Hey tweakerts,
Ik zit met een boot loop/RAM probleem(pje). Laat ik beginnen met m'n systeem:
Onlangs is de situatie verergerd helaas. Gisteren startte ik de computer op in de verwachting dat ik deze waarschijnlijk weer een paar keer uit en aan moest zetten, echter deed de computer dit nu uit zichzelf. Na het indrukken van de power-knop begonnen de fans te draaien en na 2 seconde zette het systeem zichzelf uit en startte uit zichzelf weer op. Dit herhaalde zich 3x en na de 3e keer kwam ik weer voorbij de POST. Ik besloot toch even in de BIOS te kijken en het blijkt nu dat het systeem nog maar de helft van m'n geheugen herkent. M.a.w. ik ben van 32Gb dual channel plots teruggegaan naar 16Gb single channel.
https://hardforum.com/thr...y-solution.1993194/page-4
https://www.reddit.com/r/...p_3700x_x570_aorus_elite/
Gigabyte Aorus X570 ELITE "bootloop"
Gigabyte Aorus Pro na BIOS update F9 in loop en start niet
(etc)
Veel van de aangedragen suggesties zeggen dat de timings en voltage van het geheugen aangepast moeten worden in de BIOS. Ik heb dus geprobeerd met XMP-profiel aan en uit (geen verschil), handmatig de timings instellen ipv dingen op Auto te laten staan en het voltage van het geheugen handmatig in te stellen op waardes tussen 1.35V en 1.40V. Geen van deze dingen brachten ook maar iets van verschil in het opstart-gedrag. Ook het aanpassen van settings in power-management gaven geen verschil helaas.
Nu dus onlangs nog maar de helft van m'n geheugen wordt herkend ben ik nog verder gaan kijken. Op de mobo zijn 4 memory banks, aangeduid met A1/A2/B1/B2. Voor correct gebruik van dual channel geheugen staat in de handleiding dat je banks A2 en B2 moet gebruiken. Sinds gisteren wordt alleen nog het reepje in B2 herkend. Ik heb de reepjes verwisseld om te kijken of het probleem in de mobo zit of dat het probleem in de reepjes zitten. In het eerste geval zou nog steeds alleen het reepje in bank B2 herkend moeten worden, in het laatste geval zou het dus omgedraaid moeten zijn.
Tot mijn verbazing startte het systeem meteen goed op en werd plots weer de volle 32Gb herkend
. Echter na een kwartier kreeg ik een BSOD en viel het systeem terug in het oude gedrag van bootloop problemen. Na succesvolle POST ging ik meteen weer kijken in de BIOS en nu werd alleen het reepje in A2 herkend
Ik zit met een boot loop/RAM probleem(pje). Laat ik beginnen met m'n systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,90 | € 199,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 181,05 | € 181,05 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart | € 123,90 | € 123,90 |
| 1 | Waterkoeling | Corsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler | € 192,39 | € 192,39 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 123,90 | € 123,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 99,- | € 99,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.030,04 | ||
Het probleem
Na het in elkaar zetten van bovenstaand systeem was het eerste probleem meteen dat de computer niet altijd opstartte. Na het indrukken van de power-knop ging het systeem wel aan (fans gaan draaien), maar verscheen er niets op het scherm. Dit kon ik omzeilen door een aantal keer stroom er weer af te halen, opnieuw proberen op te starten en na 3-4x kwam ik plots magisch voorbij de POST en draaide alles super-stabiel (geen BSOD of wat dan ook). Dit probleem was weliswaar irritant, maar gezien ik de computer elke dag maar 1x opstart was deze extra moeite van 30 sec niet irritant genoeg om verder onderzoek in te stellen.Onlangs is de situatie verergerd helaas. Gisteren startte ik de computer op in de verwachting dat ik deze waarschijnlijk weer een paar keer uit en aan moest zetten, echter deed de computer dit nu uit zichzelf. Na het indrukken van de power-knop begonnen de fans te draaien en na 2 seconde zette het systeem zichzelf uit en startte uit zichzelf weer op. Dit herhaalde zich 3x en na de 3e keer kwam ik weer voorbij de POST. Ik besloot toch even in de BIOS te kijken en het blijkt nu dat het systeem nog maar de helft van m'n geheugen herkent. M.a.w. ik ben van 32Gb dual channel plots teruggegaan naar 16Gb single channel.
Wat ik heb geprobeerd
Uiteraard ben ik al meteen na het eerst-genoemde boot loop probleem gaan googelen en kwam een aantal lotgenoten tegen:https://hardforum.com/thr...y-solution.1993194/page-4
https://www.reddit.com/r/...p_3700x_x570_aorus_elite/
Gigabyte Aorus X570 ELITE "bootloop"
Gigabyte Aorus Pro na BIOS update F9 in loop en start niet
(etc)
Veel van de aangedragen suggesties zeggen dat de timings en voltage van het geheugen aangepast moeten worden in de BIOS. Ik heb dus geprobeerd met XMP-profiel aan en uit (geen verschil), handmatig de timings instellen ipv dingen op Auto te laten staan en het voltage van het geheugen handmatig in te stellen op waardes tussen 1.35V en 1.40V. Geen van deze dingen brachten ook maar iets van verschil in het opstart-gedrag. Ook het aanpassen van settings in power-management gaven geen verschil helaas.
Nu dus onlangs nog maar de helft van m'n geheugen wordt herkend ben ik nog verder gaan kijken. Op de mobo zijn 4 memory banks, aangeduid met A1/A2/B1/B2. Voor correct gebruik van dual channel geheugen staat in de handleiding dat je banks A2 en B2 moet gebruiken. Sinds gisteren wordt alleen nog het reepje in B2 herkend. Ik heb de reepjes verwisseld om te kijken of het probleem in de mobo zit of dat het probleem in de reepjes zitten. In het eerste geval zou nog steeds alleen het reepje in bank B2 herkend moeten worden, in het laatste geval zou het dus omgedraaid moeten zijn.
Tot mijn verbazing startte het systeem meteen goed op en werd plots weer de volle 32Gb herkend