Advent of Code 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Okee, mijn brein werkt niet mee vanochtend. Part 1 was easy, maar part 2 kan ik even niks verzinnen....
Ik laat het even rusten.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:42

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Dag 13 (Kotlin)

Poeh, part 2 was even puzzelen. Ik ben blij dat ik al wat Project Euler ervaring heb, dus uiteindelijk ben ik eruit gekomen. De code ga ik later nog wel even wat duidelijker maken.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Part2 had ik inderdaad ook iets meer tijd voor nodig om er over na te denken, eerst even rustig douchen en toen had ik redelijk vlot een oplossing.

https://github.com/rverst.../blob/main/Y2020/Day13.cs

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Woy schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:34:
Part2 had ik inderdaad ook iets meer tijd voor nodig om er over na te denken, eerst even rustig douchen en toen had ik redelijk vlot een oplossing.

https://github.com/rverst...de2020/blob/main/Day13.cs
Mooi, met die LINQ expressie in part 1!

spoiler:
Vanwaar die startwaarde voor timestamp bij part 2? Het lijkt optimalisatie te zijn, maar dan had je ook wel hoger kunnen gaan zitten, gegeven de informatie in de opdracht. En het is wel nano-optimalisatie, want ik begin gewoon bij 1 en mijn oplossing (die hetzelfde werkt als de jouwe) heeft in 110 microsecondes het antwoord :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:33
vliegnerd schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:44:
Dag 13 deel 2 is voor mij de eerste puzzel waarbij ik denk... Uhh...

Omdat ik eerdere edities heb meegedaan, herken ik het getaltheorie dingetje wel. Maar vervolgens weet ik niet hoe ik het moet oplossen.

spoiler:
Bus ID zijn priemgetallen, dus het zal wel Chinese Remainder Theorem zijn...

Ik ga eerst maar eens met 3 getallen op papier proberen... Er komt de laatste jaren altijd zo'n moment dat de puzzel meer tijd kost dan ik eraan kan besteden... En vandaag is waarschijnlijk die dag ;-)

(Mijn Python oplossingen: https://github.com/tomkooij/adventofcode)

EDIT: Eehmm.. tip: als je vastzit, lees de opdracht in plaats van bovenstaande. Ik had (niet voor het eerst) een heel andere opdracht in gedachten 8)7
Voorbeeld in part 2 (17,x,13,19) had ik vrij snel opgelost. Maar ja, die oplossing werkte niet meer echt snel met meerdere buslijnen. :+

Ik las op reddit een hint en vond daarna desbetreffende getaltheorie. Dan is het opeens simpel. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 15:41
spoiler: Day13 part 2
Na het lezen van de opdracht dacht ik meteen aan de kleinste gemene deler. Helaas lijkt het probleem er veel op maar is dat het net niet. want bij een van de getallen moet je bij de multiple + 1 doen. Uiteindelijk maar handmatig de stappen doorlopen naar multiples. Oplossing werkte goed bij de voorbeelden, maar uiteraard duurde dit vervolgens veel te lang voor het echte probleem. Na een optimalisatie door het resultaat te gebruiken van iedere gevonden stap draait het nu wel heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:38
spoiler:
Was begonnen met in stappen van het grootste interval te werken, ging redelijk voor de testen, maar echte opgave duurde veel te lang.
Dan gevonden dat de huidige situatie zich maar voordoet bij veelvouden van het kleinste gemeen veelvoud van alle reeds geplande bussen. Zie nu dat jullie spreken dat het allemaal priemgetallen zijn, dan had ik dus eigenlijk gewoon kunne vermenigvuldigen :( . Begon toch wat denkwerk in te kruipen.

https://github.com/mscham...blob/master/2020/Day13.cs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
https://github.com/rj-cod...rjcoding/aoc2020/Day13.kt

Duurde even, mijn hersenen wilden niet meewerken. Uiteindelijk een snelle oplossing gevonden en in heel weinig code nog wel.

spoiler:
Ik heb een routine gemaakt welke aan de hand van een (infinite) sequence van timestamps voor een bus een nieuwe sequence genereert met alle timestamps welke aan de eis voldoen. Die sequence gaat dan weer als input voor het genereren voor de sequence voor de volgende bus.

Belangrijk is hier wel dat je niet een nieuwe sequence maakt door te filteren op de oude, maar echt een nieuwe op basis van f[0] = init, f[n] = f[n-1] + step. De routine rekent dus init en step uit en genereert daar een nieuwe sequence mee. Die stepsize is natuurlijk gewoon de vermenigvuldiging van de primes, maar ik was lui.

[ Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 13-12-2020 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dricus schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:50:
[...]

Mooi, met die LINQ expressie in part 1!

spoiler:
Vanwaar die startwaarde voor timestamp bij part 2? Het lijkt optimalisatie te zijn, maar dan had je ook wel hoger kunnen gaan zitten, gegeven de informatie in de opdracht. En het is wel nano-optimalisatie, want ik begin gewoon bij 1 en mijn oplossing (die hetzelfde werkt als de jouwe) heeft in 110 microsecondes het antwoord :D.
Dat was omdat er in de tekst dit stond
However, with so many bus IDs in your list, surely the actual earliest timestamp will be larger than 100000000000000!
Maar ik zie dat ik nog een factor 1000 te laag begonnen ben :+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:33
Deel 2 voelde meer als een wiskunde vraagstuk dan een programmeer opdracht.
Volgens mij is het prima met hand uit te rekenen als je de truc eenmaal door hebt (afgezien van de onhandig grote getallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Oeioeioei.. lang nagedacht over onderdee B. Maar als je het ziet is het niet meer moeilijk. Hier issie: Dag 13.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
Dag 13 deel 2 is exact hetzelfde probleem als dag 15 van 2016.

Het is grappig om te zien dat hoewel ik vandaag met een schone lei was begonnen, de code van vandaag ook nagenoeg hetzelfde is als de code uit 2016 (op namen van variabelen na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:41

vliegnerd

Nintendo fan.

Soultaker schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:15:
Dag 13 deel 2 is exact hetzelfde probleem als dag 15 van 2016.
In 2016 heb ik de code / het algoritme van jou afgekeken, denk ik. En vandaag heb ik dat indirect weer gedaan omdat ik mij de puzzel herinnerde (en pas na goed lezen zag dat het gewoon hetzelfde was).

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
Dag 13 in F#. Voor deel 2 heb ik toch wel wat af moeten kijken, en zelf even wat simpele voorbeeldjes na moeten lopen om te zien waarom het werkt. Ik weet wat een LCM is, maar mijn wiskunde is niet zo goed dat ik hier uit mezelf op was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:53

P_Tingen

omdat het KAN

Pff, eerste deel was beschamend makkelijk, maar zo moeilijk is deel 2. Ik ben nog aan het puzzelen, maar dit is wat teveel wiskunde voor mijn smaak

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Nou, ben weer wat beter dus maar aan de slag gegaan.

Fuck man, deel 2 van dag 10 ben ik echt uren mee bezig geweest! DP is echt m'n ding niet :D Op naar dag 11 :D

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dag 13, deel 2 heb ik zo gedaan:
spoiler:
Net als vliegnerd herkende ik de "Chinese Remainder Theorem". Wat dan de remainders zijn heb ik bepaald aan de hand van het simpelste voorbeeld. Algoritme om het resultaat te berekenen heb ik uit deze video:
YouTube: Chinese Remainder Theorem

Mijn code in c#

[ Voor 13% gewijzigd door Daos op 13-12-2020 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:17:
Nou, ben weer wat beter dus maar aan de slag gegaan.

Fuck man, deel 2 van dag 10 ben ik echt uren mee bezig geweest! DP is echt m'n ding niet :D Op naar dag 11 :D
Uit de lappenmand dus en weer inhalen :)
DP heb je in feite niet nodig, je kan ook gewoon een fold doen over de waardes (oplopend) en in de accumulator een lookup bijhouden. Effectief natuurlijk DP maar dan waar de waardes al op volgorde liggen. Sortering is ook O(n) te doen omdat je weet wat het maximum kan zijn (3*n).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
P_Tingen schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:33:
Pff, eerste deel was beschamend makkelijk, maar zo moeilijk is deel 2. Ik ben nog aan het puzzelen, maar dit is wat teveel wiskunde voor mijn smaak
spoiler:
Het kan ook zonder de theorie die al in dit topic genoemd is. Ik check gewoon brute force iedere timestamp, maar sla op een slimme manier waardes over die geen oplossing kunnen zijn. Ik heb de oplossing in 0.02 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08 20:59
Mijn oplossing is niet zo consise als een aantal die ik hier heb gezien, maar het was voor mij wel overzichtelijk wat er gebeurde. Duurde best wel een tijd voor ik 'm had tho :)

https://github.com/evanraalte/aoc2020/tree/master/day13

[/spoiler]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Day 11 in Kotlin

Aanzienlijk makkelijker

spoiler:
'Gewoon' een cellular automaton implementeren. Moest wat extra werk doen voor deel 2 omdat ik daar nog geen functie voor had, maar ik kon veel uit voorgaande jaren hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Meh. Scheit. 12 moet een eitje zijn, en ik krijg op deel 1 op de voorbeeld input het juiste antwoord maar niet op de echte... Now what...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:46:
Meh. Scheit. 12 moet een eitje zijn, en ik krijg op deel 1 op de voorbeeld input het juiste antwoord maar niet op de echte... Now what...
Had ik ok last van, ik had east/west omgedraaid, maar dat kwam niet voor in het voorbeeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mschamp
Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:46:
spoiler:
Misschien vergeten dat bij R en L meer dan 90 kan staan (ook 180 en denk ook 270 komen voor) in het voorbeeld is het enkel 90

[ Voor 4% gewijzigd door Mschamp op 13-12-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mschamp schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:48:
spoiler:
Misschien vergeten dat bij R en L meer dan 90 kan staan (ook 180 en denk ook 270 komen voor) in het voorbeeld is het enkel 90
Fuck me... Wat een kutvoorbeeld dan dat het daar niet op misgaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
En dat was 't dus... Deel 2 is een aardig stukkie complexer. Rotaties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:50:
[...]

Jup. ging bij mij ook fout. denkfoutje met tijdelijke variable die overschreven werd ipv opgeteld bij meerdere 90 graden bochten.

Wel merk ik dat ik nodeloos defensief programeer. getallen zijn ook altijd getallen.
En ik had wel iets sneakys als een r0 verwacht. om ergens een divide by zero error te triggeren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 13:28

DataGhost

iPL dev

Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:50:
[...]

Dat gebeurt heel vaak expres. Een opgave met lelijke corner cases verzinnen en daar dan die corner cases bij weglaten, of alleen sommige corner cases weglaten. Soms wordt in de opgave wel eens uitgelegd waarom een van de corner cases misgaat, dat is soms een hint dat er meer is en soms een rottigheidje om je minder oplettend te maken. Ik kijk zelf het liefst helemaal niet naar de voorbeeld-input, ik implementeer de opgave zoals ik denk dat 'ie zou moeten en verzin tijdens het implementeren al corner cases. Meestal gaat het dan op de voorbeeldinput wel direct goed en op de opgave ook. Ik heb dit jaar nog geen fout antwoord ingestuurd in ieder geval :)
Vandaag was wel de eerste keer dat ik de daadwerkelijke puzzel-input had bekeken.
spoiler:
Ik zag dat alle buslijnen in de voorbeelden priem waren en gokte dat dat daar ook zo zou zijn, dat zou wat wiskunde schelen. Maar ik zag al gauw dat ik de verkeerde kant op aan het rekenen was (foutje) en in de aanpak die ik daarna verzon boeit het niet of ze priem zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
En Day 12

Wel in m'n nopjes met deze omdat ik deel 1 en 2 met een fold opgelost heb. Heb wel m'n bestaande Point class uitgebruikt met een rotate functie en een 'multiply' operator overload.

Door naar die van vandaag!

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 13-12-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DataGhost schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:29:
Dat gebeurt heel vaak expres. Een opgave met lelijke corner cases verzinnen en daar dan die corner cases bij weglaten, of alleen sommige corner cases weglaten.
Nja, ik vind dat een beetje irritant.

Pas trouwens op met spoilers. Ik was volgens mij wel duidelijk dat ik nog niet aan 13 begonnen was en ik verwachtte dus niet dat in je spoiler vandaag gespoild zou staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:37:
[...]

Nja, ik vind dat een beetje irritant.
Gebeurt bij alle software die je wilt ontwikkelen, de specificaties zijn altijd ruk en je zal toch echt zelf alle corner cases moeten verzinnen en testen.
Pas trouwens op met spoilers. Ik was volgens mij wel duidelijk dat ik nog niet aan 13 begonnen was en ik verwachtte dus niet dat in je spoiler vandaag gespoild zou staan.
Nja er staat letterlijk "vandaag" boven, en het is een spoiler. Daarom staat 'ie in een spoiler 8)7. Ik denk niet dat je er enorm veel aan hebt trouwens.
Een goeie richtlijn is om op geen enkele spoiler te klikken als er "X december" boven de post staat en X > hoe ver jij bent met oplossen.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 13-12-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DataGhost schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:48:
Nja er staat letterlijk "vandaag" boven, en het is een spoiler.
Je reageert op mijn post waarin ik het over dag 12 heb dan is het wel wat logisch te bedenken dat ik nog niet bij 13 ben en misschien voordat ik 't goed en wel gelezen heb die spoiler openklik. Lijkt me niet zo raar dat ik je vraag om daar wat voorzichtig mee te zijn.
Een goeie richtlijn is om op geen enkele spoiler te klikken als er "X december" boven de post staat en X > hoe ver jij bent met oplossen.
Sorry hoor, je kunt ook even meedenken.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 13-12-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:53:
[...]

Volgens mij doe ik dat, door je een tip te geven. Moet ik volgende keer m'n spoiler in een spoiler nesten dan?

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 13-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Deel 2 van vandaag duurde inderdaad wel even, en dat bedoelde ik niet alle mogelijkheden nalopen (wel geprobeerd overigens, tijdens het bedenken van een efficiënte oplossing). Uiteindelijk wel met een oplossing weten te komen die het correcte antwoord weet te geven op enkele van de testcases en de gegeven input, maar ik ben er nog niet echt van overtuigd dat ik daadwerkelijk correct alle edge-cases te pakken heb.
spoiler:
De truc voor een snelle oplossing is vaak dat het probleem in deeloplossingen op te splitsen is. In dit geval: los het op voor 1 bus (t=0 voldoet). Voeg vervolgens een bus toe, en zoek de oplossing voor beide bussen. Vervolgens is het de kunst om door te zoeken naar een oplossing die blijft voldoen voor de al berekende bussen, en ook voldoet voor de volgende. Dat trucje kan je dan blijven herhalen voor alle resterende bussen.

De rekentijd voor mijn oplossing voor deel 2 kwam daarmee uit op iets minder dan 2ms, waarmee dit interessant genoeg mijn snelste oplossing tot zover is.

[ Voor 3% gewijzigd door dcm360 op 13-12-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51

Reptile209

- gers -

Dag 13, deel 2 was de eerste die ik niet in Excel VBA opgelost kreeg: mijn 32bit Excel kon de timestamps niet aan :D. Met dank aan @Daos voor een hint naar een werkend algoritme kwam ik er uit op een meer dan acceptabel tempo.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loop nog een beetje achter; dag 11:
(wou het perse niet brute force doen)
382 ms

spoiler:
Met convolutie zijn zowel deel 1 als deel 2 redelijk makkelijk op te lossen, in deel 2 heb ik voor oedere richting een aparte kernel gebruikt en de waardes van de coefficienten als machten an 2 opgeschreven. Zo kan in een reeks die gesommeerd wordt eenvoudig vergeleken worden voor de hele map in een keer of de lege stoel of een volle stoel in een richting dichtbij staat.
Geen eindeloze for loops dus...

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2020 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soultaker
Kan je die code alsjeblieft ergens anders posten (op Github ofzo, of desnoods op pastebin.com)? Een lange lap code draagt niet veel bij aan de discussie en is niet fijn om langs te moeten scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Soultaker schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:20:
Kan je die code alsjeblieft ergens anders posten (op Github ofzo, of desnoods op pastebin.com)? Een lange lap code draagt niet veel bij aan de discussie en is niet fijn om langs te moeten scrollen.
Met bijkomend voordeel dat de code dan tenminste leesbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
En tenslotte Day 13.

Deel 1 was simpel, deel 2 heb ik enorm op vastgezeten. Uiteindelijk een hint online moeten opzoeken.

spoiler:
Ik had wel meteen door dat ik cycle detection moest gaan doen, maar uiteindelijk had ik de incrementen verkeerd gekozen. Het was uiteindelijk een kwestie van een steeds langere lijst te pakken en van die sublijst dan de IDs te vermenigvuldigen als volgende increment grootte. Daar zat ik met m'n eigen implementatie dus naast waardoor ik wel een oplossing kreeg, maar met een veel te groot getal.

Wel jammer dat 't niet 100% m'n eigen oplossing was, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:41:
En tenslotte Day 13.

Deel 1 was simpel, deel 2 heb ik enorm op vastgezeten. Uiteindelijk een hint online moeten opzoeken.
Die
code:
1
 var increment = 7L
is wel heel nasty. Met mijn input (eerste bus is 19) zou je code al een fout antwoord geven.

[ Voor 16% gewijzigd door Varienaja op 13-12-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:53

P_Tingen

omdat het KAN

Ik had voor deel 2 een werkend algoritme, redelijk recht-toe, recht-aan, maar werkte voor alle testcases. Dat ging met ongeveer een miljoen timestamps per seconde, maar gezien de hint in de opgave dat de uitkomst wel eens heul groot zou kunnen zijn had ik al snel door dat hem dat niet zou gaan worden. En gezien de uiteindelijke uitkomst had ik dat goed ingeschat omdat ik anders mijn pc nog wel een paar jaar aan had moeten laten staan.

Vervolgens de hele middag zitten puzzelen en het uiteindelijk maar opgegeven. Ik heb nu een werkende oplossing in python gejat en die omgezet naar 4GL. Aan de hand van deze code heb ik met een simpel voorbeeld (buslijnen 2,3,5 -> goede tijd = 8 ) geprobeerd te snappen wat er nou precies gebeurt. Helaas. Wiskunde is niet mijn ding....

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Varienaja schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:48:
Die
code:
1
 var increment = 7L
is wel heel nasty. Met mijn input (eerste bus is 19) zou je code al een fout antwoord geven.
Ah, thanks. Vergeten te generaliseren. Het is gewoon de ID van de eerste bus van de voorbeeldcode. Ik heb de code ff aangepast.

Normaal doe ik nog een refactoringslag over de code maar daar had ik nu geen zin meer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:41:
En tenslotte Day 13.

spoiler:
Ik had wel meteen door dat ik cycle detection moest gaan doen, maar uiteindelijk had ik de incrementen verkeerd gekozen. Het was uiteindelijk een kwestie van een steeds langere lijst te pakken en van die sublijst dan de IDs te vermenigvuldigen als volgende increment grootte. Daar zat ik met m'n eigen implementatie dus naast waardoor ik wel een oplossing kreeg, maar met een veel te groot getal.

Wel jammer dat 't niet 100% m'n eigen oplossing was, maargoed.
Zo, rustige zondag gehad dus ;)
spoiler:
Cycle detection snap ik niet. Het is toch gewoon een reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Begrijpelijk @Hydra. Soms bekijk ik mijn eigen code een halfuur later nog eens en gruw dan van wat er soms nog voor onhandige kronkels in zitten. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hydra schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:53:
[...]

[...]

Sorry hoor, je kunt ook even gewoon lezen ;)

To be fair, er staat letterlijk “vandaag” boven z’n spoiler. Weet niet helemaal wat ie anders kan doen. Elke dag is er een puzzel en het is vrij normaal spoilers over de lopende dag te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Varienaja schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:57:
Begrijpelijk @Hydra. Soms bekijk ik mijn eigen code een halfuur later nog eens en gruw dan van wat er soms nog voor onhandige kronkels in zitten. :) :)
Heb 't gerefactored. Stuk minder code :D Later nog 'es nadenken over of 't functioneel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:59:
To be fair, er staat letterlijk “vandaag” boven z’n spoiler. Weet niet helemaal wat ie anders kan doen.
Gewoon geen spoiler poste in een rechtstreekse reactie op iemand die nog niet op die dag is? Je kunt dat zinnetje heel simpel op 2 manieren interpreteren. Als je reageert op een post over dag 12, in de tekst ingaat op die issues over dag 12, en dan aan het eind even een spoiler zet voor dag 13, dan ben je vind ik gewoon onhandig bezig.

En als ik dan gewoon vraag daar een beetje mee op te passen krijg ik een betweterige reactie. Ja sorry hoor, maar dat vind ik gewoon kinderachtig. Ik had gewoon geluk dat ik als eerste "13" in die spoiler zag staan en dus de tekst niet gelezen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:56:
spoiler:
Cycle detection snap ik niet. Het is toch gewoon een reeks?
Ik weet niet precies hoe het heet. Heb dit probleem wel in een andere vorm eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Hydra Prima, ik ga me er verder niet al te druk over maken verder.

De puzzels worden moeilijker, gelukkig hoef ik nog maar twee dagen te werken en heb ik daarna lekker tijd de puzzels te doen.

Naast schuur opruimen, zolder schilderen, plintjes plaatsen, tuin nog wat opruimen, kelder opruimen, stellingkast bij schoonmoeder bouwen, lampen plaatsen... maar verder genoeg tijd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Soultaker schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:20:
[...]

Geen probleem, dacht dat het de bedoeling was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:19:
Euh, als je je post dan ook ff edit... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:19:
[...]

Paar regels is prima. bij langere posts liever link naar oplossing.

Ik heb de handdoek er maar inggegooid bij opdracht 2 van vandaag.
Hiervoor heb je volgens mij toch iets meer wiskundige achtergrond nodig, dan ik heb :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 23:07
dcm360 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:22:
Deel 2 van vandaag duurde inderdaad wel even, en dat bedoelde ik niet alle mogelijkheden nalopen (wel geprobeerd overigens, tijdens het bedenken van een efficiënte oplossing). Uiteindelijk wel met een oplossing weten te komen die het correcte antwoord weet te geven op enkele van de testcases en de gegeven input, maar ik ben er nog niet echt van overtuigd dat ik daadwerkelijk correct alle edge-cases te pakken heb.
spoiler:
De truc voor een snelle oplossing is vaak dat het probleem in deeloplossingen op te splitsen is. In dit geval: los het op voor 1 bus (t=0 voldoet). Voeg vervolgens een bus toe, en zoek de oplossing voor beide bussen. Vervolgens is het de kunst om door te zoeken naar een oplossing die blijft voldoen voor de al berekende bussen, en ook voldoet voor de volgende. Dat trucje kan je dan blijven herhalen voor alle resterende bussen.

De rekentijd voor mijn oplossing voor deel 2 kwam daarmee uit op iets minder dan 2ms, waarmee dit interessant genoeg mijn snelste oplossing tot zover is.
Bedankt! Zonder hint had ik de computer waarschijnlijk 24u moeten laten draaien voordat ik een antwoord had gekregen :)

Met de hulp lukte het me dan eindelijk nadat ik een keer heel goed keek naar het eerste voorbeeld.
spoiler:
Een klein deel daarvan beter gezegd...

[ Voor 3% gewijzigd door Sharkware op 13-12-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:10
heuveltje schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:55:
Hiervoor heb je volgens mij toch iets meer wiskundige achtergrond nodig, dan ik heb :(
Ik ben er ook een groot deel van de dag mee bezig geweest. De post van Woy heeft mij geholpen - even afstand nemen. Hint.

spoiler:
Probeer de opdracht op te delen in kleinere opdrachten.

Dag 13 in C# (LINQPad).

Nadeel van LINQ is dat het nogal lastig debugt. Ik was lange tijd met ParallelEnumerable bezig en kreeg arithmetic overflow errors. Blijkt dat deze 'maar' int.MaxValue elementen kan verwerken.

[ Voor 24% gewijzigd door nescafe op 13-12-2020 23:09 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Ik had wel redelijk een idee van vorige jaren, maar die offset was toch tricky. Uiteindelijk eerst het voorbeeld in excel gedaan, en daarna tot een oplossing waarbij p2 sneller is dan p1. 500μs voor p1, en 350μs voor deel 2.

Er zijn wel scenarios voor de te stellen waarbij deze niet de beste oplossing vind. Al zijn er wel methods om dan terug te rekenen.

Code in C#
https://pastebin.com/B9gWrRuY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:55:
[...]

Paar regels is prima. bij langere posts liever link naar oplossing.

spoiler:
ik heb het getal zelf nog niet, maar de berekening is in principe niet heel moeiljk
Hint: zoek voor iedere buslijn eens los het veelvoud waarop de bus op het juiste moment vertrekt:
Hiervoor geldt dat het verschil van de rest van de deling gelijk is aan het wegrijmoment - de busperiode.
In principe (het zijn allemaal priemgetallen) hoef je alleen maar te zoeken in de rij 1..nxm, waar n 19 en m een van de andere busnummers is.

Je moet verder opletten als het verschil in aanrijtijd groter wordt als een geheel maal de cyclustijd van de eerste bus (19). Dan moet je je zoekveld vergroten met 19*m, en het geheel aantal 19 van de tussenoplossing aftrekken.
ZO krijg je 8 'gemene delers' die je met elkaar moet vermenigvuldigen:

114 209 15580 228 304 532 8284 456
Nu nog ff een onlinecalculator vinden die arbitrair grote getallen aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

P_Tingen schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:51:
Ik had voor deel 2 een werkend algoritme, redelijk recht-toe, recht-aan, maar werkte voor alle testcases. Dat ging met ongeveer een miljoen timestamps per seconde, maar gezien de hint in de opgave dat de uitkomst wel eens heul groot zou kunnen zijn had ik al snel door dat hem dat niet zou gaan worden. En gezien de uiteindelijke uitkomst had ik dat goed ingeschat omdat ik anders mijn pc nog wel een paar jaar aan had moeten laten staan.

Vervolgens de hele middag zitten puzzelen en het uiteindelijk maar opgegeven. Ik heb nu een werkende oplossing in python gejat en die omgezet naar 4GL. Aan de hand van deze code heb ik met een simpel voorbeeld (buslijnen 2,3,5 -> goede tijd = 8 ) geprobeerd te snappen wat er nou precies gebeurt. Helaas. Wiskunde is niet mijn ding....
Ik was begonnen met een slimme manier van bruteforcen.
pak 1 x de hoogste bus, probeer die te vergelijken met de hoogste bus daaronder. Als dat lukt dan de volgende kijken of die klopt. Mocht dat lniet lukken probeer dan 2 keer de hoogste bus etc.
Ging nog wel in de test, maar werd onmogelijk in de 2e ronde

Grappig. an de hand van die opmerking (buslijnen 2,3,5 -> goede tijd = 8) ben ik gaan puzzelen.
En toen ik die ging uitschrijven op een stuk papier, werd het me wel een stuk duidelijker.

spoiler:
Ik had totaal niet ingezien dat de periode tussen wanneer bus1&bus2 aan de eisen voldoen, gelijk bleef, en dat dat vrij simpel te berekenen is.

pak 2,3,5 als voorbeeld

de 1e keer dat *2 1 kleiner is dan *3 is bij 1x3 (2-3)
de 2e keer dat *2 1 kleiner is dan *3 is bij 3x3 (8-9)
de 3e keer dat *2 1 kleiner is dan *3 is bij 5x3 (14-15)
En je ziet een patroon ontstaan, het herhaalt zich in dit geval elke keer met 2
nu ga je 3 en 5 zoeken, waarbij je alleen nog maar in stappen van +2*3 te checken

de 1e keer dat *3 ook 1 kleiner is dan *5 is bij 2x5 (8,9,10)
de 2e keer dat *3 ook 1 kleiner is dan *5 is bij 8x5 (38,39,40
de 3e keer dat *3 ook 1 kleiner is dan *5 is bij 14x5 (68,69,70)
Het herhaald zich om de 6 stappen, nu kun je de volgende zoeken
En vanaf nu hoef je alleen nog maar in stappen van +(6x5) te checken.

ik had al een routine geschreven, die prima die stappen kon bereken door een for loopje.
Zijn nog geen 70 cycles nodig om de 1e 2 waarden te vinden.
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:06:
[...]

spoiler:
Je moet verder opletten als het verschil in aanrijtijd groter wordt als een geheel maal de cyclustijd van de eerste bus (19). Dan moet je je zoekveld vergroten met 19*m, en het geheel aantal 19 van de tussenoplossing aftrekken.
ZO krijg je 8 'gemene delers' die je met elkaar moet vermenigvuldigen:
..
Kan je uitleg niet helemaal volgen, maar geloof wel dat we op dezeflde weg zitten :P

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 14-12-2020 01:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

HA! In plaats van zenuwachtig proberen snel te zijn heb ik nu meer geprobeerd netjes te werken. Beide sterren binnen. Niet te lang bezig geweest. Beide keren bij de eerste 1000. Dat heb ik nog niet eerder bereikt. :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47

Dido

heforshe

Varienaja schreef op maandag 14 december 2020 @ 06:35:
HA! In plaats van zenuwachtig proberen snel te zijn heb ik nu meer geprobeerd netjes te werken. Beide sterren binnen. Niet te lang bezig geweest. Beide keren bij de eerste 1000. Dat heb ik nog niet eerder bereikt. :-D
Congrats :)
Ik heb het dus meer traditioneel aangepakt (ijverig gaan tikken terwijl je voorzichtig aan je eerste koffie nipt) en vandaag bij stap 1 ben ik in zo ongeveer elke valkuil gestapt die maar kon :+
Deel twee ging wel in 1 keer goed, na een vierde koffie en 5 minuten pauze :P

Grappig om te zien dat het dit jaar beter vol te houden lijkt. Bijna 2 keer zo veel mensen die goud hebben op dag 13 versus 33% meer op dag 1. Er blijven dus relatief meer mensen doorgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 14-12-2020 07:48 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Done! Deze ging lekker :)

https://github.com/evanra...lob/master/day14/day14.py

Uurtje bezig geweest, niet veel fouten gemaakt. Toch bijna 10 keer (snelste had een oplossing in 6 min!) zo traag als de snelste vandaag :P

[ Voor 8% gewijzigd door evanraalte op 14-12-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ben ook echt bijna de hele middag bezig geweest om p2 voor elkaar te krijgen. Ik had een vergelijkbare oplossing bedacht als @heuveltje, maar het debuggen viel niet mee met de summiere testcases.

Zo een eenvoudige puzzel als vandaag voelt dan wel even heel erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Day 14

Dit was wel een leuke. Wel veel werk!

spoiler:
Wat je voor deel 1 en 2 nodig hebt verschilt enorm, afgezien van het parsen van de input kun je niet zo veel hergebruiken.

Verder ben ik gewoon 'dom' integers naar binary strings aan het omzetten geweest en vice versa. If it works, it ain't stupid. Ga misschien nog wel ff kijken of ik 't korter op kan schrijven. "Feelin' cute, might refactor later" :)

Edit: FF snel de loops in part 1 en part 2 omgebouwd naar een fold-left. Da's nu typisch iets wat je in 'productie' relatief weinig gebruikt (ook vanwege de "wat is deze?" reacties van sommige collega's) dus ik vind het wel cool om daar nu een beetje mee te oefenen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 14-12-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Ik vind mijn oplossing voor deel 2 dag 13 ook wel mooi :)

Na de hint gelezen te hebben dat het allemaal priem getallen zijn ben is gaan nadenken over hoe het op te lossen.

spoiler:
Het eerste getal wat deelbaar is door aantal priem getallen is altijd alle getallen maal elkaar. Maar dit zochten we niet precies.

t % priem 1 = 0
t + x % priem 2 = 0
enz...

Volgens mij doet die voorwaarde zich ieder stapgrootte priem 1 * priem 2 zich een keer voor.

Vervolgens ga je opzoek naar een punt waar je aan t + x % priem_n = 0 en verminigvuldig je weer je stap groote met priem_n

enz.. tot je tot het einde bent

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 08:53
Vandaag was meer een oefening voor begrijpend lezen dan programmeren voor mij.

Deel 1, fout. Oh, niet goed gelezen dat de mask kon veranderen. |:( Ik pakte gewoon de eerste regel als mask en ging daar de rest mee inlezen (als er mem in voorkwam, dus ook geen error.)

Deel 2, fout. Oh, als de mask 0 is overschrijft hij niet. 8)7

Uiteindelijk wel de juiste antwoorden gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door coop op 06-12-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
evanraalte schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:26:
Uurtje bezig geweest, niet veel fouten gemaakt. Toch bijna 10 keer zo traag als de snelste vandaag :P
Als het langzaam is gebruikt je niet genoeg bitmasks. Mijn oplossing (ook in Python) runt in 100 ms ofzo.

Je ziet bij deze opdracht ook gelijk wie de old-school programmeurs zijn. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Soultaker schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:56:
[...]

Als het langzaam is gebruikt je niet genoeg bitmasks. Mijn oplossing (ook in Python) runt in 100 ms ofzo.

Je ziet bij deze opdracht ook gelijk wie de old-school programmeurs zijn. :p
Haha, ik wilde niet dubbelzinnig zijn. Ik bedoel dat het mij 60 minuten kostte om de code te schrijven, tov de kennelijk 6 minuten die het iemand anders kostte ;). Bit masking is nou niet bepaald old-school, ik gebruik het nog steeds dagelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vandaag was inderdaad ook weer goed te doen. Ik moest even denken welke vorm ik de floating bits permutaties zou doen, en het dilemma hoe ik de bits zou addresseren ( De index van de mask string, of normal bit-nrs ;) )

https://github.com/rverst.../blob/main/Y2020/Day14.cs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:51

Moofnor

King of my castle

Deel 1 met bitmasks kunnen oplossen, ooit iets over geleerd en ik heb het vrijwel nooit meer nodig (denk ik). Dus leuk om tegen te komen!

Deel 2 kwam ik op dezelfde manier niet uit:
spoiler:
Kan dat met bitshift? Ik zat vast en heb uiteindelijk maar gewoon over de bits geloopt met recursion bij 'X'. Daardoor mijn langzaamste script tot nu toe. Dus als dat anders kan hoor ik graag tips :)

java: https://github.com/Moofnor/AoC2020/tree/main/day14

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hydra schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:00:
Day 14
spoiler:
Wat je voor deel 1 en 2 nodig hebt verschilt enorm, afgezien van het parsen van de input kun je niet zo veel hergebruiken.
Challenge accepted! Bij het fatsoeneren van de code heb ik gepoogd zoveel mogelijk her te gebruiken. Day 14.

Ik geloof niet dat het er lees- en /of begrijpbaarder door geworden is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soultaker
Moofnor schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:06:
Deel 2 kwam ik op dezelfde manier niet uit
Ik wil het niet helemaal spoilen, dus hier wat hints (een voor een openen).

spoiler:
De hoofdvraag is hoe je voor een bitmask van X'en makkelijk alle subbitmasks kunt genereren, waarbij een subbitmask een bitmask is waar een deel van de 1'en vervangen zijn door 0'en. Bijvoorbeeld 101 heeft subbitmasks: 000, 001, 100, 101. In z'n algemeenheid heeft een bitmask met N 1-bits, 2N subbitmasks.

spoiler:
Hoe zou je het oplossen als je bitmask alleen de laagste bits gebruikt? e.g. 11 = 3, 111 = 7, 1111 = 15.

spoiler:
Die voorbeelden zijn eenvoudig: je kunt gewoon van 0 tot mask itereren:

for (int submask = 0; submask <= mask; ++submask) {
// doe iets met submask
}

spoiler:
Stel dat ik de lus als volgt herschrijf:

int submask = mask;
while (true) {
// doe iets met submask
if (submask == 0) break;
submask = submask - 1;
}

Dit heeft hetzelfde effect, maar dan lopen we de submasks van hoog naar laag door. In dit geval is het niet veel beter maar het helpt als de mask ook nullen bevat. Waarom?

spoiler:
Neem een voorbeeld als 1101. Van hoog naar laag zijn de submasks dan 1101, 1100, 1001, 1000, 0101, 0100, 0001, 0000.

Hoe kun je het volgende getal in de reeks berekenen? Bijvoorbeeld van 1101 naar 1100? Of van 1100, 1001? Welke integer operaties kun je gebruiken?

spoiler:
Hint: de enige operatoren die je nodig hebt zijn - en &.

spoiler:
De formule is: submask = (submask - 1) & mask.

Bedenk zelf waarom dat werkt. En probeer de while-lus te schrijven om over alle masks te itereren.

Volledige oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:51

Moofnor

King of my castle

Soultaker schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:27:
[...]

Ik wil het niet helemaal spoilen, dus hier wat hints (een voor een openen).

spoiler:
De hoofdvraag is hoe je voor een bitmask van X'en makkelijk alle subbitmasks kunt genereren, waarbij een subbitmask een bitmask is waar een deel van de 1'en vervangen zijn door 0'en. Bijvoorbeeld 101 heeft subbitmasks: 000, 001, 100, 101. In z'n algemeenheid heeft een bitmask met N 1-bits, 2N subbitmasks.

spoiler:
Hoe zou je het oplossen als je bitmask alleen de laagste bits gebruikt? e.g. 11 = 3, 111 = 7, 1111 = 15.

spoiler:
Die voorbeelden zijn eenvoudig: je kunt gewoon van 0 tot mask itereren:

for (int submask = 0; submask <= mask; ++submask) {
// doe iets met submask
}

spoiler:
Stel dat ik de lus als volgt herschrijf:

int submask = mask;
while (true) {
// doe iets met submask
if (submask == 0) break;
submask = submask - 1;
}

Dit heeft hetzelfde effect, maar dan lopen we de submasks van hoog naar laag door. In dit geval is het niet veel beter maar het helpt als de mask ook nullen bevat. Waarom?

spoiler:
Neem een voorbeeld als 1101. Van hoog naar laag zijn de submasks dan 1101, 1100, 1001, 1000, 0101, 0100, 0001, 0000.

Hoe kun je het volgende getal in de reeks berekenen? Bijvoorbeeld van 1101 naar 1100? Of van 1100, 1001? Welke integer operaties kun je gebruiken?

spoiler:
Hint: de enige operatoren die je nodig hebt zijn - en &.

spoiler:
De formule is: submask = (submask - 1) & mask.

Bedenk zelf waarom dat werkt. En probeer de while-lus te schrijven om over alle masks te itereren.

Volledige oplossing
Dank voor de uitgebreide uitleg! O+
Zeer helder, nu onthouden voor de volgende keer.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hm, ik was begonnen aan een "moeilijke" oplossing voor deel 2. Ging prima op de testinput in de opdracht maar vervolgens was het antwoord op de volledige invoer fout. Dus extra testcases maken om te kijken waar mijn denkfout precies zat,
spoiler:
en een simulator gemaakt die het gewoon simuleerde (zoals schijnbaar elke oplossing die hier is langsgekomen), zodat ik kon zien in hoeverre mijn antwoord fout was. Voor de gein heb ik deze ook even op de volledige input gedraaid en tot mijn verbazing kwam daar bijna instant het correcte antwoord uit 8)7 wat ik niet verwacht had als je kijkt naar de testinput voor deel 1, ik ging ervan uit dat de volledige input daar genoeg op zou lijken om simuleren lekker te kunnen vergeten.

Nou, fijn, opdracht klaar, antwoord ingeleverd, maar het antwoord wat mijn "moeilijke" methode gaf ligt maar 0,3% van het uiteindelijke antwoord vandaan, dus dat is wel frustrerend, het *voelt* alsof ik in de goede richting zit. Ik heb er nog behoorlijk over nagedacht maar ik denk dat ik een fout in mijn idee heb en dat het best wel eens zou kunnen zijn dat de veranderingen die ik moet maken alsnog voor een worst-case looptijd zorgen die niet beter is dan simulatie, maar hopelijk wel met een beter geheugengebruik.

Nou dus de vraag om te zien of het überhaupt kan: wie heeft een algoritme wat deel 2 correct oplost, en bovendien zonder aanpassingen de testinput van deel 1 kan oplossen binnen een seconde en met minder dan zeg, iets royaals als 16GB geheugengebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
DataGhost schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:04:
Hm, ik was begonnen aan een "moeilijke" oplossing voor deel 2. Ging prima op de testinput in de opdracht maar vervolgens was het antwoord op de volledige invoer fout. Dus extra testcases maken om te kijken waar mijn denkfout precies zat,
spoiler:
en een simulator gemaakt die het gewoon simuleerde (zoals schijnbaar elke oplossing die hier is langsgekomen), zodat ik kon zien in hoeverre mijn antwoord fout was. Voor de gein heb ik deze ook even op de volledige input gedraaid en tot mijn verbazing kwam daar bijna instant het correcte antwoord uit 8)7 wat ik niet verwacht had als je kijkt naar de testinput voor deel 1, ik ging ervan uit dat de volledige input daar genoeg op zou lijken om simuleren lekker te kunnen vergeten.

Nou, fijn, opdracht klaar, antwoord ingeleverd, maar het antwoord wat mijn "moeilijke" methode gaf ligt maar 0,3% van het uiteindelijke antwoord vandaan, dus dat is wel frustrerend, het *voelt* alsof ik in de goede richting zit. Ik heb er nog behoorlijk over nagedacht maar ik denk dat ik een fout in mijn idee heb en dat het best wel eens zou kunnen zijn dat de veranderingen die ik moet maken alsnog voor een worst-case looptijd zorgen die niet beter is dan simulatie, maar hopelijk wel met een beter geheugengebruik.

Nou dus de vraag om te zien of het überhaupt kan: wie heeft een algoritme wat deel 2 correct oplost, en bovendien zonder aanpassingen de testinput van deel 1 kan oplossen binnen een seconde en met minder dan zeg, iets royaals als 16GB geheugengebruik?
Hint 1:
spoiler:
Je bent alleen geinteresseerd in de elementen die je aanpast in memory. Dus de secties in je geheugen die "0" zijn hoef je niet op te slaan.

Hint 2:
spoiler:
Kijk of je taal iets als een dictionary support (het heet dictionary in Python althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

evanraalte schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:17:
[...]

Hint 1:
spoiler:
Je bent alleen geinteresseerd in de elementen die je aanpast in memory. Dus de secties in je geheugen die "0" zijn hoef je niet op te slaan.

Hint 2:
spoiler:
Kijk of je taal iets als een dictionary support (het heet dictionary in Python althans)
Nja ik ben niet helemaal van gisteren :+ Dat gebruik ik ook al gewoon. Maar kijk eens naar de voorbeeldinput bij deel 1:
code:
1
2
3
4
mask = XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX1XXXX0X
mem[8] = 11
mem[7] = 101
mem[8] = 0

spoiler:
Ik wens je heel veel succes met een dictionary, map, of wat dan ook. Mijn simulatie gebruikt ook gewoon een dict maar dit "kleine" voorbeeldje past daar niet in

spoiler:
Bij een mask met allemaal X (bijna het voorbeeld dus) heb je 236 = 68 miljard adressen. Met 32 bits inhoud per geheugencel (maximale waarde zo'n 4 miljard) kost dat minimaal 256GB. En in alle simulatie-voorbeelden hier ben je elke toewijzing dus die 68 miljard adressen opnieuw aan het genereren.

spoiler:
Een dict zal in dit geval alleen maar slechter zijn dan een statische array, of hoogstens even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

DataGhost schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:44:
[...]

Nja ik ben niet helemaal van gisteren :+ Dat gebruik ik ook al gewoon. Maar kijk eens naar de voorbeeldinput bij deel 1:
code:
1
2
3
4
mask = XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX1XXXX0X
mem[8] = 11
mem[7] = 101
mem[8] = 0

spoiler:
Ik wens je heel veel succes met een dictionary, map, of wat dan ook. Mijn simulatie gebruikt ook gewoon een dict maar dit "kleine" voorbeeldje past daar niet in

spoiler:
Bij een mask met allemaal X (bijna het voorbeeld dus) heb je 236 = 68 miljard adressen. Met 32 bits inhoud per geheugencel (maximale waarde zo'n 4 miljard) kost dat minimaal 256GB. En in alle simulatie-voorbeelden hier ben je elke toewijzing dus die 68 miljard adressen opnieuw aan het genereren.

spoiler:
Een dict zal in dit geval alleen maar slechter zijn dan een statische array, of hoogstens even goed.
spoiler:
Maar het voorbeeld bij deel 2 gebruikt ruim minder dan dat. En jouw input file ook naar alle waarschijnlijkheid. Dus gewoon deel 2 niet testen met de test-invoer van deel 1 dus.

[ Voor 4% gewijzigd door dcm360 op 14-12-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Zo, hij was niet moeilijk, maar mijn hersens wilden geen elegante oplossing doen. Heb net als @Hydra ook gewoon binary strings zitten opbouwen....

Daarnaast wel regex aangeleerd om eens te gebruiken, toch wel fijn :)

https://github.com/rj-cod...rjcoding/aoc2020/Day14.kt

Hij is wel wat traag (~1,5s), dus later eens refactoren om die addresses wat slimmer te genereren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

dcm360 schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:01:
[...]

spoiler:
Maar het voorbeeld bij deel 2 gebruikt ruim minder dan dat. En jouw input file ook naar alle waarschijnlijkheid. Dus gewoon deel 2 niet testen met de test-invoer van deel 1 dus.
spoiler:
Mag een deel van de uitdaging nog wel zijn om iets met een algoritmisch leuke looptijd te krijgen? :) Ik heb het probleem allang opgelost en het antwoord allang ingestuurd maar ik ben gewoon op zoek naar een algoritme wat alle invoer in een acceptabele tijd op kan lossen. Sterker nog, ik verwacht eigenlijk dat dit probleem in de komende dagen nog een vervolg krijgt waarin dit weer belangrijk wordt, tenzij er geen goed algoritme voor bestaat.
Volgens mij is het antwoord op de testinvoer 1735166787584 en dat zou ik er graag binnen afzienbare tijd uit krijgen met een algoritme wat voor deel 2 gebruikt is.

Edit: ondertussen heb ik iemand gevonden die het voor elkaar heeft gekregen op bijna dezelfde manier die ik in gedachten had, en met het correcte antwoord voor de invoer van deel 1. Hij vertelde me binnen een paar seconden het antwoord in m'n spoiler, dus het kan. Dus ik ga verder puzzelen :P
Edit2: ondertussen gelukt trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 14-12-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Ik zie trouwens dat we 200 deelnemers op het Tweakers leaderbord hebben staan (waarvan er ruim 150 daadwerkelijk een probleem hebben opgelost)! Dat is best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Er doen sowieso veel meer mensen mee dan voorgaande jaren. En ik zit ook nog in de race! De laatste keer dat ik mee deed was in 2017 en verder dan dag 11 was ik nog nooit gekomen.

Er vallen wel veel mensen af elke dag. Dag 1 nog 130.000 gouden sterren, gisteren nog maar 24.000. Al 80% afvallers. Onder de tweakers lijker er minder afvallers te zijn dan gemiddeld. Daar zijn er pak 'm beet 100 helemaal bij tot en met gisteren. Dus maar ongeveer 50% afvallers. Dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
Dag 14 in F#

Lekker niks bitmasken. Ik zou toch al lineair door de string heen moeten lopen om de mask op te bouwen, dan is nog een paar keer erdoorheen om te vergelijken niet zo'n probleem. Het draait nog altijd in 300ms :) Optimizen kan altijd nog wel als het belangrijker wordt in een latere opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
Soultaker schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:48:
Ik zie trouwens dat we 200 deelnemers op het Tweakers leaderbord hebben staan (waarvan er ruim 150 daadwerkelijk een probleem hebben opgelost)! Dat is best veel.
Is dit jaar ook de 1e keer dat ik mee doe. Spreekt me wel echt aan. Ga de komende weken proberen de vorige jaren ook te doen. Is leuk om op deze manier bij te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrHaas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 10:21
spoiler:
Iemand opgelost zonder alle adressen van elke memory mask te berekenen? Ik heb het nu ook op de "naieve" manier gedaan maar zat te denken aan een oplossing waarbij je een lijst bijhoudt van elke memorymask + value, dan ga je voor elke volgende memorymask terugkijken naar elke vorige memorymask om te kijken hoe je die memorymask zo kan opsplitsen in 0 - n memorymasks zodat die geen overlap meer hebben met de huidige. Voorbeeld: je huidige memorymask is XX11XX en je wilt de overlap uit 11XXXX halen. De overlappende adressen zijn 111100, 111101, 111110 en 111111. Dan kan je 11XXXX dus opsplitsen in 110XXX en 1110XX. Aan het einde doe je dan per entry 2 ^ (aantal X) * value en dat sommeer je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MrHaas schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:24:
spoiler:
Iemand opgelost zonder alle adressen van elke memory mask te berekenen? Ik heb het nu ook op de "naieve" manier gedaan maar zat te denken aan een oplossing waarbij je een lijst bijhoudt van elke memorymask + value, dan ga je voor elke volgende memorymask terugkijken naar elke vorige memorymask om te kijken hoe je die memorymask zo kan opsplitsen in 0 - n memorymasks zodat die geen overlap meer hebben met de huidige. Voorbeeld: je huidige memorymask is XX11XX en je wilt de overlap uit 11XXXX halen. De overlappende adressen zijn 111100, 111101, 111110 en 111111. Dan kan je 11XXXX dus opsplitsen in 110XXX en 1110XX. Aan het einde doe je dan per entry 2 ^ (aantal X) * value en dat sommeer je.
spoiler:
Dat is dus bijna de aanpak die ik eerst had verzonnen (en niet werkte) en precies de aanpak die ik daarna van iemand anders hoorde (en wel werkt). Qua geheugen is dat dan grofweg O(a * b) waarbij a het aantal assignments is en b het aantal bits (36), terwijl de simulatie-oplossing O(2b) is. Een waarschijnlijk heel erg foute gok (met een enorm natte vinger) voor de looptijd is dan resp. O(a2 * b) tegenover O(a * 2b). Helaas is de testinvoer dus simpel genoeg zodat er maar weinig geheugen gebruikt wordt, maar de testinvoer van deel 1 zal dus met simulatie hopeloos afbranden, terwijl die met de mask splitting-aanpak direct klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 08:53
DataGhost schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:44:
[...]

spoiler:
Mag een deel van de uitdaging nog wel zijn om iets met een algoritmisch leuke looptijd te krijgen? :) Ik heb het probleem allang opgelost en het antwoord allang ingestuurd maar ik ben gewoon op zoek naar een algoritme wat alle invoer in een acceptabele tijd op kan lossen. Sterker nog, ik verwacht eigenlijk dat dit probleem in de komende dagen nog een vervolg krijgt waarin dit weer belangrijk wordt, tenzij er geen goed algoritme voor bestaat.
Volgens mij is het antwoord op de testinvoer 1735166787584 en dat zou ik er graag binnen afzienbare tijd uit krijgen met een algoritme wat voor deel 2 gebruikt is.

Edit: ondertussen heb ik iemand gevonden die het voor elkaar heeft gekregen op bijna dezelfde manier die ik in gedachten had, en met het correcte antwoord voor de invoer van deel 1. Hij vertelde me binnen een paar seconden het antwoord in m'n spoiler, dus het kan. Dus ik ga verder puzzelen :P
Logica klopte van geen kant. Laat maar.

[ Voor 34% gewijzigd door coop op 14-12-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

coop schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:35:
[...]

Logica klopte van geen kant. Laat maar.
spoiler:
Probeer deze simulaties eens:
mask = 0000000000000000000000000000X1XXXX0X
mem[8] = 11
mem[7] = 101
mem[8] = 0

mask = 000000000000000000000000000XX1XXXX0X
mem[8] = 11
mem[7] = 101
mem[8] = 0

mask = 00000000000000000000000000XXX1XXXX0X
mem[8] = 11
mem[7] = 101
mem[8] = 0

Dan zie je gauw genoeg waar het heen gaat.

Edit: ah, dat zag je al.

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 14-12-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
DataGhost schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:34:
spoiler:
Dat is dus bijna de aanpak die ik eerst had verzonnen (en niet werkte) en precies de aanpak die ik daarna van iemand anders hoorde (en wel werkt). Qua geheugen is dat dan grofweg O(a * b) waarbij a het aantal assignments is en b het aantal bits (36), terwijl de simulatie-oplossing O(2b) is.
Hoe voorkom je een exponentiële groei van het aantal bitmasks na splitsen? Bijvoorbeeld, stel de invoer is:
spoiler:
XXXXXXXX = 1
11XXXXXX = 2
XX11XXXX = 3
XXXX11XX = 4

Stap 1:
XXXXXXXX = 1

Stap 2:
0XXXXXXX = 1
10XXXXXX = 1
11XXXXXX = 2

Stap 3:
0X0XXXXX = 1
0X10XXXX = 1
100XXXXX = 1
1010XXXX = 1
110XXXXX = 2
1110XXXX = 2
XX11XXXX = 3

enzovoorts. Je verdubbelt dus steeds het aantal bitmasks en dan kom je op 2N/2 + 2 - 1 bitmasks uit, wat nog steeds exponentiële groei is. Voor N = 36 is dat ongeveer een miljoen, wat toevallig net in het geheugen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik volg het niet helemaal; er is niks exponentieels aan vandaag? Het is millisecondenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hydra schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:03:
Ik volg het niet helemaal; er is niks exponentieels aan vandaag? Het is millisecondenwerk.
spoiler:
Dat is een heftig verkeerde aanname. Probeer de voorbeeldinvoer van deel 1 maar eens op deel 2.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 14-12-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DataGhost schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:05:
Dat is een heftig verkeerde aanname. Probeer de voorbeeldinvoer van deel 1 maar eens op deel 2.
Waarom zou je? Er wordt nogal expliciet een andere genomen. De voorbeeldinvoer van deel 1 is niet geschikt voor deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Ja, maar het aantal adrespermutaties groeit exponentieel met het aantal X-bits in het mask. Ik denk dat dat bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dricus schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:09:
Ja, maar het aantal adrespermutaties groeit exponentieel met het aantal X-bits in het mask. Ik denk dat dat bedoeld wordt.
Ja snap ik, maar dat is geen issue met de voorbeelden in deel 2 of je echte invoer. Deel 1 moet je los zien; daar moet je inderdaad 17179869184 adressen gaan maken, en dat werkt natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Hydra schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:11:
Ja snap ik, maar dat is geen issue met de voorbeelden in deel 2 of je echte invoer. Deel 1 moet je los zien; daar moet je inderdaad 17179869184 adressen gaan maken, en dat werkt natuurlijk niet.
Je schreef dat er niks exponentieels aan is vandaag. Dat is feitelijk onjuist. Het is inderdaad zo dat dat, gezien de input, geen factor (:+) van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dricus schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:12:
Je schreef dat er niks exponentieels aan is vandaag. Dat is feitelijk onjuist.
Je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Dag 14, deel 1 gereed

spoiler:
Opgelost door bitwise operators te gebruiker. De eerste keer de X-en in mask vervangen door 1-en. De tweede keer met een mask waarbij de X-en door 0-en vervangen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWVr9-En9lpYq3KPVn-3nqEqhGc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zqBv5WPP8q1B3XvruH36IoKn.png?f=fotoalbum_medium

Morgen maar eens naar deel twee kijken..

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Hydra schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:14:
[...]

Je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik :)
Oh, zeker. Mijn bijdrage was een goed bedoelde poging om te laten zien dat je tekst door @DataGhost waarschijnlijk iets te letterlijk geïnterpreteerd was ;). Ik moet me ook niet overal mee bemoeien O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dricus schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:17:
Oh, zeker. Mijn bijdrage was een goed bedoelde poging om te laten zien dat je tekst door @DataGhost waarschijnlijk iets te letterlijk geïnterpreteerd was ;). Ik moet me ook niet overal mee bemoeien O-).
Moet niet, maar mag wel hoor :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hydra schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:08:
[...]

Waarom zou je? Er wordt nogal expliciet een andere genomen. De voorbeeldinvoer van deel 1 is niet geschikt voor deel 2.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
2^34 is een groot getal. Het is niet voor niets dat deze dag, itt tot de meeste anderen, niet naar het voorbeeld in deel 1 verwijst maar een nieuw voorbeeld geeft. Proberen dat voorbeeld voor deel 2 werkend te krijgen is een dood spoor.

Leef je verder uit hoor ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 14-12-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Dag 14 (Kotlin)

Vanochtend had ik al een snel in elkaar geflanste functioneel-opgezette oplossing met veel te veel code, die ook nog eens bizar slecht performde (100 secondes voor deel 2). Nu heb ik maar even een imperatieve oplossing gemaakt, en die heeft maar 32 millisecondes nodig...

In Kotlin kun je collections helaas nog niet gebruiken zoals in een écht functionele programmeertaal. Je kunt geen nieuwe List/Map aanmaken op basis van een bestaande met een nieuw of gewijzigd element, zonder dat je daar performancetechnisch de prijs voor betaalt. De overhead heeft hem denk ik vooral gezeten in het feit dat ik dat wel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Soultaker schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:48:
[...]

Hoe voorkom je een exponentiële groei van het aantal bitmasks na splitsen? Bijvoorbeeld, stel de invoer is:
spoiler:
XXXXXXXX = 1
11XXXXXX = 2
XX11XXXX = 3
XXXX11XX = 4

Stap 1:
XXXXXXXX = 1

Stap 2:
0XXXXXXX = 1
10XXXXXX = 1
11XXXXXX = 2

Stap 3:
0X0XXXXX = 1
0X10XXXX = 1
100XXXXX = 1
1010XXXX = 1
110XXXXX = 2
1110XXXX = 2
XX11XXXX = 3

enzovoorts. Je verdubbelt dus steeds het aantal bitmasks en dan kom je op 2N/2 + 2 - 1 bitmasks uit, wat nog steeds exponentiële groei is. Voor N = 36 is dat ongeveer een miljoen, wat toevallig net in het geheugen past.
spoiler:
Ummmm, ik moet eerlijk bekennen dat looptijden uitrekenen niet m'n sterkste kant is, of dat ik er in ieder geval niet veel tijd aan heb besteed. Anyway, de manier waarop het bij mij werkt hou ik alleen maar niet-overlappende bitmasks bij, zoals je zelf ook al doet. Als je een nieuw bitmask toevoegt heeft die alleen overlap als alle 1 en 0 gelijk zijn op plekken waar geen X staat. Dus de verschillen zijn dan ook puur in de Xjes. Als er overlap is wordt een bepaald bitmask vervangen door maximaal n specifiekere bitmasks waarbij n het aantal Xjes is in het bitmask dat al bestond. Per nieuw toegevoegd bitmask kan je er dus maximaal b nieuwe bitmasks voor in de plaats krijgen. Uiteindelijk kan je met genoeg assignments a het hele geheugen vullen (lees: hetzelfde worst-case geheugengebruik krijgen als simulatie) maar dat gebeurt dan pas bij 2b assignments.
Hm, het doorgestreepte stuk klopt niet helemaal, er kunnen maximaal b nieuwe voor in de plaats komen maar dan wel voor elke die al in het geheugen stond en niet onafhankelijk daarvan. Ik denk dat je tegenvoorbeeld en berekening valide is. Ik weet niet of er een betere mogelijkheid is. Bij weinig assignments en simulatie-onvriendelijke masks blijft deze oplossing wel beter, maar het kan vast nog beter :+
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste