Ik had het dak al in 2010 geïsoleerd, er was toen geen subsidie en zelf isoleren was € 1.000 en het laten doen € 8.000 (snel verdiend toch)
Dan gooi je de bon van de isolatie op een gegeven moment gewoon weg aangezien er toch geen garantie meer op zit, en een foto was nergens voor nodig. (isolatie zit er immers tussen en je bespaard 600m3 jaar, is toch een 3e)
Bij de grote renovatie vorig jaar:
Is de gevel geïsoleerd , onder was er een klein stukje spouw (wel dik 18cm!) hierin zat steenwol, hadden we een foto van gemaakt bij het plaatsen van de tuindeuren.
We hebben toen overal foto's van gemaakt aangezien je alles moet alles kunnen bewijzen voor het RWO (subsidie) en de hypotheek verstrekker welke op de eerste 15K aan energie zuinige maatregelen maar 1% hypotheek rente vroeg (ASN)
Aan de bovenkant zat helemaal geen isolatie en was alles hout (8K kosten aan schilderwerk per 6 jaar voor het hele huis)
Hiervoor heb ik isolatie laten plaatsen afgewerkt met Progelit gevelbekleding in kleur.
Niet meer schilderen en geen gedoe meer, meeste is kunststof nu.
Om een standaard energie label te krijgen (C) stelt niet veel voor om te krijgen, dan is isolatie, dubbel glas voldoende en volstaan een paar globale foto's of het rapport van aankoop al (taxateur)
Voor een energie label B en vooral een A label moet je echt bewijs gaan overleggen (bonnen, toewijzing subsidie, foto's etc.)
Durf dan ook wel te zeggen dat een woning met een A label ook echt A label is, woningen met een C of slechter label is het gewoon natte vinger werk (kan beter of slechter zijn, is geen bewijs dus gemiddeld afgerond)
Als ik mijn dak niet had opengemaakt om te bewijzen dat het er zat had ik geen A label gekregen, een hoop mensen hebben zoiets van laat maar dan maar minder..
Maar om terug te komen op je vraag/opmerking:
Als je iets isoleert> altijd de bon bewaren al dan niet ingescand samen met foto's (voor, tijdens en na)
Aangezien wetgeving en regels kunnen veranderen, kan je een hoop geld schelen.