowieso uit. Daarom meteen de stap om te isoleren. Het dak gaan we ook isoleren, maar dat doen we zelf.
Voor zover we weten en konden zien zitten er enkel asbestplaten als dakbeschot onder en verder niet. Maar ik houdt de klimaatfolie zeker in m'n achterhoofd mochten we toch pur tegenkomen
- Goede tip van de CV-leidingen, gaan we doen!
- De gevel gaan we nu nog niet isoleren, tenzij er budget overblijft. Maar dan zijn er ook nog een hoop andere wensen.
De vloerverwarming beneden gaat dienen als bijverwarming, niet als hoofdverwarming. We twijfelen of we alles wel warm genoeg krijgen als de vloerverwarming niet afdoende is. Er blijven een aantal radiatoren hangen dus.(waarschijnlijk 2 in de kamer en 1 in de hal)
Het waterzijdig regelen (wat het ook mag zijn

) ga ik me in verdiepen.
- Vloerverwarming badkamer is een goed punt, gaan we doen!
- We hebben toevallig recent besloten dat er nog een andere partij komt voor de kunststof kozijnen. Mede ook omdat ik hier ook al de tip kreeg om naar HR+++ te gaan kijken ipv HR++ zoals het nu in de offerte staat.
- Vloer is nog niet geïsoleerd, ook deze staat op het wensenlijstje. Maar idem als de gevelisolatie. Als er voldoende budget over is gebeurt dit anders later.
Verder enorm bedankt voor alle punten die je noemt met dingen die we al dan niet zelf kunnen doen. Heel erg waardevol!

CurlyMo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:13:
Ik sluit me helemaal aan bij @
_Piwi_
Wat betreft de lijst van @
Nilvo. Grotendeels eens, maar:
- Isoleren van een dak kan je een hoop fout in doen, dus lees je goed in.
- Behangen is afhankelijk van je mate van perfectie. Stotend behangen is echt lastig.
- Standaard elektra is natuurlijk prima te doen zoals ook @
_Piwi_ zegt. Dus buizen leggen en kabels trekken. Vraag van te voren wel wat tips hier. Denk ook aan je bekabelde netwerk. Meterkast kan je natuurlijk laten doen net als wat moeilijkere zaken zoals bijv. je inductie 2-fase aansluiting en/of PV.
- Loodgieterswerk in de muur inderdaad laten doen. Regelgeving qua standleiding e.d. is best een heel theoretisch verhaal, dus dat zou ik ook niet zelf doen. De rest kan je prima zelf doen.
Daarnaast loopt er een aannemer rond, dus wat let je om nu en dan de klussers die in je huis rondlopen te vragen om feedback.
M.b.t. de dakisolatie. Hier willen we gewoon isolatieplaten tussen de dakbalken plaatsen en dan afwerken met gipsplaten.
En voor wat betreft de elektra. Gelukkig heeft mijn vader hier veel ervaring mee. Dus dat durf ik met zijn hulp erbij wel aan. Ik ben van nature vrij lui aangelegd en niet de handigste, maar ik denk zomaar dat ik tussen Q1 en Q3 volgend jaar veel ga leren