Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_7WEGMH2tjFVNmFm3zAnrUxlQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2A4TDdgyaC0vKOgSNYSlXLGD.jpg?f=user_large

Capture One

We keep photography one step ahead.
What started as an application for powerful Phase One cameras led to an award-winning software used by photographers and studios worldwide.
Based in Copenhagen, Denmark and with a team of global partners, we innovate constantly to empower image creators everywhere – and keep your photography one step ahead.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qrQWlySBJjR5nsAv8xhuNn3fZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UUo36KgqdCDApTPuNtns70Gs.jpg?f=user_large

Capture One is naast Lightroom van Adobe een standaard in RAW workflow bewerking. Capture One wordt ook wel afgekort als C1.

Waarom Capture One?

Capture One wordt gezien als een van de tools die word gebruikt door professionals.
De uiterst snelle workflow, de goede integratie voor tethered shooting, de krachtige color editor en de customizable layout maken Capture One een tool geschikt voor fanatiekelingen tot professionals.

Wil je leren hoe Capture One werkt? Dan zijn er hele goede en zeer volledige gratis guides te vinden.
Online training vind je hier: https://learn.captureone.com

Als je nieuw bent met C1 Begin dan met de express versie. Leer vooral hoe het importeren van foto's werkt. Er zijn meerdere manieren hoe je dat kan doen. Je moet even uitvinden wat voor jou de beste methode is. Je kan hier bij C1 prima video's over vinden.

Wil je een jumpstart dan zijn deze 2 start video's van Pal2Tech een prima begin.
Je vind deel 1 hier: https://youtu.be/C3xC4ukBitY
Je vind deel 2 hier: https://youtu.be/0gWWDwWw4_8

Capture One 21

Sinds kort is Capture One 21 uit!
Bekijk deze video voor wat er zoal veranderd is in deze nieuwste versie:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Capture One Pro Tips - Version 21 - New Features and Updates

Licenties

Let op als je C1 gaat aanschaffen!
Ze hebben meerdere keren per jaar 20 tot 30% kortingsacties!

Er zijn meerdere smaken van licenties. Je kan namelijk een licentie kiezen voor een cameramerk of een licentie voor alle merken. Daarnaast kan je een licentie kopen of voor een abonnement kiezen.
Een overzicht vind je hier: https://www.captureone.com/en/products-plans/single-user

YouTube kanalen

Ook voor Capture One is er genoeg interessante content op YouTube te vinden, maar een aantal kanalen springen er echt uit.

Hier een lijstje met interessante kanalen:
  • Capture One's eigen YouTube kanaal - Capture One
  • Paul Reiffer - Paul Reiffer
  • Pal2Tech - Pal2Tech
  • Heb je nog een link? Geef hem door aan een van de topic starters!

Interessante links:

[ Voor 101% gewijzigd door PdeBie op 17-02-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1295042

Overigens heeft de Fujinon 50f1 nog geen lens profiel in C1. Net via twitter gevraagd wanneer dat komt.
En met fast edit zou je verwachten dat loupedeck https://loupedeck.com/en ook bruikbaarder wordt in C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb trouwens een enorm irritante bug in 21 zitten. Mijn foto's flitsen als ik iets aanraak van sliders. https://twitter.com/Mowikan/status/1336687994162581506?s=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
Anoniem: 1295042 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:52:
Overigens heeft de Fujinon 50f1 nog geen lens profiel in C1. Net via twitter gevraagd wanneer dat komt.
En met fast edit zou je verwachten dat loupedeck https://loupedeck.com/en ook bruikbaarder wordt in C1.
Er zijn zo veel lenzen die nog geen lensprofiel hebben, mede ook omdat ze hun lens (en camera) profielen heel zorgvuldig maken. Ze geven dan aan hun een mail te sturen maar een ETA zullen ze niet geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 09-12-2020 16:16 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ventieldopje wel als het lenzen zijn waarvan geen data voorhanden is van de fabrikant. Fuji levert deze gewoon aan C1 en die kunnen ze meesturen in hun software. Dan had het er gewoon in kunnen zitten en hadden we/ik moeten wachten op hun testen. Maar ondertussen kan je wel sneller door. Onhandig dit! https://learn.captureone....pture-one-the-essentials/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Anoniem: 1295042 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:29:
@Ventieldopje wel als het lenzen zijn waarvan geen data voorhanden is van de fabrikant. Fuji levert deze gewoon aan C1 en die kunnen ze meesturen in hun software. Dan had het er gewoon in kunnen zitten en hadden we/ik moeten wachten op hun testen. Maar ondertussen kan je wel sneller door. Onhandig dit! https://learn.captureone....pture-one-the-essentials/
If we look at the Profile drop-down menu, the complete list of profiled lenses is shown. These are lenses, which we have had on the test bench at Phase One and created a profile for. We believe our methods give an excellent profile for lens corrections. We don’t just rely on one or two captures to profile a lens. It can take anywhere between 50 to 200 captures. For example a very wide zoom with a large range requires more captures.
Fortunately it doesn’t stop there!

Some manufacturers supply enough data in the RAW file that we can use to also correct for lens errors. For example Sony, Micro 4/3rds cameras and Fuji Cameras.

This is when you will see Manufacturer Profile in the Profile drop down menu.
Zoals het hier staat - en ik ga er vanuit dat dat klopt - gebruiken ze de lenscorrectie data uit de RAW in die gevallen om de foto te corrigeren. Het is dus niet zo dat Fuji hun lensprofielen aanlevert die ze in kunnen bouwen want die data komt gewoon uit de RAW.

Het kan dus zijn dat in sommige gevallen die data niet in de RAW zit of het model camera het net ergens anders in de RAW neerzet dan ze het verwachten, of in een ander formaat. Dan zal dit opgelost moeten worden in een update.

Edit:
The benefit of using a manufacturer profile is that any new lens is instantly supported in Capture One. For example if you are a Capture One (for Sony) user, then as soon as Sony add a new lens to their line up, you can be guaranteed we support it in Capture One. No waiting around for a new profile or having to create a profile for yourself.
Het staat er zelfs gewoon bij ;)

Kijk bijv eens met RawDigger of je de data kan vinden in je RAW. Kan dus ook goed zijn dat Fuji nog geen correcties ingebakken heeft in de firmware van de lens dan wel camera.

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 09-12-2020 20:44 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 20:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom is er eigenlijk geen specifieke Canon versie, heeft C1 daar ooit uitspraak over gedaan? Of gaan ze er vanuit dat Canon schieters toch al geld uit het raam gooien dus die Pro wel kopen? :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:41

bobcom

Dedicated dabbler

Spannend initiatief. Waar ik vooral op zit te wachten is een antwoord op de vraag of het zinnig is voor mij als (redelijk tevreden) Lightroom-gebruiker om me te storten op de Expres-versies voor Sony en Fuji.

Edit: antwoord hierboven al gegeven. Ik ben een amateur en dat gepriegel aan de laatste pixel...ik heb wel wat beters te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door bobcom op 10-12-2020 09:37 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Express versies mag je niet vergelijken met met de full version of lightroom. Is echt basis verwerken. Kijk even op youtube daar staan best veel video’s van profs die switchen van lightroom naar C1 en waarom ze dat doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PdeBie
TS een kleine update gegeven. Wordt later nog wel uitgebreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
PdeBie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:03:
TS een kleine update gegeven. Wordt later nog wel uitgebreid.
Dat ziet er stukken beter uit (y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Anoniem: 1295042 en @PdeBie Toch maar een dedicated C1 topic ;)

Zijn volgens mij echt maar heel weinig mensen die het gebruiken, desalniettemin gaan we dan voortaan hier verder in plaats van Het grote alternatieve raw-converters topic

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Ventieldopje
Greatsword schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:51:

Zijn volgens mij echt maar heel weinig mensen die het gebruiken, desalniettemin gaan we dan voortaan hier verder in plaats van Het grote alternatieve raw-converters topic
Hier zijn er weinig mensen idd maar globaal is het wel een grote speler hoor :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ventieldopje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:14:
[...]

Hier zijn er weinig mensen idd maar globaal is het wel een grote speler hoor :)
I.c.m. PS is het ook mijn go-to voor foto werk.

Vooral de tethering functionaliteit is fantastisch (t.o.v.) LR

@Anoniem: 1295042 Ik vind http://alexonraw.com/ ook wel handig voor bij Interessante links, hij schrijft altijd uitgebreide artikelen over de nieuwe functies en hoe ze werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 10-12-2020 16:46 ]

@Greatsword en wat ik dus echt heel erg krachtig vind is dat je de acties zelf kan indelen. Ik heb ze precies in de volgorde staan van bewerking.

Alex on Raw toegevoegd!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 10-12-2020 16:51 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 1295042 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:44:
@Greatsword en wat ik dus echt heel erg krachtig vind is dat je de acties zelf kan indelen. Ik heb ze precies in de volgorde staan van bewerking.
Ja heb ook zo mijn custom workflow en alle panelen die ik niet gebruik, ook standaard verwijderd.

Werk voornamelijk met shorcuts en layers, dat zijn echte timesavers.

• PdeBie
Layers zijn ideaal inderdaad. Heb inderdaad ook een custom tooltab met mijn eigen indeling. De Capture tab heb ik verwijderd, want ik schiet niet tethered.

De DeHaze functie is nieuw en handig

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 11-12-2020 15:40 ]

• Ventieldopje
Anoniem: 1295042 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:56:
De DeHaze functie is trouwens enorm krachtig. Net even getest op diverse foto’s maar ik ben redelijk onder de indruk. Geen zin om foto’s apart voor hier extra exports te maken ivm die zeur meldingen over formaat. Maar ze staan hier op twitter. https://twitter.com/mowikan/status/1337138276940079104?s=21
Imho is daar geen sprake van een haze maar meer een saturatie / kleuraanpassing?

Voor dit soort scenario's is de dehaze tool eigenlijk gemaakt: YouTube: DEHAZE Tool - How to Get the best results

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zie video @Ventieldopje

[ Voor 147% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 11-12-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Anoniem: 1295042 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:47:
Niet elke vorm van haze is complete mist. Soms is een beetje vocht in de lucht al voldoende om een lichte sluier over je foto te gooien. En dat was hier het geval. Dehaze slider van 0 naar 30 oid.

Wat doet dehaze? Zie deze link met info: https://www.thephoblograp...08/capture-one-21-review/

[...]
Snap ik, maar je noemt het "enorm krachtig" en demonstreert dit dan met imho een foto die makkelijk ook zelf met wat saturatie en iets contrast is te corrigeren. Het zal vast een krachtige tool zijn maar toch ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
De dehaze slider is ook meer als een startpunt vind ik. Kleine aanpassingen met dehaze en fine tunen met de controls voor kleuren, contrast (je curves of levels panel bijvoorbeeld), clarity etc.

En misschien ga ik hem gebruiken puur voor 'even kijken wat mogelijk uit een foto te halen valt', zonder dat ik eerst de 4 of 5 andere genoemde zaken aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ventieldopje sorry dat ik het enorm krachtig noemde. Maar dat zijn mijn woorden. We kunnen er een semantische of welles nietes discussie overhouden maar daar heb ik geen zin in. Dus ik zal de post even aanpassen. Heb jij je zin. Net als die reactie die je daarna geeft. Ik vind het een krachtige tool. En dat je dan ook tegen mij gaat uitleggen dat ik geen dehaze heb gedaan of nodig had terwijl ik echt die slider tussen 0 en 30 heb bewogen vind ik ook een beetje raar.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 11-12-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:06
Ah, kijk. Een dedicated CaptureOne topic. Leuk.

Moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe alleen de gratis Fujifilm-versie gebruik, maar dat is voor mij meer dan voldoende. Met een hack de Classic Negatieve-simulatie op mijn X100F en X-T1 bestanden kunnen krijgen was voor mij een reden het te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zo zet ik het Eterna kleurprofiel inderdaad wel eens op mijn foto’s van de X-T2 :)

Alleen ik heb wel de Pro versie van C1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 22:36

magician2000

.....

Gonadan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:31:
Waarom is er eigenlijk geen specifieke Canon versie, heeft C1 daar ooit uitspraak over gedaan? Of gaan ze er vanuit dat Canon schieters toch al geld uit het raam gooien dus die Pro wel kopen? :D
@Gonadan

Heeft Canon geen eigen software (al dan niet voor het pro / pro-sumer segment) voor bewerkingen?

Nikon heeft dat namelijk ook gehad met Capture NX 2 en later Capture NX D. Tegenwoordig hebben ze echter ook de Capture On Pro for Nikon.

Ga er gerust vanuit dat dit vanuit een prijstechnisch / oplage perspectief gedaan wordt (wellicht mede vanuit de camera fabrikanten). Zeker waar het fabrikanten betreft die zelf geen fatsoenlijke software hebben / ontwikkelen en/of waar dit beperkt is qua mogelijkheden.

Hou er rekening mee dat de specifieke camera software wel alles kan wat de volledig Capture One Pro software kan, maar enkel voor de camera's / lenzen van dat merk.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

bobcom schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:35:
Spannend initiatief. Waar ik vooral op zit te wachten is een antwoord op de vraag of het zinnig is voor mij als (redelijk tevreden) Lightroom-gebruiker om me te storten op de Expres-versies voor Sony en Fuji.

Edit: antwoord hierboven al gegeven. Ik ben een amateur en dat gepriegel aan de laatste pixel...ik heb wel wat beters te doen.
@bobcom

Gepriegel tot aan de laatste pixel is een keuze. Dat is zeker niet nodig / noodzakelijk.

Wat ik zelf heb bemerkt (jaren geleden al) met COP is dat je juist razendsnel een aantal basisbewerkingen kunt doen. Zeker met de laatste versie wat betreft schaduw / hooglichten is dit pakket zeer sterk zonder de rest van de foto te verknallen.

Je kunt hele reeksen foto's, die een vergelijkbaar schaduw / hooglicht probleem hebben, snel aanpassen.

Uiteraard zit er, zoals bij vrijwel ieder programma waarmee je professionele(re) resultaten mee kunt behalen een zekere leercurve. Maar dit kun je ook stukje bij beetje doen voor de dingen die je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Greatsword schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:51:

@Greatsword

Ik denk toch dat je dat verkeerd ziet. Er zijn veel mensen die dit gebruiken (getuige verschillende trainingen en informatie sessies waar ik geweest ben door de jaren heen). Het punt is dat die gebruikers veelal professionals, semi-professionals en/of pro-sumers zijn die hier op Tweakers niet veel te zoeken hebben. Fotografie is hun ding, Tweakers niet.

Een apart topic is overigens veel handiger in mijn ogen. Die andere is al 40+ pagina's. Zoek daar maar eens wat informatie uit specifiek over een programma.

[ Voor 9% gewijzigd door magician2000 op 12-12-2020 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
C1 is zeker meer pro gericht. Oorspronkelijk is het ook ontwikkeld door en voor Phase One. Niet bepaald amateuristisch spul. ;)

Maar C1 richt zich met de laatste versies steeds meer ook op de pro-sumer en fanatiekeling. Adobe is op die markt marktleider, mede doordat je Adobe spul vaak vanuit school al leert. Maar je ziet tegenwoordig ook bij allerlei camera acties dat je er een licentie voor C1 bij krijgt. Dus ze willen ook meer die markt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:41

bobcom

Dedicated dabbler

magician2000 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 04:06:
[...]

@bobcom

Gepriegel tot aan de laatste pixel is een keuze. Dat is zeker niet nodig / noodzakelijk.

Wat ik zelf heb bemerkt (jaren geleden al) met COP is dat je juist razendsnel een aantal basisbewerkingen kunt doen. Zeker met de laatste versie wat betreft schaduw / hooglichten is dit pakket zeer sterk zonder de rest van de foto te verknallen.

Je kunt hele reeksen foto's, die een vergelijkbaar schaduw / hooglicht probleem hebben, snel aanpassen.

Uiteraard zit er, zoals bij vrijwel ieder programma waarmee je professionele(re) resultaten mee kunt behalen een zekere leercurve. Maar dit kun je ook stukje bij beetje doen voor de dingen die je nodig hebt.
Heb niets tegen dat gepriegel. Integendeel, vind het wel leuk. Maar om een paar honderd euri neer te tellen voor iets wat wellicht sneller en beter is dan dat waar ik ook al voor betaal...
Dan blijf ik maar wat knoeien met RawTherapee als ik zin heb om te experimenteren of te ontdekken hoe het ook kan.

En ja, ik weet het, nabewerking is er om je foto af te maken. En afmaken heeft twee betekenissen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik ben vorig overgestapt van Lightroom naar Capture One Express die ik bij mijn Fujifilm camera kreeg. De enige functie die ik echt miste was de spothealing brush die alleen in de pro versie zit. Ik heb daarom Luminar erbij genomen voor deze en andere extra’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Spot healing is inderdaad wel een "vereiste". Maak er zelf ook veelvuldig gebruik van. Eerst deed ik dit in Affinity Photo, maar in C1 Pro 21 is de spot healing enorm verbeterd. Als het moeilijkere objecten zijn, doe ik het nog wel in Affinity Photo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

magician2000 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 04:03:
@Gonadan

Heeft Canon geen eigen software (al dan niet voor het pro / pro-sumer segment) voor bewerkingen?

Nikon heeft dat namelijk ook gehad met Capture NX 2 en later Capture NX D. Tegenwoordig hebben ze echter ook de Capture On Pro for Nikon.

Ga er gerust vanuit dat dit vanuit een prijstechnisch / oplage perspectief gedaan wordt (wellicht mede vanuit de camera fabrikanten). Zeker waar het fabrikanten betreft die zelf geen fatsoenlijke software hebben / ontwikkelen en/of waar dit beperkt is qua mogelijkheden.

Hou er rekening mee dat de specifieke camera software wel alles kan wat de volledig Capture One Pro software kan, maar enkel voor de camera's / lenzen van dat merk.
Bij mijn weten hebben alle fabrikanten wel iets van eigen software toch? Ik weet zelf alleen niet uit m'n hoofd hoe al die pakketten zich verhouden en wat je ervoor moet betalen. Dacht dat die van Nikon best wat kon maar dan ook betaald was. Canon heeft dan weer DPP, niet heel erg uitgebreid maar wel een heel goede basis en gratis.

Dat het met commercie en marktwerking te maken heeft kan ik zelf ook wel invullen, ik was echter benieuwd of C1 daar zelf iets over gezegd heeft in het verleden of dat het gewoon is zoals het is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Gonadan schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:06:
[...]

Bij mijn weten hebben alle fabrikanten wel iets van eigen software toch? Ik weet zelf alleen niet uit m'n hoofd hoe al die pakketten zich verhouden en wat je ervoor moet betalen. Dacht dat die van Nikon best wat kon maar dan ook betaald was. Canon heeft dan weer DPP, niet heel erg uitgebreid maar wel een heel goede basis en gratis.

Dat het met commercie en marktwerking te maken heeft kan ik zelf ook wel invullen, ik was echter benieuwd of C1 daar zelf iets over gezegd heeft in het verleden of dat het gewoon is zoals het is. :)
Nikon Capture NX 1 en 2 waren betaalde pakketten. Nikon Capture NX-D is (van de grond af aan?) opnieuw opgebouwd en is volgens mij gratis. In hoeverre het ook werkt met RAW bestanden van andere fabrikanten, geen idee. Persoonlijk vind ik Capture NX-D minder prettig werken dan de NX 1 en 2 versies welke ik weer minder prettig vind werken als Caputere One Pro. In het verleden haalde de Nikon software wel veel meer uit de RAW bestanden, maar tegenwoordig denk ik niet dat Capture One Pro daar nog voor onder doet.

Ja, de meeste fabrikanten hebben wel iets van een eigen pakket, maar meestal is dat toch niet te vergelijken met de professionelere pakketten (al dan niet open source). Ik denk dat er bij de specifieke versies voor een merk toch een samenwerking is met de camera fabrikanten. Wellicht dat die zelfs het initiatief hiervoor genomen hebben om op termijn geen eigen software meer te hoeven ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

bobcom schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:34:
[...]

Heb niets tegen dat gepriegel. Integendeel, vind het wel leuk. Maar om een paar honderd euri neer te tellen voor iets wat wellicht sneller en beter is dan dat waar ik ook al voor betaal...
Dan blijf ik maar wat knoeien met RawTherapee als ik zin heb om te experimenteren of te ontdekken hoe het ook kan.

En ja, ik weet het, nabewerking is er om je foto af te maken. En afmaken heeft twee betekenissen.
Kan leuk zijn. Met name om te proberen wat mogelijk is. Op het moment dat het gepriegel iets noodzakelijks wordt om de foto "toonbaar" te maken wordt het wat anders.

Persoonlijk bewerk ik het liefst zo min mogelijk na aan een foto. Meestal de witbalans (heb ik altijd op een standaard staan in de camera) en eventueel wat schaduw en hooglichten. Eigenlijk zaken die je deels kunt ondervangen tijdens het maken van de foto. Maar dan ligt het er maar net aan of daar tijd voor is en of het je werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-06 19:42
Gebruik al een aantal maanden Capture One Pro voor Fuji. Met een beetje geduld kun je het pakket met 60% korting aanschaffen. Een paar tientjes en je bent klaar. Was voor mij toch wel de reden om voor C1 te kiezen ipv een model waar je elke maand voor betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Ricktachtig op 14-12-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aanbiedingen voor Capture One software:

https://photorumors.com/2...o-editing-software-deals/

New customers can now save up to $40 on the recently released Capture One 21 (bundle purchases) with promo code HOLIDAYSTYLES. The products included in this offer are:

Capture One Pro 21 perpetual license + Ultimate Styles collection
Capture One Pro 21 annual prepaid subscription + Ultimate Styles collection
Capture One 21 brand versions (Fujifilm/Sony/Nikon) perpetual license + Professional Styles kit
Capture One 21 brand versions (Fujifilm/Sony/Nikon) 21 annual prepaid subscription + Professional Styles kit

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gebruikt iemand die style packs van C1 zelf of niet?

Ben nu zelf, om consistenter werk op te kunnen leveren, mijzelf aan het verdiepen in color grading en color theory en daarbij liep ik onder andere tegen deze video aan van Sean Tucker waar ik toch wel wat leerzame dingen uit heb gehaald.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to Edit Colour and Create your own Style

Dit is uiteraard niet C1 specifiek, maar aangezien de color grading tools in C1 wel heel sterk zijn ben ik wel blij met deze kennis :)

[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 22-12-2020 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb even de start van het topic wat opgeruimd waardoor we weer een actieve TS hebben. @PdeBie was mede TS dus die is nu gewoon eigenaar geworden. Meteen ook maar wat posts verplaatst om dat voor elkaar te krijgen.
Nu maar zorgen dat het uitgroeit tot een mooi topic over C1. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Joh er is een C1 topic... :)

Gelijk een vraag dan maar, zijn hier meer mensen die er last van hebben dat C1 rgelmatig de melding geeft dat het gedeactiveerd is :?
Volgens mij C1 account is dit de 8e keer dit jaar al (over 2 computers wat gewoon mag), het gaat om C1 12 uiteraard met geldige licentie.

edit: Behalve dat het irritant is omdat ik dus eerst de boel moet activeren voordat ik kan bewerken moet ik dus ook elke keer mijn hele layout van tools weer aanpassen :(

[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 27-12-2020 12:19 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@sapphire, dat herken ik niet. Maar ik heb versie 12 ook nooit gehad.

Ik heb trouwens laatst de levels tool ontdekt. Volgens mij werd hij bij het importeren meestal al automatisch aangepast. Maar het lijkt erop dat het eigenlijk altijd wel goed is om op de auto knop te klikken voor een beter resultaat.
Of zijn er situaties waarbij dit ongewenst is?

p.s. dit is mijn poging om een discussie te krijgen over tips en tricks voor bewerken met C1.

Afbeeldingslocatie: https://support.captureone.com/hc/article_attachments/360009900118/Screenshot_2020-07-09_at_12.44.21_PM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

NIMIC schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:06:
@sapphire, dat herken ik niet. Maar ik heb versie 12 ook nooit gehad.
Fijn zeg legale software :+

Ik moet zeggen dat ik sinds C1 erg lui geworden ben qua bewerken, volgende stap word nog een paar presets brouwen :9
Kan ook komen door dat weinig spannende foto's maak en Fuji het SOOC goed doet :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:05
De levels tool was voor mij één van de redenen om C1 aan te schaffen.
Ik gebruik het voor color grading. De kleuren zijn met levels best ver aan te passen zonder dat het onnatuurlijk wordt.
De curves tool kun je in principe hetzelfde mee, maar met levels vind ik een stuk fijner werken voor subtiele aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Hoe gebruik je dat dan voor kleurcorrectie @wappiewappie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Pech voor de Nikon C1 gebruikers:

https://nikonrumors.com/2...ash-604.aspx/#more-153707

The bad news: the new Capture One 21 does not have a free express version for Nikon, only a 30-day free trial is available. The good news: Capture One 20 Express for Nikon is still available.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:05
NIMIC schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:35:
Hoe gebruik je dat dan voor kleurcorrectie @wappiewappie?
Door met de rode groene en blauwe kanalen te spelen.
Linkerkant van de grafiek zijn de schaduwen. De rechterkant de highlights.
YouTube: Levels Tool Color Grading - Capture One Pro Tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Dankjewel voor de link. Maar dat gaat me denk ik een beetje te ver.

In sommige foto's (natuur of gebouwen) ben ik wel wat creatief met saturatie van kleurgebieden, maar verder houd ik het over het algemeen bij het corrigeren van de witbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ehtweak schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:29:
Pech voor de Nikon C1 gebruikers:

https://nikonrumors.com/2...ash-604.aspx/#more-153707

The bad news: the new Capture One 21 does not have a free express version for Nikon, only a 30-day free trial is available. The good news: Capture One 20 Express for Nikon is still available.
Bedankt. Gelijk toegevoegd aan de TS.
NIMIC schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:15:
Dankjewel voor de link. Maar dat gaat me denk ik een beetje te ver.

In sommige foto's (natuur of gebouwen) ben ik wel wat creatief met saturatie van kleurgebieden, maar verder houd ik het over het algemeen bij het corrigeren van de witbalans.
Dat is natuurlijk ook prima. Je kan met levels en curves alleen nog gedetailleerder te werk gaan. En als je gebruik gaat maken van de Color Panels, kan je helemaal los op de details. Het is maar net hoe ver je wil gaan en hoeveel tijd je in een foto wil steken :)
Soms kan, zeker bij landschapsfotografie, het heel mooi zijn om bijvoorbeeld het paars (op een heide bijvoorbeeld) net wat meer 'punch' te geven, terwijl de overige kleuren wat zachter blijven. Dat kan je dus heel mooi doen met deze tools :)

Zoals bijvoorbeeld op een foto als deze door Mario Visser (mede tweaker).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8275/28974450220_6de4dbda79_c.jpgPurple Hill by Mario Visser, on Flickr

(Disclaimer: ik weet uiteraard niet of Mario dit ook daadwerkelijk gedaan heeft ;) )

[ Voor 60% gewijzigd door PdeBie op 29-12-2020 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-06 18:44
Wel een dingetje als je een non-Pro abo hebt lopen en je gaat van C20 naar C21: de oude versie kun je op 2 machines activeren, maar de nieuwe nog maar op 1. Zo heb ik de Fuji-only versie van C1, maar dit geldt dus ook voor Sony-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Wat krijg ik nu weer voor mail van Capture One:
As part of our ongoing commitment to keep our community informed, we’re reaching out about price changes to select products. Since you’re a subscriber, your current plan will not be affected by the changes.

However, we’re letting you know that the prices for Capture One for Fujifilm, Capture One (for Sony) and Capture One for Nikon are in the process of being updated to bring them in line with Capture One Pro. This is to better reflect that these products all offer the same complete set of professional tools and features.

You might notice these updated prices in our store in the near future, but rest assured, your current plan has not been changed.
Ze gaan dus de prijs van specifieke merk edities gelijk trekken met die van de Pro editie? Wat is dan nog het punt van die merk edities? Als ze dat doen kunnen ze het bekijken, dan update ik nog eenmalig mijn v12 Pro Licentie en gaat mijn abo direct weer de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
A Capture One Pro upgrade will be updated from £159 to £199*, while an upgrade of Capture One for Fujifilm, Capture One (for Sony) and Capture One for Nikon will be updated from £109 to £149*.

As a loyal Capture One user, we’re letting you know ahead of time so you can upgrade at the 2020 price before it changes on January 11, 2021.

So as a 'Loyal' Capture One Pro user they give me 5 days notice and now want £199 - which is me out now. I'll stick with V20 until it either stops working or I find something else.

Whilst I don't mind paying for decent software I do object to a 25% price hike with little notice.

If I were a pro user I might have a different perspective, but I'm not a pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Op de website zelf lees ik hier nog helemaal niets over....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Het is toch echt zo, dit is allemaal informatie uit een mail die naar klanten is verstuurd:
“At Capture One, we’re dedicated to shaping the future of photography. After reviewing our products and plans for future innovation, we’ll soon be updating the price of select products. For example, we’ll be updating the price of Capture One for Fujifilm, Capture One (for Sony) and Capture One for Nikon to bring them in line with Capture One Pro. This is to better reflect that these products equally offer the same set of professional tools and features. We’ll also increase activations to 2 per license for these products. The price updates take effect on January 11, 2021. Existing subscription plans will not be affected by these changes. New customers – and customers seeking to upgrade their license – can still purchase their preferred product or upgrade at the 2020 price before January 11.“
The price increase will also impact the Capture One version for Nikon:

C1 for Nikon perpetual version: from $129 to $149
C1 for Nikon monthly subscription: from $9,99 to $19
Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2021/01/Capture-One-price-increase-1.png

Werkelijk waar belachelijke prijzen: 200 euro voor een version upgrade van Pro licentie, en 169 euro voor een versie upgrade van een Nikon/Fuji/Sony licentie.

Maandelijks Nikon abonnement gaat nu 23 euro per maand kosten. 23 f**ing EURO. Ik betaal op dit moment 8 euro per maand voor dat pakket.

[ Voor 52% gewijzigd door sohus op 07-01-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Tja... die prijzen.
En iedereen maar klagen over het prijsmodel van Adobe... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Het gaat nu inderdaad wel erg duur worden zo.
Ik ben benieuwd of ik zo bij Capture One blijf. Och ik heb laatst een upgrade naar v21 Pro (vanuit versie 11 For Sony) gekocht voor €146,30, dus voorlopig zit ik nog wel even goed.

Het blijft ook erg vreemd dat ze zo onduidelijk doen over hun upgrade prijzen.
Zeker de merk specifieke upgrade versies worden inderdaad steeds duurder.

De beste strategie lijkt het kopen van een licentie voor een merk versie en 1 tot 3 jaar daarna een upgrade te doen naar de Pro versie. Het verschil in upgradeprijs van een merk versie ten opzichte van pro lijkt verwaarloosbaar te worden (voor mij althans).
Dat lijkt dan ook een beetje de strategie, mensen relatief goedkoop binnen halen en binden met relatief dure upgrades. Maar goed, alsnog is het voor mij goedkoper dan de concurrentie.

PakketPrijsPrijs per maandUitleg
Capture one pro (subscription)€220 per jaar€ 220Wel een erg dure subscription.
Capture one pro (upgrade iedere drie jaar)Ca. €180 (incl. 30% korting€60Iedere drie jaar voldoet voor mij. Puur hobby.
Lightroom subscription (incl PS of 1TB)€144 per jaar€ 144Geen andere goedkopere keuze.
On1 Photo RAW (upgrade iedere 2 jaar)€81,36 upgrade€ 40,68Iedere 2 jaar, omdat het nog iets minder volwassen lijkt dan C1.

Zo te zien is een subscription voor C1 zelfs duurder dan ieder jaar een upgrade.

[ Voor 36% gewijzigd door NIMIC op 08-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik zal, zodra ik tijd heb, de TS dan maar eens aanpassen :P

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 07-01-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ehtweak schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:56:
Tja... die prijzen.
En iedereen maar klagen over het prijsmodel van Adobe... O-)
Sorry hoor maar ik blijf het apart vinden dat mensen hier over zeuren. Duizenden euro's aan apparatuur uitgeven maar dit kan er niet van af? Please :+

Ze bieden tenminste nog een perpetual license aan. Je hoeft dus niet te upgraden.

Maar laten we eerlijk zijn, afgezien van de kosten van alle camera spullen, hoe lang moet je er nou echt voor werken om dit er uit te krijgen. Zelfs met een handje vol opdrachten voor familie en vrienden heb je dit er in een jaar zo uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Ventieldopje op 07-01-2021 13:22 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Sorry hoor, maar ik blijf het apart vinden dat het maar 'normaal' gevonden wordt dat dit soort prijsmodellen tot complete melkkoeien verworden zijn. :|

Ik koop al jaren geen duizenden euro's aan apparatuur meer. Bestaande spullen voldoen prima. :Y Moet al genoeg betalen voor al die software. Please. :+

Vind het net zo rare redenering, dat wanneer je in een dure auto zou rijden, je niet meer goedkoop mag tanken.
Of als je miljonair bent, dan mot je elke dag per se een Kobe/Wagyuu steak eten. Is net zo krom. 8)7

disclaimer: ben helaas geen miljonair, heb geen dure auto en scoor ook geen tig opdrachten om duizenden euros gear en dure s/w aan te schaffen. >:)

Net zoals, de al vaak herhaalde, discussie over goedkope(re) accu's. Dat schijnt ook niet te mogen; je mot per se (te) dure, van merkplaatje voorziene, accu's gebruiken voor je dure camera. :|

[ Voor 49% gewijzigd door ehtweak op 07-01-2021 17:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
Ventieldopje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Sorry hoor maar ik blijf het apart vinden dat mensen hier over zeuren. Duizenden euro's aan apparatuur uitgeven maar dit kan er niet van af? Please :+

Ze bieden tenminste nog een perpetual license aan. Je hoeft dus niet te upgraden.

Maar laten we eerlijk zijn, afgezien van de kosten van alle camera spullen, hoe lang moet je er nou echt voor werken om dit er uit te krijgen. Zelfs met een handje vol opdrachten voor familie en vrienden heb je dit er in een jaar zo uit.
Wie zegt dat iedereen zijn geld verdient met fotograferen? Voor velen is het gewoon een hobby die niks opleverd. Capture One schakelt zichzelf zo uit voor die doelgroep, terwijl ze juist de afgelopen 2 jaar actief hobbyisten en Lightroom gebruikers aan het weglokken waren met mooie prijzen en versies van de software die wel betaalbaar waren voor deze groep. Dat vind ik pure misleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Heb inderdaad gekozen voor C1 in plaats van LR toen Adobe met z'n abonnementen kwam. Was op zich toen al een behoorlijk bedrag als hobbyist (toen had je alleen Pro) en heb daarna een paar keer een upgrade gedaan. Van C1 v12 naar v20 was de laatste en qua nieuwe features viel het toen al een beetje tegen maar de tussentijdse update maakte dat een beetje goed.

Als ik nu zie wat v21 aan nieuwe features heeft, is het gewoon de prijs van een upgrade niet waard. En nu ze de prijzen flink hebben opgehoogd moet v22 wel heel veel nieuwe features en verbeteringen bieden wil ik die stap vanaf v20 nemen.

Ga maar eens kijken naar DxO en On1. Die laatste heb ik ook een tijd gebruikt maar zoals @NIMIC al aangaf vond ik dat een beetje gedateerd. Dit was wel een paar jaar terug dus ik denk dat er wel wat stappen vooruit gezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:47
In verband met het aflopen van mijn Adobe abonnement via vorige werkgever (via Surfspot) ben ik rond aan het naar ander mogelijkheden. Het is echt niet zo dat ik niet verder wil met Adobce, maar gewoon even een frisse neus halen.

C1 is een mogelijkheid, maar dan wil ik wel voor de Sony versie gaan. Ik heb als probeerversie de Sony express geïnstalleerd en daar kon ik JPG van andere camera's wel bewerken. Geld dit ook voor de betaalde Sony versie? Op de website van C1 staat dat de Sony versie alleen Sony bestanden kan verwerken, maar dit lijkt dut gelimiteerd te zijn tot de RAW bestanden. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
MRIdev schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:31:
In verband met het aflopen van mijn Adobe abonnement via vorige werkgever (via Surfspot) ben ik rond aan het naar ander mogelijkheden. Het is echt niet zo dat ik niet verder wil met Adobce, maar gewoon even een frisse neus halen.

C1 is een mogelijkheid, maar dan wil ik wel voor de Sony versie gaan. Ik heb als probeerversie de Sony express geïnstalleerd en daar kon ik JPG van andere camera's wel bewerken. Geld dit ook voor de betaalde Sony versie? Op de website van C1 staat dat de Sony versie alleen Sony bestanden kan verwerken, maar dit lijkt dut gelimiteerd te zijn tot de RAW bestanden. Klopt dat?
Het gaat natuurlijk om de RAW bestanden ;) Zou wel heel flauw zijn anders vind je niet?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Ventieldopje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Het gaat natuurlijk om de RAW bestanden ;) Zou wel heel flauw zijn anders vind je niet?
Dat zou het zeker zijn, maar zo nu en dan wel eens onverwachte verassingen gehad waar mijn broer broek van afzakte. ;)

Mijn keuze lijkt C1 te worden, na LR, Exposue X6, ON1 RAW geprobeerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
MRIdev schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dat zou het zeker zijn, maar zo nu en dan wel eens onverwachte verassingen gehad waar mijn broer broek van afzakte. ;)

Mijn keuze lijkt C1 te worden, na LR, Exposue X6, ON1 RAW geprobeerd te hebben.
Check wel even goed de nieuwe prijzen, want het is een duur pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
sohus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:11:
[...]

Check wel even goed de nieuwe prijzen, want het is een duur pakket.
Na mijn vorige post kwam onderstaande link in mijn Twitter tijdlijn tegen.
https://petapixel.com/202...e-of-select-plans-report/

Vandaag maar een beslissing nemen aangezien mijn Adobe abonnement echt verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
MRIdev schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:25:
[...]

Na mijn vorige post kwam onderstaande link in mijn Twitter tijdlijn tegen.
https://petapixel.com/202...e-of-select-plans-report/

Vandaag maar een beslissing nemen aangezien mijn Adobe abonnement echt verlopen is.
En wat ia het geworden?

Ik raad overigens PhotoLab aan voor pure kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
sohus schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:39:
[...]

En wat ia het geworden?

Ik raad overigens PhotoLab aan voor pure kwaliteit.
Uiteindelijk toch bij Adobe gebleven en dan nu de LR met PS combi met 20GB cloudopslag. Als ik dat laatste veel ga gebruiken dan schakel ik over een jaar oid misschien over naar LR plus 1TB opslag. Dit ook omdat ik Affinity Photo ook al heb.

[ Voor 24% gewijzigd door MRIdev op 19-01-2021 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
MRIdev schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Uiteindelijk toch bij Adobe gebleven en dan nu de LR met PS combi met 20GB cloudopslag. Als ik dat laatste veel ga gebruiken dan schakel ik over een jaar oid misschien over naar LR plus 1TB opslag. Dit ook omdat ik Affinity Photo ook al heb.
Het werkt echter voor geen meter omdat je uit Lightroom (de nieuwe versie met 1TB) niet "Open in" kan doen dat werkt alleen met Photoshop. Dus dan moet je exporteren naar TIFF, openen in Affinity, opslaan, dan weer her-importeren in Lightroom. Oftewel heel veel extra stappen en een waardeloze workflow.

Dit is op desktop, geen idee hoe dit op iPad werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
sohus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:06:
[...]

Het werkt echter voor geen meter omdat je uit Lightroom (de nieuwe versie met 1TB) niet "Open in" kan doen dat werkt alleen met Photoshop. Dus dan moet je exporteren naar TIFF, openen in Affinity, opslaan, dan weer her-importeren in Lightroom. Oftewel heel veel extra stappen en een waardeloze workflow.

Dit is op desktop, geen idee hoe dit op iPad werkt.
Dat is niet echt handig, maar voor mijn workflow klinkt dat niet als een groot probleem. Naast wat online activiteiten, af en toe een fotowedstrijdje maak ik fotoboeken. Voor de eerste twee werk ik direct vanuit LR op mijn laptop en daar gebruik ik dus PS meestal niet bij.
Voor de fotoalbums (meestal familie) gebruik ik de cloud om foto's vanaf mijn telefoon makkelijk beschikbaar te maken op mijn laptop.
De fotoalbums maak ik in Affinity Publisher en maak vanuit daar mbh StudioLink gebruik van Affinity Photo. Meestal kleine aanpassingen aan foto's en/of lokaal een vervagingsfilter onder tekst oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Capture One 21 (14.1.0) BETA 1 is gereleased.

Op het eerste gezicht niet heel veel veranderd, moet nog even tijd vinden om er in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 13:25
Afgelopen weekend een zwangerschapsfotoshoot gedaan. Nu vroeg die vrouw me bij enkele foto's: "kun je me daarop slanker maken (armen en benen)?". (Eh, seriously, je bent zwanger..? :?)

Maar enfin, ik heb en gebruik dus alleen C1 Pro 12, en geen Photoshop. Heb nog wel GIMP. Dus ik dacht, ik ga daar eens even klooien, maar hoe combineer ik deze twee tools?

Eerst bewerken in C1, dan exporteren (als wat?) en dan verder bewerken in GIMP. Of eerst in GIMP en dan C1?

Ik heb die mevrouw niks beloofd, dus als het niet gaat is het ook niet zo heel erg denk ik. Maar ik wil het toch even proberen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Malfoi Hier kun je wat ideeën op doen https://www.jamesfridman.com/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
@Malfoi Je zou de foto's kunnen exporteren als TIFF. Krijg je wel gigantische bestanden van.

Als je trouwens geen Photoshop hebt, maar wel zoiets zoekt kan ik je Affinity Photo aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

@MRIdev Flauw en niet echt behulpzaam (maar blijft wel altijd leuk).

@Malfoi Persoonlijk zou ik er niet teveel tijd insteken. Zoals je zegt, ze is zwanger, dan heb je dat soort dingen. Die horen er bij.

Wellicht zit er een foto tussen waar het minder opvalt waardoor je e.e.a. kan "camoufleren".

Verder zou ik eerst de foto "ontwikkelen" zoals je anders ook zou doen. Een export in bijvoorbeeld TIFF om verder te werken in GIMP. Hoe hoger de kwaliteit van je afbeelding, hoe "beter" het bewerken in andere software gaat lukken.

DuckDuckGo helpt je op weg.

Maar hier wat uitleg en hier een YouTube video.

Het is jammer dat mensen altijd maar "geweldig en fantastisch" op de foto willen. Je bent wie je bent en dat is op ieder moment (op een foto zeker) net weer iets anders.

Een "kijk mij mager zijn met 9 maanden zwanger van een drieling" is uiteraard verre van realistisch. Andere trucjes zijn natuurlijk een andere houding van lichaamsdelen waardoor het minder opvalt of het (deels) bedekken van die lichaamsdelen.

Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
@MRIdev Nice, denk dat ik daar wat wel mee kan. ;)

@PdeBie Affinity Photo heb ik wel eens losjes overwogen maar eigenlijk nooit echt naar gekeken. Toch maar eens doen dan, dankje.

@magician2000 Dat is ook mijn mening, maar goed, als zij dat wil, wil ik best wat proberen. Ook omdat ik er zelf mee kan leren en oefenen. Daarom ook dank voor de links! Ik ga morgen eens met GIMP aan de slag.

Heb vandaag een selectie gemaakt en de meest "gunstige" er ook uitgepikt en de "normale" bewerking gedaan. We zullen zien wat het gaat worden.

Allen bedankt voor het meedenken, het "TIFF-antwoord" en de links!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Malfoi schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:44:
@MRIdev Nice, denk dat ik daar wat wel mee kan. ;)

@PdeBie Affinity Photo heb ik wel eens losjes overwogen maar eigenlijk nooit echt naar gekeken. Toch maar eens doen dan, dankje.

@magician2000 Dat is ook mijn mening, maar goed, als zij dat wil, wil ik best wat proberen. Ook omdat ik er zelf mee kan leren en oefenen. Daarom ook dank voor de links! Ik ga morgen eens met GIMP aan de slag.

Heb vandaag een selectie gemaakt en de meest "gunstige" er ook uitgepikt en de "normale" bewerking gedaan. We zullen zien wat het gaat worden.

Allen bedankt voor het meedenken, het "TIFF-antwoord" en de links!
Affinity Photo kan ook een goede optie zijn, evenals Corel PaintShop Pro.

Uiteraard is het om te leren en oefenen beter om een fysieke "opdracht" te hebben. Dan is het meer dan wat aanrommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@magician2000 Er zit nu nog 50% korting op, dan kost het nog geen €30,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

@MRIdev Weet je dat zeker? Ik had hiernaar gekeken, maar in de winkelmand zag ik het volle bedrag staan.

Nogmaals in met Private Window (FireFox) gekeken en daar zie ik inderdaad de korting wel staan.

Komt wellicht doordat ik van de actie al gebruik gemaakt heb.... :?

Hier overigens de link naar Affinity Photo.

Affinity Designer (tegenhanger van Adobe Illustrator, Inkscape en Krita) en Affinity Publisher (tegenhanger Adobe Indesign en Scribus) zijn ook nog 50% korting.

Ondanks dat ik met Scribus prima uit de voeten kan heb ik toch ook Designer en Publisher er bijgenomen. Dit aangezien ik nog .ai bestanden heb welke zo nu en dan een aanpassing behoeven. Dit kreeg ik niet voor elkaar op de manier zoals ik verwacht dat het moet waardoor het te veel tijd ging kosten. In Designer was het zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Gisteravond laat julle posts gezien en beetje impulsachtig Affinity Photo aangeschaft. :D

Beetje uitgeprobeerd en erg enthousiast! Heb alleen nog niet geprobeerd om een bewerkte foto uit C1 verder te bewerken met Affinity. Daar ga ik morgen of van 't weekend mee aan de slag.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Je kan ook vanuit C1 dus exporteren als TIFF en daarmee verder in Affinity Photo :)
Zo doe ik het ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
PdeBie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:16:
Je kan ook vanuit C1 dus exporteren als TIFF en daarmee verder in Affinity Photo :)
Zo doe ik het ook altijd.
Yes, ik ga er eens mee aan de slag.

Wat ik al wel gemerkt heb is dat clone en heal tool echt veel beter (of flexibeler) werkt dan in C1. Ook layers lijken wat preciezer of flexibeler toepasbaar te zijn.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Malfoi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:14:
[...]

Yes, ik ga er eens mee aan de slag.

Wat ik al wel gemerkt heb is dat clone en heal tool echt veel beter (of flexibeler) werkt dan in C1. Ook layers lijken wat preciezer of flexibeler toepasbaar te zijn.
De heal tool is nog steeds een drama in C1 maar masken gaat perfect. Kijk eens tutorials op youtube, je kan heel precies en geavanceerd masken met bijv luminance masks en zelfs maskers maken van een specifieke kleur of kleuren etc.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Vergeet niet dat C1 in principe enkel voor het "ontwikkelen" van de foto is. Dus dat wat je vroeger deed vanaf film voordat de foto afgedrukt werd. Of zelfs nog tijdens het verwerken van de geschoten film.

Vanuit RAW (in feite je film rolletjes uit het analoge tijdperk) naar een foto toe.

Uiteraard zit er ondertussen veel en veel meer in C1 dan dat, maar dat blijft de basis. Van geschoten foto naar het eindresultaat op print (waarbij ik een schermafdruk dan ook even als "print" zie).

Een pakket als Affinity Photo is een nabewerkings- tool. Iets wat vroeger met snij-, plak- en kleurwerk gedaan moest worden. Of met meerdere afdrukken over elkaar heen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
magician2000 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:58:
Vergeet niet dat C1 in principe enkel voor het "ontwikkelen" van de foto is. Dus dat wat je vroeger deed vanaf film voordat de foto afgedrukt werd. Of zelfs nog tijdens het verwerken van de geschoten film.

Vanuit RAW (in feite je film rolletjes uit het analoge tijdperk) naar een foto toe.

Uiteraard zit er ondertussen veel en veel meer in C1 dan dat, maar dat blijft de basis. Van geschoten foto naar het eindresultaat op print (waarbij ik een schermafdruk dan ook even als "print" zie).

Een pakket als Affinity Photo is een nabewerkings- tool. Iets wat vroeger met snij-, plak- en kleurwerk gedaan moest worden. Of met meerdere afdrukken over elkaar heen e.d.
Juist, maar dat gaat al decennia niet meer op :>

Maskers (en in mindere mate lagen) zijn enorm handig bij het bewerken van RAWs omdat er ook met de RAW data gewerkt wordt. Daarna kun je door met programma's als Affinity en Photoshop voor het wegwerken van oneffenheden of manipulatie.

Dat de heal tool niet erg goed is, is dus eigenlijk niet heel boeiend in veel gevallen. Daar pak je dan een ander programma voor en daar heb je ook niet de volledige RAW informatie voor nodig.

www.maartendeboer.net

• Malfoi
Ventieldopje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:03:
[...]

De heal tool is nog steeds een drama in C1 maar masken gaat perfect. Kijk eens tutorials op youtube, je kan heel precies en geavanceerd masken met bijv luminance masks en zelfs maskers maken van een specifieke kleur of kleuren etc.
Ik doelde daar meer op het "afgrenzen" van layers. De layers op zich werken wel goed. Maar het selecteren van een layer met een brush vind ik matig. Die automatische "randdetectie" of zo werkt niet altijd even goed bij mij.

www.flickr.com/malvlex

• magician2000

magician2000

.....

Ventieldopje schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Juist, maar dat gaat al decennia niet meer op :>
Dat dat al decennia niet meer opgaat is overdreven aangezien analoge fotografie nog steeds bestaat.

Waar het mij ook meer om ging is dat er een duidelijk verschil is tussen RAW converter zoals Capture One Pro, Adobe Lightroom, DxO PhotoLab, Hasselblad Phocus, enz. en pakketten zoals Adobe Photoshop, Affinity Photo en Corel PaintShop Pro.

Dat gezegd hebbende haal ik het volgende van WikiPedia:
Capture One is photo editing software, developed by Phase One. As well as image editing it performs image cataloguing, raw image file processing, and tethered photography. Capture One works with raw files from many different digital cameras as well as TIFF, PSD and JPEG image files. As of summer 2020, capture one has become its own company free standing from Phase One.

Dat laaste, "capture one has become its own company freestanding from Phase One.", is wellicht mee oorzaak van recente prijs stijgingen.

Van de Caputere One website:
"Capture One 21 is here

The most powerful photo editing software just got better. Transform your creative process with a revolutionary Speed Edit tool, the most authentic colors yet – and much more."

Wat ook aangeeft dat ze zich meer gaan presenteren als "photo editing software" dan als "RAW converter". Dat laatste had ik vooral in mijn hoofd zitten bij deze software. Ook dit kan invloed hebben op de prijs.

Qua prijs lijkt het er verder op dat ze mensen willen pushen naar het maandelijkse betaalplan. Iets wat steeds meer bedrijven doen. Zelf ben ik daar helemaal niet zo happig op, maar we zullen zien hoe zich dat verder ontwikkelt.

Overigens, er zijn ook nog altijd de nodige open source pakketten die je kunt bekijken (dit heb ik zelf niet - nog - niet gedaan). Denk hierbij aan RawTherapee, digiKam, Darktable, LightZone en UFRaw.

• Ventieldopje
magician2000 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:22:
[...]

Waar het mij ook meer om ging is dat er een duidelijk verschil is tussen RAW converter zoals Capture One Pro, Adobe Lightroom, DxO PhotoLab, Hasselblad Phocus, enz. en pakketten zoals Adobe Photoshop, Affinity Photo en Corel PaintShop Pro.

[...]
Dat verschil is er inderdaad en toch is Capture One een RAW converter en geen bitmap editor (zoals Photoshop). Dáár zit het verschil in anders moet je Adobe Camera RAW ook als "editor" beschouwen en dat gaat mij iets te ver.
[...]

Wat ook aangeeft dat ze zich meer gaan presenteren als "photo editing software" dan als "RAW converter". Dat laatste had ik vooral in mijn hoofd zitten bij deze software. Ook dit kan invloed hebben op de prijs.

[...]
Heb je de speed edit modus al geprobeerd of in de filmpjes bekeken op Youtube? Het heeft niks te maken met wat jij beschouwd als "photo editing" (ala richting Affinity en Photoshop) maar is niks meer dan een snellere en efficiëntere manier van bewerken (als in exposure / kleur etc.) door slim gebruik te maken van sneltoetsen en input devices als je muis en tablets.

Maar goed potato potato.
[...]

Overigens, er zijn ook nog altijd de nodige open source pakketten die je kunt bekijken (dit heb ik zelf niet - nog - niet gedaan). Denk hierbij aan RawTherapee, digiKam, Darktable, LightZone en UFRaw.
Die zijn er zeker en daar hebben we een mooi topic over: Het grote alternatieve raw-converters topic.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Capture One 21 krijgt binnenkort een Import Viewer, speciaal bedoeld voor snel cullen van RAW bestanden. Om zeg maar een programma als Photo Mechanic overbodig te maken.
Ik hoor graag straks van de C1 21 gebruikers of Import Viewer een wezenlijke toevoeging is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fireshade schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:14:
Capture One 21 krijgt binnenkort een Import Viewer, speciaal bedoeld voor snel cullen van RAW bestanden. Om zeg maar een programma als Photo Mechanic overbodig te maken.
Ik hoor graag straks van de C1 21 gebruikers of Import Viewer een wezenlijke toevoeging is :)
Als het daadwerkelijk net zo snel, dan is dat wel nice. Ik gebruik echter PhotoMechanic voor zowel het importeren als cullen omdat PM handige functies heeft wbt metadata en renamen. Geavanceerder dan C1. En natuurlijk omdat het rete snel is. Na het cullen sleep ik de selectie in de juiste catalogus en bewerken maar.

PM Plus is ook een aanrader vind ik.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ventieldopje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 01:17:
[...]

Als het daadwerkelijk net zo snel, dan is dat wel nice. Ik gebruik echter PhotoMechanic voor zowel het importeren als cullen omdat PM handige functies heeft wbt metadata en renamen. Geavanceerder dan C1. En natuurlijk omdat het rete snel is. Na het cullen sleep ik de selectie in de juiste catalogus en bewerken maar.

PM Plus is ook een aanrader vind ik.
Als het goed is, is de nieuwe Import Viewer functie nu uit, en kan je nu testen of die niet even geavanceerd of snel is als Photo Mechanic :)

Andere nieuwe functie in de update van v21 zijn Style Brushes om lokaal styles aan te brengen (met je muis/pentablet). Bijv. wittere tanden, de hemel aanpassen met een bepaalde style etc., zonder eerst maskers en layers aan te maken etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik probeer nu wat RAW foto's van mijn iPhone 12 Pro te importeren (dit zijn DNG files), maar in het import scherm zegt Capture One 21 Pro dat hij geen files ziet.

Google resultaten zeggen dat ze de HEIC bestanden wel kunnen importeren, maar ja.... dat is "gewoon" een JPG.

Iemand een idee? Gaat hier overigens om een Windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:06
PdeBie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:24:
Ik probeer nu wat RAW foto's van mijn iPhone 12 Pro te importeren (dit zijn DNG files), maar in het import scherm zegt Capture One 21 Pro dat hij geen files ziet.

Google resultaten zeggen dat ze de HEIC bestanden wel kunnen importeren, maar ja.... dat is "gewoon" een JPG.

Maakt het nog uit met welke app je je RAW-foto's schiet? Bijvoorbeeld een third-party die ook DNG-files schiet. Apple ProRAW is wel DNG, maar er gaat nog een Apple-sausje overheen, misschien dat dat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Heb alleen photo app van apple zelf getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Geen idee wat je situatie is, maar het kan in de viewer settings zitten of in de overige settings.

Wanneer je in de viewer settings aangeeft enkel maar RAW files te willen zien, zie je mogelijk geen DNG (ik heb geen mogelijkheid om dit te testen).

Misschien heb je wat aan deze link.

In deze link staan ook nog tips waarom je bestanden mogelijk niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebito
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06-2024
je kunt dit pakket nu voor 175 euro aanschaffen (versie voor Nikon) is dit een schappelijke korting of zijn er hogere kortingen te verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cs
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

cs

Bij B&H is het voor minder aan te schaffen (je kunt met Paypal betalen en de code komt via de mail). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

cs schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:53:
Bij B&H is het voor minder aan te schaffen (je kunt met Paypal betalen en de code komt via de mail). ;)
Dat is exclusief BTW en eventuele invoerrechten. Ook qua consumentenrecht / garantie is het lastig. Wil je veilig bestellen en de lokale (of Europese) economie steunen dan zou ik het zo lokaal mogelijk bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroenekraan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05-2022
Er zijn geregelt aanbiedingen van Capture one, heb hem voor 2 maanden terug gekocht met 40% korting voor ongeveer €115. Wel Fuji versie.

Groet Kroenekraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

PdeBie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:24:

Ben je hier nog uitgekomen? Met het oog op een toekomstige overstap naar een iPhone is dit wel interessant om voor de overstap te testen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
sapphire schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:23:
[...]

Ben je hier nog uitgekomen? Met het oog op een toekomstige overstap naar een iPhone is dit wel interessant om voor de overstap te testen :)
Eerlijk gezegd nog niet. Ben destijds met de HEIC bestanden aan de slag gegaan. Weet niet of er inmiddels al weer een update is die Apple ProRAW ondersteunt.
Pagina: 1 2 3 Laatste