Harrie D schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:07:
Ik klik op "importeren" en kies de map waarin mijn RAW (in mijn geval Fuji RAF) bestanden staan. Daaruit maak ik de selectie van foto's die ik wil ontwikkelen en bewerken. Ik ken nog niet alle ins en outs van Capture One want ik bevind mij nog in de probeerfase. Ik heb tot nu toe verreweg de meeste RAW bestanden ontwikkeld en bewerkt in ON1 Photoraw, maar bij de laatsste 2026 versie ben ik afgehaakt en weer teruggegaan naar de 2025 versie. Echter op één punt ben ik niet zo tevreden met ON1 en dat is de aanpassing van schaduwen. Wil ik de schaduwen oplichten dan wordt vrijwel alles van hooglichten tot middentonen lichter. Om dit te voorkomen maak ik van de schaduwpartijen een masker en ga dan "oplichten". Capture One doet dit veel beter en beperkt zich echt tot de schaduwen. Ook bevalt mij de standaard kleurtoon nog voor iedere bewerking beter. Verder ben ik mij aan het bekwamen met Darktable maar dit vergt wel enige studie. Niet erg, tijd zat en een mooie liefhebberij.
Oké dankje, dat klinkt veelbelovend. Nog niet helemaal mijn usecase maar dan denk ik wel dat het gaat werken. Ik werk met sessies, dus "nieuwe sessie", foto's importeren, cullen, bewerken, exporteren. Tussendoor kan je de sessie sluiten en weer openen wanneer je maar wil. Bewerkingen worden dus als het ware direct in je C1 sessie opgeslagen. En ik vroeg me af of dat dus snel genoeg werkt als die sessie op een NAS ligt.
Wat betreft de rest van je post, ik heb zelf te weinig ervaring met andere RAW bewerkers, maar ik weet dat ik C1 heel fijn vind werken en ook goede resultaten behaal. Dus ik kan me vinden in je beoordeling.