Luchtbakker schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:30:
Het is nu duidelijk, na een telefoontje met de verzekeraar en het juridisch loket.
Volgens de voorwaarden ben ik aansprakelijk bij niet wettelijke aansprakelijkheid tijdens een vriendendienst. Mijn fout valt onder de wettelijke aansprakelijkheid, maar vriendendiensten vallen hier niet onder volgens de AV.
Of je hebt het verkeerd begrepen, of de verzekeraar praat onzin. Je bent (wettelijk) aansprakelijk, of je bent het niet.
Uit artikel 11 van hun eigen voorwaarden:
Wat is toch verzekerd als verzekerde niet volgens de wet aansprakelijk is?
Schade tijdens een vriendendienst.
• Een vriendendienst = hulp aan een persoon zonder daar geld voor te krijgen. Check
- Niet: een vriendendienst die verband houdt met een (neven)bedrijf of (neven)beroep van de persoon. Ik neem aan dat je geen wasmachines monteert als ZZPer of in loondienst, dus check.
• De schade is een direct gevolg van de vriendendienst. Verhaal van causaal verband, dat gaat hier ook gewoon op, het vallen is een direct gevolg van jouw onhandige installatie, dus check.
- De verzekerde maakt een fout of doet iets niet wat hij wel moest doen. Om eerlijk te zijn begrijp ik deze niet zo goed.
Twee voorbeelden van situaties die gedekt zijn volgens de polis, maar waarbij niet in beide gevallen sprake is van aansprakelijkheid:
- Jij bent op bezoek bij je vriendin en leunt tegen de gestapelde wasdroger aan. Hij valt.
Aansprakelijk.
- Je vriendin vraagt jou te helpen met het monteren en stapelen van haar wasmachine, want ze heeft het geld er niet voor over dit te laten doen door een professional. Door dit aan een onbewezen bekwaam persoon te vragen neemt ze evt ongelukken op de koop toe. Wasdroger valt een dag later en er is schade.
Geen aansprakelijkheid aan jouw zijde, want zie bovenstaand verhaal.
Maar omdat situatie 2 een situatie is waarin je je vaak wel aansprakelijk kan
voelen*, hebben verzekeraars onderling besproken vriendendiensten tot beperkte hoogte te dekken. Als jij iets met de elektra doet en het huis fikt af heb je daar niets aan, want er wordt maar €10.000 gedekt. In de onderhavige situatie heb je er echter wel iets aan.
*Dat blijkt uit het feit dat je vriendin verwacht dat jij de kosten op je neemt. Het zet vriendschappen onder druk.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q