Op zoek naar goede studio monitor (max €200)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NalaDinW
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-01-2021
Inleiding
Dag medetweakers! Ik ben sinds kort naast het mixen van muziek (DJen) ook begonnen met het produceren van muziek. Op het moment heb ik een goedkoop game stereo setje met veel te veel bas, dus ben ik op zoek naar een nieuw geluidssysteem. Het is voor mij het belangrijkste dat het geluid neutraal en zuiver klinkt. Neutraal vooral omdat ik niet wil dat het bij mij mooi klinkt met mijn dikke subwoofer, terwijl het dan voor anderen met een normaal speakersysteem ineens heel slap aankomt. Ik ga de monitors ook gebruiken voor het DJen, maar de nadruk ligt hier echt op het produceren. Dit in een vrij normale slaapkamer zonder geluidsisolatie etc. Het genre muziek dat ik wil ga maken is Drum and Bass, een electronische muzieksoort. Maar ik denk zelf dat dat geen invloed zou moeten hebben, omdat je als studio monitors altijd naar een neutraal geluid streeft.

Mijn vraag
Wat is de "beste" studio monitor die ik nu kan kopen om muziek mee te produceren? En hebben jullie daarnaast tips voor een beginnende producer/audio fanaat? (ik heb nog niet erg veel verstand van geluidssystemen)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ableton, Rekordbox DJ

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Pioneer DM-40 leek mij een goede kandidaat, maar er zijn ook recensies die zeggen dat deze set weer te veel bas heeft, dus ik ben er nog niet heel zeker over.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:03

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verhuis het topic de goede kant op: AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:06
Er is een heel topic voor beginnende producers hier: How to become a Producer Deel III, daar komen al je vragen aan de orde.

Drum & Bass gaat voor zover ik weet ook om een diepe bas, de Pioneers beginnen bij 70Hz volgens de specificaties, niet zo diep dus.
Iets boven je budget is bijvoorbeeld de KRK Systems Rokit RP5 G4 - deze gaan behoorlijk lager, in tegenstelling tot wat je in Pricewatch ziet zie ik ze nog wel leverbaar bij sommige webshops, een veel genoemd alternatief is de JBL 305P MKII deze komen iets dichter in de buurt van de 200 euro/paar.

Naast monitors zou je nog naar een audio interface kunnen kijken, deze zet het digitale PC signaal om in analoog voor je monitors, en kan analoge inputs omzetten in digitaal, bijvoorbeeld een microfoon. Een goedkopere is de Behringer U-PHORIA UMC22, duurder is een Focusrite Scarlett Solo

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 01-12-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NalaDinW
FeaR schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:41:
Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verhuis het topic de goede kant op: AUD > CEA.
Bedankt!
martyw schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:45:
Er is een heel topic voor beginnende producers hier: How to become a Producer Deel III, daar komen al je vragen aan de orde.

Drum & Bass gaat voor zover ik weet ook om een diepe bas, de Pioneers beginnen bij 70Hz volgens de specificaties, niet zo diep dus.
Iets boven je budget is bijvoorbeeld de KRK Systems Rokit RP5 G4 - deze gaan behoorlijk lager, in tegenstelling tot wat je in Pricewatch ziet zie ik ze nog wel leverbaar bij sommige webshops, een veel genoemd alternatief is de JBL 305P MKII deze komen iets dichter in de buurt van de 200 euro/paar.

Naast monitors zou je nog naar een audio interface kunnen kijken, deze zet het digitale PC signaal om in analoog voor je monitors, en kan analoge inputs omzetten in digitaal, bijvoorbeeld een microfoon. Een goedkopere is de Behringer U-PHORIA UMC22, duurder is een Focusrite Scarlett Solo
Bedankt voor de handige links! Vooral dat producer topic is handig! Ze hebben ook een subtopic voor het kiezen van monitors voor muziekproductie, maar helaas is er niet heel veel te vinden voor een goed setje monitors voor max 200 euro. De KRK Systems Rokit RP5 G4 ziet er mooi uit, maar kost 180 euro per stuk als ik het goed lees. Dat is dan 360 euro voor een setje toch?
De JBL 305P MKII ziet er wel heel mooi uit. Ik denk dat dit in ieder geval een betere optie is dan de Pioneer DM-40 waar ik eerder aan zat te denken.
Een audio interface moet ik waarschijnlijk nog een keer goed naar kijken inderdaar, maar ik begin nu net met producen en ik heb op het moment het nog niet nodig denk ik. Die koop ik denk ik later een keer als "upgrade", als ik denk dat ik hem nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:06
NalaDinW schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:12:
[...]
De KRK Systems Rokit RP5 G4 ziet er mooi uit, maar kost 180 euro per stuk als ik het goed lees. Dat is dan 360 euro voor een setje toch?
[...]
Ik zie die KRK's nog hier en daar voor rond de 150 euro/stuk bij webwinkels, maar je moet wel even zoeken voor een winkel met voorraad als je ze alsnog overweegt - ze zijn op veel plekken uitverkocht.

[ Voor 47% gewijzigd door martyw op 02-12-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 13:31
Bij Bax Shop zijn die KRK's nog voldoende op voorraad, linkje. 150 per stuk en eerlijk gezegd is dat qua prijs/kwaliteit best goed voor studio monitoren als je fatsoenlijke kwaliteit wil. Het kan wel goedkoper, bijvoorbeeld de set van Devine (huismerk van Bax Shop). Ooit door de buren in een review meegenomen (stukje naar beneden scrollen).

Ik weet niet hoe je die monitoren gaat plaatsen, maar als ze op het bureau komen zou ik zeker deze monitorsteunen overwegen. Ben hier erg tevreden over, zowel in hoogte te verstellen als een kantelbaar plateau omhoog en omlaag.

En zoals al gezegd, vergeet ook de audio-interface niet. Steinberg en Focusrite hebben goede interfaces voor een prima bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NalaDinW
Bedankt voor jullie hulp! Ik ben voor de KRK Systems Rokit RP5 G4 net iets buiten mijn budget, maar ik denk dat het een waardige investering is. En ik denk zeker ook dat ze in ieder geval een heel stuk beter zijn dan de Pioneer DM-40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
JBL 305P mkII heb ik, klinkt goed zoek de reviews er maar op na.

https://homestudiomaven.c...urn%20it%20down%20a%20bit.

[ Voor 63% gewijzigd door RouterJockey op 03-12-2020 21:33 ]

Pagina: 1