Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Bespaar tip!] energielabel voor 10 jaar aanvragen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HellBeast
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:44

*Helaas niet meer mogelijk, het is nu 2021!*

Vanaf 1 januari 2021 is het niet meer mogelijk om via de webapplicatie van https://www.energielabelvoorwoningen.nl/ een energielabel aan te vragen voor een woonhuis. Per 1 januari 2021 wijzigt namelijk de bepalingsmethode voor het energielabel.

Wanneer je nu nog online een energielabel aanvraagt, dan kun je je huidige energielabel met 10 jaar verlengen. Wanneer je niets doet en je wilt je huis verkopen na 1 januari 2021, dan moet je het energielabel laten bepalen door een "energieadviseur" die voor +-250 euro bij je thuis langskomt om je huis te bekijken. Op dit moment kun je nog 1 maand de "online verlenging" doen en je kunt de goedkoopste adviseur die online jouw aanvraag nakijkt selecteren. De goedkoopste zijn 1 euro of zelfs soms gratis. Sorteren op prijs is mogelijk. Kies de goedkoopste natuurlijk.

In de online verlenging vragen ze wat basisgegevens over je huis en kun je aangeven of je extra maatregelen hebt genomen in jouw woning. Wel moet je van de extra maatregelen, zoals zonnepanelen, extra isolatie etc. een factuur en/of foto's aanleveren. Ik heb een ketel die 4 jaar oud is, maar daar had ik de factuur niet meer van. Ik heb twee foto's ervan genomen (met de servicesticker) en dat werd gewoon geaccepteerd.

Procedure:

1. Maak foto's en zoek facturen op van jouw energiebesparende maatregelen.
2. Ga naar https://www.energielabelvoorwoningen.nl/ en klik op "mijn energielabel aanvragen"
3. Log in met je DigiD
4. Beantwoord de vragen over je woonhuis en upload "bewijs" indien van toepassing.
5. Kies een adviseur (de goedkoopste!) en betaal met IDEAL.

Je krijgt dan je energielabel/certificaat in je e-mailbox wanneer die is nagekeken. Bij mij ging dat overigens binnen een kwartier.

Dus wil je zonder deze extra kosten in de komende 10 jaar verhuizen? Bespaar jezelf even de 249 euro!

Meer informatie over de wijzigingen in het energielabel op deze speciale website van de overheid.

[Voor 4% gewijzigd door HellBeast op 01-01-2021 13:40]

Beauty is in the eye of the beerholder

• hallom
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 07:54
Heb van vrienden gehoord dat ze niet heel streng zijn met het toekennen van een energielabel. Je moet inderdaad "bewijs" geven, maar in hun geval was het zo dat de dakisolatie niet op het taxatierapport stond, en dat rapport moest je als bewijs uploaden. Ze hadden echter zelf het dak geinspecteerd, en daar zat wel degelijk isolatiemateriaal. Dus ze hebben gewoon gezegd dat ze dat hebben, zonder bewijs. Wel aangegeven dat ze zonnepanelen hadden laten plaatsen en daarvan het bewijs geupload. Ze hebben hierdoor energielabel B gekregen (terwijl ze het huis met energielabel C hebben gekocht), en het enige wat ze hebben veranderd, is het toevoegen van wat zonnepanelen? :?

Vraag me af hoe betrouwbaar die energielabels nou zijn.

• HellBeast
hallom schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:31:

Tja, uiteindelijk heb je jezelf ermee als je gaat liegen. Als jij je huis te koop zet met een gelogen B label en de kopers vragen: "waar zijn de zonnepanelen dan?", dan heb je wel wat uit te leggen.

Ik denk ook dat ze juist omdat dit gevoelig is voor "fouten" ;) het willen omgooien naar adviseurs die bij je langskomen.

[Voor 14% gewijzigd door HellBeast op 23-11-2020 12:38]

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:10
HellBeast schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:18:
de goedkoopste adviseur die online jouw aanvraag nakijkt is 9 euro. (Er zijn ook duurdere aanbieders al zou ik niet weten waarom je die zou kiezen).
Dan heb je nog niet op prijs gesorteerd ;)

Ze zijn er vanaf 0 euro (ik vraag me echt af waarom dat doet, krijgen ze nog een andere vergoeding hiervoor?)

Volgens mij heb ik er voor mijn woning 1 euro voor betaald, die leverde sneller.

[Voor 9% gewijzigd door BrZ op 23-11-2020 12:41]

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:47
Heb van vrienden gehoord dat ze niet heel streng zijn met het toekennen van een energielabel. Je moet inderdaad "bewijs" geven, maar in hun geval was het zo dat de dakisolatie niet op het taxatierapport stond, en dat rapport moest je als bewijs uploaden. Ze hadden echter zelf het dak geinspecteerd, en daar zat wel degelijk isolatiemateriaal. Dus ze hebben gewoon gezegd dat ze dat hebben, zonder bewijs. Wel aangegeven dat ze zonnepanelen hadden laten plaatsen en daarvan het bewijs geupload. Ze hebben hierdoor energielabel B gekregen (terwijl ze het huis met energielabel C hebben gekocht), en het enige wat ze hebben veranderd, is het toevoegen van wat zonnepanelen? :?

Niet zo heel gek toch, als je zonnepanelen plaatst, dat je van C naar B gaat.
Natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid panelen (een paneel zal niks doen), maar leg jij je dak vol...

• HellBeast
BrZ schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:40:
[...]

Dan heb je nog niet op prijs gesorteerd ;)

Ze zijn er vanaf 0 euro (ik vraag me echt af waarom dat doet, krijgen ze nog een andere vergoeding hiervoor?)
Oh echt? Ik wist niet dat er nog meer waren. Ben ik ook nog eens opgelicht! ;)

Ik zal de eerste post updaten, bedankt!

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:27

Koekfabriek

King Billy's on the wall

Energielabels zijn natuurlijk vrij onzinning, daarom is het helemaal jammer dat er vanaf jan 2021 grof voor betaald moet worden.

Wij zijn van F naar C gegaan vanwege hybride warmtepomp. 8)7

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:24

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Dit is waarom het een onzinnig label is.

Als ik ze op mijn dak op het noorden leg krijg ik ook mooi flink wat punten erbij. Toch voegt het niets toe.
Voor het label leg ik dan wel wat defecte panelen op het dak. Voegt niets toe, beter label, beter verkoopbaar. Ofzo.

Ik begreep wel dat dit per 2021 aangepakt gaat worden en zonnepanelen minder zwaar meetellen.

[Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 23-11-2020 13:12]

Appeltaart is lekker!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 11:38
LED-Maniak schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:11:
[...]

Dit is waarom het een onzinnig label is.

Als ik ze op mijn dak op het noorden leg krijg ik ook mooi flink wat punten erbij. Toch voegt het niets toe.
Voor het label leg ik dan wel wat defecte panelen op het dak. Voegt niets toe, beter label, beter verkoopbaar. Ofzo.
Daarom moet je als koper ook niet blind afgaan op het lettertje... Achter de bepaling van het lettertje zitten een hoop (mogelijke) maatregelen. En die getroffen maatregelen staan ook expliciet op het label benoemd. Als je ziet dat het label alleen gebaseerd is op 20 zonnepanelen en je ziet dat die panelen op het noorden liggen, dan kun je als koper zelf bedenken hoeveel waarde je aan die maatregelen kunt hechten.

Ik heb zelf trouwens de leuke situatie dat ze bij de nieuwbouw een lading panelen op het dak hebben gegooid, maar dus nergens in de papieren van de aannemer hebben aangegeven hoeveel panelen er zijn en hoeveel Wp de panelen zijn. Dus ik kan wel vrolijk aangeven dat ik panelen heb, maar kan op geen enkele manier bewijzen hoeveel m2 of hoeveel Wp ze zijn... Moet ik ze dan maar niet meenemen in het label???

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 02:34

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Koekfabriek schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:07:
Energielabels zijn natuurlijk vrij onzinning, daarom is het helemaal jammer dat er vanaf jan 2021 grof voor betaald moet worden.

Wij zijn van F naar C gegaan vanwege hybride warmtepomp. 8)7
Hier in oktober een energielabel aangevraagd. Voorlopig energielabel was C, definitief energielabel is A geworden. De reden hiervoor was het aanmelden van mijn (11) zonnepanelen en het opvoeren van mijn airco's als warmtepomp voor verwarmen. Netjes de facturen van de zonnepanelen, airco's en foto's met bewijs dat alles opgehangen en gemonteerd is ingediend. En dat was volgens de "expert" allemaal prima in orde.

Als je dus een airco systeem hebt die ook kan verwarmen, dan scheelt dat flink in je classificering. En met zonnepanelen nog meer. En dan te bedenken dat mijn hoekhuis uit begin jaren 90 nog gedeeltelijk enkelglas heeft, niet nageïsoleerd is en geen WTW ventilatie heeft.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 07:59

Stufferdt

En zo is het maar net.

Ik heb het energielabel voor m'n schoonouders aangevraagd (ik ben wat handiger met dat soort zaken vinden ze, dus prima). Dus netjes ingelogd, stond er dat het huis waarin ze wonen bij de gemeente als vrijstaand bekend staat, terwijl het toch echt een twee-onder-een-kapper is. Dus netjes aangevinkt dat het toch anders was dan de bekende gegevens, foto's als bewijs toegevoeg en wat tekst erbij en er is in het label netjes rekening gehouden met een twee-onder-een-kapwoning in plaats van vrijstaand. Navraag bij de gemeente leerde ons dat het bij de gemeente wel juist staat. Dus geen idee waar de foute gegevens vandaag komen.

Bij het kiezen voor welk bedrijf het label kan faciliteren, gekozen voor niet de allergoedkoopste (1 euro, hoe dan) maar voor eentje van 9 euro met een heleboel positive reviews. Volgens mij 2 dagen later hadden m'n schoonouders het label in de mail, echt appeltje/eitje.

Schoonvader kon niet exact aangeven of het merendeel van de glazen wel al driedubbel hr++++++ was of niet, maar kwam wel in de buurt dus dat maar ingevuld. Dus zoals eerder al werd benoemd, is het ook weer niet heel betrouwbaar. Maar schoonouders zijn er blij mee, schoonvader zijn hobby om energie te besparen is nog verder aangewakkerd en het was uiteindelijk maar een uurtje werk :)

• Napsju
Goede tip! Wij wonen in een nieuwbouwwoning van 2017, waar ik vorige maand alvast een nieuw energielabel A voor aangevraagd heb. €1 voor betaald, maar hij is nu wel drie jaar langer geldig!

Lekker!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy's on the wall

DexterDee schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:29:
[...]

Hier in oktober een energielabel aangevraagd. Voorlopig energielabel was C, definitief energielabel is A geworden. De reden hiervoor was het aanmelden van mijn (11) zonnepanelen en het opvoeren van mijn airco's als warmtepomp voor verwarmen. Netjes de facturen van de zonnepanelen, airco's en foto's met bewijs dat alles opgehangen en gemonteerd is ingediend. En dat was volgens de "expert" allemaal prima in orde.

Als je dus een airco systeem hebt die ook kan verwarmen, dan scheelt dat flink in je classificering. En met zonnepanelen nog meer. En dan te bedenken dat mijn hoekhuis uit begin jaren 90 nog gedeeltelijk enkelglas heeft, niet nageïsoleerd is en geen WTW ventilatie heeft.
Mooi toch! Je zou eigenlijk nog moeten proberen om subsidie los te peuteren op de airco, immers druk bezig met van het gas af gaan.

Hier hebben wij een enkelsteenswoning uit 1904 met dubbelglas. Schijnbaar is dat voldoende voor energielabel C/

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 02:34

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Koekfabriek schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:35:
Mooi toch! Je zou eigenlijk nog moeten proberen om subsidie los te peuteren op de airco, immers druk bezig met van het gas af gaan.
Ik meen gelezen te hebben dat een L/L warmtepomp niet echt in aanmerking komt voor subsidie?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• heintjeput
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-06 08:01
Dit wordt aangegeven als bespaar tip. Maar kun je niet een hogere WOZ waarde verwachten op basis van een beter energielabel? En betaal je daardoor niet snel een stuk meer? Nu weet de gemeente immers niet dat jij hebt geïnvesteerd in je huis.

• HellBeast
heintjeput schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:39:
Dit wordt aangegeven als bespaar tip. Maar kun je niet een hogere WOZ waarde verwachten op basis van een beter energielabel? En betaal je daardoor niet snel een stuk meer? Nu weet de gemeente immers niet dat jij hebt geïnvesteerd in je huis.
Het lijkt mij sterk dat dit zo is. Als je niet van label klasse verandert, dan is er sowieso niks aan de hand.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 09:07
Ik heb een jaren 30 huis met nu nog een energielabel G. Doordat de schuur vol is gelegd met zonnepanelen en het huis verwarmd wordt met een airco komt deze nu ook uit op label A. Dat label zegt naar mijn idee dus inderdaad bar weinig.

Ik heb ook niet het idee dat er veel kopers zijn die daar heel erg naar kijken. Meestal werd/wordt er naar gas+elektraverbruik gekeken. Uiteindelijk zegt dat toch veel meer.

[removed]

• LED-Maniak

LED-Maniak

Dat is dan volgens mij ook het hele idee van het nieuwe energielabel: iemand komt naar je toe, inspecteert, doet metingen en kijkt naar energieverlies. Dat zegt ontzettend veel meer, maar kost ook gewoon veel meer tijd en dus geld. Alleen jammer dat je dan de komende 10 jaar nog steeds niet op de labels af kan gaan.

Appeltaart is lekker!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:29
Ik ging ook eens kijken maar, en zit in een appartement in het midden, waardoor ik nauwelijks hoef te stoken. Ik verbruik minder dan 500m3 per jaar aan gas. Wat blijkt, ik verlies een halve tot een volledige energie klasse omdat ik in het midden zit! Het wordt gezien als veel beter voor je energie label als je aan de rand zit...

En natuurlijk, mijn isolatie naar mijn buren is vast minder dan de isolatie naar buiten is voor warmte. Maar buiten is het koud, mijn buren hebben het toch wat behaaglijker binnen in de winter dan buiten.

• redwing
LED-Maniak schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:57:
Dat is dan volgens mij ook het hele idee van het nieuwe energielabel: iemand komt naar je toe, inspecteert, doet metingen en kijkt naar energieverlies. Dat zegt ontzettend veel meer, maar kost ook gewoon veel meer tijd en dus geld. Alleen jammer dat je dan de komende 10 jaar nog steeds niet op de labels af kan gaan.
Voor zover ik het nu kan zien blijven er precies dezelfde criteria. Dus het lijkt me vooral een fysieke check of wat je hebt aangegeven ook echt klopt. Hopelijk wordt dat nog aangepast want een daadwerkelijke check op energieverlies is veel zinvoller.

[removed]

• Rubbergrover1
redwing schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:56:
Ik heb een jaren 30 huis met nu nog een energielabel G. Doordat de schuur vol is gelegd met zonnepanelen en het huis verwarmd wordt met een airco komt deze nu ook uit op label A. Dat label zegt naar mijn idee dus inderdaad bar weinig.
Hoezo zegt dat weinig? Het lijkt mij juist prima (en precies het idee achter het label) dat je label A krijgt als je woning bij wijze van spreken per jaar gezien energieneutraal is door een forse lading zonnepanelen en elektrische verwarming.

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:03

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ik heb mijn label van E naar C gekregen.
Ik heb HR++ glas en isolatie laten aangeven.
Wel raar dat ik dakisolatie kon aanvinken zonder bewijs te leveren.
Ik moest 2 foto's opsturen en het was goedgekeurd, betaalde €7,-
Ging me net wat te makkelijk maargoed, ik weet dat ik het goed gesioleerd heb en bewaar de facturen wel.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• redwing
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:13:
[...]

Hoezo zegt dat weinig? Het lijkt mij juist prima (en precies het idee achter het label) dat je label A krijgt als je woning bij wijze van spreken per jaar gezien energieneutraal is door een forse lading zonnepanelen en elektrische verwarming.
Denk je echt dat dat met een jaren 30 huis lukt met het aantal zonnepanelen dat ze nodig vinden voor label A? Nu heb ik er zelf veel meer opliggen waardoor ik wel enigszins energieneutraal ben, maar met een kwart van mijn zonnepanelen zou ik ook een label A krijgen. Terwijl ik dan toch heel veel van het net nodig zou hebben.

[removed]

• Mad-Matt
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-06 12:57

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ook nog maar even gedaan, was een tientje kwijt. Beter dan de bedragen die ze volgend jaar vragen

D3 Profile D3 XP Ladder

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 08:01
ook zojuist maar effe gedaan: ik was helemaal niks kwijt, nu nog even wachten op het rapportje

• jelke1992
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16-06 15:37
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:20:
[...]
Ik heb zelf trouwens de leuke situatie dat ze bij de nieuwbouw een lading panelen op het dak hebben gegooid, maar dus nergens in de papieren van de aannemer hebben aangegeven hoeveel panelen er zijn en hoeveel Wp de panelen zijn. Dus ik kan wel vrolijk aangeven dat ik panelen heb, maar kan op geen enkele manier bewijzen hoeveel m2 of hoeveel Wp ze zijn... Moet ik ze dan maar niet meenemen in het label???
Je kunt een foto van de panelen op het dak meesturen.
Zonnepanelen hebben doorgaans een standaard maat, dus het aantal M2 kun je uitrekenen aan de hand van het aantal panelen (ik neem aan dat deze wel vanaf de straat/tuin/dakraam zichtbaar zijn).
Het aantal WP hoef je bij het aanvragen van een label niet op te geven (slaat nergens op inderdaad).

• Rubbergrover1
jelke1992 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:27:
[...]
(ik neem aan dat deze wel vanaf de straat/tuin/dakraam zichtbaar zijn).
Niet dus :) . Liggen op een plat dak en we kunnen ook niet eenvoudig het dak op (geen luik of zo). Maar misschien dat een Google satellietfoto ook genoeg kan zijn? Al kunnen ze daar misschien ook niet goed op zien welk huis precies ons huis is (rijtje).

• Appelkoeken
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 11:36
Ik heb zojuist een energielabel aangevraagd, tijdens het invullen op de website schoof het label in de rechterbalk van een voorlopige C naar een A door de wijzigingen die ik aangebracht heb ik de woning. Nu krijg ik toch een C-label.
Beetje jammer want ik heb nu geen verhuisplannen maar dacht met een A voor tien jaar toch mooi klaar te zijn. De C is een stuk minder nuttig en zou het nodig maken om een heraanvraag te doen als ik nog verdere isolatiemaatregelen neem.

Iemand een idee of de C inderdaad klopt met de huidige gegevens? (En waarom het dan tijdens de aanvraag een A werd)?

Gaat om de volgende woninggegevens, ik had een voorlopige C en dikgedrukt is wat ik heb aangepast na de voorlopige C.

Nummer Kenmerk Kenmerkwaarde
1. Woningtype Rijwoning niet op een hoek
2. Bouwperiode 1975 tot en met 1982
3. Woonoppervlakte 101 t/m 120 m²
4. Glas woonruimte(s) HR glas
5. Glas slaapruimte(s) HR glas
(Was gewoon dubbel)
6. Gevelisolatie Gevel niet extra geïsoleerd
7. Dakisolatie Dak niet extra geïsoleerd
8. Vloerisolatie Vloer niet extra geïsoleerd
9. Verwarming CV-ketel, geïnstalleerd in of na 1998(Was voor 1998)
10. Zonne-energie 17.80 m² zonnepanelen en geen zonneboiler (Was geen zonnepanelen)
11. Ventilatie Mechanische afzuiging Was geen afzuiging.
12. Uitzonderlijke maatregelen Nee

• HellBeast
De CV ketel hakt er in. Ik had ook met die waarde zitten spelen en mijn B werd ook een C als ik de CV ketel voor 1998 zou invullen. Mijne is 4 jaar oud, dus gelukkig nog wel een B.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Appelkoeken schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:47:
Ik heb zojuist een energielabel aangevraagd, tijdens het invullen op de website schoof het label in de rechterbalk van een voorlopige C naar een A door de wijzigingen die ik aangebracht heb ik de woning. Nu krijg ik toch een C-label.
Beetje jammer want ik heb nu geen verhuisplannen maar dacht met een A voor tien jaar toch mooi klaar te zijn. De C is een stuk minder nuttig en zou het nodig maken om een heraanvraag te doen als ik nog verdere isolatiemaatregelen neem.

Iemand een idee of de C inderdaad klopt met de huidige gegevens? (En waarom het dan tijdens de aanvraag een A werd)?

Gaat om de volgende woninggegevens, ik had een voorlopige C en dikgedrukt is wat ik heb aangepast na de voorlopige C.

Nummer Kenmerk Kenmerkwaarde
1. Woningtype Rijwoning niet op een hoek
2. Bouwperiode 1975 tot en met 1982
3. Woonoppervlakte 101 t/m 120 m²
4. Glas woonruimte(s) HR glas
5. Glas slaapruimte(s) HR glas
(Was gewoon dubbel)
6. Gevelisolatie Gevel niet extra geïsoleerd
7. Dakisolatie Dak niet extra geïsoleerd
8. Vloerisolatie Vloer niet extra geïsoleerd
9. Verwarming CV-ketel, geïnstalleerd in of na 1998(Was voor 1998)
10. Zonne-energie 15.30 m² zonnepanelen en geen zonneboiler (Was geen zonnepanelen)
11. Ventilatie Mechanische afzuiging Was geen afzuiging.
12. Uitzonderlijke maatregelen Nee
6,7,8 en 11 hakken er nogal in.. Wil je 11 verbeteren dan moet je naar balansventilatie. Mechanische ventilatie geeft dacht ik zelfs minder punten dan geen ventilatie.

Appeltaart is lekker!

• Appelkoeken
LED-Maniak schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:17:
[...]

6,7,8 en 11 hakken er nogal in.. Wil je 11 verbeteren dan moet je naar balansventilatie. Mechanische ventilatie geeft dacht ik zelfs minder punten dan geen ventilatie.
Verdomd, als ik de mechanische ventilatie uit klik dan knalt die op de aanvraagwebsite van C naar A.

Stekker er uit en nieuwe aanvraag dan maar ofzo? 8)7

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Bij geen mechanische ventilatie gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat je -zoals in de meeste huizen zonder mechanische ventilatie- altijd een ongezond binnenklimaat hebt. Dan ga je eerder dood en onder de grond verbruik je helemaal geen energie meer.

Slaat natuurlijk nergens op, want juist met 'raampje open' raak je veel meer warmte kwijt om dezelfde mate van gezond binnenklimaat te halen.

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Goede tip, meerdere keren op de radio gehoord dat deze verandering er aan zit te komen maar steeds vergeet ik het weer te regelen.
Net dit topic voorbij zien komen dus meteen maar geregeld.

Onze jaren 30 woning is nu ruim2 jaar in ons bezit, energie label E.
Nu opnieuw ingevuld en is het een label C.
Vloerisolatie en muur isolatie was niet opgegeven in het verleden maar is wel degelijk aanwezig.
Muurisolatie wilde we toevoegen maar na controle door een isolatie bedrijf middels camera in onze voor en achter gevel bleek het al aanwezig te zijn.
Vloer isolatie he bik zelf kunnen constateren tijdens werkzaamheden aan/in mijn watermeter put in de gang.
Daar was duidelijk de opbouw van de vloer zichtbaar.

Bewijs toegevoegd dus nu maar even afwachten wanneer dit nieuwe label binnen komt.

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• kabeltjekabel
"aanwezig" en "van een zinnige isolatiewaarde" zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen. De alom aanwezige 3 cm steenwol of 2 cm EPS doet natuurlijk niet bijster veel.

• kabeltjekabel
Koekfabriek schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:35:
[...]

Hier hebben wij een enkelsteenswoning uit 1904 met dubbelglas. Schijnbaar is dat voldoende voor energielabel C/
Op L/L geven ze geen subsidie. Het hele regeltjesapparaat is ingesteld op energie besparen op verwarmen, be damned hoeveel energie koelen kost...

Maar huis uit 1904 met C-label... dan moet je volgens mij nog wel wat meer gedaan hebben dan HR-ketel en dubbelglas.

• Appelkoeken
kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:02:
Bij geen mechanische ventilatie gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat je -zoals in de meeste huizen zonder mechanische ventilatie- altijd een ongezond binnenklimaat hebt. Dan ga je eerder dood en onder de grond verbruik je helemaal geen energie meer.

Slaat natuurlijk nergens op, want juist met 'raampje open' raak je veel meer warmte kwijt om dezelfde mate van gezond binnenklimaat te halen.
Zoiets zal het zijn inderdaad, bizar dat 1 zo'n ding 2 treden verschil maakt terwijl het in de praktijk weinig verschil zal maken.

• kabeltjekabel
Sissors schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:58:
Ik ging ook eens kijken maar, en zit in een appartement in het midden, waardoor ik nauwelijks hoef te stoken. Ik verbruik minder dan 500m3 per jaar aan gas. Wat blijkt, ik verlies een halve tot een volledige energie klasse omdat ik in het midden zit! Het wordt gezien als veel beter voor je energie label als je aan de rand zit...

En natuurlijk, mijn isolatie naar mijn buren is vast minder dan de isolatie naar buiten is voor warmte. Maar buiten is het koud, mijn buren hebben het toch wat behaaglijker binnen in de winter dan buiten.
Labels zijn alleen vergelijkbaar met woningen van hetzelfde type. Het klopt dat je dan kunt krijgen dat binnen hetzelfde gebouw het hoekappartement op bovenste verdieping opeens een beter label heeft dan het 4-zijdig ingesloten appartement terwijl het verbruik per vierkante meter natuurlijk veel hoger ligt. Andersom kun je krijgen dat na renovatie van het geheel met nieuwe ruiten, gevel, dak etc. het tussenappartement opeens weer een beter label heeft.

Dat is overigens bij de crashtest van auto's niet anders; alleen vergelijken binnen dezelfde categorie.

• iets
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:26
Bedankt voor de tip! Ik heb onlangs zonnepanelen laten leggen en heb nu voor de komende 10 jaar energielabel A.

tvw

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy's on the wall

kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:34:
[...]

Op L/L geven ze geen subsidie. Het hele regeltjesapparaat is ingesteld op energie besparen op verwarmen, be damned hoeveel energie koelen kost...

Maar huis uit 1904 met C-label... dan moet je volgens mij nog wel wat meer gedaan hebben dan HR-ketel en dubbelglas.
Vorige bewoners hebben de houtenvloer laten vervangen door beton met extra isolatie plus nog stukje dakisolatie in de aanbouw. Daardoor zaten we op label f. Zoals gezegd alleen door de hybride warmtepomp naar energielabel c.

Ja is eigenlijk raar dat het hele systeem is ingeregeld op koude winters maar niet op warme zomers.

[Voor 7% gewijzigd door Koekfabriek op 23-11-2020 22:53]

• kabeltjekabel
Koekfabriek schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:52:
[...]

Vorige bewoners hebben de houtenvloer laten vervangen door beton met extra isolatie plus nog stukje dakisolatie in de aanbouw. Daardoor zaten we op label f. Zoals gezegd alleen door de hybride warmtepomp naar energielabel c.

Ja is eigenlijk raar dat het hele systeem is ingeregeld op koude winters maar niet op warme zomers.
Dat is echt heel absurd. Primaire energiebehoefte blijft dan nog gigantisch.

• jelke1992
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16-06 15:37
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:35:
[...]

Niet dus :) . Liggen op een plat dak en we kunnen ook niet eenvoudig het dak op (geen luik of zo). Maar misschien dat een Google satellietfoto ook genoeg kan zijn? Al kunnen ze daar misschien ook niet goed op zien welk huis precies ons huis is (rijtje).
Waarschijnlijk wel. Ik heb nu al meerdere energie labels aangevraagd, en nog nooit gehad dat die is afgekeurd. Volgens mij zijn de meeste niet zo moeilijk.
Anders even kijken of je een drone van een buurman kan lenen? :)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:28
Een split unit airconditioning is toch een warmtepomp? O-)

• Sinned123
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:36
Heeft u mechanische ventilatie (ja, staat nooit aan) bak herrie.
Maar dan ga je dus van dik A, naar net aan B.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Vandaag ook eens gekeken naar de aanvraag. HR++ glas heb ik gelukkig van de kozijnenman de bon van gevonden.
Echter de CV ketel die in 2006 is geplaatst, kan ik niets van vinden. Zou ik daar een foto van kunnen maken van model en typenummer en zo alsnog bewijs hebben? Aantal foto's dan zodat ze zien dat hij er ook hangt. :P

Niet dat het heel veel uit zal maken. Gaan van E naar D. >_>
Vloer isolatie komt later tegen de tijd dat we de woonkamer gaan doen. De luiken van de kruipkelder zitten onder het laminaat namelijk. Dat zou dan alleen gaan om de benedenverdieping.

• Draak1978
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18-06 16:47
Jaren 30 Hoekwoning aangeschaft en flink verbouwd. Omdat de zolder compleet werd verbouwd is meteen goede isolatie aangebracht. Ook alle ramen zijn vervangen voor HR++ en vloer isolatie is aangebracht. CV ketel is vernieuwd. Na verschillende berekeningen niet naar een warmtepomp oplossing gegaan, maar de CV wel aangeschaft als een hybride oplossing. Tevens 12 zonnepanelen laten plaatsen.

Genoeg geinvesteerd in verduurzaming. Ga ik er niet meer uitkrijgen, maar omdat toch alle elektra en water aan en afvoer vervangen moest worden maar meteen zoveel mogelijk geld achter de muren gestopt.

Ik heb vorige week al het bewijs aangeleverd en ik ben van Label D naar Label A gegaan

• technorabilia
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-06 23:11

technorabilia

(fka kraades)

Ik dacht dat nieuwe energielabel toch weer werd uitgesteld? Na tig keer heen en weer getouwtrek.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:33:
"aanwezig" en "van een zinnige isolatiewaarde" zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen. De alom aanwezige 3 cm steenwol of 2 cm EPS doet natuurlijk niet bijster veel.
Aanvraag is ook afgekeurd, onvoldoende bewijslast. 8)7

Vreemde gang van zaken, er word namelijk nergens gesteld aan welke voorwaarde de vloer en muur isolatie moet voldoen.
Enkel dat deze aanwezig dient te zijn en dat je hiervan bewijs moet overleggen.
Dat laatste is natuurlijk een lastige als het al aanwezig is.

Muurisloatie??
Een schermafdruk van de inspectie camera?
Of rekening van het berdijf dat het is komen controleren?
Beide heb ik niet, rekening volgt niet omdat ze vrijblijvend een controle zijn komen doen.

Vloerisolatie ??
Kruipruimte is gedempt, isolatie + betonvloer is aanwezig met tegelvloer met daarover een eikenhouten vloer.
Hoe kan ik dat dan bewijzen? Open kappen?
Dit is 10 of 15 jaar geleden door de vorige/vorige bewoners gedaan, ik heb er geen bonnen of dergelijke van.

[Voor 5% gewijzigd door Bommes op 24-11-2020 10:44]

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:28
Bommes schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:42:
[...]

Aanvraag is ook afgekeurd, onvoldoende bewijslast. 8)7

Vreemde gang van zaken, er word namelijk nergens gesteld aan welke voorwaarde de vloer en muur isolatie moet voldoen.
Enkel dat deze aanwezig dient te zijn en dat je hiervan bewijs moet overleggen.
Dat laatste is natuurlijk een lastige als het al aanwezig is.

Muurisloatie??
Een schermafdruk van de inspectie camera?
Of rekening van het berdijf dat het is komen controleren?
Beide heb ik niet, rekening volgt niet omdat ze vrijblijvend een controle zijn komen doen.

Vloerisolatie ??
Kruipruimte is gedempt, isolatie + betonvloer is aanwezig met tegelvloer met daarover een eikenhouten vloer.
Hoe kan ik dat dan bewijzen? Open kappen?
Dit is 10 of 15 jaar geleden door de vorige/vorige bewoners gedaan, ik heb er geen bonnen of dergelijke van.
Als je niks meestuurt dan lijkt het me logisch dat ze afkeuren. Ze willen toch echt een vorm van bewijs zien. :/ En zo moeilijk maken ze het niet toch?

• Sinned123
  • Laatst online: 10:36
DoeEensGek schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:48:
[...]

Als je niks meestuurt dan lijkt het me logisch dat ze afkeuren. Ze willen toch echt een vorm van bewijs zien. :/ En zo moeilijk maken ze het niet toch?
Niet elke bewijs word op waarde geschat.
Maar dat ligt misschien ook aan de beoordelaar.
opdrachtbevestiging met handtekening was voor hun niet voldoende...
Ze wilden een factuur. Daar staat alleen maar factuurnr en bedrag op.
Dan maar beide maar opgestuurd, ben benieuwd.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

DoeEensGek schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:48:
[...]

Dat begrijp ik natuurlijk wel maar wat kan en moet ik dan mee sturen?
Zoals al zei, moet ik de vloer openkappen en daar foto's van maken?
Zelfde voor de muur?
De muren heb ik laten inspecteren, isolatie aanwezig, verkoper van bedrijf is weer vertrokken omdat hij niet meer isolatie kon verkopen.

Huis is rond de eeuwwisseling volledig verbouw, kruipruimtes gedempt, vloeren gestort, andere kozijnen met dubbel glas (geen HR glas), CV vernieuwd, nieuwe binnen muren, ander indeling, nieuwe elektra, enz enz.
Ik heb hier geen rekeningen van, dit is uitgevoerd door de bewoners voor de vorige.
In die tijd is echt wel isolatie toegepast in de vloeren maar nogmaals hoe kan ik dit bewijzen.

Natuurlijk google is onze vriend, ik kan ook wel wat foto's ritselen van vloerisolatie en een afdrukje van een endoscoop beeld in de muren.. >:)

Nou ja het is eigenlijk de moeite ook niet waard, dan maar een E label.

• Draak1978
Sinned123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:56:
[...]

Niet elke bewijs word op waarde geschat.
Maar dat ligt misschien ook aan de beoordelaar.
opdrachtbevestiging met handtekening was voor hun niet voldoende...
Ze wilden een factuur. Daar staat alleen maar factuurnr en bedrag op.
Dan maar beide maar opgestuurd, ben benieuwd.
Voor de SEEH natuurlijk een ondertekend en ingevuld formulier van mijn aannemer inclusief een gespecificeerde rekening over de aangeschafte spullen. Maar voor het energielabel wilde ze er niks mee. Ik moet het kunnen aantonen met foto's. Gelukkig tijdens de verbouwing genoeg foto's gemaakt en wat spotjes verwijderd om de isolatie laag te kunnen opmeten en fotograveren..

• tim1981
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 22:04
Ik ben nu in het bezit van een definitief energielabel A, welke is afgeven in 2015.
Kan ik hem nu opnieuw aanvragen zodat hij weer 10 jaar geldig is?
Oftewel kan ik alle gegevens overnemen zonder verder bewijs te leveren? Niet dat de beoordelaar hem terugzet naar B of lager :?

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
Sinned123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:25:
Heeft u mechanische ventilatie (ja, staat nooit aan) bak herrie.
Maar dan ga je dus van dik A, naar net aan B.
Dan zet je die toch op nee? Je ventileert niet mechanisch. Hij gaat ook enkel omlaag vanwege de stroom die de mechanische ventilator verbruikt. Die verbruik je niet als hij uitstaat.

Divide and conquer.

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 09:38
tim1981 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:10:
Ik ben nu in het bezit van een definitief energielabel A, welke is afgeven in 2015.
Kan ik hem nu opnieuw aanvragen zodat hij weer 10 jaar geldig is?
Oftewel kan ik alle gegevens overnemen zonder verder bewijs te leveren? Niet dat de beoordelaar hem terugzet naar B of lager :?
Ja dat kan gewoon. Wat de beoordelaar doet weet je natuurlijk nooit.

[Voor 5% gewijzigd door deagan1337 op 24-11-2020 16:43]

• kabeltjekabel
wimpie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:33:
[...]

Dan zet je die toch op nee? Je ventileert niet mechanisch. Hij gaat ook enkel omlaag vanwege de stroom die de mechanische ventilator verbruikt. Die verbruik je niet als hij uitstaat.
Nee, het gaat omlaag vanwege het toegenomen infiltratieverlies. Die paar kWh zit het hem niet in.

• kabeltjekabel
wimpie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:33:
[...]

Dat lijkt me dus een mooi voorbeeld van fraude.

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:10:
[...]

Nee, het gaat omlaag vanwege het toegenomen infiltratieverlies. Die paar kWh zit het hem niet in.
Het staat toch letterlijk als toelichting op de labeldingwebsite...

En eens dat het daadwerkelijke verbruik niet enorm is. Ze kunnen beter vragen of je een jacuzzi hebt.

[Voor 15% gewijzigd door wimpie op 24-11-2020 19:52]

Divide and conquer.

• kabeltjekabel
wimpie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:51:
[...]

Het staat toch letterlijk als toelichting op de labeldingwebsite...
Oh, ok
wimpie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:51:
En eens dat het daadwerkelijke verbruik niet enorm is. Ze kunnen beter vragen of je een jacuzzi hebt.
Nee, Jacuzzi is gebruiksgebonden verbruik, niet gebouwgebonden.

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:13
Ik was eigenlijk niet van plan om het label aan te vragen, leek me niet zoveel toevoegen en gedoe met aantonen wat en hoe. Niet alle aanpassingen zijn door ons zelf uitgevoerd maar al aanwezig toen wij het een paar jaar terug kochten.

Toch nog eens nav dit topic bekeken, en eigenlijk gaat het nergens over. Ik had C, ben nu naar B gegaan ivm HR glas (feitelijk HR++, maar daar zit dan geen verschil meer in, pas bij triple) in woon- en slaapvertrekken. Tevens is onze vloer al jáááren voorzien van Tonzon folie onder de tempex vloerisolatie met van die broodjes (gebakken) lucht. Bewijs werd niet gevraagd. Je zou dus kunnen aangeven dat je overal HR glas hebt, als je weet dat je binnenkort (of binnen de tijd dat je het huis gaat verkopen) nog ruiten gaat vervangen, bijvoorbeeld. Dit gaat nl. echt nooit gecontroleerd worden aan de hand van de wijzigingen die je aangeeft, zeker niet als je geen bewijs hoeft toe te voegen.

Pas als ik zonnepanelen (geen invloed op mijn eindresultaat), extreem goede dakisolatie va 12cm/Rc=3 of hoger, of triple beglazing aanvinkte kwam er de mogelijkheid (noodzaak) om bewijs toe te voegen.

Nu ingediend, adviseur gekozen waarvan ik indruk krijg dat deze mij niet achteraf met allerlei verkooppraatjes gaat lastigvallen ("gratis bestaat niet") en inderdaad vanmorgen vroeg definitief label voor 2 eurootjes bij de seniorenmakelaar :*) .

Dus bedankt voor de tip @HellBeast

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Dan heb ik denk ik de verkeerde adviseur gekozen 8)7 want bewijs werd wel gevraagd en afgekeurd.
Ook hier is de isolatie al jaren aanwezig in de vloer en zijn de spouwen na geïsoleerd.

Anoniem: 1344348

Tja, ik heb onlangs ook zo’n label aangeschaft. Gratis. De verstrekker probeert met e-mailbericht opdrachten te verkrijgen.

Redelijk onzinnig: ik hen label A, want aaglas, nieuwe ketel, geïsoleerd dak enzo. Maar dat zegt verder weinig, aan energie ben ik maandelijks 400 Euro kwijt, omdat ons huis veel open ruimtes heeft (open trap bijvoorbeeld). Dus wat heb je er aan...

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:03

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Bommes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:12:
[...]

Dan heb ik denk ik de verkeerde adviseur gekozen 8)7 want bewijs werd wel gevraagd en afgekeurd.
Ook hier is de isolatie al jaren aanwezig in de vloer en zijn de spouwen na geïsoleerd.
Bij mij werd die ook eerst afgekeurd. Tot ik bankafschrift, factuur en foto's had meegestuurd. Ik had gevraagd of ik foto mocht maken toen ze met de spouwmuur bezig waren.

Vloer isolatie ben ik de kruip ruimte ingegaan en heb ik foto's gemaakt. Zegt die meneer: Wie zegt dat dat al niet was toen je het kocht?

LuckyLuke stuurt vervolgens weer keuring van het huis mee en hierin is geconstateerd dat het er toen niet in zat.

Nu heb ik eindelijk mijn label >:)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Rubbergrover1
Jan Perdon schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:16:
Redelijk onzinnig: ik hen label A, want aaglas, nieuwe ketel, geïsoleerd dak enzo. Maar dat zegt verder weinig, aan energie ben ik maandelijks 400 Euro kwijt, omdat ons huis veel open ruimtes heeft (open trap bijvoorbeeld). Dus wat heb je er aan...
Dat is iets wat je als eigenaar of toekomstige eigenaar meteen ziet/kunt zien. En waarvan je de impact zelf wel kunt inschatten. Dat is bij zoiets als HR++ gros veel minder het geval. Bovendien zal jouw huis dus ondanks je hoge energiekosten nog altijd zuiniger zijn dan een vergelijkbare woning met enkel glas en zonder isolatie. Misschien zou je in dat geval op 500 euro energiekosten hebben gezeten.

• Rubbergrover1
dimi_v schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:29:
Bewijs werd niet gevraagd. Je zou dus kunnen aangeven dat je overal HR glas hebt, als je weet dat je binnenkort (of binnen de tijd dat je het huis gaat verkopen) nog ruiten gaat vervangen, bijvoorbeeld. Dit gaat nl. echt nooit gecontroleerd worden aan de hand van de wijzigingen die je aangeeft, zeker niet als je geen bewijs hoeft toe te voegen.
Klopt, zal niet zo snel gecontroleerd worden. Maar als je je huis verkoopt met een energielabel waarop staat dat overal HR glas is, terwijl dit niet het geval is, dan heb jij als verkoper week wat uit te leggen. En heeft de koper en mooie stok om mee te slaan.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Ik maak van het weekend nog wat foto's en vraag toch maar zo'n neplabel aan :P

Ik had uit 2008 een echt energielabel. Dat was iets van F voor de jaren '70 doortochtwoning. Nu had ik blijkbaar een voorlopig label C? Maar als ik er doorheen klik dan zit op A nog zonder dat ik na-isolatie van vloer >12cm en/of na-isolatie van dak opgeef 8)7 Natuurlijk voor een deel toe te schrijven aan de diverse na-isolatiemaatregelen, maar de zonnepanelen lijken absurd veel mee te tellen.

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:13
Als je heel veel meters hebt misschien wel, ik kan 10m2 kwijt en dat verbeterde het eindresultaat niet.

Met bewijs wat niet werd gevraagd bedoel ik op de site waar je het label aanvraagt. Het leek me al dat die adviseurs voor een paar centen dan echt geen moeite gaan doen om alsnog met eigen ogen te zien of er daadwerkelijk HR glas in je kozijn zit (via foto's weliswaar). Dat kost teveel tijd, dus geld. Als de 'wizard' er niet om vraagt, waarom zou hij/zij dat wel doen. Gewoon snel accepteren die handel en door. Ik denk dat ze er toch genoeg mee verdienen dan.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Rukapul schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:10:
Misschien is het hele doel van dit label wel voor de overheid om te kunnen zeggen dat 80% van de huizen aan C of beter voldoen.

Niet omdat het werkelijk zo is, maar op papier staat het zo goed als je schaal tot F loopt.

:P

#conspiracy

Appeltaart is lekker!

• Slapstick
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-06 14:52

Slapstick

Me, myself or I

Rukapul schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:10:

Ik had uit 2008 een echt energielabel. Dat was iets van F voor de jaren '70 doortochtwoning. Nu had ik blijkbaar een voorlopig label C? Maar als ik er doorheen klik dan zit op A nog zonder dat ik na-isolatie van vloer >12cm en/of na-isolatie van dak opgeef 8)7 Natuurlijk voor een deel toe te schrijven aan de diverse na-isolatiemaatregelen, maar de zonnepanelen lijken absurd veel mee te tellen.
Ja, PV panelen tellen helaas in de oude berekening te zwaar mee. Dit is als het goed is gefixt in de nieuwe berekening.

:TweakBlog:

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Binnenkort ook maar eens invullen.

Huis heeft in 2015 definitief label G gekregen. Maar nu is alles rondom geïsoleerd en voorzien van warmtepomp + zonnepanelen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Sdreeg
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 04-06 17:28
Hartelijk dank voor deze tip!

Ons huis 5 jaar geleden gekocht, destijds label C. Zelf niks aan gedaan verder qua aanvullende isolatie, dus opnieuw aanvraag gedaan om het label nog even te vernieuwen. Hoefde ook geen bewijs in te dienen.

Mochten we inderdaad nog eens verhuizen in de komende 5-10 jaar, dan scheelt dit wat gedonder en geld.

Ben er niet zo zeker van dat we met een echte inspectie op label C zouden uitkomen, met een huis van meer dan 70 jaar oud, waar toevallig nog wat zonnepanelen op gekwakt zijn. Rest van de straat zit zo te zien allemaal op label E.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 18-06 16:18
Thanks voor de tip! Gelijk even gekeken omdat ik aankomend jaar denk mijn huis te gaan verkopen. Maar ik had nog een label dat geldig was op moment van oplevering (2016), dus kon die gewoon printen.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• Kazu
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-06 20:14
dimi_v schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:39:
Als je heel veel meters hebt misschien wel, ik kan 10m2 kwijt en dat verbeterde het eindresultaat niet.

Met bewijs wat niet werd gevraagd bedoel ik op de site waar je het label aanvraagt. Het leek me al dat die adviseurs voor een paar centen dan echt geen moeite gaan doen om alsnog met eigen ogen te zien of er daadwerkelijk HR glas in je kozijn zit (via foto's weliswaar). Dat kost teveel tijd, dus geld. Als de 'wizard' er niet om vraagt, waarom zou hij/zij dat wel doen. Gewoon snel accepteren die handel en door. Ik denk dat ze er toch genoeg mee verdienen dan.
Vond het uberhaupt raar dat er naar oppervlakte wordt gevraagd, i.p.v. opbrengst. Ik heb 5 panelen van 400 Wp, dus dat is qua oppervlakte laag, maar qua opbrengst weer bovengemiddeld. Je zou zeggen dat dat ook zwaarder mee zou tellen.

PS5 PSN: UnrealKazu

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 09:23

mark-k

AKA markkNL

Draak1978 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:07:
[...]

Voor de SEEH natuurlijk een ondertekend en ingevuld formulier van mijn aannemer inclusief een gespecificeerde rekening over de aangeschafte spullen. Maar voor het energielabel wilde ze er niks mee. Ik moet het kunnen aantonen met foto's. Gelukkig tijdens de verbouwing genoeg foto's gemaakt en wat spotjes verwijderd om de isolatie laag te kunnen opmeten en fotograveren..
Voor de SEEH moet je toch ook foto's maken en opsturen? Of wordt dat ook met een factuur goedgekeurd? Mijn kozijnen zitten momenteel op het randje van dit jaar of volgend jaar (en scheelt nogal qua subsidie) dus als een factuur genoeg is zou me dat veel kopzorgen schelen.

Edit: voor de lol voor mijn huis maar eens ingevuld wat de situatie over een paar maanden gaat zijn (want verbouwing), maar zonder warmtepomp of zonnepanelen kom je blijkbaar nooit op een A label 8)7 Triple glas, vloer en dak met Rc van >5, WTW met 99.7% terugwinning, en nog magertjes in de B...

[Voor 16% gewijzigd door mark-k op 25-11-2020 20:39]

• Draak1978
mark-k schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:32:
[...]

Voor de SEEH moet je toch ook foto's maken en opsturen? Of wordt dat ook met een factuur goedgekeurd? Mijn kozijnen zitten momenteel op het randje van dit jaar of volgend jaar (en scheelt nogal qua subsidie) dus als een factuur genoeg is zou me dat veel kopzorgen schelen.
Ja je moet ze maken, maar tijdens aanmaak van het formulier staat ook dat ze niet echt gebruikt worden..

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:14
Gaat dit nog gevolgen hebben voor de WOZ? Ik kan er niet echt iets sluitends over vinden. Huis staat op E maar is inmiddels C geworden en daar blijft het zeer hoogstwaarschijnlijk ook bij. Als het gevolgen heeft voor de WOZ laat ik het nog lekker op E staan, heb nog geen plannen voor verkoop maar ik vermoed wel binnen nu en 10 jaar.

• JPS
  • Niet online
Dank voor de tip @HellBeast . Label stond op C maar kon ik makkelijk naar B zetten.

• JPS
  • Niet online
Klopt het trouwens dat de voorlopig toegekende labels (zou bij ons dus C zijn) uberhaupt niet worden omgezet in 'definitief'?

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
JPS schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:42:
Klopt het trouwens dat de voorlopig toegekende labels (zou bij ons dus C zijn) uberhaupt niet worden omgezet in 'definitief'?
Klopt. De voorlopige labels zijn vooral gebaseerd op bouwjaar vermoed ik. Maar voor een euro kan je al een definitief label regelen. Je kunt altijd even uitproberen hoe je antwoorden je label beïnvloeden.

• JPS
  • Niet online
Ja dat had ik dus gedaan en ging eenvoudig van C naar B, mooie meevaller.

Maar dit is ook al nuttig om te doen als je je label wil vaststellen omdat je anders sowieso kosten moet maken voor een defintief label.

• HellBeast

• LED-Maniak

LED-Maniak

Yes! Energielabel goedgekeurd.

Ik ben van G naar B gegaan voor mijn huis uit 1917. Als ik de vloer klaar had gehad dan zat ik op A :)

De goedkeuring na bewijs was er binnen 10 6 minuten, je vraagt je af hoe lang ze naar de foto's hebben gekeken. ;)

Appeltaart is lekker!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat een gedoe. Destijds meegedaan aan de pilot en het "bewijzen" van maatregelen die ik in 2009/2010 heb genomen was toen ook al lastig (hoe bewijs je dat je muren extra hebt geïsoleerd?) Maar goed, toen van een f (ofzo) naar een C gegaan. Wilde nu mijn zonnepanelen nog even meenemen.

Moest ik al het "bewijs" weer opnieuw doen, je kan dus niet 1 ding aanpassen. En deze keer werd hetzelfde bewijs van toen afgekeurd. Dus geen 6 minuten zoals hierboven, maar wel 5 keer nieuw bewijs aanleveren.
Ik geef dik 38m2 aan PV op, met foto van het dak. "afgekeurd, een paneel is 1.6 meter". Dus uitgelegd dat er ook panelen van 2 meter bestaan. "graag officiële documentatie". Vervolgens upload ik zelf nog een keer de verkeerde foto's van glas bovenverdieping, dus ook afgekeurd (terecht), maar wat een gedoe zeg.

Maar goed, label A :Y

Wise enough to play the fool

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:41
Bedankt voor de tip!
Hier van C naar A. Had voorzetwanden, HR++ glas, Rd 4.0 zolderisolatie en 12 zonnepanelen.

• Rubbergrover1
Is er eigenlijk binnen A nog onderscheid? Iets van A+ of zo?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:42:
Is er eigenlijk binnen A nog onderscheid? Iets van A+ of zo?
Als je je koelkast opgeeft wel.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

3 maal opnieuw ingedient (pv .. 14 panelen is blijkbaar geen 28,4 maar 22,4 ga die discussie niet aan .. aangepast .. (bleef toch A label) dus /care ..

Dus nu ook A-Label :)

[Voor 7% gewijzigd door vso op 21-12-2020 01:15]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Bedankt voor de tip.
Hier voor 4 euro van B naar A gegaan. Ook bij mij wat gezeur over de zonnepanelen. Had 13,5 ingevuld, maar het moest 14,4 zijn voor 9 panelen. Whatever.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Zijn er kopers die op het label letten dan? Ik ga voor een bepaald huis, het label interesseert me weinig. En dus het aanvragen is een moetje voor als je het wilt verkopen. Maar goed, misschien ben ik daar een rare in.

@HellBeast, bedankt voor de tip in ieder geval.

• DonZjon
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 03-06 22:49
Ik zit nu op label C maar ga 25 maart 12 panelen laten leggen van in totaal 17m2. Dan zou ik naar B gaan.

Kan ik dit hele gebeuren nu al indienen denken jullie of is dat tijdverspilling? Ik heb de offerte en e-mail van bevestiging installatiedatum. Na 25 maart, dat gaat hem niet meer worden denk ik, om het hele zooitje voor 1 april rond te krijgen.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
Roenie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:03:
Zijn er kopers die op het label letten dan? Ik ga voor een bepaald huis, het label interesseert me weinig. En dus het aanvragen is een moetje voor als je het wilt verkopen. Maar goed, misschien ben ik daar een rare in.

Neuh, misschien indien de koper 2 vergelijkbare woningen op het oog heeft of uit principe.
DonZjon schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:35:
Ik zit nu op label C maar ga 25 maart 12 panelen laten leggen van in totaal 17m2. Dan zou ik naar B gaan.

Kan ik dit hele gebeuren nu al indienen denken jullie of is dat tijdverspilling? Ik heb de offerte en e-mail van bevestiging installatiedatum. Na 25 maart, dat gaat hem niet meer worden denk ik, om het hele zooitje voor 1 april rond te krijgen.
Ik neem aan dat er geen energielabel wordt afgegeven op een enkel voornemen. Wie garandeert dat de maatregelen ook worden uitgevoerd? Wat is er 1 april? Je moet het toch voor 1 januari aanvragen?

Anoniem: 612265

Topicstarter bedankt voor het plaatsen!
Dat energielabel is natuurlijk dikke onzin en weer een manier om de burger op kosten te jagen. Ik zal dit proberen aan te vragen voor een familie lid die al wat ouder is en niet zo handig is met de pc.

https://www.telegraaf.nl/...ij-ontbreken-energielabel

Hoe wordt dit gecontroleerd? Steekproeven? Stel je verkoopt een woning en moet een keuring laten doen en dit kost €290 zoals de expert in dit artikel noemt;

https://www.ad.nl/wonen/m...-variant-je-wil~a70b1a46/

Dan kan je ook gewoon die boete van €170 aftikken en als je geluk hebt word je niet gesnapt en bespaar je veel geld.. :P

• Rubbergrover1
Zijn er kopers die op het label letten dan? Ik ga voor een bepaald huis, het label interesseert me weinig. En dus het aanvragen is een moetje voor als je het wilt verkopen. Maar goed, misschien ben ik daar een rare in..
Zeker wel. Maar dan niet precies of het net een C of toch nog een D is, maar een woning met F/G wordt toch wel anders bekeken dan C/D of een A. En daarbij wordt volgens mij ook niet zozeer waarde gehecht aan het energieverbruik zelf, maar vooral aan wat er samenhangt met eventuele maatregelen. Bij F/G is er toch een beetje de associatie met een slecht bijgehouden tochthol, terwijl je bij A juist het gevoel krijgt dat de eigenaren de boel goed op orde hebben en dat 'dus' de rest ook wel netjes bijgehouden zal zijn..

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:16:
[...]

Zeker wel. Maar dan niet precies of het net een C of toch nog een D is, maar een woning met F/G wordt toch wel anders bekeken dan C/D of een A. En daarbij wordt volgens mij ook niet zozeer waarde gehecht aan het energieverbruik zelf, maar vooral aan wat er samenhangt met eventuele maatregelen. Bij F/G is er toch een beetje de associatie met een slecht bijgehouden tochthol, terwijl je bij A juist het gevoel krijgt dat de eigenaren de boel goed op orde hebben en dat 'dus' de rest ook wel netjes bijgehouden zal zijn..
Zijn dat niet totaal andere typen woningen? Dat rijtjeshuis uit 2010 zal geen G zijn, terwijl die karakteristieke jaren 30 woning geen A zal zijn. Bij een bepaald type woning past nu eenmaal bepaald label. Die laatste waarin veel is geïnvesteerd zal op die manier ook wel aangeprezen worden.

• Rubbergrover1
Een woning uit deze eeuw zal inderdaad niet snel label G zijn, maar juist bij een karakteristieke vooroorlogse woning kan er wel een groot verschil zijn. Gaat het om een woning waar weinig aan gedaan is, dan is het misschien nog label G, terwijl een forse renovatie kan betekenen dat het label A wordt.

Ter illustratie twee voorbeelden uit de zelfde straat, ongeveer zelfde tijd (eind 19de, begin 20ste eeuw), zelfde budget (rond 5 ton) en beide ongeveer 100 M2. Een bovenwoning label G en een appartement in een verbouwd schoolgebouw met label A. Ondanks dat beide woningen volgens mij prima zijn, associeer ik de tweede toch meer met zorgeloos wonen en heb ik bij de eerste toch het idee dat er nog een hoop te doen is.
https://www.funda.nl/koop...nt-41106477-kruisweg-7-l/
https://www.funda.nl/koop...41023180-kruisweg-20-bis/

[Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 24-12-2020 06:11]

• Jiffy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-06 21:50

Jiffy

God, you're ugly!

Cribo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:49:

Hoe wordt dit gecontroleerd? Steekproeven? Stel je verkoopt een woning en moet een keuring laten doen en dit kost €290 zoals de expert in dit artikel noemt;
De controle door de overheid is doodsimpel: of er een energielabel is wordt bijgehouden door de overheid (duh!), en elke overdracht wordt door de notaris binnen 1 werkdag gemeld bij zowel kadaster als belastingdienst. Daar kun je dus gewoon een scriptje op zetten ter controle (ik neem aan dat het iets geavanceerder is dan een eenvoudig scriptje, maar you catch my drift).

Of het daadwerkelijk zo strak wordt gedaan durf ik echter niet te zeggen, maarde overheid heeft dus letterlijk alle noodzakelijk gegevens en die zijn razendsnel up to date.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• MrBubbles
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:35

MrBubbles

Ik mis je

teacher schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:13:
Wat een gedoe. Destijds meegedaan aan de pilot en het "bewijzen" van maatregelen die ik in 2009/2010 heb genomen was toen ook al lastig (hoe bewijs je dat je muren extra hebt geïsoleerd?) Maar goed, toen van een f (ofzo) naar een C gegaan. Wilde nu mijn zonnepanelen nog even meenemen.

Moest ik al het "bewijs" weer opnieuw doen, je kan dus niet 1 ding aanpassen. En deze keer werd hetzelfde bewijs van toen afgekeurd. Dus geen 6 minuten zoals hierboven, maar wel 5 keer nieuw bewijs aanleveren.
Ik geef dik 38m2 aan PV op, met foto van het dak. "afgekeurd, een paneel is 1.6 meter". Dus uitgelegd dat er ook panelen van 2 meter bestaan. "graag officiële documentatie". Vervolgens upload ik zelf nog een keer de verkeerde foto's van glas bovenverdieping, dus ook afgekeurd (terecht), maar wat een gedoe zeg.

Maar goed, label A :Y
Ik heb ook een hoop gezeur gehad zeg met het aanvragen. Foto's die afgekeurd zijn, steeds weer op en aanmerkingen. Ik heb het maar laten zitten. Vind het wel best.

I didn't ask for this, I was chosen.

• kabeltjekabel

Gezien de zeer geringe meerprijzen waarvoor woningen voorzien van goede isolatie weggaan tov de woningen waar al 40 jaar niks aan gedaan is; schijnbaar niet.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 11:25
Voor 2 euro ook maar ff geroggeld. Van C naar B. Best :P

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 06:10:
Een woning uit deze eeuw zal inderdaad niet snel label G zijn, maar juist bij een karakteristieke vooroorlogse woning kan er wel een groot verschil zijn. Gaat het om een woning waar weinig aan gedaan is, dan is het misschien nog label G, terwijl een forse renovatie kan betekenen dat het label A wordt.

Ter illustratie twee voorbeelden uit de zelfde straat, ongeveer zelfde tijd (eind 19de, begin 20ste eeuw), zelfde budget (rond 5 ton) en beide ongeveer 100 M2. Een bovenwoning label G en een appartement in een verbouwd schoolgebouw met label A. Ondanks dat beide woningen volgens mij prima zijn, associeer ik de tweede toch meer met zorgeloos wonen en heb ik bij de eerste toch het idee dat er nog een hoop te doen is.
https://www.funda.nl/koop...nt-41106477-kruisweg-7-l/
https://www.funda.nl/koop...41023180-kruisweg-20-bis/
Dat kun je zonder label ook wel bedenken lijkt mij. Of als onderdeel van een taxatie. Op zich handig er een letter aan te hangen, alleen jammer dat dit weer een partij erbij is die aan de verkoop van een huis verdient. Maar goed, de komende 10 jaren zitten we weer goed voor een paar euro ;)
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:22:
[...]
Gezien de zeer geringe meerprijzen waarvoor woningen voorzien van goede isolatie weggaan tov de woningen waar al 40 jaar niks aan gedaan is; schijnbaar niet.
Dat lijkt mij dan ook een argument in de onderhandeling. Aanpassingen kun je altijd nog doen, maar zoiets als de locatie daar kun je niets aan veranderen. Voor mij is dat label dan ook niet heel interessant. Maar zoals gezegd, er zullen andere mensen zijn die dat wel belangrijk vinden.

• kabeltjekabel
Roenie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:16:
[...]
Dat kun je zonder label ook wel bedenken lijkt mij. Of als onderdeel van een taxatie. Op zich handig er een letter aan te hangen, alleen jammer dat dit weer een partij erbij is die aan de verkoop van een huis verdient. Maar goed, de komende 10 jaren zitten we weer goed voor een paar euro ;)

[...]
Dat lijkt mij dan ook een argument in de onderhandeling. Aanpassingen kun je altijd nog doen, maar zoiets als de locatie daar kun je niets aan veranderen. Voor mij is dat label dan ook niet heel interessant. Maar zoals gezegd, er zullen andere mensen zijn die dat wel belangrijk vinden.
Ik denk vooral dat de mensen die er wat vanaf weten het graag zelf doen, en de mensen die er niks vanaf weten... die zien er de waarde niet van in.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True