Radiator behouden, demonteren of vervangen i.v.m. TV-meubel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 21:19
Sinds afgelopen mei wonen we in ons nieuwe huis. Nu willen we TV meubel gaan vervangen voor meerdere SMASTAD speelgoedkisten met bank naast elkaar te plaatsen en aan de bovenzijde te voorzien van een houten paneel (55cm breed). Dit paneel willen we aan één zijde laden doorsteken tot aan de trapkast en op het uiteinde laten afsteunen op een hoekprofiel die we op de muur monteren. Dit zou dan de speel/zithoek voor onze dochter worden.

Nu is het echter zo dat in deze hoek een verwarming (positie B.) die hoger uitkomt dan de speelgoedkisten van de Ikea. In principe zie ik 4 oplossingen en vind ik het lastig om hier uit te kiezen. Mede ook omdat ik nog niet heb kunnen ervaren/testen of deze verwarming ook bijdraagt aan het comfort. Mogelijk dat jullie tweakers ons hierin kunnen adviseren.

Oplossing 1:
Een uitsparing maken in het houten paneel en een ombouw maken om het deel van de verwarming wat doorsteek. Meest praktisch maar gaat wel ten koste van de ruimte op het werkblad in de zithoek.

Oplossing 2:
De radiator in zijn geheel demonteren en afdoppen op het onderblok. Krijg hierdoor de meeste ruimte op en onder het werkblad maar betekend wel een groot verlies (2194 watt) aan verwarmingscapaciteit. En we zijn wel mensen die van comfort houden en er dus ook graag warm bijzitten.
(leestip voor mezelf: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1806617)

Oplossing 3:
De radiator vervangen voor een zelfde type radiator (22) maar dan eentje van 300mm hoog i.p.v. 500mm. Deze heeft dan een capaciteit van 1424 watt. Dit betekent een verlies van ongeveer 770 watt op de verwarmingscapaciteit. Voorzijde verwarming zit op 128-143mm vanaf de muur.

Oplossing 4:
De radiator vervangen voor een type 33 radiator van 300mm hoog met een capaciteit van 2010 watt. Het verlies van de verwarmingscapaciteit blijft dan beperkt tot ongeveer 184 watt. Voorzijde verwarming zit op 188-203mm vanaf de muur. Nadeel is wel dat dit de ruimte onder het werkblad behoorlijk beperkt.

Aanvullende info
De situatie betreft een woonkamer + keuken van ongeveer 47m² (127m³). Deze is voorzien van een vloerverwarming en 3 radiatoren (A, B en C). Radiator A en B zijn 1200x500mm groot, type 22 en hebben een verwarmingscapaciteit van 2194watt. Radiator C is 1000x500mm groot, type 22 en heeft een verwarmingscapaciteit van 1829watt. Totale verwarmingscapaciteit van de radiatoren is 6217watt. Deze zijn allen voorzien van een thermostaat (Comap). De capaciteit van de vloerverwarming is niet bekend maar gezien de aanvullende radiatoren ga ik er niet vanuit dat deze enkel voldoende is. Mogelijk dat de bijgevoegde afbeelding voor iemand met kennis meer zegt.

De woning is ongeveer 10 jaar uit en de gevel tussen de woonkamer en de garage is geïsoleerd. Van de bijkeuken zijn ook de buitengevels en het dak geïsoleerd. De garage zelf is niet geïsoleerd.

Onderstaand nog enkele afbeelding van de situatie, de betreffende verwarming en vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFQjq26OaqwEsXrpTBDo3KrmRXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4bfRgluHinIRvc0YkQURqzL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfQDaqDUALBk9tR5vH-frazXwRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh3RrCDcVJhTa8KrfrXM7hJH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hyx2q486W9hKuVOP9EntKjUjTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GYQKzELbWXh6d9GghIcxZRK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:31

RvL

Als je de radiator wil vervangen zou je ook kunnen kijken naar een Jaga convector. Bijvoorbeeld de Tempo convector. Het voordeel is dat deze vaak een wat hoger vermogen hebben bij hetzelfde formaat.

Bijvoorbeeld een type 15 van 1200x300 levert 1631W. Een type 16 is net zo diep (165mm uit de muur) en levert 1776W.

Wel met je er rekening mee houden dat het andere warmte is: convectie en vrijwel geen stralingswarmte. Ook heeft een convector (net als een gewone radiator) ruimte onder en boven nodig om de lucht te kunnen circuleren.

Jaga heeft ook modellen speciaal voor inbouw. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Een radiator leent zich veel minder voor inbouw omdat het veel meer op stralingswarmte gebaseerd is. Inbouwen of om kasten beperkt dat enorm.

Zomaar veel vermogen weghalen zou ik niet zo maar doen. Of dat kan hangt van veel meer factoren af dan hier nu bekend, zoals het benodigd radiatorvermogen. Te weinig vermogen zou zo maar eens kunnen betekenen dat je het niet aangenaam krijgt of veel langer aan t opwarmen bent.

Ik heb recent een radiator (2600x300) in de serre vervangen door een flinke convector (2600x700) omdat ik (te) weinig vermogen in huis had hangen. Resultaat is een veel betere balans in huis omdat er minder kou uit de serre komt. Daardoor veel snellere opwarming van het huis en tot op heden 10-15% lager gasverbruik (op basis van graaddagen).

[ Voor 34% gewijzigd door RvL op 21-11-2020 18:06 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
De verwarming is wel de eerste kandidaat om te verwijderen van de drie. Geen koudeval van een team daar.

Draai de radiator dat de komende maand dicht en je hebt waarschijnlijk je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Rukapul schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:05:
De verwarming is wel de eerste kandidaat om te verwijderen van de drie. Geen koudeval van een team daar.

Draai de radiator dat de komende maand dicht en je hebt waarschijnlijk je antwoord.
Goede test, mits het ook een beetje een representatieve maand qua temperatuur. Deze november is gemiddeld genomen vrij warm. In de afgelopen 10 jaar was alleen 2015 warmer.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
RvL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:13:
[...]

Goede test, mits het ook een beetje een representatieve maand qua temperatuur. Deze november is gemiddeld genomen vrij warm. In de afgelopen 10 jaar was alleen 2015 warmer.
En toch was het gisteren 6 graden en vandaag netaan 10. Ben weer volop aan de stook hier.

@1107972
Die radiator zit daar een beetje onlogisch midden in het huis.
Bij ramen heb je koudeval, en daar wil je verwarmen.

Ik zou de radiator links bij de achterpui vervangen voor een 1m80 of 2 meter hoge design radiator met voldoende vermogen.
En die in de hoek bij het meubel weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zit in een klein beetje dezelfde situatie als ik... Met 1 verschil: ik heb expliciet gevraagd of de vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd. (Ja). Toch is er 2kW + 1kW aan radiatoren blijven staan.

Die radiatoren heb ik dichtgezet. 3 weken geleden ging de kraan van die van 2kW lekken... dus die heb ik uit het netwerk gehaald omdat ik verwacht hem niet nodig te hebben (Maar hij staat er nog wel)

Volgens het model van Radson https://www.radson.com/nl/producten/calculator-1.htm (en het nodige aan aannames van mij over jouw situatie) heb je maar 4.7kW aan radiatoren nodig, zonder vloerverwarming.

Ik zou denken dat er een goede kans is dat je ruim voldoende vermogen hebt zonder radiator B, zelfs als de vloer slechts als bij-verwarming is aangelegd.
Wil je het zeker weten, draai hem dicht, breng geduld op (accepteer tijdelijk de sub optimale opstelling ;-)) en wacht af of we nog wat echt kouds krijgen...

(Ik zou die andere radiatoren voorlopig ook dicht draaien, meer via de vloer laten lopen: lekker warme voetjes - ook fijn voor de kids ;-). Lukt het niet om het warm genoeg te krijgen, dan heb je je antwoord!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
FRANQ schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:33:

@1107972
Die radiator zit daar een beetje onlogisch midden in het huis.
Bij ramen heb je koudeval, en daar wil je verwarmen.
Wel gebruikelijk, maar zo te zien heeft hij dubbele openslaande tuindeuren... dus dat wil niet ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Ronald schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:42:
[...]

Wel gebruikelijk, maar zo te zien heeft hij dubbele openslaande tuindeuren... dus dat wil niet ;)
Dat is bij ons ook, wij hebben alleen links een grote radiator.
(En geen vloerverwarming)

Maar die hoek waar hij bij @1107972 hangt is wel een hoek waar je verwacht dat mensen een kast of computer neer zetten wat met die radiator niet makkelijk gaat.

Zou die radiator eerder verwachten naast de bijkeuken deur, maar dat is ook niet heel praktisch

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 21-11-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

FRANQ schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:33:
[...]

En toch was het gisteren 6 graden en vandaag netaan 10. Ben weer volop aan de stook hier.
Eerder deze maand was het nog 18 graden en we hebben ook regelmatig nachten gehad waarbij het niet onder de 13 graden kwam. Hier is het zuiden althans. Het is dus een hele vreemde maand wat dat betreft en zeker geen gemiddelde novembermaand

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 21-11-2020 18:53 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:10
Ik zie nog niet helaas voor me hoe de nieuwe opstelling komt te staan, maar zou je de radiator niet richting de achtermuur kunnen verplaatsen? Of met de leiding over de muur in de woonkamer, of door de muur heen via de garage.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Thanks voor alle reacties en heeft me toch weer aan het denken/twijfelen gezet.

Ben er wel uit dat oplossing 2, het geheel demonteren van de radiatoren en niks ervoor terug plaatsen niet mijn voorkeur heeft. Ik ben namelijk geen voorstander van een doodlopende CV leiding. En als je er dan toch een lus in gaat maken kan je er net zo goed een kleine radiator plaatsen.

Bij de overige oplossingen zit je zoals @RvL terecht opmerkte ermee dit de radiator zijn warmte niet goed kwijt kan omdat deze met name aan de bovenzijde zit ingebouwd. Een ventilatierooster in de bovenzijde van het meubelpaneel is dan wel een must.

Op dit moment neig ik nu naar optie 3. Vervangen voor een type 22 radiator van 1200x300mm. Waarschijnlijk van het met merk Thermrad omdat zodat deze identiek is aan wat al door het hele huis hangt.

Maar eerst wil ik het wel eens gaan testen of het ons lukt om het zonder de betreffende verwarming ook comfortabel te krijgen zoals @Rukapul voorstelt. Als zijn de temperaturen nu natuurlijk niet echt representatief.

Het idee van @FRANQ om radiator A te vervangen voor eentje met voldoende capaciteit voor A en B is een leuke invalshoek en zou gezien de inrichting zeker nog een optie kunnen zijn als achteraf blijkt dat we nog een stukje comfort missen. Nu is het budget er even niet om daar een mooie designradiator te plaatsen.

@Ronald , Thanks voor de link en zoals je zegt is de kans zeker aanwezig dat enkel radiator A en C al voldoende zou moeten zijn. Had dit gevoel ook al maar miste nog enige onderbouwing. Al kan je natuurlijk nooit blind vertrouwen op een dergelijke rekentool.

@RvL , Snap dat je de locatie vreemd vind. Maar wanneer je uit gaat van drie radiatoren in de ruimte is dit wel de meest logische opstelling. Persoonlijk vind ik het nog veel bijzonderder dat de vorige bewoners niet gekozen hebben voor volledige vloerverwarming in de woonkamer/keuken zonder bijverwarming. Zeker als je bedenkt dat er qua elektra nergens op is bezuinigt (door het hele huis een KISS systeem met de verlichting draadloos via KNX en alle stopcontacten in de plinten d.m.v. het tehalit systeem).

@ydderf , Het is de wens om de gehele wand tussen de trapkast en de deur naar de bijkeuken te voorzien van een tv meubel Enkel in de hoek bij de trapkast komen er geen lades onder de meubelplaat maar blijft het open. Zodat je een soort klein bureautje krijgt voor onze dochter. Het verplaatsen van de radiator is dus geen optie (behalve aar het plafond toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@1107972 Ik kan me voorstellen dat je terughoudend bent voor afdoppen, maar bijvoorbeeld legionella is volgens mij niet een ding waar bij CV rekening mee gehouden wordt, het is in principe een gesloten systeem: vandaar dat je ook 45-35/20 stookregime ziet in de modellen van Radson - dat gaat richting warmtepomp temperaturen.

Heb je een kruipruimte onder de woning en is die toegankelijk? Het lijkt er op dat de CV leiding door een ombuis loopt, dus er is kans dat je hem er van onder uit kan trekken als blijkt dat je echt zonder kan - en dus afdoppen dichtbij de aftakking.

Nu we toch in de kruipruimte kijken: Kun je die blauwe leidingen zien? Bij mij lopen ze op 10cm afstand de vloer weer in (Bevestiging dat het hoofdverwarming zou moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Als je een radiator behoud en werkblad gaat maken, houd er dan ook rekening mee om iets van gaten in (of een sleuf achter) het werkblad te maken (welke je vervolgens dus ook niet moet afdekken ;)).

Als je het werkblad met een verwarming er onder helemaal dicht maakt krijg je een slechte verdeling van de warmte in de woonkamer.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKzAzjHkQ056o2HWv9yG4gMYzCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PXs5p4QgMVd6mvZTTbYsj3S.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even het eindresultaat als terugkoppeling. Uiteindelijk gekozen voor de meest simpele oplossen en de radiator behouden en aan de achterzijde een inkeping gemaakt in het werkblad. Welke ik voor de lockdown nog even heb kunnen halen bij de Ikea.

Plan is om voor de verwarming nog een plaat te plaatsen met het silhouet van grachtpanden. Aan de achterzijde wil ik dan nog verlichting plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Netjes toch:) is dit nou een werkblad van de ikea die je op maat hebt gezaagd? Of is het mee ge-stuct/verft met de wand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1107972
Het eerste. Werkblad Ekbacken van de Ikea met een lichtgrijs betonpatroon. Toevallig komt het wel is kleur akelig dicht bij de gestucte muur.

Doordat het werkblad ruim 10cm dieper is dan de laden kon ik aan de achterzijde nog een mooie kabelgoot maken van resthout om alle kabels weg te werken en zo van de vloer af te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6oR_4h_YNjeMcOfcAflJebgrVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PK7yyuwa49DU5FxcReKSKGM5.jpg?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door 1107972 op 30-12-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:51
Prima als jij er tevreden mee bent, maar persoonlijk vind ik het geen pan.
Pagina: 1