[Bespaar tip!] energielabel voor 10 jaar aanvragen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:20:
[...]
Ik denk vooral dat de mensen die er wat vanaf weten het graag zelf doen, en de mensen die er niks vanaf weten... die zien er de waarde niet van in.
Hoe bedoel je dat? Wat zelf doen? En waar niets van af weten?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:05
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:01:
[...]

Ik heb ook een hoop gezeur gehad zeg met het aanvragen. Foto's die afgekeurd zijn, steeds weer op en aanmerkingen. Ik heb het maar laten zitten. Vind het wel best.
Kan je dan niet gewoon een ander kiezen?

Collega had ook problemen, duurde al twee weken, bla bla.

Ik was binnen 6 minuten klaar. Hij heeft geswitcht naar dezelfde als ik had gedaan en waarempel.. meteen goedgekeurd.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

LED-Maniak schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:38:
[...]

Ik was binnen 6 minuten klaar. Hij heeft geswitcht naar dezelfde als ik had gedaan en waarempel.. meteen goedgekeurd.
Dat zou kunnen, met de kans dat je weer zo iemand krijgt.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Moet dit ook als je al een definitief energielabel hebt? Of is dat niet zo definitief als je zou denken op basis van het woord?

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:04

inhico

pw

Was niet van plan mijn huis te verkopen de komende 10 jaar, en ben verder ook niet geïnteresseerd in het energielabel. Niet bij aankoop: vrijstaand huis uit 1940, waarbij je door het dakbeschot naar buiten kunt kijken: heb ik geen label voor nodig om te te weten hoe energiezuinig dat huis is. Ook niet bij bewoning: de gasrekening zegt genoeg.

Maar voor die paar euro toch maar even gedaan. Was in een paar minuten geregeld.

Overigens recent een huis van familie verkocht: we hadden geen tijd/zin om alle bewijsstukken op te zoeken. Dus een ongunstig label, maar tegelijk in de brochure aan laten geven dat er wel degelijk is geïsoleerd en dat ook laten zien bij bezichtiging. Kopers vonden het prima (en boeiden het volgens mij ook helemaal niet). Isoleren is ook niet zo heel erg duur t.o.v. de aanschaf van een huis.

...

• wietwiet
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het systeem van zelf aangeven welke voorwaarden gelden voor je woning is brak tot en met. Twee jaar terug toen ik mijn appartement (bouwjaar 2007) kocht viel me al op dat dit de enige woning was met energielabel C, terwijl elke andere woning in dit complex met een publiek vindbaar label, of die op Funda te koop staat energielabel A voert.

Wat blijkt (laatst nog even nagegaan bij iemand die net z'n woning had verkocht); iedereen geeft waarschijnlijk aan op het label dat er stadsverwarming gebruikt wordt in het complex, terwijl het eigenlijk blokverwarming is met een drietal centrale CV ketels in de kelder (wat onder de categorie 'Gemeenschappelijke CV-ketel, geïnstalleerd in of na 1998'). Hierdoor valt een woning in één klap twee tredes op het energielabel naar beneden t.o.v. stadsverwarming.

Zelfs met alle optionele aanvullende besparingsmaatregelen (die er dus niet zijn), zonnepanelen (die er ook niet zijn), etc. kom je met blokverwarming niet verder dan een B label. Dus ja, neem een loopje met de waarheid, en je ontvangt een A label... Btw, op Funda staat bij alle recent verkochte woningen wel weer netjes dat er blokverwarming is 8)7

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dank voor de tip!

Voor een paar euro is mijn energielabel nu een paar jaar langer geldig. Was A en blijft A ondanks extra zonnepanelen.

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:19
DonZjon schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:35:
Ik zit nu op label C maar ga 25 maart 12 panelen laten leggen van in totaal 17m2. Dan zou ik naar B gaan.

Kan ik dit hele gebeuren nu al indienen denken jullie of is dat tijdverspilling? Ik heb de offerte en e-mail van bevestiging installatiedatum. Na 25 maart, dat gaat hem niet meer worden denk ik, om het hele zooitje voor 1 april rond te krijgen.
Het mag niet maar blijkbaar plukken anderen fotos van internet of van de buren hun dak en dienen die in voor hun label. Als je van plan (en het is besteld) bent om zonnepanelen te plaatsen is het een (niet-legale) optie.

Edit: Deze fraudeerwijze werd aangehaald in een recent krantenartikel.

[ Voor 5% gewijzigd door Kapotto op 24-12-2020 11:32 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Roenie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:24:
[...]
Hoe bedoel je dat? Wat zelf doen? En waar niets van af weten?
Gewoon zoals ik het zeg; massa's mensen hebben gewoon geen flauw benul van isolatie. De mensen die dat wel hebben zullen bovengemiddeld vaak handig genoeg zijn om dat zelf te regelen in een woning waar het niet aanwezig is.

De groep die het zelf wil doen gaat niet bijster veel extra betalen voor een woning wat het al heeft en de groep die er niks vanaf weet gaat er ook niks extra's voor betalen, want ze snappen het toch niet.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00
Mooie tip.

Misschien niet helemaal "on topic" maar weet iemand waarom mijn energielabel 1 volledige stap omlaag gaat als ik aangeef "Ja, ik heb mechanische ventilatie"? Het hele idee daarvan is toch dat je goed ventileert zonder dat je veel energie verlies door een raam open te moeten zetten, etc.?

En kan ik daar ook gewoon "Nee" invullen? Mijn systeem is namelijk alleen voor toilet en badkamer en die zou je ook gewoon niet kunnen aanzetten (is meer extra, gebruik het ook zelden)...

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:19
Valorian schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:34:
Mooie tip.

Misschien niet helemaal "on topic" maar weet iemand waarom mijn energielabel 1 volledige stap omlaag gaat als ik aangeef "Ja, ik heb mechanische ventilatie"? Het hele idee daarvan is toch dat je goed ventileert zonder dat je veel energie verlies door een raam open te moeten zetten, etc.?

En kan ik daar ook gewoon "Nee" invullen? Mijn systeem is namelijk alleen voor toilet en badkamer en die zou je ook gewoon niet kunnen aanzetten (is meer extra, gebruik het ook zelden)...
Je warme lucht wordt door mechanische ventilatie naar buiten geblazen wat dus een warmteverlies oplevert.

Bij een wtw installatie verlies je geen punten (op het nog oude label)

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotto op 24-12-2020 11:38 ]

• Valorian
Kapotto schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:36:
[...]

Je warme lucht wordt door mechanische ventilatie naar buiten geblazen wat dus een warmteverlies oplevert.

Bij een wtw installatie verlies je geen punten (op het nog oude label)
Ah helder. Blijft mij een beeetje vreemd in de oren klinken dat mijn huis dan een lager label krijgt dan een exact gelijk huis bij de buren (bij wijze van spreken) nadat ik er zo'n mechanische ventilatie in zet. Ondanks of ik die ook daadwerkelijk gebruik. Dan zou je ook een vraag kunnen vragen of mensen een plasmatelevisie in hun huis hebben ja/nee. 8)7

Ook wonderlijk: bij CV-ketel is er wel onderscheid tussen <1998 en >1998 , maar daarna niet meer. Neem aan dat de ontwikkeling in 22 jaar erna toch ook wel aanzienlijk is? Maar een ketel uit 1999 geeft dus hetzelfde label als een ketel uit 2020...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:42:
[...]

Ah helder. Blijft mij een beeetje vreemd in de oren klinken dat mijn huis dan een lager label krijgt dan een exact gelijk huis bij de buren (bij wijze van spreken) nadat ik er zo'n mechanische ventilatie in zet. Ondanks of ik die ook daadwerkelijk gebruik. Dan zou je ook een vraag kunnen vragen of mensen een plasmatelevisie in hun huis hebben ja/nee. 8)7

Ook wonderlijk: bij CV-ketel is er wel onderscheid tussen <1998 en >1998 , maar daarna niet meer. Neem aan dat de ontwikkeling in 22 jaar erna toch ook wel aanzienlijk is? Maar een ketel uit 1999 geeft dus hetzelfde label als een ketel uit 2020...
Het energielabel in deze opzet is verre van perfect :X Het is niet voor niets dat het label aangepast wordt en dat geldt ook voor de eisen aan nieuwe woningen zodat het bijvoorbeeld lastiger wordt om door het aanbrengen van zonnepanelen een minder goed geïsoleerd huis te kunnen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Valorian schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:42:
[...]

Op zich vallen die ontwikkelingen de voorbije 20 jaar nog wel mee. 1998 is zo een beetje de grens voor condenserende ketels. Grootste vraag daarin is nog of die ketel een beetje deftig ingeregeld is. Slecht geregeld en onderhouden ketels uit 2020 kunnen makkelijk minder efficiënt zijn dan eentje uit 2000 die perfect geregeld en onderhouden werd.
(er is een heel apart draadje beschikbaar daarover hier op tweakers)

Eentje die trouwens een groot verschil kan uitmaken. Ik spreek uit ervaring. Bij aankoop van het huis hing een 2j oude peperdure ketel. (Viesmann vitodens 300) Hij eentje die nog veel te zwaar is ook. Want zwaarder is ALTIJD beter... Ding pendelde als gek, chauffage in geen jaren ontlucht. Niet waterzijdig ingeregeld... . Een jaar na alle renovaties kregen we van de energieleverancier een telefoon hoe het mogelijk was dat ons verbruik zo laag lag. Sjoemelcontrole, not kidding. Ons verbruik was blijkbaar meer dan gehalveerd tov vorige gebruikers. Dat was ook niet helemaal gdpr ons het verbruik mee te delen van vorige eigenaars, maar goed. Op zich was ik wel blij, wetende dat alle maatregelen zo een groot effect hebben gehad.

Als je het mij vraagt zijn die labels onzin. Enige wat nog ietwat van waarde heeft is een EPB bij nieuwbouw en dan nog zegt dat enkel iets over de mogelijke energiewaarde van het huis. Niet hoe de inwoners er mee omgaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Joindry op 24-12-2020 11:57 ]

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:00
Bedankt voor de tip. Mijn label kan weer tien jaar mee!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Joindry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:47:
[...]

Eentje die trouwens een groot verschil kan uitmaken. Ik spreek uit ervaring. Bij aankoop van het huis hing een 2j oude peperdure ketel. (Viesmann vitodens 300) Hij eentje die nog veel te zwaar is ook. Want zwaarder is ALTIJD beter... Ding pendelde als gek, chauffage in geen jaren ontlucht. Niet waterzijdig ingeregeld... . Een jaar na alle renovaties kregen we van de energieleverancier een telefoon hoe het mogelijk was dat ons verbruik zo laag lag. Sjoemelcontrole, not kidding. Ons verbruik was blijkbaar meer dan gehalveerd tov vorige gebruikers. Dat was ook niet helemaal gdpr ons het verbruik mee te delen van vorige eigenaars, maar goed. Op zich was ik wel blij, wetende dat alle maatregelen zo een groot effect hebben gehad.
Tegelijk, ik heb nul maatregelen genomen toen ik mijn nieuwe woning inging, en heb hetzelfde telefoontje gehad. Of nou ja, geen telefoontje, maar ging online. Verbruik was veel lager dan van jaar ervoor, hoe kan dat? Kreeg je meerdere standaard opties om aan te vinken: "Nieuwe bewoner" aangevinkt, opgestuurd, nooit meer wat van gehoord.

Oftewel natuurlijk zullen je technische maatregelen impact hebben gehad, maar het kan ook voor flink gedeelte je gebruik zijn. Gaat hij overdag uit bijvoorbeeld als er toch niemand is? Heb je het op een lekkere tropische 23 graden binnen? Dat zijn dingen die ook enorme verschillen maken.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
Ook maar nieuw label aangevraagd, fors geïnvesteerd de afgelopen 2 jaar, van D naar A.
Denk niet te verhuizen de komende 10 jaar, maar zou me niks verbazen als we over paar jaar belastingen gaan krijgen die schalen met je energielabel.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:11
Mooie tip.

Ik heb ook mechanische ventilatie en zit op A. Denk dat het een combinatie is waardoor je net in B valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mooie tip.

Maar één stap? Ik kan een energielabel van C naar A krijgen door stekker uit de mechanische ventilatie te trekken :P

Het zou logischer zin als je kan zeggen dat je ventilatie met WTW hebt, en je dan een beter label krijgt. Maar goed, het zou ook logischer zijn als je niet een slechter energielabel krijgt omdat je in het midden van een appartementencomplex zit en nauwelijks moet stoken. Natuurlijk is mijn isolatie naar de buren minder dan de isolatie van de buren naar buiten, maar meeste van mijn buren hebben hun woning niet op 4 graden, zoals het wel buiten is...

Anyway, ook nog maar gedaan, vermoed niet dat ik er nog 10 jaar zit.

• Valorian
Sissors schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:48:
[...]

Maar één stap? Ik kan een energielabel van C naar A krijgen door stekker uit de mechanische ventilatie te trekken :P

Het zou logischer zin als je kan zeggen dat je ventilatie met WTW hebt, en je dan een beter label krijgt. Maar goed, het zou ook logischer zijn als je niet een slechter energielabel krijgt omdat je in het midden van een appartementencomplex zit en nauwelijks moet stoken. Natuurlijk is mijn isolatie naar de buren minder dan de isolatie van de buren naar buiten, maar meeste van mijn buren hebben hun woning niet op 4 graden, zoals het wel buiten is...

Anyway, ook nog maar gedaan, vermoed niet dat ik er nog 10 jaar zit.
Bij mij was het maar 1 stap omdat er geen lagere optie was. Huis uit 1926 zonder spouwmuur-, vloer- of dakisolatie. Ging van F naar G ;)

Ik ga hem ook maar aanvragen. Geef er niets om maar als het om wat voor reden dan ook 'verplicht' is om er een te hebben bij een eventuele verkoop binnen 10 jaar dan toch wel handig dat nu al te doen ipv straks tegen hogere kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Mijn huis had energie label D, vorige bewoner had bv al gevel isolatie gedaan, door een duurzaamheids lening v.d gemeente kon ik de restant v.d werkzaamheden zodanig doen dat mijn huis nu een A label heeft.

Anyway als 90% in de straat een D label heeft en mijn huis een C,B of A dan lijkt me dat al bij verkoop al een goeie reden om een hogere prijs te vragen. maar zo denk ik
ps al is dit minimaal elke euro is er 1 en maakt het intressanter voor kopers .. immers een F,E,D label zijn al redenen om weg te lopen .. denk aan de keuze filter op funda .. je kans word groter dat je op het netvlies terecht komt

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 24-12-2020 12:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zit halverwege een verbouwing van een 1913 woning die we naar <A willen krijgen (en dat gaat lukken ook). Ik wilde eerst pas zo'n label aanvragen als ik klaar was om dan meteen naar A door te stomen.

Als ik echter kijk waar we nu staan, zitten we volgens die tool al op A terwijl er nog niks is gedaan aan gevel of vloer isolatie en zie je letterlijk de temperatuur zakken op de thermostaat zodra de WP uit gaat :?

Toch maar nu nog even proberen aan te vragen, A is A...

Dit rijtje is blijkbaar al genoeg om naar A te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PdOadHk.png
(glas slaapkamers heb ik even op HR staan hoewel de helft drielaags HR+++ is)
Daar komt nog RC5 vloerisolatie, wandisolatie, WTW en (bijna) overal HR+++ glas bij.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
wietwiet schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:13:
Het systeem van zelf aangeven welke voorwaarden gelden voor je woning is brak tot en met. Twee jaar terug toen ik mijn appartement (bouwjaar 2007) kocht viel me al op dat dit de enige woning was met energielabel C, terwijl elke andere woning in dit complex met een publiek vindbaar label, of die op Funda te koop staat energielabel A voert.

Wat blijkt (laatst nog even nagegaan bij iemand die net z'n woning had verkocht); iedereen geeft waarschijnlijk aan op het label dat er stadsverwarming gebruikt wordt in het complex, terwijl het eigenlijk blokverwarming is met een drietal centrale CV ketels in de kelder (wat onder de categorie 'Gemeenschappelijke CV-ketel, geïnstalleerd in of na 1998'). Hierdoor valt een woning in één klap twee tredes op het energielabel naar beneden t.o.v. stadsverwarming.

Zelfs met alle optionele aanvullende besparingsmaatregelen (die er dus niet zijn), zonnepanelen (die er ook niet zijn), etc. kom je met blokverwarming niet verder dan een B label. Dus ja, neem een loopje met de waarheid, en je ontvangt een A label... Btw, op Funda staat bij alle recent verkochte woningen wel weer netjes dat er blokverwarming is 8)7
In diezelfde categorie: bij mij in de buurt staat standaard bij Funda dakisolatie genoemd. Vervolgens zie je foto's van de zolder waar overduidelijk geen sprake is van na-isolatie en het dus neerkomt op het dakbeschot van 5cm strokarton-achtige meuk wat een te verwaarlozen isolatiewaarde biedt (ik heb met heel veel moeite in een oud TNO rapport een afgeschatte lambda waarde kunnen vinden) samen met dan eventueel nog wat afwerking. Best case is het tochtdicht (wat uit eigen ervaring toch wel een paar bussen PUR vergt).

Overigens geen zorgen: ook zonder na-isolatie van de zolder kun je een A-label scoren. Wat een farce :P

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Huis gekocht uit 1979 dat C klasse had met 2,400 kuub gas per jaar (1 oude dame).

Wat heb ik gedaan: Dak en vloer geisoleerd, moderne HR ketel + vloerverwarming, 13 panelen en rondom HR++ (was oud dubbelglas beneden en enkelglas rest van het huis). Gevel is al geisoleerd en advies van meerdere partijen varieerde van 'kan niet' tot 'de investering verdien je niet meer terug'.

Resultaat: Gasverbruik is meer dan gehalveert (2,400m3/jr naar 1,000-1,200) en E/G kosten is met 65% gedaald.

Tot mijn verassing is het nieuwe label ook C vanwege het electriciteitsgebruik van de centrale afzuiging? Zonder afzuiging is het label A. Ik hoop dat het nieuwe systeem eerlijker is maar voor de komende 10 jaar toch maar een Atje meegepikt voor 6 euro.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 15:36

Wuursj

want worst is al bezet

Boeryepes schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:42:

Tot mijn verassing is het nieuwe label ook C vanwege het electriciteitsgebruik van de centrale afzuiging?
Het gaat niet om het het electriciteitsverbruik van de centrale afzuiging zelf maar om de warmte die de afzuiging uit je huis zuigt en op straat gooit.

Maar het is krom ja, want met open ramen gooi je het net zo goed op straat.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:05
Pas geleden zonnepanelen op mijn dak gekregen. Die stonden nog niet op het certificaat. Ben al wel A, maar nu staan ze er wel op. Heb voor iemand gekozen die het voor € 0 euro deed. Waarom doet iemand dit gratis?

According to my calculations the problem doesn't exist.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:46

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Net toch maar even alle gegevens bij elkaar gezocht. Wij gaan, als het goed is, van F naar C.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
egelalexander schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:01:
Pas geleden zonnepanelen op mijn dak gekregen. Die stonden nog niet op het certificaat. Ben al wel A, maar nu staan ze er wel op. Heb voor iemand gekozen die het voor € 0 euro deed. Waarom doet iemand dit gratis?
Dat merk je waarschijnlijk nog wel.

Degenen die het gratis deden vereisten allemaal registratie. Die voor bv 4 euro niet.

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
Zojuist ook maar iemand gekozen die een paar euro telde. Hoop dat het me toch een hoop reclame/spam scheelt.
De flip met wel of geen mechanische ventilatie was bij mij ook het verschil tussen A of C.
Ik zie het wel tegemoet, ook al heb ik voorlopig echt geen intentie om hier te verhuizen.

Update: na het indienen rond 15.55 op kerstavond, een label retour om 16.41. Geen slechte round-trip tijd :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Blabla13 op 25-12-2020 00:04 . Reden: Aanvulling ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Toch nog maar een tweede keer ingevuld. Eerste keer lukte het niet acceptabel bewijs te leveren (paar keer geprobeerd). Nu een andere gekozen en kijken of die het wel OK vindt...

(Voorlopig label is A, zou dat toch graag voor 10 jaar definitief maken.)

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:38:
[...]

Kun je mij vertellen welke deskundige je hebt gebruikt? :)
Blijf ook een beetje in rondjes lopen bij de huidig gekozen deskundige...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Wij hebben vrij arbitrair onderstaande gekozen:

spoiler: keurmeester
Martin Peters

De aanvraag was na het weekend zonder gedoe goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:53
Ik heb het voorlopige A-label ook maar definitief laten maken voor 4 euro. Ik denk nog lang niet aan verhuizen, maar beter mee verlegen dan om verlegen. En een nieuw label aanvragen kan altijd nog.

De aanvraag zelf was wel een enorme anticlimax. Woning is uit 2005 en dat is kennelijk het belangrijkste criterium. Ik heb alleen de wtw nog aangevinkt. Bewijsmateriaal werd niet gevraagd en kon ik ook niet toevoegen. Het label had ik in een paar minuten binnen.

Ik snap nu wel dat ze de voorwaarden voor het label aanpassen. Inhoudelijk heb je er niet zoveel aan. Met een verplicht, uitgebreid energieadvies ben je als koper toch beter geholpen denk ik, zelfs bij een redelijk recent huis. Ze hadden het beter een “energietaxatie” kunnen noemen, of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:16
Zojuist ook het formulier maar even ingevuld en de aanvraag gedaan. We wonen 5 jaar in deze woning. Ik ga van C naar B, dat komt door m'n WP-boiler, vloerisolatie en 22 zonnepanelen.

Mooi klusje op 2e kerstdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Vraag..

Ik wil ook het energielabel aanvragen voordat het jaar om is. Handig dat het me kosten bespaart.

Ik heb dit jaar een aantal energie besparende maatregelen getroffen. Zonnepanelen, spouwmuurisolatie, vloer isolatie en nieuwe CV-Ketel. Onlangs kreeg ik een brief van de overheid om aanpassingen door te geven om de WOZ waarde van mij huis te bepalen. Op advies hier (topic ben ik even kwijt) heb ik dit niet gedaan omdat ik dan meer moet betalen.

Als ik nu een energie label aanvraag met de gewijzigde veranderingen (van label D naar B). Worden deze gegevens doorgegeven en gaat mijn WOZ waarde omhoog? Dat ik alsnog meer betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:26
Net ook maar even wat gedaan. Had dubbelglas al ingevoerd. Daar hebben we de bon van. Hoop niet dat er overal foto's van nodig zijn per ruimte. :P
Net de droger voor de CV vandaan gehaald en van het typenummer een foto. Verder staat er geen datum op, maar dat type was er niet van voor 1998 (wij hebben hem in 2006 laten plaatsen).

Zelfde keurmeester als @JPS gebruikt. Why not. Er is nergens uit te vogelen hoe ze zijn.
Zit ongeveer nabij onze woonplaats (niet dat het uitmaakt, omdat ze toch niet langs gaan komen. :) ).
Wij gaan overigens van E naar D.
Verder buiten HR++ glas en die ketel niets toegevoegd nog.
Vloer moet nog gedaan worden, maar dat komt later wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 27-12-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat mijn wowing al energie label A heeft, ondanks dat bij de aanvraag nergens is aangeven dat ik een hybride cv ketel heb :X
Bij nieuwe aanvraag is ook niet mogelijk om dit aan te vragen.

Conclusie, ondanks dat ik helft energie besparende maatregelen van mijn woning niet kan aan geven krijg ik tot nog Energie label A. Of wel het hele energie label gebeuren is een wasseneus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:50:
Ik zie dat mijn wowing al energie label A heeft, ondanks dat bij de aanvraag nergens is aangeven dat ik een hybride cv ketel heb :X
Bij nieuwe aanvraag is ook niet mogelijk om dit aan te vragen.

Conclusie, ondanks dat ik helft energie besparende maatregelen van mijn woning niet kan aan geven krijg ik tot nog Energie label A. Of wel het hele energie label gebeuren is een wasseneus.
Dat valt wel een beetje mee. Er is alleen (nog) geen onderscheid tussen een gewoon zonnig huis en een heel erg zuinig huis. Dat is allemaal label A. Er is dus nog geen onderscheid naar A+,A++ etc. Ze zijn al lang blij als je huis redelijk bij de tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ook zo. Maar wat ik bijv raar vindt is dat je alleen kunt kiezen uit HR glas of driedubbel glas en geen HR++ glas, en zou zijn meer voorbeelden waar je uit niet zeggende dingen een keuze moet maken. Bij cv keter voor of na 1998, een beter vraag was type ketel geweest. En zo zijn wel meer voorbeelden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:17:
Dat is ook zo. Maar wat ik bijv raar vindt is dat je alleen kunt kiezen uit HR glas of driedubbel glas en geen HR++ glas, en zou zijn meer voorbeelden waar je uit niet zeggende dingen een keuze moet maken. Bij cv keter voor of na 1998, een beter vraag was type ketel geweest. En zo zijn wel meer voorbeelden .
Maar dan wordt het aanvragen voor de gemiddelde Truus om de hoek veel te ingewikkeld. Dus volgend jaar een expert om dat te doen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

jelke1992 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:45:
[...]

Waarschijnlijk wel. Ik heb nu al meerdere energie labels aangevraagd, en nog nooit gehad dat die is afgekeurd. Volgens mij zijn de meeste niet zo moeilijk.
Anders even kijken of je een drone van een buurman kan lenen? :)
Bij mij wel. Ik had voor de woning die ik verkocht een label aangevraagd. Ik wist de exacte dimensies van de zonnepanelen en de opbrengst hiervan. Ik moest dus een vermogen en een oppervlak opgeven, wat ik dus ook exact heb ingevuld. Werd hierop afgekeurd omdat ik voor dat oppervlak een lager vermogen moest opgeven. |:(

Ging dus nergens over, want ik had de exacte specs (Waren 9 stuks 255wp panelen van 166x99cm). Kom je dus op 14,79 m² uit en 2.295 wp, maar voor het energielabel moest ik hier dus over liegen en het corrigeren naar een andere waarde die wél geaccepteerd werd. Verschil was maar minimaal, maar toch klopt dit ergens niet. Het belang van zo'n energielabel is toch dat de gegevens juist wél kloppen?

Voor mijn nieuwe huis heb ik panelen van 335 wp. Die komen dan helemáál niet meer door de keuring 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
Fairy schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:43:
[...]

Voor mijn nieuwe huis heb ik panelen van 335 wp. Die komen dan helemáál niet meer door de keuring 8)7
Volgens mij heb ik geen vermogen op hoeven geven, alleen oppervlakte van de panelen.

Misschien wordt het niet geteld qua energieopwekking, maar als extra dakisolatie. 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 23:17
Fairy schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:43:
[...]

Bij mij wel. Ik had voor de woning die ik verkocht een label aangevraagd. Ik wist de exacte dimensies van de zonnepanelen en de opbrengst hiervan. Ik moest dus een vermogen en een oppervlak opgeven, wat ik dus ook exact heb ingevuld. Werd hierop afgekeurd omdat ik voor dat oppervlak een lager vermogen moest opgeven. |:(

Ging dus nergens over, want ik had de exacte specs (Waren 9 stuks 255wp panelen van 166x99cm). Kom je dus op 14,79 m² uit en 2.295 wp, maar voor het energielabel moest ik hier dus over liegen en het corrigeren naar een andere waarde die wél geaccepteerd werd. Verschil was maar minimaal, maar toch klopt dit ergens niet. Het belang van zo'n energielabel is toch dat de gegevens juist wél kloppen?

Raar, bij het aanvragen van het label hoefde ik (in alle 3 de gevallen) alleen maar het aantal m2 zonnepanelen op te geven, en niet het aantal WP.

Het nieuwe label gaat trouwens tot A++++ lopen:

https://nos.nl/artikel/23...lig-maar-ook-te-duur.html

Lekker duidelijk weer, krijgen we over een paar jaar dan A+++++++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Is die site overbelast of is het altijd al zo sloom, niet werkbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 19:32
Als ik mijn mechanische ventilatie uitvink wordt het energielabel B ipv C. Maar ja, eerlijk ingevuld blijft het C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
KillerAce_NL schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:47:
Is die site overbelast of is het altijd al zo sloom, niet werkbaar..
Vind je het vreemd dat de site overbelast is, drie dagen voordat je zo'n 200 euro voor een label zult moeten gaan aftikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Rubbergrover1 schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:59:
[...]

Vind je het vreemd dat de site overbelast is, drie dagen voordat je zo'n 200 euro voor een label zult moeten gaan aftikken?
Volgens mij moet je eens begrijpend lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
hij is heeeeeel sloom..idd door overbelasting .. lijkt me logisch.. iedereen nog even snel (waaronder ik ).. Het scheelt nogal.. Nu 6 euro...straks paar 100

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ook maar een energielabel aan het aanvragen. Interessante ervaring tot nu toe :P

Huis gekocht in eind 2014. Huis had toen een energielabel B dat t/m 2024 geldig zou zijn. Maar mijn voorlopige energielabel (dat ook definitief wordt) is een C. Blijkbaar is mijn B-label dat nog 4 jaar geldig is toch niet zo geldig? :z

Dan de bewijsvoering. Daarbij heb ik als hoofdbewijs de brochure van de verkoopmakelaar geupload.

Dubbelglas: ja
Grotendeels dubbelglas (bron: brochure 2014): goedgekeurd door deskundige

Gevelisolatie: ja
Bij renovatie in 1995 geïsoleerd volgens de toen geldende normen (brochure 2014): afgekeurd door deskundige. Rekening of foto nodig.

Dakisolatie: ja
Bij renovatie in 1995 geïsoleerd volgens de toen geldende normen (brochure 2014) + isolatieplaten dak in goede staat (bouwkundig rapport 2014): afgekeurd door deskundige. Rekening of foto mét meetlat nodig.

Vloerisolatie: ja
Bij renovatie in 1995 geïsoleerd volgens de toen geldende normen (brochure 2014): goedgekeurd door deskundige 8)7

Verwarming: ketel ná 1998
Vrijwel nieuwe cv-ketel (brochure 2014): afgekeurd door deskundige. Foto gehele ketel of rekening nodig.

Zonnepanelen: ja, 21,5m2
Factuur met daarop 14 TSMC-panelen en 5 Solar Frontiers + bevestigingsmateriaal voor 19 panelen: afgekeurd door deskundige. Want: oppervlak ontbreekt. Foto nodig waarop het aantal panelen zichtbaar is waarbij geldt 1 paneel = 1,6m2

Maar goed, ik speel wel mee hoor. Dus netjes foto's gemaakt of (in het geval van gevelisolatie) foto's kunnen vinden in mijn archief.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Ik heb hem afgelopen zomer aangevraagd . Glansrijk geslaagd voor het A label met onze woning uit 1976 .

[ Voor 3% gewijzigd door Codeoranje op 28-12-2020 14:04 ]

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

jelke1992 schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:00:
[...]

Raar, bij het aanvragen van het label hoefde ik (in alle 3 de gevallen) alleen maar het aantal m2 zonnepanelen op te geven, en niet het aantal WP.

Het nieuwe label gaat trouwens tot A++++ lopen:

https://nos.nl/artikel/23...lig-maar-ook-te-duur.html

Lekker duidelijk weer, krijgen we over een paar jaar dan A+++++++?
Ja dat was het inderdaad. Voor mij al weer eventjes geleden, ging inderdaad om het aantal vierkante meters versus het aantal panelen. 9 panelen op de foto en werd er beweerd dat het aantal m² dat ik had opgegeven niet mogelijk was, terwijl dit standaardmaat panelen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nou ook binnen, de C die het voolopig was, blijft het ook.
Heb de brochure van verkoop gebruikt en moest alleen even een foto vd ketel opsturen. Dat is een oudje en moest ff bewijzen dat het een HR107 ketel is.

De site werkt vandaag een stuk vlotter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Ik heb hem toch bewust maar niet aangevraagd. Geen plannen om te verhuizen en als de Gemeente ziet dat ik van C naar A gegaan ben, gaat mijn WOZ waarde nog verder omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:26
Gisterenavond goedgekeurd zonder al te boeiende foto's. Rekening van kozijnen met hr++ glas en foto van typeplaatje ketel.

Van E naar D.
Niet dat we plannen hebben om te verhuizen, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:46:
Zonnepanelen: ja, 21,5m2
Factuur met daarop 14 TSMC-panelen en 5 Solar Frontiers + bevestigingsmateriaal voor 19 panelen: afgekeurd door deskundige. Want: oppervlak ontbreekt. Foto nodig waarop het aantal panelen zichtbaar is waarbij geldt 1 paneel = 1,6m2
Naast de factuur ook een foto aangeleverd van de 19 panelen op mijn dak. Wéér afgewezen:
Graag een factuur van plaatsing
of foto toevoegen waarop duidelijk alle zonnepanelen vermeld staan.

en

1 paneel is 1,6m2
8)7

Leuk dat hij vindt dat 1 paneel 1,6m2 is en ik dus 19x1,6m2 = 30,4m2 zou moeten/mogen claimen, maar mijn panelen zijn helemaal geen 1,6m2.

Het toffe is dat je uiteraard geen directe manier hebt om zo'n deskundige op z'n fout te wijzen, dus ik ben nu maar in word een document met mijn reactie en berekening aan het schrijven. O.a.:
14x TSMC Solar TS160-C2 Panelen = 14x (0,656m x 1,656m)= 15,2m2
5x Solar Frontier SF170 Panelen = 5x (0,997m x 1,257m) = 6,3 m2

Totaal oppervlak panelen = 21.5 m2
Plus een foto van alle panelen waarop ik de panelen heb genummerd in photoshop + de bevestiging van mijn pv-installatie bij energieleveren.nl + een luchtfoto van Google.

Driemaal is scheepsrecht, zou je denken :')

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:25:
[...]

Naast de factuur ook een foto aangeleverd van de 19 panelen op mijn dak. Wéér afgewezen:

[...]

8)7

Leuk dat hij vindt dat 1 paneel 1,6m2 is en ik dus 19x1,6m2 = 30,4m2 zou moeten/mogen claimen, maar mijn panelen zijn helemaal geen 1,6m2.

Het toffe is dat je uiteraard geen directe manier hebt om zo'n deskundige op z'n fout te wijzen, dus ik ben nu maar in word een document met mijn reactie en berekening aan het schrijven. O.a.:

[...]

Plus een foto van alle panelen waarop ik de panelen heb genummerd in photoshop + de bevestiging van mijn pv-installatie bij energieleveren.nl + een luchtfoto van Google.

Driemaal is scheepsrecht, zou je denken :')
Misschien een idee om het via een andere 'expert' te regelen? Of kan dat niet?

Of alternatief: vraag hem-haar wat je moet opsturen zodat hij-zij overtuigd is dat die panelen die maat hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 29-12-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Roenie Dat zal zeker mijn volgende stap zijn als het nu nog steeds niet goed is en ik alleen terugkrijg "1 paneel is 1,6m2!" Meer bewijs aanleveren dan ik nu heb gedaan kan volgens mij niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:42:
@Roenie Dat zal zeker mijn volgende stap zijn als het nu nog steeds niet goed is en ik alleen terugkrijg "1 paneel is 1,6m2!" Meer bewijs aanleveren dan ik nu heb gedaan kan volgens mij niet :P
Misschien dat hij-zij na 1 januari wel even langs wil komen om te meten à raison van 250 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:16
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:25:
[...]

Ik zat met dezelfde uitdaging. Ik heb de panelen op vier verschillende plekken liggen. Dus maar met mspaint een tekst in een foto gezet ter verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:46
Aangevraagd en gekregen.

Rijtjeshuis uit 1926. 101 m2. Van Label F naar C. Vind t verder wel prima zo.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ook even aangevraagd.. even wat fotootjes gemaakt van alle isolatie in het huis (gevel, vloer, dak, glas) en de nieuwe CV ketel. Alles geupload, en 5 minuten later kreeg ik al definitieve goedkeuring. Ging wel erg snel voor mn gevoel :? hoe kan je alles zó snel controleren... maar goed, ben wel van F naar C gegaan nu.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:42:
Hij steekt er wel veel tijd in voor die €5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Widow schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:05:
Ook even aangevraagd.. even wat fotootjes gemaakt van alle isolatie in het huis (gevel, vloer, dak, glas) en de nieuwe CV ketel. Alles geupload, en 5 minuten later kreeg ik al definitieve goedkeuring. Ging wel erg snel voor mn gevoel :? hoe kan je alles zó snel controleren... maar goed, ben wel van F naar C gegaan nu.
Een extra reden om een goedkope te kiezen: Iemand die €40 vraagt kan er nog eens naar kijken. Iemand die €4 vraagt gaat meestal niet meer doen dan op "accepteer" klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sissors schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:20:
[...]

Een extra reden om een goedkope te kiezen: Iemand die €40 vraagt kan er nog eens naar kijken. Iemand die €4 vraagt gaat meestal niet meer doen dan op "accepteer" klikken.
Maar kies niets onder de €3,- want dan heb je weer kans dat ze of je gegevens verkopen of je iets willen gaan aansmeren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sissors schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:20:
[...]

In mijn geval heeft diegene veel meer gedaan voor die 4 euro dan direct op accepteer klikken :X

Mijn zonnepaneelboekwerk is nu gelukkig goedgekeurd en ik heb mijn label. Driemaal is inderdaad scheepsrecht.

Al snap ik nog steeds niet waarom het huis aan mij is verkocht met een b-label in 2014 (label geldig t/m 2024), ik vervolgens het dak vol leg met zonnepanelen en nu een c-label krijg :z

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Als je een hoop werk zelf hebt gedaan is het toch best lastig om een A label te krijgen (schatting was C maar was aangepast naar D)
Ik heb zelfs mijn behang moeten doorsnijden om de gipsplaten er af te kunnen schroeven om aan te tonen dat mijn dakisolatie 14cm was... (ook foto merk en type)
Ook al doe je dingen zelf> altijd de bon bewaren dus en zo dik mogelijke isolatie plaatsen (kost amper meer)

Ook de gevelisolatie welke door de installateur was gedaan (samen met nieuwe kozijnen en glas) was nog een dingetje aangezien de Rd waarde 3,4 was (PIR) maar de dikte minder als 12cm (krijgen ze korstsluiting van)
Deze is gelukkig toegekend omdat ik gelukkig het isolatiesubsidie toewijzing formulier van de RWO kon overleggen.

Heb alleen geen vloerisolatie en zonnepanelen, hiermee zou een toekomstige bewoner naar A++ kunnen gaan.

Gelukkig A label certificaat nu :)

Sommige mensen denken dat een energie label niet zoveel uitmaakt, maar in deze regio zijn A woningen zo'n 8 tot 15 duizend euro meer waard.

Je krijgt bij de meeste hypotheek verstrekkers ook korting op de hypotheekrente als je label A> is (bij een nieuwe hypotheek) en energie is hot dus energiezuinig heeft net iets extra voor kopers.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

@HellBeast, bedankt voor de tip. Op de valreep nog even een energielabel bemachtigt voor € 4,00. Hoop komend jaar mijn huis te verkopen dus de investering meer dan waard!

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
fast-server schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:17:
Als je een hoop werk zelf hebt gedaan is het toch best lastig om een A label te krijgen (schatting was C maar was aangepast naar D)
Ik heb zelfs mijn behang moeten doorsnijden om de gipsplaten er af te kunnen schroeven om aan te tonen dat mijn dakisolatie 14cm was... (ook foto merk en type)
Had je tijdens de verbouwing geen foto's gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
fast-server schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:17:
Ook de gevelisolatie welke door de installateur was gedaan (samen met nieuwe kozijnen en glas) was nog een dingetje aangezien de Rd waarde 3,4 was (PIR) maar de dikte minder als 12cm (krijgen ze korstsluiting van)
Ja, dat is echt te zot voor woorden.

Gisteren wel gezien dat die website echt heeeeeel erg traaaag was >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:27:
[...]

In mijn geval heeft diegene veel meer gedaan voor die 4 euro dan direct op accepteer klikken :X

Mijn zonnepaneelboekwerk is nu gelukkig goedgekeurd en ik heb mijn label. Driemaal is inderdaad scheepsrecht.

Al snap ik nog steeds niet waarom het huis aan mij is verkocht met een b-label in 2014 (label geldig t/m 2024), ik vervolgens het dak vol leg met zonnepanelen en nu een c-label krijg :z
Haha, het vorige label klopte voor geen kant?

Naja... de hele huidige methodiek slaat natuurlijk nergens op met allemaal vage aannames dat als >x% isolatie Y heeft dat dat wordt aangenomen voor het geheel.

Bij familie ook... de grote ramen allemaal HR (al dan niet met geen, 1 of 2 +'tjes)... en daarvan van die glas in lood raampjes :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:27:
[...]
Op het label (of eigenlijk: het document dat bij het label hoort) staat als het goed is precies welke maatregelen er zijn opgegeven. Je zou dus vrij eenvoudig moeten kunnen zien waar de verschillen zitten tussen je oude B label en je nieuwe label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik had het dak al in 2010 geïsoleerd, er was toen geen subsidie en zelf isoleren was € 1.000 en het laten doen € 8.000 (snel verdiend toch)
Dan gooi je de bon van de isolatie op een gegeven moment gewoon weg aangezien er toch geen garantie meer op zit, en een foto was nergens voor nodig. (isolatie zit er immers tussen en je bespaard 600m3 jaar, is toch een 3e)

Bij de grote renovatie vorig jaar:
Is de gevel geïsoleerd , onder was er een klein stukje spouw (wel dik 18cm!) hierin zat steenwol, hadden we een foto van gemaakt bij het plaatsen van de tuindeuren.
We hebben toen overal foto's van gemaakt aangezien je alles moet alles kunnen bewijzen voor het RWO (subsidie) en de hypotheek verstrekker welke op de eerste 15K aan energie zuinige maatregelen maar 1% hypotheek rente vroeg (ASN)

Aan de bovenkant zat helemaal geen isolatie en was alles hout (8K kosten aan schilderwerk per 6 jaar voor het hele huis)
Hiervoor heb ik isolatie laten plaatsen afgewerkt met Progelit gevelbekleding in kleur.

Niet meer schilderen en geen gedoe meer, meeste is kunststof nu.

Om een standaard energie label te krijgen (C) stelt niet veel voor om te krijgen, dan is isolatie, dubbel glas voldoende en volstaan een paar globale foto's of het rapport van aankoop al (taxateur)
Voor een energie label B en vooral een A label moet je echt bewijs gaan overleggen (bonnen, toewijzing subsidie, foto's etc.)

Durf dan ook wel te zeggen dat een woning met een A label ook echt A label is, woningen met een C of slechter label is het gewoon natte vinger werk (kan beter of slechter zijn, is geen bewijs dus gemiddeld afgerond)

Als ik mijn dak niet had opengemaakt om te bewijzen dat het er zat had ik geen A label gekregen, een hoop mensen hebben zoiets van laat maar dan maar minder..

Maar om terug te komen op je vraag/opmerking:
Als je iets isoleert> altijd de bon bewaren al dan niet ingescand samen met foto's (voor, tijdens en na)
Aangezien wetgeving en regels kunnen veranderen, kan je een hoop geld schelen.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Had je tijdens de verbouwing geen foto's gemaakt?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Pagina: 1 2 Laatste