Renovatie woning 1970 - wat kunnen we zelf doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 21:38
Goedemorgen allemaal,

We krijgen in januari volgend jaar de sleutel van onze toekomstige woning. Het betreft een woning uit 1970 die volledig gerenoveerd moet worden. Keuken, Badkamer, Toilet, Kozijnen zijn allemaal zaken die sowieso moeten gebeuren en niet kunnen blijven liggen. Daarnaast moeten natuurlijk de gebruikelijke dingen als vloeren en muren gedaan worden.

Om het huis nog wat meer naar wens te maken willen we op de eerste etage met een aantal wanden gaan schuiven om 1 slaapkamer groter te maken en de badkamer groter te maken. Met dit alles bij elkaar hebben we rekening gehouden met een verbouwing van 100K ten tijde van het aankopen van de woning eerder dit jaar. Dit is inclusief keuken, badkamer, toilet, vloerverwarming, laminaat- & tegelvloeren en dakisolatie op zolder.
Nu hebben we recent bedacht dat we misschien toch een stuk willen uitbouwen, dus de aannemer die we de opdracht graag willen gunnen heeft een offerte gemaakt. Alleen valt deze toch een stuk hoger uit dan gedacht. Nu zitten er een aantal stelposten in voor bijv. binnendeuren en deurbeslag, dus daar zijn we zelf bij hoe gek we dat gaan maken ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zaken waar we nu aan denken om zelf te gaan doen zijn het volgende. Een deel hiervan is nog onderdeel van de genoemde prijs / offerte en een deel hebben we er al uitgehaald;

- Al het sloopwerk
- Plaatsen gipsplaten plafonds. De aannemer raadde ons dit af omdat het er dan waarschijnlijk minder strak uit komt te zien. Maar we willen hierin het maken van het houten raamwerk onder de plafonds wel door hem laten doen en dus echt het plaatsen van de gipsplaten zelf.
- Vrezen van elektra in de muur.
- Toilet beneden excl. tegelwerk

Voor de keuken, badkamer en toilet schatten we nu het volgende;
- Keuken > 15K
- Badkamer > Offerte voor 4200 euro liggen aan sanitair en tegels. Plaatsing zit in de offerte en rekent de aannemer ~1500 voor
- Toilet 2K.

Ik ben benieuwd of we nog hele elementaire dingen missen hierin, maar belangrijker is eigenlijk of er nog dingen zijn die we zelf kunnen doen. Hebben jullie daar ideeën over? We kunnen natuurlijk kiezen de uitbouw nu niet te doen, maar over een aantal jaren. Maar daar zien we weer nadelen zoals bijv. de vloer beneden die nu betegeld gaat worden en voorzien van vloerverwarming.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Ik heb zelf net een gehele woning verbouwd de afgelopen 12 maanden letterlijk van A-Z. Zelf vind ik de offerte nog meevallen als je bedenkt dat je je gehele woning op de schop neemt en een uitbouw krijgt.

De zaken die je aanhaalt om zelf uit te voeren, zijn naar mijn inziens niet voldoende om de keuken, badkamer etc. te dekken. Welke prijzen heb je in gedachten voor de overige zaken zoals badkamer, keuken etc.? Als je genoegen neemt met normale materialen dan moet je met 15-20K heel ver komen voor bovengenoemde zaken.

Ik zou zelf ten alle tijden trachten nu al de uitbouw te realiseren, achteraf geeft altijd een hoop gedoe. Nu kan je meteen als goed voorzien.

Aanvulling:

Hou even rekening met zaken zoals extra groepen voor je keuken, zonnepanelen, warmtepomp etc. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn keuken al 9 aparte groepen. Neem voldoende loze leidingen, bijvoorbeeld naar zolder waar eventueel je omvormer komt voor de zonnepanelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Nicklazzz op 11-12-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Nicklazzz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:
Ik heb zelf net een gehele woning verbouwd de afgelopen 12 maanden letterlijk van A-Z. Zelf vind ik de offerte nog meevallen als je bedenkt dat je je gehele woning op de schop neemt en een uitbouw krijgt.

De zaken die je aanhaalt om zelf uit te voeren, zijn naar mijn inziens niet voldoende om de keuken, badkamer etc. te dekken. Welke prijzen heb je in gedachten voor de overige zaken zoals badkamer, keuken etc.? Als je genoegen neemt met normale materialen dan moet je met 15-20K heel ver komen voor bovengenoemde zaken.

Ik zou zelf ten alle tijden trachten nu al de uitbouw te realiseren, achteraf geeft altijd een hoop gedoe. Nu kan je meteen als goed voorzien.

Aanvulling:

Hou even rekening met zaken zoals extra groepen voor je keuken, zonnepanelen, warmtepomp etc. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn keuken al 9 aparte groepen. Neem voldoende loze leidingen, bijvoorbeeld naar zolder waar eventueel je omvormer komt voor de zonnepanelen.
Dank voor je reactie! Waar kwam jij ongeveer op uit qua kosten als ik vragen mag?

Terechte vraag. We denken nu aan het 15K voor de keuken en 4.5K voor de badkamer. Keuken is hierbij nog even de luxe variant, we gaan volgende week naar de keukenzaak om verder te praten over het eerste ontwerp wat er nu ligt. Voor de badkamer ligt nu een offerte voor 4200 euro aan tegels en sanitair. De plaatsing hiervan hebben we gisteren met de aannemer besproken en die zit in de offerte geraamd op 1500 euro. Toilet schatten we nu 2K voor. Zal ik even in de TS toevoegen ook.

Al met al klopt je schatting van 20K aardig. En helemaal eens met de uitbouw, dat doen we het liefst ook direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Rohem schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:30:
[...]

Dank voor je reactie! Waar kwam jij ongeveer op uit qua kosten als ik vragen mag?

Terechte vraag. We denken nu aan het 15K voor de keuken en 4.5K voor de badkamer. Keuken is hierbij nog even de luxe variant, we gaan volgende week naar de keukenzaak om verder te praten over het eerste ontwerp wat er nu ligt. Voor de badkamer ligt nu een offerte voor 4200 euro aan tegels en sanitair. De plaatsing hiervan hebben we gisteren met de aannemer besproken en die zit in de offerte geraamd op 1500 euro. Toilet schatten we nu 2K voor. Zal ik even in de TS toevoegen ook.

Al met al klopt je schatting van 20K aardig. En helemaal eens met de uitbouw, dat doen we het liefst ook direct.
Uiteraard mag je dat vragen, ik heb behalve de stuckwerkzaamheden, vloerverwarmingfrezen, egaliseren, en plaatsing van keuken, zonnepanelen, airco’s en warmptepomp alles zelf gedaan. In mijn vorige woning heb ik wel letterlijk alles zelf gedaan maar nu bewust gekozen om deze zaken te laten installeren voor een stukje service. Heb een keer problemen gehad met bijvoorbeeld airco’s in mijn vorige woning en moest ~2-3maanden wachten vooraleer er iemand kwam. Niemand uit de buurt wou komen aangezien ik het zelf geplaatst had en niet bij hen aangeschaft had. Nu alles met een service contract.

Ik heb nog niet alles opgeteld, maar verwacht ergens tussen de 170-180K uitgegeven te hebben. Let wel op, hier is alles vernieuwd en niet bezuinigd op onderdelen. Tevens heb ik een nieuwe poort, dubbele carport, grote overkapping achter met eigen nutsvoorzieningen en zonnepanelen daar ook op, overkapping huis etc.

Waar zou je de plaatsing van je keuken (laten) situeren? In de uitbouw? Of in het huidige woonhuis?

Je zou ervoor kunnen kiezen om nu alvast een stalen balk te laten monteren in je achtergevel
en hier een schuifpui in te zetten. Je laat de fundering doortrekken achter het huis zodoende dat je achteraf bijvoorbeeld in houtskelet bouw je uitbouw kan realiseren. Je leidingen kan je ook alvast voorzien. Dan kan je nu de kosten drukken en achteraf relatief gemakkelijk de uitbouw realiseren, je schuifpui hergebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Nicklazzz op 11-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 23:19
Wat wil je zelf doen is een betere vraag wellicht?

Hier een woning uit 1910 geheel verbouwd (vanaf het zand opnieuw opgebouwd, alleen buitenmuren en dak is blijvenstaan). We hebben hulp gehad van wat vakmensen (allen in eigen beheer, geen aannemer) en daarvoor is de totaalrenovatie uitgekomen op 170-180K voor alles. Daarbij is alles nieuw, behalve de buitenschil, maar die is wel volledig geïsoleerd door het maken van een spouw.

Wat je sowieso zelf kan zonder veel ervaring (tip: youtube):
* Isoleren
* Plafonds maken (kijk anders eens naar metal studs en koop een laser waterpas bij de Hornbach dan kan het eigenlijk niet fout gaan)
* Standaard elektra zoals leidingen leggen, kabels trekken, wcd's knopen
* Afwerking (wat dit ook mag inhouden, maar schilderen kun je zelf)

Besparing kun je nog realiseren door zelf op pad te gaan voor materiaal of bepaalde delen niet door aannemer laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Nicklazzz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:37:
[...]

Uiteraard mag je dat vragen, ik heb behalve de stuckwerkzaamheden, vloerverwarmingfrezen, egaliseren, en plaatsing van keuken, zonnepanelen, airco’s en warmptepomp alles zelf gedaan. In mijn vorige woning heb ik wel letterlijk alles zelf gedaan maar nu bewust gekozen om deze zaken te laten installeren voor een stukje service. Heb een keer problemen gehad met bijvoorbeeld airco’s in mijn vorige woning en moest ~2-3maanden wachten vooraleer er iemand kwam. Niemand uit de buurt wou komen aangezien ik het zelf geplaatst had en niet bij hen aangeschaft had. Nu alles met een service contract.

Ik heb nog niet alles opgeteld, maar verwacht ergens tussen de 170-180K uitgegeven te hebben. Let wel op, hier is alles vernieuwd en niet bezuinigd op onderdelen. Tevens heb ik een nieuwe poort, dubbele carport, grote overkapping achter met eigen nutsvoorzieningen en zonnepanelen daar ook op, overkapping huis etc.

Waar zou je de plaatsing van je keuken (laten) situeren? In de uitbouw? Of in het huidige woonhuis?

Je zou ervoor kunnen kiezen om nu alvast een stalen balk te laten monteren in je achtergevel
en hier een schuifpui in te zetten. Je laat de fundering doortrekken achter het huis zodoende dat je achteraf bijvoorbeeld in houtskelet bouw je uitbouw kan realiseren. Je leidingen kan je ook alvast voorzien. Dan kan je nu de kosten drukken en achteraf relatief gemakkelijk de uitbouw realiseren, je schuifpui hergebruiken.
Dan heb je pittig verbouwd inderdaad :o Maar dan is de offerte die wij hebben dus zo gek nog niet. Goed om te weten. Thnx voor je uitgebreide antwoord in ieder geval!

De keuken valt in de nieuwe situatie deels in het oude en deels in het nieuwe gedeelte. Als je naar onderstaande tekening kijkt kun je zien waar we de keuken willen en tot hoever de huidige woning doorloopt t.o.v. de gewenste situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctlqIPAIFkLLM-ChnO3Nzw_mOn0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oGTBtEVNEhI9TysopVZFdbVg.png?f=user_large

De optie die je schetst met het voorbereiden van de uitbouw vindt ik eigenlijk geen gekke gedachte. We gaan vandaag nog even met beide papa's kletsen :+ Dat zijn ook wel handige kerels, eens even horen wat zij ervan vinden. En dan morgen even alles op de rij zetten :)
_Piwi_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:55:
Wat wil je zelf doen is een betere vraag wellicht?

Hier een woning uit 1910 geheel verbouwd (vanaf het zand opnieuw opgebouwd, alleen buitenmuren en dak is blijvenstaan). We hebben hulp gehad van wat vakmensen (allen in eigen beheer, geen aannemer) en daarvoor is de totaalrenovatie uitgekomen op 170-180K voor alles. Daarbij is alles nieuw, behalve de buitenschil, maar die is wel volledig geïsoleerd door het maken van een spouw.

Wat je sowieso zelf kan zonder veel ervaring (tip: youtube):
* Isoleren
* Plafonds maken (kijk anders eens naar metal studs en koop een laser waterpas bij de Hornbach dan kan het eigenlijk niet fout gaan)
* Standaard elektra zoals leidingen leggen, kabels trekken, wcd's knopen
* Afwerking (wat dit ook mag inhouden, maar schilderen kun je zelf)

Besparing kun je nog realiseren door zelf op pad te gaan voor materiaal of bepaalde delen niet door aannemer laten uitvoeren.
Isoleren van de zolder was sowieso al het plan om zelf te doen. Maar wat ik wel een hele goeie vind is zelf op pad gaan voor de materialen. Supersimpel, maar nog geen seconde over nagedacht |:( Binnendeuren en deurbeslag kunnen we natuurlijk ook zelf gewoon gaan uitzoeken 8)7

Mbt. de afwerking, die is wat raar beschreven, maar gaat om de afwerking van de kozijnen aan de binnenzijde. Kitranden etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Sen

<-->

Het is zo afhankelijk wat je wilt dat het heel moeilijk te zeggen of dit duur is ja of nee. Ik zou een aannemer alleen nemen voor de ruwbouw van de uitbouw en de rest in eigen beheer uitbesteden aan een stukadoors bedrijf en een kozijn bedrijf een loodgieter en een tegelbedrijf etc.

Kozijnen 15k ex btw kan heel duur zijn of heel goedkoop. Als je er exact het zelfde in gaat doen in kunstof inplaats van hout en het hout is nog te redden kun je daar veel geld vinden door alleen het glas te vervangen naar HR++. 1m2 hr++ glas is maar iets van 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik ben met een vergelijkbaar dingetje bezig maar je kunt stiekem best een hoop zelf in eigen beheer doen, al dan niet met een losse ZZP'er die eens helpt of meedenkt, daarmee kun je al wat winnen tov aannemer.

Ik was voor nieuw dak, kozijnen, gevelisolatie met steenstrips en wat draag-constructie werk een slordige 130k kwijt aan de aannemer. De rest doe ik zelf danwel in eigen beheer, bijvoorbeld het zelf regelen van de stukadoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Rohem schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:58:
Zaken waar we nu aan denken om zelf te gaan doen zijn het volgende. Een deel hiervan is nog onderdeel van de genoemde prijs / offerte en een deel hebben we er al uitgehaald;

- Al het sloopwerk
Constructieve aanpassingen mogen alleen door een aannemer gedaan worden na verkrijgen sloop-/ omgevingsvergunning en goedkeuring door hypotheeknemer, heb je dit al geregeld?
- Plaatsen gipsplaten plafonds. De aannemer raadde ons dit af omdat het er dan waarschijnlijk minder strak uit komt te zien. Maar we willen hierin het maken van het houten raamwerk onder de plafonds wel door hem laten doen en dus echt het plaatsen van de gipsplaten zelf.
Wil je het risico van de planning en extra kosten door het toch niet goed uitvoeren op de opvolgende bewerkingen naar je toe halen voor een paar honderd euro?
- Vrezen van elektra in de muur.
Als bovenstaande, klein bier.
- Toilet beneden excl. tegelwerk
Als het overige werk kakstrak is uitgevoerd is het tegelen het simpelste klusje van de hele toilet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ga voor je keuken ook eens langs bij Ikea, dat is de grootste keukenleverancier ter wereld. Ze hebben wat onhebbelijkheden (vaste maten, wat stugge procedures) maar prijs/ kwaliteit onklopbaar. Als je daar je zin vind, moet je niet twijfelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:33:
Ga voor je keuken ook eens langs bij Ikea, dat is de grootste keukenleverancier ter wereld. Ze hebben wat onhebbelijkheden (vaste maten, wat stugge procedures) maar prijs/ kwaliteit onklopbaar. Als je daar je zin vind, moet je niet twijfelen.
Inderdaad. Helemaal in het kader van zelf doen. Heb zelf enkele elementen van ikea in mn keuken van bruynzeel staan. Ik durf wel te zeggen dat de kwaliteit van ikea zeker niet minder is en misschien wel een stukje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
@Rohem Gaat het om een twee onder een kap woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:29
Ik zou ook zeker de uitbouw nu doen, dan maar bezuinigen op afwerking want dat kan later nog makkelijk aangepast worden. Ik heb bij onze nieuwbouw ook gekozen om alle ruwbouw alvast te hebben, hier en daar moet er nog afgewerkt worden maar dat doen we in stukjes. Succes, leuk project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
Rohem schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:25:
[...]

Dan heb je pittig verbouwd inderdaad :o Maar dan is de offerte die wij hebben dus zo gek nog niet. Goed om te weten. Thnx voor je uitgebreide antwoord in ieder geval!

De keuken valt in de nieuwe situatie deels in het oude en deels in het nieuwe gedeelte. Als je naar onderstaande tekening kijkt kun je zien waar we de keuken willen en tot hoever de huidige woning doorloopt t.o.v. de gewenste situatie

[Afbeelding]

De optie die je schetst met het voorbereiden van de uitbouw vindt ik eigenlijk geen gekke gedachte. We gaan vandaag nog even met beide papa's kletsen :+ Dat zijn ook wel handige kerels, eens even horen wat zij ervan vinden. En dan morgen even alles op de rij zetten :)

[...]

Isoleren van de zolder was sowieso al het plan om zelf te doen. Maar wat ik wel een hele goeie vind is zelf op pad gaan voor de materialen. Supersimpel, maar nog geen seconde over nagedacht |:( Binnendeuren en deurbeslag kunnen we natuurlijk ook zelf gewoon gaan uitzoeken 8)7

Mbt. de afwerking, die is wat raar beschreven, maar gaat om de afwerking van de kozijnen aan de binnenzijde. Kitranden etc..
Op basis van je tekening lijkt het nu alsof je in de keuken nog een klein stukje van de dragende muur laat staan. Kan dat echt niet anders gedaan worden? Dat gaat je echt een doorn in het oog worden ben ik bang ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Allereerst bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Sen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:53:
Het is zo afhankelijk wat je wilt dat het heel moeilijk te zeggen of dit duur is ja of nee. Ik zou een aannemer alleen nemen voor de ruwbouw van de uitbouw en de rest in eigen beheer uitbesteden aan een stukadoors bedrijf en een kozijn bedrijf een loodgieter en een tegelbedrijf etc.

Kozijnen 15k ex btw kan heel duur zijn of heel goedkoop. Als je er exact het zelfde in gaat doen in kunstof inplaats van hout en het hout is nog te redden kun je daar veel geld vinden door alleen het glas te vervangen naar HR++. 1m2 hr++ glas is maar iets van 70 euro.
We hebben intussen wat kunnen strepen. Een paar dingen vervallen en na overleg met de hulptroepen kunnen we ook nog wat dingen zelf doen. We komen totaal (verbouwing + keuken + badkamer + toilet) nu op 125K uit. Uiteraard een schatting :)

Ik had gedacht dat HR++ glas duurder zou zijn. Maar helaas zijn veel kozijnen slecht ;( Dus laten zitten is geen optie. We hebben wel besloten nog een andere partij langs te laten komen voor een offerte voor de kozijnen. Deze werd door vrienden heel warm aanbevolen, dus wie weet levert dit nog wat op.
deWit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:21:
Ik ben met een vergelijkbaar dingetje bezig maar je kunt stiekem best een hoop zelf in eigen beheer doen, al dan niet met een losse ZZP'er die eens helpt of meedenkt, daarmee kun je al wat winnen tov aannemer.

Ik was voor nieuw dak, kozijnen, gevelisolatie met steenstrips en wat draag-constructie werk een slordige 130k kwijt aan de aannemer. De rest doe ik zelf danwel in eigen beheer, bijvoorbeld het zelf regelen van de stukadoor...
het is maar wat je een "dingetje" noemt. Ik ga je topic eens even helemaal doorlezen, dat gaat vast goede inzichten opleveren!

Stucadoor en tegelzetter ga ik in ieder geval zelf eens even naar op zoek. Kijken of de prijzen veel afwijken van wat de aannemer regelt. Er zijn teveel mensen die zeggen dat we de aannemer beter enkel voor de ruwbouw kunnen vragen :X
DR!5EQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:45:
[...]

Inderdaad. Helemaal in het kader van zelf doen. Heb zelf enkele elementen van ikea in mn keuken van bruynzeel staan. Ik durf wel te zeggen dat de kwaliteit van ikea zeker niet minder is en misschien wel een stukje beter.
Ik moet eerlijk zeggen dat we niet zo'n fan zijn van Ikea keukens, maar dat is op dit moment meer vooroordeel / gevoel. We kunnen altijd eens gaan kijken :o
Sunri5e schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:49:
@Rohem Gaat het om een twee onder een kap woning?
Klopt, hoezo?
Smobbo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:03:
[...]

Op basis van je tekening lijkt het nu alsof je in de keuken nog een klein stukje van de dragende muur laat staan. Kan dat echt niet anders gedaan worden? Dat gaat je echt een doorn in het oog worden ben ik bang ;) !
Dat moet ik nog met de aannemer bespreken, maar zoals het er nu voorstaat volgens de tekeningen blijft er een klein stukje staan omdat hier de draagbalk op moet rusten. Dit kunnen we dan weer wegwerken in de koof waar de hoge keukenkasten in komen te staan. Uiteindelijk weten we dit pas echt zeker als we met de aannemer door het huis gaan na de sleuteloverdracht.

[ Voor 7% gewijzigd door Rohem op 14-12-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Ik heb zelf ook een Ikea keuken gekocht en geplaatst en dat is inderdaad qua prijs niet te kloppen. Qua kwaliteit is het echter ook helemaal de onderkant van de markt, best om te janken zo slecht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
De Rikster schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:44:
[...]

Ik heb zelf ook een Ikea keuken gekocht en geplaatst en dat is inderdaad qua prijs niet te kloppen. Qua kwaliteit is het echter ook helemaal de onderkant van de markt, best om te janken zo slecht..
Daar snap ik helemaal niks van. Wat scheelt er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
DR!5EQ schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:55:
[...]

Daar snap ik helemaal niks van. Wat scheelt er aan?
Kwaliteit van de frontjes (gespoten), zowel de verf als het plaatmateriaal zelf is abominabel.
De lades blijf je afstellen, grepen blijf je vastdraaien, verborgen lades niet verzonken dus afdrukken/beschadigingen bij toepassing grepen van de schroeven, ladebodems zijn niet in de frontjes gefreesd/gestoken dus binnen kieren aan de voorzijde, sleepmechanisme voor koel/vriezerdeuren is de goedkoopst mogelijke oplossing.

Dat onder andere dus.

Keukenplanner is een toptool, bestellen gaat supersimpel, levering is ‘apart’ als je 73 dozen krijgt op een hoop. Montage is ook prima te doen als je weet wat je doet maar de kwaliteit is wel naar de prijs: onderkant markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoe ken je de aannemer? Ken je zijn werk? Ken je referenties? Als je weet dat de aannemer goed is, dan zou ik tegelwerk e.d. bij hem laten. Een goede aannemer kent en schakelt een goede tegelzetter in. Daar zet hij 10% bovenop waarschijnlijk, maar daarvoor lost hij ook de problemen op.

De offerte ziet er heel scherp uit, dus het lijkt me wel belangrijk om goed door te spreken wat er allemaal exact gaat gebeuren. Een nieuwe badkamer installeren met alle aansluitingen op exact dezelfde plaats als nu is een heel andere klus dan een badkamer met een compleet nieuwe indeling realiseren bijvoorbeeld.

Als de aannemer van plan is om zelf te tegelen, dan zou ik verder kijken.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
De Rikster schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:46:
[...]

Kwaliteit van de frontjes (gespoten), zowel de verf als het plaatmateriaal zelf is abominabel.
De lades blijf je afstellen, grepen blijf je vastdraaien, verborgen lades niet verzonken dus afdrukken/beschadigingen bij toepassing grepen van de schroeven, ladebodems zijn niet in de frontjes gefreesd/gestoken dus binnen kieren aan de voorzijde, sleepmechanisme voor koel/vriezerdeuren is de goedkoopst mogelijke oplossing.
Herken ik niet helemaal. Verf kwaliteit is niet super (geen vlekken op laten zitten want die krijg je er niet meer uit :+) maar niet zo brak als folie fronten. Kier tussen front en bodem geen last van, gewoon het clipje dat dat tegen moet gaan goed en onder een beetje spanning installeren. Verder vergissen mensen zich denk ik al snel in de draagkracht van de ladegeleiders. Ik neem aan dat in duurdere keukens een grotere lade ook voorzien wordt van geleiders met een grotere draagkracht. Dat is bij de ikea niet echt aan de orde en zo'n grotere lade nodigt wel uit om er meer in te zetten terwijl dat qua gewicht niet werkt :P
Wat voor mij ook echt van grote waarde was: Je loopt een magazijn in en je pakt wat je nodig hebt. Geen gladde verkopers die je proberen op te lichten voor tienduizenden euro's. Gewoon een zieke sector met zieke verkoopmethoden waar je ongezien aan voorbij kunt gaan.

Verder vraag ik me af hoeveel de TS bereid is om te besteden qua tijd. Ik houd voor mezelf de vuistregel aan dat als een aannemer ergens x uur voor nodig heeft, ik daar 2x uur voor nodig heb om dezelfde of betere kwaliteit te krijgen. Nu heb ik de laatste tijd een hoop werk en heb ik geen zin om daarnaast nog een boel te gaan klussen. Dat maakt afwegingen al weer wat eenvoudiger. Op een werkdag doe ik nagenoeg niks, in het weekend is er x uur waarvan ik er y op mijn reet ga zitten en een beetje do GoT browsen.

Je kan leuk bedenken dat je allemaal dingen zelf gaat doen, maar op een gegeven moment is het teveel, heb je geen tijd/zin meer en komen er dingen niet af. Je budget is beperkt qua geld, maar ook zeker qua tijd.

*kijkt naar de hardhouten binnendeur kozijnen. Yep, supermooi, niet van die blikken nieuwbouw zooi. 2 jaar later misschien toch maar eens wat tijd maken en over die grondverf heen smeren.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Dat onder andere dus.

Keukenplanner is een toptool, bestellen gaat supersimpel, levering is ‘apart’ als je 73 dozen krijgt op een hoop. Montage is ook prima te doen als je weet wat je doet maar de kwaliteit is wel naar de prijs: onderkant markt.
Maar als je dan 8 jaar later voor garantie aanklopt krijg je gewoon nieuwe frontjes voor de hele keuken ;)

Er zijn trouwens nogal wat opties qua frontjes. Ze zijn niet allemaal even pover. Als je voor de goedkoopste voor de goedkoopste gaat... tja. Maar er zit ook beter spul bij hoor.

En je kunt het gewoon kopen uit een magazijn zonder ooit maar 1 woord met een verkoper gewisselt te hebben, dat is ook wel zo fijn.

Ook geen ondoorzichtig steekspel over prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rohem schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:33:
Allereerst bedankt voor alle reacties! _/-\o_

[...]

We hebben intussen wat kunnen strepen. Een paar dingen vervallen en na overleg met de hulptroepen kunnen we ook nog wat dingen zelf doen. We komen totaal (verbouwing + keuken + badkamer + toilet) nu op 125K uit. Uiteraard een schatting :)

Ik had gedacht dat HR++ glas duurder zou zijn. Maar helaas zijn veel kozijnen slecht ;( Dus laten zitten is geen optie. We hebben wel besloten nog een andere partij langs te laten komen voor een offerte voor de kozijnen. Deze werd door vrienden heel warm aanbevolen, dus wie weet levert dit nog wat op.
Als je nieuwe kozijnen laat zetten, doe dan meteen HR+++, de extra subsidie betaald de meerprijs.

Huidige SEEH subsidie is €53 per vierkante meter voor HR++ en €150 per vierkante meter voor HR+++ icm nieuw kozijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
De Rikster schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:44:
[...]

Ik heb eerder het idee dat jouw installatie niet goed is uitgevoerd. Hier wordt onze ikea keuken aardig op de proef gesteld door de kinderen, maar er is nog niets stuk gegaan in ruim zes jaar dat ie er staat.

En als je wel wat stuk hebt gemaakt, kan je zo een nieuwe halen voor enkele tientjes. Zie dat maar eens bij een keuken handelaar te doen.... Die verkoopt je zo weer een nieuwe keuken met z'n praatjes.

Meerdere ikea keukens gehad voorheen. Perfect en zou niet meer anders willen. Is het niet de prijs, is het wel dat je met rust en eerlijkheid kan shoppen. Die keuken verkopers hebben bij mij allemaal geprobeerd om m'n handtekening te krijgen op papier bij de eerste komst want anders zou ik de o zo geweldige korting missen.

Back on topic.

Wat ik me het meeste afvraag voor de topic starter....

Wat kun je zelf? Ben je zelf handig? En hoeveel tijd heb je per week beschikbaar om te klussen?

Probeer voordat je eerst gaat kijken wat je zelf kunt doen, te kijken hoeveel dagen per week je vrij kan maken. En hou altijd een dag vrij in de week voor ontspanning / uitloop.

In begin ga je er vol energie mee aan de slag. Maar belangrijkste is dat je duurzaam er aan zal blijven werken zodat je geen help mijn man is klusser wordt.

Hier ruim een jaar verbouwd aan een jaren 60 woning. Alles in m'n eentje gemanaged en was m'n eerste grote verbouwing waarbij alles van binnen gedaan is. Alleen de buitenwanden bleven staan.

Ik heb gebruik gemaakt van marktplaats voor het vinden van betaalde handjes (hulp). Er zijn best heel mensen te vinden die je een dag of meer willen helpen voor 100€. Ik had de grootste lol met ze, zorgde voor goed eten en drinken. En ze deden grandioos werk waardoor ik mij kon focussen en plannen op de verbouwing.

Zij hebben dingen gedaan als slopen, buizen neerleggen, elektra trekken door buizen, inkopen ophalen, puin en zand scheppen etc.

Maar besparen op een aannemer kan alleen als je het zelf denkt net zo goed of beter te kunnen. Anders kan je het beter laten doen, geeft je rust en meer plezier achteraf.

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 15-12-2020 06:00 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
[...]

Dat onder andere dus.

Tja, het ligt er nogal aan hoe je met de keuken omgaat. Als je de handvaten moet blijven aandraaien (een probleem waar ik nog nooit van heb gehoord), ga je of ruig om met het open en dicht doen van je lades of het is een slechte productie van het handvat (draait hij over de kop?). Ik weet niet wat voor frontjes jij hebt (gezien) maar ik kan me er totaal niet in vinden. De keukens zijn sowieso niet meer van die topkwaliteit van 40 jaar terug, maar ben wel nieuwsgierig wanneer jij de keuken hebt aangeschaft. Mijn delen heb ik in 2019 aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
DR!5EQ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:40:
[...]

Tja, het ligt er nogal aan hoe je met de keuken omgaat. Als je de handvaten moet blijven aandraaien (een probleem waar ik nog nooit van heb gehoord), ga je of ruig om met het open en dicht doen van je lades of het is een slechte productie van het handvat (draait hij over de kop?). Ik weet niet wat voor frontjes jij hebt (gezien) maar ik kan me er totaal niet in vinden. De keukens zijn sowieso niet meer van die topkwaliteit van 40 jaar terug, maar ben wel nieuwsgierig wanneer jij de keuken hebt aangeschaft. Mijn delen heb ik in 2019 aangeschaft.
2018 gekocht en geplaatst. Veddinge (rondom gespoten) witte frontjes.
Ik ga niet anders om met de keuken dan de andere keukens die ik heb gehad en die hielden zich toch een stuk beter.

Ik heb destijds gekozen voor Ikea omdat we alleen de kasten nodig hadden. Qua apparatuur alleen een Ikea vaatwasser en een Ikea spoelbak gekocht. Blad zelf gemaakt en overige apparatuur elders gekocht.

Helemaal schitterend om op donderdag te besluiten de oude keuken er uit te rammen en op maandag al je nieuwe keuken geleverd te krijgen natuurlijk. Denk toch dat de meeste mensen met een Ikea keuken een beetje last hebben van cognitieve dissonantie, meer dan prima voor de prijs maar kan zich gewoonweg qua kwaliteit niet meten met een ‘echte’ keuken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09 16:22
Ik heb niet alle opmerkingen doorgelezen maar wel even op woorden gezocht 'wifi/utp/loze leidingen'
Zorg voor lozen leidingen op strategisch geplaatste plekken, dit voor access point of utp bekabeling naar bijv. de zolder voor een omvormer. Coax voor extra tv's etc. Het kan nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 04:05:
[...]

Als je nieuwe kozijnen laat zetten, doe dan meteen HR+++, de extra subsidie betaald de meerprijs.

Huidige SEEH subsidie is €53 per vierkante meter voor HR++ en €150 per vierkante meter voor HR+++ icm nieuw kozijn.
Die subsidies moet ik me nog verder in verdiepen, maar enige wat ik weet is dat die SEEH in de huidige vorm t/m 31-12 loopt toch? Daarna veranderd die subsidie voor zover ik weet. Maar zoals gezegd, moet ik me nog verder in gaan verdiepen. Want dit is een hele interessante, thnx d:)b
mouse86 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 05:58:
[...]

Back on topic.

Wat ik me het meeste afvraag voor de topic starter....

Wat kun je zelf? Ben je zelf handig? En hoeveel tijd heb je per week beschikbaar om te klussen?

Probeer voordat je eerst gaat kijken wat je zelf kunt doen, te kijken hoeveel dagen per week je vrij kan maken. En hou altijd een dag vrij in de week voor ontspanning / uitloop.

In begin ga je er vol energie mee aan de slag. Maar belangrijkste is dat je duurzaam er aan zal blijven werken zodat je geen help mijn man is klusser wordt.

Hier ruim een jaar verbouwd aan een jaren 60 woning. Alles in m'n eentje gemanaged en was m'n eerste grote verbouwing waarbij alles van binnen gedaan is. Alleen de buitenwanden bleven staan.

Ik heb gebruik gemaakt van marktplaats voor het vinden van betaalde handjes (hulp). Er zijn best heel mensen te vinden die je een dag of meer willen helpen voor 100€. Ik had de grootste lol met ze, zorgde voor goed eten en drinken. En ze deden grandioos werk waardoor ik mij kon focussen en plannen op de verbouwing.

Zij hebben dingen gedaan als slopen, buizen neerleggen, elektra trekken door buizen, inkopen ophalen, puin en zand scheppen etc.

Maar besparen op een aannemer kan alleen als je het zelf denkt net zo goed of beter te kunnen. Anders kan je het beter laten doen, geeft je rust en meer plezier achteraf.
Ik ben zelf absoluut geen grote klusser, maar wel bereid dingen te gaan leren :P En dat zal ook wel moeten denk ik. Gelukkig heb ik een paar hele handige zwagers, schoonvader en vader. Dus die kunnen sowieso helpen.
De tijd per week is beperkt, ik werk gewoon 40 uur. Dus moet het hebben van de weekenden en/of avonden en die tijd moet handig gepland worden gezien de kids.

Verder geef je hele waardevolle tips, dus daar gaan we zeker mee aan de slag. Via marktplaats extra handjes zoeken was namelijk totaal niet in mij opgekomen! (y)
JL-IP(!) schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:48:
Ik heb niet alle opmerkingen doorgelezen maar wel even op woorden gezocht 'wifi/utp/loze leidingen'
Zorg voor lozen leidingen op strategisch geplaatste plekken, dit voor access point of utp bekabeling naar bijv. de zolder voor een omvormer. Coax voor extra tv's etc. Het kan nu :)
Het kan heel goed dat je die nog niet gevonden hebt :P Het zit in m'n hoofd, maar was vooral bezig met de aannemer, keuken en badkamer. Hier ga ik zeker over nadenken, want m'n thuisnetwerk ga ik ook uitbreiden.

Het idee nu is dat er sowieso UTP gaat naar de zolder, woonkamer en toekomstige kantoorruimte. Op deze manier kan ik het hele huis van internet voorzien. Loze leiding naar zolder voor een omvormer is een goed idee d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 14:58
Een heel makkelijke besparing is zelf een ikea keuken zetten, voor ons kostte dit inclusief bij een ander bedrijf gekocht composiet blad en alle apparatuur minder dan 8000 euro (4x hoge kast met oven combimagnetron en koelvriescombinatie, 5x lage kast met grohe red en inductieplaat) kastjes en scharnieren zijn wat mij betreft prima, koelkast zou ik ergens anders kopen maar de andere apparatuur is ook prima.

Die gipsplaten zetten zou ik denk ik laten doen, als het hout eenmaal strak zit lopen ze er met twee man en een magazijnschroefmachine supersnel doorheen, denk niet dat je daar veel op bespaart.

Zelf de isolatie plaatsen is wel een klus die je makkelijk zelf kunt en die meer tijd en dus geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Waar je ontzettend veel mee kan besparen en dit weet ik uit ervaring.
Is zelf het grofvuil wegbrengen, zo kreeg ik een offerte van de aannemer van 12.000 euro voor het afleveren van puin.
Dus ik heb gewoon een lokaal bedrijf gebeld met de vraag wat het mij zou kosten om geselecteerd afval te storten inclusief huur van een shovel.
Dat koste mij weinig buiten het feit dat ik elke zaterdagmiddag aan het werk moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
ik zit zelf nu ook midden in een verbouwing maar heb eigenlijk voor verschillende ruimte's extra budget gereserveerd "overig" Woonkamer en keuken +-1000 badkamer +- 600 en per kamer +- 200 zolder +- 100

En ik ben er eigenlijk bij elke kamer wel tegen aan gaan zitten of zelfs overheen gegaan.

Verder als je echt handig bent en weet wat je doet en het ook leuk vindt moet je het zeker doen!
Mocht je hier bijvoorbeeld geen ervaring in hebben (zoals ik) let dan op als je er aan begint je niet op tv wil eindigen in help mijn man is klusser.

Zelf heb ik heel veel uitbesteed, het geld is er bij ons ook voor en ik weet dat ik het misschien wel kan maar ook graag gemak wil.

mag ik een tip geven om gewoon een container te huren, neem een gemengde afval container en huur er een van 10 kuub. het ziet er duur uit maar het bespaart je tijd en een zere rug met het dubbel vast pakken van afval.

Klein beetje reclame
Ten brinke rijssen levert in heel nederland voor 470 euro deze container's
https://www.tenbrinke.nl/

dit heb ik ook gedaan en ben er erg blij mee. vooral in de lockdown gaan veel mensen klussen en zal het druk zijn bij het afval depot

[ Voor 5% gewijzigd door maubaan op 15-12-2020 11:13 ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
Ik weet niet hoe snel jij zo'n container vol hebt, maar ik wil hem meestal wel wat langer dan 4 weken. Dat is dus wel een puntje om op te letten als je er 1 gaat bestellen. Andere partijen hebben voor een paar euro meer een huurtermijn van 8 weken.

Let er ook op dat je bij veel gemeentes melding moet maken als je zo'n ding op een openbare parkeerplaats zet bijv. Dat kan je ook nog wat kosten, in Pijnacker bijv. ongeveer € 26,-

[ Voor 27% gewijzigd door Tranze op 15-12-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Tranze schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:35:
Ik weet niet hoe snel jij zo'n container vol hebt, maar ik wil hem meestal wel wat langer dan 4 weken. Dat is dus wel een puntje om op te letten als je er 1 gaat bestellen. Andere partijen hebben voor een paar euro meer een huurtermijn van 8 weken.
Dit.

Zelf had ik voor €410 in 2018 (nu €479 zie ik) een open 10m3 bouwafval container via afval.nl die je zonder extra kosten 8 weken kan gebruiken. Goed rondkijken kan je best wat besparen/gemak brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56

Part

Helemaal niets.....

De aannemer rekent met alle bijkomende kosten ruim 625 euro voor een puin container.

Ik denk dat hij aan 6m³ al wel voldoende heeft maar laten we eens heel ruim aanhouden en op 15m³ gaan zitten. 15m³ puin container is incl. plaatsen en ophalen ongeveer 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
De Rikster schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:44:
[...]

2018 gekocht en geplaatst. Veddinge (rondom gespoten) witte frontjes.
Ik ga niet anders om met de keuken dan de andere keukens die ik heb gehad en die hielden zich toch een stuk beter.

Ik heb destijds gekozen voor Ikea omdat we alleen de kasten nodig hadden. Qua apparatuur alleen een Ikea vaatwasser en een Ikea spoelbak gekocht. Blad zelf gemaakt en overige apparatuur elders gekocht.

Helemaal schitterend om op donderdag te besluiten de oude keuken er uit te rammen en op maandag al je nieuwe keuken geleverd te krijgen natuurlijk. Denk toch dat de meeste mensen met een Ikea keuken een beetje last hebben van cognitieve dissonantie, meer dan prima voor de prijs maar kan zich gewoonweg qua kwaliteit niet meten met een ‘echte’ keuken.
Ik denk dat het echt ligt aan de keuken. Ik heb net in 'n nieuwbouwhuis een prachtige doch gemiddeld formaat keuken laten plaatsen. Heeft me een 13k gekost.

Mijn ouders hebben een keuken laten plaatsen van ikea, het was zo veel goedkoper dan een alternatief. ook wat ruimer, meer kasten misschien wat minder features en goedkoper electra (geen quoocker bijv.). Toch staat die keuken er nu al een tijdje, en die ziet er nog als nieuw uit, niks geen scheve kastjes of iets dergelijks. Ik meen dat het 5200 inclusief installatie was...

Ik heb overigens ook het idee dat ikea een hele tijd veel rommel verkocht en dit de laatste jaren weer wat aan het verbeteren is, ik heb ook zo'n bureau gehad waar na 2 jaar de lak al afgesleten was bijv. Misschien pech gehad? Maar ervaringen verschillen altijd, zo hebben mijn ouders ook problemen gehad met Coolblue (iets met koffiezetapparaat wat gebruikt en beschadigd was teruggestuurd, die van mijn ouders was nooit uitgepakt), dat hoor je ook weer wat minder vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Als eerste van harte gefeliciteerd.

Niet helemaal de vraag waar je antwoord op zoekt, maar wat is de reden dat je de zoldervloer wilt isoleren? Nu de wanden verplaatst worden moeten de plafondplaten er hoe dan ook uit, maar effectief krijg je er wel een niet geïsoleerde zolder en dus effectieve ruimte voor terug. Daarbij zal het trapgat een groot koudelek blijven zonder deur of andere afsluiting. Is het niet effectiever om de ruimte tussen de dakbalken te isoleren? Houd er wel rekening mee dat er mogelijk 1-3 cm pur onder de dakpannen zit waardoor je met klimaatfolie aan de slag moet als er glas of steenwol wordt gebruikt. Als er al geïsoleerd is dan zal dat één van de weinig plekken zijn waar je iets kunt vinden. Voordeel van isoleren tussen de dakbalken is dat je het niet perse direct hoeft af te werken als je de ruimte toch niet gebruikt. Gipsplaten kunnen altijd nog.

Voordeel van de zoldervloer te isoleren is eventueel wel demping van geluid, maar door de houten draagbalken(aanname) blijft contactgeluid altijd aanwezig.

De andere kant is wel dat het isoleren van het dakbeschot je meer zal kosten dan de zoldervloer die toch al open gaat. Je krijgt er echter wel een warme zolder voor terug.
Vergeet je CV leidingen niet te isoleren als je zolder niet geïsoleerd is!

Als je alles gaat isoleren (nieuwe gevel dus ook isolatie?) kun je eventueel ook kijken naar de radiatoren die er hangen. Die zullen nu vrij groot zijn, al kan ik mij voorstellen dat je beneden alle radiatoren weg laat halen en de vloerverwarming 10cm hoh laat leggen. In dat geval zou ik goed kijken of de radiatoren boven waterzijdig in te regelen zijn. Anders gelijk even de thermostaatkranen laten vervangen, scheelt je wat euro's op jaarbasis aan gas, al is het effect beperkt door de vloerverwarming.

Wil je geen vloerverwarming in de badkamer?

Als je het plaatsen van de kozijnen laat specificeren zou je deze ook door een externe partij kunnen laten doen. Deze zijn relatief scherp geprijsd en kunnen vaak in 1 of 2 dagen het hele huis gedaan hebben, inclusief op en afbouw van de steiger.

Het frezen van de muren kan heel erg meevallen en heel erg tegenvallen. Hard beton is vervelend. Kalksteen binnenmuren is net boter. Vergeet niet dat er ook gaten voor de wandcontactdozen gemaakt moeten worden. Het is hoe dan ook een rotklus met al het stof en puin.

Oh en de laatste, is je vloer al geïsoleerd? Met vloerverwarming is dat wel wenselijk. Zelf EPS of PIR plakken in de kruipruimte is het goedkoopste en goed te doen, maar is wel een aantal dagen werk. B-keus PIR kan goedkoper zijn dan EPS. Geen Manta of Kwaaitaal vloer toevallig?

De uitbouw zou ik eerder wel doen en dan zelf meer oppakken. Afhankelijk hoe handig je bent kun je meer of minder zelf doen:
Eenvoudig:
- Slopen (win eerst advies in hoe!)
- Afval afvoeren
- Plafondplaten
- Isoleren
- Behangen (behangklaar opleveren kan wel eens goedkoper zijn dan Spack, maar kost wel in totaliteit wel meer dan Spack spuiten). Geeft wel de kans om er een eigen tint in te brengen in de vorm van kleur, patronen etc.
- Graafwerk uitbouw (al zijn dat de kosten niet)
- Deur dichtmaken
- Schilderen

Minder eenvoudig:
- Muren zetten
- Vensterbanken
- Afwerking (zichtwerk)
- Keuken plaatsen
- Vloerverwarming
- Nieuwe deuren
- Grond afvoeren, (PFAS en afvoer gaat niet lekker samen, bijna iedereen wil een rapport hebben).

Moeilijk
- Badkamer
- Tegelen
- Elektra (alleen doen als je er voor opgeleid bent!)
- Loodgieterswerk (een fout in de muur is funest)
- Uitbouw
- Kozijnen vervangen

Als je het inzicht, de wil, de rechterhanden en de tijd hebt dan is alles zelf te doen, al is stucen wel een vak. Wat je kunt en wil is echter vooral aan jullie.

Persoonlijk zou ik niet voor Spack gaan, maar dat is vooral omdat je je handen eraan openhaalt als je er tegenaan komt. Het is overigens wel een goedkope muurafwerking.
Geschreven op een geïsoleerde zolder werkkamer uit 1973. Had in 2015 nooit gedacht dat we deze ruimte als werkkamer zouden gebruiken maar ben heel blij dat we de isolatie toen in het dak hebben gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:54
Ik sluit me helemaal aan bij @_Piwi_

Wat betreft de lijst van @Nilvo. Grotendeels eens, maar:
- Isoleren van een dak kan je een hoop fout in doen, dus lees je goed in.
- Behangen is afhankelijk van je mate van perfectie. Stotend behangen is echt lastig.
- Standaard elektra is natuurlijk prima te doen zoals ook @_Piwi_ zegt. Dus buizen leggen en kabels trekken. Vraag van te voren wel wat tips hier. Denk ook aan je bekabelde netwerk. Meterkast kan je natuurlijk laten doen net als wat moeilijkere zaken zoals bijv. je inductie 2-fase aansluiting en/of PV.
- Loodgieterswerk in de muur inderdaad laten doen. Regelgeving qua standleiding e.d. is best een heel theoretisch verhaal, dus dat zou ik ook niet zelf doen. De rest kan je prima zelf doen.

Daarnaast loopt er een aannemer rond, dus wat let je om nu en dan de klussers die in je huis rondlopen te vragen om feedback.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
jeroen... schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:56:
Een heel makkelijke besparing is zelf een ikea keuken zetten, voor ons kostte dit inclusief bij een ander bedrijf gekocht composiet blad en alle apparatuur minder dan 8000 euro (4x hoge kast met oven combimagnetron en koelvriescombinatie, 5x lage kast met grohe red en inductieplaat) kastjes en scharnieren zijn wat mij betreft prima, koelkast zou ik ergens anders kopen maar de andere apparatuur is ook prima.

Die gipsplaten zetten zou ik denk ik laten doen, als het hout eenmaal strak zit lopen ze er met twee man en een magazijnschroefmachine supersnel doorheen, denk niet dat je daar veel op bespaart.

Zelf de isolatie plaatsen is wel een klus die je makkelijk zelf kunt en die meer tijd en dus geld kost.
Ik ga dit weekend toch maar eens even met de keukenplanner bij Ikea stoeien dan. We hebben vandaag ook nog een afspraak bij twee andere keukenzaken, gelukkig gaan die door :)

Mbt de gipsplaten. Ik zie dat ik alle wijsheid de aantallen weg heb gehaald in de TS. Maar voor het zetten van de gipsplaten in de woonkamer wordt 1200 euro gerekend, en voor de slaapkamers een kleine duizend euro. Ik vindt dat wel reden genoeg om het zelf te gaan doen.
jaikzelf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
Waar je ontzettend veel mee kan besparen en dit weet ik uit ervaring.
Is zelf het grofvuil wegbrengen, zo kreeg ik een offerte van de aannemer van 12.000 euro voor het afleveren van puin.
Dus ik heb gewoon een lokaal bedrijf gebeld met de vraag wat het mij zou kosten om geselecteerd afval te storten inclusief huur van een shovel.
Dat koste mij weinig buiten het feit dat ik elke zaterdagmiddag aan het werk moest.
Ik vindt 12.000 euro aan containers wel heel erg veel moet ik zeggen. Maar dit brengt me wel het op idee om eens te kijken of we dit ook zelf kunnen regelen d:)b
maubaan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:10:
ik zit zelf nu ook midden in een verbouwing maar heb eigenlijk voor verschillende ruimte's extra budget gereserveerd "overig" Woonkamer en keuken +-1000 badkamer +- 600 en per kamer +- 200 zolder +- 100

En ik ben er eigenlijk bij elke kamer wel tegen aan gaan zitten of zelfs overheen gegaan.

Verder als je echt handig bent en weet wat je doet en het ook leuk vindt moet je het zeker doen!
Mocht je hier bijvoorbeeld geen ervaring in hebben (zoals ik) let dan op als je er aan begint je niet op tv wil eindigen in help mijn man is klusser.

Zelf heb ik heel veel uitbesteed, het geld is er bij ons ook voor en ik weet dat ik het misschien wel kan maar ook graag gemak wil.

mag ik een tip geven om gewoon een container te huren, neem een gemengde afval container en huur er een van 10 kuub. het ziet er duur uit maar het bespaart je tijd en een zere rug met het dubbel vast pakken van afval.

Klein beetje reclame
Ten brinke rijssen levert in heel nederland voor 470 euro deze container's
https://www.tenbrinke.nl/

dit heb ik ook gedaan en ben er erg blij mee. vooral in de lockdown gaan veel mensen klussen en zal het druk zijn bij het afval depot
Ik vindt het wel een slimme opzet om per kamer wat extra budget te rekenen, gewoon voor het geval dat _/-\o_

Goeie tip voor de containers, zoals eerder aangegeven in deze reactie ga ik daar ook zeker nog eens even naar kijken d:)b
Tranze schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:35:

Let er ook op dat je bij veel gemeentes melding moet maken als je zo'n ding op een openbare parkeerplaats zet bijv. Dat kan je ook nog wat kosten, in Pijnacker bijv. ongeveer € 26,-
We hebben gelukkig een oprit waar hij op zou moeten passen, maar eveneens een openbare parkeerplek voor de deur. Dus ik ga dit voor de zekerheid checken bij de gemeente, thnx d:)b
Part schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:24:
De aannemer rekent met alle bijkomende kosten ruim 625 euro voor een puin container.

Ik denk dat hij aan 6m³ al wel voldoende heeft maar laten we eens heel ruim aanhouden en op 15m³ gaan zitten. 15m³ puin container is incl. plaatsen en ophalen ongeveer 250 euro.
Aangezien ik wat meer reacties lees over de puincontainers ga ik hier zeker even naar kijken. Wel zie ik dat de aantallen in de TS zijn weggevallen. Dat is mijn fout :'(
De bedragen voor de containers liggen iets anders namelijk;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejSLuB8UhCoyhAbHi4iVuhI_EHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F8Pf9JIRiMhQ4RoxrceiiL7S.png?f=user_large

De laatste bedragen op de regels zijn de kosten gerekend voor het brengen en halen van de container. Al met al nog een kleine 1000 euro bij elkaar overigens.
Nilvo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:41:
Als eerste van harte gefeliciteerd.

Niet helemaal de vraag waar je antwoord op zoekt, maar wat is de reden dat je de zoldervloer wilt isoleren? Nu de wanden verplaatst worden moeten de plafondplaten er hoe dan ook uit, maar effectief krijg je er wel een niet geïsoleerde zolder en dus effectieve ruimte voor terug. Daarbij zal het trapgat een groot koudelek blijven zonder deur of andere afsluiting. Is het niet effectiever om de ruimte tussen de dakbalken te isoleren? Houd er wel rekening mee dat er mogelijk 1-3 cm pur onder de dakpannen zit waardoor je met klimaatfolie aan de slag moet als er glas of steenwol wordt gebruikt. Als er al geïsoleerd is dan zal dat één van de weinig plekken zijn waar je iets kunt vinden. Voordeel van isoleren tussen de dakbalken is dat je het niet perse direct hoeft af te werken als je de ruimte toch niet gebruikt. Gipsplaten kunnen altijd nog.

Voordeel van de zoldervloer te isoleren is eventueel wel demping van geluid, maar door de houten draagbalken(aanname) blijft contactgeluid altijd aanwezig.

De andere kant is wel dat het isoleren van het dakbeschot je meer zal kosten dan de zoldervloer die toch al open gaat. Je krijgt er echter wel een warme zolder voor terug.
Vergeet je CV leidingen niet te isoleren als je zolder niet geïsoleerd is!

Als je alles gaat isoleren (nieuwe gevel dus ook isolatie?) kun je eventueel ook kijken naar de radiatoren die er hangen. Die zullen nu vrij groot zijn, al kan ik mij voorstellen dat je beneden alle radiatoren weg laat halen en de vloerverwarming 10cm hoh laat leggen. In dat geval zou ik goed kijken of de radiatoren boven waterzijdig in te regelen zijn. Anders gelijk even de thermostaatkranen laten vervangen, scheelt je wat euro's op jaarbasis aan gas, al is het effect beperkt door de vloerverwarming.

Wil je geen vloerverwarming in de badkamer?

Als je het plaatsen van de kozijnen laat specificeren zou je deze ook door een externe partij kunnen laten doen. Deze zijn relatief scherp geprijsd en kunnen vaak in 1 of 2 dagen het hele huis gedaan hebben, inclusief op en afbouw van de steiger.

Het frezen van de muren kan heel erg meevallen en heel erg tegenvallen. Hard beton is vervelend. Kalksteen binnenmuren is net boter. Vergeet niet dat er ook gaten voor de wandcontactdozen gemaakt moeten worden. Het is hoe dan ook een rotklus met al het stof en puin.

Oh en de laatste, is je vloer al geïsoleerd? Met vloerverwarming is dat wel wenselijk. Zelf EPS of PIR plakken in de kruipruimte is het goedkoopste en goed te doen, maar is wel een aantal dagen werk. B-keus PIR kan goedkoper zijn dan EPS. Geen Manta of Kwaaitaal vloer toevallig?

De uitbouw zou ik eerder wel doen en dan zelf meer oppakken. Afhankelijk hoe handig je bent kun je meer of minder zelf doen:
Eenvoudig:
- Slopen (win eerst advies in hoe!)
- Afval afvoeren
- Plafondplaten
- Isoleren
- Behangen (behangklaar opleveren kan wel eens goedkoper zijn dan Spack, maar kost wel in totaliteit wel meer dan Spack spuiten). Geeft wel de kans om er een eigen tint in te brengen in de vorm van kleur, patronen etc.
- Graafwerk uitbouw (al zijn dat de kosten niet)
- Deur dichtmaken
- Schilderen

Minder eenvoudig:
- Muren zetten
- Vensterbanken
- Afwerking (zichtwerk)
- Keuken plaatsen
- Vloerverwarming
- Nieuwe deuren
- Grond afvoeren, (PFAS en afvoer gaat niet lekker samen, bijna iedereen wil een rapport hebben).

Moeilijk
- Badkamer
- Tegelen
- Elektra (alleen doen als je er voor opgeleid bent!)
- Loodgieterswerk (een fout in de muur is funest)
- Uitbouw
- Kozijnen vervangen

Als je het inzicht, de wil, de rechterhanden en de tijd hebt dan is alles zelf te doen, al is stucen wel een vak. Wat je kunt en wil is echter vooral aan jullie.

Persoonlijk zou ik niet voor Spack gaan, maar dat is vooral omdat je je handen eraan openhaalt als je er tegenaan komt. Het is overigens wel een goedkope muurafwerking.
Geschreven op een geïsoleerde zolder werkkamer uit 1973. Had in 2015 nooit gedacht dat we deze ruimte als werkkamer zouden gebruiken maar ben heel blij dat we de isolatie toen in het dak hebben gestopt.
Wauw wat een uitgebreide reactie, dank je wel! 8)

Ik reageer per puntje even;

- Isoleren van de zoldervloer is een advies/tip van de aannemer. Je aanname klopt want we hebben een houten zoldervloer. Omdat we met meerdere wanden gaan schuiven (bad- en slaapkamer) en electra gaan veranderen moeten de plafonds er sowieso uit. Daarom meteen de stap om te isoleren. Het dak gaan we ook isoleren, maar dat doen we zelf.
Voor zover we weten en konden zien zitten er enkel asbestplaten als dakbeschot onder en verder niet. Maar ik houdt de klimaatfolie zeker in m'n achterhoofd mochten we toch pur tegenkomen (y)

- Goede tip van de CV-leidingen, gaan we doen!

- De gevel gaan we nu nog niet isoleren, tenzij er budget overblijft. Maar dan zijn er ook nog een hoop andere wensen.
De vloerverwarming beneden gaat dienen als bijverwarming, niet als hoofdverwarming. We twijfelen of we alles wel warm genoeg krijgen als de vloerverwarming niet afdoende is. Er blijven een aantal radiatoren hangen dus.(waarschijnlijk 2 in de kamer en 1 in de hal)
Het waterzijdig regelen (wat het ook mag zijn 8)7 :? ) ga ik me in verdiepen.

- Vloerverwarming badkamer is een goed punt, gaan we doen!

- We hebben toevallig recent besloten dat er nog een andere partij komt voor de kunststof kozijnen. Mede ook omdat ik hier ook al de tip kreeg om naar HR+++ te gaan kijken ipv HR++ zoals het nu in de offerte staat.

- Vloer is nog niet geïsoleerd, ook deze staat op het wensenlijstje. Maar idem als de gevelisolatie. Als er voldoende budget over is gebeurt dit anders later.

Verder enorm bedankt voor alle punten die je noemt met dingen die we al dan niet zelf kunnen doen. Heel erg waardevol! _/-\o_
CurlyMo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:13:
Ik sluit me helemaal aan bij @_Piwi_

Wat betreft de lijst van @Nilvo. Grotendeels eens, maar:
- Isoleren van een dak kan je een hoop fout in doen, dus lees je goed in.
- Behangen is afhankelijk van je mate van perfectie. Stotend behangen is echt lastig.
- Standaard elektra is natuurlijk prima te doen zoals ook @_Piwi_ zegt. Dus buizen leggen en kabels trekken. Vraag van te voren wel wat tips hier. Denk ook aan je bekabelde netwerk. Meterkast kan je natuurlijk laten doen net als wat moeilijkere zaken zoals bijv. je inductie 2-fase aansluiting en/of PV.
- Loodgieterswerk in de muur inderdaad laten doen. Regelgeving qua standleiding e.d. is best een heel theoretisch verhaal, dus dat zou ik ook niet zelf doen. De rest kan je prima zelf doen.

Daarnaast loopt er een aannemer rond, dus wat let je om nu en dan de klussers die in je huis rondlopen te vragen om feedback.
M.b.t. de dakisolatie. Hier willen we gewoon isolatieplaten tussen de dakbalken plaatsen en dan afwerken met gipsplaten.

En voor wat betreft de elektra. Gelukkig heeft mijn vader hier veel ervaring mee. Dus dat durf ik met zijn hulp erbij wel aan. Ik ben van nature vrij lui aangelegd en niet de handigste, maar ik denk zomaar dat ik tussen Q1 en Q3 volgend jaar veel ga leren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:54
Rohem schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:17:
M.b.t. de dakisolatie. Hier willen we gewoon isolatieplaten tussen de dakbalken plaatsen en dan afwerken met gipsplaten.
Wat ik dus al zei. Ik denk dat je hier te makkelijk over denkt. Gelukkig is er een heel topic over, dus genoeg informatie te vinden.

Overigens is hr+++ ipv hr++ inderdaad een no brainer bij nieuwe kozijnen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:23:
[...]

Wat ik dus al zei. Ik denk dat je hier te makkelijk over denkt. Gelukkig is er een heel topic over, dus genoeg informatie te vinden.

Overigens is hr+++ ipv hr++ inderdaad een no brainer bij nieuwe kozijnen.
Ok, toch verkeerd geïnterpreteerd dan 8)7 Ik ga me eens even inlezen!

EDIT: Topic gevonden en hier heb ik idd nog wel wat huiswerk te doen :X

[ Voor 8% gewijzigd door Rohem op 16-12-2020 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ben met een soortgelijk projectje bezig (1912 huis uitbouwen en geheel herzien). Ik vind de offerte helemaal niet gek, ze waren hier flink groter. Ik heb ook een deel laten uitvoeren, doe nu een deel zelf en straks weer wat externe partijen gebruiken voor de aanbouw.

Ik verdenk echter mijn aannemer er wel een beetje van minder netjes werken omdat hij toch niet de afwerking doet... Maar ik heb achteraf gezien sowieso niet de beste aannemer van de wereld gebruikt (understatement).
Rohem schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:17:
[...]

- We hebben toevallig recent besloten dat er nog een andere partij komt voor de kunststof kozijnen. Mede ook omdat ik hier ook al de tip kreeg om naar HR+++ te gaan kijken ipv HR++ zoals het nu in de offerte staat.
Zeker naar kijken maar verwacht qua geld/besparing niet teveel. Bij mij kostte de optie voor 1 verdieping (8 raampjes) een kleine 500 euro. Qua investering zeker te doen dus. Maar de terugverdientijd is nog steeds zo'n 28 jaar als de ruimte 24u/dag op temp gehouden zou worden.. (nadeel van een warmtepomp: warmte is goedkoper dus bespaar je minder >:) ).
Ik heb het dus meer voor comfort en milieu gedaan dan voor besparing. En je hebt maar 1 keer de kans om dit te doen.
Ook verkoopt het later/ooit lekkerder. Tripple glas is een zichtbare isolatie wat direct laat zien dat je over isolatie hebt nagedacht. 'Dan zal de rest ook wel goed zitten'.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2020 09:10 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Wuursj schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:06:
[...]

Zeker naar kijken maar verwacht qua geld/besparing niet teveel. Bij mij kostte de optie voor 1 verdieping (8 raampjes) een kleine 500 euro. Qua investering zeker te doen dus. Maar de terugverdientijd is nog steeds zo'n 28 jaar als de ruimte 24u/dag op temp gehouden zou worden.. (nadeel van een warmtepomp: warmte is goedkoper dus bespaar je minder >:) ).
Ik heb het dus meer voor comfort en milieu gedaan dan voor besparing. En je hebt maar 1 keer de kans om dit te doen.
Ook verkoopt het later/ooit lekkerder. Tripple glas is een zichtbare isolatie wat direct laat zien dat je over isolatie hebt nagedacht. 'Dan zal de rest ook wel goed zitten'.
Hier denken we grotendeels hetzelfde. Onze redenatie is ook "we moeten het toch doen, dan meteen goed". Ik kijk hier persoonlijk wat minder naar de termijn waarop de investering zich terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Nu online
Wuursj schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:06:

[...]

Als ik zou moeten kiezen tussen gevelisolatie en de kozijnen vervangen zou ik denk ik toch eerst gaan voor de gevel nu die toch al opengaat. Supafil of EPS parels navulling gaat simpelweg niet de isolatiewaarde halen van PIR platen. Daarnaast zijn de kozijnen een jaar later ook nog goed te doen, ondanks dat het vervelend is met de vensterbanken, afwerking etc.

De terugverdientijd van 28 jaar (als meerprijs) is inderdaad een tegenvaller als je hem doorrekent, maar dat is de 40 jaar van nieuwe kozijnen met HR++ hoe dan ook toch al. Nieuwe kozijnen doe je omdat het moet en omdat het comfortabel is, niet omdat de tvt zo goed is.

@ts, let overigens wel op met ventilatie in de kozijnen! Ventileren is noodzakelijk, maar zorgt ook voor een koudeval die het comfort gevoel van HR++ deels teniet doet. Er zijn diverse type ventilatiesystemen die allemaal voor en nadelen hebben:
https://www.ventilatieland.nl/wat-is-ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Nilvo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:17:
[...]

Als ik zou moeten kiezen tussen gevelisolatie en de kozijnen vervangen zou ik denk ik toch eerst gaan voor de gevel nu die toch al opengaat.
Ik ook. Ik wil dit ook goed hebben, dit verbeter je nooit meer. Ik heb liever dit in orde en plaats dan een goedkopere keuken. Dat ikea ding vervang ik over een jaar of 10 wel weer. Maar dat verkoopt thuis vaak minder goed ;) Of nu besparen in iets ander dat je gemakkelijker achteraf kunt doen zodat de basis wel meteen goed kan zijn.
@ts, let overigens wel op met ventilatie in de kozijnen! Ventileren is noodzakelijk, maar zorgt ook voor een koudeval die het comfort gevoel van HR++ deels teniet doet. Er zijn diverse type ventilatiesystemen die allemaal voor en nadelen hebben:
https://www.ventilatieland.nl/wat-is-ventilatie
Yep. Type D (met WTW) had in onze warmteverlies berekeningen best een hoog rendement. Meer dan tripple glas of sommige andere investeringen. Een rooster in HR+++ kozijn/glas voelt sowieso een beetje als water naar de zee dragen. En gat maken in iets waar juist alle moeite is gestoken om isolerend te zijn.
Maar aan type D kan ook een behoorlijk prijskaartje hangen. Echter ook hier geldt, dit doe je nooit meer. Nu kan je enigzins nog zonder extra sloopwerk wat buizen kwijt. Straks ga je je mooi gestuktje plafonnetje niet meer open gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2020 10:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1