Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 17:13
tMb schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:03:
@NIMIC Ja klopt, maar dat is (wat ze zelf zeggen) een eenmalig voordeel voor de komende 3 maanden. Dan zijn de prijzen:
  • Annual subscription €153.30 Per year
  • Licence €169.00
Ook versie 20 (Sony) hier. Denk dat ik wel weer ga voor een license. Heb v20 in maart 2020 gekocht, voor 120 euro of zoiets, dus laten we zeggen 60 euro per jaar. Als ik nu v22 voor 169 koop en daar 3 jaar mee doe vind ik het wel prima idd.

Zoals je zegt, niet iedere upgrade is belangrijk voor hobbyisten.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

spuit elf :)

[ Voor 96% gewijzigd door Fireshade op 26-01-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

En er is weer een nieuwe Beta beschikbaar.

Er zit echt een top functie in voor recente Sony Camera's ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Greatsword schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:41:
En er is weer een nieuwe Beta beschikbaar.

Er zit echt een top functie in voor recente Sony Camera's ;)
En die top functie is?

Heb zitten Googlen maar niks gevonden?

Edit: bedoel je deze beta: https://support.captureon...e-22-15-2-1-release-notes
Want daar zie ik, op C1 Express na, niks bijzonders wat met Sony te maken heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Malfoi op 31-05-2022 10:51 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Malfoi Nee 15.3 Maar hier moet je wel echt een Beta tester voor zijn.

Functie mag nog niet worden besproken ivm NDA (vorige keer klaagde iemand hier over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Greatsword schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:09:
@Malfoi Nee 15.3 Maar hier moet je wel echt een Beta tester voor zijn.

Functie mag nog niet worden besproken ivm NDA (vorige keer klaagde iemand hier over)
Ah oké, snap hem. ;)

Dan maar afwachten...

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Malfoi schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Ook versie 20 (Sony) hier. Denk dat ik wel weer ga voor een license. Heb v20 in maart 2020 gekocht, voor 120 euro of zoiets, dus laten we zeggen 60 euro per jaar. Als ik nu v22 voor 169 koop en daar 3 jaar mee doe vind ik het wel prima idd.

Zoals je zegt, niet iedere upgrade is belangrijk voor hobbyisten.
Zo zit ik er ook in. Heb eind vorig jaar 140 euro betaald voor upgrade van v20 naar de laatste versie (van de Pro versie). Dit jaar ga ik denk ik niet updaten. Ik ben vooral benieuwd wat de iPad app en bijbehorende sync service voor de lange termijn gaan betekenen. Ben bang dat ze net als Adobe subscription only zullen gaan, maar dan voor 20-25 euro per maand ipv van 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
sohus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Zo zit ik er ook in. Heb eind vorig jaar 140 euro betaald voor upgrade van v20 naar de laatste versie (van de Pro versie). Dit jaar ga ik denk ik niet updaten. Ik ben vooral benieuwd wat de iPad app en bijbehorende sync service voor de lange termijn gaan betekenen. Ben bang dat ze net als Adobe subscription only zullen gaan, maar dan voor 20-25 euro per maand ipv van 12.
Ja precies, jaar of 2 jaar overslaan.

Alleen heb ik nu toch niet geüpgrade. Niet meer aan gedacht en toen was de korting verlopen. Ik wacht wel even op de volgende actie.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Malfoi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Ja precies, jaar of 2 jaar overslaan.

Alleen heb ik nu toch niet geüpgrade. Niet meer aan gedacht en toen was de korting verlopen. Ik wacht wel even op de volgende actie.
Je moet alleen niet een jaar teveel overslaan want dan kan je geloof ik niet meer upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
sohus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:03:
[...]

Je moet alleen niet een jaar teveel overslaan want dan kan je geloof ik niet meer upgraden.
Ik zit nog op C1 12... :X

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Let the countdown to Capture One for iPad begin!
Capture One for iPad is finally almost here. This is a celebratory moment for us – to be able to bring Capture One on the go – and we can’t wait for you to try it.

With less than a month to launch, we thought we’d take a moment to share some small but important details with you.
• Capture One for iPad will be live on the App Store on June 28 at 1pm CEST!

• It’s available as a monthly subscription at just $4.99 per month*.

• You'll be getting powerful editing tools, exporting capabilities, as well as the option to transfer image edits to Capture One Pro to continue your workflow from your desktop. Just remember – to use file transferring, you’ll need to have the latest version of Capture One Pro 22 installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:03

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Is er al bekend hoe storage en/of sync hiervan gaat werken?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Mr Pingu schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Is er al bekend hoe storage en/of sync hiervan gaat werken?
van wat ik hoor heel omslachtig niet zoals bij Adobe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

sohus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:49:
[...]

van wat ik hoor heel omslachtig niet zoals bij Adobe.
Jammer, vind de sync bij Adobe goed werken maar als landschapsfotograaf en fuji blijf ik toch nog soms nog naar alternatieven op zoek want de x-trans, bomen en lightroom is nog steeds niet fantastisch #wormen :X

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

What's new in Capture One 22 (15.3.0)
  • Wireless tethering (Sony)
  • Save to card & computer when tethering (Canon)
  • Magic Eraser
  • Tool Panel redesign
  • Cloud transfer from iPad
  • Crop Ratio saved per image
  • Rotation smoothness (Mac)
  • Style Pack functionality
  • Guided Tour
  • Metal support on Intel
  • Capture One Live: 1 month Session duration / Keyboard shortcuts on web / Improved watermark workflow
Capture One for iPad to launch on June 28, cost $5 per month

Alle features:

https://learn.captureone....rom-capture-one-for-ipad/

Denk dat ik zelf nog even wacht op onderstaande voordat ik weer een iPad koop.
Al 2x een Pro gehad maar door de beperkte functionaliteit van Adobe PS / Affinity was het hem toch steeds niet.

Upcoming Capture One for iPad Features
  • Tethering
  • Masks and Layers
  • Cloud improvements for file transfer and ultimately, synchronization

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 16-06-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Misschien een beetje een noob vraag, maar weet iemand of CaptureOne (maar ook andere software zoals Affinity Photo) eerder gebaat is bij a) hoge kloksnelheid of b) meerdere CPU cores? Voor zover ik weet spelen CPU + RAM een essentiëlere rol hierbij dan je GPU.

Dit zou namelijk dan iets zijn wat ik mijn achterhoofd houd als ik mijn PC upgrade. Op https://www.captureone.com/en/explore-features/tech-specs wordt ik niet heel veel wijzer, aangezien het de minimum vereisten zijn en ook https://affinity.serif.com/en-us/designer/full-feature-list/ is erg beperkt wat dit betreft.

Ik ben sinds kort wat aan het spelen met panorama's, die ik dan zelf aan elkaar stitch met Affinity (want C1 12 heeft die functie nog niet), maar dat gaat dus gewoon echt niet (30 minuten verwerkingstijd en dan vastlopen).

indien te offtopic, sorry daarvoor!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Malfoi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:06:
Misschien een beetje een noob vraag, maar weet iemand of CaptureOne (maar ook andere software zoals Affinity Photo) eerder gebaat is bij a) hoge kloksnelheid of b) meerdere CPU cores? Voor zover ik weet spelen CPU + RAM een essentiëlere rol hierbij dan je GPU.

Dit zou namelijk dan iets zijn wat ik mijn achterhoofd houd als ik mijn PC upgrade. Op https://www.captureone.com/en/explore-features/tech-specs wordt ik niet heel veel wijzer, aangezien het de minimum vereisten zijn en ook https://affinity.serif.com/en-us/designer/full-feature-list/ is erg beperkt wat dit betreft.

Ik ben sinds kort wat aan het spelen met panorama's, die ik dan zelf aan elkaar stitch met Affinity (want C1 12 heeft die functie nog niet), maar dat gaat dus gewoon echt niet (30 minuten verwerkingstijd en dan vastlopen).

Panorama’s / veel megapixels is gebaat bij veel RAM, heel veel RAM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Malfoi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:06:

Start gewoon de Task manager en/of de Resource monitor, en je kan zien waar de bottleneck zit. Bijvoorbeeld RAM of SSD lopen vol, of 100% CPU gebruik (hoeveel cores) of gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
@Mr Pingu dank!

@Johan1995 goeie, nog niet eens aan gedacht. Ga ik eens checken.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Even de trail van V22 proberen en er zitten veel welkome verbeteringen in maar één ding erger ik me dood aan :(

Normaal als je op een slider klikt kon je deze met je pijltjes toetsen bewerken, nu bladert hij rustig door de viewer naar de volgende foto.
Ik heb al zitten googlen hoe dit te veranderen is maar geen oplossing helaas. Weet iemand hoe dit aan te passen is want dit is echt wel een no-go voor mij sinds ik al zeker 10+ jaar op deze wijze met pijltjes toetsen werk (sinds lichtroom 1).

Als workaround nu het scrollwiel :
https://support.captureon...e+exposure+window+sliders

Nog niet heel fijn maar beter.

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 12-09-2022 22:03 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:32
sapphire schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:59:
Even de trail van V22 proberen en er zitten veel welkome verbeteringen in maar één ding erger ik me dood aan :(

Normaal als je op een slider klikt kon je deze met je pijltjes toetsen bewerken, nu bladert hij rustig door de viewer naar de volgende foto.
Ik heb al zitten googlen hoe dit te veranderen is maar geen oplossing helaas. Weet iemand hoe dit aan te passen is want dit is echt wel een no-go voor mij sinds ik al zeker 10+ jaar op deze wijze met pijltjes toetsen werk (sinds lichtroom 1).

Als workaround nu het scrollwiel :
https://support.captureon...e+exposure+window+sliders

Nog niet heel fijn maar beter.
Volgens mij werkt dat nog wel, in ieder geval bij de punten van de curves. Zou bij de sliders ook wel moeten werken en navigeren van foto's doe je dan met ctrl+pijltje.

Maar goed, wellicht een keer tijd om je workflow te veranderen? Lijkt mij niet heel efficient werken namelijk.

Kijk hier eens naar, met een beetje gewenning is dit ook een leuke manier van werken:

https://learn.captureone.com/tutorials/speed-edit/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ventieldopje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:46:
[...]

Volgens mij werkt dat nog wel, in ieder geval bij de punten van de curves. Zou bij de sliders ook wel moeten werken en navigeren van foto's doe je dan met ctrl+pijltje.

Maar goed, wellicht een keer tijd om je workflow te veranderen? Lijkt mij niet heel efficient werken namelijk.

Kijk hier eens naar, met een beetje gewenning is dit ook een leuke manier van werken:

Werkt super efficiënt, 1 hand op het toetsenbord voor de sneltoetsen en sliders verplaatsen. Andere hand op de muis voor dingen die niet met het toetsenbord kunnen.

Maar wat ik vraag werkt daadwerkelijk niet, heb meerdere mensen die het opgegooid hebben bij C1 online gevonden. Zo kwam ik ook op de workaround.

Curves heb ik nog niet geprobeerd, pas een paar familie foto's als test gedaan.

Je link ga ik binnenkort eens bekijken als ik emer tijd heb :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
sapphire schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:36:
[...]

Werkt super efficiënt, 1 hand op het toetsenbord voor de sneltoetsen en sliders verplaatsen. Andere hand op de muis voor dingen die niet met het toetsenbord kunnen.

Maar wat ik vraag werkt daadwerkelijk niet, heb meerdere mensen die het opgegooid hebben bij C1 online gevonden. Zo kwam ik ook op de workaround.

Curves heb ik nog niet geprobeerd, pas een paar familie foto's als test gedaan.

Je link ga ik binnenkort eens bekijken als ik emer tijd heb :)
Dan ga je die speed edit workflow geweldig vinden. Je houdt een toets ingedrukt (bijv. e) en beweegt dan met je muis waarmee direct je exposure aangepast wordt. Zo hebben verschillende sliders verschillende toetsen en kun je héél snel edits maken, sneller dan de waarden aan te moeten passen met de pijltjes.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Malfoi
Ventieldopje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:46:
[...]

Daar ga ik eens naar kijken - daarmee ga ik hopelijk een hoop tijd besparen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Live presentatie van Capture One 23 te zien op/vanaf 8 november a.s.:
YouTube: Capture One Livestream | Capture One 23 is here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Capture One Adventskalender van Alex on Raw voor de geïnteresseerden:
https://alexonraw.com/capture-one-advent-calendar/
Daarvoor moet je je inschrijven voor zijn mailinglist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wow, upgrade licenties gaan verdwijnen en worden vervangen door loyalty iets. Jammer dat ze niet gewoon inzichtelijk maken wat het verschil gaat zijn.

Ik wilde bij de volgende versie weer een upgrade aanschaffen.
Over the past few years many of you have told us you want access to new tools and improvements sooner, rather than have them all in one ‘major’ version of Capture One Pro at the end of each year. That’s why we’ve been investing heavily in our technology to be able release features to you as soon as they are ready. Now we’re ready to fully embrace this approach.

From 2023 we will no longer be tied to an annual cycle for major releases. As a result, there will not be a Capture One 24. Instead, we will continuously release new tools and features on a rolling basis throughout the year.

Alongside this, we will also be making changes to our perpetual licenses from February 1, 2023. Here’s what’s changing:

New perpetual licenses will include updates with bug fixes until the next version, but new features released after purchase will not be included.

Upgrade pricing will no longer be available and will be replaced with a new loyalty scheme. More details will be announced on February 1, 2023.

Here’s how it affects you:
Happy with your current version of Capture One Pro? Great, there’s nothing you need to do.

If you do want to get our latest version, Capture One Pro 23, our upgrade pricing is open to you until January 31, 2023. By purchasing before this date you will receive all updates including new features until September 30, 2023. You can access this by logging into your account on our website.

You can find more details of the changes and how it affects you on this page.

Thank you as always for being part of the Capture One community. We’re excited to share our new products and features with you over the coming months, and hope you’ll enjoy using them as much as we have creating them!
Meer informatie hier:
https://support.captureon...1GKKC44XPER5KSYEX68F6X468

[ Voor 9% gewijzigd door NIMIC op 07-12-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ze proberen dus mensen meer te dwingen naar de abonnementsvorm. Ik snap het op zich wel. Voor de user betekent dat ze altijd de laatste versie hebben, voor PhaseOne betekent dat meer of in elk geval voorspelbare inkomsten (recurring).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
NIMIC schreef op woensdag 7 december 2022 @ 04:18:
Wow, upgrade licenties gaan verdwijnen en worden vervangen door loyalty iets. Jammer dat ze niet gewoon inzichtelijk maken wat het verschil gaat zijn.

Ik wilde bij de volgende versie weer een upgrade aanschaffen.

[...]

Meer informatie hier:
https://support.captureon...1GKKC44XPER5KSYEX68F6X468
Ja, zit er nu dus over te denken voor die datum nog C1 23 aan te schaffen. Dan heb ik tenminste de nieuwste versie die nog eventjes wordt ondersteund. Zit momenteel sinds 3 jaar op C1 12.

Licentie-upgrade kost 200 als ik het goed gezien heb. Als ik die versie weer 3 of misschien wel 4 jaar gebruik zit ik aan een maandelijkse prijs van 4 euro en een beetje. Dat vind ik wel prima, ik kan namelijk wel leven zonder maandelijkse of jaarlijkse updates.
PageFault schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:53:
Ze proberen dus mensen meer te dwingen naar de abonnementsvorm. Ik snap het op zich wel. Voor de user betekent dat ze altijd de laatste versie hebben, voor PhaseOne betekent dat meer of in elk geval voorspelbare inkomsten (recurring).
Dat zal best, maar heb destijds juist voor C1 gekozen ipv Lightroom/Photoshop vanwege de licentie. Ik heb geen zin in een abonnement, punt. Denk dat deze reden voor meer gebruikers geld (buikgevoel, horen/zeggen).

[ Voor 9% gewijzigd door Malfoi op 07-12-2022 13:02 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:20
Hmmm, ik heb juist mijn capture one licentie geupgrade omdat, ik niet volledig locked in wil zitten in een subscription... nu twijfel ik wel heel erg of ik nog wel echt zin heb om alles te taggen etc etc als ik straks toch weer een alternatief moet gaan zoeken. Zolang ik geen nieuwe camera enz koop zou het niet hoeven maar, als je eenmaal achter loopt zal je wel moeten... Best bagger want ik denk dat veel mensen over gestapt zijn omdat, lightroom maandelijks geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55

Chiron

Moderator Discord
Ik heb al jaren een C1 subscription.. ik was niet zozeer overgestapt omdat je bij Lightroom naar een subscription werd gedwongen (die huidige fotografie subscription deal met lr en cs is lang niet gek);
Voor mij was het vooral de tijdswinst en de (voor mijn gevoel) iets betere beeldkwaliteit, of iig de tijd die het scheelt om tot een acceptabel resultaat te komen.

Eigenlijk vind ik een subscription wel prettig, gewoon hup meteen kunnen upgraden als er een nieuwe versie is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
De subscription vond ik inderdaad te duur worden, zoveel bewerk ik niet meer. Ik denk zo'n 300 foto's per jaar.
De kwaliteit en snelheid van bewerken haalden mij destijds ook over. Maar ook de prijs dus.

Ik heb C1 21, en ik wilde eigenlijk iedere 3 jaar een upgrade aanschaffen.

Wat ik vooral mis is wat ik zou moeten uitgeven om volgend jaar een nieuwe versie (upgrade met loyalty) aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Met 300 foto's per jaar zou ik inderdaad eerder kijken naar bijvoorbeeld de producten van Affinity.
Affinity Photo is nu nog 49 eu voor een losse licentie en 120 eu voor een universal license (dan heb je photo, illustrator en designer erbij, voor alle OS varianten).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Affinity Photo is absoluut niet te vergelijken met Capture One Pro. Het is een Adobe Photoshop tegenhanger, geen RAW converter met uitgebreide mogelijkheden.

Hier kwam ik zelf eerder deze week achter toen ik dacht iets snel met Affinity Photo te kunnen realiseren. Vergeet het maar. Fatsoenlijke batch verwerking is daar niet mogelijk zoals het bij Capture One Pro wel kan (in dit geval echter niet aangezien ik met JPG files bezig was).

Uiteraard kan het zijn dat ik in Affinity Photo die functie (snel en makkelijk bewerken van een flinke lading JPG files) over het hoofd zie.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Mocht je toch al van plan zijn een camera te kopen bij Kamera Express, misschien dit even checken voor gratis licentie voor Capture One bij aankoop van geselecteerde camera's:
https://www.kamera-express.nl/fotocameras-winterdeals-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Ren nou niet meteen naar de winkel, want je wordt blij gemaakt met een dode mus:
  • ]Bij aanschaf van een spiegelreflex- of systeemcamera vanaf €600,-, ontvang je een licentie van Capture One waarmee je Capture One tot en met 30 april 2023 gratis kunt gebruiken.
  • Er is een beperkt aantal gratis licenties beschikbaar, dus er geldt op = op.
  • Na 30 april 2023 stopt het gratis gebruik van Capture One automatisch. Wil je Capture One ook na die datum blijven gebruiken? Verleng je licentie dan eenvoudig binnen de software.
Persoonlijk walg ik nogal van dit soort "weggeef acties".

[ Voor 5% gewijzigd door magician2000 op 14-12-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Er is al jaren een gratis versie Capture One Express voor veel mensen zit hier al genoeg in om mee aan de slag te kunnen https://www.captureone.com/en/capture-one-express

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Greatsword schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:57:
Er is al jaren een gratis versie Capture One Express voor veel mensen zit hier al genoeg in om mee aan de slag te kunnen https://www.captureone.com/en/capture-one-express
Voor een select clubje die enkel Sony of Fujifilm schiet :'(

• Malfoi
Greatsword schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:57:
Ik vraag me wel af welke functies daar wel of niet in zitten. Heb (nog) nergens een gedaileerde vergelijking gezien.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Malfoi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:46:
[...]
Ik vraag me wel af welke functies daar wel of niet in zitten. Heb (nog) nergens een gedaileerde vergelijking gezien.
Staat wel degelijk op de site.

https://www.captureone.co...-one-express/feature-list

• PageFault
Het grote probleem met een Express versie vind ik dat het op 1 camera merk is toegespitst. Terwijl mijn hele foto collectie bestaat uit merken als Nikon, Canon en Fujifilm en natuurlijk de wildgroei aan smartphones. Als je dat allemaal wilt beheren, dan is de express variant niet de tool.

• Malfoi
Oh super, dankje. Dan heb ik niet goed gekeken.
PageFault schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:11:
Het grote probleem met een Express versie vind ik dat het op 1 camera merk is toegespitst. Terwijl mijn hele foto collectie bestaat uit merken als Nikon, Canon en Fujifilm en natuurlijk de wildgroei aan smartphones. Als je dat allemaal wilt beheren, dan is de express variant niet de tool.
Snap dat dat dan een probleem is. Ik schiet al sinds begin met Sony dus voor mij zou het nog een optie kunnen zijn.

www.flickr.com/malvlex

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Malfoi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:57:
[...]

Oh super, dankje. Dan heb ik niet goed gekeken.

[...]
Snap dat dat dan een probleem is. Ik schiet al sinds begin met Sony dus voor mij zou het nog een optie kunnen zijn.
Je hebt niks te verliezen dus ik zou zeggen installeren die handel en neem er echt even een weekendje de tijd voor, want het is natuurlijk altijd even wennen aan iets geheel nieuws ;)

De mooiste features zitten natuurljk in de Pro versie maar op deze manier kan je er in ieder geval wel feeling mee krijgen en vooral de snelheid is voor mij altijd al een verademing geweest t.o.v. programma's als LR.

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 15-12-2022 11:04 ]

• Malfoi
Greatsword schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:02:
[...]

Je hebt niks te verliezen dus ik zou zeggen installeren die handel en neem er echt even een weekendje de tijd voor, want het is natuurlijk altijd even wennen aan iets geheel nieuws ;)

De mooiste features zitten natuurljk in de Pro versie maar op deze manier kan je er in ieder geval wel feeling mee krijgen en vooral de snelheid is voor mij altijd al een verademing geweest t.o.v. programma's als LR.
Ah wacht, verwarrring. :P ik heb al C1 Pro. Maar wel een oude versie (12). Zit te kijken naar een upgrade voor naar de nieuwste versie, en dan eventueel C1 Express op mijn laptop voor snelle "on the go" edits.

www.flickr.com/malvlex

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:10
@Malfoi, je mag C1 Pro het toch gewoon op 2 apparaten installeren.
Of is dat bij de laatste versie gewijzigd?

[ Voor 6% gewijzigd door wappiewappie op 15-12-2022 13:03 ]

• Malfoi
wappiewappie schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:02:
@Malfoi, je mag C1 Pro het toch gewoon op 2 apparaten installeren.
Of is dat bij de laatste versie gewijzigd?
Geen idee, in mijn account (van versie 12) heb ik maar één licentie (geen abo) voor één pc.

www.flickr.com/malvlex

• NIMIC
  • Niet online
@Malfoi Ik kan het mis hebben, maar oudere licenties, volgens mij ook versie 12 ging het per licentie om 3 installaties. Tegenwoordig is dit teruggebracht naar 2.

C1 Express is volgens mij ook gewoon alle features in versie 10/11, toen is dit blijkbaar aangeboden aan Sony etc als mogelijkheid om hun eigen RAW verwerkers te vervangen.
Alle features die sindsdien zijn toegevoegd zijn niet beschikbaar in de Express versie.

• Malfoi
NIMIC schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:45:
@Malfoi Ik kan het mis hebben, maar oudere licenties, volgens mij ook versie 12 ging het per licentie om 3 installaties. Tegenwoordig is dit teruggebracht naar 2.

C1 Express is volgens mij ook gewoon alle features in versie 10/11, toen is dit blijkbaar aangeboden aan Sony etc als mogelijkheid om hun eigen RAW verwerkers te vervangen.
Alle features die sindsdien zijn toegevoegd zijn niet beschikbaar in de Express versie.
Whut, je hebt gelijk. Had verkeerd gekeken. Ik heb nog één licentie over.

En het betreft ook een vroegere C1 versie voor alleen Sony.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:00
Ik ben al een tijdje als hobbyist, foto's aan het editen met Capture One, met name omdat er destijds een gratis express versie voor Sony was (en om toegang tot alle features te krijgen ooit eens de C12 standalone versie gekocht). Nog altijd tevreden over de software. Maar ik schiet voornamelijk primes met Sony en merk na afloop op de computer altijd ontelbare stofvlekjes op de sensor. De Spot removal tool werkt opzich prima, en voor de grotere drama's werkt een heal/clone layer best. Maar voor het editen van grotere aantallen foto's begin ik wel erg zat te worden van het elke keer weghalen van tientallen spots.
Nu kwam ik Luminar Neo tegen online bij de zoektocht naar "best mass spot removal tool photo editor" ofzo. Daar zit een AI gestuurde spot removal in die lijkt te werken met 1 druk op de knop. Zelfs als die 80% te pakken weet te krijgen ben ik wel geinteresseerd in Luminar.
Zijn er hier mensen met de combinatie van CaptureOne en Luminar? Als hobbyist (gebruik met name wat standaard sliders, de curve, soms wat masks, en edit in sessions): mis ik veel bij het volledig overgaan op Luminar? En ik las ook dat je misschien (een deel van) Luminar als plugin voor CaptureOne zou kunnen gebruiken? Iemand die bijvoorbeeld alleen de EraseAI van Luminar als plugin voor CaptureOne heeft? (kan dat uberhaupt zo, of heb ik dat niet goed begrepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:23
Luminar belooft veel, maar is echt niet 'dè AI die alles kan'. Zo is de 'automagische selectie' van elementen in een foto vaak bar slecht.

Maar ter vergelijking wil ik best een foto van je door Neo halen en de spot removal daarin doen, zodat je het resultaat kunt zien.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eswa
Thanks! Maar zag dat ze een 30 dagen geld terug optie hebben, dus heb besloten het maar eens te proberen, ze hebben aardig goede deals op het moment (2 jaar Pro voor €119 met een €10 bonuskorting met een discountcoupon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

eswa schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:28:
Maar ik schiet voornamelijk primes met Sony en merk na afloop op de computer altijd ontelbare stofvlekjes op de sensor.
1) Is het niet handig om de sensor van die stofjes te ontdoen i.p.v. achteraf van alles te bewerken? Ook kun je je afvragen waarom er (zoveel) stof opkomt. Daar heb ik namelijk (Nikon) weinig tot geen last van.

2) Met primes kun je ook heel simpel copy-paste van de aanpassingen doen in Capture One Pro. Je hoeft dan maar één keer per prime dit weg te werken en vervolgens copy-paste je het naar de overige foto's.

• IlPirata
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 19:28
Maar ik schiet voornamelijk primes met Sony en merk na afloop op de computer altijd ontelbare stofvlekjes op de sensor
Ik zou je ook aanraden om je sensor eens goed te (laten) reinigen. Bij geen enkele camera is dat normaal. Ik schiet ook sony en het komt wel eens voor, maar meestal is het de lens of lost interne sensor reinigen het probleem op. Natuurlijk zal jij met vooral primes misschien vaker wisselen en daardoor is vaker last van stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:10
magician2000 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:06:
[...]

1) Is het niet handig om de sensor van die stofjes te ontdoen i.p.v. achteraf van alles te bewerken? Ook kun je je afvragen waarom er (zoveel) stof opkomt. Daar heb ik namelijk (Nikon) weinig tot geen last van.
Sony staat er wel om bekend. Met name omdat volgens mij t/m de A7 III, de sluiter open blijft staan, wanneer je de camera uitschakelt.
2) Met primes kun je ook heel simpel copy-paste van de aanpassingen doen in Capture One Pro. Je hoeft dan maar één keer per prime dit weg te werken en vervolgens copy-paste je het naar de overige foto's.
Dat werkt niet. Heb ik toevallig afgelopen weekend geprobeerd na een dagje strand.
Spot healing is in feite een soort clone-tool. Gebruikt een vergelijkbaar deel van de foto om de vlek te repareren. Op een andere foto zit een vergelijkbaar deel om vandaan te klonen op een andere positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

wappiewappie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Dat werkt niet. Heb ik toevallig afgelopen weekend geprobeerd na een dagje strand.
Spot healing is in feite een soort clone-tool. Gebruikt een vergelijkbaar deel van de foto om de vlek te repareren. Op een andere foto zit een vergelijkbaar deel om vandaan te klonen op een andere positie.
Dit heb ik zelf toch echt zo gebruikt een tijdje terug. Met een prime zitten ze altijd op dezelfde plek (zolang je die prime gebruikt en niet wisselt). Zelfs met een zoom heb ik dit (deels) zo kunnen doen. Ik heb de laatste Pro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Het verschilt ook per F-nummer hoe groot de spots zijn: met F14 zijn het veel kleine stipjes die makkelijk weg te spot-removen zijn, (al klopt het wel dat de copy-past in eerste instantie handig lijkt, maar op een drukke achtergrond zoals een boom is vaak het vlekje minder erg dan de potentiele oplossing die de spotremover brengt, maw. je moet alsnog je hele foto doorlopen), en met F6 zijn ze vager maar groter, en dan is de spotremover vaak te klein, ook met rare artefacten tot gevolg.
Ja schoonmaken is de enige echte oplossing (en niet zo vaak wisselen ;) ) maar soms gaat dat gewoon niet en heb je toch stof op de lens/sensor.
Anyway, ik ga eens met Luminar aan de gang, lijkt me sowieso een interessante editor. Heb een lifetime C1 v.12 achter de hand mocht het niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Je kunt de spot-remover groter en kleiner maken... Ja, artefacten kunnen wel eens voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
Als je met Nikon fotografeert kun je ook kijken naar Nikon NX Studio. Gratis en een zeer goede RAW converter. Daarna is het bestand gemakkelijk verder te bewerken indien nodig in een ander programma.

C1 vind ik, behalve te duur geworden, geen voordelen hebben tov andere converters. Het is vooral ‘anders’, maar m.i. niet beter. En Photoshop kan veel meer, als je een licentie hebt voor LR/PS. Ik ben benieuwd hoelang C1 dit vol gaat houden met hun huidige prijzen.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
honey schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:05:
Als je met Nikon fotografeert kun je ook kijken naar Nikon NX Studio. Gratis en een zeer goede RAW converter. Daarna is het bestand gemakkelijk verder te bewerken indien nodig in een ander programma.

C1 vind ik, behalve te duur geworden, geen voordelen hebben tov andere converters. Het is vooral ‘anders’, maar m.i. niet beter. En Photoshop kan veel meer, als je een licentie hebt voor LR/PS. Ik ben benieuwd hoelang C1 dit vol gaat houden met hun huidige prijzen.
Als je het puur voor conversie gebruikt inderdaad niet. Meer het beheerstuk wat dan nog een beetje iets doet, al zijn er alternatieven zoals Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

honey schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:05:

Ik vertrouw er niet echt op dat Nikon actief door blijft gaan met de ontwikkeling van de software. De vorige (niet gratis) software hebben ze destijds als een blok laten vallen en jaren lang niet tot nauwelijks iets gedaan.

COP heb ik zelf destijds gekozen vanwege de duidelijk betere kwaliteit dan o.a. Lightroom. De prijs is ondertussen wel een dingetje aan het worden, maar je hoeft niet steeds een upgrade te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
magician2000 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:42:
[...]

Ik vertrouw er niet echt op dat Nikon actief door blijft gaan met de ontwikkeling van de software. De vorige (niet gratis) software hebben ze destijds als een blok laten vallen en jaren lang niet tot nauwelijks iets gedaan.

COP heb ik zelf destijds gekozen vanwege de duidelijk betere kwaliteit dan o.a. Lightroom. De prijs is ondertussen wel een dingetje aan het worden, maar je hoeft niet steeds een upgrade te kopen.
Het is altijd vervelend als de ontwikkeling van software stop wordt gezet. Je kunt niet spreken van 'duidelijk betere kwaliteit'. Kwaliteit is zeer subjectief en alleen Nikon weet precies hoe ze hun eigen RAW data moeten debayeren. Elke RAW converter is een interpretatie en je kunt veel zelf nog aanpassen. Ik heb in het verleden gekeken naar verschillende RAW converters en allemaal waren ze anders, maar niet beter. Met wat aanpassingen krijg je een versie. Zolang je geen serie bewerkt, kun je elke RAW converter door elkaar gebruiken.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

honey schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Het is altijd vervelend als de ontwikkeling van software stop wordt gezet. Je kunt niet spreken van 'duidelijk betere kwaliteit'. Kwaliteit is zeer subjectief en alleen Nikon weet precies hoe ze hun eigen RAW data moeten debayeren. Elke RAW converter is een interpretatie en je kunt veel zelf nog aanpassen. Ik heb in het verleden gekeken naar verschillende RAW converters en allemaal waren ze anders, maar niet beter. Met wat aanpassingen krijg je een versie. Zolang je geen serie bewerkt, kun je elke RAW converter door elkaar gebruiken.
Google weet in principe het beste hoe de hardware van hun eigen telefoons werkt, maar toch zijn de apps van derden juist altijd beter - wat ik hier en op andere sites teruglees, zelf heb ik niet zo'n telefoon.

Dat Nikon precies weet hoe ze hun eigen RAW data moeten debayeren, wil niet zeggen dat ze dat ook het beste doen.

Ja, je kunt kwaliteit subjectief noemen, maar op het moment dat je duidelijk uit de meeste RAW files meer kunt halen met pakket A ten opzicht van pakket B is het niet meer zo subjectief. Dan kan het wel zijn dat het bij (in dit geval) mijn foto's en camera / objectief combinatie zo uitpakt, maar toch.

Ja, je kunt uiteindelijk vergelijkbare resultaten behalen met verschillende RAW converters, maar hoeveel tijd wil je daaraan kwijt zijn? Ik in principe zo min mogelijk. De software waar ik vervolgens steeds weer op uitkwam - ik heb een aantal jaren gewerkt met Lightroom, Nikon Capture NX 2 en Capture One Pro - is de laatste in de rij.

Zeker op de "automaat" (zoveel mogelijk automatisch laten optimaliseren) liet Lightroom destijds serieus steken vallen (plus dat ik het persoonlijk als een onwerkbaar stuk software ervoer dat ook erg vaak vastliep) en kwam COP er juist als beste uit. De U PointTM-technologie maakte NX 2 weer interessant. Lightroom was toen overigens wel het sterkste in catalogiseren.

Met de jaren is het geheel nogal verschoven. Nikon ontwikkelde niet door (heeft volgens mij zelfs 4 jaar officieel geen software gehad), Lightroom vond ik in kwaliteit (dus voor de Nikon RAW files en mijn gebruik) duidelijk achterblijven in kwaliteit en ook nog eens niet fijn werken op overige vlakken en is Capture One Pro uiteindelijk het programma geweest dat ik ben blijven gebruiken.

Het al dan niet prettig werken met software is uiteraard persoonlijk. De Nikon software heb ik ook altijd als erg onprettig ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie D
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-04 08:07
Ik gebruik C1 Express (Fuji). RAW schiet ik alleen met mijn Fujifilm X-T100. Deze versie van C1 voldoet aan vrijwel al mijn wensen. Toch kijk ik nog wel eens naar een alternatief programma. Nadat ik positieve verhalen had gelezen over DxO Photolab 6 heb ik de testversie van dit programma geinstalleerd op de laptop. Heel uitgebreid, snel geleerd en de resultaten zijn voortreffelijk. Zou ik nog met een andere merk camera in RAW foto's maken is dit een serieuze kandidaat. Aanmerkelijk goedkoper dan C1 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Iemand hier ervaring met het draaien van Capture One op een Microsoft Surface (tablet/laptop)?

Tot nu toe kan ik alleen bewerken op mijn Windows PC, dus alleen na thuiskomst van een shoot. Graag zou ik on the road al wat willen bewerken.

Ben zelf geen Apple fan dus voordat iemand zegt: pak een MacBook of iPad, nope, niet echt een optie. Zit naar de Surface lijn van MS te kijken omdat die me het meest aanspreekt (ook als algemene laptop, die ik op dit moment helemaal niet heb).

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Malfoi schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:14:
Iemand hier ervaring met het draaien van Capture One op een Microsoft Surface (tablet/laptop)?

Tot nu toe kan ik alleen bewerken op mijn Windows PC, dus alleen na thuiskomst van een shoot. Graag zou ik on the road al wat willen bewerken.

Ben zelf geen Apple fan dus voordat iemand zegt: pak een MacBook of iPad, nope, niet echt een optie. Zit naar de Surface lijn van MS te kijken omdat die me het meest aanspreekt (ook als algemene laptop, die ik op dit moment helemaal niet heb).
Microsoft Surface niet, maar wel een simpelere laptop (Core i5-4300 1.9GHz / 8GB). Die heb ik wel eens mee onderweg. Het ligt eraan wat je wilt doen en wat je verwacht. Snelheid? Ligt vooral aan de groottes van het bestand. Het is werkbaar, maar direct ook behelpen. Vind ik dan. Maar ik werk ook het liefst voor alles vanaf een gewone computer met 2 of meer beeldschermen.

Ik denk dat je prima 'gewoon' alvast wat kunt werken. Maar nogmaals, geen Surface ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
magician2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:08:
[...]

Microsoft Surface niet, maar wel een simpelere laptop (Core i5-4300 1.9GHz / 8GB). Die heb ik wel eens mee onderweg. Het ligt eraan wat je wilt doen en wat je verwacht. Snelheid? Ligt vooral aan de groottes van het bestand. Het is werkbaar, maar direct ook behelpen. Vind ik dan. Maar ik werk ook het liefst voor alles vanaf een gewone computer met 2 of meer beeldschermen.

Ik denk dat je prima 'gewoon' alvast wat kunt werken. Maar nogmaals, geen Surface ervaringen.
Dankje, dat helpt ook al. :)

Ik zal ook het gros van mijn werk op de pc blijven doen, dat werkt toch het fijnst. Maar bijv. als ik onderweg ben (terugweg van een fotoshoot of als ik op vakantie ben), dan zou ik het fijn vinden alvast wat voorwerk te doen, zoals cullen, sessie aanmaken, croppen, etc.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Net even lopen spelen met AI Masks, functie werkt echt fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

@Greatsword bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001

tMb

Voor degenen die eens in de zoveel tijd een licentie kopen (zoals ik): het is Black Week bij Capture One. Alles in de store met 50% korting. De eenmalige licentie is nu € 174.50.

https://www.captureone.com/en/pricing/capture-one-pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Laatst online: 01-05 21:54
tMb schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:32:
Voor degenen die eens in de zoveel tijd een licentie kopen (zoals ik): het is Black Week bij Capture One. Alles in de store met 50% korting. De eenmalige licentie is nu € 174.50.

https://www.captureone.com/en/pricing/capture-one-pro
Let wel "New feature updates not included"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Patrickccc schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:49:
[...]

Let wel "New feature updates not included"
Maar dat is altijd bij hun perpetual licenses volgens mij. Wel kun je natuurlijk gewoon upgrades los kopen. Of je neemt gewoon een abbo natuurlijk :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Laatst online: 01-05 21:54
Ventieldopje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:03:
[...]

Maar dat is altijd bij hun perpetual licenses volgens mij. Wel kun je natuurlijk gewoon upgrades los kopen. Of je neemt gewoon een abbo natuurlijk :Y)
Dat is juist maar in 23 en daarvoor had je nog een gans jaar met nieuwe functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Wat gebeurt er eigenlijk nadat je abo afloopt?

Ik heb nu een licentie (v12) dus is wel tijd voor een upgrade. Stel ik neem nou dat jaarabo voor 9,13 eur/maand (109 euro/jaar). Als dat afloopt, heb ik dan helemaal geen toegang meer tot C1? Of nog wel toegang maar alleen basisfuncties of zo?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Malfoi schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:59:

Ik heb nu een licentie (v12) dus is wel tijd voor een upgrade. Stel ik neem nou dat jaarabo voor 9,13 eur/maand (109 euro/jaar). Als dat afloopt, heb ik dan helemaal geen toegang meer tot C1? Of nog wel toegang maar alleen basisfuncties of zo?
Hier is alle informatie die er beschikbaar is.

Perpetual license: je krijgt geen updates meer, maar kan de software blijven gebruiken.
Maandelijks betalen: je kunt de software niet meer gebruiken na stopzetten betaling.

Loyaliteitsprogramma: je krijgt korting op je upgrade. Hoe "sneller" je upgrade (of hoe langer je wacht), hoe lager het percentage.

Persoonlijk vind ik het nieuwe beleid erg verwarrend. Het lijkt er op dat voor het perpetual verhaal er niet echt iets gewijzigd is (volgens mij geen tussentijdse upgrades, waarmee ze je naar abonnement willen pushen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Nog even een avondje getwijfeld maar heb gisteren kort voor Black Friday einde de license gekocht. Als ik hier weer 4 a 5 jaar mee kan doen zou dat weer een prima teruggerekend maandbedrag zijn. :D

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Malfoi schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:59:

Je krijgt een pop-up, vergelijkbaar met Lightroom (meen ik) waar gevraagd wordt of je in wil loggen. Dit kun je volgens mij met 30 dagen uitstellen (bijv. als je in de woestijn zit zonder internet).

Zelf ook met Black Friday maar weer mijn jaar abbo verlengd :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Ventieldopje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:23:
[...]

Je krijgt een pop-up, vergelijkbaar met Lightroom (meen ik) waar gevraagd wordt of je in wil loggen. Dit kun je volgens mij met 30 dagen uitstellen (bijv. als je in de woestijn zit zonder internet).

Zelf ook met Black Friday maar weer mijn jaar abbo verlengd :9
Nice!

Heb C1 23 nog niet geïnstalleerd, vanavond waarschijnlijk. Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag is welke versie ik nu daadwerkelijk gekocht heb. Werkelijk de laatste release van 23 (dus 16.2.6) of "maar" de release versie (16.0.0).

We gaan het vanavond zien.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Greatsword schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:20:
Net even lopen spelen met AI Masks, functie werkt echt fantastisch!
...
Deze toevoeging was voor mij inderdaad de reden om weer een perpetual license te kopen.

Men is wel behoorlijk aan het pushen naar subscriptions, maar ik hou daar niet van, en ik zal wel zien voor welke versie ik weer upgradegevoelens krijg (zou best kunnen dat een abo beter bij mij past... maar ja...)
Malfoi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:51:
... Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag is welke versie ik nu daadwerkelijk gekocht heb. ...
Voor zover ik weet kan je de versie bekijken (en downloaden) in je licentie-lijst: https://www.captureone.com/en/account/manage-license perpetual licenses lijken geldig te zijn voor point-releases (dus als je net 16.3.1 hebt geinstalleerd na het kopen, en je wil nu updaten naar 16.3.2, dan kan dat, maar straks naar 16.4.x niet...). Ik hoop dat het C1 dat zelf ook voor een update even in de gaten houdt en meldt, zodat je niet versies installeert waarvoor je geen licentie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
begintmeta schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:18:
[...]

Deze toevoeging was voor mij inderdaad de reden om weer een perpetual license te kopen.

Men is wel behoorlijk aan het pushen naar subscriptions, maar ik hou daar niet van, en ik zal wel zien voor welke versie ik weer upgradegevoelens krijg (zou best kunnen dat een abo beter bij mij past... maar ja...)

[...]

Voor zover ik weet kan je de versie bekijken (en downloaden) in je licentie-lijst: https://www.captureone.com/en/account/manage-license perpetual licenses lijken geldig te zijn voor point-releases (dus als je net 16.3.1 hebt geinstalleerd na het kopen, en je wil nu updaten naar 16.3.2, dan kan dat, maar straks naar 16.4.x niet...). Ik hoop dat het C1 dat zelf ook voor een update even in de gaten houdt en meldt, zodat je niet versies installeert waarvoor je geen licentie hebt.
Ah goed om te weten. Lukte me vorige week door tijdgebrek niet om C1 te installeren dus wist het nog niet.

Heb automatische updates uitstaan, dus dat laatste wat je noemt hoeft niet een probleem te zijn. Maar je krijgt dus wel altijd zo'n pop-up met "er zijn nieuwe producten/versies beschikbaar".

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 08:45
Ook een tip hier, soms worden er Capture One licenties gratis weggegeven bij aankoop van een camera. Veel mensen hebben liever Adobe dus verkopen deze dan op marktplaats. Zo heb je weer een perpetual license voor €100-€200

Daarnaast een vraag ivm de nieuwe AI tool. Fantastische tool en specifiek waarom ik de nieuwe versie toch maar heb gekocht. Ik zou graag meerdere foto's ineens een subject selectie willen laten doen en op die layer een bewerking toepassen, maar dit lukt mij niet.

Kan je bvb een preset aanmaken waarbij deze automatisch subject selectie doet en de style op toepast? Of een andere manier om meerdere foto's tegelijk met subject selectie te bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 18:40
Ik ben sinds vorige week eens gaan kijken naar de laatste versie van On1 PhotoRAW en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. IK kreeg na een paar dagen gebruik van de proef versien een kortingscode en heb de 2024 versie voor minder dan 60 euro.
In het verleden bijna alles met een oude versie van Photoshop gedaan maar mijn nieuwe camera kon ik niet meer inlezen in RAW.
Even gekeken naar Lightroom maar daat kan ik geen menus lezen, donkere achtergrond met iets lichtere text.

ON1 if ook donker maaar toch wat lichtere text en je kunt ook de font grootte makelijk aanpassen, helpt bij mij iig wat . Heb ook een feature request gedaan om fontkleur aan ta kunnen passen.

Overigens heb ik minder dat 60 betaald voor de nieuwste wersien ook al de eerste update binnen gekregen.
IK had een 30 dagen proefversie geinstalleerd en kreeg met een week een mail met een link om het met 50% korting te kopen .

Ik wilde dit toch even delen en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Het is wel met sommige dingen even wennen. Zo is het me nog niet duidelijk hoe ik bijvoorbeeld een exposure adjustment laag zou moeten maken om bijvoorbeeld een lineaire gradient over een foto heen te leggen.
Er zijn een hoop filmpjes op oa YT te vinden maar daar gaat aardig wat tijd in zitten merk ik

mrbert

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Margu schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:01:
Ook een tip hier, soms worden er Capture One licenties gratis weggegeven bij aankoop van een camera. Veel mensen hebben liever Adobe dus verkopen deze dan op marktplaats. Zo heb je weer een perpetual license voor €100-€200
Zou bijv. een Capture One licentie die in 2012 is meegeleverd bij een Sony camera nog ge-upgrade kunnen worden naar de meest recente versie van Capture One of verwacht je dat het bedrijf zulke oude versies niet meer accepteert om nog de laatste upgrade te krijgen? Of verlies je bij zo'n update juist weer de eeuwigheidslicentie en schakel je over naar een abonnementsmodel met een jaarlijkse betaling?

[ Voor 10% gewijzigd door choogen op 14-11-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

choogen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:23:
[...]

Zou bijv. een Capture One licentie die in 2012 is meegeleverd bij een Sony camera nog ge-upgrade kunnen worden naar de meest recente versie van Capture One of verwacht je dat het bedrijf zulke oude versies niet meer accepteert om nog de laatste upgrade te krijgen? Of verlies je bij zo'n update juist weer de eeuwigheidslicentie en schakel je over naar een abonnementsmodel met een jaarlijkse betaling?
Als die nog niet geactiveerd is, zou het kunnen. Maar anders niet. na 3 jaar vervalt de korting die je krijgt bij het aanschaffen van een upgrade. Dat is de meest vervelende verandering van de laatste jaren. Je kunt de software wel blijven gebruiken, maar krijgt geen updates meer.

Bij aanschaf van een nieuwe licentie of upgrade, krijg je één jaar updates. Dat betekend enkel de bug fixes, niet de features. In feite een slechte deal ten opzichte van daarvoor en eigenlijk een dikke middelvinger naar de klant. Ze zeggen hier eigenlijk: "ja hoor, we hebben nog een perpetual license, maar eigenlijk koop je daarmee enkel de software met functies as is. Wil je meer? Dat kan, neem maar een abonnement".

Updatebeleid Capture One Pro

Dit wil overigens niet zeggen dat de software slecht is, maar wel dat je heel goed na moet denken op welk moment je een upgrade aanschaft. Voor mij zal dit na een jaar of drie zijn wanneer er meer dan voldoende leuke nieuwe features inzitten.

[ Voor 7% gewijzigd door magician2000 op 14-11-2024 21:47 ]

• choogen
  • Niet online

choogen

@magician2000 Dank je wel voor je reactie. Dat klinkt inderdaad niet echt meer als een werkelijke perpetual license en ook niet als het Adobe-alternatief waarnaar ik op zoek ben. Dan kies ik waarschijnlijk liever voor een product van DxO waarbij je niet richting een abonnementsmodel wordt geduwd.

Aan wat voor leuke nieuwe features van Capture One moet ik trouwens dan denken, als je terugkijkt naar de laatste jaren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfoi
magician2000 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:45:
[...]

Als die nog niet geactiveerd is, zou het kunnen. Maar anders niet. na 3 jaar vervalt de korting die je krijgt bij het aanschaffen van een upgrade. Dat is de meest vervelende verandering van de laatste jaren. Je kunt de software wel blijven gebruiken, maar krijgt geen updates meer.

Bij aanschaf van een nieuwe licentie of upgrade, krijg je één jaar updates. Dat betekend enkel de bug fixes, niet de features. In feite een slechte deal ten opzichte van daarvoor en eigenlijk een dikke middelvinger naar de klant. Ze zeggen hier eigenlijk: "ja hoor, we hebben nog een perpetual license, maar eigenlijk koop je daarmee enkel de software met functies as is. Wil je meer? Dat kan, neem maar een abonnement".

Updatebeleid Capture One Pro

Dit wil overigens niet zeggen dat de software slecht is, maar wel dat je heel goed na moet denken op welk moment je een upgrade aanschaft. Voor mij zal dit na een jaar of drie zijn wanneer er meer dan voldoende leuke nieuwe features inzitten.
Kan met nadruk de laatste alinea bevestigen.

Als je al langer CaptureOne gebruiker bent en een beetje up to date bent over nieuwe features kan je eigenlijk prima plannen wanneer je de upgrade doet.

Ik heb na 4 jaar geüpgrade. Wilde eigenlijk na 3 jaar upgraden maar toen las ik ergens dat bepaalde nieuwe features destijds binnenkort zouden komen. Heb toen nog een jaartje gewacht. Dan met Black Friday aangeschaft en nu kan ik voor 170 euro weer 3 a vier jaar vooruit.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

choogen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:29:
@magician2000 Dank je wel voor je reactie. Dat klinkt inderdaad niet echt meer als een werkelijke perpetual license en ook niet als het Adobe-alternatief waarnaar ik op zoek ben. Dan kies ik waarschijnlijk liever voor een product van DxO waarbij je niet richting een abonnementsmodel wordt geduwd.

Aan wat voor leuke nieuwe features van Capture One moet ik trouwens dan denken, als je terugkijkt naar de laatste jaren?
Ik heb de laatste update gedaan toen ze het licentiemodel omgooiden. Dus dat is alweer een tijdje terug en een andere reden. Maar na 3 jaar of zo zijn ze vast wel verder met functies die handig zijn.

Aanvulling:
Zoals @Malfoi ook al aangeeft, black friday kan een mooi moment zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door magician2000 op 15-11-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Net ingelogd in mijn C1 account en een 40% loyalty kortingscode gekregen die geldt voor een perpetual licence (209 ipv 349 euro) of op het eerste jaar van een subscription.

Denk dat er dus wel ook 40% Black Friday korting aan zit te komen voor wie erop zit te wachten.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Malfoi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:31:
Net ingelogd in mijn C1 account en een 40% loyalty kortingscode gekregen die geldt voor een perpetual licence (209 ipv 349 euro) of op het eerste jaar van een subscription.

Denk dat er dus wel ook 40% Black Friday korting aan zit te komen voor wie erop zit te wachten.
Zal het niet zo zijn dat iedereen die korting krijgt? Ik denk dat ze met de wijzigingen in de licentiemodellen heel veel mensen tegen de haren in hebben gestreken die nu nog maar eens in de 2 tot 4 jaar een update kopen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ze er slechter van geworden zijn. Maar het nieuwe licentiemodel is een idioot model, met maar heel beperkt updates qua functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
magician2000 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:48:
[...]

Zal het niet zo zijn dat iedereen die korting krijgt? Ik denk dat ze met de wijzigingen in de licentiemodellen heel veel mensen tegen de haren in hebben gestreken die nu nog maar eens in de 2 tot 4 jaar een update kopen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ze er slechter van geworden zijn. Maar het nieuwe licentiemodel is een idioot model, met maar heel beperkt updates qua functionaliteiten.
Jawel, geloof ik wel. Iedereen die een account heeft met aankoopgeschiedenis.

Maar denk dat ook niet-accounts/licentiehouders een flinke Black Friday korting zullen krijgen. Misschien geen 40 maar dan 30% of zo.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Malfoi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:34:
[...]

Jawel, geloof ik wel. Iedereen die een account heeft met aankoopgeschiedenis.

Maar denk dat ook niet-accounts/licentiehouders een flinke Black Friday korting zullen krijgen. Misschien geen 40 maar dan 30% of zo.
Oh, dat geloof ik ook. Maar het is wat jammer dat ze niet een fatsoenlijker model hebben behouden qua licentiekosten (upgrades) in plaats van dat mensen nu afwachten op een korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Opvallend dat Capture One op hun eigen website geen Black Friday korting geeft op de eeuwige licenties: https://www.captureone.com/en/pricing/capture-one-pro. (Natuurlijk kun je wel nog bij online camerawinkels terecht, ca. €200 betaal je daar dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Iemand hier die een Loupedeck (om precies te zijn een Loupedeck+) gebruikt i.c.m. C1?

Kan er hier in de buurt een tweedehandsje op de kop tikken maar weet niet zeker of dat allemaal compatible is of lekker werkt.

Volgens deze links wel:
https://support.loupedeck...ne-versions-are-supported

en volgens deze link moet je dus zelf de shortcuts instellen
https://support.loupedeck...p-capture-one-integration

Maar weet niet of dat specifiek ook voor de Loupedeck+ geldt?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 14:31
Malfoi schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:14:
Iemand hier die een Loupedeck (om precies te zijn een Loupedeck+) gebruikt i.c.m. C1?
Geen ervaring met de loupedeck, maar ik gebruik zelf al een aantal jaar een midicontroller (Beatstep) icm Bome Midi Translator. Die zet de midi commandos van de controller om naar keystrokes. Deze heb ik dan gemapt aan de functies in C1. Is wel wat werk om goed op te zetten, maar voordeel is dat je het kan aanpassen aan je eigen editing style.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
McBurger schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Geen ervaring met de loupedeck, maar ik gebruik zelf al een aantal jaar een midicontroller (Beatstep) icm Bome Midi Translator. Die zet de midi commandos van de controller om naar keystrokes. Deze heb ik dan gemapt aan de functies in C1. Is wel wat werk om goed op te zetten, maar voordeel is dat je het kan aanpassen aan je eigen editing style.
Hm, klinkt inderdaad wel naar een hoop werk om op te zetten. Maar weet eerlijk gezegd ook niet of een Loupedeck out of the box werkt. Las her en der verschillende verhalen (over verschillende versies).

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
*bump* nu ik een recente ipad (mini) heb was ik wel benieuwd naar C1 mobile, had verwacht dat het veel duurder was maar het is (nu op dit moment) 59 eu voor een jaar.

Dan werkt ie meteen op zowel iphone als ipad.

Het heeft wel z'n quirks want je kan alleen met catalogs werken niet met sessions, maar die zijn vervolgens wel uitwisselbaar met de C1 op MacOS.

Ik hoop wel dat ze nog een keer aan gaan passen dat je gewoon rechtstreeks vanaf usb-c storage kan editen. Want nu werkt het heel omslachtig omdat je een catalog van MacOS op een usb-c schijf eerst naar het interne geheugen van de iphone/ipad moet importeren. En als je een catalog in C1 mobile hebt waar je mee wil gaan werken in MacOS moet je die eerst van het interne geheugen naar een usb-c drive exporten/kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Is dat voor een jaar met updates en blijft de app daarna werken, of stopt deze met werken na een jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
magician2000 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:32:
Is dat voor een jaar met updates en blijft de app daarna werken, of stopt deze met werken na een jaar?
Het is een abo, dus stoppen met betalen is stoppen met werken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Nu online

magician2000

.....

Ja, dat vermoeden begon ik al te krijgen na het doorlezen van de informatie.

Er stond me iets bij dat - voor de PC versie - je de software kon blijven gebruiken, maar wellicht was dat toen ze een switch maakten naar een abo model en enkel voor degene die al een full version hadden.

Het jaarlijks betalen voor upgrades is één ding, maar het volledig kwijtraken van "alles" ook als je bijvoorbeeld 2 of meer jaar een abo hebt gehad is toch wel een stap te ver.

Pagina: 1 2 3 Laatste