:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1I0v5DrZw1fgLvnxkgpHudd6.jpg?f=user_large)
*Helaas niet meer mogelijk, het is nu 2021!*
Vanaf 1 januari 2021 is het niet meer mogelijk om via de webapplicatie van https://www.energielabelvoorwoningen.nl/ een energielabel aan te vragen voor een woonhuis. Per 1 januari 2021 wijzigt namelijk de bepalingsmethode voor het energielabel.
Wanneer je nu nog online een energielabel aanvraagt, dan kun je je huidige energielabel met 10 jaar verlengen. Wanneer je niets doet en je wilt je huis verkopen na 1 januari 2021, dan moet je het energielabel laten bepalen door een "energieadviseur" die voor +-250 euro bij je thuis langskomt om je huis te bekijken. Op dit moment kun je nog 1 maand de "online verlenging" doen en je kunt de goedkoopste adviseur die online jouw aanvraag nakijkt selecteren. De goedkoopste zijn 1 euro of zelfs soms gratis. Sorteren op prijs is mogelijk. Kies de goedkoopste natuurlijk.
In de online verlenging vragen ze wat basisgegevens over je huis en kun je aangeven of je extra maatregelen hebt genomen in jouw woning. Wel moet je van de extra maatregelen, zoals zonnepanelen, extra isolatie etc. een factuur en/of foto's aanleveren. Ik heb een ketel die 4 jaar oud is, maar daar had ik de factuur niet meer van. Ik heb twee foto's ervan genomen (met de servicesticker) en dat werd gewoon geaccepteerd.
Procedure:
1. Maak foto's en zoek facturen op van jouw energiebesparende maatregelen.
2. Ga naar https://www.energielabelvoorwoningen.nl/ en klik op "mijn energielabel aanvragen"
3. Log in met je DigiD
4. Beantwoord de vragen over je woonhuis en upload "bewijs" indien van toepassing.
5. Kies een adviseur (de goedkoopste!) en betaal met IDEAL.
Je krijgt dan je energielabel/certificaat in je e-mailbox wanneer die is nagekeken. Bij mij ging dat overigens binnen een kwartier.
Dus wil je zonder deze extra kosten in de komende 10 jaar verhuizen? Bespaar jezelf even de 249 euro!
Meer informatie over de wijzigingen in het energielabel op deze speciale website van de overheid.
[ Voor 4% gewijzigd door HellBeast op 01-01-2021 13:40 ]
Beauty is in the eye of the beerholder