[Disc] Crypto kopen als minderjarige zonder toestemming

Pagina: 1
Acties:

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Modbreak:Afgesplitst vanaf Bitcoin voor €10 onder de 18?.

ik vind dat hier een minderjarige helpen de wet te overtreden / ontduiken / omzeilen geen pas heeft.

* Het is eigenlijk niet de bedoeling om dit soort reacties in het topic zelf te plaatsen. Maak een TR aan of plaats een reactie in het feedbacktopic

[ Voor 62% gewijzigd door .oisyn op 10-12-2020 15:06 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
PetervdM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:56:
ik vind dat hier een minderjarige helpen de wet te overtreden / ontduiken / omzeilen geen pas heeft.
Wat je vindt, moet je naar de politie brengen.

Er is geen wet die zegt dat een minderjarige geen Bitcoin mag kopen. Er zijn alleen weinig online onramps die dat nu nog aanbieden. Als zijn ouders hem helpen om dat te doen, is er geen wet omzeild.

Ook het gebruik van een Bitcoin ATM is gewoon legaal...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 02:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PetervdM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:56:
Mijn kinderen hebben ook bitcoin, die heb ik zelfs netjes aangegeven bij de belastingdienst om gezeik met schenkbelasting in de toekomst te voorkomen.

Kun je me eens uitleggen welke wet ik daarmee heb overtreden?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• PetervdM
  • Niet online
.oisyn schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:06:
[...]

Mijn kinderen hebben ook bitcoin, die heb ik zelfs netjes aangegeven bij de belastingdienst om gezeik met schenkbelasting in de toekomst te voorkomen.

Kun je me eens uitleggen welke wet ik daarmee heb overtreden?
omdat je het zo vriendelijk vraagt: artikel 32 Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek: handelingsbekaamheid.
dat jij voor je kinderen bitcoins koop en ze aan hen schenkt is volkomen legaal. als minderjarigen zelf transacties verrichten die voor hen op hun leeftijd niet gebruikelijk zijn handelen ze in strijd met genoemd artikel, en ook de verkoper zou dit niet mogen faciliteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PetervdM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:22:
[...]
als minderjarigen zelf transacties verrichten die voor hen op hun leeftijd niet gebruikelijk zijn handelen ze in strijd met genoemd artikel
Dat lijkt me wat kort door de bocht...
1. Iedere natuurlijke persoon is bekwaam tot het verrichten van rechtshandelingen, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2. Een rechtshandeling van een onbekwame is vernietigbaar. Een eenzijdige rechtshandeling van een onbekwame, die niet tot een of meer bepaalde personen gericht was, is echter nietig
Ik denk dat je eerder verwijst naar Art 1:234 BW
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten
Met expliciete toestemming van je ouders mag dit dus gewoon; er is bij mijn weten geen wet die dit soort transacties voor een minderjarige verbiedt. Het stukje met gebruikelijke transacties (lid 3) gaat over impliciete toestemming.

We hebben in dit topic A. vastgesteld dat er nauwelijks manieren zijn om dit te kunnen doen zonder KYC (wat dus niet gaat lukken voor een minderjarige), en B. de vraag gesteld of een ouder/voogd niet kan helpen.

Je stelling dat hier wordt meegeholpen aan het omzeilen van wetgeving verwerp ik volledig.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
er is hier niet duidelijk of er toestemming is van de ouders, TS heeft hier nog niets over meegedeeld. gezien zijn vraagstelling vermoed ik van niet. zonder die toestemming mag een minderjarige geen complexe financiële transacties uitvoeren, en beleggen behoort daar toe.
in principe moet de aanbieder er voor zorgen dat dit niet mogelijk is, immers overtreedt die ook de wet en zou beter moeten weten. maar dat pleit de minderjarige - en zijn oders - niet vrij. dat je die transactie evt toch lukt wil niet zeggen dat het dan geoorloofd is, net zoals je bv niet sneller mag rijden dan de maximum snelheid als je niet gepakt wordt.
Wat je vindt, moet je naar de politie brengen.
Oh, en voor @OverSoft : gevonden voorwerpen moeten niet naar de politie, maar naar de gemeente brengen: https://www.politie.nl/th...-verloren-voorwerpen.html ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
PetervdM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:59:
zonder die toestemming mag een minderjarige geen complexe financiële transacties uitvoeren, en beleggen behoort daar toe.
Maar is het kopen van Bitcoin eigenlijk wel een 'complexe financiële transactie' cq 'beleggen'?

Want tegelijkertijd: volgens mij mag je als 16-jarige gewoon bij zo'n GWK Travelex-kantoortje je euro's omwisselen tegen dollars of andere buitenlandse munten.

In dat opzicht vind ik het inruilen van euro's voor crypto helemaal niet zoveel anders, en is het best gek dat een minderjarige toestemming nodig heeft van een ouder of voogd.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PetervdM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:59:
er is hier niet duidelijk of er toestemming is van de ouders, TS heeft hier nog niets over meegedeeld.
TS heeft sindsdien ook niet meer gereageerd en er zijn nauwelijks suggesties geweest. De rest van het topic gaat puur over of het zinvol is om €10 aan bitcoin te kopen en heeft totaal geen raakvlak met de leeftijd van de koper.

Dus waar loop je nou precies over te zeuren?

Ik ga deze hele discussie trouwens even afsplitsen, want hij verziekt het topic alleen maar.

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 10-12-2020 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
TS in het originele topic geeft aan dat hij tegen die leeftijdsgrens was aangelopen, hij moest ".... verifiëren dat ik ouder was dan ik ben". mijn opmerkingen zijn wel degelijk relevant, want een verklaring van de restrictie die hij tegenkwam. het ging niet uitsluitend over het lage bedrag.

maar ja, als ik volgens moderator .oisin "loop te zeuren" en "verzieken", heb ik geen zin hier verder over te discussiëren. bah, wat een misselijke reactie!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PetervdM schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:50:
TS in het originele topic geeft aan dat hij tegen die leeftijdsgrens was aangelopen, hij moest ".... verifiëren dat ik ouder was dan ik ben". mijn opmerkingen zijn wel degelijk relevant, want een verklaring van de restrictie die hij tegenkwam. het ging niet uitsluitend over het lage bedrag.
Je opmerking begon met het feit dat je het niet vond kunnen dat een minderjarige werd geholpen de wet te omzeilen. Dat is een opmerking die ten eerste al niet waar is, en ten tweede helemaal niet in het topic zelf hoort, maar als TR aangemaakt dient te worden of bespreekbaar moet worden gemaakt in het feedbacktopic. Je ziet dat de discussie hierdoor op een zijspoor belandt waar de topicstarter helemaal niets aan heeft. Ondertussen zie ik TR's aangemaakt worden voor jouw opmerking in het topic, dus ja, ik concludeer dat de discussie wordt verziekt.

Niet bewust, dat snap ik ook wel, en ik ben daar zelf ook debet aan door er op in te gaan, maar dat doet niets af aan het feit dat dat weldegelijk gebeurt. De regel om dat soort dingen niet in het topic zelf te bespreken is er niet voor niets, juist om topicverzieking (zoals dat in GoT-jargon gewoon heet) te voorkomen, en ik had idd eerder in moeten grijpen. Mea culpa.

Maar daarnaast begrijp ik dus echt niet waar je heen wil met je opmerkingen. Moet het topic gesloten worden? Mogen we de zinvolheid van het investeren van €10 in bitcoin niet bespreken omdat de TR minderjarig is?

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 10-12-2020 16:33 ]

Pagina: 1