Afdoppen radiatorleiding CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:47
Ik wil een radiator uit de woonkamer verwijderen. Hij draagt nauwelijks bij aan de verwarming van de ruimte (getest door afgelopen winter de radiator een maand uit te laten), en hangt in de weg voor een TV-meubel dat we willen ophangen.

De radiator is een 'standaard' radiator, twee "flexibele" buizen (15mm) komen uit de vloer.

Kan ik deze gewoon afdoppen met een eindkoppeling?
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/030357/files/033162670/bonfix-messing-eindkoppeling-15mm-knel.jpg

Is dit dan het complete stappenplan, of zie ik iets over het hoofd?
  1. ketel uit
  2. systeem aftappen
  3. radiator afkoppelen
  4. eindkoppelingen erop
  5. systeem op druk brengen
  6. systeem ontluchten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

breew schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:02:
[...]
twee "flexibele" buizen (15mm) komen uit de vloer.
[...]
Bij deze opmerking gaan er bij mij enkele bellen rinkelen. Een zelfde ervaring bij mij namelijk, het vervangen van een radiator, bracht twee ploegen van drie mensen van een installatiebedrijf op de been, twee dagen werk en een groot aantal ritjes naar de zaak, want " dit was een project waar ze zich in hadden vergist" .
blijkt dat er veel verschillen zitten in de materialen van de leidingen en hoe je die kunt afdoppen.

Even een vakman raadplegen dus. Daarnaast, hoe lang is de afgedopte leiding straks? Je wilt namelijk geen leidingen van zes meter hebben liggen met stilstaand water erin. Ga na waar de leiding vandaan komt en koppel ' m daar af.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
DeBolle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:34:
[...]

Even een vakman raadplegen dus. Daarnaast, hoe lang is de afgedopte leiding straks? Je wilt namelijk geen leidingen van zes meter hebben liggen met stilstaand water erin. Ga na waar de leiding vandaan komt en koppel ' m daar af.
mhhh. dank voor de heads-up :)

Leidingen liggen in de vloer, dus ik heb gene idee waar deze vandaan komt...

even een fotootje verduidelijkt e.e.a. wellicht:
koppeling cv

Ik kan (denk ik?) ook het hele 'blok' laten zitten, toch? En dan 'achter' de schroef rechts het inbusje dichtdraaien (retour), en daar waar nu de buis omhoog gaat een M22? eindkap erop draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 08-10-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

let me drink about it

twee puntjes:
Afgelopen winter was geen winter, dus dat niet bijdragen aan verwarming van de ruimte is mss wat optimistisch.

Er zijn diverse types kunststof buis die alleen met koppelingen (en tangen) specifiek voor die buis aangesloten kunnen worden.

+ wat hierboven ook gezegd is: kijk waar die leiding vandaan komt en verwijder het helemaal (ook ivm eventueel bevriezingsgevaar van dat stilstaande water)

Aanvulling: Als je het onderblok laat zitten is dat wel af te sluiten, maar blijf je met een obstakel in de kamer zitten

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 08-10-2017 10:46 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Tens schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:41:
twee puntjes:
Afgelopen winter was geen winter, dus dat niet bijdragen aan verwarming van de ruimte is mss wat optimistisch.
Daar heb je gelijk in. Tegelijkertijd hebben we in huis diverse verbeteringen aangebracht, zodat de benedenverdieping sneller warm wordt (trap naar 1e verdieping, die in de woonkamer zit, is bijvoorbeeld "dicht" gemaakt), het verwarmingssysteem was vanaf de bouw al wat overgedimensioneerd (naar onze mening), en nu kan ik het in no time 'heet' stoken... IK heb er wel vertrouwen in dat we deze radiator nite gaan missen (het is een kleintje van 40cm breed, terwijl we er beneden nog 4 hebben, 2 van 1,5m en 2 van 2 meter)...
Er zijn diverse types kunststof buis die alleen met koppelingen (en tangen) specifiek voor die buis aangesloten kunnen worden.

+ wat hierboven ook gezegd is: kijk waar die leiding vandaan komt en verwijder het helemaal (ook ivm eventueel bevriezingsgevaar van dat stilstaande water)
Bevriezingsgevaar zal wel meevallen (denk/hoop ik). Alle leidingen liggen in de vloer (voor zover ik weet). Huis is nieuwbouw 2011, en ik heb nog nooit leidingen gezien, behalve daar waar ze de vloer uit komen (en bij de ketel ;-) )...
Zou ik anders het blok af kunnen doppen met een M22 (zie ook foto hierboven)?
Afbeeldingslocatie: https://www.vakhandeljanssen.nl/images/productimages/big/Comap%20stop%20M22.jpg. dan zit ik ook niet met al die verschillende diameters te hannesen..
de leiding is (net even opgemeten,

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 08-10-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:58
De koppeling die je op de foto hebt gaat niet werken, die is voor koper/staal. Voor flexibel zijn er andere knelkoppelingen.
Persoonlijk zou ik je H-blok laten zitten en daarin beide ventielen/kranen dichtzetten. Afdichten kan dan met een gewone blindkap met binnendraad zoald op je foto. Zal san waarschijnlijk alleen 15 mm zijn.
Voordeel van H-blok dichtzetten id dat je niet je hele cv systeem moet laten leeglopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

let me drink about it

Aan de rechterkant van het onderblok zit een dop, daarachter een imbus waarmee je het geheel dicht kan draaien. voor de zekerheid wel beide aansluitingen afdoppen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
@Gebanned @Tens Als ik de verticale buis naar de radiatorkraan wil verwijderen, dan moet ik het hele systeem toch wel leeg laten lopen? Of gaat de aanvoer ook dicht als ik de imbus rechtsonder dicht draai?

[ Voor 56% gewijzigd door breew op 08-10-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 20:12
Je moet dan inderdaad het systeem leeg laten lopen, de inbus sluit alleen je retour af.
Als je de buis met radiatorkraan verwijder dan kun je deze makkelijk afdoppen.
Zoals hierboven gezegd zorg wel dat je je retour ook afdopt, bij mij lekte het een klein beetje ondanks dat de imbus volledig dichtgedraaid was.
breew schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:55:
@Gebanned @Tens Als ik de verticale buis naar de radiatorkraan wil verwijderen, dan moet ik het hele systeem toch wel leeg laten lopen? Of gaat de aanvoer ook dicht als ik de imbus rechtsonder dicht draai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

breew schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:45:
[...]

Alle leidingen liggen in de vloer (voor zover ik weet). Huis is nieuwbouw 2011, en ik heb nog nooit leidingen gezien, behalve daar waar ze de vloer uit komen (en bij de ketel ;-) )...
Nieuwbouw van zes jaar terug, dan heb je neem ik aan toch de tekeningen wel ergens? Bij de ketel komen in ieder geval de leidingen aan vanuit mantelbuizen (rood en blauw veelal, maar er zijn projecten ...) en zijn ze separaat aangesloten op een langwerpig blok. Ook weer afhankelijk van de toenmalige prijs heeft dat verdeelblok afdopbare aansluitingen, zodat je de hele leiding daar kunt afkoppelen.

Maar goed allemaal aannames hoe het zou kunnen zijn, een blik bij de ketel of waar het verdeelblok dan ook zit zal alles duidelijk maken. Wanneer je de boel met zekerheid wilt weghalen in die hoek, dan kun je zelfs proberen de leidingen uit de mantebuis te trekken, Is daar bij de bouw een beetje zorgvuldig mee omgesprongen dan levert dat geen problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
DeBolle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:15:
[...]
Maar goed allemaal aannames hoe het zou kunnen zijn, een blik bij de ketel of waar het verdeelblok dan ook zit zal alles duidelijk maken. Wanneer je de boel met zekerheid wilt weghalen in die hoek, dan kun je zelfs proberen de leidingen uit de mantelbuis te trekken, Is daar bij de bouw een beetje zorgvuldig mee omgesprongen dan levert dat geen problemen op.
Verdeelblok heb ik nooit gezien, de tekeningen van het leidingplan evenmin....
Ik gok dat het achter ene blinde muur in de gangkast zit, maar durf het niet te gokken... Bij de ketel komen alleen twee dikke buien uit, geen verdeelblok in de buurt te bekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:36
Als je geen verdeler hebt. Dan is er een kans dat het een 1 leidingsysteem is dan kan je het niet zomaar afdoppen heb je gelijk geen verwarming in je huis. Kan je even controleren door te kijken als de verwarming aanstaat het aansluitblok wel warm word als de andere radiatoren aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
andre208 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:13:
Als je geen verdeler hebt. Dan is er een kans dat het een 1 leidingsysteem is dan kan je het niet zomaar afdoppen heb je gelijk geen verwarming in je huis. Kan je even controleren door te kijken als de verwarming aanstaat het aansluitblok wel warm word als de andere radiatoren aan staan.
Ik heb bij de te verwijderen radiator de kraan en de retour (rechtsonderin) helemaal dichtgedraaid. De andere radiatoren in huis worden gewoon warm. Dan kan ik 'gewoon' afdoppen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
ASracing schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:05:
Je moet dan inderdaad het systeem leeg laten lopen, de inbus sluit alleen je retour af.
Als je de buis met radiatorkraan verwijder dan kun je deze makkelijk afdoppen.
Zoals hierboven gezegd zorg wel dat je je retour ook afdopt, bij mij lekte het een klein beetje ondanks dat de imbus volledig dichtgedraaid was.
Ik heb hier volgens mij de zelfde koppeling. En ik heb hem gewoon hiermee kunnen afsluiten met de imbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DeBolle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:34:
Je wilt namelijk geen leidingen van zes meter hebben liggen met stilstaand water erin.
Waarom niet? Je drinkt er toch niet uit?
Ik heb 1 radiator al jaren niet gebruikt, stilstaand water maakt niet uit.
Ga na waar de leiding vandaan komt en koppel ' m daar af.
Dat lijkt me wel een mooie oplossing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

RemcoDelft schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:02:
[...]
Waarom niet? Je drinkt er toch niet uit?
Luchtval: je kunt niet ontluchten, want afgedopt. Bij leeglopen van installatie heb je kans op een waterkolom welke blijft zitten, met bijzonder smerig water. Loopt het wel geheel leeg, dan krijg je weer problemen bij het vullen, want vol met lucht.
Ik heb 1 radiator al jaren niet gebruikt, stilstaand water maakt niet uit.
Dat is niet helemaal gelijk aan een afgedopte leiding, bij leeglopen kun je alsnog de kraan openen, bij vullen alsnog ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43
Kijk even voor de zekerheid na dat het echt 15mm is. De witte buis lijkt een alu/kunstof buis, goede kans dat dat 16mm is. In dat geval zal er zoiets opzitten: https://www.warmteservice...f-leiding-16x2/p/48353045 ,die zit er dan nu al op en kun je laten zitten, en idd afsluiten met M22 afsluiting. Zelf kon ik dat niet vinden met de goede schroefdraad, en heb eerst een verloopje en daarna een afsluiting er op gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 20:12
Bij mij 2 van de 3 ook, maar waarom risico lopen.
Het heeft bij geresulteerd in gezwollen laminaat, kleine moeite om een beschadigde vloer te voorkomen.
Rolfie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:59:
[...]

Ik heb hier volgens mij de zelfde koppeling. En ik heb hem gewoon hiermee kunnen afsluiten met de imbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Dank voor alle adviezen tot nu toe!!

Ik ga nu het systeem laten leeglopen. Op advies van de lokale cv-boer meet in dan de dikte van de aan- en retourbuis op. Als dat 16x2mm is, heeft hij doppen liggen die ik er zo op kan plaatsen. Zo niet, dan ga ik het blok afdoppen.

I'll be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenCas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02-2024
Kan ik deze kachel gewoon afdoppen?
Stopt het verwarmen dan niet bij de overige kachels?
Dit ivm aan en afvoer die ik afdop?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfZYaz2wXUQZXL0mTZdqAHlxabE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhV4MEfwO76LDXTb5VxhPT3w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 17:00

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Met 90% zekerheid: ja

Edit: mooie topic kick...

[ Voor 40% gewijzigd door prein2 op 21-11-2020 14:28 ]

PVoutput

Pagina: 1